Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 717067 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
  Folk Literature of Garhwal
 Saidwali :Mantras  The Example of Autosuggestion in Garhwali Mantra    सैद्वाळी मन्त्रों में सांख्य दर्शन या औटोसजेसन   सिधांत
                         Bhishma Kukreti
 Autosuggestion therapy was not new for human kind . In any Vedic mantra, when the shloka of veda suggest that Indra, Agni , Ashwani, Ashwa and many more deities are the protectors of human beings, the human being gets relaxation from known and unknown fear . The fear may be of body weakness, some fear of Bhoots, fear from enemy, anxiety of non availability of food, starvation, fear of loss of crops, loss of domestic animal,  geographical disasters etch. Human beings require a self strength or psychological strength to get away from those fear or negative thought that human being either become successful /win a war/ become strong to face those known or unknown adverse.
           Autosuggestion word was coined by a German psychologist Emile Coue around end of nineteenth century and later on in 1932, a  German psychiatrist  Johannes Schultz developed  Autogenic Training or relaxation training .
     The Coue’s method is based on the principle that if a subject(patient) repeats something and believes on his saying, th e subject may heal himself (Self mastery Through Autosuggestion, page 19, 1922 )
        Schultz (1932) laid down the theory of autosuggestion training which is parallel to Yoga or meditation.
    The philosophy of Sankhya Yoga and Yoga was developed on the bases of Vedic mantras or clues taken from Vedic Mantras to develop Sankhya and Yoga two philosophies out of six Hindu Philosophies. Those who read Shrimad Bhagwat Geeta they know that there is a chapter in Geeta when Krishna shows Arjun a Vishw Avtar wherein all are relatives of Arjun are dieing or being killed except five Pandavas and Kunti . This is nothing but a way of Autosuggestion, Krishna suggested powerfullt the mind of Arjun that in battle all will die except five Pandavas  . Arjun believed that his enemies are dieing in future battle (Kurikshetra battle or Mahbharat) and his fear of loosing battle was no more after he saw (through autosuggestion) that all except Pandavas are dead. Arjun saw that Duryodhan, Bhishma, Karna, Dronachary are dead and this became his belief . Once Arjun believed that his enemies would die , his fear was no more and he believed that Pandavas would win the great battle. Pandavas won the battle and Autosuggestion therapy of Sankhya was amajor tool in winning the Kurukshetra battle by Pandavas
    . Sankhy  means when you know or you have knowledge you can do it . Geeta is nothing but explanation of principles of Sankhy philosophy or principles. Guru Gorakhnath have been a great sage of India Guru Gorakhnath and his disciples have complete knowledge of  Sankhya  principles laid by sage /psychologist Kapil . Sankhy means knowledge
  The desciples of Guru Gorakhnath created many Mantras in Garhwal and those Mantras still exist in Garhwal.
   One of the Mantras in Garhwal is Saidwali mantra or Jagar of Said. Said means the unsatisfied soul of an Islamic believer or Musalman ki Atma
     If aperson is effected by unsatisfied soul of any Musalman the Jhadkhandi or Jagri start worshiping the unsatisfied soul of Muslman an dstart the ritual of Saidwali . The unsatisfied soul is offered Tobacco and the Jhadkhandi reads the Mantra   
 
