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Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख

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Bhishma Kukreti:
Music Script, Music Notation of a Religious Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -205           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -35   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-35
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)

          कृष्ण जन्म कथा   जागर  लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि   

                                         जमुना पार होलू कंसु को कंसकोट
                                          जमुना पार होलू गोकुल बैराट
                                          कंसकोट  होलू राजा उग्रसेन
                                          तौंकी राणी होली राणी पवनरेखा
                                          बांयीं कोखी पैदा  पापी हरिणा कंश
                                          दांयी कोखी पैदा देवतुली देवकी
                                           ओ मदु बामण लगन भेददा
                                            आठों गर्भ को होलू कंसु को छेदक
                                       हो बासुदेव को जायो प्रभो , जसोदा को बोलो
                                       देवकी नंदन प्रभो , द्वारिका नरेश
                                        भूपति-भूपाल प्रभो , नौछमी नारेणा
                                        भगत वत्सल प्रभो , कृष्ण भगवान्
                                        हो परगट ह्व़े जाण प्रभो, मृत्यु लोक मांज
                                         घर मेरा भगवान अब , धर्म को अवतार
                                         सी ल़ोल़ा कंसन व्हेने , मारी अत्याचारी
                                          तै पापी कंसु को प्रभो कर छत्यानाश
                                          हो देवकी माता का तैंन सात गर्भ  ढेने
                                          अष्टम गर्भ को दें , क्या जाल रचीने
                                          अब लगी देबकी तैं फिलो दूजो मॉस
                                           तौं पापी कंस को प्रभो, खुब्सात मची गे
                                           हो क्वी विचार कौरो चुचां , क्वी ब्यूँत  बथाओ
                                           जै बुधि ईं देवकी को गर्भ गिरी आज
                                            सौ मण ताम्बा की तौन गागर बणाई
                                             नौ मण शीसा को बणेइ गागर की ड्युलो
                                              हो अब जान्दो देवकी जमुना को छाल
                                             मुंड मा शीसा को ड्युलो अर तामे की गागर
                                             रुँदैड़ा लगान्द पौंछे , जमुना का छाल
                                              जसोदा न सुणीयाले देवकी को रोणो 
                                             हो कू छयी  क्या छई , जमुना को रुन्देड
                                              केकु रूणी छई चूची , जमुना की पन्दयारी
                                             मैं छौं हे दीदी , अभागी देवकी
                                              मेरा अष्टम गर्भ को अब होंदो खेवापार
                                              हो वल्या छाल देवकी , पल्या छाल जसोदा
                                               द्वी बैणियूँ रोणोन जमुना गूजीगे
                                               मथुरा गोकुल मा किब्लाट पोड़ी गे
                                               तौं पापी कंस को प्रभो , च्याळआ पोड़ी गे
                                               हो अब ह्वेगे कंस खूंण अब अष्टम गर्भ तैयार
                                               अष्टम गर्भ होलो कंस को विणास
                                                अब लगी देवकी तैं तीजो चौथो मॉस
                                                 सगर बगर ह्व़े गे तौं पापी  कंस को
                                                 हो त्रिभुवन प्रभो मेरा तिरलोकी नारेण
                                                 गर्भ का भीतर बिटेन धावडी लगौन्द
                                                  हे - माता मातेस्वरी जल भोरी लेदी
                                                  तेरी गागर बणे द्योलू फूल का समान
                                                 हो देवकी माता न अब शारो बांधे याले
                                                 जमुना का जल माथ गागर धौरयाले
                                                  सरी जमुना ऐगे प्रभो गागर का पेट
                                                    गागर उठी गे प्रभो , बीच स्युन्दी माथ
                                                     हो पौंची गे देवकी कंसु का दरबार
                                                    अब बिसाई देवा भैजी पाणी को गागर
                                                     जौन त्वेमा उठै होला उंई बिसाई द्योला
                                                  गागर बिसांद दें कंस बौगी गेन
                                                   अब लगे देवकी तैं पांचो छठो मास
                                                    तौं पापी कंस को हाय टापि मचीगे
                                                   हो- अब लागी गे देवकी तैं सतों आठों मॉस
                                                   भूक तीस बंद ह्व़े गे तौं पापी कंस की
                                                    हो उनि सौंण की स्वाति , उनि भादों की राती
                                                   अब लगे देवकी तैं नवों-दसों मास
                                                  नेडू धोरा ऐगे बाला , तेरा जनम को बगत
                                                  अब कन कंसु न तेरो जिन्दगी को ग्यान
                                                   हो! पापी कंस न प्रभो , इं ब्युन्त सोच्याले
                                                    देवकी बासुदेव तौंन जेल मा धौरेन
                                                    हाथुं मा हथकड़ी लेने , पैरूँ लेने बेडी
                                                   जेल का फाटक पर संतरी लगे देने
                                                   हो उनि भादों को मैना उनि अँधेरी रात
                                                   बिजली की कडक भैर बरखा का थीड़ा
                                                    अब ह्वेगे मेरा प्रभो ठीक अद्धा रात
                                                      हो , हाथुं   की हथकड़ी टूटी , टूटी पैरों की बेडी
                                                    जेल का फाटक खुले धरती कांपी गे
                                                     अष्टम गर्भ ह्व़ेगी कंस को काल
                                                      जन्मी गे भगवान् प्रभो , कंसु की छेदनी
               संपूर्ण पूर्ण सप्तकी

