Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1119878 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
     अथ मास्क चिन्तन*
-
राधे बहुखंडी


*मास्क* या मुखोटा, उन त् *मास्क* सामान्यरूप से मुख लुकांणां खुंणि लगये जांद, लोक मा बी मुखोटा लगांणुं कु मल्लब मने जांदू कि असली बात लुकांणिं।
असल मा यु *मास्क* बि द्वी बनि का हुन्दी-
*भितर्मुखी* अर् *भैरमुखी*।
*भैरमुखी*मास्क* त् वी ही निर्बगि च जेकु सर्या परपंच उरयुं च। एक मथि हेंकु। सच मथि झूट।
अब दुसरू *भितर्मुखी*मास्क*
वु बी द्वी बनी का हुन्दी-
*दिखेंण वला अर् नि दिखेंण वला।
* दिखेंण वला वु जु जोंफर अचगाल मौल्यार अय्यां छिं, भौत डिमांड फर चलणु। यु *मास्क* बचांणां छिं गिच्च बटि भैर आंण वलि बिमरि थे फैलांण वला कीटाणु-जीवाणु से जोंकु हम थे पता नींच अर बचांणां छिं हमथे कोरोना-फोरोना से।
* नि दिखेंण वला *मास्क* वु जो हमथे बचांणां छिं हमरा दिल-दिमाग मा लुक्यां ऊं जीवाणु-कीटाणु से जु पैदा करदिं इन्नु रोग जु खा जाणुं च मौ- मनख्यात, रिश्ता-नांतों थे।।
दिखेंण वला *मास्क* मील जाला दुकन्युं मा, अर कुछ टेम मा चल जालु यु कोरोना बी।
पर नि दिखेंण वलु *मास्क* त चयेणुं सदनि।कख मीललु?
ह्वाइ तब।

🔏 राधे बहुखण्डी
पौड़ी गढ़वाल/ हरिद्वार

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
CEO Handling Criticism from inside and from Outside

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 47
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
-
सकीर्त्यै सत्यंजेन्नित्यं नावमन्येत वै प्रजा: I
लोको निंदति राजंस्वतां चारै: संश्रावितो यदि  II(Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,133) 
 कोपं करोति दौरात्म्यदात्म दुर्गुणलोपक: I
सीता साध्वपि रामेण त्यक्ता लोकपवादत: (Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,134)
 शक्तेनापि हि धृतो दंडाअल्पो रजके  कचित्
Translation
If spies (a research or survey) inform to the king, “O King! The subject is criticizing you (for such mistakes or negative points).  The king that is incapable that king tries to hide his negative points and becomes angry but no other kings. Ramchandra was the strongest Kings but he left his wife Sita and did not punish that washer man that criticized Rama
(Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,133, 134)
 CEO should know handling criticism –
 The CEO gets criticism from inside and outside too. CEO must be expert of handling criticism.
Jeff Wolf (7 Disciplines of a Leader Fame) suggests following ways for CEO handling criticism (2)  –
Most Critics are getting rise out of you so, don’t fire back.
The CEO should not let it get personalize 
The CEO should not get bitter
CEO should know that criticism comes with job.
CEO should avoid Knee –Jerk relationship
CEO should face the truth (if it reality)
CEO must rise above criticism and analyse objectively
Use sense of Humour for defusing your criticism
References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 
2- Jeff Wolf, 8.7.2015, How Effective Leaders Handle Criticism, fastcompny.com 3049410/how-leaders-handle-criticism
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 
Guidelines for Chief Executive Officers; Guidelines for Managing Directors; Guidelines for Chief Operating officers (CEO); Guidelines for  General Mangers; Guidelines for Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for Executive Directors ; Guidelines for ; Refreshing Guidelines for  CEO; Refreshing Guidelines for COO ; Refreshing Guidelines for CFO ; Refreshing Guidelines for  Managers; Refreshing Guidelines for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for MD ; Refreshing Guidelines for Chairman ; Refreshing Guidelines for President , CEO facing Criticism ; How CEO must handle criticism , How to avoid anger by criticism will be continues …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
ठंठोली में बामदेव  कुकरेती -भवानी शंकर कुकरेती के जंगलेदार  मकान में काष्ठ  कला

