Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 722166 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Modern Garhwali Verses  Songs,     Poems

मातृभूमि का नौ चिट्ठी  (देशभक्ति गढ़वाली कविता )
-
रचना --   मनोज खर्कवाल
Poetry  by - Manoj Kharkwal
-
Critical and Chronological History of Modern Garhwali (Asian) Poetry – 243
-
साहित्य इतिहास , इंटरनेट प्रस्तुति और व्याख्या : भीष्म कुकरेती
-

मौत का हमसफ़र बणिक
शरहद मा छां डट्यां
तू निस्फिकर ह्वेक
भुलि -भुलौं  तैं देख माँ।
गोळि बारूद
ह्वे ज्यन्दि खतम
तेरि दियीं य गैत
बारुदै ढेर छ माँ।
घैणी कुयेड़ि म बि -
मेरि आंखि
खोजि दिंदिन
दुश्मन
पैलि त मि
खुद बि औलु
निथर मेरि आर्थि आलि
पण -यखुलि न
दगड़म
दुश्मनों मुंडळयूं ढेर
त्येरा चरणों म
भेंट लह्यालि 


(Ud Ghughuti Ud page 98)
Poetry Copyright@ Poet
Copyright @ Bhishma Kukreti  interpretation if any
-
 Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Songs ,  Poets   ; Critical and Chronological History of Modern Garhwali Verses ,  Poets ; Critical and Chronological History of Asian Modern Poetries  ,  Poets  ; Poems Contemporary Poetries  ,  Poets  ; Contemporary Poetries from Garhwal; Development of Modern Garhwali Verses; Poems  ; Critical and Chronological History of South Asian    Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries ,  Poets  ; Contemporary Poetries,  Poets  ; Contemporary Poetries Poems  from Pauri Garhwal; Modern Garhwali Songs  ; Modern Garhwali Verses  ; Poems,  Poets   ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries  ; Contemporary Poetries from Chamoli Garhwal  ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses ; Modern Garhwali Verses,  Poets   ; Poems,  Poets  ; Critical and Chronological History of Asian  Modern Poetries  ; Contemporary Poetries  , Poems Poetries from Rudraprayag Garhwal Asia   ,  Poets   ; Modern Garhwali Songs,  Poets    ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries ,  Poets   ; Contemporary Poetries from Tehri Garhwal  ; Asia  ; Poems  ;  Inspirational and Modern Garhwali Verses ; Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries; Contemporary Poetries ; Contemporary Poetries from Uttarkashi Garhwal  ;  Modern Garhwali Songs; Modern Garhwali Verses  ; Poems  ; Asian Modern Poetries  ; Critical and Chronological History of Asian Poems  ; Asian Contemporary Poetries ; Contemporary Poetries Poems from Dehradun Garhwal; Famous Asian Poets  ;  Famous South Asian Poet ; Famous SAARC Countries Poet  ; Critical and Chronological History of Famous Asian Poets of Modern Time  ;
-
 पौड़ी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली , कविता ; चमोली  गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;टिहरी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;उत्तरकाशी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; देहरादून गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; 
-
  स्वच्छ भारत ; स्वच्छ भारत ; समर्थ गढ़वाल


--
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Harbi-Harbi: The First Garhwali Ghazal Collection
-
Critical and Chronological History of Modern Garhwali (Asian) Poetry –-157
                    Literature Historian:  Bhishma Kukreti
-
                 Ghazal is a poetic form of couplet and a refrain, each line sharing same meter. In India, Persian Ghazals influenced Urdu poets for making Ghazal popular in India. Dusyant Kumar a renowned Hindi Ghazal maker influenced Garhwali poets for creating Ghazals (Netra Singh Aswal in phone conversation).
         Ghazal is one of the important poetry styles in India among Indian languages
    There are Ghazal makers in every Indian language.  As far as Garhwali language is concerned famous Ghazal maker Netra Singh Aswal states (on phone on 28/12/2016) that first modern Garhwali Drama playwright Bhavani Datt Thapliyal used Ghazal style in his drama ‘Bhakt Prahlad’. Aswal also informed that Kanhaiyalal Dandriyal also created Ghazals but Dandriyal never claimed that those poems are Ghazal. Renowned critic Virendra Panwar informed (on phone on 28/12/2016) that there are couples of Ghazals in Bhajan Singh’s poetry collection. Bhajan Singh ‘Singh’ never claimed those couplets as Ghazals.
 However, authentically, Netra Singh Aswal is called the initiator of Ghazal in Garhwali (1988). Later on, many Garhwali creative started creating Ghazals in Garhwali.
   Harbi-Harbi by Madhusudan Thapliyal is the first Ghazal collection.
 The subjects of all Ghazals are related to Garhwal, nature, society, politics, changing times, culture, new culture, administration, development soil, question of capital for Uttarakhand, love, paradoxes in society and administration, water and environment. Virendra Panwar states “The writer not only watches every movement in Garhwal but experiences them too. The Ghazals of Madhusudan are related to roots of Garhwal and Garhwalis.
  Virendra Panwar further states in his book ‘Been’ about ‘Harbi-Harbi’ by Madhusudan that every Ghazal fits at the parameter of Ghazal.
डाँडो उपजै तुमन बाटा कोलतार का
सैरु पौंछि गैनि हमरा गौं गुठ्यार का
 Madhusudan also creates satirical Ghazals for attacking on wrong happenings.
दुनिया भर को चंट चकड़ेत हरामी
अफु तैं सल्ली मानि हम तैं लाटु चिताणु .
  Ghazal means express larger aspect in small numbers of words and Thapliyal fulfills that requirement as –
एक भूख एक र्वटी एक साग
एक धर्ति एक पाणी एक आग .
  As Critics appreciate the Ghazal makers as Sophia Parnok (Russian Ghazal maker), Friedrich Rucket (German Ghazal maker), August von Platen (German Ghazal maker), Motiram Bhatta (English Ghazal maker), English Ghazal makers as James C. Mangan, James c. Flecker, Adrienne Rich, Phyllis Webb, John Hollander, W.S Merwin, Elis Paschen, Robert Bly, Rob Winger, E.Wilner, Critics appreciate Madhusudan Thapliyal for promoting Ghazal genre in Garhwali language by publishing First Ghazal Collection. 
-
Copyright @ Bhishma Kukreti Mumbai; 2016
Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Songs   , First Garhwali Ghazal Collection , Poets   ; Critical and Chronological History of Modern Garhwali Verses   ,  Poets ; Critical and Chronological History of Asian Modern Poetries   , First Garhwali Ghazal Collection , Poets  ; Poems Contemporary Poetries  ,  Poets  ; Contemporary Poetries from Garhwal; Development of Modern Garhwali Verses ; Poems First Garhwali Ghazal Collection , ; Critical and Chronological History of South Asian    Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries  ,  Poets  ; Contemporary Poetries First Garhwali Ghazal Collection , ,  Poets  ; Contemporary Poetries Poems  from Pauri Garhwal; Modern Garhwali Songs; Modern Garhwali Verses  ; Poems First Garhwali Ghazal Collection , ,  Poets   ; Modern Poetries  First Garhwali Ghazal Collection ,; Contemporary Poetries  ; Contemporary Poetries from Chamoli Garhwal  ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses ; Modern Garhwali Verses,  Poets   ; Poems,  Poets  ; Critical and Chronological History of Asian  Modern Poetries; Contemporary Poetries , Poems Poetries from Rudraprayag Garhwal Asia,  Poets   ; Modern Garhwali Songs,  Poets    ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries,  Poets   ; Contemporary Poetries from Tehri Garhwal   ; Asia  ;   Poems  ; First Garhwali Ghazal Collection , Inspirational and Modern Garhwali Verses ; Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries; Contemporary Poetries; Contemporary Poetries from Uttarkashi Garhwal  ;  Modern Garhwali Songs; Modern Garhwali Verses  ; Poems  ; Asian Modern Poetries  ; Critical and Chronological History of Asian Poems  ; Asian Contemporary Poetries; Contemporary Poetries Poems from Dehradun Garhwal; Famous Asian Poets  ;  Famous South Asian Poet ; Famous SAARC Countries Poet  ; Critical and Chronological History of Famous Asian Poets of Modern Time  ; First Garhwali Ghazal Collection ,
-
पौड़ी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली , कविता ; चमोली  गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;टिहरी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;उत्तरकाशी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; देहरादून गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; 
-