ढोल -दमाऊ के बोल - झे  ग तु  । झे झे इ ।  झे  ग तु  । झे झे इ


 स्थायी चरण -
ध     ध  ध   ।  सा  -  सा  ।  रे  म  प  ।  म  रे  म 
ज   मु   ना  ।  पा   s  र   ।  हो  s  लू ।   s  कं s
म   प  -    ।  रे  -  धसा   ।   रे  -  -   ।  रे  सा  ध 
सु  को   s ।  कं   s  स ।   को s  s   ।  ट  s  s 
सा  ध  ध  ।  सा  - सा   ।  रे  म  प   ।  म  रे  म
ज   मु   ना  ।  पा   s  र   ।  हो  s  लू ।   s  कं s
म  प  -    । रे  -   सा   ।  घरे@  -  - । रे  -  -
सु  को   s ।  कं   s  स ।   को s  s   ।  ट  s  s

अंतरा -
ध  ध  ध ।  सां  - सां  ।  रें  -  सां   । - सां  ध
ज  मु  ना । पा s  र   ।   हो    s   लू ।  s  गो  s
सां  सां  - ।  सां   धप@  मरे@  ।  म -  प । मरे@  साध @ रेसा @
कु  ल  s  ।बै  s  s  ।  रा  s  ट ।  s  ss  s
ध     ध  ध   ।  सा  -  सा  ।  रे  म  प  ।  म  रे  म
ज  मु  ना । पा s  र   ।   हो    s   लू ।  s  गो  s
म  प  -    । रे  -   सा   ।  घरे@  -  - । रे  -  -
कु  ल  s  ।बै  s  s  ।  रा  s  ट ।  s  s  s                   
इसी तरह सभी चरणो की प्रथम पंक्ति स्थाई और द्वितीय पंक्ति अंतरा में गायी जायेंगी।
     ध - इस सारे गीत  ध# है
s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
# चिन्ह नीचे बिंदी का है जैसे फ़ारसी  शब्दोँ में लगता हैं
मूल संगीत लिपि -केशव अनुरागी , नाद नंदनी (अप्रकाशित )
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत
           इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती



Copyright@ Bhishma Kukreti 21/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
 XX
Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Pauri Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Chamoli Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Tehri Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Dehradun Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia; Music Script, Music Notation of a Religious Garhwali Folk Dance Song –Shrikrishna Birth Jagar from Haridwar Garhwal, Uttarakhand, North India, South Asia;

Bhishma Kukreti:
                                 गढ़वाळि व्यंग्यकोष -भाग -18 

                      Garhwali Satirical Dictionary part 18

 
                          चबोड़्या  --- भीष्म कुकरेती

पंडित /मौलवी - सोरग दिलाणो अधिकृत दलाल

बलि वेदी - जखम बामणो कुण सिरणी अर बकै शिकार अलग करे जांद

महत्वाकांक्षी  - ज़िंदा मा जैक पैथर दुसमन पड्यां रौंदन अर मर्यां मा दगड़्या मजाक उड़ान्दन

