Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1119879 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Importance of CEO‘s Reputation for Organization Reputation

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 45
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers based on Shukra Niti)
 
By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
-
न अपराध हि क्षमते प्रदंडो धन हारक I
स्वदुर्गुण श्रवणतो लोकानां परिपीडक: II(Shukra Niti, Rajkrityadhikar Nirupan 129)
नृपो यदा तदा लोक: क्षुभ्य्ते भिद्यते यत : I
गूढ़चारै श्रावयित्वा स्ववृत्तं दूषयति को II (Shukra Niti, Rajkrityadhikar Nirupan 130)
Translation -
The King that does not pardon the crime but punishes severely the culprit , loot the wealth, and insults that person who brings out his weaknesses , the subject is upset with such King and does not like such King. Therefore the King should send out the spies for finding about liking and disliking among people and ministers about his (King’s) behaviour.
(Shukra Niti, Rajkrityadhikar Nirupan 129, 130)
In Shukracharya time, the image of a King was important for ruling smoothly the Kingdom , today, it is important the reputation of a CEO for smooth running of an organization.
The reputation of chief executive effects on following areas of the company –
The reputation of CEO effects recruitment and retention.
The reputation of CEO is helpful in earning on the consumer’s trust (for example in Politics, the reputation of party present effects Vote share)
The reputation of the chief executive officer effects the market valuation of the company. The reputation of CEO is fundamental driver of company reputation.
 In a report The CEO Reputation Premium: Gaining Advantage in the Engagement Era, Webbers Sandwich  (2) found by extensive  survey in 2018, that the leader’s reputation is fourth important factors for company’s overall reputation .
Attribute ------------------------------------% effecting over all reputation of company
Product and Service quality ------------ 66
Financial performance -------------------57
Company Industry -------------------------50
Company leader Reputation -----------------49
Marketing and communication ---------------49
Company reputation related to innovation ---48
Views of News media about Company ----45
 The above research company also found country wise -% of company market value attributed to the reputation of CEO –
Asian Country ---------------------------% 
China--------------------------------------45
Hong Kong --------------------------------51
India -------------------------------------- 56
Japan --------------------------------------28
Malaysia ---------------------------------- 59
Singapore ------------------------------------- 45
South Korea ------------------------------- 28
The CEO has reputation inside the organization too that is usually different than outside. The executives of the organization judge the reputation of the CEO on following points (2)-
Clear vision for the company
Inspirational capabilities
Honesty and ethical
Good communicator internally
Cares for the company reputation
Has global out look
Good communicator externally
Decisiveness
Focussed on customers
The CEO should watch on his/her reputation among employees, among executives and among outside the organization and should conduct survey/research for  finding out her/his reputation among stakeholders.   
References-
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 34
2- Webershandwick.scot/wp-content/upload/2015/07/CEO-FULL-REPORT-FIANAL-Digita-ML.pdf
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
बिंतोली  (बागेश्वर ) में  कौस्तुभ चंदोला की  खोळी /मोरी में काव्य  अलंकार युक्त  काष्ठ कला, अलंकरण 

बागेश्वर , कुमाऊं की भवन काष्ठ कला , अलंकरण , उत्कीर्णन श्रृंखला  -1
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Bageshwar , Kumaon , Uttarakhand , Himalaya -      1

