Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 723890 times)

Bhishma Kukreti

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Music Script, Music Notation of a Badi-Badan Folk Dance Song फ्योंलड़ी को रंग देखी

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -203           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -33   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-33
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
एक बादी- बादण लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि

गीत  के बोल -
स्थायी -
फ्योंलड़ी को रंग देखी
सुरीजा धुमैलो।
सहायक चरण -
बादल सी , छड़ी गात सेलंगी सी डाळी,
धमेली माँ धोती जनी  राती जुनख्याळी,
मुखड़ी  सूना की थाळी
सुरीजा धुमैलो।। फ्यूँलोड़ी  ....

---ताल रूपक (बिलम्बित )  निबद्ध -
स्थायी चरण -
ध   सा    -  रे  -  म  प  । ध  धसां   सां   रेंप  - पम  धप
फ्यों   ल  s ड़ी  s को  s । रं   गs   s   sदे  s    खीs 
प  ध   -  रे  -   प   -   । म   -   -   सा   -  रे   साध 
सु  री  s जा   s  धु  s  । मै   s   s  लो  s  s  s  s

अंतरा -

ध  रें   -  रें  -  रेंसा   धसां ।  ध   सां  -  सां  -  पम  प
बा  द  s  ल   s       सीs ।   छ   ड़ी   s गा  s  तs  s

म   रे  -   प  -  प     -   ।   प  ध   म   प  - ध   -
से  लं  s  गी   s  सी   s ।  डा  s  s   ळी  s   s  s 

ध   सां  -  सां   -   सां  -  ।  सां  रें  रें  सां  -  ध  -
ध  मे   -  ली   s  माँ   s । धो  ती  s  ज  s  नी s

प  ध  -   प    -    म  -   ।  म    प    म   प     -  ध  -
रा  ती  s  जु  s   न   s   । ख्या  s    s     ळी   s   s  s 

ध   सा  -  रे    -    म  -  ।  ध  ध   -  सांप  -   पम  धप
मु   ख  s  ड़ी   s  सू  s  ।  ना की  s  sथा   s  ळीs s s

प   ध  -     रे  -    प     -  ।   म   -  -  सा   -   रे  साध
सु   री  s   जा  s  धु       s     । मै   s   s   लो s    s      s     s


s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
#१  चिन्ह नीचे बिंदी व - का है 
मूल संगीत लिपि -दया शंकर भट्ट , दिव्य संगीत (अप्रकाशित )
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत
           इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती

Copyright@ Bhishma Kukreti 19/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
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Bhishma Kukreti

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                        गढ़वाळि व्यंग्यकोष -भाग -17 

                      Garhwali Satire Dictionary part 17

 
                          चबोड़्या  --- भीष्म कुकरेती

अहम - अफु तैं महानतम समझणो गलतफहमी

अंहकारी - जु  अफु ना म्यार पर विश्वास करद

वकील - जु न्यायाधीश तैं चक्कर मा डाळद

धार्मिक विश्वास - जु दिख्युं नि हो,  ना ही जांक कुछ ज्ञान हो पर  बुबा बोलिक विश्वास करण पोदद

धर्म - आशा अर डौर की बेटी अर जु अज्ञानियुं तैं अजाण -अणदिख्युं पर विश्वास करांद

धर्मग्रन्थ - जु ग्रन्थ दुसर धरम तैं कै बि तरां गलत अर अधार्मिक साबित करणो कोशिस करद

धर्माचार्य व्यास -  बगैर ज्ञान का बि ज्ञान का  बखान करणो उस्ताद

लद्वड़ -अंदड़  दिवताक मंदिर जख  नास्तिक अर आस्तिक समान रूप से चढ़ावा चढ़ैक /बलि देकि पूजा करदन

नौनी -नौनाs प्रेम - एक थ्वड़ा देरौक  पागलपन  ज्वा शादी की गोळी खैक ठीक ह्वे जांद

प्रसिद्ध - प्रत्यक्ष रूप से रहस्यपूर्ण

धीरज - लाचारिक नाम महात्मा गांधी

धैर्य -निराशाक लघु रूप जखमा सुदी बुले जांद कि धैर्य एक पुण्य कर्म  च

स्वार्थी  - जु दूसरों स्वार्थ तैं गाळी दींदु

शिक्षा - जु होशियारूं तैं बतांद अर मूर्खों से छुपान्द कि ऊँ तैं कुछ नि आंद  (कि  तुम नासमझ छंवां )

उबाऊ आदिम - जब तुम्हारी इच्छा सुणाणो ह्वावो तो उबाऊ आदिम बुलण शुरू करद

क्षमा - भविष्य मा अपराध करणो नींव /पौ

भारत -पाक शान्ति वार्ता - एक दुसर तैं बेवकूफ बणाणो बगैर अम्पायरों  खेल

शान्ति - द्वी युद्धुं बीच का समय जब द्वी देश /दल एक दुसर तैं धोखा दीण मा संलग्न रौंदन

अमानवीयता - मानवीयता का गुण अर पछ्याणक

जुद्ध - शान्ति कला निर्माण मा बोनस मा निर्मित   उत्पादन

हाथ - भुजा का अग्वाड़ी भाग जु दूसरों जेब मा जाणो आतुर्द रौंदन

राजनीति - व्यक्तिगत स्वार्थ पूर्ति वास्ता सार्वजनिक कार्य

भविष्य - जख हमर दोस्त सही दगड़्या हुन्दन , जख समृद्ध जीवन हूंद , अर ख़ुशी विश्वस्थ हूंद

प्रशंसा - दुसरों   मा उपलब्ध अपण जन गुणों  बारा मा बखान

सुंदरता - जांसे प्रेमी तैं सुख मिलद अर पति तैं त्रास मिलद

स्वेटर - जब ब्वे तैं जड्डू लगद तो यु कपड़ा बच्चों तैं पैराये जांद

उद्धरण - दुसरों शब्दुं  तैं गलत उच्चारण से   बार बार दुहराण

सकारत्मक - अपण विचारुं  तैं सर्वोच्च समझणो गलतफहमी

हिन्दू - जु रामायण तैं पड़ोसी का वास्ता सबसे पवित्र पुस्तक मानद

देसभक्त - जु रोज भगवान से प्रार्थना करद कि भगत सिंग पैदा अवश्य हो  किन्तु पडोसी  ड्यार

मानव प्रेमी - जु  रोज सुबेर सुबेर इबादत करदो कि हे भगवान सब तैं धनवान बणै पर मे से कम

गुरकुल - जख आचार -विचार सिखाये जांद छौ

स्कूल - जख क्रिकेट खेल  साथ साथ खेल का बीच मा गाळी गलौज दीण बि सिखांदन

दोस्ती /दगुड़ - सही समय पर एक नाव माँ द्वी मनिख ऐ जावन किन्तु बुरु बगत पर एकी आदिम लैक जगा

