Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1121648 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Job responsibilities of  Chief Executive officer (CEO )

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 40 
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
-
करदीकरणम राज्ञां रिपूर्णाम परिमर्दनम् I
भुमेरूपार्जनं भूयो राजवृत्तं तु चाष्टधा II (Shukra Niti Rajkrityadhikar Nirupan . 124)
Translation –
The King should have eight important behaviour or qualities as punish the cruel /culprit; donate (social causes); raise the subjects; expand the Kingdom; increase wealth /treasury through judiciary means; bring kings under the Kingdom and take tributes; supress the proudly enemies; expand the state.
  Same way, The CEO should have following personal traits too –
1-There should be punishment system along with rewards system in organization ( discipline in organization ) 
2-The organization should work for social causes too or CEO / organization should donate for social causes  (community and public relation)
3- CEO should work for all round development of employees and associates (Human resource management)
4- CEO should always go for expanding the organizational reach  (Organisational reach)
5- CEO should see that organization increases its wealth or assets through ethical  means.(fund raising and fund control)
6- CEO should create associates those  work for the organization ( taking care associates ) 
7- The CEO should see that the organization is competitive enough for tackling competition
8- CEO must see that organization is towards globalization or the organization becomes acquires competitive enough for becoming global brand (comptativeness for becoming global brand)
References-
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 34
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
सिल्ला में ब्रह्मा नन्द नौटियाल की शानदार चौखंब्या रौंत्याळी तिबार
Traditional House Wood Carving Art (Tibari)  from Silla , Rudraprayag
तिबार निर्माण -ब्रहमानंद नौटियाल,
सिल्ला ,  अगस्त्यमुनि

