Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 725172 times)

Bhishma Kukreti

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                      Chandragupta  Maurya  Administration in context History of Haridwar, History Bijnor,  History Saharanpur

                          हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास संदर्भ में चन्द्रगुप्त प्रशासन
                              Ancient  History of Haridwar, History Bijnor,  History Saharanpur  Part  -  97   
                         
                                   हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -  97                   


                                                                     इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती
                                                            चाणक्य व कौटिल्य
                           
          ऐसा कहा जाता है कि चाणक्य ने मौर्य प्रशासन सुव्यवस्थित करने हेतु चन्द्रगुप्त का आमात्य बनना स्वीकार किया था।  चाणक्य ने चन्द्रगुप्त व अन्य शाशकों की शिक्षा हेतु 'अर्थशास्त्र ' की रचना की। कौटिल्य रचित 'अर्थशास्त्र ' चाणक्य की रचना है या नही इस पर इतिहासकारों म ेमतभेद है।  किन्तु अधिकतर माना गया है कि 'अर्थशास्त्र ' का रचनाकाल चन्द्रगुप्त के शासनकाल का है।
                                                      मौर्य शासन प्रबंध
यूनानी राजदूत मेगस्थनीज के लेखों व  'अर्थशास्त्र' से मौर्य शासन प्रणाली का वर्णन है।
             चन्द्रगुप्त मौर्य का शाशन संभवतया चार या पांच प्रांतों में विभाजित था और उनका केंद्र थे -
तक्षशिला
उज्जैन
सुवर्णगिरि
तोसली
पाटलिपुत्र
           यमुना  का पूर्वी प्रदेश का शासन पाटलिपुत्र से होता रहा होगा।
        उपराजा या महामात्र स्थानीय राजा होते थे।
स्वायता का बोलबाला था।  विभिन्न जनपदों में स्थानीय परम्पराओं , धार्मिक व सामाजिक जीवन बिताने की स्वतंत्रता थी।

                        कुलिंद जनपद के विभागीय  महामात्र

अंदाज लगाया जा सकता है कि कुलिंद जनपद में निम्न उपराजा या महामात्र थे -
तामस
कालकूट
तंगण
भारद्वाज
रंकु
आत्रेय
बिजनौर संभवतया पांचाल या कुलिंद के भारद्वाज का भाग रहा होगा।

          पाखंड पर प्रतिबंध

 चननकय ने पाखंड पर प्रतिबंध लगवाया था।

           पर्वतवासी आयुधजीवी
पर्वतवासी आयुधजीवियों की विश्सनीयता पर कोई शंका नही होती थी इससे अंदाज लगाया जा सकता कि चन्द्रगुप्त के राज में उत्तराखंड , हरिद्वार, बिजनौर , सहारनपुर के सैनिकों का महत्व था।


 ** संदर्भ - ---वैदिक इंडेक्स डा शिव प्रसाद डबराल , उत्तराखंड  इतिहास - भाग -२ राहुल -ऋग्वेदिक आर्य मजूमदार , पुसलकर , वैदिक एज
घोषाल , स्टडीज इन इंडियन हिस्ट्री ऐंड कल्चर
आर के पुर्थि , द एपिक सिवलीजिसन
अग्रवाल , पाणिनि कालीन भारत
अग्निहोत्री , पंतजलि कालीन भारत
अष्टाध्यायी
दत्त व बाजपेइ  , उत्तर प्रदेश में बौद्ध धर्म का विकास
महाभारत
विभिन्न बौद्ध साहित्य
जोशी , खस फेमिली लौ
भरत सिंह उपाध्याय , बुद्धकालीन भारतीय भूगोल
रेज डेविड्स , बुद्धिष्ट इंडिया

Copyright@ Bhishma Kukreti  Mumbai, India 10/4/2015

   History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  to be continued Part  --
 हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर का आदिकाल से सन 1947 तक इतिहास  to be continued -भाग -      Chandragupta  Maurya  Administration Ancient History of Kankhal, Haridwar, Uttarakhand ; Chandragupta  Maurya  Administration  Ancient History of Har ki Paidi Haridwar, Uttarakhand ; Chandragupta  Maurya  Administration Ancient History of Jwalapur Haridwar, Uttarakhand ;  Chandragupta  Maurya  Administration Ancient  History of Telpura Haridwar, Uttarakhand ;Chandragupta  Maurya  Administration  Ancient  History of Sakrauda Haridwar, Uttarakhand ;Chandragupta  Maurya  Administration  Ancient  History of Bhagwanpur Haridwar, Uttarakhand ; Ancient   History of Roorkee, Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Jhabarera Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Manglaur Haridwar, Uttarakhand ;   AncientHistory of Laksar; Haridwar, Uttarakhand ;Chandragupta  Maurya  Administration  Ancient History of Sultanpur,  Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Pathri Haridwar, Uttarakhand ;    Ancient History of Landhaur Haridwar, Uttarakhand ;   Chandragupta  Maurya  AdministrationAncient History of Bahdarabad, Uttarakhand ; Haridwar;    History of Narsan Haridwar, Uttarakhand ;  Chandragupta  Maurya  Administration Ancient History of Bijnor;  Ancient  History of Nazibabad Bijnor ; Chandragupta  Maurya  Administration   Ancient History of Saharanpur; Chandragupta  Maurya  Administration Ancient  History of Nakur , Saharanpur; Chandragupta  Maurya  Administration Ancient   History of Deoband, Saharanpur; Ancient  Ancient History of Badhsharbaugh , Saharanpur;Ancient Saharanpur History, Ancient Bijnor History;
कनखल , हरिद्वार का इतिहास ; तेलपुरा , हरिद्वार का इतिहास ; सकरौदा ,  हरिद्वार का इतिहास ; भगवानपुर , हरिद्वार का इतिहास ;रुड़की ,हरिद्वार का इतिहास ; झाब्रेरा हरिद्वार का इतिहास ; मंगलौर हरिद्वार का इतिहास ;लक्सर हरिद्वार का इतिहास ;सुल्तानपुर ,हरिद्वार का इतिहास ;पाथरी , हरिद्वार का इतिहास ; बहदराबाद , हरिद्वार का इतिहास ; लंढौर , हरिद्वार का इतिहास ;बिजनौर इतिहास; नगीना ,  बिजनौर इतिहास; नजीबाबाद , नूरपुर , बिजनौर इतिहास;सहारनपुर इतिहास                      :=============  स्वच्छ भारत !  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत =============:

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Bhishma Kukreti

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                              स्कूलम क्या पढ़ाण क्या नि पढ़ाण

                        चबोड़्या स्किट संकलन :::   भीष्म कुकरेती


 --------चरित्र---------------

कैरा काका [हेडमास्टर कु घर्या नाम  ]

घ्याळ दा [ विद्यार्थिक  पिता कु घर्या नाम निकनेम ]

भगता - विद्यार्थी कु घर्या नाम

             स्किट --


कैरा काका-शुभ प्रभात भगता , शुभ प्रभात कैरा काका।

घ्याळ दा- फंड धारो तै शुभ प्रभात तैं।  मीम बिलकुल बगत नी च बेकार की बातुं कुणि।

कैरा काका-ठीक च जन आपकी मर्जी।  मै लगद तुम कुछ छ्वीं लगाणो अयाँ छंवां ?