-
  स्वच्छ भारत ; स्वच्छ भारत ; समर्थ गढ़वाल





Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

Preparation for IAS Exam, UPSC exams
Balancing IAS/UPSC  Exam with college Study

-
IAS/UPSC परीक्षा और नियमित पढाई के साथ तालमेल /न्याय
-

( गढवाल भ्रातृ मंडल (स्थापना -1928 ) , मुंबई  की पहल –हर उत्तराखंडी IAS बन सकता है )
-
IAS/IRS/IFS कैसे बन सकते हैं श्रृंखला -20
-
गढ़वाल भ्रातृ मण्डल हेतु प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती
-
१- कभी यह भी होता है कि IAS आकांक्षी  21 साल से पहले ग्रेजुएसन पास कर लेते हैं और IAS/UPSC परीक्षा की तैयारी करने के एवज में पोस्ट ग्रेजुएसन न कर घर में बैठकर IAS/UPSC परीक्षा की तैयारी करने लगते हैं।
२- विशेषज्ञों की राय है कि घर में बैठने की जगह पोस्ट ग्रेजुएट क्लास ज्वाइन कर लेना चाहिए , क्योंकि IAS/UPSC परीक्षा पास  ना होना भविष्य के गर्त में है अतः साथ साथ पोस्ट ग्रेजुएसन करना ही श्रेयकर है।
३- पोस्ट ग्रेजुएसन में वही विषय चुन लें जिस विषय को IAS/UPSC परीक्षा में ऑप्शनल विषय लेना है
४- पोस्ट ग्रेजुएसन से एक अन्य फायदा है कि अतिरक्त ज्ञान से IAS/UPSC परीक्षा में सहायता मिलती है , साक्षात्कार में भी मदद मिलने के अवसर हो जाते हैं
५- पोस्ट ग्रेजुएसन की पढाई और IAS/UPSC परीक्षा की तैयारी में सामंजस्य होना चाहिए याने एक के कारण दूसरी परीक्षा में हानि को  रोका जाना चाहिए
६- इंदिरा गांधी मुक्त  विश्व विद्यालय के कई कोर्स भी ठीक रहते हैं

-
शेष IAS/IPS/IFS/IRS कैसे बन सकते हैं श्रृंखला -21  में.....
-
-
कृपया इस लेख व " हर उत्तराखंडी IAS बन सकता है" आशय को कम से कम 7  लोगों तक पँहुचाइये प्लीज !
-
IAS Exams, IAS Exam preparation, UPSC exams, How I can be IAS , Rules of IAS exams, Characteristics of IAS exam, How will I success IAS exam, S UPSC Exam Hard ?Family background and IAS/UPSC Exams, Planning IAS Exams, Long term Planning, Starting Age for IAS/UPSC exam preparation,  Sitting on other exams ,Should IAS Aspirant take other employment while preparing for exams?, Balancing with College  Study
--
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

                 Mines Survey in British Garhwal and Kumaon
                   
-
                 British Ignoring Mines and Mineralogy in Garhwal -3
-
                            British Administration in Garhwal   -99
       -
History of British Rule/Administration over Kumaun and Garhwal (1815-1947) -117
-

            History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -954
-
                              By: Bhishma Kukreti (History Student)

-

   In 1815, officials sent ores samples to Kolkata from Kumaon. In Kolkata, experts could not get conclusion.
 In 1817, government sent Lieutenant Babe to Kumaon with a mine expert Ludly for reporting about mines resources. Ludly expired in 1836 in Pithoragarh. Atkinson could not get his report. In 1826, Herbert sent a comprehensive report on Kumaon mines. In 1838, Captain Drumond with mines expert Wilkin surveyed Gongoli and Sora mines and put a plan for digging mines.  Government authorized the suggestion and sanctioned Rs 2515 and later on added Rs 1000. Commissioner Lushington sent a report to the government in 1842 (Atkinson).
  Government selected Pokhari copper mines for mines survey under the expert Wilkin. The experiment and survey was carried from 1838-1841. Government had occurred loss for Rs 7384. The loss reasons were low quality of ores and les ores. There was no mistake on expertise of Wilkin and the area.  In 1845, Mines Engineer Reckendorf visited and surveyed the mines. He concluded that it was not advisable for concluding the report or experiment by Wilkin. He advised for digging mines deep to   250 feet.
 Wilkin did not use new instruments for ores extractions. Reckendorf had opinion that if contract was given to a private company for using deep shaft to avoid converting pyrites into copper sulphate would be profitable.
 Government did not take action and Captain Drummond challenged the report sent by Commissioner Lashington. 
  In 1852, government restarted mining and did not get success. In 1872, an Eurpean contractor took the mining job and used same old methods for mining and experienced  that the copper was costly as silver cost.