Collection by : Ashwini Gaur

---साभार- विनोद नौटियाल जी, सिल्ला Rudraparayg  Garhwal ---
भगवान शाणेश्वर महाराज की भूमि सिल्ला गाँव की रौनक, धर्म, आस्था- विश्वास के साथ अपने आप में बहुत कुछ समेटे हुए है।
इसी के बीच काष्ठकला नक्काशी की बात करें तो ब्रहमानंद नौटियाल जी की बनवाई तिबार, लाजवाब काष्ठकला का अनुपम उदाहरण है।
तिबार के चारों स्तम्भ सुडोल पत्थर के आधार पर छज्जे के बराबर भाग पर टिके है।
इन स्तम्भों मे नीचे कमल के सुंदर पुष्प बने है, स्तम्भों के ऊपरी भाग को झालरनुमा लकड़ी के तीन जोड़ मोरीनुमा सुंदर झालर बनकर एक दूसरे से जोडे हुए है।
यह तिबार दिखने में बहुत ही आकर्षक है।
तिबार के ऊपरी भाग को पठ्ठाली से मजबूती देने के लिए चार लकड़ी के मजबूत स्तम्भ छज्जे की सीध तक क्षैतिज रखे थे, जो छत धुरपळै की पठ्ठाली को सपोर्ट भी दे रहे है। अब इन क्षैतिज स्तम्भों में तीन और स्तम्भ जोड़े गए जो अब कुल सात हो गए ।
तिबार का आकर्षण इतना है कि! अनचाहे भी मोबाइल सैल्फी में कैद हो ही जाता है।
शादी समारोह मे लगभग चोदह साल पहले, जब हम इसी तिबार के सामने चौक में बैठे थे, तो सब बरातियों का ध्यान रात के समय बारात पहुचने पर चौक में बेठै तिबार में मांगल गाती बुजुर्ग माताओं की और गया, तो पारंपरिक मांगल के बीच तिबार की पारंपरिक काष्ठकला सबको खींच रही थी।
वास्तव में ये तिबारें शादी-ब्याह मे बारात पहुँचने पर,गांव की महिलाओं की परंपरागत गीत -जागर और दुल्हन-दूल्हे पक्ष के बीच खट्टी-मीठी वार्ता की गवाह बनती थी।
इस तिबार की खूबसूरती को जीवंत रखने में वर्तमान पीढ़ी का अथाह योगदान दिखता है, जिसमें विनोद नौटियाल जी और उनके भाई के सकारात्मक लगाव को नकारा नही जा सकता।
रंग रोगन के साथ समय समय पर तिबार की देखरेख करते मनोभावनाओं को सैल्यूट ।
तिबार की काष्ठकला पर विभिन्न आकृतियाँ उकेरी गयीं है, दो स्तम्भ को जोडती काष्ठकला मोरी पर लाइनिंग को बहुत सुंदर ढंग से सजाया गया है।
चारों स्तम्भों को जोडती मोरी पर कही भी कील का ज्वाइंट नही! लकड़ी को इस तरीके से जोड़ा गया है कि ज्वाइंट का अंदाजा लगाना मुश्किल है।
तिबार तक पहुँचने के लिए खोली सामुहिक प्रवेश द्वार है।
जो अगले बगल की दोनों तिबारों तक पहुँचने का भीतरी रास्ता है।
खोली मे सात सीढ़ियाँ है, तिबार पर पहुँचने पर ठीक सामने एक कमरा है जबकि तिबार के पीछे भी एक कमरा बना है।
तिबार का फर्श पहाड़ी परंपरानुसार मिट्टी से लिपा पुता है।
पहाड़ों में काष्ठकला की सालों पुरानी इस टेक्नालॉजी का आज की मशीनरी युग में भी कोई तोड़ नही।
ये तिबारें हमारे लिए हमारे पहाड़ के लोक में रचीं-बसीं जीवंत लोकपरंपरा की साक्षी है।
काष्ठकला के बेहतरीन कलाकारों की मौजूदगी बयां करती है गाँव मुल्क की ये तिबारे।
फिल्म इंडस्ट्री और पर्यटन होम स्टे योजना में जरूर हमारी ये तिबारे हमारे गाँवों की दशा और दिशा बदलने में मील का पत्थर साबित होंगी।
चहुंमुखी विकास और बारहमासी सदाबहार पर्यटन का ख्वाब दिखाती रिपोर्ट में इन तिबारों को यथोचित स्थान मिलेगा और चारधामों से इतर हमारी परंपराओं में बसी इन लोकसंस्कृति की तरफ शाशन प्रशासन का ध्यान आकृष्ट होगा।
--------------@ अश्विनी गौड़ दानकोट अगस्त्यमुनि ।
रुद्रप्रयाग जिले की भवन  काष्ठकला उत्कीर्णन, व अलंकरण;  दानकोट गाँव में रुद्रप्रयाग जिले की भवन  काष्ठकला व अलंकर; रुद्रप्रयाग सन्दर्भ में गढवाल , हिमालय की भवन काष्ठ उत्कीर्णन कला ; सिल्ला , अज्ञस्तमुनि रुद्रप्रयाग जिले की भवन  काष्ठकला उत्कीर्णन, व अलंकरण; House Wood carving Art from Rudraprayag Garhwal , Himalaya ; House Wood carving Art from Agyastmuni Rudraprayag Garhwal , Himalaya ; House Wood carving Art from Silla,  , Rudraprayag Garhwal , Himalaya ; to be continued …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 
जड़सारी (उदयपुर ) में भोला दत्त बडोला का तीन मंजिले  जंगलेदार भवन पर काष्ठ  कला व अलंकरण