जनम - सब दुखों जड़

मृत्यु -जैक नाम सुणिक दुःख बि डरद

शब्दकोश - जु भाषा विकास का वास्ता एक आवश्यक बीमारी च ज्वा बीमारी भाषा तैं कठिन बणांद अर भाषाक लचीलापन खतम करद 

भुलमार - एक कारगार  हथ्यार जु  स्वामी या बॉस का समिण अवश्य प्रयोग हूंद

गाळी -वाद विवाद का असली उद्येस्य या अंतिम पड़ाव

गठबंधन - अंतर्देशीय या अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर द्वी या अधिक चोरुं एकता /एका जौंक हथ एक हैंकाक खीसौंद जयां  रौंदन

हैलमेट - लोहारक बणयूँ टुपला

गधा -  मयळी भौण मा गाण वाळ बैरु /बैरी (बहरा /बहरी )

पीठ - दगड्याकु  एक अंग जु बुरु दिनूं मा तुमर काम आंद

मस्तिष्क - एक यंत्र जैक बारा मा हम सुचदा कि यु यंत्र सुचणो काम करद

राजधानी - अराजकता वास्ता आरक्षित जगा


व्यंग्य शब्दकोश जारी रहेगा ……।
Copyright@ Bhishma Kukreti 20  /8 //2014
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Bhishma Kukreti

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Music Script, Music Notation of a Humorous Folk Dance Song – Marriage of Vulture

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -204           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -34   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-34
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)

गरुड़ जीक ब्यौ (हंसोड्या ) लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि

स्थायी चरण -
अंख जूड़ो पंख जुड़ो , जुड़ीगै घिमस्याण जी।
ट्योट्या ब्वादा गरुड़ राजा का ब्यौमा मिन भी जाण जी।
सहायक चरण -
कोकिला छुंयाल पैट्यो , बण सूर्या हुंगर्याळी जी।
घिंडुड़ी बामणी पैट्यो , घुघती मंगळेर जी।
चकोर चपड़ासी पैट्यो ,मळयोउ दीवान जी।
 भळदुरी यो भाट पैट्यो , लिस्ट्या पधान जी।
कळचुंडो ढोलिया पैट्यो ,सेंटुळो दम्मैया जी।
भंगलट्या निस्साण्या पैट्यो ,गड़रोल्या चौंर्या जी। 
कागा यो सलपट्या पैट्यो , ग्वथनि पातर जी ।
बंक्यमैर पौसान पैट्यो ,वीणोल्या तीतर जी।
कराईं कळझींट करदिन बंदन जुगचारा जी।
राई  पिंछा ब्वाद बारै इखिम करणा ड्यारा जी।
मुसोड़ दै पर्वठ्या पैट्यो ,भानुवोगट्या सरैया जी।
कड़त्या फपरट्या पैट्यो ,कल्वा कलैया  जी ।
 डाँड बासो गाड बासो बासी गायो सिखरो जी।
उल्लू काणु ब्वाद बारै मेरी डांडी लिखरो जी।

-----पुरानी धुन हरिलहरी में चाँचर ताल --
    ध             म                म
सा  -  सा   ।  रे   -  म   - ।  प  -  रे   ।  म  -  म  -
अं    s ख   । जू  s ड़ो   s । पं   s ख ।   जु  s    ड़ो
म  -  प    ।  म  -  मरे  रे ।  मरे  -  मप । ध  प  ध  प     
जु   s ड़ी  ।  गै   s घिs म । स्या  s णs  । जी  s  s  s 

धप  प  प ।    धसां  -  ध  सां । ध  ध  प  । ध  प  म  रे
ट्योs  s ट्या । ब्वा   s  दा  s । ग  रु  ड़ ।  रा  जा  s क

मरे  रे  म  । प  प  ध  प  । रे  म  प  । म  -  -  - 
ब्यौ  s मा  । मि न भी  s । जा  s  ण  । जी s s s


शेष चरण इसी तरह गाये जाएंगे। 

s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
# चिन्ह नीचे बिंदी का है जैसे फ़ारसी  शब्दोँ में लगता हैं
मूल संगीत लिपि -केशव अनुरागी , नाद नंदनी (अप्रकाशित )
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत
           इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती
Copyright@ Bhishma Kukreti 20/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
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Bhishma Kukreti

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                        हंसोड्या कविता -जोक कु मजा लीणो तमीज

                    घपरोळया , हंसोड्या , चुनगेर ,चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती     
                   
(s =आधी अ  = अ , क , का , की ,  आदि )

 अचकाल  पार्टी सार्ट्यूं मा या न्यूतेरो दिन हंसोड्या कवियूँ तैं बुलाण या जोक सुणाणो प्रोग्रामुँ रिवाज बड़ो जोरूं से बढ़ गे।  भौत सा लोग त तिरैं -बरखी दिन बि हंसदर्या जोक सुणानो प्रोग्रैम उरे दींदन।
अचकाल न्यूतेरो दिन डीजी अर हास्य कवि सम्मेलन या जोक सुणो सम्मेलन दगड़ी चल्दन।
हालांकि मि हास्य अर दारु -सारू पार्टी मा संगत कम चितांदु किंतु जब रिवाज चल ही गे तो दारु दगड़ हास्य कविता या जोक्स कु चखणा चखण इ पड़द।
हंसोड्या कविता सम्मलेन या पार्टी -सार्टी मा हंसदर्या कवि तो जाणदा छन कि कविता सुणानो तरीका मा पारंगत -प्रवीण हूंद छन किंतु हास्य कविता या जोक्स सुणन वाळुं बि एटीकेट हूण चयेंद याने दर्शकुं तैं बि जोक्स अर हास्य कविता सुनणो तमीज हूण चयेंद।
अबि ब्याळि मुंबई मा उदयपुर पट्टी का बंगनी जिनाक  ललित बिष्ट जीन एक पार्टी दे जखमा द्वी हास्य कवि बुलयाँ छया. मि बि पार्टी मा जयूँ छौ।
डा राजेश्वर उनियालन एक हास्य कवि रुड़की का गौतम जी को परिचय दे कि हास्य सम्मेलनों माँ कवि गौतम की बड़ी धूम मचीं च अर मुकेश गौतम  तैं कविता पाठ  वास्ता बुलाई।
मुकेश गौतम रुड़की का छन तो उत्तराखंड का समाचारों से अवगत रौण लाजमी च। मुकेश गौतमन कविता पाठ से पैल इन शुरुवात कार - परसि ढांगू -उदयपुर पट्ट्यूं मा बाढ़ आइ मि तैं बड़ो दुःख ह्वे आशा च आपका गांवुं मा सबि सुख्यर होला।
अर मुकेश जीको  इन बुलण छौ कि भौतसा दर्शक खत खत हंसण मिसे  गेन अर जोर जोर से ताळी पिटण लग गेन अर एक दर्शकन त जोर से ब्वाल ," वाह मजा आ गया !"
ठीक च कवि तैं 'वाह -वाह ' या 'ताळी ' की गूंज से उत्साह मिल्दो किन्तु दर्शकों तैं ध्यान तो दीण इ पोड़द कि कवि बुलणो क्या च ?
बगैर सुण्या वाह वाह ठीक नि हूंद।  मि तैं याद च एक घड़्यळ मा जनानी सुदी मुदि  नाचण लग गेन तो जागरिन जोर से थाळी छणकाइ अर जागर सुणाई " नाच नाच मेरी बैणियूँ अपर बुबाकी सैणियूं "   अर कुनगस कि ये जागर से द्वी -चार और जनानी बि खड़ ह्वे गेन अर नाचण लग गेन।  तब बिटेन मि समजि  ग्यों कि दिवता कै हिसाब से आंद।
भौत दै जोक पूरा बि नि हूंद अर दर्शक बुलण बिसे जांदन - वन्स मोर - वन्स मोर ! एक्सलेंट जोक !" इनमा तो जोक सुणान वाळक ज्यु बुल्यांद कि दीवाल पर कपाळ फोड़ी द्यावो।
सबसे बड़ी परेसानी कवि तैं तब हूंद सुणण वाळ बेतुकी प्रतिक्रिया दींद।
ब्याळी इ जब मुकेश गौतमन अपण कविता सुणैन अर ब्वाल कि - अब मि माइक अन्य हास्य कवि मिश्रा जी तैं दींदु। " तो भौत सा दर्शक ताळी पिटण लग गेन - वाह बहुत बढ़िया कविता ! वन्स मोर ! वंस मोर ! इनमा गौतम कु ज्यु अवश्य बुले होलु कि चार मंजिल से फाळ मारि द्यौ।
भौत सा दर्शक हास्य कवितौं तैं  गजेन्द्र राणा का गीत समजणो गुस्ताखी बि करदन अर बीच मा अपण सीट मा खड़ ह्वेक पंडो नृत्य की भाव भंगिमा मा नाचणो स्वांग बि करण लग जांदन।  झूट बुलणु हों तो डा राजेश्वर उनियाल जी तैं अर केशर सिंग बिष्ट जी तैं पूछी ल्यावो।