घ्याळ दा-मि तै लगद तुम जाणदा इ ह्वेल कि मि किलै अयुं ?

कैरा काका-ना।

घ्याळ दा [भगताक तरफ ]-ये बोल रै कि -

[भगता शर्मै जांद  ]

कैरा काका- क्या बोल ?

घ्याळ दा- बोल जु तीन रात अपण ब्वेक समिण ब्वाल।

भगता - मरद अर जनान्युं संसर्ग से अधिकतर जनानी गर्भवती ह्वे जांदन।

कैरा काका-तो ?

घ्याळ दा-आपन सूण याल ना ?

कैरा काका-हाँ तो ?

घ्याळ दा-जरा मि तै समझाओ कि यो बड़ी परेशानी नी च ?

कैरा काका-क्या समझाओ ?

घ्याळ दा-कि म्यार बच्चा अपण माक समिण इन बात बुलणु च।

कैरा काका-मि तै लगणु च कि भगतान या बात जीवविज्ञान की क्लास मा सीख।  है !  भगता ?

भगता - हाँ साब ।

कैरा काका-लड़का पढ़णम तेज लगणु च।

भगता - थैंक यु साब।

घ्याळ दा-मि इक शिकैत दर्ज कराणु अयुं छौं कि या क्या उयाद बात सिखाये जाणा छन ? स्कूलम बच्चौं तै इतना गंदी बात सिखाणा छंवां ? आप लोग ? क्या हूणु च यु ?

कैरा काका-हम आपक बच्चा तै सिखाणो कोशिस ...

घ्याळ दा-आप ? सचमुच मा ?

कैरा काका-हाँ।

घ्याळ दा-आप या बात सिखाणा छंवां ?

कैरा काका- हाँ।

घ्याळ दा- अर वू बि स्कूलम ?

कैरा काका-हां जी।

घ्याळ दा-कि बच्चा तै अपण ब्वै बाब तै कन शरम मा डाळण हैं ?

कैरा काका-नै नै इन हमर उदेयेश्य नी च  कि … 

घ्याळ दा-तुम अफु तै स्कूल बुल्दां ?

कैरा काका-अफु तैं ? ना।

घ्याळ दा-अरे आप सेवा करदा कि ना ?

कैरा काका-हाँ , पढ़ाण एक सेवा च।

घ्याळ दा-अर फिर तुम इन सिखान्दा कि एक बच्चा अपण मा से इन गंदी बात कारो।  क्या इ सिखांदा तुम ?

कैरा काका-तो क्या भगता तै जीवविज्ञान की क्लास मा नि बिठाण ?

घ्याळ दा-नै बिठाण च। पर इन ऊलजलूल अर झूठी बात नि सिखाण।

कैरा काका-यी झूठी अर ऊलजलूल बात नि छन।

घ्याळ दा-क्या ? मतलब संसर्ग से स्त्री गर्भवती ह्वे जांदी गंदी अर ऊलजलूल बात नी च ?

कैरा काका-नही कतई नहीं।

घ्याळ दा-मतलब तुम स्वीकार करदा कि संसर्ग से गर्भवती ?

कैरा काका-हाँ , या बात सत्य च।

घ्याळ दा-म्यार गुंठा से। नई शिक्षा पद्धति कु यु मतबल नी च कि कुछ बि पढ़ाओ।

कैरा काका-संभोग संसर्ग जीवविज्ञान कु सिलेबस मा च जी।

घ्याळ दा-अरे आग लगाओ तै सिलेबस पर।

कैरा काका-तो आप इ बताओ कि सिलेबस मा क्या पढ़ाये जाव ?

घ्याळ दा-अरे कुछ बि ज्ञान ध्यान की बातें।

कैरा काका-अच्छा ! भगता आपकु नौनु च ?

घ्याळ दा-हाँ।  क्यों ?

कैरा काका-तो आपक अर आपक पत्नी का मध्य कबि त संसर्ग ह्वेइ ह्वाल कि ना ? तबि त पुत्र।

घ्याळ दा-भगता ?

कैरा काका-हाँ ?

घ्याळ दा-वो तो साधारण ढंग से इ ह्वे।

कैरा काका-साधारण ढंग से ?

घ्याळ दा-हाँ।

कैरा काका-जरा साधारण ढंग तै समझाओ।

घ्याळ दा-साधारण ढंग से मतलब च कि  कि   …

कैरा काका-साधारण ढंग से क्या मतलब च ?

घ्याळ दा-साधारण ढंग कु मतलब च कि बच्चा हूणों वास्ता  शादी हूण चयेंद।

कैरा काका-अच्छा फिर ?

घ्याळ दा-फिर कूड़ , फर्नीचर अर भोजन व्यवस्था।

कैरा काका-तीन टैम सम्पूर्ण आहार ?

घ्याळ दा-हाँ।

कैरा काका-अर फिर आपक ड्यारम बच्चा की किलकारी।  हैं ना ?

घ्याळ दा-हाँ।  फिर हमर बच्चा ह्वे याने भगता पैदा ह्वे।

कैरा काका-तो तुमर बुलणो अर्थ च कि तुमर बच्चा बगैर संसर्ग का ह्वे गे ? हैं ? असमान से भगवानन फेंकी अर तुमन उठै दे।  है ना ?

घ्याळ दा-नै नै।  भगवान तो ठीक च पर ब्वे बाबुं तै तो  …

कैरा काका- घुण्ड हिलाण इ पड़दान कि ना ?

घ्याळ दा-नै नै।  बिलकुल नहीं , बच्चा तो साधारण तरीका से ह्वे जांदन।

कैरा काका-तो ?

घ्याळ दा- यु जरूरी तो नी च कि तुम बच्चों तैं वही सिखावो जु अछेकी हूंद।

कैरा काका-मतलब जीवविज्ञान की कक्षा मा हम मास्टर सिखौला  बल पैल लोग शादी करदन , कूड़ बणान्दन , पौष्टिक खाणक खांदन अर भगवान की कृपा से बच्चा पैदा ह्वे जांदन।

घ्याळ दा-नै इन बि ठीक नी च।

कैरा काका-क्या ठीक नी च ?

घ्याळ दा-कि पढ़ाये जाव बल बच्चा भगवान की ही कृपा से हूंद। झूठ बात नि ह्वे जाली?