      बाबा आलम को सलाम
       हव्वा अम्मा को सलाम
      कलवा बाबा सैद को सलाम
      रहिमन मुकुलकिशोर पठान तख़्त को सलाम
      फूलपरी बहन को सलाम
       हे मेरे मेहरबान, मेरे पे हो जाओ मेहरबान
       सलाम भाई सलल्म , सलाम
While Abodh Bandhu Bahuguna (Dhunyal page, 72) states the Saidwali as follows
काला कलुवा कालो कलुवा , काली राति
त्वे हंकारु रे कलुवा रे आधी राति
 हाथ मा गोसा को दीमड़ लीजै
तुरंत मेरो काज कर दीजै
मेरा सतूर बैरी का मुख बैधे
चोरु का हाथ पाऊं बैधे
जा नली गली को बैंधे 
मेरा बैरी का चार पहर बैंधे
ओम नमो गुरु को हथपाली
रे मेरो राम  करो रखवाली
लुब्बा की कोठडी बजूर को ताली
देवघटा  को  कर दे सुणताली
मेरा सतूर की कंदड्यो कर दे सुणताली
मेरा सतूर की आशीष कर दे सुणताली
मेरा सतूर को जिम्पा  कर दे लाटी
 मेरा जिभ्या सणि कर दे तू छाली
फुर फुर माता कलिका का पुतर
नारसिंग तुमारो भाई 
एक कोसा बुलाऊं सौ कोसा ना जाई 
खीरखंड का भोजन ना पाई
ओंकार नरसिंग तेरो दुहाई
फुंकार नरसिंग तेरो दुहाई
मुसलमान अकबर को सल्लाम पौंछे
अलेकदम इब्बिबा तासौ कु सल्लाम पौंछे
जल धरती को सल्लाम पौंछे
उपर कतरी को सल्लाम पौंछे
उपिज वारि करम की गति को सल्लाम पौंछे
बिब बादल बैयागड़ को सल्लाम पौंछे
बै णि बिस्ल्या को सल्लाम पौंछे
पंच पितरूं   को  सल्लाम पौंछे
There are Ghadela or Jagar for Saidwali (keshav Anuragi , Nad Nadnai unpublished)
मुख्य जागरी के कथन ----------------------------- सहायक जागरी की भौण
सल्लाम वाले कम                                    सल्लाम वाले कम   
त्यारा वै गौड़ गाजिना                               सल्लाम वाले कम 
म्यारा मियाँ रतनागाजी                             सल्लाम वाले कम   
तेरी वो बीबी फातिमा                                   सल्लाम वाले कम   
तेरी वो कलमा कुरआन                              सल्लाम वाले कम     
 These Mantras or Jagar work as the narration of Krishna worked for enhancing the self esteem of Arjun that he developed self confidence before Arjun goes for great battle . The subject feels self assurance, self confidence and that confidence /assurance induct the physical changes and psychological changes into body-mind of the effected one positively
 
Refrences
Dr Shiva Nand Nautiyal Garhwal ke Nrity geet , page 157-159     
Copyright@Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com                                                             
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 


--

 


Regards
Bhishma Kukreti
The Expert of Pratiyogita Dharma

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Folk Literature of Garhwal
Tiloga Tadyali amardev sajwan : The Heer Ranjha of Garhwal
                Bhishma Kukreti
  We find love stories in every area of world. There have been said many love stroies in Garhwali folk dance-song. One of the famous love legend is the story of love between Tiloga Taidwali and Amardev Sajwan . Tiloga belonged to Taidi village of Banelsyun patti above Vyaschatti (meeting place of Ganges and Nayar rivers ) Pauri Garhwal and  Thokdae Amar dev sajwan was Thokdar of Bharpur village Tihri Garhwal. Amardev Sajwan was bravest among bravest Amaedev Sajwan fell in love of beautiful Tiloga but in between their villages deep Ganga river was the hurdle in their meeting  however, no hurdle is hurdle in the true love. Amardev used to come daily to meet his beloved Tiloga by crossing ganga in night and he used to go back before down
  One day the villagers of Taidi saw both in love making scene. All villagers of Taidi became angry and they killed Amardev by compelling him to run here and there. Tiloga became sad and she cut her both the mammary glands ,  threw cut glands into two wells of the village and died by Sati Dharma
The following song is sung in their love memory in Garhwal in Ghadela to satisfy the unsatisfied souls of Tiloga and Amardev Sajwan 
बांकी तड़याली  तिलोगा बांकी
सेर कि भिडाल्यूं  बांकी
सडक तिरवाली बांकी
राति जुनख्याळी सिरवाणी कि कूल
कु होली घसेर बांकी
छोटी च मिंडाळी , ठुल्ली च घसेर
छुणक्याळी चुड़ीयूँ की क्वा होली घसेर बांकी
तू बेटी छे कि  ब्वारी
तू बेटूलि होली कैकी,  मांगणा कै जौलो 
तू ब्वारी होली  कैकी , छुड़ेणो कै जौलो
 Reference Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke  Nrity-Geet
Copyright @ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com



