Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1121645 times)

Bhishma Kukreti

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Advice for Gardening /Horticulture in Shukra Niti

Plant Science (Botany) aspects in Shukra Niti -4
Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Dharma Shastra, Purana etc. 9
BOTANY History of Indian Subcontinent –77

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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Shukra Niti is a Niti Shastra or political science book .However, there are advices for gardening in Shukra Niti. Shloka from 52 to 56 of Chapter Lokdharma Nirupan deals with advises for horticulture as (1)-
  The Garden should be on left of house or on boundaries only. Irrigation to plants /trees is must in morning and evening in summer; once in there days in winter and on fifth day in spring season. In rainy season, there is no need of irrigation (Shukra Niti Lokdharma Nirupan 52-53).
 For fruits protection,  boil  and them cool the  horse gram , black gram , barley , or sesame seeds and put that water into irrigating water  or irrigate plants by that water . Irrigate by fish washed water the flowering plants;. The compost of sheep, sesame seeds, red meat is also beneficial for raising the trees (Lokdharma Nirupan 55-56)
 
The above Shlokas are clear indicators that at the time Shukra Niti creation the horticulture was developed up to satisfactory  extent.

References –   
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books, Delhi, page 231
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra and Purana will be continued

Bhishma Kukreti

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Corrupt Subordinates of CEO are dangerous

Benefits of  Humility in CEO for Imporovement   
Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 39 
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers based on Shukraneeti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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 भ्रष्टश्री: स्वामिता राज्ये नृप एव न मंत्रिण: I
तथाअविनीतदायादोदांता: पुत्रादयोपि च II ( Shukra Niti Rajkrityadhikar Nirupan , Shloka 95)
Translation –
 The corrupt King will be King but corrupt minister loses the job. The corrupt King loses crown only when kin or family members, sons are   notorious, corrupt and unfaithful or addict.
 

References-
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 29
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 

Bhishma Kukreti

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ठंठोली में (ढांगू )  पंडित पूर्णा  नंद कंडवाल के जंगले दार  कूड़  में काष्ठ  कला

ठंठोली में भवन काष्ठ  कला व अलंकरण -7
House Wood Carving Art  in  Thantholi village -7
    ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला श्रृंखला
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण    श्रृंखला 
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  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  70
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    70
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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 मल्ला ढांगू में ठंठोली गाँव   वैद्यकी व पंडिताई हेतु प्रसिद्ध रहा है व जुड़वां  गांव रणेथ  में डळया  गुरुओं के कारण भी प्रसिद्ध रहा है. ठंठोली व रणेथ  के कारण ढांगू की पहचान मिलती थी (identity ) . ठंठोली में तिबारी व जंगलेदार मकानों की कमी नहीं है।
  इसी क्रम  में आज  पंडित पूर्णा नंद कंडवाल के जंगलेदार मकान की चर्चा की जायेगी .  छज्जा पत्थर के दासों (टोड़ी ) पर आधारित है।  लकड़ी  का उभरा छज्जा  लकड़ी के दासों पर टिका है।  पंडित पूर्णा नंद कंडवाल के जंगलेदार कूड़  (मकान ) में पहली मंजिल पर जंगल बंधा  है।   व इस जंगले  में 16 काष्ठ स्तम्भ हियँ जो छज्जे से लगे काष्ठ छज्जे पर आधारित हैं।  स्तम्भ का आधारिक भाग पर छिलवट्टी लगाई गयी है जिससे स्तम्भ का आधार को छवि मिलती है।  स्तम्भ का सिरा या शीर्ष या ऊपरी भाग छत आधार  काष्ठ पट्टिका से मिलता है।    छत आधार के दास  लकड़ी के हैं।  स्तम्भ के ढाई फुट ऊंचाई से एक रेलिंग है जिस पर धातु रेलिंग हैं। 
पूर्णा नंद कंडवाल के जंगलेदार भवन में लकड़ी पर केवल ज्यामितीय कला या  अलंकरण हुआ है कहीं भी प्राकृतिक , मानवीय या प्रतीकात्मक (आध्यात्मिक ) चित्रण नहीं मिलता है।
  ठंठोली में पूर्णा नंद कंडवाल की इस जंगलेदार मकान की मुख्य विशेषता है बड़ा मकान  का होना जो इसे ठंठोली में ही नहीं क्षेत्र में भी प्रसिद्ध बना देता है।   
   