कैरा काका-अरे यदि हम सिखाणा छंवां कि बच्चा औरत अर मर्द का संसर्ग से हूंद तो आप वै तै असभ्य तरीका समझदा अर यदि हम सिखौला कि बच्चा भगवान की  हूंदन तो वा बात झूठ ह्वे जाल।  फिर हम क्या कौरां ?

घ्याळ दा-नै पर।  हाँ पर।  नै।  हाँ -

कैरा काका-नै पर ? हाँ पर ? क्या ?

घ्याळ दा-ठीक च जु सत्य च वो इ सिखावो पर जरा बच्चों तैब्वालो  कि इन बात ब्वै -बाब से नि कारन।

कैरा काका-औ त  सरा जुम्मेवारी बच्चों की अर शिक्षकों की ही च।  ब्वै -बाबुंक क्वी जुमेवारी नी च ?




11/4/15 , संकलन -Bhishma Kukreti ,
*लेख की   घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं । लेख में  कथाएँ , चरित्र , स्थान केवल व्यंग्य रचने  हेतु उपयोग किये गए हैं।
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Bhishma Kukreti

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History of Ranihat (Tehri Garhwal) Temples in Gurkha/Gorkha Rule over Garhwal
        History: Major Temples of Garhwal in Gurkha/Gorkha Period -6
History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 23
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -88   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -607
                          By: Bhishma Kukreti (A History Student)


            Ranihat was an ancient settlement just opposite of Shrinagar (present day Pauri Garhwal) at Alaknanda River in present day Tehri Garhwal (K.P Nautiyal, 1977, The Himalayas). Asiatic researches and Tehri Museum offered glimpses of Temple of Ranihat in Gurkha Rule over Garhwal.
 In Gurkha/Gorkha period too, there was sizable population in Ranihat. There were small and big temples in numbers. People used to cross Alaknanda by Jhula Bridge (plant fiber rope way) or by boats.
                            Rajrajeshwari Temple Ranihat
 The biggest temple was Rajrajeshwari and that temple still exists. Garhwal Kings donated Ranihat village and nearby villages to Rajrajeshwari temple and Gurkha retained land as same.                                 
                  The Bammargi or Tantrik were there governing the temple and they used to perform scared and enigmatic rituals in the temple. Those Bammargi used to have researches too on Tantra and Mantra.
Tantra is a system of extorted practices involving Yoga, Meditation,  Hypnosis, Autosuggestion, asana, Exercise, Self Control for the fulfillment of worldly desires as well as the spiritual experience.
  The Devdasi (devoted to temple) had major population there and they used to dance, sing and had life of prostitutes.
  When a girl used to come to become a Devdasi (definitely by force from parents or society) the priest used to paste the Oil from the Lamp of Temple on her hair. From that day (Deeksha) those girls were called Devdasi. In reality they were religious prostitutes. 
                                     Das ka Math in Ranihat

  Das ka Math was again a Nath ritual place. Garhwal Kings had donated land for das ka Math. Later on Tehri King Sudarshan Shah also retained the Gunth (land to temple) to the temple.
                       Sureshwari Devi temple Ranihat
    Here too, Tantrik used to use the goddess temple Sureshwari Temple for Tantrik studies. Common people were interested in normal goddess worshipping. Land was donated for temple from Garhwal King and Gurkha Administration too.
                                         Ransi Temple Ranihat
 The temple was related to goddess Rati the wife of God Kamdev. The temple was connected to education of Kamkrida or Love Making perhaps in past. 
 Garhwal Kings donated land for the Rati temple and Gurkha and Tehri kings retained the land for the temple.


** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 11/4//2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -608
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
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                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered
Minyan Prem Singh, Guldast Tabarikh Koh Tihri Garhwal
Patiram Garhwal , Ancient and Modern
Tara Datt Gairola, Parvtiy Sanskriti

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Nepal Itihas, Garhwal Itihas, Kumaon Itihas, Himachal Itihas;  Gurkha/Gorkha ks kumson psr Adhikar Itihas , Gurkha/Gorkha Garhwal par Shasan Itihas;  Gurkha/Gorkha Rule in Kumaon, Garhwal Uttarakhand; History Gurkha/Gorkha  Rule in Himachal, Uttarakhand;कुमाऊं , उत्तराखंड का इतिहास ; गढ़वाल , उत्तराखंड का इतिहास ; डोटी , पूर्व उत्तराखंड का इतिहास ;गोरखाओं /गुर्खाओं का कुमाऊं पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का गढ़वाल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का हिमाचल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का  इतिहास ; नेपाल इतिहास
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                           ::: ====स्वच्छ भारत!  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत====:::


Bhishma Kukreti

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गांव की माटी की सोंधी महक से लबरेज कविताएँ

                                                               *वीरेन्द्र पंवार*

गणेश खुगसाल गणी गढ़वाली भासा के लोकप्रिय और सशक्त कवि हैं। वुं मा बोली दे उनकी प्रकाशित होने वाली पहली काव्यकृति है।शीर्षक का अर्थ है उनसे कह देना । किस से कहना है और क्या कहना है ये पाठक स्वयं तय करें। संग्रह की कविताएँ पहाड़ के गांव की माटी की सोंधी महक से लबरेज हैं। सांस्कृतिक क्षरण को प्रतिबिंबित करती ये कविताएँ,सोचने पर विवश करती हैं।

     बकौल कवि वे वर्ष १९८६-८७ से कविता लिख रहे हैं परन्तु उनका पहला काव्य संग्रह अब प्रकाशित हो रहा है। कविताओं को पढ़कर कहा जा सकता है की देर आए दुरस्त आए। हालाँकि इस देरी के लिए उन्होंने अपने अंदर के डर को कारण बताया है न हो क्वी कुछ बोलु। लेकिन पुस्तक छपने के बाद का बड़ा डर कि न हो क्वी कुछ बी नि बोलू। जो कि गढ़वाली रचनाकारों के साथ प्रायः होता रहा है। बाद का डर इसलिए क्योंकि गढ़वाली भासा साहित्य में समीक्षा का प्रायः अभाव सा है।

      गणी संवेदनाओं की अभिब्यक्ति का कवि है। गणी जी की काव्य वस्तु में सांस्कृतिक पृष्ठभूमि प्रमुख आधार रही है। लोक परम्पराओं की गहरी समझ रखने वाले इस कवि का भासा पर अधिकार उसकी पहचान का परिचायक भी है। ठेठ पारम्परिक शब्दों से सुसज्जित और सांस्कृतिक सोपानों की अभिव्यक्ति उनकी काव्य भासा का प्रमुख गुण है।उनकी रचना के केंद्र में गाँव और गावं की पहचान है।गावों का जीवन है, लोक परम्पराएँ हैं।                                                                                   गणी उन चुनिंदा रचनाकारों में शामिल हैं जिन्होंने गढ़वाली कविता को नए आयाम दिए। रोजगार की तलाश में गावों से पलायन  के कारण पहाड़ का लोकजीवन प्रायः नारी के इर्द गिर्द केंद्रित रहा है। इसलिए गढ़वाली साहित्य में नारी का नायकीय स्वरुप में अच्छा खासा प्रतिनिधित्व दिखाई देता है। पहाड़ में उम्रदराज होने  पर भी माँ का खेत खलिहान में काम करते हुए खपना उसकी जीवटता है या मजबूरी अक्सर यह तय कर पाना आसान नहीं होता । पहाड़ में माँ से ही जीवन और जीवन संघर्ष शुरू होते हैं और शुरू होती है गणी की कविता भी। माँ को नमन करते हुए वह कहते हैं कि-