 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
          Interpretetion of Upnishad in Garhwali folk Literature
           गढ़वाली लोक साहित्य में उपनिषद व्याख्या
                          भीष्म कुकरेती
    गढ़वाली लोक साहित्य विशेषत गोरखपंथी या नाथ संप्रदायी लोक साहित्य व घडेल़ा जागर दर्शन शास्त्रों से सब तरह से प्रेरित हैं .
इसी लिए इस साहित्य में हमे उपनिषद की कई व्याख्याएं मिलती हैं
 वृहदकारणय  उपनिषद के छठे ब्राह्मण में गार्गी व याज्ञवल्क्य के सम्वांड हैं
गार्गी पूछती है , " हे याज्ञवल्क्य ! यह जो कुछ है सब जल में ओतप्रोत है . जल किस में ओत प्रोत है ?"
यागव्ल्क्य उत्तर देते हैं , " हे गार्गी वायु में "
गार्गी , " वायु किस्मे ओतप्रोत है ?"
यागव्ल्क्य , " अंतरिक्स लोक में "
गार्गी < " अन्त्रिक्स  लोक किस्मे ओत प्रोत    है "
याज्ञवल्क्य , " गंधर्व लोक में "
गार्गी , " गंधर्व लोक किस्मे ओतप्रेत है ?
याज्ञवल्क्य , " आदित्य्लोक में "
इस तरह इस उपनिषद के गार्गी -याज्ञवल्क्य संवाद भाग में कई लोकों (मान व भौतिक लोक ) का वर्णन आता है ऊँ लोकों की मनोवैज्ञानिक व्याख्या भी होती है
इसी तरह गढ़वाळी रखवाळी में भी कई लोकों की व्याख्या बृहदकारेणय उपनिषद के अनुसार इस तरह हो पायी है
भूत उतारने की रख्वाळी
             ओम नमो रे बाबा गुरु को आदेस , जल मसाण
             जल मसाण को भयो थल मसाण
             थल मसाण को भयो वायु मसाण
             वायु मसाण को भयो वर्ण मसाण
             वर्ण मसाण  को भयो बहुतरी मसाण 
             बहुतरी मसाण को भयो चौडिया मसाण
             चौडिया मसाण को भयो मुंडिया मसाण
             मुंडिया मसाण को भयो सुनबाई मसाण
              सुनबाई मसाण को भयो बेसुनबाई मसाण 
              लेटबाई मसाण  , दरद बाई मसाण  , मेतुलो मसाण
               तेतुलो मसाण , तोप मसाण , ममड़ादो मसाण
              बबड़ान्दो मसाण धौण तोड़ी मसाण
              तोड़दो मसाण , घोर मसाण, अघोर मसाण
             मन्तर दानो मसाण , तन्त्र दानौ  मसाण
             बलुआ मसाण कलुआ मसाण  , तातु मसाण आदि
 स्रोत्र : अबोध बंधु बहुगुणा , धुंयाळ , पृष्ठ ७५
तैत्तरीयो उपनिषद के ब्रम्हानंद वल्ली का प्रथम अनुवाक भाग क में आत्मा की व्याख्या या आत्म जागरण की विधि इस प्रकार है :
             तस्मात् वै अत्स्माद आत्मन : आकाश सम्भूत :
              आकाशात वायु , वायो अग्नि , अग्ने : आप :
             अद्रिव्ह्य पृथ्वी :, पृथ्व्या औषधय , औद्सधिभ्य अन्नं
              अन्नत रेत :, रेतस : पुरुस :, स : एष पुरुष अन्न रसमय :
अब ज़रा एक घ ड़या ल़ो के शब्दों पर गौर कीजिये जो सभी तरह से तैत्त रीयो उपनिषद की व्याख्या  ही करता है
                      घड़ेल़ा में जागरण मन्तर या गीत
परभात का परब जाग , गौ सरूप पृथ्वी जाग
धर्म्सरूप आकाश जाग, उदयकारी कांठा जाग
 भानुपंखी गरुड जाग , सतलोक जाग
मेघ्लोक जाग , चन्द्रलोक जाग
इन्द्रलोक जाग , सूर्य लोक जाग
पवन लोक जाग, तारा लोक जाग
जन जीवन जाग , हरो भरो संसार जाग
.....
इस तरह हम पाते हैं कि गढवाली लोक साहित्य में उपनिषदों , सभी दर्शनों की व्याख्या स्थानीय परिस्थिति व स्थानीय मनुष्यों की भाषागत समझ के हिसाब से की गयी है
 
 
copyright @ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com
 
 


Regards
Bhishma Kukreti
The Expert of Pratiyogita Dharma

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0

God information as usual sir.