सूचना व फोटो आभार : सतीश कुकरेती , कठूड़
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

Bhishma Kukreti

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Second Sanad to King Bhavani Shah from Canning

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 12
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 160
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1397   
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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 One the reasons of Gadar / revolt (1857) by Indian Kings against British raj were that British officials or British government did not allow kings adapting their heirs in case of no legal son. British Governor General used to refuse such adaption and after death of king, British used to take the Kingdom by force  .  Dabral states that after Gadar, British Queen  changed the policies and started accepting adaptation of heirs by the Kings (especially those helped British). (1).
  British Government accepted the adaptation by Sudarshan Shah too and offered a new Sanad by Governor General Lord canning as follows  to Bhavni Shah (2)-
                                                                Date 11 March 1862
Queen Victoria has a desire that present Kings rule their Kingdoms for ever. And their heirs should have right to rule on the Kingdoms. By this ‘Sanad’, It is being assured you that if your heir  is not from your legal wife or your own , you may adapt a heir as per Hindu customs  or other methods.  Government will accept the adapted heir as future King.
  Till you show faithfulness to British Crown, and will follow the engagements, treaties , orders if any , British government will not be hurdle in your actions (ruling the Kingdom)
                                                                      Signature  Lord canning
References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition) , Veer Gatha Press, Dogadda  , (1999  )page  168 
2- Atchison,  Treatises , engagement s and Sanads  vol.2 page 62
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Krishi Parashar: An Early Sanskrit Writing on Agriculture in India

Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Samhita, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Samhita Dharma Shastra, Purana etc. 10 
BOTANY History of Indian Subcontinent –789

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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        India has been fortunate for having rich agriculture heritage from the time of creating Vedas and even developed agriculture science in Indus Valley period.
There is a book that is oldest in agriculture in Sanskrit is Krishi Parashar.  Krishi Parashara traces back to the evolution of agriculture science through literary records to Arthashastra of Kautilya (400 BC). 
There is debate about   Parashara the author of Krishi Parashara is still on. The name Parashara sage appears in many ages as individual, family (gotra) or as institution. Parashara had been related to many sciences as astrology, medicines etc..
  Nalini Sadhale, H.V. Balakundi and Y .L. Nene translate the original Sanskrit text into English (1) also discussed the date of creation of Krishi-Parashara.  Majumdar in Ancient India states that the author of Krishi Parashara was perhaps earlier than 6th century AD but not later than 11th century AD.  Varahamihira was there in around or early 6th century (2) , Varahmihira described about Parashara as authority on agriculture , astronomy, astrology and metrology. That means the starting point on the period of Krishi Parashara starts.  Nalini et al referred Kane (History of Dharmashastra 1930) and stated that  the date of Parashar Smriti or Krishi Parashar would be between 1st and 5th Century. Sadhale et all referred Upendra Singh  ( A history of Ancient and Early Medieval India  (1971) , states that the date of Krishi –Parashara is after Kautilya’s Arthashastra and not more than 4th century AD.
     The ancient text Krishi Parashara is constructed in Anustambha Chhanda (meter) style in Sanskrit verses. There are two hundred and forty three verses in Krishi Parashara.
The book Krishi Parashara deals with applied agriculture, there is farmer’s almanac containing astronomical and metrological data of geographical and climatic condition.
Parashara describes various aspects of agriculture (Applied Botany)   as manure, seeds and storing seed, cattle management  ,  agro appliances as  construction of plough, sowing, plantation, raising , irrigation, cropping , harvesting, measuring yields,  The crop described in present Krishi Parashar is rice and that means the text has relation with East part of India.
Professor Pandeya divided Krishi Parashara into following main parts in his Hindi Translation (3) –
Prastavikam or preface
Vrishti Khand  (Raining )
Krishi Khand (agriculture) 
Reference   
 1-Sadhale Nalini, H.V . Balakundi and Y .L. Nene (Tr.) Krishi Parashara (Agriculture by Parashara)   Bulletin no 2 of Asian Agri-History, Foundation, Secundrabad, and Telangana
2 – O Connor, J.J Robertson Edmund F . Varahamihira, (2015) Mac Tutor History of Mathematics Archives, Universities of St Andrews 
Pandeya, R. 2002, Krishi Parashara, Motilal Banarasi Das , Delhi
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History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashar, Krishi Kashaypa  and Purana , Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