हास्य कविता का मजा तबि आंद जब दर्शक शांत बैठ्याँ ह्वावन पर यदि हास्य कवि कविता सुणाणु ह्वावु अर दर्शक दीर्घा मा एक छाल से एक दर्शक दुसर छाल पर बैठ्याँ केशर सिंह बिष्ट जी से पूछो कि बिष्ट जी एबरी कौथिग मा घन्ना भाई जरूर बुलैन हाँ ! तो अवश्य ही डाइस मा बैठ्याँ हास्य कवियों ज्यु आत्महत्या का ही बुल्याल !
यदि हास्य कवियुं तैं हंसाणो ब्यूंत आण चयांद तो सुणदेरुं तैं बि जोक्स या हास्य कविता सुणणो तमीज हुणि चयेंद !
 

Copyright@  Bhishma Kukreti  21/0/8/ 2014     
*लेख में  घटनाएँ , स्थान व नाम काल्पनिक हैं ।



 
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Bhishma Kukreti

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 History of Relationship of Garhwal Kingdom with Neighboring Kingdoms in Pradip Shah Period

History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -161     

   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -408
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
 
                         Relationship with Chand Kumaon Kingdom
Friendship with Chand Kumaon – By in large, Pradip Shah was a peace loving King who believed on live and let live others too. 
         Due to continuous infighting between Chand Kumaon and Garhwal Kingdoms the boarding territories of Kumaon and Garhwal were in ruined conditions. The land became jungle there. Pradip Shah tried to have amicable relation with neighboring kingdoms.
        In 1723, Pradip Shah sent his representative with gifts his for attending the marriage of first daughter of Chand Kumaon King Kalyan Chandra. In 1739, the second daughter of Kalyan Chand was married with the prince of Sirmaur Kingdom. The road to go to Sirmaur from Kumaon was through Dehradun. The relation between Sirmaur and Garhwal were bitter and Kumaon King went with soldiers with marriage party.
 In 1739, Garhwal King deputed his advocate with gifts to Kumaon King in Almora for having friendly relation.
In this period the Kings of Rajasthan used to depute their advocates /representatives to Kumaon and Garhwal. N 1741, Garhwal and Kumaon Kings deputed their representatives with friendly letters and gifts to the court of King Jay Singh Swain of Jaipur. Jaipur King also sent letter and gifts for Garhwal and Kumaon Kings.
            Elimination of Chand Family administrators in Kumaon

  Kumaon Chand King Kalyan Chandra was cruel and suspicious with the family members of Chand clans (past King’s descended families). He was suspicious with Brahmins. He took out the eyes of hundreds of Brahmin and made them blind.
 Kalyan Chandra started killing descended family members (Chandele) of past Chand Kings. Hundreds of Chandele were killed. One Chandela Himmat Singh Rautela escaped to Badaun and took shelter under ruler of Anvala Nabab Ali Muhammad Khan. Kumaon King Kalyan Chandra sent his guards from Bhabhar to kill Himmat Singh Rautela. Guards from Bhabhar killed Himmat Singh Rautela. The Rhila clan Nawab Ali Muhammad Khan became angry on the killing of Himmat Singh Rautela. Nabab Ali Muhammad Khan attacked on Kumaon in 1742.
                       Nawab Ali Muhammad Khan Attacking on Kumaon
     
             In the winter of 1742, Rohilla (Afghan Highlanders) Nawab Ali Muhammad Khan sent his most powerful three commanders – Hafiz Rahmat Khan, Padan Khan and Bakshi Sradar Khan with huge army to capture Kumaon. Shiv Datt Joshi was Kumaon Kingdom governor in Bhabhar Tarai region of Kumaon Kingdom. Shiv Datt Joshi requested to send money for collecting force for defending Rohila attack on Kumaon. Kumaon King misunderstood the request of Shiv Datt Joshi as Joshi was convulsing Kumaon King for Joshi’s own benefits. Kumaon King was under illusion that Rohilas could not capture Kumaon hills.
 Shiv Datt Joshi tried his best to defend Rohilla Attack with small army. The Trio Rohila commanders were with ten thousand trained and professional soldiers. Rohila defeated Shiv Datt Joshi. Shiv Datt Joshi escaped and took shelter in Balkheri/Barakheri fort neat Kathgodam. Rohila captured Bilari and Sarbana regions of Tarai Kumaon. Regent Hafiz Rahmat Khan appointed regional commander for Rudrapur, Kumaon and followed Kumaon army. Old age Sradar Khan stayed back in Bilari. The army led by Rahmat Khan reached to Bhim Tal. Rahmat Khan captured Vijaypur of Chhakhata pargana below Bhim Tal.
                               Rohilla Capturing Almora 
   Kumaon King sent his army to stop the arrival of Rohila army but failed. Rohila captured the capital Almora. Kalyan Chand ran away towards Garhwal from Almora. Rohila looted Almora very cruelly and destroyed looted wealthy temples. Rohila destroyed Kingdom records and treasurer. Rohilla army made laksh of people as captive. The beheaded and broken sculptures in Almora temples are witness for cruelty and aggression of Rohillas.