Keep posting.


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
               वेदों पुराणो की रचना गढवाल कुमाऊं    में नही  हुयी
                               भीष्म कुकरेती
 कई गढवाल -कुमाओं प्रेमी विद्ववान भावना में बह कर लिख डालते हैं या कह डालते हैं कि 
वेदों व पुराणो की रचना गढवाल -कुमाऊं या हिमालय में हुई (जैसे मैंने डा राजेश्वर उनियाल को एक सम्मेलन में कहते सुना)
यह कथन सर्वथा भ्रामक व इतिहास को मोड़ने वला कथन है
जब किसी ग्रन्थ या सिधान्तो कि रचना किसी भूभाग में हो तो रचनाकार बरबस उस भूभाग के बारे में कुछ ना कुछ लिख ही डालता है या कह डालता है
किन्तु वेदों में यह रीति कहीं नही मिलती है
मैंने चारों  वेदों का थोड़ा बहुत अध्ययन  किया और पाया कि वेदों की रचना पहाड़ों में नही हुयी है
१- वेदों में कृषि आदि कि पुष्टि होती है और वास्तव में गढवाल-कुमाओं में कृषी विकास वेदों के समय पर हुयी ही नही वल्कि कृषी विकास का मुख्य विकास छटी सदी से ही हुआ
२- वेदों में ठण्ड , बर्फ आदि का उल्लेख बहुत  कम हुआ है
३- वेदों में पशु धन पर जोर दिया गया है और आज भी या तीन हजार साल पहले भी पशु धन गढवाल- कुमाऊं में इतना नही था कि उनकी उस तरह से चर्चा की जाय जिस तरह  वेदों में है
४- वेदों में नदियों, औषधियों के बारे में उस तरह का वर्णन नही मिलता जिस तरह की औसधी /नदियाँ पहाड़ों में अवस्थित होती हैं हाँ सरस्वती व सप्त नदियों का नाममात्र का उल्लेख है जिसमे सरस्वती को पर्वत तट चीरने का उल्लेख है
५- जिस तरह से पहड़ों का उल्लेख महाभारत व कालिदास साहित्य में मिलता वैसा कुछ वेदों में नही है
६- वेदों में इंद्र व अग्नि देवता मुख्य देवता रहे हैं जो वैष्णव व शैव धर्मों के अभ्युदय के बाद इंद्र को मुख्य धारा से काट दिया गया . यदि वेदों की रचना पहड़ों (गढवाल-कुमाऊं ) में होती तो गढवाल -कुमाओं के पारम्परिक देवताओं में इंद्र इन्द्राग्नी, अग्नि आदि भी होते जैसे खश , कोळी कालीन पारम्परिक देवताओं क़ी पूजा आज भी होती है
7- जिन जिन ऋषियों के नाम वेदों में हैं उस प्रकार के नाम खस सभ्यता में या उस से पहले नही मिलते हैं यदि वेदों की रचना पहाड़ों में होती तो ऋषियों के नाम खश या उस से पहले की सभ्यता वले नाम से अवश्य मिलते
अतः हमे भावनाओं कि जगह तार्किक दृष्टि अपनाकर यह भ्रम नहीं पालना चाहिए कि वेदों कि रचना पहाड़ों में हुयी
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Garhwali Folk Literature
गढवाळी लोक साहित्य
               घटथापना : गढवाळी लोक साहित्य में आध्यात्म का उदाहरण
      इंटरनेट  प्रस्तुति : भीष्म कुकरेती
(श्री विष्णु दत्त कुकरेती कि पुस्तक नाथ पन्थ : गढवाल के परिपेक्ष  में
मूल पाण्डुलिपि : पंडित मणि राम गोदाल कोठी वाले )
    १-  अतः घड थापना लेषीणते  . श्री गनेसाएंम : श्री जल बन्धनी : जल बंदनी जुग पंच पयाल : स्मपति  जुग रंची रे स्वामी   : जुग बार, : मन्स्यादेवी अर्दंगे : रुड माला पैरंती  जुग ते रं : नीवारनी , वर पैरन्ति, जुग सुल : जुग सौल : आसण बैसण प्राणमंत अंत काले कु जुग बीस : आसण बैसण जुग छतीस : ऊं उंकार ल़े  ल़े रे स्वामी स्वर्ग मंच पाताल : रात्री न दीन : समुद्र ना प्रर्थ में सूं तोला : विवर्जित : अंत का उद्पना
२- भेल रे स्वामी : श्री अप्रम प्रनाथ : मधे ल़े रे स्वामी : परम्सुन परमसून मधे रे स्वामी :परमहंस : परमहंस मधे रे स्वामी : चेतना चेतना मधे रे स्वामी  उद्पना : गोदर ब्रह्मा जोजनी तीन थानम : ॐ अं डं नं डं डं नं : प्रगारेत नंग सैत नंग : श्रीकृष्ण इजईती : उद्पना भैले रे स्वामी : श्री इश्वर  आदिनाथ    :कमनघट : नीरघट : षीरघट : रजघट : ब्रिजघट : वाईघट : ये पंच घट : थापंती जतीर सती : बाला ब्रह्मचारी : जटा
