Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1122843 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Viveka Nand Jakhmola: A Versatile Garhwali Literature Creative

Chronological History and Review of Modern Garhwali poetry series -301

Garhwali Poetry Historian: Bhishma Kukreti


Viveka Nand Jakhmola is a versatile Garhwali Literature Creative.  Viveka Nand Jakhmola created a couple of Garhwali fiction, a few Garhwali poems and lyrics. His lyrics are used in Morning Prayer in many primary schools of Garhwal.
 
     Viveka Nand was born in Gatkot, Malla Dhangu, Pauri Garhwal, and Uttarakhand in 1977. The name of his father was Mangat Ram Jakhmola and mother’s name was Prema  Devi Jakhmola.
Viveka Nand Jakhmola is postgraduate and a trained teacher.

  The subjects of Garhwali Poetries by Viveka Nand are varied but main subjects are  nature, philosophy, spirituality and social situation in rural Garhwal.
Viveka Nand amalgams religious rituals, religious images very well.
Mostly, Viveka Nand uses lyrical style for creating is poems but does not avoid other styles too .Poetry critic Dr. Manju Dhoundiyal states that Rhymed poetry is his speciality.
  Viveka Nand Jakhmola of Gatkot uses local proverbs and phrases for illustrating his views.
   Viveka Nand is effective in creating decided images by using perfect symbols or phrases.
Viveka Nand Jakhmola posted /published his poems in social media and got identity among Garhwali poets within short period.
   
Following poetry is one of best examples of Garhwali verses on spring. Viveka Nand Jakhmola uses nature and figurative ornamentation is the Spring poetry.
-
The spring (a Garhwali poem on Spring) .
 
- कवि - विवेका नंद जखमोला 'शैलेश'
स्वागत चा ऋतुराज तेरु-2,
आज ह्वै ग्याई आगाज तेरु-2।
मौ कि पंचमी मौल़्यार लैगे,
धरति मा देखा उलार छैगे। हुलपुली डाल़ि हैंसणी खितऽऽ,
प्रसन ह्वै गे सब्यूं कु चित्तऽऽ
नचण लैगे वन बाग सैरू।
आज ह्वै ग्याई आगाज तेरु।
स्वागत चा रितुराज तेरु,
आज ह्वै ग्याई आगाज तेरु।
ज्ञान कि देवि तेरु ध्यान जागी,
अज्ञान अंध्यारु सब्यूं कु भागी।
तेरु आशीष चयेंदा माता ऽऽ,
तेरी खुट्यूं मा नवोंदा माथाऽऽ।
चरणुं मा बैठ्यूं छौं माता तेरु,
मन मंदिर विराजऽ तेरु।
स्वागत चा ऋतुराज तेरु,
आज ह्वै ग्याई आगाज़ तेरु।
मौ कि पंचमी तु दैणि ह्वैई,
ज्ञान उज्यल़ु सब्यूं थैं देई।
जौ कि हैर्याल़ि तु सैई ह्वैई,
सुख समृद्धि जग मा लैई।
 मंगलाचार यू ही च  मेरू,
  सुख शांति रयां जगत सैरू।
   स्वागत चा ऋतुराज तेरु,
    आज ह्वै ग्याई आगाज़ तेरु।


ज्यूंदाल

  जौ, तिल, चौंल़ कट्ठा कैरि यलिं ब्ल , 
  द्यब्तौं का नौं का #ज्यूंदाल़# छन ये। 
  कैकि अलै बलै टल़ाणा का साधन अर, 
  कैकि ज्यू ज्यानि का जंजाल़ छन ये। 
  कुज्यणि कदगा निरीह मूक प्राणि, 
  समाला काल का गाल़ उंदैशैलेश । 
  तौंका प्राण ल्हीणा का खयाल छन ये। 
  अपड़ु सुख ढुंढणा छवां हम हैककि ज्यान मा, 
  दानवता का कना बदखयाल छन ये। 
  द्यौ द्यब्ता कबि नि ब्वादा कैकि ज्यान ल्हेकि तुस्योला हम, 
   हमरि स्वाद खोर गिच्चि का बबाल छन ये। 
  मन्दु छौं जबरि या रीत बण, तैबरि अन्न कु अकाल़ रै होलु, 
  प्ण अब त क्वी कमि न्ही अन्न पाणि कि, 
  त किलै निन बदलेणा खयाल छन ये। 
  अरे बल़ि देण तऽ अपड़ा कुटैबुं कि द्यावा धौं, 
  जौं का पैथर ह्वयां तुमारा गैरहाल छन ये। 
  मनखि छ्या मनख्यात मा राण सीखा, 
  मनख्यात थैं खूणा का जंजाल़ छन ये। 
  सद्बुद्धि सद्भावना का #ज्यूंदाल़ ध्वाल़ा अफ्फ उंदै, 
  मानवीयता फरै बि तऽ सवाल छन ये। 
  द्वी चार बि समझि जाला इशारु तेरु शैलैश 
  तेरा शब्दुं का समझि कमाल छन ये। 
  माफ कर्यां मे अल़्प अजाक थैं हे द्यौ द्यब्तौं, 
  तुमरि दया दृष्टि पाणा का वास्ता,म्यारा शब्दुं का ज्यूंदाल़ छन ये। 