-
Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 29/12/2016
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -955
-
*** History of British Rule/Administration over British Garhwal (Pauri, Rudraprayag, and Chamoli1815-1947) to be continued in next chapter
-
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX   
References 
 1-Shiv Prasad Dabral ‘Charan’, Uttarakhand ka Itihas, Part -7 Garhwal par British -Shasan, part -1, page- 279-286
 2- Atkinson, Himalayan Districts, Vol.-1 page  259 to  275

Xx
 
History of British Rule, Administration , Policies, Revenue system,  over Garhwal, Kumaon, Uttarakhand ; History of British Rule , Administration , Policies Revenue system  over Pauri Garhwal, Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; History of British Rule, Administration, Policies ,Revenue system  over Chamoli Garhwal, Nainital Kumaon, Uttarakhand; History of British Rule, Administration, Policies ,Revenue system  over Rudraprayag Garhwal, Almora Kumaon, Uttarakhand; History of British Rule, Administration, Policies ,Revenue system  over Dehradun , Champawat Kumaon, Uttarakhand ; History of British Rule, Administration, Policies, ,Revenue system  over Bageshwar  Kumaon, Uttarakhand ;
History of British Rule, Administration, Policies, Revenue system over Haridwar, Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;   












































Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

Modern Garhwali Verses  Songs,     Poems

जयवर्धन कांडपाल की गढ़वाली गजलें
-
रचना --  जयवर्धन कांडपाल 'जय '  (Born 1984, बैंजी कांडई , रुद्रप्रयाग , गढ़वाल )
Poetry  by - Jai Vardhan Kandpal ‘Jay’
-
Critical and Chronological History of Modern Garhwali (Asian) Poetry – 244
-
साहित्य इतिहास , इंटरनेट प्रस्तुति और व्याख्या : भीष्म कुकरेती
-
जैका बाना दुन्या नि औण ध्वौरा
घास नि डळू   , मुख नि लाणू स्वे छ्वारा।
मैं त यख तैका माया जाळ मा अळझ्यूं
स्यु तख हौरों पर डळू जाळा अर ड्वौरा।
यति घमण्ड न कर तू अपणा रंग कु
हंस नि ह्वे जांदा जु बगुला होंडा ग्वौरा।
गैस सलेंडर कु जमानु  च आज
धुरपळि  मा बांजा लाखड़ा कख छिन।
अलग अलग दूर दूर छिन रौणा
एकी जगा भै सब्बि दगड़ा कख छिन।
   
(नौं -नाज , गजल संग्रह से साभार )
Poetry Copyright@ Poet
Copyright @ Bhishma Kukreti  interpretation if any
-
 Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Songs ,  Poets   ; Critical and Chronological History of Modern Garhwali Verses ,  Poets ; Critical and Chronological History of Asian Modern Poetries  ,  Poets  ; Poems Contemporary Poetries  ,  Poets  ; Contemporary Poetries from Garhwal; Development of Modern Garhwali Verses; Poems  ; Critical and Chronological History of South Asian    Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries ,  Poets  ; Contemporary Poetries,  Poets  ; Contemporary Poetries Poems  from Pauri Garhwal; Modern Garhwali Songs  ; Modern Garhwali Verses  ; Poems,  Poets   ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries  ; Contemporary Poetries from Chamoli Garhwal  ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses ; Modern Garhwali Verses,  Poets   ; Poems,  Poets  ; Critical and Chronological History of Asian  Modern Poetries  ; Contemporary Poetries  , Poems Poetries from Rudraprayag Garhwal Asia   ,  Poets   ; Modern Garhwali Songs,  Poets    ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries ,  Poets   ; Contemporary Poetries from Tehri Garhwal  ; Asia  ; Poems  ;  Inspirational and Modern Garhwali Verses ; Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries; Contemporary Poetries ; Contemporary Poetries from Uttarkashi Garhwal  ;  Modern Garhwali Songs; Modern Garhwali Verses  ; Poems  ; Asian Modern Poetries  ; Critical and Chronological History of Asian Poems  ; Asian Contemporary Poetries ; Contemporary Poetries Poems from Dehradun Garhwal; Famous Asian Poets  ;  Famous South Asian Poet ; Famous SAARC Countries Poet  ; Critical and Chronological History of Famous Asian Poets of Modern Time  ;
-
 पौड़ी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली , कविता ; चमोली  गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;टिहरी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;उत्तरकाशी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; देहरादून गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; 
-
  स्वच्छ भारत ; स्वच्छ भारत ; समर्थ गढ़वाल
--
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
धनेश कोठारी से भीष्म कुकरेतीs लिखाभेंट
-

भीष्मक कुकरेती : आपक संक्षिप्त जीवन परिचय...
धनेश कोठारी : मेरु जल्म  26 दि‍संबर 1970 (11 गते 2027) का दि‍न द्वी धौळयों अलकनंदा अर भागीरथी का कि‍नारा देवप्रयाग मा ह्वे। आठवीं तकै कि शुरूआति शिक्षा बि देवप्रयाग अरैर वांका बाद ऋषिकेश मा स्नाईतक तक पढ़ी लेखि सक्यों । इबारि बि ऋषिकेश मा ई स्थै  घौर च।
भी. कु. : आपक साहित्यक ब्यौरा...
ध. को. : सन् 2009 मा एक गढ़वळी कविता संग्रै 'ज्यूं दाळ' प्रकाशित च। यां चै पैलि मैं तैं आवाज साहित्यिक संस्था  की पैलि हिंदी अर गढ़वळी काव्‍य संग्रै का संपादन कू मौका मिली। यांका अलावा कथगि पत्र-पत्रिकौं मा मेरि कविता छपेन। जीवन की सबसे पैलि गांधी जी पर लेखिं मेरि एक हिंदी क्षणिका 1984 मा बाल पत्रिका 'चंपक' मा छपे छै। तब बिटि लेखणौ कू छंदमंद शुरू ह्वे, जु कि अब तकै जारी च।