उदयपुर /यमकेश्वर ब्लॉक गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला -13
  Traditional House wood Carving Art of  Tibari  , Nimdari , Jangla/wood Railing  in Udaypur , Ymakeshwar  - 13
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (D Garhwal, Uttarakhand , Himalaya  hangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  72
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    72
(लेख अन्य पुरुष में है अतः श्री , जी का प्रयोग नहीं हुआ है )
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
  जड़सारी  वास्तव में ठांगर (यमकेशर ) का हिस्सा था। जड़सारी के  बडोला परिवार  ठांगर  से ही  आकर जड़सारी में बसे।  ठांगर  के  बडोला परिवार ढुंगा  से कर बसे थे।   जड़सारी के वन व कृषि समृद्ध क्षेत्र है तो समृद्ध क्षेत्र  होना लाजमी  है।  समृद्धि की पहचान भवन , भवन अलंकरण , पहनावे आदि में झलता है।  जड़सारी के भवन साबित करते हैं कि यह क्षेत्र समृद्ध क्षेत्र रहा होगा। 
     जड़सारी में स्व भोला दत्त बडोला का तीन मंजिला जंगलेदार भवन इस बात का द्योत्तक है कि जड़सारी -ठांगर  एक समृद्ध क्षेत्र है।  जड़सारी  के भोला दत्त बडोला के इस भव्य जंगलेदार  तिपुर की प्रसिद्धि उदयपुर ही नहीं ढांगू , डबराल स्यूं , लंगूर तक भी फैली थी।  भवन दुखंड /तिभित्या है व प्रत्येक मंजिल में कम से कम बारह  कमरे तो हैं।  ऊपरी मजिल में बड़ा बरामदा है जहां आवश्यकता अनुसार काष्ठ पट्टिकाओं के प्रयोग से कमरे बन जाते हैं।  छत टिन  की है। 
 भोला दत्त बडोला के इस भवन में पहली मंजिल व दूसरे   मंजिल में काष्ठ   जंगला फिट हुआ है।  भवन के तीनो तरफ  जंगला  बंधा है व प्रत्येक मंजिल में कम से कम 40  काष्ठ  स्तम्भ हैं।  स्तम्भ के आधार  पर दोनों ओर छिलपट्टियों   से आधार को सुसज्जित किया गया है।  स्तम्भ सपाट हैं याने ज्यामितीय कला ही दर्शित होती है।  पहले व ऊपरी मंजिल के  छज्जे भी लकड़ी के हैं , पट्टिकाएं  व कड़ियों में कोई प्राकृतिक या मानवीय  नक्कासी नहीं दिखाई देती है। 
 भवन की विशेषता इस भवन का बड़ा होना व 36   से अधिक कमरों का भवन  होना है।  भारीतय दर्शन शास्त्र वैशिषिकी  में कहा गया है कि कोई वस्तु/मनुष्य को आप विशेष  (Exclusive ) बना सकते हैं यदि आकर में बहुत बड़ा हो या बहुत छोटा /परमाणु तक।   भोला दत्त  बडोला के इस काष्ठ  जंगलेदार भवन की विशेषता /विलक्षणता है कि यह भवन बड़ा है व इसमें  ३६ से ऊपर कमरे हैं व 8 0  से अधिक काष्ठ स्तम्भ हैं।
भवन लगभग 1940 में निर्मित हुआ होगा। 
   -
सूचना व फोटो आभार : शांतुन बडोला ,प्रशांत बडोला की वाल , सोहन लाल जखमोला जसपुर

Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Suppressing Rebels or Dhandhak     -1
History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 14
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 162
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1400   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
 From Sudarshan Shah Period only, there were two types of revolt in the Kingdom. One revolt was from Thokdars, Jagirdar or Kamin side. They wanted freedom to loot and wanted behave as King . Or those wanted a different King than present king. It was not revolt from people side but Thokdars made it people revolt indirectly
 There was another type of revolt was from people side as happened in Bhavani Shah Period. Since Bhavani Singh was born from a Khavasan (Mistress) , Sudarshan Shah did not pay attention on his education as a prince should have got . As per Dabral,  Bhavani Shah was simple and good hearted person .  Bhavani Shah did not have capability of suppressing opposition and did not have diplomatic sense too. Bhavani Shah had inferiority complex too . Instead of ruling firmly, He decentralized his power to his officials ministers etc.  Bhavani Shah preferred aloofness. He paid least attention on administration. The ministers and other officials took disadvantages by the characters of Bhavani Shah and started looting the people by increasing tax etc. Those officials started exploiting common people and by that example, Thokdars also started exploiting common men with cruel methods. Common men did revolt  (Dhandhak) against the state . (Raturi)
 When the civil officials used to go for suppressing rebelling citizens , the people used to head on with civil officers. If the armed force used to go for suppressing people agitation, people used to react calmly and used to surrender before armed forces. Then state officials used to torture the innocent citizens by all means as by snatching their land ownership , or officials used to fine them heavily .   In remote are where Thokdars never  followed the Kings order properly used to suppress people cruelty .