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Humble, demure, disciplined CEO makes the organization Prosperous and influence organization performances 

Benefits of  Humility in CEO for Improvement   
Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 40 
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers based on Shukraneeti)   
By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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सदानुरक्त प्रकृति:  प्रजापालन तत्परः I
विनीतात्मा हि नृपतिर्भूयसीं श्रियमश्नुते II (Shukra Niti Rajkrityadhikar Nirupan . 96)
 Translation –
The King that becomes highly prosperous who is humble disciplined and raises the citizens (subjects) well and as well as citizens are always devoted to him or subject loves the king.
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  Humble CEO matters for performances of Organization
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 In a research paper, Ou, Waldman and Peterson (2015) concluded that their study suggests that humility is a potentiality significant   CEO attribute with consequences for firm’s strategies and performances. No doubt humble CEO would not get Title of Great CEO but that humble CEO is always beneficial to the organization for better performances and human handling aspects in organisation (2). 

References-
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 29
2- Ou A.Y., Waldman, D.A., Peterson S.J., (2015), Do Humble CEOs Matter? An Examination of CEO Humility and Firm Outcomes, Journal of Management  Vol. XX No X, Month XXXX pages 1- 27
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 

Bhishma Kukreti

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कणोली  (टिहरी  गढ़वाल ) में  कमला नंद , केशवा नंद , सत्या  नंद बडोनी के जंगलादार  कूड़  में काष्ठ  कला

  टिहरी गढ़वाल , उत्तराखंड , हिमालय में भवन काष्ठ  कला अंकन - 1
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Tehri Garhwal, Uttarakhand , Himalaya  -1

गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ , अलकंरण , अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  70
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya - 70   
- केशव नंद
 संकलन - भीष्म कुकरेती
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  जैसे जैसे तिबारी कला मंहगी होती गयी व तिबारी निर्माण कलाकारों  उपलब्धि कम होती गयी ,  जंगलों पर सरकारी शिकंजा अधिक कसता गया , गढ़वाल में तिबारी की जगह जंगलेदार मकान निर्माण का प्रचलन शुरू हुआ।  शायद 1945  के बाद जंगलेदार मकानों का प्रचलन शुरू हुआ होगा जो 1950 के बाद प्रचलन में वृद्धि हुयी होगी।
  ऐसी ही एक  कणोली  गाँव , विकास खंड कीर्ति नगर , टिहरी गढ़वाल में कमला नंद , केशव नंद , सत्या नंद  बडोनी बंधुओं  के 24  फ़ीट लम्बा  जंगलेदार मकान की सूचना मिली है।  भवन अधिक प्राचीन नहीं  है। एक खंड है तो  6 कमरों और दुखंड हो जंगल 12 कमरों का है।  पहली मंजिल पर काष्ठ जंगल बंधा है।  जंगल में  20 लगभग स्तम्भ हैं जिनका आधार लकड़ी का छज्जा है व छज्जा लकड़ी के दासों  पर टिके  हैं।  स्तम्भ आधार पर ढाई फिट ऊंचाई तक दोनों ओर खपची  लगी हैं जिससे स्तम्भ आधार मोटा ही नहीं दीखता  अपितु नयनाभिरामी छवि भी बन जाती है। खपची से ही जंगल या रेलिंग है।  स्तम्भ सपाट  हैं व सीधे छत आधार काष्ठ पट्टिका से मिल जाते हैं , छज्जा पट्टिका अथवा छत आधार पट्टिका में ज्यामितीय कला के अतिरिक्त प्राकृकित व माविय कला उत्कीर्ण नहीं है।  बड़े ऊँची खिड़कियों से साफ़ जाहिर है मकान नया ही है याने 1975  में मकान निर्मित हुआ व लागत आयी 25  हजार रुपया। 
 ज्यामिति कला वाला  सत्या नंद बडोनी के जंगलेदार मकान की भव्यता इसे बड़े आकर में है। 