              Kumaon King Kalyan Chand taking Shelter in Garhwal

   Kumaon King Kalyan Chandra took shelter at Gairmanda of Lohaba region of Garhwal. Shiv Datt Joshi also reached at Gairmanda.
 Pradip Shah was also worried man by aggression of Rohillas. He was aware that Rohillas would have attack on Garhwal too.
 Pradip Shah forgot past enmities between two Kingdoms and sent his army to Gairmanda. Kumaon King also collected army. Both Kings marched towards Almora with their armies. Garhwal and Kumaon armies captured Dunagiri and Dwarhat regions. Rohila army was camping at hills of Kaidaro and Bauraro. Rohila armies attacked on armies of Kumaon and Garhwal. Shisram Saklani was leading Garhwal army. Shish ram Saklani fought the battle with great bravery. People sing hi s folklore today too. However, Rohilla army defeated Hill Kingdom armies.
                         Treaty with Rohillas

  Rohilla soldiers were not habitual of hill winter and they were passing through adverse season. They had already captured slaves and wealth from Kumaon. There was no hope for Rohilas getting more wealth from Kumaon.
 Rohilla commander threatened Garhwal King not to support Kumaon King. At last there was treaty between Rohilas and Kumaon with Garhwal King.
The conditions for Kumaon King were put as follows-
1-Kumaon King had to pay three laksh as levy to Rohilas. Kumaon King did not have a penny as Rohillas already looted treasury. Garhwal King paid that money on behalf of Kumaon King.
2- Kumaon King would pay tribute of sixty thousand rupees annually to Rohilla commander Nawab Ali Muhammad Khan.
3- Kumaon King kalian Chand had to resign from throne and his relative would be new King
4-Garhwal King would not support Kumaon King.

                   Return of Rohillas

           With ample of wealth, thousand of slaves, animals, Rohila returned after seven months from Kumaon. Nawab Ali Muhammad Khan was more interested on rule over Kumaon and he was furious with his commander Hafiz Rahmat Khan. Nawab Ali Muhammad Khan did not leave his right on Rudrapur, Kashipur and south hills of Kumaon.
                 Treaty between Garhwal and Kumaon Kingdoms

  Pradip Shah reestablished rule of Kalyan Chand on Almora throne. Both hand a treaty letter exchange (Dharmpatra).
                           Rohillas Attacking on Garhwal?
  Historian Rahul mentions that Rohilas attacked and captured Agyastmuni, Guptkashi and Ukhimath. Rohilas destroyed sculptures and temples. Rohilas reached to neeti and Mana.
However, logic and other source do not vouch the statements of Rahul that Rohilas reached to Neeti, Mana, and Kedarnath. The contemporary history writers of that time Gulistan, Hadik, Abdul Karim , Shakir and Anandram did not mention anything that short that Rohilas attacked on Garhwal and looted upper Garhwal.
The statement of Rahul is totally imaginary.
 The date of Rohila attack on Kumaon is stated by historians differently.
Baiton – 1744
Williams – 1741
Shrivastava – 1741 and after
Sarkar – 1742

 Mughal Attack on Rohilla Commander Nawab Ali Muhammad Khan
  Rohilla returned from Kumaon. However, Rohilla came to know that capturing hills is not so hard and difficult as perceived by their predecessors and Mughal.
   Awadh ruler presented himself before Mughal Emperor to capture Rohillas. In 1745, Mughal army attacked on Rohillas. Rohilla Commander wanted to take shelter in Kumaon but was captured by Mughal alliance army.

                           Rohillas in Shivalik Hills
  In 1747, There was war between Nawab Safdar Jang of Awadh and Ahmad Khan Bangas the Nawab of Farukhabad.  Rohilla commanders as Saddulla Khan the son of Nawab Ali Muhammad Khan and Hafiz Khan helped Ahmadkhan Bangas. With the help of Marathas, Awadh ruler  Nawab Safdar Jang defeated Rohillas. Rohillas ran towards Kumaon hills. Rohillas crossed Rampur, Moradabad and Kashipur. They reached at the bottom a hill that was surrounded by one side by a River and three sides by dense forest. Rohillas camped at plain place in the centre of forest. Rohillas dug canal and terrace and established Guns there. Nawab of Awadh and Maratha tries to stop the food supply for Rohillas However, Kumaon King arranged food supply for Rohillas.  Maratha and Awadh Nawab asked Kumaon King to stop food supply for Rohillas but Kumaon King did not obey them. After two month due to Marathas, there was treaty between Rohillas and Safadar Jang of Awadh.
                           Camping Place of Rohillas
   Historians have disagreement for recognizing the place where Rohillas and Ahmad Khan Bangas took shelter of camped.
 Based on the description by Gulistan, Irvin, Sarkar and Shrivastava suggest the place as Chilkiya. However, Hadiktullakalin it was Laldhang.
It seems that the place was either Chilkhiya or Laldhang.

                 

   
Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 20/8/2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -409
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter ….
XX    
Notes on South Asian Medieval History of Garhwal;  SouthAsian Medieval History of Pauri Garhwal;  Medieval History of Chamoli Garhwal;  South Asian Medieval History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Medieval History of Tehri Garhwal;  Medieval History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Medieval History of Dehradun, Garhwal;  Medieval History of Haridwar ;  South Asian Medieval History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Medieval History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Medieval History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian History of Haridwar district to be continued
XX
History of Relationship of Garhwal Kingdom with Neighboring Kingdoms in Pradip Shah Period



Bhishma Kukreti

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Music Script, Music Notation of a Religious Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -205           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -35   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-35
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)