कुमाऊं   संदर्भ में उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  श्रृंखला  -  1
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Kumaon , Uttarakhand , Himalaya -   1
उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  श्रृंखला  -  79
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  , Uttarakhand , Himalaya -    79
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
  बिंतोली   दफौट क्षेत्र , बागेश्वर तहसील का  एक महवत्पूर्ण गाँव है।  कुमाऊं में भी भवन काष्ठ  कला में क्षेत्रीय   विविधता व विशेषता के दर्शन होते हैं।
  आज इस श्रृंखला में  सन्यासी योद्धा  व चंद्र वंशी प प्रसिद्ध व चर्चित  उपन्यासों के रचयिता  कौस्तुभ चंदोला की खोळी /मोरी  की काष्ठ  कला पर चर्चा होगी। 
प्रस्तुत खोली या मोरी शैली अनुसार  इसी श्रृंखला  में   भाग 77  में वर्णित  रामदा  की खोली /तिबारी  से मिलती जुलती है।  दोनों खोलियों /तिबारियों में किनारे के दो स्तम्भ आपस में मिले हैं व मध्य स्तम्भ तीन स्तम्भों से मिलकर जटिल संरचना बनाते हैं।   प्रस्तुत संरचना में दो मोरी  दृष्टिगोचर होते हैं।  प्रत्येक मोरी के किनारे के स्तम्भ  व मध्य स्तम्भ  समांतर पट्टिकाओं के ऊपर  टिके  हैं. आधार में डौळ  है  व ऊपर अधोगामी पद्म  दल , फिर डीला , फिर ऊर्घ्वाकर पद्म दल फिर  डीले  , फिर ऊर्घ्वाकर पद्म दल हैं , ऊपरी पद्म  दल से सम्भ कुछ  गोल ज्यामिय उत्कीर्ण से स्रम्भ  ऊपर चढ़ता है व फिर कलयुक्त डीला  के ऊपर  कमल दल है फिर कमल दाल से स्तम्भ पट्टिका में बदल जाता है शीर्ष में  चौकोर मुरिन्ड बनाते हैं।  चौकोर मुरिन्ड के ऊपर कलयुक्त पट्टिका है। मोरी के  किनारे के स्तम्भ में जब उच्च स्तर पर कमल दल समाप्त होता ही है एक पट्टिका  से अर्ध तोरण पट्टिका निकलती है जो दूसरे स्तम्भ से मिलकर पूर्ण  तोरण  बनती है , तोरण  कटान तिपत्ति  नुमा है. तोरण पट्टिका में कोई कलाकृति दृष्टिगोचर नहीं होती है। 
 मध्य स्तम्भ में प्रथम तल के  उर्घ्वगामी पद्म दल  के ऊपर कलाकृति ही इस मोरी /खोळी  /खोली की मुख्य विशेषता है।  यहां से एक पुष्प दल /पंखुड़ी पत्ती है जिसमे फर्न नुमा चित्रकारी है।  यह  पुष्प दल/पंखुड़ी  एक घुंडी से निकलती है जहां से दूसरा  पुष्प दल भी ऊपर  की ओर  निकलता है इस पुष्प दल में भी फर्न नुमा कला कृति उत्कीर्ण हुआ है।  ऊपर वाली   पुष्प दल पत्ती  व निम्न वाली पुष्प दल पत्ती  में कुछ अंतर् है।जहां  पर दोनों पुष्प  दल मिलते हैं वहां घुंडी बनी है व घुंडी के सामे व पश्च भाग में फूल के  पराग नली  /pollen  stem की आकृति दृष्टिगोचर होती है किन्तु  यहीं पर कला की  परिकाष्ठा भी है कि पराग नली /pollen stem  दो सांप की आकृति भी दीखते हैं / जी हाँ यही कला की परिकाष्ठा नहीं है अपितु  ऊपरी व नीचे के पुष्प दल/पंखुड़ियां   तितली के पंख जैसे  दीखते  हैं।  घुंडी के आगे सांप / पराग नली  तितली के आगे के ऐंटिना /पग  की छवि बनाने में काबिल हैं।  काव्य अलंकार की कला कौस्तुभ चंदोला की काष्ठ मोरी में स्पष्ट दृष्टिगोचर होती है।  दोनों मोरी यखोह के नीचे आयातकार काश्त पट्टिकाओं में ज्यामितीय कला  है। 
निष्कर्ष है कि बिंटोली , बागेश्वर में कौस्तुभ चंदोला  की मोरी /खोळी /खोली के स्तम्भों में नयनाभिरामी कला उत्कीर्ण हुयी है जिसमे प्रकृति व ज्यामितीय कला के दर्शन तो होते ही हैं मध्य स्तम्भ में भरम होता है कि तह पुष्प आकृति है या तितली आकृति व ऐसा ही पराग नीलका /pollen stem  व सांप /नाग आकृति में भी प्रश्न चिह्नः है जिस ेजो समझना है वह समझे।  काव्य अलंकार  (भ्रान्ति अलंकार ) का अलंकरण का उत्तम दर्शन होते हैं कौस्तुभ चंदोला की मोरी /खोली में।  याने प्राकृतिक , मानवीय (सांप  व तितली ) व ज्यामितीय अलंकरण तीनों कलाओं का मिश्रण हुआ है कौस्तुभ चंदोला की मोरी में। 
 भवन के तल मंजिल में प्रवेश मार्ग में भी लकड़ी का काम है पट्टिकाएं हैं किन्तु उनमे कोई  कला दर्शनीय नहीं होती है
सूचना व फोटो आभार : कौस्तुभ चंदोला बिंतोली
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
House Wood carving Art of   Almora, Kumaon, Uttarakhand; House Wood carving Art of Champawat   Kumaon, Uttarakhand; House Wood carving Art of Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand; House Wood carving Art of Bageshwar  Kumaon , Uttarakhand; House Wood carving Art of   Nainital Kumaon , Uttarakhand; House Wood carving Art of   Udham Singh Nagar Kumaon , Uttarakhand;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
अमोला (अजमेर ) में भारत  अमोली व गिरीश अमोली के जंगलेदार  भवनों में काष्ठ कला

