Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 721921 times)

Bhishma Kukreti

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Satire and Fatkar
        Blame Others to  Hide Our Own Weaknesses !
                        Bhishma Kukreti
  The other day, my old uncle (bada)  from village called me that while  cleaning the village, the cleaning people put all debris in our chauk (country yard before our houses). He asked me to talk to Gram Pradhan to remove debris from our chauk.
 I called from Mumbai to Gram Pradhan and said, “ Namaskar Pradhan kaka ! Please arrange to remove debris from our chauk .”
 Instead of accepting the mistake he growled on me , “ You silly Pravashi don’t know that what is happening in our village! “
  I asked, “ What has happened ? “
    Gram Pradhan explained, “ How can I work properly to remove your debris as  my opposition leader in village is involved in many criminal activities and you are bothered about your debris.”
   I asked, “ But Pradhan Kaka ! How come the criminal acts of your opposition leader is hurdle in removing debris from our chauk.”
 He replied, “ How come !  I can remove debris from your chauk , if a leader of next village is minting money through his Rashan shop.  “
 I surprisingly asked, “ Kaka , what is the relation of next village leader minting money through his Rashan shop with debris lying in our  chauk?”
 He answered with rage, “ You Mumbaikar Garhwalis cant understand that in another village, a village councilor beats his wife on weekly basis and we civilized people cant do anything .
  I asked , “ Kaka ! Tell me when will you arrange to remove debris from our chauk? “
  He shouted, “ you fool! Do not understand that in our area every teacher takes alcoholic drinks  every night and these teachers are now danger for the poise  teaching profession “
    I once again asked, “ But Pradhan kaka , teachers are not coming there to remove debris from our chauk “
  Gram Pradhan screamed , ’   You Pravashi cant understand that  Patwaris have increased their corruption fess exuberantly and now just for recording a complaint they are taking hundred rupees under the table.”
  I did not understand about new behaviour of Garm Pradhan . I cut off phone and called my own uncle (bwada/bada) and asked him, “ Bada ! Is garm Pradhan mad ? I was asking him debris problem and he was blaming whole world ?
 My bada (uncle) explained, “ No ! No ! Gram pradhan is not mad but he became wise. He attended a congress rally and leant many tricks. He learnt from Sonia Gandhi, Man Mohan Singh and Pranav Mukharji that when Congress is caught in corruption charges , non stopping of inflation etc then  blame opposition or Rashtriy Swayam Sangh  “
 I asked, “ Bada ! There is one word in Sanskrit for this learning . What is that ?”
 He told , “ Yatha Raja Tatha Praja means the subjects follow the ruler. Our village council chief is following Sonia Gandhi and Man Mohan Singh to blame others to hide his own weaknesses. “
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Bhishma Kukreti

