Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 723767 times)

Bhishma Kukreti

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                 Shruti Sngrah, Puran Sngrah, etc in context History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur

                  हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास संदर्भ में श्रुति संकलन व संग्रह


                            History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  Part  -- 87

                                 
                     हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -  87                   


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती


         यद्यपि महाभारत आदि में कहा  गया है कि श्रुतियों का संग्रह व्यास ने किया और इसे एक ही पुरुष बताया।  गया मेरी दृष्टि में व्यास एक पदवी थी और जो महभारत जैसे काव्य  कर सके उसे व्यास कहा जाता रहा होगा। व्यास का अर्थ विस्तार भी है।
                                                             व्यास आश्रम
                 महाभारत युद्ध के विनाश उपरान्त व्यास अपने वास्तविक कुल (वास्तव में पांडव और कौरव व्यास संताने थीं ) नाश के बाद अपने शिष्यों के साथ गढ़वाल में मेरु /गंधमाधन पर्वत पर गंगा तट पर तपस्या करने चले गए।  वहां उन्होंने महभारत संकलन  गणेश की सहायता से लिख.
  माणा गाँव के ऊपर व्यास गुफा या व्यास पुस्तक को महाभारत का रचनास्थान माना जाता है।
                                                         व्यास चट्टी
 बणेलस्यूं , पौड़ी गढ़वाल में न्यार -गंगा के संगम पर व्यास चट्टी है और कहा जाता है कि व्यास ऋषि ने यहां तपस्या की थी।
                                                    वेद सम्पादन
  व्यास  सम्पादन किया और उन्हें चार भागों में विभाजित किया।
                                                    महाभारत संग्रह

 व्यास ने महाभारत सुनाया था और गणेश ने लिपिबद्ध किया था। इस ग्रन्थ को लिपिबद्ध करने में तीन साल लगे। समय समय पर इसमें श्लोक व कथाएँ जोड़ी गयीं।

                                            पुराणो का संग्रह

महाभारत काल में पुराणो का संग्रह भी शुरू हुआ।

                                     दर्शन शास्त्रों का प्रारम्भ
इसी काल में दर्शन  जैसे सांख्य व नीति , धर्मशास्त्र , भूगोलविज्ञान , साहित्य , कर्मकांड , स्थापत्य जैसे साहित्य लिखने की परम्परा भी शुरू हुयी।  तर्क शास्त्र या न्याय शास्त्र का प्रारम्भ भी हो गया था। महाभारत से जैन व बुद्ध धर्म का दर्शन याने भौतिक वाद भी शुरू हो चुका। था

 ** संदर्भ - ---
वैदिक इंडेक्स
डा शिव प्रसाद डबराल , उत्तराखंड  इतिहास - भाग -२
राहुल -ऋग्वेदिक आर्य
मजूमदार , पुसलकर , वैदिक एज
घोषाल , स्टडीज इन इंडियन हिस्ट्री ऐंड कल्चर
आर के पुर्थि , द एपिक सिवलीजिसन

Copyright@ Bhishma Kukreti  Mumbai, India 26 /3/2015

   History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  to be continued Part  --88

 हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर का आदिकाल से सन 1947 तक इतिहास  to be continued -भाग -
      Shruti Sngrah, Puran Sngrah, & History of Kankhal, Haridwar, Uttarakhand ;   Shruti Sngrah, Puran Sngrah, & History of Har ki Paidi Haridwar, Uttarakhand ;  Shruti Sngrah, Puran Sngrah, & History of Jwalapur Haridwar, Uttarakhand ;  Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Telpura Haridwar, Uttarakhand ; Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &    History of Sakrauda Haridwar, Uttarakhand ;  Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Bhagwanpur Haridwar, Uttarakhand ;  Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Roorkee, Haridwar, Uttarakhand ;  Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Jhabarera Haridwar, Uttarakhand ;   History of Manglaur Haridwar, Uttarakhand ;   History of Laksar; Haridwar, Uttarakhand ;  History of Sultanpur,  Haridwar, Uttarakhand ;   History of Pathri Haridwar, Uttarakhand ;   Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Landhaur Haridwar, Uttarakhand ;   Shruti Sngrah, Puran Sngrah, & History of Bahdarabad, Uttarakhand ; Haridwar;    History of Narsan Haridwar, Uttarakhand ;   History of Bijnor;   Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Nazibabad Bijnor ;    Shruti Sngrah, Puran Sngrah, & History of Saharanpur;  Shruti Sngrah, Puran Sngrah, &   History of Nakur , Saharanpur;    History of Deoband, Saharanpur;  History of Badhsharbaugh , Saharanpur;
कनखल , हरिद्वार का इतिहास ; तेलपुरा , हरिद्वार का इतिहास ; सकरौदा ,  हरिद्वार का इतिहास ; भगवानपुर , हरिद्वार का इतिहास ;रुड़की ,हरिद्वार का इतिहास ; झाब्रेरा हरिद्वार का इतिहास ; मंगलौर हरिद्वार का इतिहास ;लक्सर हरिद्वार का इतिहास ;सुल्तानपुर ,हरिद्वार का इतिहास ;पाथरी , हरिद्वार का इतिहास ; बहदराबाद , हरिद्वार का इतिहास ; लंढौर , हरिद्वार का इतिहास ;बिजनौर इतिहास; नगीना ,  बिजनौर इतिहास; नजीबाबाद , नूरपुर , बिजनौर इतिहास;सहारनपुर इतिहास
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Bhishma Kukreti

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                                 अळगस पर जणगरुँ बोलबचन


                     चबोड़्या , चखन्यौर्या , हंसोड्या - भीष्म कुकरेती
अळगस आज ना वैदिन बिटेन इ प्रसिद्ध च बल जैदिन बिटेन आदिम धरती मा ऐ।  कुछ त बुल्दन बल असलमा भगवान तै अळगस  लग अर वैन जल्दी जल्दी मा आदिम बणै दे बल ।
अळगस पर महाभारत मा बि कथा छन , रामायण मा बि कथा छन , पंचतंत्र मा बि कथा छन अर आज कॉंग्रेस मा बि कॉंग्रेसी लोककथा छन चलणा कि कन बिचारी सोनिया भौज कॉंग्रेसपति राहुल की अळगस भगाणो बान  वै तै ' हाउ टु बी अवे फ्रॉम लेजिनेस ' ट्रेनिंग दिलाणो वास्ता एक मैना की छुट्टि  पर भ्याज । कॉंग्रेस्युं तै विश्वास च कि यी आण सही साबित ह्वाल कि कुछ बि कारो कुत्ताकी पूंछ सीदी नि ह्वे सकद।
अब एक पति की इ बात ले ल्यावो।  वै तै बिस्तर मा इ नास्ता करणै आदत च तो बिचारो कु बिस्तर रुस्वड़ मा इ लग्युं च कि सुबेर सुबेर बेड टी , बेड ब्रेकफास्ट लीणम दिक्क्त नि हो।
एकाक  पति इथगा अळगसि च कि कुत्ता तै खाणो दीणो देळि मा धै लगांद लगांद अळगस लग जांद अर कुत्ता भट्याणो जगा खुद इ कुत्ता बांठौ खाणा खै जांद।
अळगस खराब बि नि हूंदी। आधुनिक  सिगनल की खोज एक अळगसि द्वारा अळगस का क्षणों मा इ ह्वे।
एक ऑफिस मा त रिवाज इ च बल सबसे कठिन काम अळगस्युं तै दिए जांद किलैकि प्रबंधक जाणदा छन अळगसि ही कठण काम करणो सरल उपाय ढूंढि सकदन।
इन बुल्दन बल रिमोट कंट्रोल की खोज का पैथर अळगस कु इ हाथ च।
कार्यक्षमता की ब्वै च अळगस।
हमर जिना अळगस की परिभाषा सरल च - तैक ले क्या च , क्वी तैक बैंठक झाड़ा बि हग द्यालो तो तैन ना नि बुलण।
अळगसि कजे की निसाणी च कि वैमा गरम गरम चाय बि खौत द्यावो तो बि वैक निंद नि बिजदी।
एक डाक्टरन एक कजे कुण सात दिनुं कुण दवै लिखद ब्वाल - सीण से पैल एक गोळी खैन।  अळगसि  कजेक घरवळिन पूछ - मतलब दिन मा सात दैं गोळी खाण ?
अळगस याने थकण से पैलि आराम करण। 