अजमेर संदर्भ में गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला -1
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
-
  गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  80
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    80
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
 तल्ला अजमेर में अमोला गाँव एक महत्वपूर्ण गाँव है।  भवन काष्ठ श्रृंखला में अमोला  तल्ला अजमेर से भरत मोहन अमोली के जंगलेदार भवन व सामने गिरीश अमोला के  जंगलेदार भवन की सूचना प्रसिद्ध ब्लॉगर, पत्रकार  व साहित्यकार हरीश कंडवाल से मिलीं हैं।
 भारत मोहन अमोला के जंगले  का मकान सामान्य गढ़वाल का सिलेटी पत्थर छत का  दुपुर मकान है।  पहली मंजिल पर  काष्ठ  छज्जा   है व छज्जा लकड़ी के ही दासों पर टिका है. पहली मंजिल में छज्जे के ऊपर सामने व बगल  सहित 16 से अधिक सपाट स्तम्भों वाला जंगला  है।  स्तम्भ व छज्जा पट्टिका व छत आधार काष्ठ पट्टिका  सभी सपाट  हैं खिन भी कोई कलाकृति के दर्शन नहीं होते हैं याने कि  अमोला तल्ला अजमेर में भारत मोहन अमोला  के जंगले  में केवल ज्यामितीय कला है व कहीं  भी प्राकृतिक व मानवीय कला /अलंकरण का उपयोग नहीं हुआ है।
 इसी  तरह अमोला , तल्ला अजमेर में  गिरीश अमोला के जंगले  में भी स्तम्भों  में  ज्यामितीय छोड़ कोई अन्य विशेष अलंकरण  के दर्शन नहीं होते हैं , छज्जा पट्टिका , छत आधार पट्टिका भी  सपाट ही हैं  . स्तम्भों के आधार व  शीर्ष में आयत अंतर से ही स्तम्भों में छटा लायी गयी है
  निष्कर्ष निकलता है कि अपने जमाने में भव्य व अमोला तल्ला अमजेर को  विशिष्ठ  छवि दिलाने वाली दोनों जंगलेदार मकान में ज्यामितीय अलंकरण छोड़ मानवीय व प्राकृतिक अलंकरण  दृष्टिगोचर नहीं होते हैं। 
स्पष्ट है  कि दोनों जंगलेदार मकानों का  निर्माण काल  सन 1950  के पश्चात ही है।  कष्ट कलाकार अजमेर के ही रहे होंगे इसमें को संदेह नहीं। 

सूचना व फोटो आभार : हरीश कंडवाल , साइकलवाड़ी
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Arbitrary and weak administration in Bhavani Shah Rule in Tehri Garhwal Kingdom
History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 18
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 166
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1404     