ठंठोली  (ढांगू ) में भवन काष्ठ उत्कीर्ण कला भाग -10
Traditional House Wood carving Art from Thantholi - 10
ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों    बाखरियों में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
-
  गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार , बाखरी   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  83
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -   83 
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
 ठंठोली (मल्ला ढांगू , द्वारीखाल ब्लॉक, लैंसडाउन तहसील  ) में  तिबारी व जंगलेदार मकानों की संख्या अच्छी खासी है।  सम्प्रति बामदेव कुकरेती -भवानी शंकर कुकरेती के जंगलेदार मकान में काष्ठ कला की जांच पड़ताल होगी।
16  सपाट  स्तम्भों से सुस्सजित जंगला पहली मंजिल पर  स्थापित है।  स्तम्भ  लकड़ी के छज्जे पर टिके हैं व सीधे ऊपर छत आधार पट्टिका से मिलते हैं।  बाम देव कुकरेती - भवानी शंकर कुकरेती के जंगले  दार मकान की भी विशेषता है कि  शीर्ष में दो स्तम्भों को T  आकार की आकृति आपस में जोड़ती है या शीर्ष में दो स्तम्भों के मध्य T  आकार की ज्यामितीय कला  आकृति है जो जंगले  की सुंदरता व विशेषता (exclusivity ) वृद्धि कारक है।
 जंगले में कोई  अन्य अवयव विशेष नहीं अपितु इलाके के अन्य जंगले दार  कूड़ों जैसे  हैं।
अज्ज भी बामदेव -भवानी शकर कुकरेती का जंगले दार  कूड़  ठंठोली व बामदेव कुकरेती  -भवानी शंकर कुकरेती की पहचान  (identity )   वृद्धिकारक है। 

सूचना व फोटो आभार : सतीश कुकरेती , कठूड़
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Bhavani shah investing in Iron Works , Kumaon

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 19
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 167
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1405   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
  King Bhavani Shah invested in Kumaon Iron works after getting a letter from British officer Doctor Pearson that Kumaon Iron Works was opening factories. Pearson informed that the company required investment amount for 3.5 Lakh Rupees.  (2). the cost of one share was Rs. 1000. Pearson requested the king for buying share for the said company. As per Atkinson the company closed down because of heavy losses. The reasons for losses was due  to interrupted works and hurdle from government . (3).
 The King bought one share of the company (1)
References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 172   
2- Tehri Court Archives Register 2, notice 11/8 b
3- Atkinson, E.T.,  Himalayan districts, Vol. -1, pp263
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com
 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

CEO must know the reasons for Customers and Employees don’t Complaint


Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 48
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
-
सक्षमं वक्ति न भयाद्राज्ञो गुर्वपि दूषणम्   I
स्तुति प्रिया हि वै देवा विष्णुमुख्या इति श्रुति: II (  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,136) 
Translation –
Even the knowledgeable King offers assurance of fearlessness, the person does not tell the negative points of the King before him because it is heard that  Lord Vishnu also like the  personal appreciation and appreciating person .   (  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,136)     
 CEO must know the psychology behind customers /employees not complaining –
There following main reasons for customers or employees not complaining about CEO’s negative points or about something critical about organization /product –
Employees /Customer don’t see any pints in complaining
Employees are afraid that CEO and higher authorities will take revenge today or after some time.
Customer /employees are busy in other important tasks and don’t see the complaint as priority.
Customers think that company will make things worse and same way employees think
Fear Retaliation fear from customer and employees
Many times, the CEO or higher management do not ask any suggestion or feedback from employees and same ways, companies don’t ask feedback  from customers an hence CEO and companies block the customer feedback.                       