गढ़वाळम  अळगस परिभाषित करणो कहावत च -जु पदण गीज गे वैन किलै हगण।

मीम जणगरुँ अळगस पर सौ बोलबचन याने कोटेसन छन पर आज अळगस लगणी च तो बकै बोलबचन हैंक दिन।  हाँ वैदिन अळगस नि करिन हाँ -पढ़न मा।

31/3/15 ,Copyright@ Bhishma Kukreti , Mumbai India
*लेख की   घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं । लेख में  कथाएँ , चरित्र , स्थान केवल व्यंग्य रचने  हेतु उपयोग किये गए हैं।
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                    स्वच्छ भारत  , स्वच्छ भारत , बुद्धिमान भारत!



Bhishma Kukreti

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History: Administration of Gurkha/Gorkha Governor Kaji Bahadur Bhandari in Garhwal

History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 10
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -75   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -594
 
                        By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)

             Gurkha/Gorkha Governor Kaji Bahadur Bhandari in Garhwal (1811-12)

                        Improvement of Land Administration in Kumaon

        After Gurkha/Gorkha capturing Kumaon, Gurkha/Gorkha administrators acted suppressive and oppressive cruel methods for administrations. Villagers started leaving villages and villages started become human less. Nepal Court took step and Governor Bamshah altered the land administration of Kaji Revant. Bhotiya also started shifting to Tibet and Captain Bhakti Thapa was sent to improve situation and he reduced the taxes. However, Nepal court and Garhwal administrators did not take notice for improving situation in Garhwal.
                              Mendbandi in Garhwal
 Meend or Mend means the dividing line of two portion of land. Mendbandi means land management. The taxes were imposed on land not by productivity of land but agues work on the income.
 Gurkha/Gorkha administrators had a principle that there is only one way of administration and that is cruel methods or oppressions.
             Gurkha/Gorkha Governor Kaji Bahadur Bhandari in Garhwal (1811-12)
  Nepal Court sent Kaji Bahadur Bhandari and Bakshi Dashrath Khatri for improving land management and administration in Garhwal. Subedar Singhbeer Adhikari and Bakhtwar Singh basnyat were also sent with them in Garhwal. According to Mola Ram ?Maula Ram, RAndhwaj Thapa, Balnar Singh , Bhimbahadur and Gatbahadur were also administrators in Shrinagar at different positions.
 The Sanad Patta (order) of 1Jnauary 812 in Kamleshwar Temple of Shrinagar state that Bakshi dashrath Khatri, Subedar Ajab Bhandari, Daftari Krishna Nand Khanduri, Jamadar Harku Gurung and Havaldar Bagdar Khatri were officer in charges of land management in Garhwal under Kaji Bahadur Bhandari.  Sardar Bhairon Singh was Army Chairf or Senapati inagrhwal.
                   Tax according to Land Fertility
                    As per instruction of Kaji Bahadur Bhandari, village land was divided into five divisions as per fertility -
Abbal – Best
Dom or Doyam –Second class
Som
Chahar
Sunkhbasi or barren non irrigated etc
 The tax were decided as per above fertility rates. This was first scientific system of tax in hills of Garhwal. The analysis was sent to Nepal Court. Nepal Court put Seal as acceptance of the new system. Those records were called ‘Lal Dhanda’.
                        Checking of Past Orders
 The new administrators Bahadur Bhandari and Dashrath khatri checked the old state orders about Jagir , Temple agriculture land and other lands. They cancelled most of orders of Garhwal Kings.  They issued new orders for Jagir. New Copper instructions were issued. For example , Gajadhar Khanduri (Son of Ramapati) and Krishnadatt Khanduri (Son of Dharnidhar Khanduri), Krishnanad and Harshpati were issued new orders in the name of King Geevarnyudhvikram Shah.
   Kaji Bahadur also cancelled Jagir and other allowances of Mola Ram/Maula Ram those he got from Nepal. Perhaps later on, Maula Ram got back allowances by half.
   Nepal Court called back Kaji Bahadur Bhandari from Garhwal in 1812. Dashrath Khatri was handling the job of Bhandari after  Bhandari left for Nepal.




** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 27/3//2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -595
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered


Bhishma Kukreti

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  History: Representatives of Amar Singh Thapa in Garhwal 1812-1815

History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 11
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -76   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -595
 
                        By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)

                              Amar Singh Thapa as Kaji (Minister)
  Nepal Court offered Amar Singh Thapa a position of ‘Kaji’(Minister). Nepal Court did not offer ‘Kaji’ position outside of Royal Family. Mar Singh Thapa was exclusive personality. He used to believe on astrologer and he used to have an astrologer Shivdatt Ray whose father was a Tibetan in battle field too.
 The available records state that , from 1812 to 1815, Thapa, following administrative representatives of Amar Singh were there in Garhwal-
1812- Faujdar Parmaram, Shreshth Thapa, Bandhu Thapa, Bhakti Thapa.
1813- Subedar Tularam Adhikari, Sardar Bhairon Singh and Ranjor Thapa
1814- Subedar Tularam Adhikari, Subedar Hikmat Singh, Subedar Rankishan, Faujdar Kalu Pnade, Faujdar Hari Rana, Kaji Arjun
1815- Subedar Tularam Adhikari, Bakhtwar Singh Basnyat, Sardar Bhairav Sibngh, Faujdar Syamaigiri.
                 Dr Dabral provides following Gurkha/Gorkha Officers of Dhangu in that period referring records of Kamin of Dhangu.
Amaldar Pare, Thokdar Poka, Jamadar Dhanvir Jama, Dafedar Haram Thapa, Dafedar Kashi Gurung, Havaldar Deengsingh, Jasvant Sahi, Vishnu Khabas, Bali Thapa, Jasmu Gurang, Dubalyaram, Harku Thapa, Jujya, Dhanpati Thapa (Thokdaarr Autar Singh Rawat collection).
                  Man-eaters in Garhwal

 Villages were becoming barren due to people fleeing and not doing farming activities. That resulted increasing of forest trees and bushes. The numbers of wild animals also increased ant in Gurkhayni or Gurkha Rule, Man eaters were also bigger problems for people.
                      Arrival of Moorcroft
           P.J. Marczel writes in his ‘William Moorcroft’s commercial pilgrimage to Mansa Sarovar in 1812’ article that Moorcroft visited Mansarovar as Gusain (pedlar) in 1812 to explore its hydrography, appraise  and tapping the trade , commercial and economic potential of the region. Hearsa, Gulam Hayderkhan, Pundit Harak Dev were also with him.
    On 9th May, they entered into Kumaon via Ramnagar.
On 24th May, they reached to Joashimath.
They were in Neeti village on 4th June 1812.
They returned from Mansarovar on 8th August.
While returning, they put on European dresses. The local Gurkha Officer (Bhardar) Banda Thapa caught them.  He freed them after initial enquiries. However, on 15 October another Bhardar caught them and put under house arrest type system. They were freed on 5th November after intervening of Kumaon Governor Bam Shah.
  Moorcroft and Hearsay offer many valuable information about various aspects in their reporting on various journals.


** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 28/3//2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -596
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered

Bhishma Kukreti

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 History: Information of Pargana and Pattis in Gurkha/Gorkha Rule in Garhwal
History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 12
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -77   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -596
 
                        By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)

                   Demolition of Council of Ministers of Garhwal Kingdom
           As soon as Gurkha/Gorkha captured Garhwal, the indigenous system of Administration was demolished. The Garhwal King used to have councils of ministers as Deewan (prime minister), daftary (record), Vajir (minister), Faujdar (defence), Negi )genral administration),, Rajguru or Chief Priest. There was bonded relation among the King, ministers and subjects by language, relationship, devotion for land and people of Garhwal, culture and social norms.
  As soon as Gorkha /Gurkha rule started indigenous way of administration ended. The Nepal representatives (Bhardar) became the chief administrators. The ministers or administrators of past did not get favor from Nepal court barring Sheesram Saknyani of Dehradun. The local Kamin or Sayan in villages were retained as it was not possible to replace them by Gurkha administrators.
              Gurkha/Gorkha acquiring High Posts
  In Shah Garhwal King Period, an unknown person could reach at higher post by his capability and ability as Puriya Naithani, Lodi Rikhola etc.in that time position means execution capability.
 Nepal Court never had faith on local resources and kept Gurkha on High positions.
                          Insult of Local Elites
  Nepal court appointed only Nepalis on positions as governor, army chief, tax collection in charge, ministers etc for Garhwal. The Gurkha/Gorkah administrators did not ask the suggestion of local elites. They dislodged the Jagir or purses of past Garhwal Court employees. Gurkha used to insult and oppress the past administrators.
   Gurkha ?Gorkha administrators insulted Garhwal Brahmins and knowledgeable. Many Knowledgeable, Brahmins, Strategists left Garhwal and took jobs in Maharashtra, Madhya Pradesh, Rajasthan, Saurashtra.
                Daftary or Record Keepers
            As Muslim administrators were weak in keeping records and they kept Hindu record keepers in treasury in their rules, same way Gurkha /Gurkha were weak in record keeping. Hence, Gurkha retained past Daftari or record keepers in their old position or did not disturb old system of record keeping of treasury.
  A court order of Nepal shows that following Garhwali Daftari or record Keeperswere there in Garhwal for Gurkha from 1804-1811 –
Krishna nanad
Gaja Dhar
Krishna Datt
Harshpati Khanduri
They were reappointed in 1912.
                        Tehsil or Faujdari
  Initially, there were three Faujdari or Tehsil In Garhwal under Gurkha rule
Shrinagar
Chadnpur
Salan
Later on Garhwal was divided into two types of Faujdari
Bigger Faujdari- Ravain, Mal (Dehradun), Salan
Smaller Faujdari- Jaunpur, Bangar, Devalgarh, Nagpur, Chandpur, Lobha, Badhan
  Faujdar used to act as judge too.
                     Garkh or Patti
   Faujdari was divided in Garkh. This was That. In British period the Garkh were renamed as Pargana. Perhaps in later stage of Gurkha rule, Pergana came in existence.
In 1815, there were 16 Pargana and 48 Pattis in British Garhwal (Old Pauri Nad Chamoli Garhwal) –
             1-Ajmir Pargana
Patti- 1-Ajmir
                         2- Udaypur Pargana
Patti- 2-Udaipur
                              3- Salan Pargana
                 Pattis of Salan
3- Dhangu
4-Kurandu
5-Langurgarh
6-Seelha
7-Kaudiya
8-Chaundkot
9-Badalpur
10-Idiyakot
11-Paino
12-Bungi
13-Gujdu
14-Khatli
15-Bangarsyun
16- Dhoundiyalsyun
17-Meldhar
18-Talain
19-Kolagaddi
20-Sainjdhar
21- Bijlot



                            4 Barasyun Pargana
22-36 (total 15 Pattis)
                           5- Devalgarh Pargana
37-Munil
                         6 -Chopdakot Pargana
    38-Chopdakot
                     7- Dhanpur   Pargana   
39- Tambakhan
                    8- Chandpur   Pargana   
40-Chandpur
                       9-Badhan Pargana
41-Badhan
                 10-Dashauli Pargana
42- Dashauli
                      11- Painkhanda Pargana
43- Painkhanda
                     12- Kapiri Pargana
44- Kapiri
                       13- Kuthali  Pargana   
45- Kuthli
                          14-Nagpur Pargana

46-Nagpur
                    15- Pinkandi Pargana
47-Pinkandi
                    16- Lobha Pargana
48-Lobha
                 Division of Garhwal into Districts
    On later stage, Gurkha divided Garhwal into two divisions of Districts
1-District Garhwal
 District Garhwal was divided into two parts
Gangawar- present Pauri, Chamoli and Rudraprayag Districts
Gangpar –Present Their and Uttarkashi Districts
                          2-Jilla Doon
 Present Dehradun barring Jaunsar region
Dehradun was divided into five Pargana
Sabalpur
Vasantpur
Santaur
Kalyanpur
Saudi

** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

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History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -597
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered



Bhishma Kukreti

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  Appointment of Kamin or Sayana in Gurkha/Gorkha Rule in Garhwal

History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 13
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -78   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -597
 
                        By: Bhishma Kukreti (A History Student)

              After capturing Garhwal, Gurkha/Gorkha needed money for army and campaign for west Himalaya. Gurkha /Gorkha divided Gurkha Army for Garhwal into three battalions and five companies into each battalion. Gurkha/Gorkha administrators or army men had to collect revenue by themselves for the salaries of Gurkha staff from villages.   
 In Garhwal king rule, Villages were demarked for revenue generation into following major types-
                        Vishnu Preet Gram or Villages Donated to Temples
 The tax collected from village was for temple or a religious Math.

                                          Khalsa Villages

              The tax collected from such villages was deposited in central treasurer.