भी. कु. : आपन अब तक गढवळी मा क्य-क्य लेख अर कथगा कविता लेखी होली
ध. को. :  मेरु अधिकांश साहित्यिक लेखन गढ़वळी भाषा मा ई अब तक ह्वे अर अगनै बि लेखदू रौलू। गढ़वळी मा मिन अब तक ज्यामदातर कविता ई लेखिन। कहानी लेखणौ कू भी प्रयास करि, पण एक आद कहानी ई लेखि सक्यों । हां, कविता का बाद व्यंबग्य  मेरि सबसे मनपसंद विधा च। सामयिक विषयों पर अब तक लगभग तीन दर्जन व्यंोग्य  लेखिन। जू गढ़वळी का दगड़ हिंदी मा भी विभिन्न  पत्र-पत्ररिकौं मा प्रकाशित ह्वेन्।
पत्रकारिता मा होण का कारण हिंदी मा आलेख, गढ़वळी फिलमूं की समीक्षा अर गढ़वळी मा कुछ किताबूं कि प्रस्ताहवना भी मेरा लेखन मा शामिल छन। कविता का अलावा मिन कई गढ़वळी गीत बि लेखिन्। जू कई एलबमूं मा बाजार मा बि ऐन। जख तक कवितौ कि बात च, त अबि तलै लगभग ढै सौ कविता अर गीत लेखि चुक्योंक मि।

भी. कु. : आपक साहित्य पर समीक्षकों कि राय
ध. को. : मेरा पैला काव्यक संग्रै ज्यूंलदाळ कि ज्याददा समीक्षा त नि ह्वेन्। पण जौंन बि लेखि वूंन् मेरि कवितौं मा व्य.वस्थाै का खिलाप एक तरै कू विद्रोह देखि। वूंकि नजर मा मेरि भाषा पर पकड़ कि सबचै ज्या दा तारीप ह्वे। अर अगनै बढण कू आशीष का दगड़ हौसला बि मिली। जू कि मेरा वास्ता: सबसे ज्या्दा कीमती च।

भीष्म कुकरेती : आप कविता क्षेत्र मा किलै ऐन ?
ध. को. : साहित्यष का क्षेत्र मा मि अचणचक आयूं। किलै, त् अपडि़ पछाण कि खातिर। यानि अपडि़ पाड़ी होण कि पछाण, पाड़ीपन तैं अगनै बढौण कि चाना, लोकभाषा का थान मा अपडि़ तरपां बिटि अग्याछळ देण कू, दुनिया तैं बतौण कू कि हम अपणा पाड़ी होण पर गौरव मैसूस कर्दां। अर ये ई भाव विचार तैं सबूं दगतडि़ संजैत कन्नब कू। मेरु यू बि मन्नर च कि अगर विचार तैं मजबूती का दगड़ सतत अगनै बढ़ये जावू, त् एक न एक दिन समाज मा वेकू प्रभौ बि स्वातभाविक च। यांलै बि मि कविता, व्यंमग्य  अर अन्य  लेखन कर्दू।

भीष्म कुकरेती : आपकी कविता पर कौं-कौं कवियुं प्रभाव च ?
ध. को. : यू त् मिन कबि आंकी नि च। जख तक बोलूं त् मि सिखणौ कू हमेशा प्रयास कर्दू रौंदू, अर वेका मुताबिक ई अपणी रचनौ तैं गंठ्योंण कि कोसिस कर्दू। हां, मैं तैं गढ़वळी मा पुराणौ का दगड़़ कथगि नया लेख्वा रूं कि कविता पसंद छन।

भी. कु. : आपक लेखन मा भौतिक वातावरण याने लिखणौ टेबल, खुर्सी, पेन, इकुलास आदि को कथगा महत्व च ?
ध. को. : जब पैलि बार कविता लेखि छै, त कागज, पेन, पेंसिल ई माध्यलम छा। अब नयू जमानू च, त् वेका अनुरूप ई कंप्यूखटर, मोबाइल बि साधन बणिगेन। रै इकुलास कि बात, त् मैं फरैं कविता कू द्यबता कखि बि ऐ जांदू। भीड़ मा बि अर इकुलास मा बि।

भी. कु. : आप पेन से लिख्दान या पेन्सिल से या कम्पुटर मा? कन टाइप का कागज़ आप तैं सूट करदन मतबल कनु कागज आप तैं कविता लिखण मा माफिक आन्दन?
ध. को. : पैलि बतै कि शुरूआत मा पेन, पेंसिल माध्य म लेखण का माध्युम बणिन्। अब कंप्यूटटर, लैपटॉप, मोबाइल बि सारू छन। कंप्यूलटर का जमाना मा कागज कन होवू, यां पर कबि खास नि स्वोरची। ज्वीप हात लगजौ, वी सारु ह्वे जांद।

भी. कु. : जब आप अपण डेस्क या टेबल से दूर रौंदा अर क्वी विषय दिमाग मा ऐ जाओ त क्या आप क्वी नॉट बुक दगड मा रखदां ?
ध. को. : पैलि किस्साआ पर डैरी रखदू छौ, अब मोबाइल हात पर रौंदू। विचार कखि बि कबि बि ऐ जाउ त् लेखि देंदौं।

भी. कु. : माना कि कैबरी आप का दिमाग मा क्वी खास विचार ऐ जावन अर वे बग्त  आप वूं  विचारूं तैं लेखी नि सकद्वां, त आप पर क्या बितदी? अर फिर क्या करदा?