          कृष्ण जन्म कथा   जागर  लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि   

                                         जमुना पार होलू कंसु को कंसकोट
                                          जमुना पार होलू गोकुल बैराट
                                          कंसकोट  होलू राजा उग्रसेन
                                          तौंकी राणी होली राणी पवनरेखा
                                          बांयीं कोखी पैदा  पापी हरिणा कंश
                                          दांयी कोखी पैदा देवतुली देवकी
                                           ओ मदु बामण लगन भेददा
                                            आठों गर्भ को होलू कंसु को छेदक
                                       हो बासुदेव को जायो प्रभो , जसोदा को बोलो
                                       देवकी नंदन प्रभो , द्वारिका नरेश
                                        भूपति-भूपाल प्रभो , नौछमी नारेणा
                                        भगत वत्सल प्रभो , कृष्ण भगवान्
                                        हो परगट ह्व़े जाण प्रभो, मृत्यु लोक मांज
                                         घर मेरा भगवान अब , धर्म को अवतार
                                         सी ल़ोल़ा कंसन व्हेने , मारी अत्याचारी
                                          तै पापी कंसु को प्रभो कर छत्यानाश
                                          हो देवकी माता का तैंन सात गर्भ  ढेने
                                          अष्टम गर्भ को दें , क्या जाल रचीने
                                          अब लगी देबकी तैं फिलो दूजो मॉस
                                           तौं पापी कंस को प्रभो, खुब्सात मची गे
                                           हो क्वी विचार कौरो चुचां , क्वी ब्यूँत  बथाओ
                                           जै बुधि ईं देवकी को गर्भ गिरी आज
                                            सौ मण ताम्बा की तौन गागर बणाई
                                             नौ मण शीसा को बणेइ गागर की ड्युलो
                                              हो अब जान्दो देवकी जमुना को छाल
                                             मुंड मा शीसा को ड्युलो अर तामे की गागर
                                             रुँदैड़ा लगान्द पौंछे , जमुना का छाल
                                              जसोदा न सुणीयाले देवकी को रोणो 
                                             हो कू छयी  क्या छई , जमुना को रुन्देड
                                              केकु रूणी छई चूची , जमुना की पन्दयारी
                                             मैं छौं हे दीदी , अभागी देवकी
                                              मेरा अष्टम गर्भ को अब होंदो खेवापार
                                              हो वल्या छाल देवकी , पल्या छाल जसोदा
                                               द्वी बैणियूँ रोणोन जमुना गूजीगे
                                               मथुरा गोकुल मा किब्लाट पोड़ी गे
                                               तौं पापी कंस को प्रभो , च्याळआ पोड़ी गे
                                               हो अब ह्वेगे कंस खूंण अब अष्टम गर्भ तैयार
                                               अष्टम गर्भ होलो कंस को विणास
                                                अब लगी देवकी तैं तीजो चौथो मॉस
                                                 सगर बगर ह्व़े गे तौं पापी  कंस को
                                                 हो त्रिभुवन प्रभो मेरा तिरलोकी नारेण
                                                 गर्भ का भीतर बिटेन धावडी लगौन्द
                                                  हे - माता मातेस्वरी जल भोरी लेदी
                                                  तेरी गागर बणे द्योलू फूल का समान
                                                 हो देवकी माता न अब शारो बांधे याले
                                                 जमुना का जल माथ गागर धौरयाले
                                                  सरी जमुना ऐगे प्रभो गागर का पेट
                                                    गागर उठी गे प्रभो , बीच स्युन्दी माथ
                                                     हो पौंची गे देवकी कंसु का दरबार
                                                    अब बिसाई देवा भैजी पाणी को गागर
                                                     जौन त्वेमा उठै होला उंई बिसाई द्योला
                                                  गागर बिसांद दें कंस बौगी गेन
                                                   अब लगे देवकी तैं पांचो छठो मास
                                                    तौं पापी कंस को हाय टापि मचीगे
                                                   हो- अब लागी गे देवकी तैं सतों आठों मॉस
                                                   भूक तीस बंद ह्व़े गे तौं पापी कंस की
                                                    हो उनि सौंण की स्वाति , उनि भादों की राती
                                                   अब लगे देवकी तैं नवों-दसों मास
                                                  नेडू धोरा ऐगे बाला , तेरा जनम को बगत
                                                  अब कन कंसु न तेरो जिन्दगी को ग्यान
                                                   हो! पापी कंस न प्रभो , इं ब्युन्त सोच्याले
                                                    देवकी बासुदेव तौंन जेल मा धौरेन
                                                    हाथुं मा हथकड़ी लेने , पैरूँ लेने बेडी
                                                   जेल का फाटक पर संतरी लगे देने
                                                   हो उनि भादों को मैना उनि अँधेरी रात
                                                   बिजली की कडक भैर बरखा का थीड़ा
                                                    अब ह्वेगे मेरा प्रभो ठीक अद्धा रात
                                                      हो , हाथुं   की हथकड़ी टूटी , टूटी पैरों की बेडी
                                                    जेल का फाटक खुले धरती कांपी गे
                                                     अष्टम गर्भ ह्व़ेगी कंस को काल
                                                      जन्मी गे भगवान् प्रभो , कंसु की छेदनी
               संपूर्ण पूर्ण सप्तकी

ढोल -दमाऊ के बोल - झे  ग तु  । झे झे इ ।  झे  ग तु  । झे झे इ


 स्थायी चरण -
ध     ध  ध   ।  सा  -  सा  ।  रे  म  प  ।  म  रे  म 
ज   मु   ना  ।  पा   s  र   ।  हो  s  लू ।   s  कं s
म   प  -    ।  रे  -  धसा   ।   रे  -  -   ।  रे  सा  ध 
सु  को   s ।  कं   s  स ।   को s  s   ।  ट  s  s 
सा  ध  ध  ।  सा  - सा   ।  रे  म  प   ।  म  रे  म
ज   मु   ना  ।  पा   s  र   ।  हो  s  लू ।   s  कं s
म  प  -    । रे  -   सा   ।  घरे@  -  - । रे  -  -
सु  को   s ।  कं   s  स ।   को s  s   ।  ट  s  s

अंतरा -
ध  ध  ध ।  सां  - सां  ।  रें  -  सां   । - सां  ध
ज  मु  ना । पा s  र   ।   हो    s   लू ।  s  गो  s
सां  सां  - ।  सां   धप@  मरे@  ।  म -  प । मरे@  साध @ रेसा @
कु  ल  s  ।बै  s  s  ।  रा  s  ट ।  s  ss  s
ध     ध  ध   ।  सा  -  सा  ।  रे  म  प  ।  म  रे  म
ज  मु  ना । पा s  र   ।   हो    s   लू ।  s  गो  s
म  प  -    । रे  -   सा   ।  घरे@  -  - । रे  -  -
कु  ल  s  ।बै  s  s  ।  रा  s  ट ।  s  s  s                   
इसी तरह सभी चरणो की प्रथम पंक्ति स्थाई और द्वितीय पंक्ति अंतरा में गायी जायेंगी।
     ध - इस सारे गीत  ध# है
s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
# चिन्ह नीचे बिंदी का है जैसे फ़ारसी  शब्दोँ में लगता हैं
मूल संगीत लिपि -केशव अनुरागी , नाद नंदनी (अप्रकाशित )
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत
           इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती



Copyright@ Bhishma Kukreti 21/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
 XX
Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Pauri Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Chamoli Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Tehri Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Dehradun Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Haridwar Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia;

Bhishma Kukreti

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                                 गढ़वाळि व्यंग्यकोष -भाग -18 

                      Garhwali Satirical Dictionary part 18

 
                          चबोड़्या  --- भीष्म कुकरेती

पंडित /मौलवी - सोरग दिलाणो अधिकृत दलाल

बलि वेदी - जखम बामणो कुण सिरणी अर बकै शिकार अलग करे जांद

महत्वाकांक्षी  - ज़िंदा मा जैक पैथर दुसमन पड्यां रौंदन अर मर्यां मा दगड़्या मजाक उड़ान्दन

सरकारी अधिकारी - जु अपण राजनैतिक आकाउं नीतियूं सम्पादन मा तब तलक लग्युं रौंद जब तलक न्यायालय इन नि बुलद कि यीं आज्ञाकारिता कुण भ्रष्टाचार बुल्दन