                                   Sirkari Villages
 The tax used to be used for King family members.
                              Jagir Villages
  Jagir were offered to ministers, army chiefs, army men , brave people, knowledgeable, artists and other elites.
                                 Faujdari Villages
         Army commanders were given villages as Faujdari Ganv for keeping soldiers and paying their salaries etc.
            In Gurkha /Gorkha rule, Vishnu Preet Villages were called Goonth Gram or Sadavrat Ganv but system was not changed.
      There were no King Family Memebrs, hence the Sirkari and jagir were cancelled.
     Apart from Sadavrat villages other villages came under Faujdari System.
          The Faujdar (Army Company Commander)  were offered villages for administration and collecting tax for salaries of army.
 Fuajdar took help of Kamin or Sayana . Kamin and Sayana were regional or local village chiefs.  Kamin was regional head and under him there were Sayana or deputy regional heads.  Sayana used to control Ganvpadhan or Village chief for tax collection.   
  Gurkha called village chief as ‘Sayana’. Kamin and Sayana or Gaupadhan were local Garhwalis.
  Kamin, Sayana and Gaupadhan were basic structure of Economics for Gurkha/Gorkha Kingdom.
 Brahmin or Rajput could be Kamin or Sayana and Harijan were not appointed Sayana, Kamin etc.
 The numbers of Kamin in Old Pauri Garhwal (Gangavar) were as follows-
Pargana------ Brahmin Kamin --------------Rajput Kamin -----------Total Kamin
Ajmeer ------------ x------------------------------3----------------------------3
Udaypur ------------x-----------------------------8-----------------------------8
Salan -----------------4----------------------------41-----------------------------45
Barasyun--------------2---------------------------18----------------------------20
Devalgarh-------------x---------------------------3------------------------------3
Painkhanda-----------x---------------------------2-------------------------------2
Kapiri ----------------1-----------------------------2-------------------------------3
Kuthli----------------x------------------------------1-------------------------------1
Nagpur-------------x------------------------------10------------------------------10
Chopdakot---------x-----------------------------5------------------------------5
Dhanpur-------------x--------------------------1--------------------------------1
Chandpur-------------1-------------------------5-------------------------------6
Badhan ---------------x-------------------------5------------------------------5
Dashauli--------------1------------------------3------------------------------4
Pinkandi--------------1---------------------------4---------------------------5
Lobha -----------------x---------------------------3---------------------------3
=================================================
Total 16----------------10----------------------113------------------------123
==================================================
 It is obvious that in Salan, Brahmins Kamin were from Dhoundiyalsyun, Dhangu, Dabralsyun and a part of Khatli. 
A couple of  Kamins of Dhangu was Ghamdu Kalya Raut, Bhagdeu Bisht and Gablu Sobanu.
Dr Dabral offered the names of Sayana villages of of Dabralsyun in Gurkha rule in 1815-
Village ---------------Sayana
Galigaun-------------Gangu Sayano
Kuntanugau---------Heema Sayano
Davaligaun-----------Dheerju Sayano
Masogiganu-----------Jogi Sayano
Khamanigaun----------Beeju Sayano
Nadgaun-----------------Cheen Sing Sayano
Barring Nadgaun , in other villages, Dabral dominated the population and it is obvious that Dabral were Sayana or Village chiefs. 
                                Rasam or Dastur or Custom
 Kamin or Sayana used to collect tax for the Kingdom and one portion for him too. The tax for Kamin was called Rasm or Dastur in Garhwal Shah Regime. In Garhwal Shah King time, following was Rasam Tax (Dr Dabral) –
Pani –Pithai in daughter marriage- Cash rupees -2
Killing of Goat – One leg piece on each goat
Maize in Shravan Month –One Kandi or Basket
Delvery of calf or buffalo- One Mana (3/4th liter) Ghee
In Gurkha rule, Pani Pithai in daughter maarige was increased for rupees-5 and son marriage for rupees—3.
    Kamin also used to levy tax for himself. His own land used to be tax free in Shah Period. Gurkha Bahadur Bhandari levied tax as per fertility or productivity of land.
                     Jimdar or Jimindar
 Jimdari in Garhwali means farming. The farmers used to have all burdens of administration.
 There were four types of Farmers in Garhwal in Shah period and Gurkha Perod-
Khaikar- Those were Khas and original Garhwal farmer who dug the land made the land for agriculture but from the beginning of  Shah  Dynasty, those became second grade citizen and their land ownership were given to Thatwan who were outsiders. King offered That or the ownership to them who did favor to Kingdom. Khairkar were also servants to Thatwan and his kins.
Khurni. Sirtan – Thatwan brought them in his land for agriculture or service purpose.
                          Chakdait
 
 Chakdait or Bhalmanush used to spread or communicate the Kingdom messages to common people. The ordinance was sent to them and they used to communicate to people. Usually, one or two Bhalmansas used to be in a village.
  There are 64 names of Bhalmansas from different’ Garkha’ (territory) of Garhwal in Gurkha inscription in Kmaleshwar Temple Shrinagar.


** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

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History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -598
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XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
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Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
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L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
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A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered


Bhishma Kukreti

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     History: Land Settlement in Garhwal in Gurkha/Gorkha Rule

History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 14
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -79   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -598
 
                        By: Bhishma Kukreti (A History Student)

                  Initial Land Administration in Gurkha /Gorkha Rule
       Around, 1803-4, Gurkha/Gorkha soldiers spread terror among all sects of people in Garhwal by setting houses, crops under fire; looting houses and rapping women around Shrinagar region. The terror was such horror full that still Garhwalis equate Gurkhyani (Gurkha rule) with Devil Most Rule. In Garhwali, Gurkhyani means terror and horror.
   Gurkha/Gorkha burnt records of Garhwal Kingdom. They also sent a few records to Nepal.
  Amar Singh Thapa took support of administrators of Garhwal King for land settlement and revenue collection.
 The tax collection record was called “Dhade” or Fard. There are Dhade or Fard of 1805.
                           Garkha or Jadad
  Gurkha /Gorkha divided Garhwal into 84 Garkh or units. An Army officer was made in charge of Garkh or Unit. The Garkh was called Jadad (Jayjad or Property) of that particular officer. Army officer was responsible for administration and revenue collection.
                                 Levying Tax
      Gurkha reduced types of tx collected by Garhwal Kingdom under ‘Chhatis Rakam or Batis Kalam’ provision. However, Gurkha increased total taxes. The salaries of army was criteria for levying Tax and not fertility or productivity of land. 

 Trail mentions following taxes in Gurkha rule-
Mau-Kar or Tax per family-
Tand Kar or weaving machine tax
Mijhari or Doom Tax – from leather maker and sellers
Ghee Kar – tax for  Milk providing cows, buffalos
Salami Kar- Gifts for officers in his visit
Sonya Fagun Tax or Festival Tax
Adhani or Administration tax- for the offices of officers –half Ana per rupee
Asmani –Farmani – Punishmnet on cash basis
The Kamin used to levy tax for his own purpose too.
 There was no fixed system for taking or levying taxes by all army officers. For example Bhakti Thapa wrote letter to Kamins of Dhangu as follows for tax -


               भक्ति थापा का ढांगु के कमीणो को संवत १८६४ चैत्र १४ गते (मार्च 1807 ) भेजा गया पत्र
------------------------
श्री इष्ट देवता
शरण भक्तिवीर
थापा स्व मुद्रा
------------------------
 श्री दुर्गा -१
स्वस्तिश्री भक्ति थापकस्य पत्रं आगे ढांगु  का कमीण घमडू कल्या राउत गबलू सोबनू भागदेव बिष्ट के जथोचित (उ ) प्रान्त हाम्रो रकम साल ६२ देषितमिछे  उवकिर स्याकोर साल ६३ को बाकी हामीले उमराहेरुको तनुषागरिको दियाको छ तप्सील हेरी भरिभराई सवाई भक्ति गरि देऊ
साल ६२ को टिका भेंट  रु०  ३९१
साल ६२ को पगरि   रु० १००
साल ६२ को समांगी    रु० १५६ III )
                                                            ----------------------------------------------
                                                                 ६४७ III )
साल ६३ को ढांगुको पगरि   रु० ३
साल ६३ को ढांगुको सुमांगी  रु० ६६१
                                                            ----------------------------------------------------

                                                                      ६६४
                                                            ----------------------------------------------

साल ६२ -६३ को सर्व जोड़ २ जोड़                              १३११ III )
(* स्रोत्र - थोकदार औतार सिंह रावत का संग्रह पत्र सं -१ (डा डबराल की पुस्तक उत्तराखंड का इतिहास भाग ५ पृष्ठ १९० -१९१ से उद्घृत)



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Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
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Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
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Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered
Minyan Prem Singh, Guldast Tabarikh Koh Tihri Garhwal
Patiram Garhwal , Ancient and Modern

XXX
Nepal Itihas, Garhwal Itihas, Kumaon Itihas, Himachal Itihas;  Gurkha/Gorkha ks kumson psr Adhikar Itihas , Gurkha/Gorkha Garhwal par Shasan Itihas;  Gurkha/Gorkha Rule in Kumaon, Garhwal Uttarakhand; History Gurkha/Gorkha  Rule in Himachal, Uttarakhand;कुमाऊं , उत्तराखंड का इतिहास ; गढ़वाल , उत्तराखंड का इतिहास ; डोटी , पूर्व उत्तराखंड का इतिहास ;गोरखाओं /गुर्खाओं का कुमाऊं पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का गढ़वाल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का हिमाचल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का  इतिहास ; नेपाल इतिहास
Xx
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                          ::: ====स्वच्छ भारत!  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत====:::


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                             हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास संदर्भ में कुलिंद जनपद के गाँव , घर. घरेलू उपकरण आदि


                                      Ancient  History of Haridwar, Ancient  History Bijnor, Ancient  History Saharanpur  Part  --90