सरकारी अधिकारी - जु अपण राजनैतिक आकाउं नीतियूं सम्पादन मा तब तलक लग्युं रौंद जब तलक न्यायालय इन नि बुलद कि यीं आज्ञाकारिता कुण भ्रष्टाचार बुल्दन

अनुभव -जु वै रस्ता का बारा डरांद  जै बाटु  जैक वैन गलती करी

फैशन - इन निरंकुश शासन जै तैं बुद्धिजीवी जोरों से गाळी बि दींदन अर आज्ञा पालन बि करदन

गढ़वाल से पलायन - जै तैं कवि गाळी दींदन पर रिटाइयर हूणो बाद बि गढ़वाल बसण नि चांदन

निर्देशिका अंगुळी - दुसरक गलती बताणै अंगुळी

छबलाट कु उदाहरण - अजकाल (2014 ) मा भाजपायुं आचरण

मुर्गी -मुर्गा  - पुरण जमन मा जौंक पंखर लिखणो काम आंद छौ। अचकाल दारु दगड़ चखणा मा काम आंदन

जिमनास्ट - जु अपण दिमाग मांशपेशियों पुटुक पर धरुद

शौलु (साही )- जानवरूं का सुरै या कैक्टस

इतिहासकार - क्रमगत ढंग कु गपोड़ी

आय  - आदर नापणो इकाई

अप्रसिद्धि - दुसरो बारा मा सच बुलण

बैंक मा जमा धन -बैंको तैं दियुं दान अर पुण्य मा एई जमानु मा व्याज बि मिल्द

बातचीत - एक दूसरक गलती बताणो रस्ता

बेईमानी - ब्यापार माँ सफलता वास्ता  एक मुख्य पुर्जा

कर्तव्य - जु दुसरुं से ही अपेक्षित हूंद

उपन्यास - क्रेनुं से उच्च करीं एक छुट्टी कथा

गंगा - पवित्र नदी जैंक पवित्रता  पछ्यण्यौ बान   या पवित्रता की सामर्थ्य /तागत अजमाणौ बान हम रोज हर पल प्रदूषित करणा रौंदा

पर्यावरण - बीसवीं सदीको  फैशन

आर्थिक सुधार या रिफॉर्म - आज तक ऊंक समझ मा नि आई जु इकॉनोमिक रिफॉर्म का धुर विरोधी छन अर ऊंक बिंगण मा बि नि आयि जु रिफॉर्म का धड्वै छन

फिस्कल डेफिसिट - सुरसा कु मुख  जु कबि नि भर्याँद

इंडियन कम्युनिस्ट - खंद्वार

 

 

व्यंग्य शब्दकोश जारी रहेगा ……।
Copyright@ Bhishma Kukreti 22  /8 //2014
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Bhishma Kukreti:
History of Joshiyana in Kumaon and Effects on Garhwal

History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -162     

   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -409
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
 