  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
 Bhavani Shah left the administration on his ministers without any interference. The State officials were illogical and lustful administrators.  The citizens were in pain and they expressed their pain by Dhandak (revolt). Bhavani Shah never cared about citizen’s pain and happiness. Bhavani Shah was more interested in pleasing British officials. The subject was dissatisfied and the King Bhavani Shaw a cut off from reality. (1)
   Main Administrators of King Bhavani Shah –
     Ramkrishna Painyuli was Deewan (prime Minister) of Kingdom. Govardhan Painyuli the Brother of Ramakrishna was Shirastedar (Chief Officer) in Tehri Court.  Due to recommendation by Ramkrishna, Bhavani Shah appointed Shrichanda as Nazir (A court official). Bhavani Shah appointed Shrichanda his Deewan (Prime Minister ( after the death of Ramkrishna Painyuli. (2).
 Shrichanda was an alcoholic. Therefore, there was no logical control on administration and officials were not administrating properly. Bhavani Shah also established an army of 600 Soldiers. The monthly salary of Garhwal soldier was Kacche Rs. 5 and Himachali  soldier was getting Pakke 5 rupee.   

References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 172   
2- Singh, Minya Prem ,Guldast E Tavarikh pp  179
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com   

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
मयाली में -महेशानंद काला और सुरेशानंद काला की तिबारी /तिबार में काष्ठ कला  --
निर्माण--मोनी मिस्त्री और थापा मिस्त्री
स्थान-मयाली गाँव, जखोली
---जनपद रूद्रप्रयाग---
टिहरी रियासत में पटवारी पद पर कार्यरत सुरेशानंद काला और महेशानंद काला ने इस तिबार का निर्माण करवाया था।
मकान और तिबार लगभग लगभग अस्सी साल पुराना है, जिसे दो भाई सुरेशानंद काला और महेशानंद काला जी ने बड़ी मेहनत और शौक से बनवाया था।
मोनी मिस्त्री और उनके पुत्र थापा मिस्त्री ने मिलकर इस तिबार को बनाया था।
पहले इस मकान मे चार तिबारें थी जो बदलते समय के साथ सन उन्नीस सौ अठान्नबे के दौरान बदला गया और वर्तमान मे सिर्फ अब इनमें से एक ही तिबार मौजूद है।
चार खंबों वाली इस तिबार में हालांकि काष्ठकला नक्काशी साधारण है, परन्तु तिबार के बाहर भी छज्जे में जंगला काष्ठकला से भरा पडा है।
लगभग दस ऊर्ध्वाधर खंबे सीधे मकान के एक कोने से दूसरे कोने तक सजग सतर्क खडे है, और मकान की एक एक पठ्ठाली को थामे है।
ये जंगला और ऊर्ध्वाधर स्तम्भ मकान के दांई और तक बने है।
इन स्तम्भों के ऊपरी भाग पर छत की पठ्ठाली के नीचे लगभग चोदह छोटे स्तम्भ -कड़ी, क्षैतिज रखी है, जो मकान की झांपनुमा पठ्ठालियों की कतार को कसकर थामे हुए है।
ये स्तम्भों की लंबाई के बीच में इन्हें जंगले के लंबे स्तंभों ने पकड़ रखा है।
छज्जे में पठ्ठाली बिछीं है पर एक-एक पठ्ठाली को छज्जे में लकडी से ढका गया है । जबकि छज्जे के नीचे से लगभग बारह स्तम्भ-कड़ी भी लगाई गई है।
तिबार और जंगलेदार नक्काशी में काष्ठकला का अच्छा संयोजन है।
जंगले के हर दो बड़े स्तम्भों के बीच लगभग दो बराबर वर्ग और प्रत्येक वर्ग में चार बराबर त्रिभुजाकार आकृति है।
तिबार तक पहुँचने के लिए आन्तरिक प्रवेश द्वार (खोली) नहीं है, तिबार सीधे जंगले मे खुलती है, और जंगलेदार नक्काशी मकान के सामने से दांई और तक हूंबहू मिलती है।
तिबार डंडयाळी मिट्टी से लिपी पुती है, जिसके पीछे एक कमरा और तिबार के दांई और ही दूसरा कमरा है।
तिबार के ऊपर ही अंदर भी लकड़ी की खूब नक्काशी की गई है और सामान रखने की पर्याप्त जगह बनाई गई है।
तो है ना बेहतरीन काष्ठकला नक्काशी ।
संकलन अभिप्रेरणा - श्रद्धेय भीष्मकुकरेती जी
----- 👏अश्विनी गौड अगस्त्यमुनि रूद्रप्रयाग ------
House wood carving Art of Rudraprayag , House Wood Carving art of Garhwal , Uttarakhand