त्यारा खुंटों कि बिवायुं बटी  छड़कदु ल्वे, पर तु न छोड़दी ढुंगा माटा को काम,

आखिर कै माटे बणी छै तू ब्वे।

और एक बेटी जो संघर्षों से लड़ते हुए अपनी अलग पहचान बना रही है -

खुला आसमान मा साफ़ चमकणी  छन ,

यी ब्यटुली जो खैरी बिपदा बिटि ऐंच उठणी छन।

घटनाओं को देखने समझने का उनका अपना एक कोण है एक भिन्न दृष्टि है। कूड़ी अर्थात घर मकान जैसी निर्जीव चीज में वे प्राण डालते हैं तो कूड़ी के मालिकों के पांव उखड़ते दिखाई देते हैं। वे इस दर्द को महसूसते हैं।

जब बोल्ण पर आन्दन कूड़ी त अदमयूं से ज्यादा बोल्दिन। यूँ कुड्युं की जन्दरी बोनी कि सर्य कूड़ी पोडिगे हम उन्द,पर हम अज्युं बी अप्डी जगा मा छौं।

कूड़ी तो अपनी जगह पर है पर कहाँ है आदमी।  केदारनाथ त्रासदी को आस्था से जोड़ते हुए वे भगवान को भी नहीं बक्शते। वे प्रायः उन परिस्थितियों से भी कविता निकाल लाते हैं जहाँ से लगता है कि शब्दों का प्रवाह थम सा गया है। एक छोटी कविता में बेटी की बिदाई के सूनेपन को वे शब्दों से भर देते हैं।

व त चलिगे पर यख छन वींका गीत  अर वींकै गीतुल गूंज्युं छ सर्य गौं।         

कवि की नजर सांस्कृतिक स्वरुप में आते बदलाव को शिद्दत्त से महसूस करती है।

ब्योला ब्योलि की जूठा बिठी देखिकी ऐगे अपणा ब्यो की याद।

उनकी कविताएँ आस भी जगाती हैं जब वे माँ के लिए कहते हैं ^ मिन तेरी आँख्यूं मा देखि लकदक बसंत। माँ की आँखों की यही चमक पहाड़ की सकारात्मकता को बनाये रखती है। यही चमक इंसान के अंदर कुछ कर गुजरने का जज्बा पैदा करती है। कवि गावं को पहले की तरह स्वावलम्बी और जीवंत देखना चाहता है, जिस रूप में गावं रहा है।यही उम्मीद कहती है कि अप्डी चून्दी कूड़ी छाणौ मि जरूर औंलू।

औरों से अलग गणी की खासियत यह रही है कि उनकी कविताओं में पलायन का दर्द मौजूद होने के बावजूद उसमे प्रलाप नहीं है। पलायन किस तरह से चीजों को प्रभावित कर रहा है ब्यंग करती हुयी कविताएँ उसके असर टीस और चीस को बड़ी शालीनता से अभिब्यक्त करती हैं। भूमिका में सुप्रसिद्ध लोकगायक नरेंद्र सिंह नेगी लिखते हैं कि वैकि कविता भौत संवेदनशील छन,भावुक छन,इल्लै रुल्लै  दिंदीन,त दगड़ै छोटी छोटी कविता बड़ा-बड़ा सवाल खड़ा कै दीन्दन।

पहाड़ आज उस दोराहे पर खड़ा है जहाँ से पीछे देखते हैं तो लगता है कि कुछ भी बचा नहीं है और आगे बढ़ते हैं तो लगता है की पीछे बहुत कुछ छूट रहा है। एक तरह  से ये कविताएँ बीतते समय और रीतते मनुष्य की पीड़ा के शब्द हैं। वे भितर कविता में कवि सचाई स्वीकार करता दीखता है की गावं से पलायन कर चुके लोगों के लिए गावं के सरोकार बस इसी पीढ़ी तक सीमित हैं। नई पीढ़ी के लिए गावं एक सिर्फ एक कूढ़ी भर है।ऐसे में अपनी ब्यथा भी किस से कही जाय।

लेकिन इतनी प्रतिकूलताओं के बावजूद भी कवि आश्वस्त है की कुछ न कुछ जरूर होगा। इसीलिए प्रतीकात्मक रूप से वह कहता है की गावं में आ रहे परिवर्तनों के बारे में उनसे कह देना। ये उनसे  कौन है प्रश्न ये है। कवि का इशारा पहाड़ के नीति निर्धारकों की ओर हो सकता है।

कवि की नजर सांस्कृतिक सोपानों पर तो है ही, कवि ने कहावतों के जरिये ब्यवस्था पर तीखे ब्यंग भी किये हैं। नि बिकौ बल्द,जुत्ता,पोस्टर, जब बिटी,सिलिंडर गढ़वाली में नई दृस्टि की कविताएँ हैं। जुत्ता कविता मंच पर काफी लोकप्रिय है। जब बिटि मेरा गौं को एक आदिम मंत्री बण जैसी रचना दर्शाती है कि गावों में राजनीती के प्रवेश  ने गावं के मूल ढांचे की चूलें किस कदर हिला कर रख दी हैं।

कविताओं से गुजरतें हुए मुझे लगता है कि इस पुस्तक के प्रारम्भ से लेकर थौळ शीर्षक तक की कविताओं के तेवर कमोबेस एक समान हैं। यहाँ से आगे की कविताओं के तेवर और तल्ख़ हुए हैं,और बुनावट  प्रभावशाली भी। प्रेम की संवेदनाओं से भरी छोटी रचनाएँ गुदगुदाती हैं। इन कविताओं के जरिये गणी कवियों की भीड़ से अलग दिखने की कोशिश करते दिखाई देते हैं और उसमे कामयाब भी हुए हैं। कविता के सरोकार कैसे हों, यह जानने के लिए नए कवियों के लिए यह एक मानक संकलन है और समकालीन के लिए एक मिसाल। क्योंकि ये कविताएँ पहाड़ के गांव की माटी की सोंधी महक से लबरेज हैं। 