                    Rise of Joshis in Kumaon
       
            The administrators and other Influencing Joshi of Chand Kingdom were with Mahar Group in Almora.
        Shiv Datt Joshi was commander of Bhabhar and later Kumaon King Kalyan Chandra Shifted Shiv Datt Joshi to Almora. Hari Ram Joshi became the governor of Bhabhar –Tarain.
      When Kalyan Chand was ailing and knew about his nearby death, Kalyan Chandra took oath from Shiv Datt Joshi to protect minor prince Deep Chandra. After death of kalian Chandra, Shiv Datt Joshi became guardian of Deep Chandra and was looking after Kingdom too. There was a friendly agreement between Kumaon King Kalyan Chandra and Garhwal King Pradip Shah that prince Deep Chandra would treat Pradip Shah as his uncle. However, Shiv Datt Joshi ignored Pradip Shah and Pradip Shah was annoyed with Shiv Datt Joshi.
  Shiv Datt Joshi dismissed Hari Ram Joshi from the post of Governor of Kahsipur (Bhabhar –Tarain). Hari Ram Joshi became annoyed with Shiv Datt Joshi and became part of Fartyal Group that was opposite of Mahar Group in Kumaon. Fartyal Group was totally against Shiv Datt Joshi. Atkinson mentioned the governor of Tarain as Jay Krishna Joshi while Maularam mentioned as Hari Ram Joshi.  Hariram Joshi or Jay Krishna Joshi was ambitious to take the place of Shiv Datt Joshi.
 A man called Jaya Nand Joshi of Kumaon was taking shelter under Pradip Shah in Shrinagar. Kalyan Chandra took eyes of Kantu Joshi of Jhinjhad. His son Jaya Nand Joshi escaped and came to Shrinagar.
 Jay Krishna or Hari Ram Joshi met Pradip Shah with jaya Nand Joshi in Shrinagar . Both the Joshis made Pradip Shah understand that since, Fartyal Group was against Shiv Datt Joshi Garhwal King should attack on Kumaon.
           Garhwal Attacking on Kumaon
  Joshis misled Garhwal King Pradip Shah that as soon he would reach the border of Kumaon, the Fartyal group (opposing Shiv Datt Joshi) would welcome Garhwal King along with subjects of Kumaon.
 Pradip Shah marched towards Kumaon for attack. Pradip Shah reached at Juniyagarh with one lakh soldiers. Kumaon King and Shiv Datt Joshi camped at Naithana of Palla Daura.
  Pradip Shah was waiting for many days for Fartyal group and elites of Kumaon. However, Fartyal group had treaty with Shiv Datt Joshi for the time being. Shiv Datt Joshi called Hari Ram Joshi and appointed him minister (Bakshi). Therefore he left Pradip shah and settled in Kumaon.
 According to Maularam, Shiv Datt adulterated the Garhwal minister (from Khas Group who were against commander Narpat Singh Guleriay ) by heavy gifts.
                         Treaty Discussion

  Shiv Datt sent his ambassador to Pradip Shah for knowing the reason of Garhwal King attacking Kumaon. Pradip Shah sent his advocate Dharni Dhar Ojha. Ojha explained that since Deep Chand is a nephew for Pradip Shah, Deep Chandra should have sent letter to Pradip Shah. Pradip Shah also kept a condition that Ram Ganga River would be permanent boundary for Kumaon and Garhwal.
    According to Atkinson, Shiv Datt accepted the condition for Ram Ganga as boundary for Garhwal and Kumaon but refused understanding Deep Chandra as nephew of Pradip Shah.
    According to Maularam, Shiv Datt Joshi accepted that Deep Chandra would be called nephew of Garhwal King. However, Shiv Datt refused Ram Ganga River as permanent boundary between Kumaon and Garhwal. Shiv Datt Joshi offered various gifts to Ojha. Ojha did not accept the gifts from Shiv Datt Joshi.
Ojha put the supporting points of Kumaon before Pradip Shah. Pradip Shah doubted that Ojha got gifts from Shiv Datt.
                          Betrayal by Garhwal Ministers



  Maularam wrote that Shiv Datt sent ample gifts for Garhwal ministers. They suggested Garhwal King Padip Shah to return back from Juniya Garh. Pradip Shah and Narpati Singh Gulariay were not ready to go back from Juniyagarh with any gain.
  Khas group was against commander Guleriya. Khas group sent message to Shiv Datt Joshi to attack on Garhwal and Khas group would help Kumaon army.
                                      Tamdhaundh Battle
  Shiv Datt Joshi sent his army to attack on Garhwal camp. Garhwal Army commander Narpat Singh Guleriya fought with Kumaon army and defeated Kumaon army. Kumaon army started running back. Narpat Guleriya followed them.Khas group took Garhwal King Pradip Shah towards Shrinagar. Khas group did not send food and ammunition for Guleriya. Kumaon army and Garhwal army had war in Tamdhaundh. Kumaon army defeated Garhwal army. Kumaon army killed Narpat Guleriya. 

