Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 722167 times)

Bhishma Kukreti

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                                   अरंडी की व्यवसायिक खेती: करोडपति बनने का एक  साधन

                                                                              डा.  बलबीर सिंह रावत

            अरंडी एक ऐसा झाड है जी विभिन्न प्रकार की जलवायु और धरती में पनप जाता है।  खेती के लिए अरंडी की वही प्रजाती सही रहती है जिसके बीज से उत्तम प्रकार का तेल निकाला जा सके. आम प्रचलित भाषा में इस तेल को कैस्ट्रोइल के नाम से जाना जाता है और इसे, सदियों से,एक हानि रहित रेचक के रूप में , बदहजमी दूर करने के लिए, उपयोग में लाया जाता है. गाढा होने के कारण यह तेल धीरे धीरे जलता है तो प्राचीन काल में इस तेल को दीया और मशालें  जलाने के लिए भी उपयोग में लाया जाता रहा है।   अरंडी के तेल से गठिया, कमर दर्द ,साइटिका शूल ,अस्थमा , कुछ स्त्री रोग भी ठीक हो जाते हैं। सौन्दर्य प्रशाधनों के बनाने में भी अरंडी के तेल का उपयोग होता है , इसके अलावा, अपने गाढ़ेपन और , पेट्रोल, डीजल में न घुलने के गुणों के कारण इस तेल के उपयोग से वाहनों और वायुयानों के लिए विशेष घर्षण रोधक,और दबाव झेलने वाले हाइद्रौलिक तेल भी बनाए गए है। कहने का तात्पर्य यह है की अरंडी के तेल की मांग हमेशा बढ़ती रहेगी , तो इसका उत्पादन एक अति लाभकारी व्यवसाय हो सकता है।

           आज के काल में दुनिया भर में अरंडी तेल उत्पाद दस लाख टन है और इसमें भारत में उत्पादित ८ लाख टन तेल  की भागीदारी है. इसका यह अर्थ हुआ की अरंडी के तेल की, दुनिया के बाजारों में, अच्छी मांग  है।  अरंडी के उत्पादन के लिए भूमध्य सागरीय जलवायु सर्वोतम होती है।  इसकी खेती के लिए पर्याप्त नमी और जल निकासी वाली ऐसी भूमि उत्तम रहती रहती है जिसमे पौधे की जड़ें गहरी जा सकें।    उत्तराखंड के दक्षिणी भागों में इसे आसानी से उगाया जा सकता है.

अरंडी की खेती के लिए बीज को एक लाइन में एक फीट की दूरे पर और हर लाइन को ४० इंच की दूरी पर रखना  चाहिये.  बोने से पाहिले बीज का फफूंदी माँर दवा से उपचार कर लेना चहिये. खेतों में खाद और उर्वरक डालना भी  जरूरी रहता है। दुनिया भर में अरंडी की आठ किस्मे बोई जाती हैं , भारत  में प्रचलित किस्म के ही बीज मिलते है।  इसके लिए अपने नजदीकी सरकारी उदद्यान विभाग और कृषि विश्व विद्द्यालय से सलाह / सहायता मिलती है /

उपजाऊ खेतों में प्रति एकड़  एक टन बीज का उत्पादन सम्भव है।  अरडी के बीजो में ४०-६०% तेल होता है , अर्थात एक एकड़ खेत से औसतन ५०० किलो तेल का उत्पादन संभव है।  अगर यह तेल ५०/- प्रति किलो के भाव से भी गाँव से ही बेचा जा सके तो किसानों को २५,००० रूपये प्रति एकड़ या लगभग १२-१३०० रुपये प्रति नाली की आय हो सकती है।
लेकिन अकेले एक एक किसान द्वारा अरन्डी के बीजों से आय लेने के व्यवसाय को चलाना संभव नहीं है.  व्यावसायिक खेती के लिए सब से पाहिले निश्चित बाजार का होना अत्यावश्यक है, यह उत्पादकों के ऊपर निर्भर करेगा की वे बीजों को ही  बेचेगे या तेल निकालने का भी  प्रबंध करेंगे।  व्यावसायिक खेती के लिए, पर्वतीय क्षेत्रो में एक ही स्वामित्व का इतना बड़ा क्षेत्रफल नहीं होता, तो एक ही क्षेत्र के कई गाँवो के कई किसानों को मिल कर इस व्यावसायिक फसल की खेती करने से ही लाभ होगा। ऐसे सारे उत्पादक अपनी अरंडी बीज उत्पादक कम्पनी का पंजीकरण करवा के संगठित रूप से धंदा शुरू कर सकते हैं , ऐसे सम्मिलित प्रयास को कई स्रोतों से प्रोत्साहन मिलने में भी सुविधा रहती है।   

उत्तराखंड के नेताओं और अधिकारियों को व्यवसायिक स्तर पर पहड़ों में अरंडी की खेती शुरू करवानी चाहिए।

Bhishma Kukreti

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                    मंडुए की सामूहिक  खेती