ध. को. : हां, कतयगि दां ह्वे यन। बाद मा कबि वू स्वोाच्यूआ याद ऐ त् कबि न। कई कविता यन्नि जल्मू लेण से पैलि ई म्वारेन्। अच्छी‍ पंक्ति या विषय हमेशा नि मिल्द‍न्। पण, अब जब हात पर मोबाइल रंदू, कोसिस कर्दों कि मन मा अयां विचार तैं लेखिद्यों।

भी. कु. : आप अपण कविता तैं कथगा दें रिवाइज कर्दां ?
ध. को. : रिवाइज कन्नक कि जर्रवत हमेशा नि प्व ड़दी। फेर बि कोसिस रंदी कि एक अच्छी, कविता पाठकूं अर सुण्द रौं तक पौंछू। स्यूं रिवाइज कि गुंजाइश तैं नकार्दू बि नि छौं।

भी. कु. : क्या कबि आपन कविता वर्कशॉप क बारा मा बि स्वाच? नई छिंवाळ तैं गढवाळी कविता गढ़णो को प्रशिक्षण बारा मा क्या हूण चएंद। आपन कविता गढ़णो बान क्वी औपचारिक (formal) प्रशिक्षण ल़े च ?
ध. को. : मेरा ख्या लम् कविता प्रशिक्षण से नि जल्मीी सकदी। मिन अपणा आसपास जू देखि, मैसूस करि, अर मन ह्वे कि यू विषय कविता कू प्लाजट बण सकदू, त् वेका शबद, शैली, बिंब, भाव बि अफ्वी जल्मिन्। रै नयि पीढ़ी तैं प्रशिक्षण कि, त् संवेदनशील मन का बिगर कविता गढण संभव नि। अलग-अलग विषय कि पढ़ै, वेका प्रति अपणु विवेक अर प्रतिक्रिया अर प्रतिक्रिया कि समाज पर प्रभाव कि संभावित कल्प ना यदि दगड़ हो, त् कविता बक्की  का थाल मा का ज्यूं दाळूं सी अफ्वी बाक जांद। कविता गढण कू मिन कबि कखि प्रशिक्षण नि ले। मैं तैं त् समाजन् ई कविता गढण कू बानू बि बतै अर सगोर बि सीखै।

भी.कु. : हिंदी साहित्यिक आलोचना से आप कि कवितौं या कवित्व पर क्या प्रभौ च. क्वी उदहारण?
ध. को. : अब्बि इतना बड़ू कवि नि होयों मि, कि हिंदी साहित्यपक आलोचना मेरा रचनाधर्मिता पर होन्। हां, हिंदी कि अलग-अलग विधौं मा कवितौं तैं पढ़दू अर वांका बाद आत्मध अवलोकन करिक अपणा लेखन मा कुछ अच्छुि गढण कू प्रयास जरूर कर्दों।

भी.कु.  : आप का कवित्व जीवन मा रचनात्मक सूखो बि आई होलो, त वै रचनात्मक सूखो तैं ख़तम करणों आपन क्या कार ?
ध. को. : रचनात्मनक सूखा कि जख तक बात च, त् कविता या कै अन्यन विधा लेखन का दौरान त् यन नि ह्वे। पण, जिंदगी का उतार चढ़ौ मा जरूर कतगि दां लंबा टैम तक मिन क्वीन कविता ई नि लेखि। आजकल बि जीवन कि कठिनै समणि छन अर कविता लगभग दूर च। हलांकि, तब भी कतआगि दां कविता अफ्वी बाक जांदि। बक्कैद यन त् चलदू ई रांद।

भी. कु.  : कविता घड़याण मा, गंठयाण मा, रिवाइज करण मा इकुलास की जरुरत आप तैं कथगा हूंद ?
ध. को. : कविता कि अन्वािर गंठ्योण कू इकुलास बि अफवू मा जरूरी च। बल्कि यांकू बिजां सारू मिल्द ।

भी. कु. : इकुलास मा जाण या इकुलासी मनोगति से आपक पारिवारिक जीवन या सामाजिक जीवन पर क्या फ़रक पोडद? इकुलासी मनोगति से आपक काम (कार्यालय) पर कथगा फ़रक पोडद?
ध. को. : मैं तै इकुलास खास पसंद नि च, अर मन इकुलास तब्बि चांदू, जब काम धाणि कू बग्ता हो।

भी. कु. : कबि इन हूंद आप एक कविता क बान क्वी पंगती लिख्दां, पण फिर वो पंगती वीं कविता मा प्रयोग नि कर्दा, त फिर वूं पंगत्यूं क्या कर्द्वां ?
ध. को्. : कतगि दां होंद इन। क्वीक पंगती बाद मा काम ऐ जांदिन्, त् कतगि बिस्मृित ह्वे जांदिन्।

भी. कु. : जब कबि आप सीण इ वाळ हवेल्या या सियाँ रैल्या अर चट चटाक से क्वी कविता लैन/विषय आदि मन मा ऐ जाओ त क्या कर्दावां?
ध. को. : कोसिस रंदी कि वू विषय कंप्यूीटर न सै पण कागज पर त उतर ई जावू।

भी. कु. : आप को शब्दकोश अपण दगड रख्दां ?
ध. को. : मिन अब्बि तलै क्वीद शबदकोश नि पढ़ी। यांकि जर्रवत बि नि होंदि। किलै कि अपणा घौर का गेट भितर औण का बाद मि या मेरा मां-बाप, भै बैणा क्वी  हिंदी मा बात नि कर्दन। स्यू  शब्दा भंडार मैं तैं अपणा घर पर ई खासकर अपणि मां से ई मिल जांद। बकै पढणै कि मेरि आदत बि शब्दूू तैं मन मा समाल्दीत रंदी।

भी. कु. : हिंदी आलोचना तैं क्या बराबर बांचणा रौंदवां?
ध. को. : हां, पत्र पत्रिकौं मा हिंदी साहित्य  से जुड़ीं समीक्षा, आलोचना, समालोचना तैं पढदौं अर गुणदौं। ताकि देश दुनिया मा कू साहित्यिक ढब बि पता चल्दूक रावू।

भी. कु. : गढवाळी समालोचना से बि आपको कवित्व पर फ़रक पोडद?
ध. को. : समालोचनौं से मैं हमेशा सिखण कि कोसिस कर्दों। अपणि कवितौं तैं समयकाल का अनुरूप धार दे सकौं।

भी. कु. : भारत मा गैर हिंदी भाषाओं वर्तमान काव्य की जानकारी बान आप क्या करदवां ? या, आप यां से बेफिक्र रौंदवां
ध. को. : बिलकुल ना। मिन पैलि बतै कि मैं पढणै हमेशा कोसिस कर्दों।