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Suggestions about Weeding in Krishi Parashara:

Applied Botany in Krishi Parashara: 7
Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Samhita, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Samhita Dharma Shastra, Purana etc. 16 
BOTANY History of Indian Subcontinent –85

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
 Krishi Parashara details about weeding in Dhanyanistikaranam chapter of Krishi Khand as follows -
  The good quality and well watered or manure paddy does not grow /harvest well if not weeded well. We get good harvesting of paddy if well weeded. (KP 3.109)
If weeds are taken out in Shravan and Bhadon months the paddy gives double production (KP3.110)
Weeding should also be done for paddy crop and by that Paddy gives good harvesting as Black gram. (KP3. 111)
By all means famers should remove unwanted plants and by weeding, the farmers get  crop of gold. (KP.3.112)
References
1-Pandeya, R. 2002, Krishi Parashara, Motilal Banarasi Das , Delhi page 54
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashara, Krishi Kashaypa and Purana , Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Reasons behind Employees, Associates, Stakeholders liking CEO

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 46
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
-
  भूषयन्ति च       कैर्भावैर्मात्याद्याश्च  तद्विद: I
  मयि कीदूक च संप्रीति: केषामप्रीतिरेव  वा  II (Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,131) 
 ममागुणऐर्वापि गूढं संश्रुत्य च अखिलम्  I
 चार: स्वदुर्गुणम ज्ञात्वा लोकत: सर्वदा नृप : II(Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,132)
   Translation
 The King also know what are his the positive characters being liked and negative characters being disliked by the citizens (subject) .  The spy should find the bad characters being disliked by citizens and the King should eradicate negative characters and never criticize /neglect the critical citizens
  (Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan 131 and 132)
 The reasons behind Employees Loving their Chief Executive Officer (CEO)-
 The following characteristics are important for CEO as those are liked the most by the employees-
Effective Leadership Character in CEO
Entrepreneurial Spirit /Qualities in CEO
CEO‘s role in creating the Company Culture
Down to earth Personality in CEO
 Confident CEO
Company’s Visible and non-visible reputation of company due to CEO
Elena et al, summarised their research that in totality, the stakeholders like CEO with flowing characteristics (2)-
Decisiveness and Speed
Engaging for Impact
Adapting Proactively
CEO delivers Reliability
 In conclusion for their research paper , Elena et al  cautioned that those four personality characteristics are not enough and do not suit each and every CEO but those characteristics are major important for a CEO . 
References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 
2-Elena L. Botelho,  Kim,  R.P., Stephen K., Wang, D., (2017) ‘What sets Successful CEOs Apart, Harvard Business Review  July –August 2017), pp 70-77
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 
Guidelines for Chief Executive Officers; Guidelines for Managing Directors; Guidelines for Chief Operating officers (CEO); Guidelines for  General Mangers; Guidelines for Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for Executive Directors ; Guidelines for ; Refreshing Guidelines for  CEO; Refreshing Guidelines for COO ; Refreshing Guidelines for CFO ; Refreshing Guidelines for  Managers; Refreshing Guidelines for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for MD ; Refreshing Guidelines for Chairman ; Refreshing Guidelines for President , Reasons for employees liking CEO ; Reasons for Associates Like CEO, reasons for Shareholders liking CEO .