References
Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 35
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 

Guidelines for Chief Executive  Officers knowing Complaint  psychology ; Guidelines for Managing Directors; Guidelines for Chief Operating  Officers knowing Complaint  psychology  (CEO); Guidelines for  General Mangers; Guidelines for Chief Financial  Officers knowing Complaint  psychology  (CFO) ; Guidelines for Executive Directors ; Guidelines for ; Refreshing Guidelines for  CEO knowing Complaint  psychology; Refreshing Guidelines for COO knowing Complaint  psychology; Refreshing Guidelines for CFO knowing Complaint  psychology ; Refreshing Guidelines for  Managers knowing Complaint  psychology ; Refreshing Guidelines for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for MD knowing Complaint  psychology  ; Refreshing Guidelines for Chairman ; Refreshing Guidelines for President


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
       Medicinal Plants mentioned in Garuda Purana

Botany History in Purana etc. 1
Economic or applied Botany aspects in Puranas -2
BOTANY History of Indian Subcontinent –87

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
 Garuda Purana is a Vaishnanvi Purana and deals mainly with rituals after death of a Hindu and Hindus call Pundits to their house for reading Garuda Purana in case of death in the family. The Garuda Purana is questions by Garuda (The vulture) or transporter of Lord Vishnu. Vulture asks questions and Lord Vishnu answers.  Pintchman states that  the text was created around first milliner of common era but was  compiled and changed in later stages (800 -100 AD)  (1) . As believed by Hindus that Vyasa created   Garuda Purana.
Garuda Purana also deals with diseases and suggests herbal medicines for a few diseases.
Garuda Purana also discusses trees and plants related to herbal medicines as follows (2) –
Plants Sanskrit names -------- Common Name------------------ Botanical name
Priyangu ----------------------Black mustard seeds -----------Brassica nigra
Godhuma ----------------------- Wheat --------------------------Triticum aestivum
Pippali -------------------------- Long Pepper  ------------------ Piper longum
Bilva  -------------------------------------Bael ----------------------Aegle marmelos 
Eranda ----------------------------Castro Oil seeds ------------Ricinus communis 
Padam patra -----------------------Lotus ---------------------Nymphaea nelumbo
Kaksharah ---------------------lentil ------------------------------ Lythirus  sativus
Planka -----------------------  Spinach -------------------------- Spinacia pleracea
Daimba --------------------- Pomegranate ---------------------- Punica granatum
Keshara -----------------------  Saffron ------------------------- Autumn  crocus
Matulunga ---------------------- A lemon species ------------ Citrus medica
Haritaki ------------------------ Myrobalan ------------------ Terminalia chebula
Phanasa ------------------------- Jackfruit ------------------- Artocarpus heterophyllus
Draksha --------------------------- Grapes -------------------- Vitis venifera
Kharjura ------------------------------- Dates ---------------------Phoenix dactylifera
Ardarka ------------------------------- ---Ginger -------------------- Zingiber officinale
Maricha ------------------------------- -- Black pepper ------------- piper nigrum
Hingu ---------------------------------------- Asafoetida -------------- Farula narthex
Tita tailya --------------------------------- sesame oil -------------------- Sesamum indicum
Ikshu ---------------------------------- Sugar Cane ------------------- Saccharum officinarum
Yashtimadhu ----------------------------- Lico rice ------------------Glycyrrhiza gla
Bayada---------------------------------  ------------------------------- Terminalia bellerica
Anvala --------------------------------------Awala -------------------Phyllanthus embilica
Nil ----------------------------------------- Indigo ---------------Indigofera tinctoria
Ashwagnadha ------------------------- Indian ginseng-------------Withania somnifera
Harida ------------------------------------------ Turmeric ---------- Curcuma longa
Lehsun --------------------------------------Garlic ------------ Allium sativum
Musta ------------------------------------- Fenugreek ------------Trigonella foenum
Ila --------------------------------------------- Cardamom---- Elleteria cardamom
Shirisha ------------------------------------------ Memosa --------Memosa pudica
Chandanam ------------------------------- sandalwood ---------Santalum album
Devdaru -------------------------------------  Deodara  -------------Cedrus deodara
Palsa ------------------------------------Flame of Forest ---  Butea monosperma 
Tambula ----------------------------------Betel -----------------Piper betle
 


 




 
 