                  Protection of Garhwal King
  Kumaon army followed Garhwal Army that was taking Pradip Shah back to Shrinagar. The elites of Garhwal ran away instead of protecting their King Pradip Shah. At one point Garhwal King was surrounded by Kumaon army. Tow Hudkiyas –father and son fought with Kumaon army to protect Garhwal King Pradip Shah. Kumaon army killed two Hudkiyas (drum players). However, in the mean time, Pradip Shah got chance to run away from the difficult position. By many difficulties Garhwal King reached to Shrinagar. Kumaon army looted the ammunition and food of Garhwal Kingdom.
 Later on Kumaon King Deep Chandra offered a copper inscription to Shiv Datt Joshi. Dep Chand wrote on inscription that Kumaon betrayed Kumaon and invited Pradip Shah to attack on Kumaon. Pradip Shah came with three and half (3.5) lakhs soldiers. Shiv Datt Joshi fought without any greed for Kumaon. Shiv Datt Joshi defeated Garhwal army.
 Jaya Nand or Jai Krishna Joshi was also captured in the battle by Kumaon army.
As far as numbers of Garhwal soldier are concerned the numbers would not be in lakhs as the total male population was not in lakhs in Garhwal.
 Deep Chandra offered copper inscription to Shiv Datt Joshi on June 1755. It means the Tamdhaundh battle would have happened before 1755. Bhaktdarshan suggested the date as 1748.

                          Result of Tamdhaundh Battle
  Pradip Shah was insulted in this battle. He was annoyed with his ministers who betrayed him. He put him into palace and had treaty with Kumaon and neighboring Kingdoms.
Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 22/8/2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -410
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter ….
XX    
Notes on South Asian Medieval History of Garhwal;  SouthAsian Medieval History of Pauri Garhwal;  Medieval History of Chamoli Garhwal;  South Asian Medieval History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Medieval History of Tehri Garhwal;  Medieval History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Medieval History of Dehradun, Garhwal;  Medieval History of Haridwar ;  South Asian Medieval History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Medieval History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Medieval History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian History of Haridwar district to be continued
XX

Bhishma Kukreti:
Music Script, Music Notation of a Garhwali Sad Love Folk Dance Song –Khuded Beti 

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -206           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -36   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-36
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
खुदेड़ लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि 

स्थायी -
 बौड़ी -बौड़ी  ऐगे ब्वै  ! देख पूष मैना।
 गौंकी बेटी  ब्वारि ब्वै ! मैतु आई गैना।
सहायक -
गौं की दीदी भुली ब्वै ! जंगलु माँ जाली ।
कंडी भोरी भोरी ब्वै ! हिसर बिराली  ।
लाल बणी होली ब्वै काफ़ळू  डाळी।
लोग खाणा ह्वाला ब्वै लूण राळि राळी ।   
मैतुड़ा बुलाली ब्वै होली जौंकी
मेरि जिकुड़ि कुयेड़ि सि लौंकी।
मेल्वाड़ी बांसली ब्वै डांड चैत मॉस
मौळि गै डाळि फ़ुलिगै बुरांस।
माळा की घुगती मैत आइ होली
डाऴयूं मा हिलांस ब्वै गीत गाणी होली   
यात आफ़ु आला ब्वै या त चिट्ठी आली
बौड़ि-बौड़ि ऐगे ब्वै  देख पूष मैना
गौंकि बेटि ब्वारि ब्वै  मैतु आई गैना।

स्थायी -
म    ध  -   ।   म  -  म  -  ।  रे  ग  -  । (सा)सा  -  - 

बौ   ड़ी  s   ।  बौ   s  ड़ी  - । ऐ  s  s  । गे ब्वै  s  s 
गरे  सारे  - ।  म  -  म  -  ।   प  ध  प । पध  मप धनि   धनि
देs  ख   s  ।  पू  s  ष   s ।  मै   s   s। नाs  s  s  s 

पध  मप धनि । नि  -  नि  - ।  नि    ध  - ।  प  - प   म
गौं  -  की s s  । बे   s  टी  s ।  ब्वा रि  s । ब्वै s  s  s