Poetry critic Dr Manju Naithani Dhoundiyal states that Viveka Nand Jakhmola ha great potentiality for being versatile poet and he has inborn quality f using phrases as per his desire and requirement.
Copyright@ Bhishma Kukreti , 20120

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Ravain Land Settlement and thereafter

Conspiracies by Govind Singh Bisht of Ravain -5
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 123 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 123 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1352   

  By:   Bhishma Kukreti (History Student)


 After getting permission from British authorities, Major Young started land settlement in Ravain on 22nd August 1833.  By then young was Lieutenant Colonel. Colonel Young sent a report to the Agent of Governor General after competition of land settlement on 11 November 1833 (1).Young prepared the report as per advice of Munshi Wakar Ali (2). Colonel wrote that the behaviour of King towards Govind Singh Bisht and Shivdata is unjustly. Young suggested higher authorities that there must be arrangement or order that the rights of Govind Singh, Shiv Datta are protected and the King would not be able to take Jagir of Govind Singh (2).
    The King Sudarshan Shah was against the land settlement in Ravain as suggested by Young. Sudarshan Shah sent a couple of letters to British authorities complaining the partial behaviour of Colonel Young. Higher authorities used to send copies of those letters to Col. Young for suitable reply.
    On 4th July 1835, the Agra government Secretary Scout sent a letter to Colonel Young (21). Scout showed satisfaction over land settlement report by Young and agreed the same. However, Scout cautioned Colonel Young that it was not proper to lessen the rights of the King without any proper reasons. Scout further clarified,” Governor General did not accept  your request to hand over Jagir of Govind Singh free from the king. The king has all rights to rule the Jagir as per his rule. The King has rights to take back Jagir from Govind Singh”( 2) .
  Scout suggested that Govind Singh and Shiv Datta should pay tax on their authorised Jagir as per past custom but they should pay tax  for other land,  as other Kamin etc. were paying.  Scout clarified that Govind Singh and  Shiv Datt had to obey the rules of Kingdom. (1)
-
References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page 109
2- Saxena. B.P. Historical Papers relating to Kumaon (1809-42) Allahabad( 1956) P 225 
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
History of Their Garhwal to be continued in next chapter …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

गुदुड़ में आदित्यराम जखमोला की निमदारी में काष्ठ कला अंकन

Traditional House Wood Carving of Gudur (Malla Dhangu) , Uttarakhand
 गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों पर अंकन कला -14
  Traditional House wood Carving Art of Dhangu , Garhwal, Himalaya   -14
-
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  23
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -  23
   