 

References
1- Pintchman, Tracey, 2001,  Seeking Mahadevi : constructing the  Identities of Hindu  Great Goddess State University of NY press  , Pp 91-92 with notes
  2-Wood, Earnest, Subramanyum S.V., (Translation) (1911)  The Garuda Purana  , republished by Lakshmi Services , pp166

Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
History of Plant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashara, Krishi Kahayan and Purana,   Plants  and Trees mentioned in Purana ; Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
      सन्  1887  में निर्मित
खल नागराजाधार में बनवारी लाल भट्ट के मकान  में काष्ठ  कला व अलंकरण


House Wood Art in Tibari (  Built 1887)  of  Banwari lal Bhatt from Khal Nargrajadhar (Tehri)

टिहरी गढ़वाल , उत्तराखंड , हिमालय में भवन काष्ठ  कला अंकन - 2
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya  - 2

गढ़वाल, कुमाऊं , देहरादून , हरिद्वार ,  उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ , अलकंरण , अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  82
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of Garhwal , Kumaon , Dehradun , Haridwar Uttarakhand , Himalaya -  82

-  संकलन - भीष्म कुकरेती
    यह सत्य है कि ब्रिटिश हो या टिहरी गढ़वाल , दोनों रियासतों में सम्पनता  ब्रिटिश काल के उपरांत ही आयी।  टिहरी रियासत भी अपवाद नहीं है। टिहरी में विकास हो रहा था।   टिहरी राजधानी का सांस्कृतिक प्रभाव  धीरे धीरे  टिहरी व जौनसार के दूरस्थ गांवों में भी पड़ने लगा था।  1887  में निर्मित खल नागराजधार , (कोटी  फैगुल , घनसाली टिहरी गढ़वाल  )  में  राजमिस्त्री बनवारी लाल भट्ट  का मकान साक्षी है कि 1880 के बाद इस तरह की सम्पनता आ चुकी थी कि गाँवों में दो मंजिले या ढाई मंजिले भव्य मकान निर्मित हो सकें।   
 प्रसिद्ध राजमिस्त्री पंडित बनवारी लाल भट्ट के मकान की इस श्रृंखला में बड़ा महत्व है।  मकान में पत्थर से  उत्कृष्ट मकान निर्माण शैली का उदाहरण तो मिलता ही है साथ में काष्ठ कला के विकास का  सूत भेद भी पंडित बनवारी लाल का यह मकान देता है।  मकान दुखंड है व दो उबर  (तल मंजिल के कमरे)  हैं , उबरों में मध्य पहली मंजिल में जाने  के अंदुरनी मार्ग हेतु खोळी /प्रवेश द्वार है.
 राजमिस्त्री पंडित बनवारी लाल भट्ट  के मकान की कई वास्तु विशेषताएं संज्ञान लेने लायक  है  जैसे कमरों के व खोळी  द्वारों के ऊपर पाषाण arch /अर्ध मंडल/चाप  या तोरण कला , इसके अतिरिक्त आलों /आळों  के ऊपर भी पाषाण  मंडल /arch /चाप हैं जो विशेष (exclusive ) हैं।
 काष्ठ  कला की दृष्टि से पंडित भट्ट का यह ढैपुर मकान बहुत ही महवतपूर्ण है और ऐसी समान कला युक्त या शैली युक्त भवन अब शायद  ही बचे   होंगे।  काष्ठ कला की विवेचना हेतु मकान के निम्न स्थानों  की विवेचनआवश्यक है -