                                           डा.  बलबीर सिंह रावत

मंडुआ , क्वादु , रागी , कई नामो से जाने वाला यह साधारण अनाज , किसी जमाने में गरीबों का खाना माना जाता था, अपनी पौष्टिक गुणवता के मालूम होते ही, सब का चहेता अनाज बन गया है.  आज के उपभोक्ता बाजार में, गेहूं से महँगा हो गया है. एक बहुराष्ट्रीय कम्पनी तो इसके बिस्कुट भी  बनाने लगी है.  विदेशों में जो भारत के उत्तराखंडी,कर्नाटकी  और विहार, महाराष्ट्र के कुछ भागों के लोग रहते हैं,  भारतीय स्टोरों में, उनके लिए मंडुये का आटा और साबुत दाना, आसानी से मिल जाता है।साबुत दाने को भिगो कर अंकुरित होने पर उसका दलिया, शिशुओं को दिया जाता है.
कहने का तात्पर्य यह है की मंडुये की लोकप्रियता बढ़ती जा रही है , तो इसके उत्पादन को भी प्रोत्साहन मिल रहा है। इसी कारण उत्तराखंड के पर्वतीय क्षेत्रों के किसानो के लिए यह एक सुनहरा अवसर आ गया है की व अपने खेतों में सामूहिक रूप से व्यावसायिक खेती करके मंडुए की आपूर्ति को पूरा करके लाभ उठायं।
किसी भी व्यवसाय में आपूर्ति की निरंतरता का अहम महत्व है।  चूंकि उत्तराखंड में किसी भी अनाज की फसल साल में एक ही बार होती है, तो मंडुए को इतनी मात्रा में उगाना आवश्यक है कि इसके आटे की , दाने की, बिक्री साल भर होती रहे। निरंतर उपलब्धि से, बिक्री के व्यापारिक सम्बन्ध बने रहते हैं, और आपूर्ति में व्यवधान के कारण टूट गए/ठन्डे पड़ गए संबंधों को  या नए सम्बन्ध बनाने के झंझट से बचाव भी रहता है। उदाहरण के लिए अगर किसी क्षेत्र से मंडुए की मांग , ५ क्विंटल प्रति दिन है, तो उत्पदान इसका ३६५ गुना यानी १,८२५ (२,०००) क्विन्टल मन्डुवे का उत्पादन वंचित है. मान लें की प्रति किसान उत्पादन २० क्विंटल होता है , तो इस व्यवसाय के लिए १०० किसानों को सामूहिक रूप से जुड़ने से ही यह व्यवसाय सफल होगा।
बाजार में मंडुए के आटे का भाव २०/- प्रति किलो है। अगर, लदाई, ढुलाई, पिसाई और पकेजिंग ( एक एक किलो के पॉलिथीन के थैले) की लागत ८/- प्रति किलो आती है तो मडुवा उत्पादक को, १२/-  प्रति किलो के हिसाब से २० क्विंटल का मूल्य २४,०००/- रुपया मिल सकता है, अगर सारे उत्पादक अपनी कृषि उत्पादक कम्पनी को नए कम्पनी नियम भाग IX A के अंतर्गत पंजीकृत करा लें और उत्पादन से लेकर बिक्री तक का काम स्वयम अपनी कम्पनी द्वारा संचालित कर सकें तो पूर लाभ  उनका अपना होगा।  जितने बिचौलिये उनके और उपभोक्ताओं के बीच लाये जायेंगे , वे अपना हिस्सा इसी मुनाफे से काटेंगे और किसानो के हिस्से से उतना लाभ कम हो जाएगा।  यही वोह बिचौलियों का लालच है जिसके कारण उपभोक्ता के खर्च किये हुए रूपये का केवल २० -२५ पैसे ही उपभोक्ता तक पहुन्चते हैं, और वे उत्पादन बढ़ाने में की हित नहीं पाते।  इस लिए सामूहिक खेती से ले कर भण्डारण, पिसाई  और विक्री के सारी काम  भी आसान हो जाते हैं।   
मंडुआ बरसात की फसल है, इसकी खेती की अपनी टेक्नोलॉजी है, जहां नलाई गुडाई से खर पतवार निकाला जाता है, वही दंडाला दे कर इसके जड़ों को हिला कर पुन्ह्स्थापित होने और कल्ले फोड़ने के लिए उकसाया जाता है, की एक ही पौधे के कई कल्ले फूटें और पैदावार बढे. फिर कटाई के बाद मंदाई से पहिले इसके गु
 को सिजाया जाता है एक ख़ास समय के लिए।  इस सिझाने से इसक रंग और स्वाद निर्धारित होता है. इस लिए अनुभवे खेतीहरों ( पुरुषों /स्त्रियों ) से सलाह ले कर ही सब काम करना श्रेय कर होता है.
मंडुए की कटाई के बाद बचा पौधा , एक अच्छा पशु आहार है , अगर साथ साथ दुग्ध उत्पादन का धंदा भी व्यवसायिक स्तर पर शुरू किया जा सके तो , इस सूखे चारे का मूल्य भी आय का अतिरिक्त साधन बन जाता है।
इस सलाह पर मनन कीजिये और आगे बढिए, कुछ नये तरीके से व्यवसायिक खेती करने की पहल कीजिए।
dr.bsrawat28@gmail.com             

Bhishma Kukreti

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                                बड़ियाँ : एक प्राचीन खाद्य वस्तु

                                                  डा. बलबीर सिंह रावत


                       मनुष्य  ने अपने बुद्धि कौशल से प्रकृतिदत्त पदार्थों को हर मौसम में उपयोग करने के लिए, सुरक्षित रखने के लिए कई विधियां ढूढ़ निकालीं , इसलिए की उसे अपने भोजन के लिए आसानी से बेमौसमी वस्तुएं भी भे उपलभ होती रहें .  ऊष्ण प्रदेशों में , जहाँ खाद्द्य  सामग्रियों को साल भर के लिए सुरखित रखने के लिए आज कल के शीत भण्डार और घरेलू फ्रिज नहीं थे, तब  पदार्थों को सुखा कर ही रखा जाता था.  दालों  से और उनके पीठे में साक- सब्जियों को मिला कर  बड़ियाँ बनाना भी  इसी श्रृंखला का सुखाया हुआ खाद्य पदार्थ है.जो सब्जी और फल , इस काम के लिए उपयुक्त पाए गए वे हैं, भुजेला (पेठा) और पिंडालू (अरबी ) के पत्तों के डंठल जिन्हें नाल कहते हैं और  हरी मेथी।  उड़द के साथ भुजेला और गहथ के साथ नाल  तःथा मेथी का मेल खपता है।  बड़ी बनाने के लिए साबुत दाल को भीगने के लिए रात भर रखना होता है। भीगी उड़द को छलनी में मसल कर   उसके छिलके उतारने होते हैं, छलनी को पानी भरे गहरे बर्तन में डुबो कर जब छिलके तैर कर ऊपर आते हैं तो इन्हें हटा लिया जाता है. कुछ छिलके रह जाय तो कोइ हर्ज नहीं,  गहत के छिलके नहीं उतारे जाते।  इस भिगोई, साफ़ की गयी दाल को सिल में बारीक पीसा जाता है, जब तक वह महीन, एक रस न हो जाय. ध्यान रखना होता है की यह मसेटा जितना सख्त हो सके उतना रहे। अब इसे किसी परात में लेकर उसमें मसाले , जैसे भुना साबुत जीरा, काली मिर्च, पिसा धनिया, अदरख की सोंठ ,दालचीनी , मोटी इलायची के साबुत बीज  और कोरा हुआ ( रेंदा किया हुआ ) भुजेले का गूदा। इन सब को मिला कर पूरे मसेटे को खूब फेंटा जाता है. फेटने से इसमें हवा के बुलबुले समाते हैं, और बड़ी  सूखने पर भी फूली हुई रहती है। इसे सही तरह से पूरा  फेंटने पर ही इसका  ठीक से पकने का गुण निर्भर करता है। अब इस मिक्सचर के छोटे छोटे गोले, एक दुसरे से अलग किसी साफ़ कपडे के ऊपर, या साफ़ टिन की चादर के ऊपर,या मकानों की छत केसाफ़ से धुले पठालों के ऊपर डाले जातें हैं  और तब सुखाने के लिए धूप में रखे जाते हैं। चूंकि भुजेले पहाड़ों में अक्टूबर में ही उपलब्ध होते हैं तो धुप में गर्मी कुछ कम हो जाती है, इलिए २-३ दिन में ही सूख पाते है। सूखने पर इन बड़ियों को किसी ढक्कन दार बड़े बर्तन में सुरक्षित रखा जाता है. गहथ की बड़ी में मसाले कम डाले जाते हैं और नाल के या हरी मेथी के  छोटे छोटे टुकड़े कर के डालना ठीक रहता है।