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती

-
        गुदुड़ गाँव यद्यपि भौगोलिक रूप से डबरालस्यूं याने हिंवल नदी पार है किन्तु प्रशाशनिक हिसाब से मल्ला ढांगू का भाग है।  कारण है कि जब डबरालस्यूं को ढांगू पट्टी से विभक्त किया गया तो खमण , गुदुड़ व डळयण तीनो गैर डबराल गाँवों को ढांगू में ही रहने दिया गया।  दूसरा मत है कि डबरालों लों ने खमण जसपुर के (बाद में ग्वील )  कुकरेतियों  को दहेज़ में दिया था तो खमण की धरती को ढांगू में ही रहने दिया गया। 
 वास्तव में गुदुड़ गाँव गटकोट  (मल्ला ढांगू ) का ही हिस्सा है और वहां गटकोट के जखमोला परिवार बसा था व अब कुछ बड़ा गांव है।  गढ़वाली से  हिंदी - अंग्रेजी शब्दकोश के सम्पादक डा . अचला नंद जखमोला गुदुड़  गाँव के ही हैं।   
     इस लेखक को गुदुड़ से एक निमदारी याने उपरिमंजील पर जंगलेदार मंजिल की सूचना मिली  जो आदित्यराम जखमोला की निमदारी कहलायी जाती है।  ढाई मंजिला (तिपुर )  मकान भव्य दीखता है।  तल मंजिल व पहली मंजिल पर प्रत्येक मंजिल में दस स्तम्भ या खम्बे दिखाई देते हैं।  ऊपर भी व तल मंजिल में  इन स्तम्भों से बने नौ नौ  मोरी दिखाई देते हैं
तल मंजिल के स्तम्भों /खम्भों में पहली मंजिल का काष्ठ छज्जा कड़ी में टिका है. फिर छज्जे की कड़ी ऊपर पहली मंजिल के दस काष्ठ स्तम्भ या खम्भे खड़े हैं।  पहली मंजिल के स्तम्भ क्रिकेट बैट नुमा है व नीची की और बैट का प्लेट है व ऊपर जैसे हत्था (shaft ) हो।  ऊपर शाफ्ट का कड़ी तीसरी/ढाई  मंजिल की छत की छज्जा पट्टी से मिल जाते हैं व तीसरी मंजिल या ढाईवीं मंजिल की छत को टेक देने हेतु इन स्तम्भों पर  ब्रैकेट या टिक्वा लगे हैं।  पहली मंजिल के स्तम्भों के निचले भाग में जंगले /रेलिंग  फिट हैं.
तिमंजल /तिपुर का छज्जा तीन से ढका है याने यह छज्जा प्रयोग में नहीं आता  है। 
 सभी स्तम्भों , ब्रैकेटों /टिक्वाओं , स्तम्भ  कड़ियों (Shaft of Column ) , दासों (टोढ़ी ) , पट्टियों , खिड़कियों दरवाजों के व अन्य द्वारों में केवल ज्यामितीय (Geometrical ) कला के दर्शन होते हैं , कहीं भी प्राकृतिक या मानवीय (figurative ) कला के दर्शन नहीं होते हैं। 
 कुल मिलाकर कहा जा सकता है कि गुदुड़ में आदित्यराम जखमोला की निमदारी ज्यामितीय कला की दृष्टि से शोभायुक्त निमदारी है और जिसमे कोई प्राकृतिक या मानवीय कला अंकन नहीं है।  यहां तक कि शगुन हेतु कोई प्रतीकात्मक  कला वस्तु भी नहीं लगे हैं या ऐसा कुछ अंकन हुआ है । 
तिबारी की शक्ल , संरचना , संघटन , सजावट, सलीका  से लगता है कि गुदुड़  के आदित्यराम जखमोला की  निमदरी  की सृष्टि  सन साठ के पश्चात ही हुयी होगी।  चूँकि इस निमदारी में कोई विशेष कला उपयोग नहीं हुआ है तो साफ़ है कि स्थानीय ओड व बढ़इयों ने निमदारी निर्मित की है।   
सूचना व फोटो आभार : सारथी जखमोला
-
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
  Traditional House Wood Carving Art of, Gudur , Dhangu, Garhwal, Uttarakhand  , Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of  Gudur Malla Dhangu, Garhwal , Uttarakhand , Himalaya; House Wood Carving Art of  Bichhala Dhangu, Garhwal  , Uttarakhand , Himalaya; House Wood Carving Art of  Talla Dhangu, Garhwal , Uttarakhand , Himalaya; House Wood Carving Art of  Dhangu, Garhwal, Uttarakhand , Himalaya; गुदुड़  ढांगू गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , गुदुड़  गढ़वाल हिमालय की  भवन काष्ठ कला , गुदुड़ , गढ़वाल उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Kumaon Commissioner retaking charge of Political Agent for Tehri

Conspiracies by Govind Singh Bisht of Ravain -6
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 124 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 124 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1353 
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)

-
     In 1842, British Government had to curtail the power of Lieutenant colonel Young as Political Agent for Tehri (1) Instead of L.C. Young; Kumaon commissioner was made as Political Agent of Tehri Garhwal as was initial arrangement. The king sent many proofs against Young for his partiality for Govind Singh and Gang.
 The King accused Young for unnecessary interferences in Kingdom administration too.
The decision by changing Young as political agent, British government clearly clarified that the King was supreme and the King could change the Sayana, Thokdar ya Jagirdar as pr the situation. (1)
-
References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page 109
2- Saxena. B.P. Historical Papers relating to Kumaon (1809-42) Allahabad ( 1956) P 225 
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
The write up is for general readers.
History of Their Garhwal to be continued in next chapter …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Buddhism and Buddhist Literature: An Introduction