३- सौरी वळी ब्रह्मचारी : श्री गुरुगोरषजती    : कानन सुणि  वातन्ता : षोजंती   थावरे जक्र मेवा : एक ब्रह्मा न विश्णु इंद्र नंग : चन्द्र नंग वाई न श्रिश्थी : न दीपक : कोपालंक : कस्य ध्यानम मुरती :  वेद न  चारि होम न यग्य : दान न  :देते : जीत न काला : नाद न वेद : ये घट मेवा : ये घट औग्रा दंग : दीन दाई दीनचारी : नीना औरषवंग : करता पुर्क्म आकासंग आकासेघट  : ब्रह्मा पाताले घट ; वीषनुघट मदेघट ; महेसुर सोनाघट  :पारवती त्रीयोदेवा एक मुरती : ब्रह्मा विशनु महेसुर ; नाना भा :
४- बाती :मन हो रे जोगी : बसपति पातालम : सम्पति पातालं : ऊपरी सत : सत उपरी जत : जत उपरी धरम : धरम ऊपरी कुरम : कुरम उपरी बासुगी : बासुगी ऊपरी अगनि   : : अगनि उपरी क्रीती मही  : क्रीती मही उपरी मही क्रीती : मही क्रीती उपरी  राहू : राहू उपरी सम्पति गज : सम्पति गज उपरी धज : धज उपरी सम्पति समोदर : सम्पति समोदर उपरी : कमन कमन समोदर : बोली जै रे स्वामी : एक समोदर उपरी   सोल समोदर : सोर समोदर उपरी : तालुका समोदर : तालुका
५- समोद्र उपरी ; भालू का समोदर ; उपरी खारी समोद्र उपरी : रतनाग्री समोद्र रतनाग्री समोद्र उपरी : दुधा समोद्र : दुधा समोद्र ऊपरी डालु समोद्र ; डालु समोद्र उपरी मही दुधि समोद्र : मि समोद्र उपरी मही समोद्र ; मही समोद्र ये ससत समोद्र की वार्ता बोली जै रे स्वामी : कमन कमन दीप बोली जै रे स्वामी ; एक दीप : एक दीप उपरी सात दीप सास ; दीप उपरी सजवो दी :
६- प जवो दीप उपरी : जजणी  दीप : जजणी दीप उपरी : बासुकणी दीप  : बासुकणी दीप उपरी अहोड़ दीप : उपरी थमरी दीप उपरी नेपाली बासमती दीप  ; नेपाली भस्मती प उपरी : कणीक दीप : कणीक दीप उपरी : ये सात दीप बोली जै रे स्वामी : नौ खंड वार्ता बोली जै रे स्वामी : कमन कमन षंड वेक षंड : एक षंड : एक षंड उपरी हरी षंड ; हरी षंड उपरी भरत षंड : भरत षंड उपरी आला भरत षंड : भरत षंड उपरी बुद्धि का मंडल : बुद्धि का (षंड = खंड )
७- मंडल उपरी झैल षंड ब्र्न्हंड :झैलषंड :ब्रह्मंड उपरी :ब्रह्मापुरी ब्रह्मापुरी उपरी :सीवपुरी : सीवपुरी उपरी : आनन्द पुरी : आनन्द पुरी उपरी : उपरी ते ल  का तला  : तेल पी डा : ब्रह्म उपरी तत : अवुर जन वु त कु मारी जा :घातुक मारी जा : मही मंडल : सूरज घट मधे उद्पना वर राशी  का घट :मधे उद्पना वार मा से घट : मधे उद्पना त्र्यष्ठ षंड : ये नौ षंड :बोली जा रे स्वामी
८- ये नौ षंड उपरी : वाये मंडल वा ये मंडल उपरी छाया मंडल : छाया मंडल उपरी गगन मंडल : गगन मंडल उपरी मेघ मंडल : मेघ मंडल उपरी : सूरज मंडल : सूरज मंडल उपरी चंदर मंडल : चंदर मंडल उपरी :तारा मंडल : तारा मदनल उपरी :दूधी मंडल : छाय कोटि मेघ माला : वार मा  से घट : घट मधे उद्पना : वार रासी का घट :घट मधे उद्पना : अठार वार वणसापती  : घट मधे उद्पना ताल
९- बेताल : घट मधे उद्पना काल वे का ल : घट मधे उद्पना : नौ करोड़ घट : घट रहे थीर : घट थापंती : श्री अनादी नाथ बुद बीर भैरो : गौ हंडी पृथवी प्रथमे सोढ़ी कीया : जल अयिले : ऋष बाहन चढ़े : राजा हंस आई ल़े : गरुड वाहन चढ़े : राजा गणेष आयिले मुसा वा हान चढ़े : गंगा गौरिज्या आई ल़े मंगला पिंगोला वाहन चढ़े : अनं
१० - त सीधा : मिलकर कै बैठा ध्यान : घट थापन्ति : कमन कमन थान : श्री हं समती    म्समती माई : श्री घटथापंती  कमन कमन थानं : सती जुग मध्ये ल़े रे स्वामी : श्री यसुर आदिनाथ : आचार जगै : अरदगै गौरिजा देवी : षीर  ब्रिष गजा कटार : आसण बैसण सींगासण : छत्र : पत्र : डंडा ड़वौरु : सती जुग मधे ल़े रे स्वामी : कीतने ताल पुरषा : कीतने ताल अस्त्री : कीतने ब्रस की मणस्वात की औस्या बोली जै रे स्वामी सती जुग मध्ये ल़े रे स्वामी : बतीस ताल
                      .........  बाकी आगे है