References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 169 
2-Raturi, H K, Garhwal ka Itihas 475
3- Tehri Court Archive Register  no 2 , notes 11/F 10
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Seeds and Seed Storage Management in Krishi Parashara:

Applied Botany in Krishi Parashara: 3
Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Samhita, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Samhita Dharma Shastra, Purana etc. 12 
BOTANY History of Indian Subcontinent –81
By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
    There are three major parts of Krishi Parashara: 1- Preface(importance of food and Agriculture) 2- Vrishtikhand (Formulas about rain and rain forecasting, , Soil management  3- Krishikhand ( Ploughing etc. Seeds , Sowing etc.)
 Krishikhand is second important part of Krishi Parashara important for Botanists and historians interested in.
              Importance of Agriculture management in Krishi Parashara: (KP)

In Krishikhand:, Parashara  starts stating that the crop is looked after well by farmer generate wealth and if there is no look after management the farming brings poverty (KP 3.1) .
From 2nd verse to 76th verse is about domestic animals and their management; compost and generating compost manure and manure management;  ploughing , construction of plough , ploughing  management and Soil , Soil Health Management .
  From verse number 77th of Krishi Khand:  of Krishi Parashara: it is about Seeds and Seed management,
The 77th verse states that Seeds should be collected in Magha and Falguna (November December) and should be dried well on sun; and should not be kept on ground .
The seeds should be kept in bag (Thaili) with  husk, without husk the seeds will degenerate. (KP, 3.78)
The equal sized seeds give better result in cropping (germination), Therefore, equal sized seeds should be store sin a bag or store (KP 3.79)
Seeds should not be stores in where White Ant are found, where women deliver the children, cow yard, and where childless woman lives. (KP 3.81)
The women experiencing mensuration period, pregnant and mother of newly born child should not touch the seeds (KP 3. 82)
The farmer by any chance should not put Ghee, oil, butter milk (curd), salt and earthen lamp on seeds (not even by mistake) (KP 3.83)
 The seeds spoiled by earthen lamp flame , fire, smoke, and spoiled by rain and by keeping in diytch should not be sown at all (KP 3.84)
Even by  mistake , the farmer should not sow the seeds kept in ditches (inside earth)  as those seeds are equal to  infertile ones or as good as  husk (KP.3..85)
If seeds become sterile//infertile, the manure, farmer, field, bulls, and rain can’t bring cropping or germination. Or they all become failure.(KP 3.86)
All crops come by seeds only there, attention should be paid on  seeds and seed storing (KP3 87)
 The above stanzas are good enough to tell that at that period and before (Krishi Parashara: creation), Indian were  having good knowledge of applied botany.
References
1-Pandeya, R. 2002, Krishi Parashara, Motilal Banarasi Das , Delhi page 48- 50
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashar, Krishi Kashaypa and Purana , Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
‘People Before’ strategy by Chief Executive Officer

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 41 
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
-
प्रज्ञा सुद्धिजते यस्माद्यत्कर्म परिनिन्दित I
त्यजते धनिकैर्यस्तु गुणिभिस्तु नृपाधम: II (Shukra Niti ,Rajkrityadhikar Nirupan 126 )
The citizens (subjects) are unhappy with the king, the citizens criticize the king, the intellectuals/talented person and wealthy persons leave the king that means that that King is unworthy. (Shukra Niti, Rajkrityadhikar Nirupan 126)
   