भी. कु. : अंग्रेजी मा वर्तमान काव्य की जानकारी बान क्या करदवां आप?
ध. को. : अंग्रेजी खास नि आंदि। वेका साहित्यब का अनुवाद पाण कि कोसिस कर्दों।

भी. कु. : भैर देसूं गैर अंगरेजी क वर्तमान साहित्य की जानकारी क बान क्या करदवां ?
ध. को. : यांका बारा कब्बि क्वी  करतब नि कैरि।

भी. कु. : आपन बचपन मा को, को वाद्य यंत्र बजैन?
ध. को. : डौंर-थाळी।


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Dhanesh Kothari: A Garhwali Poet of New Symbols and Sharp Attitude

Critical and Chronological History of Modern Garhwali (Asian) Poetry – 158

                    Literature Historian:  Bhishma Kukreti

    Dhanesh Kothari is new generation Garhwali language poet who uses new symbols and have sharp attitude towards wrong happenings. Kothari believes in criticizing the wrong happenings with sharp words and does not believe in mild criticism.
          Dhanesh Kothari was born on 26 December, 1970 in Devprayag, Tihri Garhwal , Himalaya.
   Dhanesh passed graduation from Rajkiya Mahavidyalaya Rishikesh and started creating poems from early age. Dhad movement sharpens his ability for fineness and motivated Kothari for creating poetry in Garhwali language.
Dhanesh Kothari created more than two hundred poems in Garhwali language and published in various periodicals as Sahara Samay, Khabar Sar, Chitthi Patri, Rant Raibar, Dandi Kanthi, Yugvani . Akashvani has been broadcasting his poems for many years.
Dhanesh Kothari edited Uttarasth, Awaj and Smaranam too.
Dhanesh Kothari published his poetry collections in 2009 from Dhad Prakashan in the name Jyundal.
        From form point of view, Dhanesh uses three styles- non-alliterated , conventional rhyme forms and other mix style. Dhanesh Kothari takes subject of common man and is very sensitive about wrong happenings in Garhwal. His poems show his personal experiences in bearing the suppression by unwanted happenings and new changes in his area.
All Garhwali language poets of Garhwal have to choose the subjects from Garhwal. Hence, the subject would be same for all of them. In these circumstances, the intellectual poem has to choose the new words and symbols for creating poems. Dhanesh Kothari should be appreciated for his uses of new symbols, new thinking, new attitude in describing old subjects as he describes migration in the following way:

Myar deram
Ganesh cha chandaro ni
Naren ch pujdao ni
Urkhyali ch kutdaru ni
Jandari ch pisdaru ni
Mankhi chhan bachaldaru ni
Bata chhan hitdaru ni
Danda chhan cheddar ni

Dhanesh Kothari uses sharp words in telling wrong happenings in his area. Kothari does not believes mildness for showing the mistakes off administration . At the same time, Kothari awakens the society with strong words to take the matter in their hands

Teri jato chau thatau chhau
Gangajal man vain
Saun ghatyan chha
Ab agar nata todu
t/mar ek khaidai

His way of creating poetry , definitely shows that Kavita Movement in Garhwali has brought newness and variation in subjects, form, style and attitude . Dhanesh is master of vocabulary and makes words his slave. Since, Dhanesh belongs to Devprayag, he uses dialects of Devprayag area but restrict him from using core regional dialects for better understanding for readers of all regions of Garhwal.
Creative as Veerendra Panwar, Tribhuwan Bhatt Hemwanti Bhatt ‘ Hemu’ appreciated his way of telling the poems and his uses of new symbols for describing conventional subjects.
भरोसा कू अकाळ
जख मा देखि छै आस कि छाया
वी पाणि अब कौज्याळ ह्‍वेगे
जौं जंगळूं कब्बि गर्जदा छा शेर
ऊंकू रज्जा अब स्याळ ह्‍वेगे
घड़ि पल भर नि बिसरै सकदा छा जौं हम
ऊं याद अयां कत्ति साल ह्‍वेगे
सैन्वार माणिं जु डांडी-कांठी लांघि छै हमुन्
वी अब आंख्यों कू उकाळ ह्‍वेगे
ढोल का तणकुला पकड़ी
नचदा छा जख द्‍यो-द्‍यब्ता मण्ड्याण मा
वख अब बयाळ ह्‍वेगे
जौं तैं मणदु छौ अपणुं, घैंटदु छौ जौं कि कसम
वी अब ब्योंत बिचार मा दलाल ह्‍वेगे
त अफ्वी सोचा समझा
जतगा सकदां
किलै कि
अब,
दुसरा का भरोसा कू त
अकाळ ह्‍वेगे
जै दिन
धनेश कोठारी
The following poem ‘जै दिन’ speaks multifarious ways. The poem is realistic and surprisingly satirical too. At the same time, it brings a pathos in minds of Garhwalis that we are totally helpless in bringing back the glory of rural Garhwal for farming  what Kothari is dreaming
जै दिन

जै दिन
मेरा गोरू
तेरि सग्वाड़यों, तेरि पुंगड़यों
उजाड़ खै जाला
जै दिन
झालू कि काखड़ी
चोरे जालि