--

 



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Garhwali Folk Literature
   Spirituality in Garhwali folk Literature II
      गढ़वाली लोक साहित्य में अध्यात्म --- II
                  Web Presentation :  Bhishma Kukreti
Curtsey Dr Vishnu Datt Kukreti : Nathpanth : Garhwal ke Paripeksh men 
Original Manuscript by Pandit Maniram Godal of Kothiwale
                    घट थापना - II
         ११- पुरुष : एकिस ताल अस्त्री रे : लाष बरस की मणस्वात की औष्या बोले जै  रे  स्वामी : सती जुग मधे ल़े रे स्वामी : अठार हात षटग : छै हात कटार : येकीस  गज कमाण :
               : सती जुग मधे ल़े रे स्वामी : एक बेरी बोणो : दस बेरी लौणो : चावन पल चौंळ : बावन पल गींउ  : तीन गज चौंळ  तीन मुन्डेता गींऊ  : दस मण को मणस्वात को हार : सती         
             जुग  मधे ल़े रे स्वामी : सोना कै घट : सोना के पाट सोना के आसण ; बासण : सीन्गासण : छत्र पत्र :
'          १२- डंडा ड़ोरु : सेली सींगी : त्रिसुल : मूंद रा : झोली  मेषला :  वड़ाण कछौटी फावड़ी : सोकन्ति : पोषती : सुणती  : भणती : आकास घडा थापंती या तोरे बाबा सती जुग की वारता :तीन       कंच  मंच  का : तब दुवा पर मध्ये ल़े रे स्वामी : श्री चौरंगी आदिनाथ आचार जगै अरदगे : मंगलादेवी षीर  वीर गजा कंत : दुवापर मधे ल़े रे स्वामी कीतने ताल अस्तरी : कीतने बरस की :
१३- मणसंत औष्या बोली जै रे स्वामी  : द्वापर मधे ल़े रे स्वामी : सोळ ताल पुरषा : तेर ताल अस्तरी : लाष बरस की मणस्वात की औष्या बोली जै रे स्वामी : दुवापर मधे  ल़े रे स्वामी : नौ हात खटग : तीन हात कटार : साडे दस गज कमाण : दुवापर ल़े जै रे स्वामी : एक बेरी बोणो पांच बेरी लौणो ; सत्ताईस पल चौंल : छबीस पल गींऊ : डेड गज चौंळ : डेड मुंडीता गीउ : पांच मण
मणस्वात का हार : बोली जै रे स्वामी रूपा के घट : रूपा के पाट : रूपा के बारमती रूपा के आसण बैसण छ
                  ...................Continued in following Mails