उपरोक्त विधि, परचलित विधियों में से एक है, और केवल  घर की जरूरतों को पूरा करने के लिए बनायी गयी है . चूंकि  कई मैदानी इलाकों में बड़ी बनाना और बेचना एक बहुप्रचलित कुटीर उद्द्योग है, तो उत्तराखंड में भी इस हुनर को  संवार कर, जितना हो सके उतना इसका मशीनी करण करके, जैसे दाल पीसने के लिए, फेंटने के लिए, और एक आकार की गोलिया बनाने के लिए, और विधियों के परीक्षण, सुधार और मानकी करण  करके,लिज्जत पापड स्तर का बड़ी उद्द्योग गाँव गाँव में  शुरू किया जा सकता है.
बड़ी का साग -बड़ियों का केवल बड़ियों का साग भी बनाया जा सकता है तो अन्य भोज्य पदार्थों जैसे आलू, हरी सब्जियों के साथ मिलकर भी बड़ियों का साग बनाया जाता है।
आलू बड़ियों  का साग
बड़ियाँ -आधा कप
आलू -मध्यम कटे दो आलू
टमाटर  -दो टमाटर कटे  हुए
तेल या घी - चार चमच
छौंके के लिए कुछ दाने जीरे, राय व जख्या
बारीक कटा  प्याज, लहसुन , अदरक , हरा धनिया , एक कटी हरी मिर्च
मसाले - एक चमच धनिया पौडर, एक चमच  लाल मिर्च पौडर, गर्म मसाला अपने स्वास्थ्य , अपने सहूलियत या स्वाद के हिसाब से। नमक स्वादानुसार
बड़ियों को कुछ देर भीगा दें और फिर उनका पानी निचोड़ दे
कढाई को आंच में चढ़ाएं , गर्म कडाही में तेल या घी गर्म करें फिर गर्म तेल में जख्या, राय और जीरा लाल होने तक भूने ,अब कटे प्याज , लहसुन और अदरक डालें और थोड़ा भुने , फिर बड़ियों को भूने, इसके बाद आलू डालें , कटे टमाटर व नमक सहित  मसाले भी डालें और कुछ देर तक भूने,कटी हरी मिर्च भी डालें। भूनने के बाद पानी डालें और ढक क दें और पकने तक बर्नर पर रखें . जब साग पक जाय तो कटा हरा धनिया छिडक दें। गरमा गर्म परोसें   
,dr.bsrawat28@gmaol.com

Bhishma Kukreti

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            गढ़वाल का सुंगुर  नजीबाबाद शिफ्ट हूणों सुचणा छन

                     सुचघर मा मंत्रणा -- भीष्म कुकरेती

   सुंगर - अरे बिंडी राड़ घाळिल तो मीन त्यार सि थुंथुर थींचि दीण हां।  तब रैलि बगैर थुन्थरक सुंगुर  बौणि घुमणु !

 सुंगरौ बच्चा -नै नै ! म्यार ज्यु तो पिंडाळु खाणौ हूणु च।  तुम कन बुबा छंवां कि मेरी इच्छा पूरी नि कर सकणा छंवां ?

सुँगुर -अबे सुंगर की औलाद ! इलै इ मनिख बुल्दन बन "द लगा बल सुंगरुं दगड़ मांगळ " ।हम जानवर इच्छा अनुसार काम नि करदां अपितु वर्तमान परिस्थिति देखिक कार्य निपटाँदा   

सुंगरौ बच्चा -पर पोर तुमन ये मौसम मा जै तैं मनिख ऑक्टोबर -नवंबर बुल्दन बोलि छौ कि हैंक साल पिंडाळु  घिण्डक खलौलु। फिर मि अगस्त बटें याद दिलाणु छौं कि मीन पिंडाळु खाण , पिंडाळु खाण।

सुँगुर -ले! पिंडाळु जगा म्यार मुंड खा !

सुंगरौ बच्चा -मि सुंगर का बच्चा छौं , मनिखो बच्चा नि छौं जु अपण मनख्यात छोड़ि दींदन।  मि सुंगर छौं अपण सुंगर्यात नि छोड़ी सकद कि सुंगरौ मुंड छोड़ि द्यों

सुँगुर -हाँ पर सुंगर इच्छा बि त नि करद।

सुंगरौ बच्चा -मीन एक रात द्याख कि मनिखो बच्चा घी रुटि राड़ घाळ तो वैक ब्वेन वैक ब्वेन वै बच्चा तैं घी रुटि दे द्याई।  बस मी बि इच्छा करण सीख ग्यों , राड़ घळण सीखी ग्यों। 

सुँगुर -साले मनुष्य की औलाद !

सुंगरौ बच्चा -देख हाँ तू बाब ह्वेक बि मनुष्य की गाळी दीणि छे हाँ ! मीन त्यार थुंथुर बुकै दीण हाँ !

सुँगुर -अबै त पिंडाळु खाणौ राड़ घाळण बंद कौर !

सुंगरौ बच्चा -ह्यां पर तुम अर ननि , बुड़ननि त बुलणा छा कि एक जमाना मा तुम मौसम मा खूब ना सै पर फिर बि एकाद पिंडाळु घिंडक खै लींदा छा।

सुँगुर -हाँ ! तब यी गढवळि लोग पिंडाळु लगांद छा , पिंडाळु खेती करदा छा।  अब यूंन   पिंडाळु लगाण बंद करि  याल।

सुंगरौ बच्चा - गढ़वळयूंन किलै पिंडाळु खेती बंद कार ?

सुँगुर -बल  सुंगर ऊंक पिंडाळु खै जाँदा तो गढ़वळयूंन पिंडाळु लगाण बंद करि दे

सुंगरौ बच्चा -ह्यां पर हम सुंगरुँन अब कख जाण ?

सुँगुर -वी तो मि बुलणु जंगळ हमकुण रयां नि छन।  यी गढ़वळि इथगा ज्यादा खेती बि नि करदन कि थोड़ा भौत  हम सुंगर खै बि लेवां तो कुछ फरक नि पोड़ो।  अब द्वी दाणी पिंडाळु लगांद छा तो वु हमकण बि पूर नि पड़दो छौ।  अर अब त दूर दूर तक कखि बि पिंडाळु नि लगाये जांद।

सुंगरौ बच्चा -तो यी गढवळि अब पिंडाळु नि खांदन ?

सुँगुर -नि खांदन हाँ ! कनि खांदन। अब यी लोग बजार बिटेन पिंडाळु लंदन।

सुंगरौ बच्चा -बाबा ! बाबा ! सि चार सुंगर ! यी सुंगर हमर डार (समूह ) का नि छन। हो

सुँगुर -ये बाहरी सुवर के बच्चो वहीं रुको , वहीं रुको !