सूचना व फोटो आभार : सत्या  नंद बडोनी , कणोली 
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of  Ghansali , Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya ;  Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of  Pratapnagar , Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya ;  Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of  TDevprayag , ehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya ;  Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of  Dhanaulti, Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya ;  Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of  Jakhanidhar Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya ; 


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  जल्ठ (डबराल स्यूं ) में   सोहन लाल , जगदीश व अनसूया प्रसाद डबराल की खोळी  में काष्ठ कला व अलंकरण

 जल्ठ  (डबरालस्यूं )  की लोक कलाएं -2
डबरालस्यूं गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अलंकरण , अंकन कला  श्रृंखला -6
  Traditional House wood Carving Art/ornamentation   on Tibari, Nimdari, Kholi of   Dabralsyun - 6
  Traditional House wood Carving Art /ornamentation of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
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  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  71
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    71
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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जल्ठ डबराल स्यूं ही नहीं अपितु ढांगू उदयपुर में एक प्रसिद्ध गांव है।    पंडिताई में जल्ठ  अगवाड़ी  गाँव था और तभी कहावत या लोक गीत चलता था कि "जल्ठ  कौंकी  'धोती बड़ी"  .' बड़ी धोती' वास्तव में  विद्वता हेतु उपमा दी गयी थी जल्ठ  को।  सिलोगी स्कूल स्थापना में स्व सदा नंद कुकरेती को जल्ठ  के ही डबराल गुरु ने सहायता दी थी। 
 आज का विषय है जल्ठ  में  सोहन लाल , जगदीश व अनसूया प्रसाद डबराल  डबराल बंधुओं की खोली में काष्ठ  कला /अलंकरण ! खोळी  का एक अर्थ होता  है तल मंजिल से ऊपरी मंजिल जाने हेतु अंदरूनी मार्ग का प्रवेश द्वार।  जब दुखंड मकान में तिबारी (बंद या खुला ) में जाने हेतु तल मंजिल में प्रवेश द्वारा बनाया जाता था तो उसमे अधिकतर आध्यात्मिक /प्रतीकात्मक , प्राकृतिक  अलंकरण किया जाता था।
  भोला दत्त -सोहन लाल डबराल की खोळी  में तीन तह वाले स्तम्भ /सिंगाड़  है जो ऊपर शीसरह में जाकर तीन तह वाला तोरण /मेहराब /अर्ध गोलाकार मुरिन्ड बनाते हैं।  स्तम्भ या सिंगाड़  पत्थर के चौकोर डौळ में खड़े हैं व स्तम्भ की हर तह में प्राकृतिक अलंकरण उत्कीर्ण हुआ है।  तोरण /मेहराब का भीतरी भाग में तिपत्ति आकर का अलंकरण है तो मध्य तह व बाह्य तह में प्राकृतिक अलंकरण उत्कीर्णित हुआ है।   तोरण के  बाह्य तह में पुष्प भी उत्कीर्णित हैं।   बाह्य तह तो काष्ठ उत्कीर्ण कला व अलंकरण का उत्कृष्ट नमूना है।   पुष्प नक्कासी कई छवि बनाते हैं जो एक नायब नक्कासी का सबूत है। 
  सिंगाड़  के तोरण  ऊपर शीसरष में एक कलात्मक काष्ठ  छत  बिठाई गयी है।  छत के  ऊपरी भाग पर ब्रिटिश काल की  टिन  छत या खिड़कियों की छत पर कटान का सीधा प्रभाव दीखता है और यह वास्तु उस समय सिलोगी जैसे स्थलों में फारेस्ट गार्ड की चौकियों में साफ़ दीखता था या आम जनता हेतु देखने हेतु उपलब्ध था।  मुरिन्ड  के  ऊपर पत्थर की छत न हो कर काष्ठ  की छपरिका है।  छपरिका व मुरिन्ड के मध्य दोनों ओर  दो दो  कलात्मक प्रतीकात्मक काष्ठ  ब्रैकेट /दिवालगीर चिपके /फिट  हैं।  प्रत्येक दिवालगीर /ब्रैकेट  में मोरनुमा पक्षी, बेल बूटे  व एक प्रतीकात्मक  आधात्मिक आकर उत्कीर्णित हुआ है।  पक्षी के पंख ऐसे लगते हैं जैसे कमल पुष्प दल  हों।  खोळी /खोली में कला का अद्भुत नमूना का उदाहरण है    जल्ठ   में  सोहन लाल , जगदीश व अनसूया प्रसाद डबराल की भवन खोली। 
शीर्ष में  छप्परिका में ज्यामितीय व प्राकृतिक दोनों अलंकरण हुआ है यद्यपि ज्यामितीय अलंकरण अधिक उभर कर आया है। छपरिका से शंकुनुमा आकृति नीचे लटकी हैं जो खोळी की   सुंदरता वृद्धि करती हैं।  खोली संभवतया 1930 के लगभग निर्मित हुयी होगी।
   निष्कर्ष में कहा जा सकता है कि जल्ठ  में सोहन लाल , जगदीश व अनसूया प्रसाद डबराल की खोली /खोळी में नक्कासी नक्श का  उमदा  नमूना मिलता है।  जल्ठ    की डबराल बंधुओं की इस खोली/खोळी  में प्राकृतिक /वानस्पतिक , मानवीय (पक्षी व नजर उतरने का प्रतीक ) व ज्यामिति कलाओं /अलंकरणों का नयनाभिरामी प्रयोग हुआ है।   खोली को आज की दृष्टि से नहीं अपितु उस समय की दृष्टि से देखें तो एक ही शब्द जुबान पर आएगा 'वाह ! वाह ! क्या कलात्मक खोली है !'
   