 The Chief Executive Officer should adopt ’People Before’ strategy for the organization achieving the success.  The Human capital is always a biggest challenge for the CEO and other top officers.  The Chief Human Resources Officers should help the CEO that the talent is being uses with their worth and the talent and competent employees don’t leave the organization  due to dissatisfaction with the CEO and unhappy with CEO .
           The Chief Human Resource officer (assisting to CEO) should be competent enough to diagnose the problems of present and future and correct them so that employees are happy with the organization and the talent don’t leave organization without any sound reasons.
  Though without reading Shukra Niti,  Modern Management  Gurus also  advise CEO  to run the organization  as  Shukra Niti advises in 1.126 Verse. Gurus Ram Charan,   Dominic Barton and Denis Carey  suggest following actions for Human Resource management officers for retaining the talent and making them happy and energetic too (2)–
The CEO should have dedicated CHRO
The CHRO (assisting directly to CEO) should predict the future and then training the human capital of the organization accordingly.
CHRO should diagnose the problems that whether the present team is capable of achieving set goals or not and with complete details.
The CEO should provide fund budget on Human capitals keeping mind that the organization should move the capital where opportunities are and should shift the thinking budgeting  inertia  (You gat same budget of last year , 5% plus and or minus).
CEO with the help of CHRO should see that the human capital  create value addition.
 CEO should make strategic groups of top executives for   discussion and making strategies and reviewing strategies and execution too. 
References-
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 34
2- Ram Charan,   Dominic Barton and Denis Carey, 2015, People before Strategy: A New role for the CHRO, Harvard Business Review   (July August 2015 issue) pp 62- 71
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
बडनेरा (डोईवाला ) में  श्रीमती मालती रावत की आलीशान तिबारी   में काष्ठ  कला अलंकरण   

देहरादून , गढ़वाल में तिबारी , निमदारी , जंगलेदार मकानों में काष्ठ कला , अलंकरण -1
 Traditional House Wood Carving of Dehradun Garhwal , Uttarakhand , Himalaya  -1
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला  अलंकरण   -  73
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Dehradun , Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    73
(लेख अन्य पुरुष में है अतः  श्री , जी उपयोग नहीं है )
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
 श्रीमती मालती  रावत उत्तराखंड के गाँधी स्व  इंद्र मणी बडोनी की  प्रबल समर्थक थीं।  उनकी तिबारी बडनेरा (डोईवाला ) में नामी तिबारी थी जिसे अब उखाड़ क्र पुनः बिठाया जा रहा है। तिबारी तल मंजिल पर ही बिठाई जा रही है।  तिबारी में चार काष्ठ  स्तम्भ हैं व ढाई फुट ऊंची दीवाल  के ऊपर आधारित हैं  , चार स्तम्भ तीन मोरी /द्वार /खोळी  बनाते हैं। स्तम्भ के शीर्ष से तोरण का एक भाग निकलर  दूसरे स्तम्भ के अर्ध मंडल से मिलकर मेहराब या तोरण बनाते हैं। 
प्रत्येक स्तम्भ का कुम्भी चौकोर संगमरमर की चौकी  में टिके हैं।  कुम्भी  अधोगामी कमल दल से बनी है और  हर दल में   फर्न पत्ती  जैसे उत्कीर्णन हुआ है जो नयनाभिरामी है।  स्तम्भ कुम्भी के ऊपर डीला है जिस पर भी बेल बूटे उत्कीर्ण हुए हैं।  डीले के   बाद ऊपर की ओर  उर्घ्वगामी कमल  पुष्प  दल हैं जिनके दलों पर भी फर्न नुमा नक्कासी की गयी है।  इस  उर्घ्वगामी कमल पुष्प दल के ऊपर स्तम्भ की मोटाई कम होती जाती है याने स्तम्भ का शाफ़्ट।  शाफ़्ट पर भी प्राकृतिक /बेल बूटे नुमा नक्कासी carving हुयी है।  स्तम्भ शाफ़्ट की जहां पर सबसे कम मोटाई है वहां से अधोगामी पुष्प दल मिलते हैं व उन दलों में भी फर्न  की पत्ती नुमा नक्कासी हुयी है।  अधोगामी कमल के ऊपर नक्कासी युक्त डीला है जहां  से उर्घ्वगामी कमल दल शुरू होते हैं और प्रत्येल कमल दल में फर्न नुमा नक्कासी हुयी है।  प्रत्येक स्तम्भ के कमल दल का फूल  शीर्ष की बौळी  (पट्टिका ) से मिल जाते हैं. . स्तम्भ शीर्षो को तोरण पट्टिकाएं जोड़ती है और नयनाभिरामी छवि प्रदान करते हैं।  तोरण /arch / मेहराब तिपत्ति  अकार की हैं हाँ मध्य में तीखा आकर है।  तोरण /arch /मेहराब की पट्टिकाओं पर सुंदर प्राकृतिक  पत्तियां व फूल उत्कीर्ण हुए हैं। 
    पहाड़ों की तिबारी व बडनेरा  में श्रीमती मालती रावत की तिबारी में एक मुख्य अंतर् है कि श्रीमती मालती रावत की तिबारी स्तम्भों के मध्य  पहाड़ों से  अधिक अंतर् है। 
   बडनेरा में श्रीमती मालती रावत की तिबारी में प्राकृतिक /वानस्पतिक व ज्यामितीय अलंकरण सुंदर है।  अभी तिबारी जितनी फिट की  गयी है उसमे कोई मानवीय व दार्शनिक (नजर उतरने वाली आकृति  या  देव  आकृति  नहीं दिख  रही है। 
 श्रीमती मालती रावत की तिबारी में अलंकरण व उत्कीर्णन से कहा जा सकता है बल  बडनेरा में  श्रीमती मालती रावत की तिबारी एक भव्य तिबारी है। 