दुसर सुँगुर - भाई ! हिंदी  क्यों बचळयातो  हो।  हमर अर तुमर झड़ नानी एकी छे।  वु त ये गदन भीड़ ह्वे गे छे तो हमर परिवार पल्ली पार दुसर गदन चलि गे छा।
पैलाक सुंगर -नै नै ! इख गदन मा उनि बि भीड़ च।  तुमकुण इख जगा नी च।
दुसर सुंगर -हम ये गदन बसणो नि अयाँ छंवां।
पैलाक सुंगर -तो ?
दुसर सुंगर -अरे क्या बतौवां ! हमर बच्चा विटामिन की कमी से बीमार पड़णा छन।  अर वैद जीन ब्वाल बल भळती पौधा की जड़  खलावो।  अर जब बिटेन गढ़वाळम कुरी याने लैन्टिना कु झाडी कु प्रसार ह्वे तो भळती पौधा ही निबटि गेन।
पैलाक सुंगर -अरे काण्ड लगिन यूँ कुरी या लैन्टिना का झाड्यूं पर।  हमर इख भि भळती पौधा निबटि गेन।  चार पांच दिन ह्वे गेन हमर डार का बि चार सुंगर्याणी  भळती पौधा का खोज मा वल्ली पार जयां छन कि भळती पौधा जलड़ खाल तो दूध मा विटामिन ह्वे जाल अर फिर बच्चों तैं वु भळती विटामिन मिल जालो।
दुसर सुंगर -अरे वल्लि पार क्या सरा हौरि क्षेत्र मा बि भळती पौधा  निबट गेन।  हम तैं ये क्षेत्र से आस छे अर तु बुलणु छे कि ये क्षेत्र से बि भळती पौधा निबटि गेन।
पैलाक सुंगर -हाँ।  हमर झड़ नातिक सौं।
दुसर सुंगर -त अब नजीबाबाद जिना पलायन करणो दिन ऐ गेन।
पैलाक सुंगर -हाँ ! हमर डार मा यु निर्णय हुयुं च कि भळती पौधा  नि मीलल तो हमन बि बिजनौरो जंगळ चल जाण।
दुसर सुंगर - ठीक च उखी कखि मिलला हाँ !
सुंगरौ बच्चा - ऊख बिजनौर मा लोग पिंडाळु लगांद छन कि ना ?
सुंगर - हाँ भाई हाँ !
सुंगरौ बच्चा - तो आजी पैत धारो बिजनौर जाणो वास्ता।  क्या च ये गढ़वाळ मा धर्युं ? ना पिंडाळु अर ना ही जंगली जड़ी बूटी ?



Copyright@  Bhishma Kukreti 20 /9/ 2014     
*लेख में  घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं ।

Bhishma Kukreti

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            History of Parakram Group Killing Khanduri Brothers
History of Last United Garhwal King Pradyuman Shah part- 13
History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -187     
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -435 
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
                       Unsteady Behavior of Parakram

                    Parakram the younger brother of King Pradyuman Shah had unstable behavior for Pradyuman Shah. Many times, he tried to dislodge his elder brother Pradyuman Shah from crown and many times he created amicable relation with the King.
  By 1802, there was sour relation between Pradyuman and Parakram. There was division among administrators too for and against Pradyuman. 
        Ministers Rama Khanduri and Dharni Khanduri were supporters of Garhwal King Pradyuman Shah. Khanduri brothers increased force for protecting Pradyuman Shah. At the same time, the supporters of Parakram Shah, Shish Ram Saklani and Shiv Ram Saklani also started increasing force for Parakram.
             Battle between Uncle and Nephew

   Saklani brothers caught the King orders and told that they would not obey Pradyuman Shah. Saklani bothers surrounded the palace of Pradyuman Shah by their own force. Now, Garhwal King Pradyuman Shah was virtually under house arrest under Saklani brothers or Parakram Shah.  Saklani brothers spread the rumors that Pradyuman Shah handed over the charge of Kingdom to Parakram Shah.
          Rama Khanduri sent the message to sixteen years old prince Sudarshan Shah the son of Pradyuman Shah. Khanduri sent message to prince Sudarshan that he should act to free his father. Sudarshan came to Rama Khanduri.  Khanduri brothers and Sudarshan Shah had discussion.
          As per advice of Rama Khanduri, Parakram and his supporters camped with soldiers in Shrinagar capital at various places. The soldiers of Parakram also came opposite of forces of Sudarshan Shah.
   Prince Sudarshan Shah came with force near the palace. Sudarshan Shah surrounded palace. That was surrounded by soldiers of Parakram Shah. Now , Sudarshan Shah with soldiers was surrounding solider of Parakram. Parakram took Pradyuman Shah with him and took him to Ranihat (crossing Ganga) now Tihri Garhwal.
  The soldiers of Parakram were attacking on soldiers of Sudarshan Shah from other side of Ganga (Tehri side) by guns and spears. The battle ran for many days. People ran way from Shrinagar and other nearby villages. Hundreds of soldiers and people lost their life in the battle between Parakram and his nephew Sudarshan Shah. After there was truce in Shrinagar, people returned to Shrinagar.
 This year is supposed to be 1803.
   Nepal intervened to stop this battle. Nepal King sent his emissary Chanchal Dharani to Shrinagar and asked Parakram to accept Pradyuman as King.
              Pradyuman Shah meeting with Bambshah
     In 1797, Thapadal lost power in Nepal Kingdom and Chauntariyadal got the power. Chauntariya group asked Thapadal supporting officers for returning from Kumaon. Chauntariyad sent its own officers to Kumaon.
        Chauntariya group sent its faithful officers Bambshah Chauntariya and Rudravir Shah to Kumaon.
         Bambshah , Hastidal Chauntariya and Amar Singh Thapa prepared a plan for  capturing Garhwal. They called Pradyuman Shah to come to meet them in Kumaon. Pradyuman Shah went with his guards and most probably with Dharani Khanduri to Kumaon. Bambshah and company asked him to pay the balance taxes. Bambshah threatened to capture Garhwal in case of nonpayment of taxes due from many years. Maularam wrote about Prayduman in Kumaon but did not mention the meeting place between Bambshah and Pradyuman Shah.
                                 Treachery by Parakram Shah
  Pradyuman was in Kumaon for meeting Bambshah the Nepali governor in Kumaon. Parakram pushed away the army of Pradyuman Shah from Shringaar. Getting information, Bambshah called Parakram Shah to Kumaon. Parakram went towards Kumaon via Salan.
            Murder of Rama Khanduri and Dharni Khanduri
  When Parakram was in Salan (south Garhwal), his spy killed Rama Khanduri and then beheaded Dharni Khanduri. After killing Rama and Dharni Khanduri, Parakram entered into Shrinagar.
                     Folklores about Rama and Dharni Khanduri
              For many years, there was tussle between Dobhal supporters and Khanduri supporters in Shrinagar.
   With the support of Ghamand Singh, Rama Khanduri and Dharni Khanduri became chief administrating officers of Garhwal Kingdom. They made Pradyuman Shah their pet.  Pradyuman was as good as dead without their supports.
   Opponents of Khanduri brothers killed them.
         The opponents of Khanduri brothers accused them that they snet gold Kingdom Throne to Kumaon. Opponents killed Rama Khanduri in Dhuniramni of Painkhanda and Sharni in Shitala Reti at Ganga bank near Shrinagar.
        According to Girija Datt Naithani, Khanduri brothers inspired Nepali administrators to attack on Garhwal.
  According to Vishwambar Datt Chandola, Khanduri brothers persuaded Nepal court not to levy tax on Garhwal.
A couple of records of Tehri Darbar and folklores in Tehri, Khanduri brothers sold half of throne in Nepal. Rama Khanduri used to take Rice in meal but used to make stinginess in offering millets to Pradyuman.
           However, the statements of Maularam seem to be correct because if Khanduri brothers would be opponent of Pradyuman, Parakram group would not have killed Khanduri brothers.

                          Garhwali Folklore about Baiju ki Bamni
  According to a folklore, a woman Baiju ki Bamni was there in Khanduri family. Her husband Baiju was killed with Rama and Dharni Khanduri. Baiju ki Bamni reached to her father the Rajguru of Nepal. She inspired Nepal king to attack on Garhwal. It is just a folklore that does not have any logical connection with Nepal attacking on Garhwal as they had already made plan for attacking Garhwal, Himachal Pradesh Lahore.