Botany in Mahajanapada Era or Buddhist Literature (1425 to 323 B.C.E) – 1
 BOTANY History of Indian Subcontinent –46
-
By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)-
-
   After Mahabharata era history, we have left Mahajanapada history in India (from 1425- 323) .The history references of Mahajanapada Era are either in Jain Literature or Buddhist Literature. Mahajanapada Era is also called Rise of Magadha Power. 
 At the time of Buddha birth, Hindu religion  was facing problems of division among sects and various confusions due to many faiths and caste system . Buddhism and Jainism took benefits of confusion and Theerthankars and Buddha brought new philosophies to the world.
 At the time of Buddha and Mahavira, social, religious and cultural revolutions took place in India (1)
 At the time of Buddha, there were 16 Janapadas in India and there were four major or powerful Janapadas as follows –
Magadha
Kaushal
Kaushambi
Avanti
And there were other 12 minor Janapadas (1)
There were many isms or philosophies /Vadas, superstitions in India at the time of Buddha and Mahavira and people were eager for getting real answer (2).
Siddhartha, Gautama Buddha founded Buddhism (though he never said so) (3) . There is no agreement among scholars for  exact life span of Buddha .However, according to Singhalese tradition Buddha died in 543 BC at the age of 80. However it does not match with other dates or personalities life as Asoka (3)  . So we may take that Buddha might have lived from 487 death year of Buddha and 567 as birth year of Buddha (4).
Since the author’s aim is History of Botany and not Social history, the life of Buddha is taken 567- 487 BCE.
 Buddhism was spread out of India too. That is the reasons we get Buddhist literature from neighbouring countries more than India.
In following chapters, this author will discuss botanical aspects from various Buddhist literature found in India or elsewhere.
Pl see Botanical aspects in Navneetikam (A Buddhist book) ..
 



 

 
References-
1-Vidyalankar Atrideva  Ayurveda ka Vrihat Itihas, Hindi Samiti , Banaras(1960)  page 91
2- Deva Namenda Acharya, (2001)  Baudhadharma  Darshana , Motilal Vandrashidas , Delhi (2001) page 1 
3-Mahajana V.D, Ancient India, S .Chand & Company Delhi (1998) page 180
4- Mahajana V.D, Ancient India, S .Chand & Company Delhi (1998) page 181
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019
History of Botany in Pali/Maghadi literature, Applied Botany in India in Buddhist literature,
 HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 क्यार (बिछला ढांगू ) के मोहन लाल बड़थ्वाल की चौकोर  तिबारी में काष्ठ कला उत्कीर्ण

Traditional House Wood Carving Art in Tibari of Mohan Lal Barthwal from  Kyar, Bichhla Dhangu Garhwal, Himalaya

ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों पर अंकन कला -15
  Traditional House Wood Carving Art of Dhangu , Garhwal, Himalaya   -15-
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  24
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -  24