संग्रह के बारे में ये अंतिम उदघोष नहीं हैं,कविता इनसे भी आगे जा सकती है। परन्तु इतना तो कहा ही जा सकता है कि जो आनंद और छपछपि कविताएँ पढ़ने से मिलती  है, मन खुस होकर ये तो कहता ही है कि वूं मा बोली दे। ग्लेज़्ड कागज पर  विनसर प्रकाशन की साफ़ सुथरी छपाई में पुस्तक की कीमत १९५ रुपये है।

कवि  गणेश खुगसाल गणी का  फोन नंबर ९४१२०७९५३७।

Bhishma Kukreti

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                      Forest Produces of Haridwar,  Bijnor,   Saharanpur in Chandragupta Maurya Period
                       मौर्यकालीन हरिद्वार  ,  बिजनौर   , सहारनपुर   इतिहास संदर्भ में वन्य  उत्पादन


               Ancient  History of Haridwar, History Bijnor,  History Saharanpur  Part  - 98     
                         
                     हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -98                     


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती

        कौटिल्य ने निम्न वन उत्पादनों का विवरण दिया है जो अवश्य  ही हरिद्वार, बिजनौर व सहारनपुर के वनों में प्रचुर मात्रा में उपलब्ध थे।
दारु /फर्नीचर काष्ठ - शाल , शीशम , भवन निर्माण हेतु
वेणु - बांस व अन्य बांस की प्रजातियां
बल्ली - बेंट आदि से टोकरियाँ आदि बनतीं थीं
छाल - विभिन वनस्पतियों की छालें कई प्रकार के उपकरण निर्माण हेतु व दवाइयों में भी। जैसे सेमल , भांग आदि
रेशे - बाबड़ , मालू आदि
पत्तियां - ढाक  , मालू , बेडू , तिम्लु के पत्तों से बर्तन व मकान बनाने हेतु
फूल - कई प्रकार के फूल जो औषधि व रंग निर्माण हेतु
कंद मूल - भोजन व औषधि हेतु
विष - कई वनस्पति विष बनाने हेतु प्रयोग होते थे
विविध - अन्य कार्य हेतुं
        भाभर में मंडी
पहाड़ों से वनस्पति उत्पाद को मैदानों में बेचने व मैदानी उत्पाद को पहाड़ों में बेचने के लिए हरिद्वार , बिना , सहरनपुर में मदनियाँ थीं या व्यपारी थे। 


 ** संदर्भ - ---वैदिक इंडेक्स डा शिव प्रसाद डबराल , उत्तराखंड  इतिहास - भाग -२ राहुल -ऋग्वेदिक आर्य मजूमदार , पुसलकर , वैदिक एज
घोषाल , स्टडीज इन इंडियन हिस्ट्री ऐंड कल्चर
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मुखर्जी  चन्द्रगुप्त ऐंड हिज टाइम्स Copyright@ Bhishma Kukreti  Mumbai, India 11/4/2015

   History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  to be continued Part  --
 हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर का आदिकाल से सन 1947 तक इतिहास  to be continued -भाग -      Ancient History of Kankhal, Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Har ki Paidi Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient History of Jwalapur Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Telpura Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Sakrauda Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Bhagwanpur Haridwar, Uttarakhand ; Ancient   History of Roorkee, Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Jhabarera Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Manglaur Haridwar, Uttarakhand ;   AncientHistory of Laksar; Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient History of Sultanpur,  Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient  History of Pathri Haridwar, Uttarakhand ;    Ancient History of Landhaur Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Bahdarabad, Uttarakhand ; Haridwar;    History of Narsan Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Bijnor;  Ancient  History of Nazibabad Bijnor ;    Ancient History of Saharanpur;  Ancient  History of Nakur , Saharanpur;  Ancient   History of Deoband, Saharanpur; Ancient  Ancient History of Badhsharbaugh , Saharanpur;Ancient Saharanpur History, Ancient Bijnor History;
कनखल , हरिद्वार का इतिहास ; तेलपुरा , हरिद्वार का इतिहास ; सकरौदा ,  हरिद्वार का इतिहास ; भगवानपुर , हरिद्वार का इतिहास ;रुड़की ,हरिद्वार का इतिहास ; झाब्रेरा हरिद्वार का इतिहास ; मंगलौर हरिद्वार का इतिहास ;लक्सर हरिद्वार का इतिहास ;सुल्तानपुर ,हरिद्वार का इतिहास ;पाथरी , हरिद्वार का इतिहास ; बहदराबाद , हरिद्वार का इतिहास ; लंढौर , हरिद्वार का इतिहास ;बिजनौर इतिहास; नगीना ,  बिजनौर इतिहास; नजीबाबाद , नूरपुर , बिजनौर इतिहास;सहारनपुर इतिहास                      :=============  स्वच्छ भारत !  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत =============:

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Bhishma Kukreti

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                               घ्याळ दा की नदी

                        चबोड़्या स्किट अनुवाद , संकलन :::   भीष्म कुकरेती

[स्थल - छ्वारा पिकनिक मनाणा छन. घ्याळ दा पिकनिक मा होटल वाळक तरफ बिटेन च   ]

एक छ्वारा - घ्याळ दा ! जरा चमच दे।

घ्याळ दा-ये ले चमच।

वी छ्वारा - अरे चमच इथगा साफ़ कनै च घ्याळ दा ?

घ्याळ दा-नदी की मेहरबानी च भै।

दुसर छ्वारा -घ्याळ दा ! एक कटोरी दे जरा।

घ्याळ दा-जरा क्या ! पूरी कटोरी ले भै।

वी छ्वारा - घ्याळ दा ! कटोरी तो इन चमकणि च कि क्या बुले जावो  ?

घ्याळ दा-नदी की मेहरबानी च सब।

तिसर छ्वारा - घ्याळ दा ! एक छूटी प्लेट दे जरा।

घ्याळ दा-मीम प्लेट पूरी च जरा नी।  ले प्लेट ले।

तिसर छ्वारा -वाह घ्याळ दा ! प्लेट क्या साफ च हैं ?चकाचक ?

घ्याळ दा-सब नदी की मेहरबानी च।

चौथु  छ्वारा -घ्याळ दा ! एक थाळी दे जरा।

घ्याळ दा-ठहरो ! जरा बरतन मंजाण दे।

घ्याळ दा - नदी ! नदी ! ये कख छे तू ?

पूच हलांड हलांद नदी नामक कुत्ती आदि अर एकैक करिक जुठ बरतन चाटण लग जांद


13 /4/15 ,
*लेख की   घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं । लेख में  कथाएँ , चरित्र , स्थान केवल व्यंग्य रचने  हेतु उपयोग किये गए हैं।
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                    स्वच्छ भारत  , स्वच्छ भारत , बुद्धिमान भारत!