सूचना व फोटो आभार : नरेश उनियाल ,जल्ठ
सूचना व फोटो आभार : नरेश उनियाल ,जल्ठ
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला
 


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  Revolt in Jaunpur (Tehri and Uttarkashi region) but from Thokdar side
History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 13
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 161
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1399   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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  Dr Dabral offered references of Hari Krishna Raturi (2) and informed that - A good numbers of   elites, Sayana and Kmains or Thokdars from Jaunpur region were supporters of Sher Singh being the King of Tehri Riyasat. Those elites did write a supporting letter of support for Sher Singh to British officials. They did not take well of Bhavani Shah becoming the King of Tehri Riyasat.  Many Kamin or Sayana inflamed the citizens of Jaunpur. King Bhavani Shah requested help from British. British government sent a few solders to Jaunpur. As soon as Army reached to Thatuda, the revolt was calmed down. There was no any firing or killing for calming down the revolt. That means the revolt was not from citizen side but was from Sayana sides. Many left wing historians always write such incidents as the revolt from people side but in real that revolt was from Thokdar sides and not people grudges (10.
References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 169 
2-Raturi, H K, Garhwal ka Itihas 475
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Importance of Agriculture and Food mentioned in Krishi Parashar

Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Samhita, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Samhita Dharma Shastra, Purana etc. 11 
BOTANY History of Indian Subcontinent –80
By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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  A Sanskrit text Krishi Parashar is all about rain, irrigation and agriculture. Krishi Parashar mentions the importance of food and agriculture as follows (1)-
 There is only one profession that you don’t need to be beggar and that is agriculture. The farmer could be King in this earth. (Krishi Parashar, Prastavika -3)
Even having ample of Silver, gold and gems, the person has to request famers for getting food, (Krishi Parashar, Prastavika -4)
Having full or gold ornament’s in ear, neck and hands without food items the person has to fast without food . (Krishi Parashar, Prastavika -5)
Food is life and food is necessary for all acts. Even Deities, demons and humans have to depend on food for life. (Krishi Parashar, Prastavika -6)
Crops create food and farming creates crops. Therefore, leaving everything, persons should engage in farming or agriculture acts. (Krishi Parashar, Prastavika -7)

References
1-Pandeya, R. 2002, Krishi Parashara, Motilal Banarasi Das , Delhi page 17 -18
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashar, Krishi Kashaypa and Purana , Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter

 

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