जै दिन
धारु धारु कि घस्येनि
हपार धै लगालि
तब सम्झलू कि-
गौं आबाद छन।

सर्वाधिकार- धनेश कोठारी


Copyright @ Bhishma Kukreti Mumbai, 2016
Asian  Modern Garhwali Folk Songs, Modern Garhwali Folk Verses, Asian Modern Poetries, Poems Contemporary Poetries, Contemporary folk Poetries from Garhwal; Development of Modern Garhwali Folk Songs, Poems, South Asian    Modern Garhwali Folk Verses, Modern Poetries, Contemporary Poetries, Contemporary folk Poetries Poems  from Pauri Garhwal; Modern Garhwali Folk Songs, Modern Garhwali Folk Verses, Poems , Modern Poetries, Contemporary Poetries, Contemporary folk Poetries from Chamoli Garhwal; Asian Modern Garhwali Folk Songs, Modern Garhwali Folk Verses, Poems, Asian  Modern Poetries, Contemporary Poetries, Poems folk Poetries from Rudraprayag Garhwal Asia; Modern Garhwali Folk Songs, , Asian Modern Garhwali Folk Verses, Modern Poetries, Contemporary Poetries, Contemporary folk Poetries from Tehri Garhwal, Asia ; Poems,  Inspirational and Modern Garhwali Folk Songs, Asian Modern Garhwali Folk Verses, Modern Poetries, Contemporary Poetries, Contemporary Folk Poetries from Uttarkashi Garhwal; , Modern Garhwali Folk Songs, Modern Garhwali Folk Verses, Poems, Asian Modern Poetries, Asian Poems, Asian Contemporary Poetries, Contemporary folk Poetries Poems from Dehradun Garhwal; Famous Asian Poets, Famous South Asian Poet , Famous SAARC Countries Poet , Famous Asian Poets of Modern Time,
पौड़ी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली लोकगीत , कविता ; चमोली  गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली लोकगीत , कविता ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली लोकगीत , कविता ;टिहरी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली लोकगीत , कविता ;उत्तरकाशी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली लोकगीत , कविता ; देहरादून गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली लोकगीत , कविता ;   Asian Poems for ; South Asian Poems for  ; Indian Poems for  ; North Indian Poems for   ; Himalayan Poems for
  स्वच्छ भारत , सफल भारत , गढ़वाली भाषा युक्त गढ़वाल 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Preparation for IAS Exam, UPSC exams
-
Taking benefits from appearing on UPSC exams 


-
IAS /UPSC परीक्षा में असफलता से लाभ लेना
-

( गढवाल भ्रातृ मंडल (स्थापना -1928 ) , मुंबई  की मुहिम  –हर उत्तराखंडी IAS बन सकता है )
-
IAS/IRS/IFS कैसे बन सकते हैं श्रृंखला -21
-
गढ़वाल भ्रातृ मण्डल हेतु प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती
-

 १-IAS /UPSC परीक्षाएं प्रतियोगिता परीक्षाएं हैं जीने परीक्षा पास ही नही चयन होना आवश्यक है।
२- बहुत बारी परीक्षा में  प्रश्नपत्रों के सही हल होने के बाद भी परीक्षार्थी का चयन नही होता है क्योंकि IAS /UPSC परीक्षा प्रतियोगी परीक्षाएं हैं।
३-असफलता के बाद IASआकांक्षी अपने आप से कई प्रश्न पूछने चाहिए और अपनी कमजोरी का आगे आने वाले परीक्षाओं में उनका 100 प्रितिशत निराकरण करना चाहिए।
४ - प्रत्येक प्रश्नपत्र का लिखित स्व मूल्यांकन निम्न तरह से कीजिये
क -कितने प्रश्न सही हल किये
ख -किन किन प्रश्नों में 50 प्रतिशत से कम की सम्भावना पायी गयी
ग -जिन प्रश्रपत्र के उत्तरों में 50 प्रतिशत की  कमी रही उनके कारण - १ -उस दिन दिमागी हालात २- भ्रान्ति ३- उस रात या कुछ दिन पहले की परिस्थितियां
घ -किन प्रश्नों के उत्तर आपके पास थे ही नही या आपके पास उत्तर लिखने के लिए  आत्मविश्वास नही था
च - प्रश्न पत्र कितने समय में पूरा किया ? क्या आपके पास उत्तरों को पुनः जांचने का समय था ?
उपरोक्त व अन्य प्रश्न स्वयम से पूछकर अगले अटेम्प्ट में सभी कारणों का निदान लेकर ही परीक्षा में बैठें।

-
शेष IAS/IPS/IFS/IRS कैसे बन सकते हैं श्रृंखला -22   में.....
-
-
कृपया इस लेख व " हर उत्तराखंडी IAS बन सकता है" आशय को कम से कम 7  लोगों तक पँहुचाइये प्लीज !
-
IAS Exams, IAS Exam preparation, UPSC exams, How I can be IAS , Rules of IAS exams, Characteristics of IAS exam, How will I success IAS exam, S UPSC Exam Hard ?Family background and IAS/UPSC Exams, Planning IAS Exams, Long term Planning, Starting Age for IAS/UPSC exam preparation,  Sitting on other exams ,Should IAS Aspirant take other employment while preparing for exams?, Balancing with College  Study, Taking benefits from appearing on UPSC exams 

--
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Modern Garhwali Verses  Songs,     Poems

  यखुलि  जै (गढ़वाली कविता )
-
रचना --   मृत्युंजय पोखरियाल 'हिमांशु ' (वर्तमान न्वाइडा , उत्तर प्रदेश )
-
Poetry  by - Mrityunjaya Pokhariyal 'Himanshu'
-
Critical and Chronological History of Modern Garhwali (Asian) Poetry –245
-
साहित्य इतिहास , इंटरनेट प्रस्तुति और व्याख्या : भीष्म कुकरेती
-
धै लगै नि आंदू क्वी त
तब्बि जै यखुलि जै।
जब न त्वै क्वी धै लगांद
सुण निर्भागी मन्खि
जब नि आंदू क्वी बार -ध्वार
त्वै बिरणो जणकी
कमर कसिक उठ खड़ु ह्वै
मुट्ठि बाँध यखुलि  जै 
धै लगै नि आंदू क्वी त
तब्बि जै यखुलि जै।
-
देखदु नी क्वी चूंदि आँखि
न ही दुःख बटांद
दुखों मा झुलसद पराण
न क्वी दगड़ी आंद
हार छोड़ि दुनिया समणी
आँखि पोंछि यखुली रे। 
धै लगै नि आंदू क्वी त
तब्बि जै यखुलि जै।
-
गारा ढुंगों कू बाटु देखिक
जब क्वी दगड़ो छोड़ि दे
अपणी गरीबि देखिक
जब क्वी नातो तोड़ि दे
छाळा पोड्यां खुट्यूं तैं
अगनै बढ़े यखुली जै
धै लगै नि आंदू क्वी त
तब्बि जै यखुलि जै।
-
आग लगीं कूड़ि देखिक
जब त्वै क्वी धकेलि दे
अपणो पापी करमों मा
त्वै अभागि तै ठेलि दे
रात जाणि ह्वेलि सुबेर
फाळ मारि , यखुलि रे। 
धै लगै नि आंदू क्वी त
तब्बि जै यखुलि जै।