Bhishma Kukreti

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  History: Major Temples of Garhwal in Gurkha/Gorkha Period -7
History Discussion on Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal - 24
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -89   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -608
                          By: Bhishma Kukreti (A History Student)

            History:  Temples in Devalgarh, Garhwal in Gurkha/Gorkha Period
    There were three major temples in Devalgarh near Shrinagar.
Rajrajeshwari Temple in Devalgarh –Uniyal caste Pundit was priest
Gaurja Temple in Devalgarh –Bahuguna caste Pundit used to be Priest of Gaurja Temple
Satyanath or Satpir Math in Devalgarh - The Math had importance in the society and administration. The priests and people of Shrinagar and nearby used to visit Math and temples in Navratra.
 Gurkha administration kept those temples under ‘Sadavrat’ that is land was provided to temple. All used to offer gifts .

                 History: Temples in Rudraprayag Garhwal in Gurkha/Gorkha Period
         There was a small Math in Rudraprayag. Asiatic Researches (Vol. 11, page 503) reported that there were a few houses in Rudraprayag occupied by Brahmins.

            History:  Temples in Karnaprayag Garhwal in Gurkha/Gorkha Period
  There was a small Math in Karnaprayag. It was said that there was an idol of King Karna inside the Math or temple in Karnaprayag. There were seven eight houses in Karnaprayag. Gurkha Administration built a rope way bridge on Pindar River in Karnaprayag.
            History:  Temples in Nandprayag Garhwal in Gurkha/Gorkha Period
   Nandprayag was a barren village in 1808. The temples were ruined by 1808 due to earthquake of 1803. Two or three shopkeepers used to sell necessary materials in Nandprayag. There was a very small stone temple and a couple of deity idols were kept there. A Brahmin used to be there for necessary rituals.
            History:  Temples in Joshimath Garhwal in Gurkha/Gorkha Period
Most of temples of Joshimath were destroyed in 1803 Earthquake. However, following deity temples were still safe in 1808-
Vishnu Temple of Joshimath
Ganesh temple of Joshimath
Surya Temple of Joshimath
Navdurga Temple of Joshimath
People used to paste butter on idol of Navdurga and butter was used in such quantity that idol was never seen by the pilgrims.

            History:  Temples Pandukeshwar in Garhwal in Gurkha/Gorkha Period

      There were two ancient temples in Pandukeshwar in 1808. There were 20-30 Houses in Pandukeshwar in 1808.

                   History:  Temples in Vishnuprayag Garhwal in Gurkha/Gorkha Period

 There was a fife feet broad wooden bridge on Dhauli Ganga River in Vishnu Prayag. There were 2 or 3 houses in Vishnuprayag.
   The land (Goonth) was donated for all the above temples.
            Badrinath or Rajbadri Temple in Mana Village
       Badrinath region had importance from Mahabharata time. Badrinath temple was in very bad condition due to 1803 Earthquake. When Daulat Rav Scindia repaired Badrinath temple its ancient style was lost.
          In 1808, There ws Katyuri Shikhar on temple and a copper was covering Katyri Shikhar. On top of Shikhar there was Gold Pot (Kalas). The height of temple was 40-50 Feet.
Taptakund was 20-30 square feet. The roof of Taptakund was of wood.
         Garbhgrih and Idol in Badrinath temple in Gurkha Period
         There was three feet black marble Idol inside the temple. Pujari used to dress Idol by gem clothing and gem crown. On crown, there was a small mirror. There was adiamond on crown. There was no any source of light in Garbhgrig beside door. There used to be two lamp lighted for24x7. There was aChauki (squares low height table) before the idol covered by clothing.
  The temple door used to open in morning. The Bhog used to complete at one Pm and then door were closed. In evening, the door used to open and those were open till night till bedding for God was prepared and in night the door were closed. Main ritual was performed by Rawal or Priest. There were Dharmadhikari and other officers and servants for the Temple. There were Devdasi too in Badrinath Temple.
 In winter the temple was closed and people used to shift to Pandukeshwar and Joshimath.
                Rawal or Main Priest of Badrinath Temple   
  The main priest was called Rawal who used to be a Kerlaite Nambudiparad Brahmin. He used to enter into Garbhgrih and light the place. In 1808, Narayan was Rawal of Badrinath.
 There used to be three four Chobdar before and behind Rawal whene he used to come for ritual performance in the temple. A servant with Chanvar of peacock wing used to be with Rawal. Brahmins for other rituals used to be with Rawal. Rawal used to put green silk with cotton filled  Choga. The waist tag used to be of white ‘Shaul’. He used to put a red Turban and half colored shocks on foot. He used to put big ear rings those having a Mani too on each ring.Rawal used to put Mani garland. He had a multi gemmed Bajuband on each upper hand.  Rawal used to put rings on fingers.
 When Rawal used to shift to Joshimath in winter he used to spend lustful life.
                     Pilgrims of Badrinath
    It was estimated that around 40-50000 pilgrims visited Badrinath Temple in 1807 (Asiatic Researches) . Sadhus were more in numbers. Two or three hundred pilgrims died on that year. Pilgrims had to offer gifts or Chadhava in many places of Badrinath Temple as in Kund, Door, etc. The last offer used to be inside Badrinath Temple. It was not cheap to visit Badrinath. Though, the food was free from the temple management.
       Distribution of Chadhava in Badrinath Temple
 The offerings from Pilgrims was distributed as follows-
1-Bhent – or Idol offering
2-Bhog – for Temple food and clothing etc
3-Dakshina – for Rawal and other priests
 Raper reported that there was a ledger on which the record was kept for income and expenses of Badrinath temple. Outsiders were not shown the ledger.
                          Opening and Closing of High Altitude Temples
 The temples of Yamunotri, Gangotri, Badrinath, Kedarnath and Tungnath were opened in May and closed around or before Deepawali.
 The people of Kedarnath used to shift to Ukhimath in winter and Joshimath from Badrinath. 
 Gurkha used to offer offering on behalf of Gurkha King to Badrinath. In 1813, Gurkha administrators offered worth Gurkha Rs 280 (Farukhabadi Rupees 210) to Badrinath temple.