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

डवोली  में  गुणा  नंद डबराल की  तिबारी  में काष्ठ  कला , अलंकरण

House Wood Art in Tibari of Guna Nand Dabral from Davoli , Dabralsyun

डबराल स्यूं , गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला -7
  Traditional House wood Carving Art  (Tibari ) of Dabralsyun ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   -7
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
-
  गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  81
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    81
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती 
-
   डवोली  की लोक कला अध्याय में पहले ही सूचना दी डवोली  डबरालस्यूं का सबसे बड़ा क्षेत्र वाला गाँव है। डवोली   में लगभग चार  तिबारियां का कुछ लकड़ी के जंगले दार मकान  व विशेष बिन काष्ठ की तिबारियां थीं किन्तु समय के साथ सभी तिबारी व जंगले  ध्वस्त कर दिए गए व उनकी जगह नए मकान बन गए हैं।  पूछने पर पता चला कि तिबारी मालिकों ने ध्वस्त होने से पहले कोई फोटो नहीं लिये थे। 
   एक सूचना अनुसार डवोली  में अभी केवल स्व गुणा नंद डबराल की तिबारी ही बची है व वह  भी आखरी सांस ले रही है। मकान दुखंड  है व पहली मंजिल में दो कमरों से बरामदे पर तिबारी  गयी थी।  मकान में पाषाण छज्जा व तिबारी में पाषण की ही देळी /देहरी doorsil है।  देळी
 तिबारी चार स्तम्भों से सजी है ,स्तम्भ देळी के ऊपर टिके  हैं  व चारों  स्तम्भ तीन मोरी /खोळी /द्वार बनाते हैं।  चारों स्तम्भ सपाट  चौखट हैं का कहीं  भी स्तम्भों में  ज्यामितीय कला के प्राकृतिक व मानवीय कला के दर्शन नहीं होते हैं।  चौखट मुरिन्ड में भी कोई नक्कासी नहीं दिखती।
 आज के परिपेक्ष में सपाट स्तम्भों वाली  स्व गुणा  नंद डबराल की तिबारी साधारण तिबारी दिखती है किंतु  एक समय था कि तिबारी की अपनी शान थी व स्व गुणा नंद की तिबारी स्थल डवोली  में एक विशेष पहचान स्थल था । ननिहाल  आये भानजी  - भानजेों  व अन्य मेहमानों  को यह तिबारी  दर्शनीय स्थल माफिक दिखाई जाती थी

सूचना व फोटो आभार :  हरीश डबराल, डवोली
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Opening Primary School in Devprayag

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 19
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 167
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1405 
   
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
   There was no education system in Their Garhwal as was not in Shah king time in Garhwal.  Elites used to call private teachers in their houses  for educating their children . King Sudarshan Shah also had same system that private tutors used to come palace.  A few Muafidar or Jagirdars used to call maulavi for teaching Urdu or Persian to their children.
  The Inspector of Schools of Kumaon Captain Smith wrote (21 November 1862)  to the King that He should open  primary school in important places as Devprayag as already were at Badrinath and Kedarnath .  British offered half the salary for teachers and Tehri would spend half on education. The salary for teachers was monthly Rs.10. In 1862, Tehri Kingdom opened a primary school in Devprayag. 
References B
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 172   
2- Tehri Court Archives Register 2, notice 11/8 b
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com   
 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Purana: An Introduction
Botany History in Purana etc. 1
BOTANY History of Indian Subcontinent –86

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
 Purana means ‘the ancient’ and the literature is encyclopaedic.. There are 18 Puranas .Still, Purana are effective and important spiritual medium among Hindi. Pundits or Vyas perform rituals by narrating stories of Shlokas  of  Shri Mad Bhagvata , Garud Purana etc. in Hindi Houses. 
 There are 18 Purana. The characteristics of a Purana are (1) –
It should have history
There must be super power or miraculous incidents
There must be stories related to galaxy creation and destruction of galaxy .
There must be stories of sages and kings too
 There are following 18 Purana –
1-Brahma Purana
2-Vishnu Purana
3-Agni Purana
4-Vayu Purana
5-Matsya Purana
6- Skand Purana
7-Kurma Purana
8-Linga Purana
9- Bhavishya Purana
10-Padma Purana
11-Bhagvat Purana
12-Brahmand Purana
13- Garuda Purana
14-Markandeya Purana
15-Brahmavaivarta Purana
16- Vamana Purana
17- Varah Purana
18- Shiva Purana
Reference -
Vidyalankar , Atrideva , 1960, Ayurveda ka Vrihat Itihas , Hindi Samiti Banaras , pp
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashara, Krishi Kashaypa and Purana , Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter



 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22