              Dates of Killings of Khanduri Brothers


    As per Bhakt Darshan, it is said that a Tehri Durbar handwritten records mentioned the following dates for killings of Khanduri brothers –
Dharni Khanduri visiting Nepal – April 1803
Killing of Rama Khanduri – October 1803
Killing of Dharni Khanduri – December 1803
  According to Maularam, after killing of Khanduri brother, in Bhadon (September –October 1803), there was earthquake that destroyed Shrinagar. That means, Khanduri brothers were killed in summer season.
             Losing Ravain Region by Garhwal Kingdom
       Watching the bad situation of Garhwal Kingdom,  Bashahar (Himachal ) King (Himmat Singh or Ugar Singh) attacked on Rawain region of Garhwal with the help of Jubbal King Puran Chandra. Garhwal force resisted by Bashahar captured Ravain for (west of Garhwal, Uttarkashi).  However, this author could not find mentioning name Himmat Singh as Bashahar Kingdom in the history of Bashahar.

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 20/9/2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -435
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter ….
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Notes on South Asian Modern Period  History of Garhwal;  South Asian Modern Period   History of Pauri Garhwal; South Asian  Modern Period   History of Chamoli Garhwal;  South Asian Modern Period   History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Modern  History of Tehri Garhwal;  Modern  History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Modern Period   History of Dehradun, Garhwal;  Modern  History of Haridwar ;  South Asian Modern Period   History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Modern Period   History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Modern Period   History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian Modern Period  History of Haridwar district to be continued
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Bhishma Kukreti

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                   पुलिस वाळुं जनसुरक्षा प्रेम

                भीष्म कुकरेती

एक आदिम -दरोगा साब तुम मि तैं किलै कार से खैंचणा छंवां ? मीन क्या गुनाह कार ?
पुलिस कॉन्स्टेबल -हरेक गुनाहगार इनि बुलद।
आदिम -अरे आप डंडा किलै मारणा छंवां ?
कॉन्स्टेबल -तू म्वाट मनिख छे।  यु गुनाह नी च ?
आदिम -हैं ? यु क्या बात च ?
कॉन्स्टेबल -द बोल ! म्वाट आदिम से जान सुरक्षा तैं बड़ो खतरा नि हूंद ? अर फिर तू कार बि ड्राइव करणु छै।
आदिम -अरे म्वाट हूणम क्यांक गुनाह ?
कॉन्स्टेबल -सुरक्षा पर बहुत फरक पड़द। त्वे सरीखा म्वाट आदिम तैं ड्राइवर रखण चयेंद।
आदिम -यु त शारीरिक क्षमता पर एक पक्षपात च , भेद च।
कॉन्स्टेबल -सॉरी ! ये तैं व्यक्तिगत रूप मा नि ले पर मि तैं त नियमु पालन करण अर कराण पोड़द।
आदिम -अरे नियमुं नाम पर भंयकर मजाक च यु।  क्या भद्दा हूण गुनाह च ?
कॉन्स्टेबल -जी हाँ भद्द हूण गुनाह नी च किन्तु भद्दा लोगुं तैं सड़क पर खड़ो हूण या गाड़ी चलाण गुनाह ह्वे जांद। 
आदिम -क्या मजाक च यु कि भद्दा  का वास्ता खतरा छन।
कॉन्स्टेबल -जी हाँ भद्दा मनिख सुरक्षा बान खतरा ह्वे जांदन। 
आदिम -जी क्या ? अरे भाई क्या बकबास च यु ?
कॉन्स्टेबल -बकबास नी च।  भद्दा लोग  ड्रायवरों ध्यान अनावश्यक रूप से बंटदन   अर यांसे एक्सीडेंट हूणों खतरा ह्वे जांद।
आदिम -बकबास ! बदतमीजी , अरे भद्दा लोग खूबसूरती  ड्राइवरों ध्यान बंटदन ?
कॉन्स्टेबल - जी हाँ हम तैं ट्रेनिंग मा ड्राइवरों ध्यान क्यां क्यां पर अटक जांद बारा मा पूरो चार दिन पढ़ाये गए छौ।
आदिम -मतबल यदि मि खूबसूरत या आम मनिख हूंद तो मि सुरक्षा का वास्ता खतरा नि छौ ?
कॉन्स्टेबल -नै नै ! इन बात नी च।  समय का हिसाब से हम दिख्दा कि हौर क्या क्या बात सुरक्षा  वास्ता खतरा ह्वे सकद।  जनकि तेरी  लाल टी शर्ट बि रोड सेफ्टी कआ वास्ता भयंकर खतरा च।  तेरी  टी  शर्ट बि एक्सीडेंट करै सकद च।
आदिम - क्या ?
कॉन्स्टेबल  -तेरी टी शर्ट माँ लिख्युं च Kiss Me ।  अर यांसे हौर कारक ड्राइवर कुछ बि सोच सक्दन।  तो त्यार द्वी गुनाह ह्वे गेन अब।
आदिम  -अरे यु क्या मि कै रंगौ शर्ट पैरु अर वीं टी शर्ट मा लिख्युं च वो म्यार प्रजातंरीय अधिकार च।

कॉन्स्टेबल -हाँ अधिकार च पर इन फैशन रुकण हमर काम च जु सुरक्षा का वास्ता खतरा हो।  हौर ड्राइवर का ध्यान एक सेकंड का वास्ता बंट ना कि ऐक्सिडेंट ह्वे ना !
आदिम -पता नि यु नियम कैन बणाइ धौं !
कॉन्स्टेबल -चलो एक हजार की रशीद फाड़ो।
आदिम -ह्यां पर मि कोर्ट जाणो तयार छौं।
कॉन्स्टेबल -तो ड्राविंग लाइसेंस ला अर गाडी सब पेपर दिखा।
आदिम -मीम हजार रुपया नि छन।  मीम तो एक सौ इ छन।
कॉन्स्टेबल - त ला।  पैली म्यार किसौंद डाळि दींद तो तीन किलै सुणन छौ कि तू म्वाट मनिख छे। 
आदिम -ले।
कॉन्स्टेबल -जा।


Bhishma Kukreti

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                                        वर्षा अर शरद ऋतु मा झगड़ा
       