-
 संकलन - भीष्म कुकरेती

-
 क्यार बिछला ढांगू में बड़थ्वालों  व अन्य जातियों का गाँव  है।   अगर  भौगोलिक दृष्टि से अध्ययन करें तो साफ़  पता चलता है कि कभी क्यार   बड़ेथ (मल्ला ढांगू ) का ही भाग रहा होगा।  भूस्खलन या अन्य भौगोलिक कारणों से क्यार आज बड़ेथ से  बिलकुल अलग गाँव दिखता है।  क्यार के आस पास के गाँव कौंदा , तैड़ी , हथनूड़ , कुठार व नैरुल -कैंडूळ  हैं।  वैसे सिलोगी (कड़ती ) की सीमा भी क्यार से लगती है। कोटद्वार में  प्रसिद्ध आयुर्वेद चिकित्स्क व लेखक डा. चंद्र मोहन बड़थ्वाल क्यार के ही हैं।
  क्यार के मोहन लाल बड़थ्वाल की तिबारी की सूचना व फोटो मिली है।  तिबारी कभी अपने भव्य रूप में रही होगी।  तिबारी में कई कलायुक्त उत्कीर्ण के दर्शन आज भी होते हैं। 
 क्यार के मोहन लाल बड़थ्वाल की तिबारी भी आम तिबारियों जैसे पहले मंजिल पर है व दुभित्या (अंदर के कमरा व बाहर दूसरा कमरा ) मकान पर स्थापित है।  तल मंजिल के ऊपर पाषाण छज्जे को टेक देने हेतु नक्कासीदार पत्थर के दास (टोड़ी ) लगे हैं।  पाषाण दासों पर नक्कासी  ' हय मुख:  '  की छवि  (perception ) प्रदान करती हैं।  ऊपर छत के आधार काष्ठ छज्जे के काष्ठ दास पर विशेष नक्कासी नहीं है। 
    तिबारी चौकोर आयताकर काष्ट तिबारी है।  अर्थात तिबारी में कोई मेहराब।  तोरण मोरी , चापाकार मुख /मोरी नहीं है।   तिबारी की कला उत्कृष्ट किस्म की है।  तिबारी में आम तिबारियों जैसे चार स्तम्भ , खम्भे, सिंगाड़  (columns ) हैं व प्रत्येक स्तम्भ उप छज्जे /दहलीज देळी के ऊपर पाषाण चौकोर आधार पर टिके हैं।  अन्य आम तिबारियोंजैसे मोहन लाल बड़थ्वाल की तिबारी के स्तम्भ आधार कुम्भी। तुमड़ी  (उलटे कमल दल से बना )  नहीं हैं। ना ही आम तिबारियों जैसे स्तम्भ पर कुम्भी के बाद वाला उभरा ,  वाला डीलु  (गुटका , इंढोणी या wood plate ) जैसे कोई आकृति है।  हाँ स्तम्भ के आधार के बाद वर्टिकली स्तम्भ पर क्षीण डीलु आकृति देने की कोशिस है पर यह डीलु  उभर कर सामने नहीं आये हैं। 
   प्रत्येक स्तम्भ अधोलंब रूप (vertically ) में तीन प्रकार  के कला भागों में विभक्त है।  एक किनारा वाले भाग में नीचे से लेकर ऊपर  तक लता व पुष्प आकृतियां उत्कीर्ण हुयी है।  मध्य भाग  उभार उत्कीर्ण है व दुसरे किनारे के ख्म्भों सिंगाड़   पर भी  नीचे से ऊपर तक वानस्पतिक /प्रकृति जन्य कृति उकेरी (उत्कीर्ण ) गयी है।  सभी चार सिंगाड़  ऊपर  एक  कलायुक्त  /नक्कासीदार पट्टी याने स्तम्भ शीर्ष से जुड़ जाते हैं। स्तम्भ शीर्ष पट्टिका पर ज्यामितीय व प्राकृतिक अंकरण उत्कीर्ण हुआ है।  स्तम्भ शीर्ष पट्टिका मुंडीर के ऊपर एक उभरी पट्टी है जिस पर अलंकरण हुआ है।  इस पट्टी के समांतर ऊपर एक और चौखट पत्ते है जिस पर कुछ पर्तीकात्मक  (आध्यात्मिक या अन्य ) वानस्पतिक  अलंकरण  हुआ ही है साथ ही ऊपर छत छज्जे के दासों (टोड़ी )  के तल भाग भी दिखाई देते हैं या कला हेतु जोड़े गए हैं।  इस पट्टिका  के ऊपर की कड़ी पर  छत के काष्ठ छज्जे के दास टिके हैं। प्रत्येक काष्ठ  दासों  के मध्य अलग अलग कलाकृतियों के दर्शन होते हैं व चक्षु आनंद देने में सक्षम  हैं। इन दासों के मध्य छह प्रकार की कलाकृतियां इस पट्टी पर उकेरी गई हैं।  दास मध्य स्थलों पर वानस्पतिक जैसे चक्राकार पुष्प  , कुछ कुछ कर्मकांड  कर्मकांड में  प्रयुक्त होने वाले प्र्तेकात्मक ज्यामितीय चित्र जैसे जन्मपत्री  आदि में गृह रेखाएं बनाने हेतु चित्र होते हैं अतः कहा जा सकता है कि शीर्षथ पट्टी जो छत की पट्टी से मिलती है उस शीर्षस्थ (   wooden  head plate )   पट्टी में आध्यात्मिक - धार्मिक (दार्शनिक spiritual symbolic  ornamentation )  व वानस्पतिक(nature ornamentation)   चित्र उत्कीर्ण हुए हैं। 
     तिबारी में कहीं भी मानवीय चित्रकारी (Figural , पशु , पक्षी , मानव अदि ) नहीं हुयी है।  तीन मुख्य कलाएं उभर कर सामने आयी है ज्यामितीय  , प्राकृतिक व दार्शनिक (आध्यात्मिक /धार्मिक ) कला पक्ष।
    बिन चाप (मेहराब Arch ) की तिबारी होते भी यह तिबारी  दर्शनीय है चक्षु आनंद दायक है जैसे साइकलवाड़ी में दिनेश कंडवाल , कठूड़ में विद्या दत्त कुकरेती की तिबारियां।  जबकि कठूड़ की टंखी राम की तिबारी भी बिन मेहराब की चौकोर तिबारी है किंतु शीर्ष में पट्टियों में कोई विशेष कला नहीं हुयी है। 
 तिबारी का  छाया चित्र  से साफ़ झलकता है कि मकान की छत गिर गयी है और मकान ध्वस्त होने ही वाला है फिर कोई पठळ ले जायेगा का कोई दारु (काष्ठ ) ले जायेंगे  और यह कलायुक्त तिबारी की कहानी भी ऐसे ही बिन सुने जाने  समाप्त हो जाएगा जैसे गढ़वाल में सदियों पहले  भव्य इतिहास भूस्खलन , भूकंप में समाप्त हुआ ।   आवश्यकता है कि इन तिबारियों का सर्वेक्षण हो , अध्ययन तो हो व इन्हे डिजिटल माध्यम में ही सही  सुरक्षित रखा जाय।     