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                         Deepawali In Kumaun Garhwal बग्वाळ, दिवाळी  अर गोधन
                               Bhishma Kukreti
दिवाळी  सरा भारत मा एक बडो त्यौहार च . दिवाळी तीन दिनूँ तलक मनये जांद
चौदस ----- बग्वाळ (छोटी दीपावली )
औंस ---- दिवाळी (बड़ी दिवाली )
पडिवा  -- गोधन ( नया साल )
गढवाळ मा बि बग्वाळ बड़ी दिवाळी क बराबरी  को त्यौवार / त्यौहार च . गढवाळ कृषि प्रधान क्षेत्र  च त हमर त्यौवारुं मा
कृषि की झलक रौण लाजमी च
गढवाल की दिवाळी,  बग्वाळी गोधन मा बि कृषी की पूरी झलक दिखेंद   
दिखे जावो त बग्वाळ क दिन बडो महत्व को च
ये दिन सुबेर बिटेन घरम स्वाळ , पक्वड़ बणण बिसे जान्दन  . दगड मा गोरुं कुण पीन्ड़ो याने झंग्वर  , भात, बाड़ी बणण सुरु हेवे जांद
बच्चा लोक नजीक औ बौण जान्दन अर फूल तोडिक ल्हान्दन.
फिर पक्युं भात, झन्ग्वर  अर बाड़ी  क Dhindee   बणये जांद , Dhindyun     मा फूल कोपे जान्दन
ग्विरमिलक से पैलि सपरिवार का सबी लोक सनिम /छनिम  जान्दन , पैल गोरुं सिंगुं पर तेल लगांदन , गोरुं पर पिठे लगांदन
अर फिर गोरुं तैं पीन्ड़ो खिलान्दन
फिर गोरुं तैं बौण लिजये जांद 
दिन मा कलयोऊ गाँ मा बंटे जांद
श्याम दै रात हुंदी लोक अपण भितर, भैर छ्जों मा, आळऊं पुटुक  , चौक क दिवाल्यूं मा द्यू  जल़ान्दन इख तलक कि सनिम /छनिम  बि द्यू जळये जान्दन
इनि औंसी दिन दीवाली दिन बि हुन्द
अच्काल पटाखा फोड्नो  जमानो अर मिठाई बाँटणो जमानो बि आयी गे
                         गोधन की पूजै
गढवा ळ मा गोधन वी पुज्दन जु बग्वा ळ नि मनान्दन , जन की जसपुर -ग्वील (ढाण्गु , पौड़ी  गढ़वाल )  का कुकरेती बग्वाल क दिन पीन्ड़ो नि खिलान्दन ना ही स्वाळ पक्वड़ बणान्दन (रात द्यू जलंदन ) त जसपुर -ग्वील का कुकरेती गोधन बड़ा जोर शोर  से मनानंदन
गोरुं तैं पीन्ड़ो संनिम ना स्याम दें बौण मा खिलाये जांद
श्याम दें द्यू बति इनि  होंद जन बग्वाळ , दिवाळी क रात्यूं होंद
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Export from hills of Uttarakhand -12
 Cultivating Figs in Waste Farm Land of Hills of Uttarakhand
                                  Bhishma Kukreti
 Due to heavy migration, in most of villages of hills of Uttarakhand, there is availability of waste farm land . Waste farm land in un -desirous for hills as Uttarakhandis can use this waste farm land for increasing export.
 One of the economic use of waste farm land of hills of Uttarakhand is to grow figs in that land. Cultivation of fig will not only help in economic development but it will enhance the semi fructification of the area too
 I haave witnessed the cultivation of fig in Satara , Latur, Osmanabad districts of Maharashtra , Karnataka (Bellari area ), Tamilnadu in my various tours of these areas and witnessed the changing of waste land into economy enhancing land and the farmers earning sizable money by growing figs
 Fig is one of the trees which, is salt and drought  tolerant crop. And can tolerate high degree of sulphate  and chloride too .
The climate and water availability for irrigation for fig tree in  Garhwal and Kumaun suit to mass cultivation of figs in those areas.
Scope for export of Fig fruits and uses of leaves as fodder:
 There is increasing demand for dry fig fruits and fresh fruits not only India but elsewhere too.
 Cooperative basis plantation of fig trees (dwarf varieties) is the best solution  in Garhwal and Kumaun areas.
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Satire and Fatkar
                 Regret for Not Looting India
                                     Bhishma Kukreti
    Other day my uncle said sitting among our family members , “ I regret I did not join active politics”
My aunt said, “ What do you mean by not joining active politics ? Every month, you sit one or other Dharana for some social cause and if I had not been earning as school teacher we would have been beggars”
 My uncle answered, No ! No ! I am social cause activist . I am talking if I had been in parliamentary  politics “
My another aunt asked , “ If you would have been in parliamentary politics , what would you have achieved?”
My uncle answered,’ I would have looted my state as many chief ministers of India did . If I would have been a corporate or MLA I would have made  money by all corrupt methods. If I would have been a minister, at this day,  I would have been trillion .Just being a sober corrupt politician I would have been trillion ”
My cousin said, “ I agree with uncle. If I would have been an officer in home ministry I would have leaked the secret to businessmen and I would have billions in my pocket. I feel very sorry that  I am unable to loot India.” 