                                            मजक्या : भीष्म कुकरेती
                     
वर्षा ऋतु  -ह्यां ये भाऊ (छोटी बहिन ) शरदि  !  ड्यारम माँ -पिताजी जी ठीक छन ? हौरि चारि बैणि सुखि छन कि ना ? अर तुम पंचि बैणि आपस मा झगड़ा त नि करणा रौंदा ना ?
शरद ऋतु  -हम त कबि बि झगड़ा नि करदां।  झगड़ालु त त्वी अर ग्रीष्मा ही छंवां ।  जख बि रैलि तख औडळ बीडळ मा व्यस्त रौंदी। ना मनुष्य लोक मा ना अपण घौरम कै तैं   बि चैन से बैठण दींदी ?
वर्षा -देख हाँ ग्रीष्म दीदी अर तू म्यार पैथर भौत पड्यां रौंदा हाँ ! अर माँ -पिताजी बि कुछ नि बुल्दन। अर भगवान  काकाक त बुलण इ क्या च ! नामौ जज छन।
शरद -हाँ बिच्छू अपर डंक दिखुद नी च अर म्वारौ  कुण ब्वाद कि तैकु डंक खतरनाक च। अफु त तू जब चांदी बगैर बारीक , बगैर अपण नंबर अयाँ जैबरी  बि चांदी हैंक ऋतुक  टैम पर बरख जांदी अर भगवान काका तैं दोष दीणी छे कि काका जजमेंट नि करदन।
वर्षा -ह्यां पर जब हौर मौसम मा म्यार गुठ्यार मा जब पाणि भर्याल तो मीन बरखण नी च ? ते मा त जरा ठंड  भरे  ना कि तू आषाढ़ ही बिटेन म्यार पैथर पोड जांद कि चौड़   घौर आ।
शरद -अरे हेमंत भुलि मेरी पैथर पोड़लि तो मीन त्यार  पैथर पड़नि च।
वर्षा -हाँ तो वीं कुण बोल कि ठेलम ठेल नि कौर।  म्यार पैथर नि पड़ा कौर।
शरद -अरे म्यार काम च लोगुं तैं गुलाबी ठंड दीण।  जब तलक तू नि जैलि अर हेमंती में से दूर इ नि रैलि मि लोगुं तैं गुलाबी ठंड कनकै द्योलु ?
वर्षा -मीन भगवान काका से यी त ब्वाल कि तेरी जरूरत ही नी च।  मीन कथगा दैं वै काका तैं समझाई बि च त्वे तैं वीआरएस देकि घर बिठाळ दे पर भगवान काका बि मनमोहन सिंघौ तरां क्वी रिस्क ही नि लीन्दन अर हमेशा डिसिजन लीणम  गयेळि करणा रौंदन।  पता च भगवान काका क्य बुल्दन ?
शरद -क्या ?
वर्षा -बल बिचारी शरदि ! वींक क्वी एक्सक्लुजिविटी याने विशेषता ही नी च।  काका बुलद बल रण द्या तैं शरदि तैं, क्या  फरक पड़द शरद रा या नि रावु  ।
शरद -हाँ त तू जांदी नि छे अर हेमंत छ्कच्याट करिक छकछक   ऐ जांदी
वर्षा -हिंहिं !
शरद -बिंडी नि हौंस हां।  जा अब त्यार समय ड्यार जाणो ह्वे गे।  फंड जा।
वर्षा -अरे कनकै जा ? पता च यीं दैं गर्मी डेढ़ मैना देर तलक भूलोक मा राइ।
शरद -त तीन बि डेढ़ मैना ज्यादा  भूलोक मा रौण ?
वर्षा -हाँ ! जब गर्मी डेढ़ मैना जादा रै सकदी तो मि नि रै सकद ?
शरद -ह्यां पण तू डेढ़ मैना जादा तक इख रैली तो मि लोगुं तैं गुलाबी ठंड कब द्योलु ? तब तलक त हेमंती अपण बरफ की चल्लि लेक ऐ जालि।
वर्षा -मी नि जाणदु!  मीन त अबि डेढ़ मैना हौर रौण।
शरद -ह्यां पर मेरी अग्ल्यार कब आली ?
वर्षा -मि तैं क्या पुछणि छे।  ग्रीष्म दीदी तैं पूछ कि वा इथगा देर तलक भूलोक मा किलै राइ ?
शरद -ह्यां ! छ त वा दीदी च पर कबि बि हमर दगड़ दीदी तरां बर्ताव नि करदि।  हर समय दुर्बासा तरां विकराल लाल काखड़ बणि रौंदि। बिंडी ब्वालो तो आग लगाणो तयार ह्वे जांद।
वर्षा -हाँ त वींक सिकैत कौर ना भगवान काकाम !
शरद -कौरी छे ना !
वर्षा -त क्या ब्वाल भगवान काकान ?
शरद -बुलण क्या छौ। रघुकुल सदा चल रीति वळ  हिसाब च।  जन भारत मा चुनाव आयोग उच्छेदी नेताओं तैं प्रताड़ना देकि माफ़ करदु ना ! ऊनि भगवान काका बि हमेशा गरमी दीदी तैं मुँहजवानी प्रताड़ना देकि छोड़ दींद
वर्षा -पता च यांक क्या मतबल हूंद ?
शरद -क्या ?
वर्षा -कि न्याय बि कमजोरूं साथ नि दींदु अपितु बलवानुं  साथ दींदु।

Copyright@  Bhishma Kukreti 21 /9/ 2014     
*लेख में  घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं । लेख  की कथाएँ , चरित्र व्यंग्य रचने  हेतु सर्वथा काल्पनिक है

 
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Bhishma Kukreti

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             History of Gorkha Capturing Garhwal

History of Last United Garhwal King Pradyuman Shah part- 14
History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -188     
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -436 
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
  Gorkha or Nepalese were trying to capture Garhwal from 1791. Gorkhas got many setbacks in Langurgarh , Ganga Salan (Near Dwarikhal, Gumkhal, Pauri Garhwal). Gorkha attacked minimum 13 times on Langurgarh. The people of Salan resisted the attack and did not allow Gorkha to capture on Garhwal. When there were acute disturbances by Parakram against Pradyuman Shah; the factionalisms among Garhwal Kingdom administrators came out in open and there were calamities in Garhwal; in 1803, Gorkha attacked on Garhwal with force reasoning that Garhwal Kingdom did not pay dues for many years.
             Gorkha Commanders for Attacking on Garhwal
   Bada Kaji Amar Singh Thapa (son of Commander Bhim Singh Thapa) was the leader of Gorkha force. There were more than eight thousand soldiers under Amar Singh Thapa. Hastidal Chautriya, Bambshah Chautriya, Desh Bhakt Thapa were assisting commanders of Amar Singh Thapa.
    Gorkha soldiers were equipped by Britain made Guns, swords, Khunkri, shields, spears, bow-arrow. Gorkha soldiers were trained in using and application of newer versions of guns and new weapons.
           The Nepali army was disciplined and soldiers were having red colored dress. The positions were divided as per British army. Gorkha army was fearless army. Though, Gorkha did not have the materials and power as Sindhiya, British, Jat armies but Gorkhas were better from Garhwali soldiers. Gorkha already knew the weaknesses and strengths of Garhwali soldiers and army. Gorkhas were well aware of numbers of Garhwal soldiers in each fort or Garhi. Nepali commanders were well aware about strategic points of Garhwal.
               Garhwali Army at the time of Gorkha/Nepal Attack