                                 
                                           हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग - 90                   


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती

                                    गाँव
  भरत सिंह उपाध्याय अनुसार भाभर प्रदेश विशेषकर गंगाद्वार (बिजनौर सहित ) में कई वस्तियाँ थीं।  बुद्ध कोलिय जनपद के सापुंग निगम से हरिद्वार के समीप उशीरध्वज पर्वत (आज का चण्डीघाट पर्वत )  पंहुचे थे।
         उशीरध्वज से ऋषिकेश तक कई वस्तियां थीं। पाणिनि के समय नामों का बाहुल्य था जीने बसे स्थानों के नामन्त 'अर्म' लगा होता था। पत्पश्चात साहित्य में उजड़े स्थानो के नामन्त 'अर्म' लगने लगा।  ऋषिकेश में एक स्थान का नाम अब भी 'कुब्जामर्क' है।
                  पाणिनि साहित्य में भारद्वाज क्षेत्र के दो गाओं का नाम मिलता है -कृकर्ण व पर्ण।  पंतजलि ने इसी जनपद के दो नाम उल्लेख किया हैं - ऐणिक व सौँसुक।  ईशा के पांचवीं -चौथी सदी पूर्व ये गाँव अवश्य ही महत्वपूर्ण रहे होंगे।
         गाँवों से बाहर भिक्षुओं , विद्यार्थियों , ऋषियों, संघकारियों  आदि की कुटियाएं होती थीं।
 व्यक्तिगत खेतों के अतिरिक्त गाँव की सार्वजनिक (सँजैति ) जमीन भी होती थी।
                                  घर
गाँव में परिवारों के मकान पास पास होते थे।  घर मिटटी -पत्थर -लकड़ी से बनाये जाते थे।  मकान बनाने हेतु शायद दालों के आटे को मिट्टी के साथ मिलाने की विधि भी परिस्कृत हो चुकी होगी। धरातल लाल मिट्टी से पोती जाती थी व ऊपरी भाग सफेद रंग से रंगा जाता था।
                                घरेलू उपकरण
निम्न उपकरणों का उल्लेख अष्टाध्यायी में है -
  घास या पुआल का आसान या गद्दा
मांदरे - बांस , पुआल आदि से बना आसान गद्दा आदि
मूँज की चारपाई
पीढ़ा /चौकी
जानवरों के चरम पट्टियां
बांस /लकड़ी से अन्न रखने के पात्र
मिट्टी , लकड़ी व पत्थर के पात्र
थैले - खालों से बनते थे या पौधों की खालों से।
पानी पीने के लिए तुमड़ी का बहुप्रयोग होता था
                   श्रृंगार आदि
लंगोटी , कच्चा के ऊपर चादर लपेटी जाती थी
अनेक प्रकार के रंगों, चूर्णों  से मुखाकृति सजाई जाती थी।
दर्पण का उपयोग भी होता था।
अंजन का प्रयोग आम बात थी यमुना घाटी अंजन उत्पादन के लिए प्रसिद्ध थी।
आभूषण पहनने का रिवाज था। भिक्षु , भिक्षुणियाएं भी आभूषण पहनते थे।
                  भोजन
दूध,  दही , घी , मांश अवहसीक अंग थे।
तीखा , काली मिर्च , अदरक पीपल , नमक , गुड से स्वादिष्ट भोजन बनाया जाता था।
कंद मूल को ताजा या सुखाकर  प्रयोग होता था।
पतली खिचड़ी , सत्तू आदि का प्रयोग रोज होता था।
मांडी , प्लेउ आदि द्रव रूपी भोजन भी आम भोजन था।
रसों में फलों का रस प्रयोग होता था।
जड़ी बूटियों से बना धूम्र पान (धुंवां ) का प्रचलन बहुत था।
                 रोग

अतिसार , अर्श , बहुमूत्र , प्रमेह , संग्रहणी , कुष्ट , पामन , खांसी , ज्वर , मलेरिया , चर्मरोग , गण्डमाला , हृदय रोग , पक्षाघात , भगंदर रोग मुख्य थे।
जड़ी बबूटियों का प्रयोग रोग निदान हेतु किया जाता था।
                        मंत्र व तंत्र
रोग निवारण हेतु तंत्र मंत्र का प्रयोग होता था।
वशीकरण वचार प्रचलित था।
              कृषि
मंडुवा , कौणी -झंगोरा , मूंग , उड़द , अरहर , धान , तिल , जौ , गेंहू , गन्ना , कपास की खेती होती थी।
जंगली पशुओं को पकड़ने की कई विधियां उपयोग में लायी जाती थीं।
पशुपालन कृषि का मुख्यांग था।
                शस्त्रोपजीविका
  उन दिनों पर्वतीय प्रदेशो याने बिजनौर , हरिद्वार और सहारनपुर क्षेत्र में भी साहसी युवक शस्त्रों से आजीविका कमाते थे।  पाणिनि ने अत्ष्टध्यायी में पश्चिमी व मध्य हिमालय ढालों पर रहने वाले शस्त्रोजीवियों याने आयुधजीवियों का वर्णन किया है। सत्यकेतु विद्यालंकार ने महजनपद युग में योधाय जनपद की पहचान सहारनपुर से की है।
 भाभर ही नही अन्यत्र भी उत्सेधजीवियों (चोर डाकू  ) से बचने के लिये सभ्रांत व व्यापारी आयुधजीवियों की सहायता लेते थे।
                             भाभर की मंडियों से व्यापार
भाभर व तराई (गढ़वाल , बिजनौर , हरिद्वार व सहारनपुर का भाग ) में व्यापारिक मंडियां थीं और इन मंडियों में पहाड़ों से पर्वतीय उत्पाद निर्यात हेतु आता था और यहीं से मैदानी वस्तुएं पहाड़ी खरीद कर ले जाते थे।
                                         मार्ग


       बुद्ध जीवन काल में भाभर में ही उत्तम मार्ग थे।  बुद्धकालीन शाक्य , बुलिय , कालाम , मल्ल , लिच्छवी को जोड़ने हेतु व्यापारिक मार्ग अहिछत्रा , गोविषाण , अहोगंग , कालकूट , स्रुघ्न होकर साकल पंहुचता था।  इन मार्गों पर जल , घास ईंधन व पड़ाव योग्य स्थान थे व नदी पार करने की सुविधा भी थी। इन मार्गों पर  ढोने के पशु परिहवन हेतु पशु हर ऋतू में चल सकते थे।
                                         भाषा
  शिष्ट समाज की भाषा संस्कृत थी।  जनता की भाषा स्थानीय भाषा थी जिस पर धीरे धीरे संस्कृत का प्रभाव पड़ने लगा था और साथ ही साथ संस्कृत में स्थानीय शब्द आने लगे थे।
                       नामकरण
नामकरण में मनुस्मृति या  स्मृतियों का पूरा प्रभाव था।
परिवार या कुल वास्तव में गाँव के नाम से जाना जाता था।
                              शिक्षा
 गुरुकुल  पद्धति से शिक्षा का प्रबंध होता था। लड़कियों को  भी शिक्षा दी जाती थी। विद्या धिकार ब्रह्मणो को था किन्तु हरिजन  गुरु की इच्छा से विद्या ग्रहण कर सकते थे। बुद्ध के समय व उपरान्त हरिजनों को शास्त्र शिक्षा के लये रास्ते खुल गए थे।
                            विवाह
महाभारत कालीन विवाह संस्था में अधिक अंतर नही आया था। बहिन के पुत्र -पुत्रियों से अपने पुत्र -पुत्रिओं की शादी करना शुभ माना जाता था। विवाह के अवसर पर मांश परोशना श्रेयकर माना जाता था।
                                        अंतिम संस्कार
अंतिम संस्कार में मृतक को जलाया भी जाता था व शवों को गाड़ा भी जाता था।  दाह संस्कार के बाद मृतक की हड्डियों को किसी स्थान में गाड़कर उस स्थान में स्तूप खड़े करने की परम्परा भी शुरू हो गयी थी।