पध  ध  - ।  म  - म  -     ।   रे   ग   - ।  सा  -  रे   सारे
मैs  तु   s  ।  आ  s ई   s ।  गै  s  s  ।  ना s  s  s 
सहायक -
प    नि   -   ।    नि  -  नि  -   ।   नि   नि   - ।  सां   -  रेसां  रेसां
गौं   की   s  ।   दी  s    दी  s  । भु  ली    s    ।   ब्वै   s  s   s
नि  ध   -    ।     म  -   प   -  ।    ध   नि   - । ध   -     प     -
जं  ग  s     ।    लु  s   मा  s ।  जा     s    s ।  ली  s  s  s 
प  ध   -    ।   नि   -  ध  -   ।   प    ध    -  । प   -     म    -
कं   डी   s  । भो    s   री    s । भो   री     s ।  ब्वै  s  s  s 
प  ध   -  ।     म   ग     -   ।   रे     ग    -   ।  सा    -  रे -  सा
हि  स   s ।    र    s  बि  s  ।  रा    s    s   ।  ली  s  s  s 


s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
# चिन्ह नीचे बिंदी का है जैसे फ़ारसी  शब्दोँ में लगता हैं
 कृति -भजन सिंह 'सिंह'
मूल संगीत लिपि -धरणी धर चंदोला
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत       
            इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती




Copyright@ Bhishma Kukreti 22/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
 XX

Bhishma Kukreti:
                    दे दे बाबा ! प्रजातंत्र का नाम पर लीडर ऑफ अपोजिसन पद दे दे
                                 घपरोळया , हंसोड्या , चुनगेर ,चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती     
                   
(s =आधी अ  = अ , क , का , की ,  आदि )

अचकाल जख जा  चर्चा जोरों पर च बल  कॉंग्रेस भौत जोरूं से लोकसभा मा लीडर ऑफ अपोजिसन पद का बारा मा पुठ्या जोर लगाणी च अर भाजपा , कम्युनिष्ट वाळ बुलणा छन बल कॉंग्रेस भीख मंगणि च।  ब्याळि (22 /0/8/ 2014   )  मि तैं लग बीच चौराहा पर कॉंग्रेस  गरीब जनानी का भेष मा घायल  मल्लिकार्जुन खड़गे तैं टूटीं फूटीं हथ गाड़ी मा बिठैक भीख मगणि च।

कॉंग्रेस - दे दे बाबा ! वोट ना सै कुछ त दे जा  बाबा !

मर्सडीज कु यात्री -शिट ! अब त पॉलिटिकल पार्टी बीच चौराहा मा चंदा मांगण लग गेन।  ये कॉंग्रेस ! उन त तू 90 करोड़ रुपया यंग इंडिया या नेसनल हेराल्ड तैं खूब दींदी अर भीक मांगणो चौराहा पर खड़ी हूंदी ? क्या लगा रखा है ये ?

कॉंग्रेस - मि चंदा मंगणो थुका खड़ु हुयुं छौं।

मर्सडीज कु यात्री - तो विधान सभा बान वोट मांगणो यु क्वी तरीका नी च।

कॉंग्रेस - सेठ जी महाराज !  मि तै पता च कि हमन विधान सभा चुनाव बि हरणी च।  मि वोट नि मांगणु छौं।

मर्सडीज कु यात्री - वोट बि ना अर नोट बि ना ? फिर बीच चौराहा मा खड़गे जी तैं कोढ़युं लिवास से सजैक  भीक मांगणो क्या तरीका च यु ?

कॉंग्रेस - आपन अबैं दैं भाजपा तैं खूब चंदा दे तो नरेंद्र मोदी तुमर अवश्य सूणल  त जरा मेकुण बि मांगि ले। तू मुझे कुछ दिलाएगा तो भगवान आपको माइनिंग लाइसेंस दिलाएगा ! दिला दे बाबा प्रजातंत्र का नाम पर मै तैं बि दिला दे।

मर्सडीज कु यात्री - फंड जा भै।  मि नरेंद्र भाई से अफुकुण मांगुल कि त्वै कुण मांगुल ? जा मिडल क्लास से मांग।

खड़गे जी (कॉंग्रेस का कंदुड़म )- नौ मण नंदुक खावन अर नंदु कौम छांचिक जावन।  ये अपर  क्लास इंडियनन हमारी क्वी सहायता नि करण।

 कॉंग्रेस - ठीक च मि तै मारुती वाळ से मांगदु।

कौंग्रेस - ये मारुती कार वाळ मिडल क्लास ! दिला दे बाबा ! मि तैं लोकसभा मा लीडर आफ अपोजिसन पद दिला दे!