          There were only permanent 5000 soldiers in Garhwal Kingdom in 1796.Most of the soldiers were normal soldiers. One thousand soldiers were in Shrinagar and balance soldiers were in Pargana headquarter or forts in different regions. Parakram pushed away the soldiers devotee of Pradyuman Shah from Shrinagar and there were only five hundred soldiers of Pradyuman Shah in Shrinagar.
            There was no formal dress for Garhwal soldiers even in the Pradyuman period. There was no arrangement for training the army. There was no custom or system for paying regular salary to the soldiers. Very few soldiers (countable on fingers) knew to uses guns. Most of the soldiers were versed with swords, bow-arrow and spears.
                  Nepali Army in Shrinagar
        Amar Singh Thapa sent Gorkha or Nepali to Garhwal from two directions. According to Raturi, Nepali army reached to HSringar via Chandpur. Garhwal King sent his army to stop invasion of Gorkha/Nepali army. However, Gorkha /Nepali army defeated Garhwal army and Garhwal army came back to Shrinagar.
 Another army led by Bhakti Thapa and Chandravir Kunwar defeated Garhwal army at Langurgarh and proceeded towards Shrinagar.
           Both the army battalions reached to Shrinagar. There was no battle in Shrinagar and Gorkha /Nepali captured Shrinagar easily.
           Garhwal King Escaping from Shrinagar    
         Before Gorkha/Nepali army would reach Shrinagar, most of elites escaped from Shrinagar.
         Pradyuman Shah already sent his family members as son Sudarshan Shah, son Devi Singh from a servant and other female members to Chauras Tehri region side. The King ran away towards Tehri region by crossing Alaknanda River with his little army and Parakram Shah before Gorkha /Nepali army entered into Shrinagar. Wife of Pradyuaan Shah died earlier than Gorkha attack. Parakram sent his wife to his brother in law Ramsharan das at Nalagarh before Gorkha attack. Pritam Shah was unmarried.
                 Three Battles on other Side of Alaknanda River (Tehri Garhwal Side)
         Pradyuman Shah with his family was in Chauras side (Tehri Garhwal side) opposite of Shrinagar.
             A few Pargana officers sent armies to rescue Garhwal King. According to Captain Repar who reached Shrinagar in 1808-09, Garhwal King was able to collect twenty thousand people or soldiers. Gorkha battalions crossed Alaknanda River. Gorkha army defeated Garhwal army.
       There were three battles and every time Gorkha defeated Garhwal army. Garhwal King Pradyuman
              Garhwal King ran towards Barahat. Gorkha army followed Garhwal King. Gorkha/Nepali army defeated Garhwal king there in Barahat. Garhwal King ran to Chamua and there Gorkha/Nepali army defeated Garhwal army.
    Gorkha battalion crossed Bhilangna River and Garhwal army led by Shivram Saklani fought with Gorkha /Nepali army at Guttu Gala at Bhilangana bank. Nepali commander Bhakti Thapa or his soldier killed Shivram Saklani.
  Garhwal King ran towards Doon valley with his family and a few soldiers. Gorkha/Nepali army followed Garhwal King up to Dehradun (Doon valley). Gorkha/Nepali army captured Doon value with ease.
  The Faujdar or Governor Ummed Singh did not do anything to protect his father in law.
        Pradyuman Shah reached to Jwalapur (Haridwar).

       The Last Try by Pradyuman Shah for Getting Back Garhwal Kingdom
  Now, Pradyuman Shah was in Jwalapur (Haridwar). He was curious to get back his Kingdom. Pradyuman Shah sold his Throne and Jewelry at Saharanpur. He got Guhar, Rajput, Raghad, Pundir soldiers from Landhur King Ramdayal Singh. Pradyuman Shah took the new army and attacked on Gorkhas of Doon valley. Initially, Pradyuman Shah was abl e to capture Doon valley. Nepal/Gorkha government sent armies with Kaji Amar Singh Thapa, Bhakti Thapa and Ranjit Kunvar.
  There was fierce battle at Khudbura (Near Guru Ram Rai darbar, Dehradun) between Pradyuman Shah and Gorkha battalion. Pradyuman Shah’s horse got fire from a gun. Pradyuman fell from horse and died taking hands on grounds. A Gorkha commander praised Pradyuman Shah that he did not lay by back but by hands and he was great brave King. Garhwal army ran away from the battle after martyr death of the Last King of United Garhwal. Gorkha captured Pritam shah and sent him to Nepal. Sudarshan Shah and his step brother Dev Singh escaped to Jwalapur. Gorkha sent the dead body of Pradyuman Shah with honor to Jwalapur.
                Terror of Gorkhas/Nepalese in Dehradun
             Gorkha captured Dehradun. There was terror in Dehradun. People ran away towards hills leaving their houses. Gorkhas lured them to return back but they did not return. Gorkhas /Nepalese looted Dehradun cruelly.  For one year, villagers did not return to their houses nor did they crop in fields. Gorkha also captured the property of Guru Ram Rai Darbar. Gorkha stopped Mahant Harseval Das’ usual activities too.
  There are disagreements for date of Khudbura battle.
Atkinson –
October 1803
Or
January 1804
Raturi –
February 1804
Or
14th May 1804
Bhaktdarshan –
July 1804
Or
August 1804

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History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -437
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History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter ….
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Bhishma Kukreti

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                     उत्तराखंडी लुब्या अर सोया बड़ी मा तू तू मैं मैं !
                          कन्द्यूर्या, प्रत्यक्षदर्शी ::: भीष्म कुकरेती     