सूचना व फोटो आभार : सुरेंद्र कुमार , बडनेरा (डोईवाला )

Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
 House Wood Carving Ornamentation from Vikasnagar Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from Doiwala Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from Rishikesh  Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from  Chakrata Dehradun ;  House Wood Carving Ornamentation from  Kalsi Dehradun ; 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
रामडा में राम सिंह रुदियाल   की  पहली खोळी  (entry door )  में काष्ठ  अलंकरण

रामडा   (गैरसैण ) में   पारम्परिक भवन काष्ठ अलंकरण /उत्कीर्णन -1
Traditional House Wood  Carving Art/Ornamentation in Ramda (Gairsain ) -1

चमोली , गढ़वाल में तिबारी , निमदारी , जंगलेदार मकानों में काष्ठ कला , अलंकरण -1
 Traditional House Wood Carving of  Chamoli  Garhwal , Uttarakhand , Himalaya  -1
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला  अलंकरण   -  75
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of   Chamoli  , Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    75
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
उत्तरकाशी , उत्तरी टिहरी गढ़वाल उत्तरी रुद्रप्रयाग व उत्तरी चमोली गढ़वाल में  अति शीत ऋतु  के कारण व  भूकम्प संवेदन शील क्षेत्र होने के कारण सदियों से ही काष्ठ भवन हेतु प्रसिद्ध रहे हैं।  इसीलिए इन क्षेत्रों में भवन काष्ट  कलाएं  गढ़वाल के अन्य क्षेत्रों से अधिक ही विकसित हुए हैं। 
 रामडा  गैरसैण तल्ला का एक महत्वपूर्ण गाँव हैं। राम सिंह रुदियाल  के सुपुत्र ( हिमालय नव  संचार  ) में तीन अभिनव काष्ठ कलाओं के नमूनों की सूचना व फोटो  भेजे हैं और तीनों की प्रत्येक की अपनी विशेष विशेषता है (exclusivity ( अतः  प्  प्रत्येक काष्ठ   नूमनों का अलग अलग विवरण गढ़वाल काष्ठ  कला व् अलंकरण उत्कीरण समझने हेतु आवश्यक होगा। 
आज राम सिंह रुदियाल  की एक खोळी की  काष्ठ कला अलंकरण पर चर्चा होगी।
   रामडा  के राम सिंह रुदियाल  की खोळी में ज्यामितीय , प्राकृतिक , मानवीय व आध्यात्मिक प्रतीकात्मक कलाओं के दर्शन होते हैं। 
खोळी देहरी /देळी पर आधारित है व दोनों ओर कलायुक्त सिंगाड़ /स्तम्भ हैं व ऊपर मुरिन्ड  /शीर्ष में महहऱाब /arch /तोरण है जिसके ऊपर काष्ठ पट्टिकाओं में कलापूर्ण उत्कीर्ण हुआ है।  खोळी  को वारिश आदि से बचाने हेतु  छत्तिका   भी है।   छत्तिका को आधार देने हेतु काष्ठ के हाथी व पक्षी हैं।