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Garhwali Folk Literature
           Spirituality in Garhwali Folk Literature -3
                       Presented by Bhishma Kukreti
(Curtsey by Dr Vishnu datt Kukreti : Nathpanth : Garhwal ke Paripeksh men , Manuscript : Pundit Maniram Godal Kothiwale )
                        घट थापना -३
ष = ख़
         १४- त्र पत्र डंडा डोंरु सेली सींगी : त्रिशूल मुद्रा : झोली मेषला : उड़ाण की छोटी : फावड़ी : सोकंती : पोक्न्ति : सुणती भणती : आकाश : घट थाप्न्ती या तो रे बाबा दुवापर की वारता बोली जै रे स्वामी : ईं अवतार कन्च मंच का : त्रिथा जुग मधे ल़े जा रे स्वामी : श्री मछिंदर आदिणाट : आचार जंगे अदंगे : फरसराम राम : महाराम करणी    : भीमला देवी : षीर   ब्रिष गजा कंठ : आसण त्रिथा जुग मधे ल़े जा रे स्वामी : कीतन ताल पुरषा कितने ताल अस्त्री : कितने बर्स
१५- की मणस्वात की औषया बोली जै रे स्वामी : आठ ताल  पुरुषा : सादे छै ताल अस्त्री : हजार बरस की मणस्वात बोली जै रे : स्वामी : त्रिथा जुग मध्ये ल़े रे स्वामी : एक बेरी बोणों तीन बेरी लौणो : आठ पल चौंल : पांच पल गींऊ : मणस्वात को तीन मण को हार : त्रिथा जुग मधे ल़े रे स्वामी : तामा के घट : तामा के पाट : तामा
१६- के वारमती : तामा के आसण ; बासण सिंगासण : छत्र पत्र डंडा डोंरु : सेली सींगी : त्रिसुल मुद्रा : झोली मेषला : उड़ाण कछोटी : फावड़ी : सोक्न्ती : पोषंती : सुंणती  : भणती आकाशम : घट थाप्न्ती : या तौ  रे बाबा त्रिथा जुग की वार्ता बोली जा रे स्वामी : तीन औतार कन्च मंच का : तब कली जुग मधे ल़े रे स्वामी : श्री गुरु गोरषनाथ : आचार जंगे कलिका देवी : बीर बृषभ गजा कटार : आसण "
शब्दार्थ :
अस्त्री : स्त्री
आसण = आसन
औतार = अवतार
षारी = खारी  , नमकीन
गींऊ = गेंहू
चौल = चावल
त्रिथा : त्रेता युग
जुग : युग
ताल : अंगूठा व मध्यमा अंगुली के बीच की दूरी
पाट = दरवाजे
बोण= बोना
लौण = काटना (फसल )
औषया  = अवस्था
पुरुषा = पुरुष
बासण : बर्तन / भांडे
बेरी = बार, दफे    (period time )
थापना : स्थापना
             .................. continued