  उत्तराखंडी लुब्या (राजमा )- च्च्च ! चच्च !
सोया बड़ी -ये ये ! घ्वाड़ा छौं मि कि  जु तू मि तैं च्च्च ! चच्च ! करिक खदेड़नि छे ,  भगाणी छै ?
लुब्या -छि छि छे छे !
सोया बड़ी -अरे मि क्वी खुजली वाळ कुत्ता छौं जु तु मि तैं इन भगाणि छै ?
लुब्या -अरे तू त वाडसरक्वा छे।
सोया बड़ी -क्या ?
लुब्या -तू त भूमाफिया छे जु दुसरो जमीन जायजाद पर जबरदस्ती कब्जा कर दींदु।
सोया बड़ी -ह्यां मि अबि इज्जत से बात करणु छौं हाँ !
लुब्या -अरे ! जा ते पर फूल नि ऐन !
सोया बड़ी -हूँ !
लुब्या -जा म्यार ब्रह्म सच ह्वाल तो फूल ऐन बि तो त्यार बीज बुसे जैन! बीज नि बुसेन त त्वै पर टेर लग जैन!
सोया बड़ी -यी क्या बकबास च ?
लुब्या -अर जु तबि बि तेरी बड़ी बण बि जैन त बणदि त्वे पर कुयड़ लग जैन , फंगस  जैन धौं !
सोया बड़ी -अरे गाळि दीण मि तैं बि आंद।  इन घात घळळु कि आवाज दक्षिण अमेरिका तलक पौंछि जाली। पता त चौल कि ह्वाइ क्या च ?
लुब्या -हूँ ! पुछणु छे कि क्या ह्वाइ ? अरे बेशरम , बदजात इन पूछ कि क्या नि ह्वाइ ?
सोया बड़ी -बकबास करण मा तू बेलवाल भुट्टो ह्वे गे।
लुब्या -ऐ तू मि तैं सुंगर बोलि दे पर बेलवाल भुट्टो कि गाळि नि दे हाँ !
सोया बड़ी -यां पागल जन बात करील तो मिन त्योकुण  बेलवाल भुट्टो जरदारी हि बुलण।
लुब्या -अरे यदि क्वी बदजात कैकु  राज ताज छीनल तो जैक ताज -राज जालु तो वैन गाळि नि दीण तो क्या करण ? मुंड मा बिठाल ? बड़ै माँगल (प्रशंसा गीत ) ?
सोया बड़ी -ह्यां पर मीन त्यार क्या बिगाड़  ?
लुब्या -अच्छा सरा पुंगड़ी पर कब्जा करिक पुछणी छे कि मीन क्या कार ? मेरि सरा कूड़ी खै गे अर फिर बि अजाण ह्वेक पुछणि छे कि क्या ह्वे ?
सोया बड़ी -अरे या बकबास मेरी समज से भैर च।
लुब्या -त्वे पता च , मकुण राजमा बुले जांद छौ याने दाळु राजमाता ! अर अब ?
सोया बड़ी -अब क्या ?
लुब्या -पैल  रविवारौ कुण बड़ी लगन से राजमा  दाळ बणाद छा।  हरेक खंदेर , हरेक दुकानदार मि तैं बड़ी इज्जत दींद छौ।
सोया बड़ी -अर अब ?
लुब्या -अब जब बिटेन यी बहुराष्ट्रीय कम्पन्यूंन त्यार प्रचार प्रसार कार अब क्वी मि तैं पुछ्दु इ नी च।  अरे संडे तो छवाड़ो अब त उड़द की दाळ मा मेरी जगा त्वे तैं डाळि दींदन। इनि हाल राल तो पता नि मि हर्ची इ नि जौं !
सोया बड़ी -हाँ तो मीम प्रोटीन च , फैट च पर सोडियम कतै नी च , कोलेस्ट्रोल नी च कर्बोहाइड्रेट्स छन। कैल्सियम च, विटामिन्स छन आदि आदि
लुब्या -अरे पर मीम बि त सी गुण छन कि ना ?
सोया बड़ी -पर जु बहुउपयोग म्यार ह्वे सकुद स्यु त्यार नि ह्वे सकद।
लुब्या -यी सब साम्राज्यवादी, सामंतवादी , पूंजीवादी पोषित बहुदेशीय कंपन्यूँ शरारत च कि त्वै तैं प्रमोट करणा छन।
सोया बड़ी -हं हं ! जब बि कै पर भीत पोड़ना वु कम्युनिस्ट बण जांद , बामपंथी बण जांद।  जैदिन अम्बानी  या मल्लया पर भीत पोड़ल ना वूंन कम्युनिष्टि भाषा बुलण मिसे जाण।  तू बि फटेहाल दिनुं आशंका मा कम्युनिष्ट ह्वे गे अर
लुब्या -पर तू पहाड़ों की संस्कृति , परम्परा तैं नुक्सान क्या खतम ही करणी छे। तू संस्कृति भंजक छे , परम्परा तोडू सिद्ध हुणि छे।
सोया बड़ी -वाह ! छनि तो बोले बोले , चंळु -मंट्यळु   बि बोले जिसमे बड़े छप्पन छेद !
लुब्या -क्या मतबल ?
सोया बड़ी -तीन बि त अठारवीं -उनीसवीं सदी मा भारतमा खानपान संस्कृति पर अतिक्रमण कौर छौ अर जोर शोर से अतिक्रमण कौर छौ।
लुब्या -ये बिंडी नि बोल हाँ।  मीन त्यार दांत तोड़ि दीणण हाँ !
सोया बड़ी -चोर का चर्र चर्र चार बचन !
लुब्या -मीन क्या चोरी कौर ? क्या चोरी कार हैं ?
सोया बड़ी -मि तैं सब पता च।  त्यार असली मैत दक्षिण अमेरिका याने पेरू , मैक्सिको च अर यूरोपी ब्यापारी त्वै तैं दक्षिण अमेरिका बटें यूरोप लैन अर फिर भारत लैन।
लुब्या -गलत।  मेरी कुछ जाती अफ़ग़ानिस्तान अर हिमालय मा बि पुरण जमाना से छौ.
सोया बड़ी -हाँ पर उ लुब्या तो तू नि छे ना।  तीन बि एक दैं भारत की खानपान संस्कृति पर जबरदस्त धक्का लगै छौ। अर संस्कृति क्वी तालब नी च जु रुक्युं राव , संस्कृति तो बगदि नदी च ।
लुब्या -नै नै ! मीन भारत तैं फायदा ही दे छौ।
सोया बड़ी -हाँ  अफु पर बितदि तो हरेक तैं संस्कृति टूटणो डौर लगद।  खानपान मा जै बि अनाज , दाळ , भुज्जी , फल माँ पौष्टिक तत्व ह्वाल , बहुप्रयोग ह्वाल वो खाद्य पदार्थ पुरण खाद्य पदार्थ तैं पैथर धकेळदु। 
लुब्या -दिखुल त्वै तैं कि तू म्यार साम्राज्य तैं खंड मंड करदि दैं !
सोया बड़ी - हां हा हा ! कॉंग्रेस हारी गे किन्तु अबि बि भाजपा कुण बुलणि च कि मीइ ही वास्तविक राष्ट्रीय राजनीतिक पार्टी छौं।  त्यार बि हाल कॉंग्रेस जन  छन तू अबि बि मानणो तयार नि छे कि अगला दशक किडनी बीन्स ना अपितु सोयाबीन्स का छन !



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           History of Characteristics of Garhwal King Pradyuman Shah
History of Last United Garhwal King Pradyuman Shah part- 15
History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -189     
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -437 
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
                Fundamentally, the last King of United Garhwal Pradyuman Shah was peace  loving person that pay honor to other’s opinions.  Due to wrong thinking of his father he was involved in Kumaon administration and became victim of Harsh Dev Joshi’s conspiracy. He snatched the right of his elder brother and had to pay heavy price by loosing Garhwal Kingdom. His younger brother Parakram did not allow him to rule peacefully.
           Pradyuman Shah was a brave person and fought with bravery with Gorkhas in Khurbura battle.
 Garhwal Kingdom witnessed conspiracy among administrators, mismanagement, poverty and natural calamity at the time of Pradyuman Shah.  Garhwal Kingdom lost heavy money on conspiracy of Harsh Dev Joshi and other Joshis.
  Pradyuman Shah was a poor King. Hardwicke described that when he came to meet him he, his brothers, and administrators were in poor dresses. He was a medium size person and were having female characteristics too. Pradyuman was shy to meet strangers. Pradyuman had strong character in comparison to contemporary Indian Kings. He had a couple of queens and Sudarshan Shah was from Kumaoni queen. Another son Devi Singh was called ‘Kamasal putra’ or son not from legal wife or queen. His one daughter was married to Dehradun Faujdar Ummed Singh and other daughter was married to Hari Singh Guleria.
Though for life he was cowered bt at last he fought with bravery with Gorkhas to get back his Kingdom.

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 21/9/2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -437
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter ….
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Notes on South Asian Modern Period  History of Garhwal;  South Asian Modern Period   History of Pauri Garhwal; South Asian  Modern Period   History of Chamoli Garhwal;  South Asian Modern Period   History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Modern  History of Tehri Garhwal;  Modern  History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Modern Period   History of Dehradun, Garhwal;  Modern  History of Haridwar ;  South Asian Modern Period   History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Modern Period   History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Modern Period   History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian Modern Period  History of Haridwar district, History of Characteristics of Garhwal Kings Shah dynasty ,  to be continued
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