1 - पंडित बनवारी लाल के मकान के दो उबरों   के दरवाजों में काष्ठ कला
1 अ - उबर  के सिंगाड़ /स्तम्भ में काष्ठ कला
1 आ - उबर के मुरिन्ड चाप में काष्ठ कला व अलंकरण
2 -    मकान की खोळी /प्रवेश द्वार में दरवाजों पर काष्ठ कला
2 अ  दरवाजों प र कला  यदि है
2 आ - मुरिन्ड में कोई कला
2 इ - मुरिन्ड के ऊपरी  स्थल में कला व अलंकरण
3   -   मकान में तल मंजिल के आलों में काष्ठ  कला /art व अलंकरण /motifs
4   - पहली मंजिल पर दुज्यळों  / मोरियों /windows में काष्ठ  कला व अलंकरण
5   - मकान के ऊपर छत  आधार पट्टिका दासों /टोड़ीयों  में  काष्ठ कला
                          मकान के दो उबरों   के दरवाजों में काष्ठ कला   
उबरों   के दरवाजों  कोई चित्रकारी नहीं है केवल ज्यामितीय  कटान  है।
          उबर के मुरिन्ड चाप में काष्ठ कला व अलंकरण 
उबरों  के एक मुरिन्ड  के ऊपरी  की पट्टिका में प्राकृतिक ( बेल - बूटे नुमा ) कलाकृति उत्कीर्ण दृष्टिगोचर होती है याने दोनों दरवाजों के मुरिन्ड के ऊपरी पट्टिका में अवश्य ही लंकरण था।
 उबर के दरवाजों के ऊपर पाषाण  चाप के नीचे पत्थरों /छिपटियों  से बना अर्ध वृत्त बरबस दर्शक को आकर्षित करता है
      आलिशान मकान में आलों में काष्ठ  कला /art व अलंकरण /motifs 
तलमंजील के ालों में कोई काष्ठ कला नजर नहीं आती किन्तु पाषाण कला का नायब नुमा देखने को मिलता है।
    पहली मंजिल के  आले नुमा खड़की/मोरियों  /दुज्य ळ  windows  में काष्ठ कला व अलंकरण
    पहले मंजिल  में आलेनुमा  दो मोरी/  दुज्यळ /खिड़की  हैं व उनके ऊपर व चारों ओर  पाषाण कला तो है ही अपितु  सिंगाड़  /स्तम्भ व ऊपर  मोरी मुरिन्ड में एक अर्ध चाप का काष्ठ अर्ध वृत्त भी दृष्टिगोचर होता है।  मोरी /खिड़की के मुरिन्ड व सिंगाड़ में प्रशंसनीय  काष्ठ अलंकरण हुआ है।
 
मकान के छत आधार पट्टिका चित्रकारी  सहित दासों   के ऊपर ठीके हैं
       खोळी /प्रवेश द्वार   में काष्ठ  कला
खोळी  के स्तम्भों के निम्न भाग पर चित्रकारी दृष्टिगोचर हो रही है है।   
चित्रकारी अंकन दृष्टि से मुरिन्ड  को दो भागों में बांटा   जा सकता है।  पहला भाग - एक मुरिन्ड के ऊपर गणेश जी की चतुर्भुज आकृति . गणेश जी के चार भुजाओं में एक में डमरू , एक हाथ में  शंख , एक हाथ में कोई हथियार या शगुन नुमा आकृति है ,  चौथे हाथ में सूंड को भोजन या पानी पिलाने का पात्र है।  गणेश जी के माथे  के ऊपर नागफन   है।  गणेश जी के दोनों ओर कमल दलीय स्तम्भ हैं व  स्तम्भ से एक जालीदार कलयुक्त अर्ध वृत्त निकलता है जो सजावट का बेहद  खूबसूरत नमूना है। गणेश जी के सूंड  में दो दांत हैं , माला  है व कान उभर कर आये हैं।  कलायुक्त गणेश जी की  प्रतिमा बाहर से बिठाई गयी है।
    मुरिंड  के  दूसरा  भाग गणेश  आकृति के ऊपर है  जिसमे प्राकृतिक (वानस्पतिक ) व ज्यामितीय  मिश्रित कला के दर्शन होते हैं।
   
पंडित बनवारी लाल भट्ट का यह मकान एक डेढ़ वर्ष में बनकर तैयार हुआ व ढैपर समेत सब जगह सांदण  की लकड़ी का प्रयोग हुआ है।
 निष्कर्ष निकलता है कि खल नागराजाधार के राजमिस्त्री पंडित बनवारी लाल भट्ट का मकान गढ़वाल के वास्तु इतिहासकारों के लिए शैली समझने  हेतु महत्वपूर्ण तो है ही साथ में  मकान में पाषाण वा काष्ठ कलाओं व अलंकरणों का संगम देखने लायक है।  बरबस मुंह से  एक ही वाक्य निकलता है , " वाह  ! वाह  ! क्या सुन्दर  मकान है ! क्या कला है !"   