                   Guru Ram Rai Durbar Dehradun Temple in Gurkha Rule

Guru Ram Rai Temple was built on the style of Jahangir Makbara.
 In Gurkha Time, Mahant Hari Sewak was Mahant of Shri Guru Ram Rai Durbar. Mahnat used to have a specific dress on the occasion of rituals in Guru Durbar. Mahant used to put a red silk cap on his head. The cap used to be round and erected above. There were embroideries on cap.
            Mahant Hari Sewak did his best to improve the farming situation in Dehradun. 
  Every year, three to four thousand pilgrims used pay tribute to Guru Ram Rai durbar. On Kumbh time, the numbers used to increase dramatically.
                    Income of Guru Ram Rai Durbar
 Garhwal King donated seven villages of Dehradun and six villages of Tehri Garhwal to Guru Ram Rai Durbar. Initially, Gorkha got back villages but later on returned the villages to durbar. William wrote on his Memoir of Dehradun that the annual income from Dehradun villages was for Rs 1600 and income from Tehri Garhwal villages was British Rs 35. There used to be Tribute from pilgrims around 3 to 4000 British rupee. I tmeans in Gurkha period the annual income of Guru Ram Rai Durbar was around

** History, Gurkha/Gorkha Administration in Garhwal...Remaining part, read in next chapter

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 12/4//2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -609
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
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                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886 , Gazetteer of  Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of aFive Years Residence at Nepaul Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered
Minyan Prem Singh, Guldast Tabarikh Koh Tihri Garhwal
Patiram Garhwal , Ancient and Modern
Tara Datt Gairola, Parvtiy Sanskriti

XXX
Nepal Itihas, Garhwal Itihas, Kumaon Itihas, Himachal Itihas;  Gurkha/Gorkha ks kumson psr Adhikar Itihas , Gurkha/Gorkha Garhwal par Shasan Itihas;  Gurkha/Gorkha Rule in Kumaon, Garhwal Uttarakhand; History Gurkha/Gorkha  Rule in Himachal, Uttarakhand;कुमाऊं , उत्तराखंड का इतिहास ; गढ़वाल , उत्तराखंड का इतिहास ; डोटी , पूर्व उत्तराखंड का इतिहास ;गोरखाओं /गुर्खाओं का कुमाऊं पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का गढ़वाल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का हिमाचल पर अधिकार इतिहास ; गोरखाओं /गुर्खाओं का  इतिहास ; नेपाल इतिहास
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                           ::: ====स्वच्छ भारत!  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत====:::


Bhishma Kukreti

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                    Emperor Bindusara and History of Haridwar, Bijnor and Saharanpur
   
                हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास  संदर्भ में सम्राट बिन्दुसार मौर्य


                 Ancient  History of Haridwar, History Bijnor,  History Saharanpur  Part  - 99     
                         
                     हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -99                     


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती
बिन्दुसार मौर्य (320 -272 BC ) चन्द्रगुप्त मौर्य का पुत्र था। जब या तो चन्द्रगुप्त ने शरीर त्याग दिया था या जैन धर्म अपना लिया ठान तो 297 /298 BC में बिन्दुसार मौर्य सिंघासन पर बैठा।  बिन्दुसार ने दक्षिण के कुछ राज्य जीते थे [मुखर्जी , चन्द्रगुप्त मौर्य ऐंड हिज टाइम्स ] । बिन्दुसार के दक्षिण में रुच देख या आमोद प्रमोद में होने से दूरस्थ राजाओं ने मौर्य साम्राज्य विरुद्ध विरोध किया।  ऐसा लगता है कि उत्तराखंड , हरिद्वार , बिजनौर व सहारनपुर के क्षत्रपों ने भी विरोध बिगुल बजाया था।  यही कारण है कि अशोक को तकक्षिला विरोध दमन के बाद मंदाकिनी के श्वस् या खस राजा  विद्रोह शांत करने आना पड़ा था [अग्रवाल , मार्कण्डेय पुराण का सांस्कृतिक अध्ययन ]  ।
       


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रेज डेविड्स , बुद्धिष्ट इंडिया

Copyright@ Bhishma Kukreti  Mumbai, India 12/4/2015

   History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  to be continued Part  --
 हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर का आदिकाल से सन 1947 तक इतिहास  to be continued -भाग -      Emperor Bindusara &   Ancient History of Kankhal, Haridwar, Uttarakhand ; Emperor Bindusara &  Ancient History of Har ki Paidi Haridwar, Uttarakhand ;Emperor Bindusara & Ancient History of Jwalapur Haridwar, Uttarakhand ; Emperor Bindusara & Ancient  History of Telpura Haridwar, Uttarakhand ;Emperor Bindusara &  Ancient  History of Sakrauda Haridwar, Uttarakhand ;  Emperor Bindusara & Ancient  History of Bhagwanpur Haridwar, Uttarakhand ; Emperor Bindusara &  Ancient   History of Roorkee, Haridwar, Uttarakhand ;Emperor Bindusara &   Ancient  History of Jhabarera Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Manglaur Haridwar, Uttarakhand ; Emperor Bindusara &   Ancient History of Laksar; Haridwar, Uttarakhand ;  Ancient History of Sultanpur,  Haridwar, Uttarakhand ;Emperor Bindusara &  Ancient  History of Pathri Haridwar, Uttarakhand ;    Ancient History of Landhaur Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient History of Bahdarabad, Uttarakhand ; Haridwar;   Emperor Bindusara & History of Narsan Haridwar, Uttarakhand ; Emperor Bindusara &  Ancient History of Bijnor;  Ancient  History of Nazibabad Bijnor ; Emperor Bindusara &   Ancient History of Saharanpur;Emperor Bindusara & Ancient  History of Nakur , Saharanpur; Emperor Bindusara & Ancient   History of Deoband, Saharanpur; Ancient  Ancient History of Badhsharbaugh , Saharanpur;Emperor Bindusara &   Ancient Saharanpur History, Emperor Bindusara & Ancient Bijnor History;
कनखल , हरिद्वार का इतिहास ; तेलपुरा , हरिद्वार का इतिहास ; सकरौदा ,  हरिद्वार का इतिहास ; भगवानपुर , हरिद्वार का इतिहास ;रुड़की ,हरिद्वार का इतिहास ; झाब्रेरा हरिद्वार का इतिहास ; मंगलौर हरिद्वार का इतिहास ;लक्सर हरिद्वार का इतिहास ;सुल्तानपुर ,हरिद्वार का इतिहास ;पाथरी , हरिद्वार का इतिहास ; बहदराबाद , हरिद्वार का इतिहास ; लंढौर , हरिद्वार का इतिहास ;बिजनौर इतिहास; नगीना ,  बिजनौर इतिहास; नजीबाबाद , नूरपुर , बिजनौर इतिहास;सहारनपुर इतिहास                      :=============  स्वच्छ भारत !  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत =============:


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Bhishma Kukreti

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                 Bhavani Datt Thapliyal: First Modern Garhwali Playwright
              Garhwali Dramatists/Playwrights, Dramatists, Drama Activists -2 
                                        By: Bhishma Kukreti
 