My brother said,” I also feel ashamed that being in private firm I am not able to burglarize my motherland . If I had been government officer in any ministry handling Public Factories , under reform era, I would have helped minister for selling government at lower cost to businessmen and would have made huge properties for many coming generations. I regret I did not try for  India Administrative Service (IAS) and could not loot India ”
My another cousin said, “  I also regret that instead of passing charted accountancy  I would have tried for Indian Revenues Service (IRS) and would have earned money by all possible corrupt methods. “
My another cousin said, ‘ I also  repent  that I would have opted as government contractor and would have looted India or would have looted public money “
My another brother said, “ I also feel sorry that I should have been a commission agent , power broker or so called lobbyist and would have made money without any much hardship but just by using contacts in government circle . I feel sorry that I am not getting any pie from the loot”
 My grand father shouted, “ Just shut up. The society is never alive  by corrupt members but it is alive by non corrupt society members though in lesser numbers.
(Its work of pure fiction  but will match many looters and i invite them to sue me for resemblences)
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                                फ्यूंळी एक गढवाली लोककथा
                               Pyunli/Fyunli a Garhwali Folk Story
                                                      संकलन : भीष्म कुकरेती
वै जमानो छ्वीं छन जै जमानो मा सतजुग  थौ . सतजुग की छ्वीं   छन बुबा !
एक नौनि छे बौण  मा जंगळ मा जेंक ब्व़े बाबू वींका हुन्द इ भग्यान ह्व़े गेन . इ राम दा !  वा जेंको  नाम फ्यूंळी थौ वा छुरे गे. पण भैरों ! सतजुग छौ.
बौण का जानवरून   फ्यूंळी तैं  पाळ . खरगोश , घीड़-काखड़, वींकुण डंफू लांदा चया. क्वी अखोड़ लांदा छ्या, क्वी जानवर हिसर काफळ लांदा छ्या  चखुली , घिंडुड़ी भ्वींळ की दाणि , औंल़ा की दाणि लांद छ्या . कलू आम/बेडु -तिम्लू  लान्दो छौ अर दगड मा पाठ बि पढान्दा  , सिखांदा छ्या . कळजिंड  (कोयल) फ्यूंळी तैं गीत सुणादी छे .कवा फ्यूंळी कुण  गौं बिटेन खाणक लांदा छया अर गुणी  बांदर मुंगरी लांदा छ्या . रिक्क फ्यूंळी तैं आपणी खुकली मा सिवाळदा छ्या अर पटाळ या घास मा उन्धारीखुण   रडान्दा  बि छ्या अर फ्यूंळी तैं घास या पटाळ मा रड़ण मा भौत रौंस  आंदी छे .   . बाग़ , गुलदार, सौलु फ्यूंळी की रख्वाळी  करदा था. स्याळ, सुंगर  बि कुछ कुछ सौ-सैता   , मौ-मदद  करदा छ्या. मिन्ध्क माछा वीन्का मनोरजन करदा छ्या . कीड़ा , पोतळ  फ्यूंळी कुण फुलू रस ल्हांदा छ्या. म्वार शहद  लांदा छ्या लुखंदर   कत्ति बीज लांदा छ्या. .कठब्वाड फ्यूंळी कुण धौल क  लीसा ल्हांदा छ्या . गौल, गुरौ, छिपड़ , किरम्वळ , सिपड़ी पौन पंछी सौब  वीन्का दगड़या  छ्या जंगळ /बौण का डाळ बूटु . जानवरूं    दगड वा छ्वीं लगान्दी छे
 सनै सनै कौरिक फ्यूंळी  जवान ह्व़े गे . दिखयाण मा फ्यूंळी बड़ी बांद छे, सुंदर बिगरैली छे  एक दिन वै बौण मा एक राजकुमार अयेडि खिल्दा खिल्दा आयी अर पैलि द्फैं फ्यूंळी न क्वी मनिख देखी . वीं तैं मनिख देखिक भलो लग . राजकुमार को दिल वीं बांद पर आयी गे अर वैन फ्यूंळी तैं समजाई  बुझाई अर ब्यौ कुण राजी कार. फ्यूंळी ब्यौ कुण राजी ह्व़े गे.
 सबी जानवर फ्यूंळी क ब्यौ होण  से पुळयाई बि छन/  खुस ह्वेन अर दगड मा वींक बिगळयाण/बिछुडणन से दुखी बि भौत ह्वेन.
       राजकुमार फ्यूंली तैं अपण कोट/ क्वाठाभितर / महल मा लाये . राजकुमार बडो खुश थौ. एक दिन त फ्यूंळी तैं क्वाठाभितर ठीक लग पण दुसर दिन बिटेन प्राकृतिक माहौल  का बगैर वींकु स्वास्थ्य गिरण बैठी गे . दिनों दिन वा कमजोर होंदी गे. . अब जन कि वा राजकुमार से प्रेम करदी छे त व बौणजंगळ  बि नि बौडि सकदी छे  . वीं तै हर समौ फूल, पत्ता, डाळ बूट, , हरेक जानवर याद आंदा  छ्या. ना वा रवे सकदी छे ना वा क्वाठा भितर छोडि सकदी छे ना फ्यूंळी  खुस ह्व़े सकदी छे , फ्यूंळी ना त राजकुमार तैं छोडि सकदी छे  ना ही वा बौण का. अर आज तलक फ्यूंळी  प्राकृतिक वातावरण  का बगैर ज्युंदी रै सकदी छे .अर इन्नी हुन्दा करदा वा इथगा कमजोर होई कि एक दिन वा भगवान मा चले गे , मोरी गे . फ्यूंळी न राजकुमार से बचन ल़े छौ कि जब वा मरली त वीं तैं वै इ बौण मा दफन करे जाऊ  जै बौण मा वा बड़ी ह्व़े .
  राजकुमार न फ्यूंळी क इच्छा मुताबिक़ फ्यूंळी  तैं वीण जगा मा ख़ड़यार /दफनाई जखम  वो द्वी पैली दें मिली छया . कुच्छ समौ परांत वीं जगा मा एक सुन्दर बेंत जन तीन चार फीट कि डाळी जमी  गे अर वीं डाळी पर पिंगळ पिंगळ ऐन लोखुं वै डाळी क नाम फ्यूंळी धरी दे अर आज तलक फ्यूंळी प्रकृति प्रेम की निसाणि माने जांद
Jugraj Rayan
Regards
Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