                            शासन
गण , एकाधिकारी राज्य या  संघ संस्कृति अनुसार शासन व्यवस्था चलती थी।
राजा मंत्रिपरिषद की रचना करता था व उनसे सलाह लेता था।
कर भी लगाये जाते थे।
खेतों को रस्सियों से नापा जाता था।

** संदर्भ - ---
वैदिक इंडेक्स
डा शिव प्रसाद डबराल , उत्तराखंड  इतिहास - भाग -२
राहुल -ऋग्वेदिक आर्य
मजूमदार , पुसलकर , वैदिक एज
घोषाल , स्टडीज इन इंडियन हिस्ट्री ऐंड कल्चर
आर के पुर्थि , द एपिक सिवलीजिसन
अग्रवाल , पाणिनि कालीन भारत
अग्निहोत्री , पंतजलि कालीन भारत
अष्टाध्यायी
दत्त व बाजपेइ  , उत्तर प्रदेश में बौद्ध धर्म का विकास
महाभारत
विभिन्न बौद्ध साहित्य
जोशी , खस फेमिली लौ
भरत सिंह उपाध्याय , बुद्धकालीन भारतीय भूगोल
रेज डेविड्स , बुद्धिष्ट इंडिया




               हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास संदर्भ में कुलिंद जनपद (400 -300 BC )
           
                      Ancient History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  Part  --89

                                 
                     हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -89                     


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती


                     कुलिंद जनपद [४५० -३५० विक्रमी संबत पूर्व ]
                            जनपद युग
              मगध साम्राज्य उदय से पहले भारत छोटे बड़े जनपदों में बनता था। जनपदों की सीमायें निम्न प्राकृतिक तत्व निर्धारित करते थे  [अग्रवाल , पाणिनि कालीन भारत ]-

नदियां
पहाड़
जंगल
मरुभूमि या दलदल भूमि
 जनपदों में शाशन निम्न भांति होता था
गण या संघ
एकराज
सम्राट या बड़ा राजा गणों या छोटे राज्यों को जीतकर केवल उपायन (वार्षिक या एकमुश्त भेंट या कर ) लेते थे और संघीय प्रशासन को ध्वस्त नही करते थे जिससे किसी हद तक क्षेत्र की सांस्कृतिक /सामाजिक व्यवस्था परिवर्तन कम ही होता था।
    विक्रम संबत (ईशा काल के लिए  56 साल घटा दें ) से पांच या चार सदी पूर्व पाणिनि  साहित्य से पता चलता है कि उत्तर भारत में निम्न जनपद थे -
मद्र जनपद - तक्षशिला के दक्षिण -पूर्व जिसकी राजधानी साकल [स्यालकोट ] थी।
शिवि -उशीनगर - मद्र से दक्षिण में
त्रिगर्त जनपद - सतलज -व्यास -रावी नदियों का पहाड़ी क्षेत्र याने कांगड़ा से चम्बा का भूभाग।
भरत जनपद - वर्तमान थानेसर , कैथल , करनाल , पानीपत।
कुरु जनपद -दिल्ली -मेरठ का क्षेत्र।  शायद सहारनपुर का कुछ भाग कुरुजनपद में  होगा।
प्रत्यग्रथ जनपद -गंगा और रामगंगा का मैदानी उपत्यका को प्रत्यग्रथ या पांचाल कहा गया है।
कोसल , काशी व मगध - पांचाल से पूर्व में कौसल , कौसल से पूर्व काशी व उसके पूर्व में मगध जनपद थे।
                        पाणिनि का कुलिंद जनपद
 त्रिगर्ता से पूर्व सतलज , यमुना , गंगा , कालीगंगा के मध्य पहाड़ी भूभाग को कुलिंद जनपद माना गया है। पाणिनि ने इसका नाम कुलुन  भी कहा है।
महाभारत में कुलिंद व कुणिंद नाम दिए हैं।  ताल्मी ने इसे कुलिन्द्राइन कहा है। डा डबराल ने टिप्पणी दी है कि विद्वान कुलिंद , कुणिंद , कुलुन एक ही क्षेत्र हैं।
                         कुलिंद उशीनगर

  विक्रम संबत  पूर्व पांचवीं -चौथी सदी में इस क्षेत्र का नाम उशीनगर भी था। यहां बुद्ध का प्रभाव नही था और बुद्ध ने विनय धर व अन्य गणों से उपसम्पदा करने की अनुज्ञा दी थी।
                     कुलिंद जनपद के प्रदेश

डा डबराल ने विश्लेषण  है कि यह जनपद  छ प्रदेशों में बनता था -
तामस - सतलज टोंस नदी का पर्वतीय भाग था।  उशी राजा ने यमुना की सहायक नदी जला व उपजला (रूपी -सुपी ?) नदियों के तट पर तपस्या कर इंद्र से भी बड़ा पद प्राप्त किया था।
कालकूट या कालसी -यमुना के दक्षिण में कालसी , देहरादून , स्रुघ्न प्रदेश  प्रदेश की भूभाग थे।  स्रुघ्न नगर कहीं न कहीं सहारनपुर से संबंध  है।
भारद्वाज - भारद्वाज की पहचान  वर्तमान गढ़वाल क्षेत्र  जाती है। पाणिनि ने भारद्वाज क्षेत्र का दो बार उल्लेख किया है। गंगाद्वार -हरिद्वार के पास भारद्वाज ऋषि के बसने से इस भूभाग का नाम भारद्वाज पदा. याने बिजनौर, हरिद्वार का कुछ हिस्सा या पूरा व सहारनपुर का कुछ हिस्सा  भारद्वाज क्षेत्र में आता था।
तंगण -उत्तरकाशी व रुद्रप्रयाग , चमोली का भोटांतिक प्रदेश
रंकु -पिंडर नदी से पिथौरागढ़ तक का क्षेत्र
गोविषाण   - अल्मोड़ा , चम्पावत ,नैनीताल उधमसिंघ नगर से गोविषाण की पहचान की जाती है।  अतः बिजनौर का कुछ हिस्सा गोविषाण में होने की संभावना भी हो सकती है।
                     कुलिंद जनपद के प्रमुख नगर

     कत्रि नगर - अष्टाध्यायी में कत्रि व कालकूट नगर का उल्लेख है।  डा अग्रवाल ने कत्रि नगर की पहचान कत्यूरी नरेशों की राजधानी कार्तिकेयपुर से की है ।
       कालकूट नगर -इस नगर की  वर्तमान कालसी से पहचान की जाती है।    मौर्यकाल में अशोक सम्राट ने यहां  अभिलेख शीला स्थापित की  थी।
   

 ** संदर्भ - ---
वैदिक इंडेक्स
डा शिव प्रसाद डबराल , उत्तराखंड  इतिहास - भाग -२
राहुल -ऋग्वेदिक आर्य
मजूमदार , पुसलकर , वैदिक एज
घोषाल , स्टडीज इन इंडियन हिस्ट्री ऐंड कल्चर
आर के पुर्थि , द एपिक सिवलीजिसन
अग्रवाल , पाणिनि कालीन भारत
अग्निहोत्री , पंतजलि कालीन भारत
अष्टाध्यायी
दत्त व बाजपेइ  , उत्तर प्रदेश में बौद्ध धर्म का विकास
महाभारत
विभिन्न बौद्ध साहित्य
जोशी , खस फेमिली लौ

                            हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर  में अशोक काल  से पहले बुद्ध धर्म