 
सूचना व फोटो आधार - अभिलाष रियाल व कमल जखमोला
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
  Traditional House Wood Carving Art of, Dhangu, Garhwal, Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of  Malla Dhangu, Garhwal , Himalaya; House Wood Carving Art of  Bichhala Dhangu, Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Talla Dhangu, Garhwal Himalaya; House Wood Carving Art of  Dhangu, Garhwal, Himalaya; ढांगू गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला   


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Demand by Hearsay for Doon Valley Ownership  

History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 125 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 125 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1354   

  By:  Bhishma Kukreti
(History Student)
-
 Referring ‘English Pre Mutiny Records, Kumaon, Pau Le series 1, Garhwal Raj, 1815-1824 the Hearsay letter’, Dr. Dabral offered details of Hearsay demanding buying Doon valley on lease/ contract for five years (1) 
  Hearsay bought Doon and Chandigahat from exiled prince Sudarshan Shah in 1811 (1) . According to Pre Mutiny records, Kumaon, Hearsay sent a demand letter to Rause the Doon superintendent on 28 April 1820 that let him be given Doon Valley on rent/lease of contract for five years on the rate of 75005 Farukhabadi rupees.   
 Hearsay reminded on the above letter that since while selling Chandi Ghat Jagir to British with a supplementary condition that whenever needed British would pay regular  fortune for Doon Jagir to him (Hearsay) and his heirs (2). Hearsay attached the copy of deal between Sudarshan Shah and Hearsay in 1911 (1) and selling deal of Chandighat between British and Hearsay (1). On that deal letter, Sudarshan Shah accepted that he put Doon Jagir as mortgage for Rs. cash 1200 (1).
 Hearsay and his heirs regularly had been sending reminder letters to British authorities and Sudarshan Shah. Both disagreed the ownership claimed by hearsay and heirs (2).
   Hearsay was informed by letter that –
Hearsay did  not have any contribution  on getting back the Kingdom for Sudarshan Shah
The King Sudarshan Shah got back his kingdom due to British army action and not by struggle by Hearsay . Sudarshan Shah left the right on east Garhwal as per agreement .
   Board of Commissioners Farukhabad clearly sent letter to Hearsay that British would never accept his claim and he was free to plea in any court(2)  .

   
  References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page 110-111
2- English Pre Mutiny Records ,  Kumaon, Paun Le series 1, Garhwal Raj, 1815-1824 the Hearsay letter 
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
The write up is for general readers.
History of Their Garhwal to be continued in next chapter …



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plants mentioned in earliest Buddhist literature  -1

Flora in Early Buddhist Literature (Pali Tipitaka) -1
Botany in Mahajanapada Era or Buddhist Literature (1425 to 323 B.C.E) – 1
 BOTANY History of Indian Subcontinent –47
-
By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)-
-
  There is Buddhist literature of different ages as early, mid and later stages. Vinaya Pittak is (rules of Buddhist Union), Sutra Pitaka and Abhidhamma are earliest Buddhist literature.
Tipitaka is terms for three (Ti) books (Pitaka or Basket) for earliest Buddhist literature, Tipitaka consists of following three books or texts in Pali language (1)  –
Sutra Pitaka (Sermons of Buddha)
Vinaya Pitaka (Rules of Monks)
Abhidhamma Pitaka (scholastic reworking of Buddhist literature)
Tipitaka or three books s(baskets) were  composed between 550 to start of Christ era (2).
S. Dhammika offers us detailed list of plants mentioned in various early Buddhist literature in title ‘Nature and the environment in early Buddhism  ( 3) including following Jataka information -
 