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Garhwali Folk Literature 
                    Secret of Rakhwali -2
                          Bhishma Kukreti             
 
                    Eradication of Bhot and Pichass (Evil Sprit)
               When aperson is effected by Bhoot/Pichas /Evil Spirit , the tantrik reads following mantra
                मसाण = (भूत पिचास )
             भूत उतारने की रख्वाळी
              प्रस्तुति : भीष्म कुकरेती
              स्रोत्र : अबोध बंधु बहुगुणा , धुंयाळ , पृष्ठ ७५
             ओम नमो रे बाबा गुरु को आदेस , जल मसाण
             जल मसाण को भयो थल मसाण
             थल मसाण को भयो वायु मसाण
             वायु मसाण को भयो वर्ण मसाण
             वर्ण मसाण  को भयो बहुतरी मसाण 
             बहुतरी मसाण को भयो चौडिया मसाण
             चौडिया मसाण को भयो मुंडिया मसाण
             मुंडिया मसाण को भयो सुनबाई मसाण
              सुनबाई मसाण को भयो बेसुनबाई मसाण 
              लेटबाई मसाण  , दरद बाई मसाण  , मेतुलो मसाण
               तेतुलो मसाण , तोप मसाण , ममड़ादो मसाण
              बबड़ान्दो मसाण धौण तोड़ी मसाण
              तोड़दो मसाण , घोर मसाण, अघोर मसाण
             मन्तर दानो मसाण , तन्त्र दानौ  मसाण
             बलुआ मसाण कलुआ मसाण  , तातु मसाण आदि
 


--

 


Regards
Bhishma Kukreti
The Expert of Pratiyogita Dharma

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Garhwali Folk Literature
                      Saabri Mantra साबरी मन्त्र (बुरी नजर /हाकडाक से बचने का मन्त्र )
                             Presented by Bhishma Kukreti
 When a person is effected by wicked thought of enemy /other person, the Sabari reads the following mantra . In this mantra, Sabari takes the names of female desciples of Great Guru Gurokhnath and Guru Gorakhnath is very powerful to finish the bad Oman on the person (Pashva)

                                 
               ऊनमो आदेस गुरु को आदेस बाबोड़ी को आदेस
               जोगी को आदेस अच्लानात सूब को आदेस
                काउर देस ते आय सक्य महा महाघोर
                डैणी जोगणी को लेषवार , नाटक चेटवार को फेरवार
                 मण भर षतड़ी, मण भर गुदडी लुवा की टोपी बज्र की षन्ता   
                 हरब षोलु   पूरब  षोलु  षोलु ल़ूणी  डोमणी की हंकार षोलु
                 राड़ी बामणी  को हंकार षोलु, खसणी  को जैकार षोलु
                  बरमा की मुंडी हंकार षोलु , भूत प्रेत का बाण षोलु
                   जोगी को नरसी उषेलु  , भात को कलबू उषेलु
                   डोम को अघोरनाथ भैरों उषेलु , सन्यासी को कच्छइया उषेलु
                    हाक टेक लगे तो सकती पातळ जावे
                  हीर्र हीर्र हीर्र हीर्र हीर्र फटे सुबाहा फुर्र मन्तर इश्वरोवाच :
     Abodh Bandhu Bahuguna named these poems as Adi Pady or Adigady (Original poems or prose). However, these cant be original Garhwali because the language is completely Braj language and it is know fact that the Gorakhnathi preachers used to create Mantra in Braj or Rajasthani dialects
 