                                        History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  Part  -- 88

                                 
                     हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -  88               


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती

                जातक संग्रहों में हरिद्वार, बिजनौर , सहारनपुर वर्णन

       
         जातक कथाएँ बुद्ध अनुशीलन के प्राचीनतम साहित्य हैं।
               उत्तराखंड वर्णन
जातक कथाओं में उत्तराखंड , बिजनौर व सहारनपुर का अधिक नही किन्तु कुछ अंसांस वर्णन मिलता है।
ओहोगंग या अधोगंग , उशीरध्वज , यामुन , गंधमाधन , विपुल पर्वत उत्तराखंड में थे।  उशीनगर को सहारनपुर का कुछ भाग माना जाता है।  आंजनपर्वत या यामुन पर्वत में अंजन बनाया जाता था जो अशोक कल में भी प्रसिद्ध था शायद कालसी व सहारनपुर के आस पास का क्षेत्र  भी हो सकता है।

             जातक कथाओं में भाभर का वर्णन

जातक कथाओं में पहड़ी इलाकों से अधिक भाभर  क्षेत्र का वर्णन है । भाभर के वनों का वर्णन अलंकृत भाषा में हुआ है।
वृक्षों में - धव , अश्वकर्ण , खदिर , शाल , फंदन मालुव , आम, कुटज , सलल , नीप , कोसंब , आदि का वर्णन मिलता है ।
        वन्य पशुओं में -गोधा ,शरभमृग , गीदड़ , वनैल , श्वान ,हाथी , चितकबरे मृग , रोहित तुलिय बंदर , चलनी , भालू , वनवृषभ , गैंडा , सूअर , खरगोश , भेड़िया आदि पशु थे।
 पक्षी -मोर , हंस , वकुत्थ , चकोर , कुक्कुट , बगुला , सारस , बाज , नज्जुहा , दिंदिया , बाज , लोहित , प्रिष्टजीव , जीवक , तीतर , कपिंजर , कोयल , उल्लू तोता आदि।
मगरमच्छ , सर्प कछप आदि भी थे।
                   भाभर में आखेट सुविधा
 कोसल , वाराणसी से राजा भाभर (बजनौर, हरिद्वार , सहारनपुर आदि क्षेत्र ) में शिकार खेलने आते थे।  इन राजाओं को नरमाँश खाने का शौक था जो भाभर के किन्नरों को मार कर प्राप्त किया जाता था। 
दास दासियों की मंडी - भाभर से अन्य क्षेत्र के लोग किन्नर आदियों को खरीद कर ले जाते थे।
व्यापार - बैलोगाड़ी  , घोड़ा गाडी , हाथीगाड़ी से सामन को इधर उधर लिया -लाया जाता था।
आश्रम - विद्याध्यन हेतु आश्रम थे।
तपस्वी - तपस्वी भी गैर उत्तराखंडी भाभर , उत्तराखंड में रहते थे।


                बुद्धधर्म का प्रसार
 परवर्ती बौद्ध साहित्य अनुसार महात्मा बुद्ध हरद्वार में कनखल के पास पंहुचे थे। और वहां उशीरगिरी (सहारनपुर क्षेत्र ?) तक गए थे।  बुद्ध  उत्तराखंड के श्रुघ्ननगर में पंहुचे थे और वहां एक ब्राह्मण  अभिमान को दूर किया था (दत्त  व वाजपई , उत्तर प्रदेश में बौद्ध धर्म का विकास ).
 बुद्ध निर्वाण के पश्चात गढ़वाल भाभर, हरिद्वार , बिजनौर में बौद्ध धमावलम्बियों का बर्चस्व कई शताब्दियों तक रहा।   गंगाद्वार में बुद्ध काल से सनातनी आश्रमों में बौद्ध धर्मी चिंतन शुरू हो गया था। बुध के प्रमुख शिस्य साणवासी गंगाद्वार के कनखल में रहते थे और संघ में दो विभाजन के समय साणवासी ने मगध में द्यितीय संगति का आयोजन किया था।
 गंगद्वार और, सहारनपुर  बिजनौर में अशोक काल से पहले ही बुद्ध धर्म का प्रचलन हो चुका था।  यही कारण है कि कुलिंद नरेशों के सिक्कों में चैत्य व बोधिवृक्ष अंकित हैं। ऋषिकेश से हरिद्वार व बिजनौर आदि क्षेत्र में बौद्ध आश्रम खुल चुके थे।

Bhishma Kukreti

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                                  बीजेपी वळ तैं शरम बि नी आणि च


                     चबोड़्या , चखन्यौर्या , हंसोड्या - भीष्म कुकरेती

 ना ना , मि दिल्ली चुनावुं बात नि करणु छौं कि इथगा बड़ी हार का बाद भारतीय जनता पार्टी तै डूब मरणै बात च।  चुनाव मा हारिक क्वी नि शर्मान्द अर क्वी नि डुबद।  खाली राहुल गांधी छुट्टि पर चल जांद।

ना भै ना ! मि इन बि नि बुलणु छौं कि मध्यप्रदेश मा अर छत्तीसगढ़ मा चपड़ासी अर अधिकारी भ्रष्टाचार मा पकड़ेन्दन पर नेता पाक साफ़ कनकै रौंदन ? इकमा बि भाजपा तै शरमाणै जरूरत नी च। या होसियारी हरेक नेता तै नि आदि कि कनै बचे जाव अर सब कुछ हूणों बाद बि सरा दोष अधिकार्युं पर ही जावो।

ना ना ! कतै ना मि भाजपा तै अच्छे दिन नि लाणो बान शरमाणो बि नि बुलणु छौं।  नि लाल तो हमर क्या जांद।  हम 2019 मा गळया राहुल गांधी तै प्रधानमंत्री बणै द्योला।  पांच साल तो इनि कट जांदन।

मि त कान का अंधा , नाक का लंगड़ा  , आँख का कोढ़ी , त्वचा से बहरा   , अर जीबि से खजी का बीमार दिलीप गांधी की बात करणु छौं।

अच्छा आप पुंछणा छया कि यु नाक से लंगड़ा , कान से अंधा   अर आँख से कोढ़ी क्वा च ?

यु दिलीप गांधी आधुनकि राजनीति का सड्युं गळयूँ रूप च।

यु बल एक मरद च अर महारष्ट्र का सांसद च अर भारतीय जनता पार्टी का सांसद च दिलीप गांधी।

यू संसदीय कमेटी कु अध्यक्ष च ज्वा  समिति स्मोकिंग , आदि पर रिपोर्ट दीन्दी।

असल मा ना तो यू सांसद च , ना ही कैं कमेटी कु अध्यक्ष च।  एक काम से  तो इन लगणु च कि यु सिगरेट  कम्पन्युं का दलाल च , बीड़ी कम्पन्युं कु नौकर च अर यमराज कु भतीजु च। यु रंङयूं दलाल से बि फंड च अर या कमेटी श्मशान घाट  का मालिक सि लगदी।

दिलीप गांधी कु बुलण, याने एकी समिति की रिपोर्ट बताणी च बल भारत मा बीड़ी सिगरेट पीण से कैंसर नि हूंद।

ये आँख का कोढ़ी की रिपोर्ट बताणी च कि तम्बाकू से कैंसर विदेसूं मा हूंद अर भारत मा अबि तक यु सिद्ध नि ह्वे कि बीड़ी -सिगरेट -तम्बाकू से कैंसर बि हूंद।

भाजपा वळो !  ये काणु तै  बतावा कि भाजपा की दिल्ली सरकार रोज टीवी मा विज्ञापन दीणी च कि बीड़ी -सिगरेट पीण से कैंसर हूंद , दमा हूंद अर यु आँख का पत्थर लिखणु च बल भारत मा अबि तक क्वी रिसर्च इन नि ह्वे।

ये कान का काणु अर आँख से लंगड़ा दिलीप गांधी तै पूछो त सै कि महाराष्ट्र का शरद पवार का मुख पर जु कैंसर च वु क्या गुटका खाण से नि ह्वे ?