Pali Common Name Plant ---------Botanical name ---------Reference
Ja= Jataka tales  (4)
Vin= Vinaya Pitaka (7)
M.=Majjhima nakaya  (6)
Th= Theragata  (8)
Ap= Apadana  (5)
Agaru  ------------- ------------Aquilaria agallocha -------Ja.VI,144:510, 530
Ankola  --------------    - Alangium lamarcii    ------------  Ja.VI 535
Acchiva    (a plant) ------Drum stick tree   ------- -           Ja.VI 535
Ajjukana –      Terminalia arjuna     ------------------------- Ja.VI 535
Anjanrukkha  -- black tree ------------------------------------- Ja .I 333
Atthikadali  - a banana type ----------------------------------- Ja.V 406
Atimuttaka  --perhaps  Hiptage madablota  (3)---- --------Ja.V, 422
Anoja -------------------Red flowered plant --- -----------Ja. I, 9
Apphota (creeper) ------------------------------------------ Ja.VI 336
Amba ---------------------Mangifera indica ----------------- Ja.II 393
Ambataka ------- Spondias mangifera -------------------Tha 466
Avaka -------------------Blyxa oryzetorum ----------Ja.III 522
Asana -------------------- Terminalia tomentosa ----- Ja.VI 535
Asi (a palm tree (3)----------------------------------------- Ja.VI 336
Asoka ------- -----------Sara asoka ------------------------- Ja VI 188
Assatha ----------- Ficus religiosa --------------------------- Ja. V 328
Ahicchataka ----------- Mushroom ----------------------------- Ja. II, 95
Abhuji (a type of tree ) -------------------------------- Ja V,95
Amalka -------------- Emblica officinalis –------------Ja. IV , 363
Alu means tuberous  roots  ------------------ Ja.IV 371
Aluka – atubor ------------------------------------ Ap. 17
Asitika (Omiya name) – Entada scandens ----------M.I .81

Balance plant list from Earlier Buddhist Literature will be concluded  in the  next chapter
-
References
1-Tipitaka I Buddhist canon, Encyclopaedia Britannica
2-Barbara Crandall, (2012) Gender and Religion 2nd edition, The Dark Side of Scripture ,  Bloomsbury Academic page 56-58 
3-Dhammika, S. (2015), Nature and the environment in early Buddhism, Buddha Dhamma mandala Society, Singapore  pages 1to  206
4- Jataka with Cemetery, ed. V. Fauseboll PTS 1877 -97 
5-Ap =Apadana edited Marry E. Litty  PTS Oxford 2000
6- M= Manjhima Nikaya editor V. Trenckner , R Chalmers London 1887-1902
7- Vin =Vinaya Paitaka , edi . H. Oldernberg PTS London 1879-83
8- Th =Theragata  edi. H. Oldenberg, Pischel 2nd edi , London  PTS London 1966


Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019
History of Botany from Pali/Maghadi literature, Applied Botany in India in Buddhist literature, Plant Science in early Indian Buddhist Literature
 HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Kashyap Samhita or Bridhajeewaktantra : An introduction and Medical tourism indicators

History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in Nagavansha Period (176-340 A.D.) – 8
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in India, South Asia- 126 
(With Special mentions of History of Medicines in India)