  सूचना व फोटो आभार :   सत्या नंद बडोनी ,  कणोली

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
अमाल्डु  में केदार दत्त -बलदेव प्रसाद उनियाल के चौपुर   भवन में काष्ठ कला अलंकरण


Wood Carving Art in Three floored house of  Kedar datt Uniyal ,Baldev  Prsad  Uniyal  Amaldu
डबराल स्यूं संदर्भ में गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला /लोक कला  -8
House Wood Carving  Art (ornamentation ) in Dabralsyun  Garhwal , Uttarakhand  - -8
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण   
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार मकान , बखाई , खोली , मोरी   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  - 85
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -   85
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
  जैसा कि  पहले दो अध्यायों में सूचना दी जा चुकी है बल अनुपात के हिसाब से अमाल्डू  में अन्य गाँवों की तुलना में अधिक तिपुर / तल मंजिल के ऊपर  दो मंजिल वाले घर अधिक हैं।  यहाँ दुहराना  प्रासंगिक होगा  कि   अमाल्डु के उनियालों    ने यह शैली अपने कुल देवी श्री क्षेत्र राजराजेश्वरी दरबार देवलगढ़ से लिया है और यह प्रचलन बहुत सालों से चलता रहा है।  प्रस्तुत  केदार दत्त -बलदेव प्रसाद उनियाल का मकान भी  तिपुर और ढैपुर  शैली में बना है। याने यह मकान चौपुर  है।  मकान दुखंड / तिभित्या  याने एक कमरा अंदर व एक कमरा बाहर शैली। 
  केदार दत्त -बलदेव प्रसाद उनियाल के मकान में पहली मंजिल (मंज्यूळ  )  व दूसरी मंजिल (तिपुर )  में छज्जों  के ऊपर काष्ठ जंगले  बंधे हैं। चौथी  मंजिल अर्थात ढैपुर की जानकारी फोटो में नहीं दिख रहे है।   प्रत्येक जंगले  में छह छह सीधे काष्ठ स्तम्भ  स्थापित हैं।  स्तम्भ सपाट हैं व उन पर ज्यामितीय कार्य ही दीखता है कोई प्राकृतिक या मानवीय कला दर्शन नहीं होते हैं।   
  अशोक उनियाल ने सूचना दी  कि  तल मंजिल पर  एक मंजिल से दूर मंजिल पर जाने का आंतरिक मार्ग , सीढ़ियां है और तल मंजिल  में ही प्रवेश द्वार या  खोली  है।  खोली /खोळी  के  काष्ठ सिंगाड़ /स्तम्भ  सपाट पत्थरों की देहरी /देळी  में स्थापित हैं। मुरिन्ड /शीर्ष में  अष्टदल पुष्प अंकन हुआ है।  याने पूरे भवन में  ज्यामितीय कला उत्कीर्ण हुयी व एक स्थान याने मुरिन्ड  में शगुन रूपी  अष्टदल पुष्प उत्कीर्ण किया गया है।
भवन को स्थानीय कारीगरों ने ही निर्मित किया है व काष्ठ कलाकार थे चित्रमणी    जो स्थानीय काष्ठ  कलाकार थे। 
 निष्कर्ष नकलता है कि  राज राजेश्वरी  दरबार भवन  देवलगढ़ शैली पर आधिरित चौपुर बड़ी होने के कारण आज भी भव्य भवनों की गिनती में आता है व  ज्यामितीय व प्राकृतिक  (अष्ट  दल पुष्प )   कला /अलंकरण हुआ है।  मानवीय अलंकरण की कोई सूचना नहीं मिलती है

फोटो आभार :  बिक्रम तिवारी
सूचना आभार - अशोक उनियाल
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला   