अनुभव -जु वै रस्ता का बारा डरांद  जै बाटु  जैक वैन गलती करी

फैशन - इन निरंकुश शासन जै तैं बुद्धिजीवी जोरों से गाळी बि दींदन अर आज्ञा पालन बि करदन

गढ़वाल से पलायन - जै तैं कवि गाळी दींदन पर रिटाइयर हूणो बाद बि गढ़वाल बसण नि चांदन

निर्देशिका अंगुळी - दुसरक गलती बताणै अंगुळी

छबलाट कु उदाहरण - अजकाल (2014 ) मा भाजपायुं आचरण

मुर्गी -मुर्गा  - पुरण जमन मा जौंक पंखर लिखणो काम आंद छौ। अचकाल दारु दगड़ चखणा मा काम आंदन

जिमनास्ट - जु अपण दिमाग मांशपेशियों पुटुक पर धरुद

शौलु (साही )- जानवरूं का सुरै या कैक्टस

इतिहासकार - क्रमगत ढंग कु गपोड़ी

आय  - आदर नापणो इकाई

अप्रसिद्धि - दुसरो बारा मा सच बुलण

बैंक मा जमा धन -बैंको तैं दियुं दान अर पुण्य मा एई जमानु मा व्याज बि मिल्द

बातचीत - एक दूसरक गलती बताणो रस्ता

बेईमानी - ब्यापार माँ सफलता वास्ता  एक मुख्य पुर्जा

कर्तव्य - जु दुसरुं से ही अपेक्षित हूंद

उपन्यास - क्रेनुं से उच्च करीं एक छुट्टी कथा

गंगा - पवित्र नदी जैंक पवित्रता  पछ्यण्यौ बान   या पवित्रता की सामर्थ्य /तागत अजमाणौ बान हम रोज हर पल प्रदूषित करणा रौंदा

पर्यावरण - बीसवीं सदीको  फैशन

आर्थिक सुधार या रिफॉर्म - आज तक ऊंक समझ मा नि आई जु इकॉनोमिक रिफॉर्म का धुर विरोधी छन अर ऊंक बिंगण मा बि नि आयि जु रिफॉर्म का धड्वै छन

फिस्कल डेफिसिट - सुरसा कु मुख  जु कबि नि भर्याँद

इंडियन कम्युनिस्ट - खंद्वार

 

 

व्यंग्य शब्दकोश जारी रहेगा ……।
Copyright@ Bhishma Kukreti 22  /8 //2014
Garhwali Satire  Dictionary, Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in village Jaspur ; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Dhangu Patti ; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Dwarikhal Block ; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Gangasalan Pargana ; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Lainsdowne Tehsil ; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Pauri Garhwal ; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Uttarakhand; Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in Central Himalaya ;Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in  North India;Garhwali Satire  Dictionary collected and edited by born in South Asia ; Garhwali Satire Dictionary; Garhwali send-up lexicon; Garhwali spoof vocabulary; Garhwali lampoon glossary; Garhwali Satire phrase book; word list; Garhwali Humor, Satire thesaurus;   



Bhishma Kukreti

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History of Joshiyana in Kumaon and Effects on Garhwal

History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -162     

   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -409
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
 
                    Rise of Joshis in Kumaon
       
            The administrators and other Influencing Joshi of Chand Kingdom were with Mahar Group in Almora.
        Shiv Datt Joshi was commander of Bhabhar and later Kumaon King Kalyan Chandra Shifted Shiv Datt Joshi to Almora. Hari Ram Joshi became the governor of Bhabhar –Tarain.
      When Kalyan Chand was ailing and knew about his nearby death, Kalyan Chandra took oath from Shiv Datt Joshi to protect minor prince Deep Chandra. After death of kalian Chandra, Shiv Datt Joshi became guardian of Deep Chandra and was looking after Kingdom too. There was a friendly agreement between Kumaon King Kalyan Chandra and Garhwal King Pradip Shah that prince Deep Chandra would treat Pradip Shah as his uncle. However, Shiv Datt Joshi ignored Pradip Shah and Pradip Shah was annoyed with Shiv Datt Joshi.
  Shiv Datt Joshi dismissed Hari Ram Joshi from the post of Governor of Kahsipur (Bhabhar –Tarain). Hari Ram Joshi became annoyed with Shiv Datt Joshi and became part of Fartyal Group that was opposite of Mahar Group in Kumaon. Fartyal Group was totally against Shiv Datt Joshi. Atkinson mentioned the governor of Tarain as Jay Krishna Joshi while Maularam mentioned as Hari Ram Joshi.  Hariram Joshi or Jay Krishna Joshi was ambitious to take the place of Shiv Datt Joshi.
 A man called Jaya Nand Joshi of Kumaon was taking shelter under Pradip Shah in Shrinagar. Kalyan Chandra took eyes of Kantu Joshi of Jhinjhad. His son Jaya Nand Joshi escaped and came to Shrinagar.
 Jay Krishna or Hari Ram Joshi met Pradip Shah with jaya Nand Joshi in Shrinagar . Both the Joshis made Pradip Shah understand that since, Fartyal Group was against Shiv Datt Joshi Garhwal King should attack on Kumaon.
           Garhwal Attacking on Kumaon
  Joshis misled Garhwal King Pradip Shah that as soon he would reach the border of Kumaon, the Fartyal group (opposing Shiv Datt Joshi) would welcome Garhwal King along with subjects of Kumaon.
 Pradip Shah marched towards Kumaon for attack. Pradip Shah reached at Juniyagarh with one lakh soldiers. Kumaon King and Shiv Datt Joshi camped at Naithana of Palla Daura.
  Pradip Shah was waiting for many days for Fartyal group and elites of Kumaon. However, Fartyal group had treaty with Shiv Datt Joshi for the time being. Shiv Datt Joshi called Hari Ram Joshi and appointed him minister (Bakshi). Therefore he left Pradip shah and settled in Kumaon.
 According to Maularam, Shiv Datt adulterated the Garhwal minister (from Khas Group who were against commander Narpat Singh Guleriay ) by heavy gifts.
                         Treaty Discussion

  Shiv Datt sent his ambassador to Pradip Shah for knowing the reason of Garhwal King attacking Kumaon. Pradip Shah sent his advocate Dharni Dhar Ojha. Ojha explained that since Deep Chand is a nephew for Pradip Shah, Deep Chandra should have sent letter to Pradip Shah. Pradip Shah also kept a condition that Ram Ganga River would be permanent boundary for Kumaon and Garhwal.
    According to Atkinson, Shiv Datt accepted the condition for Ram Ganga as boundary for Garhwal and Kumaon but refused understanding Deep Chandra as nephew of Pradip Shah.
    According to Maularam, Shiv Datt Joshi accepted that Deep Chandra would be called nephew of Garhwal King. However, Shiv Datt refused Ram Ganga River as permanent boundary between Kumaon and Garhwal. Shiv Datt Joshi offered various gifts to Ojha. Ojha did not accept the gifts from Shiv Datt Joshi.
Ojha put the supporting points of Kumaon before Pradip Shah. Pradip Shah doubted that Ojha got gifts from Shiv Datt.
                          Betrayal by Garhwal Ministers