(Ud Ghughuti Ud , page 102)
Poetry Copyright@ Poet
Copyright @ Bhishma Kukreti  interpretation if any
-
 Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Songs ,  Poets   ; Critical and Chronological History of Modern Garhwali Verses ,  Poets ; Critical and Chronological History of Asian Modern Poetries  ,  Poets  ; Poems Contemporary Poetries  ,  Poets  ; Contemporary Poetries from Garhwal; Development of Modern Garhwali Verses; Poems  ; Critical and Chronological History of South Asian    Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries ,  Poets  ; Contemporary Poetries,  Poets  ; Contemporary Poetries Poems  from Pauri Garhwal; Modern Garhwali Songs  ; Modern Garhwali Verses  ; Poems,  Poets   ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries  ; Contemporary Poetries from Chamoli Garhwal  ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses ; Modern Garhwali Verses,  Poets   ; Poems,  Poets  ; Critical and Chronological History of Asian  Modern Poetries  ; Contemporary Poetries  , Poems Poetries from Rudraprayag Garhwal Asia   ,  Poets   ; Modern Garhwali Songs,  Poets    ; Critical and Chronological History of Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries  ; Contemporary Poetries ,  Poets   ; Contemporary Poetries from Tehri Garhwal  ; Asia  ; Poems  ;  Inspirational and Modern Garhwali Verses ; Asian Modern Garhwali Verses  ; Modern Poetries; Contemporary Poetries ; Contemporary Poetries from Uttarkashi Garhwal  ;  Modern Garhwali Songs; Modern Garhwali Verses  ; Poems  ; Asian Modern Poetries  ; Critical and Chronological History of Asian Poems  ; Asian Contemporary Poetries ; Contemporary Poetries Poems from Dehradun Garhwal; Famous Asian Poets  ;  Famous South Asian Poet ; Famous SAARC Countries Poet  ; Critical and Chronological History of Famous Asian Poets of Modern Time  ;
-
 पौड़ी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली , कविता ; चमोली  गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;टिहरी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ;उत्तरकाशी गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; देहरादून गढ़वाल, उत्तराखंड  से गढ़वाली पद्य  , कविता ; 
-
  स्वच्छ भारत ; स्वच्छ भारत ; समर्थ गढ़वाल


--
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

                               Kumaon Iron works British Kumaon
                   
-
                 British Ignoring Mines and Mineralogy in Garhwal -4
-
                            British Administration in Garhwal   -100
       -
History of British Rule/Administration over Kumaun and Garhwal (1815-1947) -118
-

            History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -955
-
                              By: Bhishma Kukreti (History Student)

-
 The celebrated hunter Jim Corbett described the foothills as iron ores foothills. Herbett also sent detailed report.
 First blast furnace was igniting in Devchauri on 24th March 1856. .  As per previous information, the technical experiments of Kumaon mines of 1856, Company Board Directors in 1857, deputed Sowerby a mine specialist as manager with other technicians to Kumaon for manufacturing iron in Kumaon.  It was proved that Lumaon iron was good quality iron. It was estimated that the Kumaon iron is cheaper than English iron.
 Government spent money and manpower for inviting private investors for iron manufacturing.   
            Device and Company invested in Kumaon ores and selected Dhabka and Bhakra region. After getting assurance from the government for leasing, Device Company purchased Khurpatal mines in 1858 and paid the cost by 1863. Device Company built a house in Kaladhungi for Rs one lakh.
  In between, Drumond Company purchased Devchauri iron mines from Government and made full payment by 1861. Government offered them incentives for cutting wood from nearby forest for fuel.  In 1862, there was merger of both the companies and new company was named ‘North of India Kumaon Iron Works Company (Limited).
   England government instructed Indian government for constructing Khurja tram line. It was decided that Kumaon Iron works would supply and make pig iron rail for the Khurja tram rail.  Kumaon Iron Works manufactures tons of pig iron for the rails. However, the job for Khurja Tram line was offered to Ruhelkhand Railway.  Government asked money from Kumaon Iron Works for manufacturing rail and the company was not in position to do so. Kumaon Iron works Company was closed in 1864.
 The government did not offer right time and right help to Kumaon Iron Works and an ambitious plan was flopped (Atkinson page 265).

            Reasons for Unsuccessful Mining in Kumaon –Garhwal


  The ore qualities were better in Garhwal and Kumaon but the mines were scattered and that created financial unfeasibility.
The workers were in shortage as old workers now, preferred farming or labor in other parts.
 Finding the skilled workers in hills was again a problem.
 Mining, loading, unloading was more problematic than plans of India.
        Since in old time, the mines workers were getting farm land nearby mines the wages was less. Then later on the wages were neighbor than budget.  Importing labor was again costly.

                       Erratic Mining

  The mining in Garhwal was minimal or erratic after British took and even in twentieth century the situation did not improve and mining was then as much as zero.
-
Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 30/12/2016
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -956
-
*** History of British Rule/Administration over British Garhwal (Pauri, Rudraprayag, and Chamoli1815-1947) to be continued in next chapter
-
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX   
References 
 1-Shiv Prasad Dabral ‘Charan’, Uttarakhand ka Itihas, Part -7 Garhwal par British -Shasan, part -1, page- 279-286
 2- Atkinson, Himalayan Districts, Vol.-1 page 259 to  275

Xx
 
History of British Rule, Administration , Policies, Revenue system,  over Garhwal, Kumaon, Uttarakhand ; History of British Rule , Administration , Policies Revenue system  over Pauri Garhwal, Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; History of British Rule, Administration, Policies ,Revenue system  over Chamoli Garhwal, Nainital Kumaon, Uttarakhand; History of British Rule, Administration, Policies ,Revenue system  over Rudraprayag Garhwal, Almora Kumaon, Uttarakhand; History of British Rule, Administration, Policies ,Revenue system  over Dehradun , Champawat Kumaon, Uttarakhand ; History of British Rule, Administration, Policies, ,Revenue system  over Bageshwar  Kumaon, Uttarakhand ;
History of British Rule, Administration, Policies, Revenue system over Haridwar, Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;   













































 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22