          Bhavani Datt Thapliyal is first Modern Playwright of Garhwali Language. Bhavani Datt Thapliyal wrote two major Modern Stage Plays in Garhwali Language.
  Bhavani Datt Thapliyal was born in Khaid village, Mawalsyun of Pauri Garhwal in 1867.  The first Modern Garhwali dramatist Bhawani Datt Thapliyal expired on 29th April 1932. His grandson Urmil Thapliyal is famous Dramatist of Hindi and Garhwali.
  Bhawani Datt Thapliyal worked with state service in District Board of British Raj. Bhawani Datt Thapliyal started Hindi poetry in his literature career but later on shifted to Garhwali language literature.   Bhawani Datt Thapliyal published a few Garhwali poems too.
      Bhawani Datt Thapliyal wrote Garhwali Language Jay Vijay Drama in 1911.  However, he wrote Bhakta Prahlad in 1913 before jay Vijay. Since, Bhakt Prahlad was first published in 1930 that is why ‘Bhakta Prahlad’ play is called first Modern Garhwali Stage Play. In reality Jay Vijay is first written second Garhwali Stage Play.
 There are other plays are as part of Bhakt Prahlad as Baba ji Ki kapal Kriya, Faundar ki Kachhedi.
 Bhawani Datt used the epic as base for his dramas. The playwright was capable of showing the corrupt methods in British Raj. There are many social, cultural, administrative, educational ills shown in the dramas and surprisingly, the dramas are still relevant. The theme did not lose its relevancy at all. It might be said that the subject are evergreen in the dramas of Bhavani Datt Thapliyal.
 The characters are named in such way that the dramas become interesting. Many characters as Murkhanand, Ghimnadu, Durachari Durmati, Jimindar Ji  are symbolic characters and are still relevant in the society.
 The dialogues clear the situation very effectively as –
Bin pani Banji Sar, Beej bhi Khaigaun Kismatmaar.
Gothan Goru Gay Gothyar, Mai Jimindar Ji Jimindaar Ji
 Characterization is perfect in his dramas. The dialogues are effective in exposing psychological aspects of the character.
Durmati- Jhatpat Utha Danda aur Jaldi Lhau Gunda, Bhukunda
Doot- A ! kya bolde -khund balinda? Hajur ! tana Hukm na deva abinda, jabki kakhi ni rayo Jangal ka Jhinda ! Khan ni Milda falinda, Jaganu ni Milda Sirkanda, Ghasau ni milda Binda, Tab bol daun mi kakhai lhaun Khunda Balinda?
 The dialogues are the central points of Dramas by Thapliyal. The dialogues are sharp, satirical with lot of humor. Thapliyal also offered songs to speed up dramas or for creating the atmosphere as required. The prose dialogues are also in poetic design and having flow.
        The place of Bhawani Datt Thapliyal in World Drama is as of Russian Playwrights Alexander Ablesimov, Leonid Andreyev, German Playwrights as August W Iffland,  Bertolt Brecht, Horvath,  Goethe;  French Playwrights as  Antonin Artaud, Ionesco,  Zola, Sartre; UK English Playwrights as  William Shakespeare, Arthur Miller, Denmark Henrick Ibsen etc.  in the world drama.   
     
Copyright @ Bhishma Kukreti, Mumbai, India, 12/4 2015
                                 References
Garhwal Chitrashaili ke Unnayak Barrister Mukandi Lal
Dr Anil Dabral, Garhwali Gadya ki Parampara
Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Matyeki Ganga
Bhishma Kukreti, Garhwali Dramas
Marjorie Boulton, The Anatomy of Drama
Eugene Vale, The Technique of Screenplay Writing
Xx
Notes on Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Pauri Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Chamoli Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Rudraprayag Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Uttarkashi Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Tehri Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights, Dramatists, Drama Activists  from Dehradun Garhwal; Garhwali Stage Plays/ Dramas Playwrights Dramatists, Drama Activists  from Haridwar Garhwal;




Bhishma Kukreti

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                       घ्याळ दा !  गो औन स्यल्लिंग

                        चबोड़्या, चखन्यौर्या , हंसोड्या   :::   भीष्म कुकरेती

[यदि आप सेल्स प्रोफेसन मा छंवां तो आप तै या कथा आपक बौसन सुणै इ होलि अर तुमन बि हरेक नया सेल्समैन तै या कथा अवश्य सुणै होलि ]

तब बस , कार कु प्रचलन नि छौ।  लिप्टन टी कम्पनी मा घ्याळ दा सेल्समैन लग गे।  घ्याळ दा ढांगु -उदयपुर मा घ्वाड़ा मा चायक बंडल धरिक लिप्टन चाय बिचद छौ।  हर  तिसर चौथ दिन घ्याळ दा घ्वाड़ा अर एक घुड़ैत लेक दुग्गडा जांद छौ अर गां मा जैक चाय बिचद छौ।

जब घ्वाड़ा नि मिल्दो छौ तो एक डुट्याळ  करिक गाँव गाँव मा छाय बिचद छौ घ्याळ दा।

मल्टिनेसनल कम्पन्युं मा तब बि अर आज बि सेल्समैन तै डेली सेल्स रिपोर्ट अवश्य ही भिजण पड़दी।  उन त घ्याळ दा दस पास छौ पर अंग्रेजी मा बस काम चलाउ इ छौ।  तब रिपोर्ट टेलीग्राम से भिजणो रिवाज छौ।

पैल पैल दिन घ्याळ दान चैलुसैण से  परसुली खाळ  तक चाय बेचीं अर टेलीग्राम से रिपोर्ट भ्याज -

I selled thirty bauks tea -Ghyaal daa

आइ सेल्ड थर्टी बौक्स टी -घ्याळ दा।

घ्याळ दाक सुपरवाइजरक टेलीग्राफिक जबाब आइ -

There are two spelling mistakes in your report-Supervisor

देर आर टू स्पेलिंग मिस्टेक्स इन योर रिपोर्ट

घ्याळ   दान दुसर दिन बि टेलीग्राम से रिपोर्ट भ्याज -

Selled foaurty baksa tea  -Ghayal

चालीस चाय का बॉक्स बेचिन  -घ्या

सुपरवाइजरान डाँटिक जबाब भ्याज

Bloody ! today there are four mistakes

तिसर दिन घ्याळ दान पचास बॉक्स बिचेन अर टेलीग्राम भ्याज -

sld feeftee -घ्या

रोज सेल्स बढ़नी छे पर घ्याळ दाकी स्पेलिंग मिस्टेक बि बढ़नी छे।

अब सुपरवाइजर घ्याळ दाकी शिकैत लेकि सेल्स मैनेजर मा ग्यायि - सर यु नया सेल्समैन बेकार च। रिपोर्ट मा रोज स्पेलिंग मिस्टेक करणु च।

मैनेजरन घ्याळ दाक सेल्स अर रिपोर्ट द्याख अर अपण तरफ बिटेन टेलीग्राम भयाज -

Ghyal Da - Forget about Spelling Mistakes . Go on Selling -Sales Manager

घ्याळ दा स्पेलिंग मिस्टेक भूल जा बस तू सेल्स करदा जा !



14 /4/15 ,Copyright@ Bhishma Kukreti , Mumbai India
*लेख की   घटनाएँ ,  स्थान व नाम काल्पनिक हैं । लेख में  कथाएँ , चरित्र , स्थान केवल व्यंग्य रचने  हेतु उपयोग किये गए हैं।
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