  Maularam wrote that Shiv Datt sent ample gifts for Garhwal ministers. They suggested Garhwal King Padip Shah to return back from Juniya Garh. Pradip Shah and Narpati Singh Gulariay were not ready to go back from Juniyagarh with any gain.
  Khas group was against commander Guleriya. Khas group sent message to Shiv Datt Joshi to attack on Garhwal and Khas group would help Kumaon army.
                                      Tamdhaundh Battle
  Shiv Datt Joshi sent his army to attack on Garhwal camp. Garhwal Army commander Narpat Singh Guleriya fought with Kumaon army and defeated Kumaon army. Kumaon army started running back. Narpat Guleriya followed them.Khas group took Garhwal King Pradip Shah towards Shrinagar. Khas group did not send food and ammunition for Guleriya. Kumaon army and Garhwal army had war in Tamdhaundh. Kumaon army defeated Garhwal army. Kumaon army killed Narpat Guleriya. 

                  Protection of Garhwal King
  Kumaon army followed Garhwal Army that was taking Pradip Shah back to Shrinagar. The elites of Garhwal ran away instead of protecting their King Pradip Shah. At one point Garhwal King was surrounded by Kumaon army. Tow Hudkiyas –father and son fought with Kumaon army to protect Garhwal King Pradip Shah. Kumaon army killed two Hudkiyas (drum players). However, in the mean time, Pradip Shah got chance to run away from the difficult position. By many difficulties Garhwal King reached to Shrinagar. Kumaon army looted the ammunition and food of Garhwal Kingdom.
 Later on Kumaon King Deep Chandra offered a copper inscription to Shiv Datt Joshi. Dep Chand wrote on inscription that Kumaon betrayed Kumaon and invited Pradip Shah to attack on Kumaon. Pradip Shah came with three and half (3.5) lakhs soldiers. Shiv Datt Joshi fought without any greed for Kumaon. Shiv Datt Joshi defeated Garhwal army.
 Jaya Nand or Jai Krishna Joshi was also captured in the battle by Kumaon army.
As far as numbers of Garhwal soldier are concerned the numbers would not be in lakhs as the total male population was not in lakhs in Garhwal.
 Deep Chandra offered copper inscription to Shiv Datt Joshi on June 1755. It means the Tamdhaundh battle would have happened before 1755. Bhaktdarshan suggested the date as 1748.

                          Result of Tamdhaundh Battle
  Pradip Shah was insulted in this battle. He was annoyed with his ministers who betrayed him. He put him into palace and had treaty with Kumaon and neighboring Kingdoms.
Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 22/8/2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -410
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter ….
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Notes on South Asian Medieval History of Garhwal;  SouthAsian Medieval History of Pauri Garhwal;  Medieval History of Chamoli Garhwal;  South Asian Medieval History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Medieval History of Tehri Garhwal;  Medieval History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Medieval History of Dehradun, Garhwal;  Medieval History of Haridwar ;  South Asian Medieval History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Medieval History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Medieval History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian History of Haridwar district to be continued
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Bhishma Kukreti

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Music Script, Music Notation of a Garhwali Sad Love Folk Dance Song –Khuded Beti 

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -206           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -36   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-36
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
खुदेड़ लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि 

स्थायी -
 बौड़ी -बौड़ी  ऐगे ब्वै  ! देख पूष मैना।
 गौंकी बेटी  ब्वारि ब्वै ! मैतु आई गैना।
सहायक -
गौं की दीदी भुली ब्वै ! जंगलु माँ जाली ।
कंडी भोरी भोरी ब्वै ! हिसर बिराली  ।
लाल बणी होली ब्वै काफ़ळू  डाळी।
लोग खाणा ह्वाला ब्वै लूण राळि राळी ।   
मैतुड़ा बुलाली ब्वै होली जौंकी
मेरि जिकुड़ि कुयेड़ि सि लौंकी।
मेल्वाड़ी बांसली ब्वै डांड चैत मॉस
मौळि गै डाळि फ़ुलिगै बुरांस।
माळा की घुगती मैत आइ होली
डाऴयूं मा हिलांस ब्वै गीत गाणी होली   
यात आफ़ु आला ब्वै या त चिट्ठी आली
बौड़ि-बौड़ि ऐगे ब्वै  देख पूष मैना
गौंकि बेटि ब्वारि ब्वै  मैतु आई गैना।

स्थायी -
म    ध  -   ।   म  -  म  -  ।  रे  ग  -  । (सा)सा  -  - 

बौ   ड़ी  s   ।  बौ   s  ड़ी  - । ऐ  s  s  । गे ब्वै  s  s 
गरे  सारे  - ।  म  -  म  -  ।   प  ध  प । पध  मप धनि   धनि
देs  ख   s  ।  पू  s  ष   s ।  मै   s   s। नाs  s  s  s 

पध  मप धनि । नि  -  नि  - ।  नि    ध  - ।  प  - प   म
गौं  -  की s s  । बे   s  टी  s ।  ब्वा रि  s । ब्वै s  s  s

पध  ध  - ।  म  - म  -     ।   रे   ग   - ।  सा  -  रे   सारे
मैs  तु   s  ।  आ  s ई   s ।  गै  s  s  ।  ना s  s  s 
सहायक -
प    नि   -   ।    नि  -  नि  -   ।   नि   नि   - ।  सां   -  रेसां  रेसां
गौं   की   s  ।   दी  s    दी  s  । भु  ली    s    ।   ब्वै   s  s   s
नि  ध   -    ।     म  -   प   -  ।    ध   नि   - । ध   -     प     -
जं  ग  s     ।    लु  s   मा  s ।  जा     s    s ।  ली  s  s  s 
प  ध   -    ।   नि   -  ध  -   ।   प    ध    -  । प   -     म    -
कं   डी   s  । भो    s   री    s । भो   री     s ।  ब्वै  s  s  s 
प  ध   -  ।     म   ग     -   ।   रे     ग    -   ।  सा    -  रे -  सा
हि  स   s ।    र    s  बि  s  ।  रा    s    s   ।  ली  s  s  s 


s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
# चिन्ह नीचे बिंदी का है जैसे फ़ारसी  शब्दोँ में लगता हैं
 कृति -भजन सिंह 'सिंह'
मूल संगीत लिपि -धरणी धर चंदोला
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत       
            इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती




Copyright@ Bhishma Kukreti 22/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
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Bhishma Kukreti

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                    दे दे बाबा ! प्रजातंत्र का नाम पर लीडर ऑफ अपोजिसन पद दे दे
                                 घपरोळया , हंसोड्या , चुनगेर ,चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती     
                   
(s =आधी अ  = अ , क , का , की ,  आदि )

अचकाल जख जा  चर्चा जोरों पर च बल  कॉंग्रेस भौत जोरूं से लोकसभा मा लीडर ऑफ अपोजिसन पद का बारा मा पुठ्या जोर लगाणी च अर भाजपा , कम्युनिष्ट वाळ बुलणा छन बल कॉंग्रेस भीख मंगणि च।  ब्याळि (22 /0/8/ 2014   )  मि तैं लग बीच चौराहा पर कॉंग्रेस  गरीब जनानी का भेष मा घायल  मल्लिकार्जुन खड़गे तैं टूटीं फूटीं हथ गाड़ी मा बिठैक भीख मगणि च।

कॉंग्रेस - दे दे बाबा ! वोट ना सै कुछ त दे जा  बाबा !