मध्यम वर्गीय  - क्या दिला दे ?

कॉंग्रेस - लोक सभा मा विरोधी दल कु नेता पद दिला दे ! तू मर्सडीज के लायक   भय्ये पर मि तैं लोकसभा मा लीडर आफ अपोजिसन पद दिला दे!

मध्यम वर्गीय  - केक नाम पर लोकसभा मा लीडर आफ अपोजिसन पद दिला दे ?

कॉंग्रेस - लोकतंत्र का नाम पर।  मि  तंत्र की दुहाई दींदु कि लोकतंत्र बचाणो खातिर मि तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दे !

मध्यम वर्गीय  - कनो तब लोकतंत्र कख छौ जब ना तो इंदिरा गांधी ना ही राजीव गांधीन कैं विरोधी दल तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिलाई?

कॉंग्रेस - आप समझणा नि तब लोकतंत्र तैं विरोधी दल की आवश्यकता छैं नि छे ना ! आज नरेंद्र मोदी कु एकाधिकारवाद से  लड़णो बान लीडर ऑफ अपोजिसन अवश्य जरूरी ह्वे गे।

मध्यम वर्गीय  - कनो इंदिरा गांधीक एकाधिकारवाद तैं प्रजातंत्र कु खंभा बुले जालु ?

खड़गे - हे माराज भीख मत दो पर अपने कुत्ते को हम पर तो मत छोडो। हे मध्यम वर्ग ! हम तैं लीडर औफ अपोजिसन पद नि दिलाइ सकदा तो हमर कुत्सित भूतकाल की याद तो नि दिलावो।

मध्यम वर्गीय  -- जावो जावो आम जनता से लीडर ऑफ अपोजिसन का पद मांगो।

कॉंग्रेस - ले स्यु मध्यम वर्ग बि धोकाबाज ह्वे गे।  अब आम जनता से ही भीक मांगण पोड़ल।

कॉंग्रेस - दे दे बाबा प्रजातंत्र का खातिर लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दे हे जनता !

आम जनता - लीडर ऑफ अपोजिसन पद चयाणु च त लोकसभा अध्यक्ष का पास जावो ना !

कॉंग्रेस - तीन मि तैं कखि जोग लैक नि राख।  लोकसभा अध्यक्षा  न्यायसंहिता अर पुरण रिवाजुं सौगंध लेकि बुलणी  कि कॉंग्रेस अधिकृत विरोधी दल लैक नी च।

आम जनता - तो कोर्ट मा जावो

कॉंग्रेस - गे छया पर कोर्ट लोकसभा अध्यक्ष का फैसला मा हस्तक्षेप नि कर सकुद।

आम जनता - ह्यां पण त्वै तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद क्याकुण चयेणु च ?

कॉंग्रेस - जनसेवा अर प्रजातंत्र की रक्षा का वास्ता मि तैं लीडर ऑफ अपोजिसन का पद चयाणु च।

आम जनता - वाह ! जब सरकार मा छया तो जनसेवा नि कौर सकी  बल्कि स्कैमुँ मा व्यस्त रैई  अर अब जब विरोध मा छे तो त्वै तैं जनसेवा अर प्रजातंत्र याद आई ?

कॉंग्रेस - दे दे हे जनता ! प्रजातंत्र अर जनसेवा  नाम पर कॉंग्रेस तैं लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दे !

आम जनता - जरा हमतैं अच्छे दिन दिखण दे फिर 2019 मा दिखला कि त्वै तैं कु पद दीण।

कॉंग्रेस - पदविहीन रैक त कॉंग्रेस हमेशा असहाय ह्वे जांद।

खड़गे -बगैर पद का क्वी बि कॉंग्रेसी ज़िंदा ह्वेक बि मुर्दार ही रौंद।

कॉंग्रेस - दे दे बाबा ! नेहरू -गांधी खानदान की नाक बचाणो बान मि  तैं लोकसभा मा लीडर ऑफ अपोजिसन पद दिला दो बाबा !

Copyright@  Bhishma Kukreti  23/0/8/ 2014     
*लेख में  घटनाएँ , स्थान व नाम काल्पनिक हैं ।



 
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