  दोनों ओर स्तम्भ दीवार से कड़ी द्वारा जुड़े हैं व दोनों ओर  के स्तम्भ  वर्टिकली /ऊर्घ्वाकर रूप से तीन भाग में  बनता है
बाह्य स्तम्भ भाग व आंतरिक स्तम्भ भाग में आधार पर तीन तरह के पदम् दल या पुष्प दृष्टिगोचर होते हैं व प्रत्येक पुष्प दल के मध्य   कलायुक्त डीले   (carved round wood plate )  हैं।  मध्य के आंतरिक स्तम्भ कमल फूल के ऊपर से शाफ़्ट या सीधी कड़ी   (   Shaft  of  Column   ) में बदल जाते  हैं कड़ी में बेल बूटों  की नक्कासी हुयी है।  कमल दल स्तम्भ के मध्य वाली कड़ी में भी पत्तियों  की चित्रकारी अंकन हुआ है। स्तम्भ एक ऊंचाई पर पंहुचते हैं तो नक्कासीदार तोरण (arch ) मेहराब  दृष्टिगोचर होता है।  तोरण पट्टिका में फूल व पत्तियों की चित्रकारी या अंकन हुआ है जो नयनाभिरामी दरसीही प्रस्तुत करते हैं
स्तम्भ व मध्य कड़ी ऊपर  मुरिन्ड  में आकर चौखट बनाते हैं।  मुरिन्ड तोरण के ऊपर  आयताकार पट्टिकाओं  में  दो  बहुदलीय पुष्प अंकित हैं जो खोळी की छवि वर्धक हैं।  मुरिन्ड  की एक पट्टिका में दो  सूंड सहित हाथी  की आकृति उत्कीर्ण है। हाथी  की सूंड किसी वानस्पतिक वस्तु व फूल को  छू रहे हैं।  मुरिन्ड में ही ऊपर पट्टिका में एक दार्शनिक /आध्यात्मिक प्रतीकात्मक आकृति अंकित है (नजर उठा न लगे प्रतीक या देव पुरुष की आकृति )
खोळी छत्तिका   दो काष्ठ खड़े आकृतियों  आकृतियों  टिकी है।  दोनों ओर  खड़ी आकृति  वास्तव में हाथी व  व हाथी के ऊपर   फूलों से बने किसी  पक्षी की आकृतियां हैं जो कलात्मक हैं व कला दृष्टि से उत्कृष्ट हैं अंत में यह पक्षी या पुष्प आकृति छत्तिका के आधार पट्टिका से मिल जाते हैं। छत्तिका  काष्ठ दासों  (टोढ़ी ) के ऊपर  टिकी है।
खोळी  के दरवाजों में ज्यामितीय कला पूर्ण अंकन हुआ है और यह ज्यामितीय कलाकृति खोळी  की सुंदरता में चार चाँद  लगा देते हैं।
रामडा खोळी  व मकान के अन्य काष्ठ भाग सन  1965  में  तैयार हुआ था व इन्हे तैयार करने में लोहबा के प्रसिद्ध बढ़ई चंदी  राम , लूथी राम ाव एक ने बढ़ई को 7  महीने लगे थे।
निष्कर्ष में कहा जासकता है रामडा  के रा म सिंह रुदियाल  की खोळी में ज्यामितीय , प्राकृतिक , मानवीय व आध्यात्मिक प्रतीकात्मक कलाओं के दर्शन होते हैं। 
 दो राय नहीं कि लोहबा के मिस्त्री चंदी  राम व लूथीराम अपनेकाष्ठ कला उत्कीर्ण   हुनर में विश्वकर्मा   समान ही हैं   और रमाडा  में राम  सिंह रुदियाल  की खोली कल की दृष्टि से उत्कृष्ट खोळी मानी जाएगी।     