मर्सडीज कु यात्री -शिट ! अब त पॉलिटिकल पार्टी बीच चौराहा मा चंदा मांगण लग गेन।  ये कॉंग्रेस ! उन त तू 90 करोड़ रुपया यंग इंडिया या नेसनल हेराल्ड तैं खूब दींदी अर भीक मांगणो चौराहा पर खड़ी हूंदी ? क्या लगा रखा है ये ?

कॉंग्रेस - मि चंदा मंगणो थुका खड़ु हुयुं छौं।

मर्सडीज कु यात्री - तो विधान सभा बान वोट मांगणो यु क्वी तरीका नी च।

कॉंग्रेस - सेठ जी महाराज !  मि तै पता च कि हमन विधान सभा चुनाव बि हरणी च।  मि वोट नि मांगणु छौं।

मर्सडीज कु यात्री - वोट बि ना अर नोट बि ना ? फिर बीच चौराहा मा खड़गे जी तैं कोढ़युं लिवास से सजैक  भीक मांगणो क्या तरीका च यु ?

कॉंग्रेस - आपन अबैं दैं भाजपा तैं खूब चंदा दे तो नरेंद्र मोदी तुमर अवश्य सूणल  त जरा मेकुण बि मांगि ले। तू मुझे कुछ दिलाएगा तो भगवान आपको माइनिंग लाइसेंस दिलाएगा ! दिला दे बाबा प्रजातंत्र का नाम पर मै तैं बि दिला दे।

मर्सडीज कु यात्री - फंड जा भै।  मि नरेंद्र भाई से अफुकुण मांगुल कि त्वै कुण मांगुल ? जा मिडल क्लास से मांग।

खड़गे जी (कॉंग्रेस का कंदुड़म )- नौ मण नंदुक खावन अर नंदु कौम छांचिक जावन।  ये अपर  क्लास इंडियनन हमारी क्वी सहायता नि करण।

 कॉंग्रेस - ठीक च मि तै मारुती वाळ से मांगदु।

कौंग्रेस - ये मारुती कार वाळ मिडल क्लास ! दिला दे बाबा ! मि तैं लोकसभा मा लीडर आफ अपोजिसन पद दिला दे!

मध्यम वर्गीय  - क्या दिला दे ?

कॉंग्रेस - लोक सभा मा विरोधी दल कु नेता पद दिला दे ! तू मर्सडीज के लायक   भय्ये पर मि तैं लोकसभा मा लीडर आफ अपोजिसन पद दिला दे!

मध्यम वर्गीय  - केक नाम पर लोकसभा मा लीडर आफ अपोजिसन पद दिला दे ?

कॉंग्रेस - लोकतंत्र का नाम पर।  मि  तंत्र की दुहाई दींदु कि लोकतंत्र बचाणो खातिर मि तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दे !

मध्यम वर्गीय  - कनो तब लोकतंत्र कख छौ जब ना तो इंदिरा गांधी ना ही राजीव गांधीन कैं विरोधी दल तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिलाई?

कॉंग्रेस - आप समझणा नि तब लोकतंत्र तैं विरोधी दल की आवश्यकता छैं नि छे ना ! आज नरेंद्र मोदी कु एकाधिकारवाद से  लड़णो बान लीडर ऑफ अपोजिसन अवश्य जरूरी ह्वे गे।

मध्यम वर्गीय  - कनो इंदिरा गांधीक एकाधिकारवाद तैं प्रजातंत्र कु खंभा बुले जालु ?

खड़गे - हे माराज भीख मत दो पर अपने कुत्ते को हम पर तो मत छोडो। हे मध्यम वर्ग ! हम तैं लीडर औफ अपोजिसन पद नि दिलाइ सकदा तो हमर कुत्सित भूतकाल की याद तो नि दिलावो।

मध्यम वर्गीय  -- जावो जावो आम जनता से लीडर ऑफ अपोजिसन का पद मांगो।

कॉंग्रेस - ले स्यु मध्यम वर्ग बि धोकाबाज ह्वे गे।  अब आम जनता से ही भीक मांगण पोड़ल।

कॉंग्रेस - दे दे बाबा प्रजातंत्र का खातिर लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दे हे जनता !

आम जनता - लीडर ऑफ अपोजिसन पद चयाणु च त लोकसभा अध्यक्ष का पास जावो ना !

कॉंग्रेस - तीन मि तैं कखि जोग लैक नि राख।  लोकसभा अध्यक्षा  न्यायसंहिता अर पुरण रिवाजुं सौगंध लेकि बुलणी  कि कॉंग्रेस अधिकृत विरोधी दल लैक नी च।

आम जनता - तो कोर्ट मा जावो

कॉंग्रेस - गे छया पर कोर्ट लोकसभा अध्यक्ष का फैसला मा हस्तक्षेप नि कर सकुद।

आम जनता - ह्यां पण त्वै तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद क्याकुण चयेणु च ?

कॉंग्रेस - जनसेवा अर प्रजातंत्र की रक्षा का वास्ता मि तैं लीडर ऑफ अपोजिसन का पद चयाणु च।

आम जनता - वाह ! जब सरकार मा छया तो जनसेवा नि कौर सकी  बल्कि स्कैमुँ मा व्यस्त रैई  अर अब जब विरोध मा छे तो त्वै तैं जनसेवा अर प्रजातंत्र याद आई ?

कॉंग्रेस - दे दे हे जनता ! प्रजातंत्र अर जनसेवा  नाम पर कॉंग्रेस तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दे !

आम जनता - जरा हमतैं अच्छे दिन दिखण दे फिर 2019 मा दिखला कि त्वै तैं कु पद दीण।

कॉंग्रेस - पदविहीन रैक त कॉंग्रेस हमेशा असहाय ह्वे जांद।

खड़गे -बगैर पद का क्वी बि कॉंग्रेसी ज़िंदा ह्वेक बि मुर्दार ही रौंद।

कॉंग्रेस - दे दे बाबा ! नेहरू -गांधी खानदान की नाक बचाणो बान मि  तैं लोकसभा मा लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दो बाबा !

Copyright@  Bhishma Kukreti  23/0/8/ 2014     
*लेख में  घटनाएँ , स्थान व नाम काल्पनिक हैं ।



 
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