ष = ख               
 स्रोत्र अबोध बंधु बहुगुणा : धुंयाळ 
             
Regards
Bhishma Kukreti
The Expert of Pratiyogita Dharma
 

Bhishma Kukreti

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Garhwali folk Literature
Ukhel Bhed : Evolution of Vedic  Mantra or Localization of Vedic mantras
                              Bhishma Kukreti
    Those who are well versed with Vedic Rhymes/Hymn  they know that Vedic mantras are the rhymes /hymn  are the poem of Autosuggestion therapy. The Garhwali Gorakhpanthi Mantra rhymes are nothing but psychological therapy poems/songs Our prechers transformed Vedic mantras into local language mantras adding local colours and local legends into Vedic mantras
 Here is one example of showing that Ukhel Bhed rhyme of Garhwali Gorakhpanthi is nothing but evolution of Vedic mantras in local language, here Braj and Garhwali mix.
  The 9th shloka of third chapter of Rig-Veda states as
( Rishi-Sage: Utkeelkaty. Devta -deity -Agni, Chhand- Tristup)
  O Agni (deity of Fire) ! You are with abundant energy, you become lighted . You kill enemies, foes and notorious Rakhsas  , you are great of greatest, you are great, you provide happiness, you are caller of  great of greatest. I beg you to provide me shelter
(Rigveda, 3:9, )
 The following stanza is called Ukhel Bhed which is Gorakhpanthi Mantra
           When a person is effected by evil desire of his /her enemy/foe the Tantrik/Mantrik reads the following stanza

 
                      उखेल/उषेल  भेद  मंत्र
                 कौन देस जाई जता फिकराई 
                 सौ मण लुब्बा सांगुळ कसकी पग मुड़ी बंधाऊं
                आऊ रे मेरा मैमंदा बीर बेग मन्तर तेग मन्तर आऊ
               चडंती  आऊ पढ़न्ति आऊ गाजन्तो आऊ गरज्न्तो आऊ
                 उबरन्तो   आऊ डुकरन्तो आऊ किल्कन्तो आऊ
             चौदंतो फेरन्तो आऊ छपन कोटि चामुंडा तोडंती आऊ
               इस पिण्डा की सुषति  बिथा का सोत्रमार देषदि  बिथा की औंसी मार
             बोलांदी बिथा की जिन्या मार , हांणदि  बिथा की हाथ मार
             चलदी बिथा की पाग मार , मार मार मैमंदा बीर मार
             बाठा का छांदा को बाण  उखेल , अबट का बंजा को बाण उखेल   
             धार की माटी को बाण उखेल, राजस्थान को माटी को बाण उखेल
              धरती अगास फेरन्ता चले , अयाणा चले सपना चले
             छल चले छलभूत चले , नाटिक चले चेटक चले
            मार मार करन्तो बीर मैमंदा चले , चले बीर मैमंदा चले
 Here, in Ukhel Bhed mantra ,  the Tantrik calls brave Memanda to eradicate devilish Oman  . As in the rhyme of above Rig Veda sholka , caller prases Agni and request to eradicate devil , same way here in Ukhel bhed there is appreciation/praise of brave Maimanda and is a request to brave Maimanda for killing bad evil
  Though, Abodh bandhu Bahuguna calls these peoms as initiating/original poems of garhwal but the words Rajasthan, Dhar and maimanda are the proofs that these peoms are borrowed from Rasthani languages by Rajashthani Gorakhpanthi priests
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Anubhav / अनुभव उपाध्याय

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Thanks Kukreti ji for providing so much information regarding our tradition and culture.

Keep up the good work.

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Thanks a lot sir.

This is really interesting. Hope people may use it.

When a person is effected by evil desire of his /her enemy/foe the Tantrik/Mantrik reads the following stanza

 
                      उखेल/उषेल  भेद  मंत्र
                 कौन देस जाई जता फिकराई 
                 सौ मण लुब्बा सांगुळ कसकी पग मुड़ी बंधाऊं
                आऊ रे मेरा मैमंदा बीर बेग मन्तर तेग मन्तर आऊ
               चडंती  आऊ पढ़न्ति आऊ गाजन्तो आऊ गरज्न्तो आऊ
                 उबरन्तो   आऊ डुकरन्तो आऊ किल्कन्तो आऊ
             चौदंतो फेरन्तो आऊ छपन कोटि चामुंडा तोडंती आऊ
               इस पिण्डा की सुषति  बिथा का सोत्रमार देषदि  बिथा की औंसी मार
             बोलांदी बिथा की जिन्या मार , हांणदि  बिथा की हाथ मार
             चलदी बिथा की पाग मार , मार मार मैमंदा बीर मार
             बाठा का छांदा को बाण  उखेल , अबट का बंजा को बाण उखेल   
             धार की माटी को बाण उखेल, राजस्थान को माटी को बाण उखेल
              धरती अगास फेरन्ता चले , अयाणा चले सपना चले
             छल चले छलभूत चले , नाटिक चले चेटक चले
            मार मार करन्तो बीर मैमंदा चले , चले बीर मैमंदा चले
 

 

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