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Folk Literature of Garhwal, Uttarakhand
                  Tantric Centers in  Garhwal and Kumaun
(Tantra in Garhwal, Tantra in Himalaya, Tantra in Uttarakhand Tantra in Kumaun )
                     Bhishma Kukreti
              Tantra means a system of exortce practices involving yoga, meditation, hypnosis, autosuggestion, asans, exercises, self control, for fulfillment of worldly desires as well spiritual experiences.
 Nathpant sect is mainly responsible for developing tantric philosophy in Garhwal and Kumaun . The period from8th century to twelfth century is called Siddhi Period in Garhwal and Kumaun when Nathpanthi dominated spiritual domino in Kumaun and Garhwal
 Garhwal contributed significantly to Tantra philosophy in quality and quality . There have been creation of new Tantras like Manini, Pingal, Neel , Sarswati, Cheen , Meru, Rudralaya, Kali and many more created in Garhwal by various Garhwali tantric as Badru Selyal, Vasbanand Baluni, Chuplya Joshi, Madu pundit, Atmaram Thapliyal, Mangalu Rudia,, avtaru raut, Maundas, Chheludas, Dikkudas ( Dr Purushottam Dobhal )
    The following famous Tantric centers were there Garhwal and Kumaun before Shaivyas and Shakt sects became dominant 
Kalimath,Chandravadani,Jwalpadevi,Hariyani, Surkantha,
Badrinath, Kedarnath kansmardani temple, hanumanu tall, Hanumanu Uparta, Keshoray, Kamleshwar, Bridhkedar, Juntar, Nagasur, Dakshina Kali, Mahishmardani, Nanda devi, Sheetaldevi, Vishweshar,
Bharat Mandir Rishikesh , Gorakhnath Temple Shrinagar,
Devalgarh, Shrinagar, haridwar, beengadhara, Jogivada, Navasu, Bhairav garh or Langurgarh, Sidhpeeth
Chauranginath Uttarakashi,
 In Kumaun , the following places were main Tantric centers of Nathpanth
Bageshwar, Jogeshwar, Katyur Baijnath, Someshwar –Gannath,  Champawat, Baleshwar,
References
Dr Pitambar Barthwal
Dr Shiv Prasad Dabral
Dr Purushottam Dobhal
Dr Vishnu Datt Kukreti
Copyright @ Bhishma Kukreti , bckukreti@gmail.com




Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Folk Culture of Garhwal
                           Panyuli , Jagudi were Originally Nathpanthi and Kukretis have Strong Link with Nathpanth
                          (Mantra Tantra  in Garhwal, Mantra Tantra Mantra Tantra in Himalaya, Mantra tantra in Uttarakhand )
                                Bhishma Kukreti
  Nathpanth or Guru Gorakhpanthi had been an important sect of Garhwal from 8th century to twelvth century and this period is called Siddh Kal /Siddh Period of Garhwal. No Garhwali whether in Garhwal or in other parts of India is unaffected by Nathpanthi philosophy or Nathpanthi Karmkand .
  For example, a prominent Brahmin castes of Garhwal Painyuli has link with Nathpanth. Dr Vishnu datt Kukreti an only contemporary expert of Nathpanth,  proved by reference of Pundit Harikrishna Raturi ‘s book Garhwal ka Itihas, in his book Nathpanth : Garhwal ke Paripeksh me and an article that the first person of Painyuli Brahmnath Ji was Nathpathi who settled in village Panyala , Patti ramoli of Tihri Garhwal.in 1200 Ad . Dr Kukreti states that Painyulis still worship Trishul Nishan of Gorakhpanth . Sameway, Jagudis of Uttarkashi area worships Trishul Nishan and they are followers of Brahmnath Ji
  Kukretis have a strong link with Nathpanthis or Dalya . There is Math of Dalyas (where Dalyas are buried)   in village Jaspur Malla Dhangu , PG  a original village of Kukretis . The name of place is also Math. It is believed that in this are you cant be effected by Bhoot Pret at all. The story is that long back a brother Randev ji Kukreti started using Nathpanthi Mantras and Tantras in wrongful direction or harmful to humanity. Kukretis out casted him and sent him exile to nearby place Raneth . Later on Randev ji became prolific Dalya Guru and became famous not only in Gangasalan but in other places of Salan too . he requested his family members to have Math in Jaspur as he was great lover of his village .
 Same way , Kthere is place Dalyan near Khaman Dabralsyun where Kukretis were migrated from Jaspur and in Dalyan there are Dalyas gurus . Their first ancestor was also Kukreti of Khaman or Jaspur
Reference:
1- Dr Vishnu Datt Kukreti , Nathpanth : Garhwal ke Paripeksh me Page 31
2- Bhishma Kukreti , Garhwal ki Lok Kathayen
Copyright @ Bhishma Kukreti , bckukreti@gmail.com


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22