 By: Bhishma Kukreti
(Medical Tourism Historian)
-
Nepal Rajguru Hemeraj Sharma first published the Kashyap Samhita. That Samhita was partially published but now complete Samhita is available (1). Yadva ji Vikram Ji Acharya edited the classic Samhita (1). Kashyap Samhita /Bridhajeewaktantra has relation with Kaumar Bhritya Tantra (Child disease cure or Paediatric Science)
According to Dr Ajay Kumar (2) the scholars created Kashyap Samhita in 600 BCE. While Satyapal Bhishgacharya concludes that Kashyap Samhita written on Tada Patra (Palm leaves) seems to be   700 -800years back (3).  Ayurveda Historian Vidyalankar wrote about Kashyap Samhita or Bridhajeewak Tantra   in Nagvansha Chapter 176-340 A.D (1). 
  Kashyap Samhita is as the custom of Charaka Samhita. Marich Kashyap is the narrator or preacher of Kashyap Samhita. There is three times mention of Marich Kashyap in Charaka Samhita (1) . There was downfall in the interest among scholars for Kashyap Samhita and then Jeewak the son of Richik summerized or abridged for scholars  . The five year old child Jeewak presented the short version of Kashyap Samhita (reworked by Jeewak) before scholars in a medical conference in Kankhal /Haridwar at Ganga bank in Uttarakhand. The scholars did not accept the short version as they did not believe a child could do shorten the huge volume of Kashyap Samhita. Scholars just refused to hear Child Jeewak. Jeewak dipped into gang and came out as old aged Jeewak or Bridha Jeewak. Scholars named him Bridha Jeewak and accepted the shorten version of Kashyap Samhita (2). In later stages, Vatsya the heir of Jeewak promoted by editing further copies or bringing new editions for Kahsyap Samhita and there is name of Kankhal in the late stage edition too (1). Vidyalankar analysed and concluded that Vatsya should be around Kalidas period that is 4th century AD.
   - Medical conference in Kashyap Samhita (edited by Vatsya) the indicator of medical tourism -
  Dr. Ajay Kumar offers the story of Jeewak and his becoming Bridha Jeewak (2) that there was medical scholar conference in Kankhal (Today’s Haridwar, Uttarakhand) where medical scholars attended and Jeewak presented the short edition of Kashyap Samhita. It clearly shows that around 4th century AD, there was custom of medical scholars attending medical conferences. The holdings   of medical conferences clearly indicate the sign of the development of tourism and medical tourism.
References
1-Vidyalankar Atrideva,   Ayurveda ka Vrihat Itihas, Hindi Sahitya Samiti, Banaras pages -960, page 204-205
2- Kumar Dr. Ajay, Dr. Ttina Singhal, Kashyap Samhita: Kewal Mool Shloka , published by Dr. Ajay Kumar , 2001 , page 1 of Grantha Parichay
3-Rai Deepshikha, Kashyap Samhita, Kashyap Samhita: A review of History and its contribution to Kumarbhritya, International Jounral of Ayurveda and Herbal medicines 4.5 (2014) 1569-1578

 Copyright @ Bhishma Kukreti, //2020 bjkukreti@gmail.com
  History of Medical Tourism, health Tourism and Wellness Tourism and History of Medicines in Nagavansha / Kashyap Samhita India will be continued in next chapter – 127

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Demands by Sudarshan Shah and Pritam Shah 

History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 126 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 126 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1355   

  By:   Bhishma Kukreti (History Student)

-
   In 1823, King Sudarshan Shah put his plea that as per the order of Frazer, he should get the whole west of Mandakini River region . Bamsu, Maikhanda and Dhanoli Pattis were under the demanded region. British authorities informed the king that at the time of agreement between him and British , Nagpur region was included in British ruled region (2)
    Pritam Shah returned to Garhwal in 1818 from Nepal. Pritam Shah put following demands before British authorities (1) –
Pritam Shah pleaded that the Pradyumna Shah administration offered him the Jagirs of East Alaknanda, west Alaknanda, Ravain, and Doon valley regions. Therefore, he should get back those Jagirs.
Pritam Shah pleaded strongly that he was brother of king Pradyumna Shah and he should get tax free Jagir as heir of Pradyumna  Shah .
 British (Company) decided that since British won the territory from Garhwal , therefore, there is no ownership rights of anybody on that won land. Part from that, already Sudarshan Shah was the king of part of Garhwal too (2(
  On 11 October 1822, secretary of East India company wrote to Trail the Kumaon commissioner (1) that Governor General had strong opinion that Pritam Shah should get  reasonable  amount  for his livelihood . Sudarshan Shah agreed for paying monthly allowance to Pritam Shah before Pritam Shah returning to Garhwal from Nepal. Secretary asked commissioner that the king should pay the allowance. Secretary asked to commissioner for discussion with Sudarshan Shah for parting the Kingdom with Pritam Shah (3)
 Dabral informs (1) that as per Raturi , King Sudarshan Shah paid him full respect as senior family member and offered him a Jagir of Rs. 10000 annually . Pritam shah married to a Guleri girl too apart from marrying Nepali girl. As per English Mutiny records the King agreed for paying Rs. 5000 annually to Pritam shah (1) . Pritam Shah died  in 1836 and Sudarshan Shah fixed the allowance for his widow for Rs.416.10 Ana annually. Sudarshan Shah did not pay that allowance regularly too (1) . The Pritam Shah’s Widow wrote letter to L. C. Young and as per information from L.C. Young, the Governor Genera’s Agent of Delhi replied to young that the King should pay allowance regularly to the widow of Pritam Shah.


  References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page 111 -112
2- English Pre Mutiny Records ,  Kumaon, Pau Le series 1, Garhwal Raj, 1815-1824
Raturi H.K , Garhwal ka Itihas page 465
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
The write up is for general readers.
History of Their Garhwal to be continued in next chapter …

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22