ये दिमाग से दिवालिया  से पूछो कि महाराष्ट्र का भूतपूर्व गृह मंत्री क्या तम्बाकू सेवन से कैंसर की बीमारी से नि मोर ?

इनि  सिगरेट कम्पन्युं खरीदयुँ गुलामुं (जू वीं सिगरेट कमेटी माँ छन ) से पूछो कि टाटा मेमोरियल हॉस्पिटल की हर रिपोर्ट क्या झूठी छन ?

मि दिग्विजय सिंह की बात तै कबि नि सुणदु पर ब्याळि दिग्गी बाबुन सही ब्वाल -अब बीड़ी , सिगरेट अर गुटका उत्पादकों अर भाजपा का संबंध मा एक गंभीर खोज हूण चयेंद।

दिलीप गांधी की रिपोर्ट से सिद्ध तो होइ गे कि तुम कथगा बि सरकार बदलो पर भारत का असली मालिक तो बीड़ी -सिगरेट उत्पादन करण वळि कंपनी छन। जु दिख्युं तै अणदिख्युं साबित कर दींदन।


                     

1/4/15 ,Copyright@ Bhishma Kukreti , Mumbai India
*लेख की   घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं । लेख में  कथाएँ , चरित्र , स्थान केवल व्यंग्य रचने  हेतु उपयोग किये गए हैं।
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Bhishma Kukreti

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    History: Second Land Revenue Reform in Gurkha/Gorkha Rule in Garhwal

History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 15
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -80   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -599
 
                        By: Bhishma Kukreti (A History Student)

                   ‘Bhari Bharai’ Letter
                Every Regional Gurkha Officer used to send a Fard or ‘Bhari Bharai’ record to Kamin under him. This ‘Bhari –Bharai’ was accounting of tax payable by Kamin for his region (Garkh). The latter used to be of Hill Paper and black ink was used. The stamp used to be on the paper than signature of officer.
                           Faults in Land Revenue System
1-Gurkha officers were deputed for one or two years in a territory. Therefore, the Gurkha/Gorkha officer was not attached emotionally to any territory and he used to attention on exploitation of people than the people’s need.
2- The tax was increased without any consideration of earning. This unwarned taxation created problem for people. When people were unable to pay tax, the Gurkha officer used to sell people in Rohilkhand or in Haridwar.
3- Officers used to loot people while returning to Nepal or at transfer.
   The above resulted for human less villages and low productivity.
       Mendbandhi: Second Land Revenue Reform in Gurkha/Gorkha Rule in Garhwal                 
               Kaji Bahadur Bhandari and Bakshi Dashrath Khatri headed the “The Second Land Revenue Reform commission’ (Mendbandhi’) in  1811-12. The tax was decided as per real situation of land in village.
The following important aspects were there for The Second Land Revenue Reform commission’ (Mendbandhi’)-
1-The overlapping of villages in other ‘Garkha’ or territory was stopped. There was clear demarcation of village borders.
2- Recording of Land- The land was recorded in aFard (Record book) for each owner by village numbers, name and land area. The record was sent to Nepal and was returned to each Kamin dully sealed by Nepal Court. 
The land was divided asp er productivity into five divisions-
Abbal –First Class
Dom/ Doyam- Second class
Sem- Third class
Chahar – Fourth class
Sukhvansi –Fifth Class
The tax was accounted as per fertility or productivity.
 The land tax was fixed – One per twenty Nali.
  Tax on Non fertile land was as follows-
First Year- No tax
Second Year- One fourth Tax
Third Year- Half Tax
Fourth Year and further- Full Tax
4- Villages were divided into for Dastur tax to Faujdar, Sayana, Kamin and other officers.
5- The tax payer could pay annual tax in five installments
6- According to Tara Datt Gairola, the crimes were divided into four categories and Slave selling was stopped.
                  Installment System for paying Tax
 People were unable to pay annual tax in one time. Therefore, a Kamin could pay taxes in five instalment. For example there is an official order to Kamin of Gujdu to pay in installments the annual tax of Rs 550 into following installments-
Rs.150 – Immediately in April (Baisakh)
Rs. 125- June-July (Ashadh)
Rs.125-September –October (Asuj)
Rs. 100 – January (Paudh)
Rs. 50- March (Chait)
                         Soldiers for Tax Collection
   In case, Kamin was unable to pay tax in time, Soldiers were deputed to collect tax. Kamin or the revenue criminal had to arrange Rice, Pulse, and Salt for the solider. Onion was to be offered but it was not compulsion (Gairola).
           Kaulkararpatta to Kamin stated that Kamin had to stop migration of people from villages. The Kamin and Sayan were asked to motivate people to do farming on barren land. Kamin were asked to call new owners for un farmed land for years.
                        Right to Sell Land   
   In the second land reform , Gurkha administration offered right to famers to sell their owned land. However, the right was limited to kabjedar or Thokdar or Thathwan and not to Khaikar, Sirtan, Kaini etc.
            Right of State on Land without Heirs
 Mari Right- If a land owner died without proper heir the government used to become owner of such Mari ko Bhumi or land of dead.
Rahta Right- If a person migrated from his village the State used to become owner as ‘Rahta Swami’.
Bahta Swami- If nobody was there to claim the right on any land that land was called Bahta or Floating land and state used to become the owner of such Bahta Bhumi.
Gurkha/Gorkha soldiers used to tease /terrorize the people in the name of Mari, Rahta and Bahta Bhumi.
                    Still Slaves were Sold
                  Nepal court sent order to Kamin and Sayan for stopping Slave selling custom. But there was no control on Gurkha officers who never stopped Slave Selling.
    Kamin were told not to charge interest on laon to farmers but there was no control on that reform too.
 Though, Nepal court wanted tax on fertile land but Gorkah soldiers levied tax as per their need and there was no relief for people. Initially, Kamin took loan to pay tax . However, the production was not such that they would pay the loan. When Gurkha had to run, Kamin , Thokdar were deeply indebted by loan.
           Neetighati Taxation
  Initially, Bhotiya of Neeti resisted Gurkha encroachment. Later on they had to accept Gurkha rule. Gurkha Officer Ranjor Singh Thapa decided annual tax for Rs. 7000 as Tax in Neeti valley. The tax was decided as per thinking of trade in Neeti. That amount was six times more than Garhwal Kingdom tax. Gurkha soldiers increased and took more than Rs 14000 as tax. Bhotiya could not bear the burden and many traders migrated elsewhere. In later stage the tax was reduced to Rs.4700 but still the tax was higher and unbearable.
                Land administration in Doon valley
     Kunwar Balbhadra was in charge of Dehradun till 1814. Balbhadra did not do anything to reform tax etc. Only starry trials were commenced  for increasing agriculture production where water was violable by digging canals. There are no records for order of Balbhadra for taxation etc in Dehradun.  However, as compared to Garhwal, tax in Dehradun was lower than Garhwal region.

** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 1/4//2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -600
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered
Minyan Prem Singh, Guldast Tabarikh Koh Tihri Garhwal
Patiram Garhwal , Ancient and Modern
Tara Datt Gairola, Parvtiy Sanskriti

XXX
Nepal Itihas, Garhwal Itihas, Kumaon Itihas, Himachal Itihas;  Gurkha/Gorkha ks kumson psr Adhikar Itihas , Gurkha/Gorkha Garhwal par Shasan Itihas;  Gurkha/Gorkha Rule in Kumaon, Garhwal Uttarakhand; History Gurkha/Gorkha  Rule in Himachal, Uttarakhand;कुमाऊं , उत्तराखंड का इतिहास ; गढ़वाल , उत्तराखंड का इतिहास ; डोटी , पूर्व उत्तराखंड का इतिहास ;गोरखाओं /गुर्खाओं का कुमाऊं पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का गढ़वाल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का हिमाचल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का  इतिहास ; नेपाल इतिहास
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