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Forest Contract to Wilson
History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 19
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 167
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1405   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
 Wilson was a Yorkshire migrant staying in Mussoorie and then in Harsil Tehri Garhwal. He is called King of Harsil or ranger of Himalaya (2). The hunter Wilson petitioned to Sudarshan Shah for dera musk. The King refused granting the hunting of deer. However, Sudarshan Shah recognized Wilson as future source of revenue (2). Initially, Wilson took smaller forest contract for Rs. 400 annual
  Dabral offered details of on 1st April 1858, King Sudarshan Shah  granting Wilson the Hunter for trees  cutting t contract for  Rs 6000 annual, for forests of Bhardar, kuili, Palkot , Dharkot (bank of BhagirathI for five years. (4). As per the contract, Wilson was free for cutting , selling and trading trees as pines, sal, sheesam , kandar etc.
 Sudarshan shah died in 1859 and there was no any change in forest contract for Wilson. तिन १८६०, Bhavani shah offered the new contract to Wilson for Rs 4000 annual for the forests of Devaprayag  to Taknour and Chhachar to  SatKhana  (1) . Wilson became the great exploiter and innovators for forest of Himalaya,. Wilson  not only cut the trees but he also killed the wild animals and sold them in open market and earned good fortune. 
  Wilson
References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 173   
2-Hurchison Robert, (2010) The Raja of Harsil: The legend of Fredrick Phari Wilson , Lotus Collection , New Delhi author’s note page 2
3- Raturi, Pundit Harikrishna, (1932) Garhwal ka Itihas
4- Tehri Court Archives , vol.2 book11/10b
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com
 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Principles /Theories related the Origin of Plants /Tress in different Puranas

Botany History in Purana etc. 2

Economic or applied Botany aspects in Puranas -3

BOTANY History of Indian Subcontinent –88

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)

-

 Trees, herbs have been very important in Indian mythology and so are Purana. The mythological literature discusses always the principles of origin of plants and animal kingdom. There have been discussions on principles of origin of plants in various Puranas as follows (1)-

 As per Kurma Purana, Brahma created the trees (Vriksha), while, Virudha (herbs) and Aushadhi (herbs) were originated from dermal pours of Brahma.

   Vamana Purana (17/1-9) offers unique principle of divine origin of following plants-

Name of Plants ----------------------------------- Originated from (2)

All the Aushadhis --------------------------------- The dermal hairs of Supreme God

Padma (Lotus) -------------------------------------- The navel region of Prajapati

Kadmaba (Bur flower tree) --------------------  The palm of Kandarpa

Nyagrodha (Banyan) -----------------------------   the Hand of Manibhadra

Dhatura/Daturas----------------------------------- The Heart of Maheshwara

Khadira (catechu )  ------------------------------ The mid region of Brahma body

Kunda (Star Jamsine) ----------------------------- The Palm of Girja

Palasa (fire of Forest) --------------------------- Right side of yama body

Ashwatha (Sacred Fig) -------------------------- Ravi or Sun

Shami   ---------------------------------- --------from Katyayani

Bilva (Bael) --------------------------------- Palm of Lakshmi

Durva --------------------------------------- The Tail and back of Vasuka

 No doubt , today the above discussion looks as if the  Purana were absurd or  discussing illogical points .. However, it should be   kept in mind that from the beginning,  the learned Indians were in search of  various theories of origin of life in this earth.

References-

 1-Hari Shankar Lal, Sanjay Singh, Mishra P.K.,  Trees in Indian Mythology, Discovery 2014, 12(29) pp 16-23

2- Dwivedi, Dhananjaya, Importance of Plants as  depicted in Puranas, Indian Journal of History of Science ,52(3) August 2017 pp 251-274

Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,

History of Pant Science / Indian Botany in Smriti, Niti Shastra, Krishi Parashara, Krishi Kahayan and Purana,   Plants and Trees mentioned in Purana ; Applied Botany in Krishi Parashara will be continued, agriculture  science in Krishi Parashara will be continued in next chapter

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22