सूचना व फोटो आभार : हिमालय नव संचार पत्रिका
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
   House Wood Carving Ornamentation from  Chamoli, Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   House Wood Carving Ornamentation/ Art  from  Joshimath ,Chamoli garhwal , Uttarakhand ;  House Wood Carving Ornamentation from  Gairsain Chamoli garhwal , Uttarakhand ;     House Wood Carving Ornamentation from  Karnaprayag Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   House Wood Carving Ornamentation from  Pokhari  Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Suppressing Rebels or Dhandak     -2

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 15
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 163
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1401   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
  In May 1861,  Himchand , Harak Singh, Anantram, Ghanna , Khushalu gave in writing a pardon request letter that they would never indulge in Dhandak activities (rebellion acts) and if they would do  so they would pay  a fine of Rs 1000 per Dhandak.
 In January 1862, the villagers of Gundiyalganv, Darvayat , Poraganv, Nagvan ganv badiyarganv and Patiganv of Ramsirayi Pargana gave in writing they would not go for Dhandak (rebellion act) other they would pay fine of Rs 500 -1000.  The villagers od Sarnol, Marapa, and Palya villages of Rvain  also gave pardon request letter to the state ( (Dabral, hari Krishna Raturi and Teri court Archives ) .
References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 169 
2-Raturi, H K, Garhwal ka Itihas 475
3- Tehri Court Archive Register  no 2 , notes 11/F 10
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Seed Sowing formulas in Krishi -Parashara:
Applied Botany in Krishi Parashara: 4
Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Samhita, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Samhita Dharma Shastra, Purana etc. 13 
BOTANY History of Indian Subcontinent –82
By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
  Parashara describes sowing principles too in Krishi- Parashara (KP) : too as follows-
     Sowing seeds in Baishakha (April 14 to 15 may) is the best way for sowing. Jeth (16th May to 15 the June) month is middle grade for sowing, sowing seeds in Ashadha (16th June to 15th July) and Savan (16th July to 15th August) month for sowing is the worst month (KP 3.88).
  Sowing the seeds for planting the young plants in Jeth or Ashadh is the best and sowing those seeds in Ashadh is not bad but sowing seeds for planning the young plant is worst month. (KP 3.89)
  Sowing in Nakshatra as Uttarafalguni, Uttaraashhadhi ,uttarabhadrapada, Mool, Jyeshtha, Magha, Mrigshira, Rohani, Hasta and Revati are best time. (KP390)
  By sowing seeds in Nakshatra as Purvafalguni, Purvaashadha, Purvabhadrapada, Bishakha, Bharani , Ardra, Swati, and Ashlesha  is not good for getting productive harvesting . (KP 3.91)
  The seeds should not be sown or plantation should not be performed on Tuesday and Saturday as sowing on Tuesday sowing is bad for mouse attack on seeds and Saturday sowing is bad for insect attack. (KP3.92)
The farmers should not sow the seeds on weak moon time (Chaturthi, Navami, and Chaturdashi).(KP 3 .93)
The farmers should not sow seeds on last three and half days of Jestha, first three and half days of Ashadh (KP 94)
 The farmers should not sow seeds on end of Mrigshira Nakshatra  and initial  of Ardra nakshatra as productivity will not come from sowing on those days (KP 96)
From 97 to 101 verses, there are ritual performing  practices in seed sowing .
The above narration from Krishi Parashara is clear indication that Indians had got full practical knowledge of agriculture (Applied Botany) and there was satisfactory level of media for exchanging the experiences among farmers and from farmers to  intellectuals  and there was tradition of intellectuals recording the farmer’s experiences  and then  distrusting knowledge  here and there through oral means mainly
References
1-Pandeya, R. 2002, Krishi Parashara, Motilal Banarasi Das , Delhi page 48- 50
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashar, Krishi Kashaypa and Purana , Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22