Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1119799 times)

Bhishma Kukreti

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Major Reasons for  employees and Associates disliking CEO

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 51
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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 अदानेन अपमानेन छलाच्च   कटुवाक्यत:  I
  राज्ञ: प्रबलदंडेन नृपं मुंचति वै प्रज्ञा   ((  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,139) 
   अतिभीरुमति दीर्घसूत्रं  च  अतिप्रमादिनम् I
  व्यषनाद्विषयाक्रांतं न भजन्ति नृपं प्रजा:  I(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,140)   
 विपरीत गुणरैभि: सानवया रज्यते प्रजा
Translation
 The citizens or subjects leave such king that the King does not donate (or does not spend on social causes) , that insults to citizens or does not honour humanity; the king who is humbug , rude in speaking ; punishes severely for petty crime too. The citizens also leave that king that is coward, who dillydallies, who is careless, addictive. The citizens like those kings whose have opposite characters of the above. (  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,139-140) 
          Major Reasons for Employees and stakeholders dislike or hate the CEO –
  There are following major reasons that   employees and stakeholders dislike CEO-
 1-Employees and stakeholders dislike the CEO if the CEO does no act for social cause or does not save enough for doing social causes activities.
2-Employees and stakeholders dislike or hate CEO if the CEO is habitual insulting employees or other persons or people are not respected .
3-Employees and stakeholders dislikes or hate the CEO if the CEO is bad mouthed or speaks harshly
4-Employees and stakeholders dislike or hate the CEO if the CEO deceives people or is humbug.
5- Employees and stakeholders dislike the CEO who punishes employees badly.
6- Employees and stakeholders dislike the CEO is not bold or is coward
7- Employees and stakeholders dislike the CEO that does dillydally or is indecisive.
8- Employees and stakeholders dislike that CEO that is careless by nature.
9- Employees and stakeholders dislike that CEO who  is addictive.
 
All the above reasons are still relevant and most of human resource research papers are revealing above reasons for employees disliking their bosses.
References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 36
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

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मज्यूड़  (टिहरी गढ़वाल ) में विक्टोरिया क्रॉस अवार्डी गब्बर सिंह नेगी की तिबारी में काष्ठ  कला व अलंकरण 

House wood Carving art in the tibari of Victoria Cross Awardee  Gabbar Singh Negi from Majyur (Theri)
टिहरी गढ़वाल , उत्तराखंड , हिमालय में भवन काष्ठ  कला अंकन - 4
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya  - 3

गढ़वाल, कुमाऊं , देहरादून , हरिद्वार ,  उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ , अलकंरण , अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  89
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of Garhwal , Kumaon , Dehradun , Haridwar Uttarakhand , Himalaya - 89
 
संकलन - भीष्म कुकरेती
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  शहीद गबर सिंह नेगी का जन्म 21 अप्रैल 18 85 को मज्यूड़ (चम्बा नितक , टिहरी गढ़वाल ) में हुआ था।   विक्ट्रिया क्रॉस अवार्डी गब्बर सिंह नेगी 1913 में गढ़वाल राइफल में भर्ती हुए थे व प्रथम विश्व युद्ध में 1915 में लड़ते लड़ते न्यू सैफल में  20 वर्ष की आयु में  शहीद  हुए , ब्रिटिश सरकार ने उन्हें सर्वोच्च अवार्ड विक्टोरिअ क्रॉस अवार्ड से नवाजा था। 
  उत्तराखंड में भवन काष्ठ  कला व अलंकरण  श्रृंखला में मज्यूड़ में विक्ट्रिया क्रॉस अवार्डी गब्बर  सिंह नेगी की तिबारी में काष्ठ कला व अलंकरण पर चर्चा करेंगे।   आज जो सूचना मिली है उससे प्रतीत होता है की तिबारी ध्वस्त ही हो गयी है।  गब्बर सिंह नेगी का परिवार गर्रेब परिवार था  अतः सरलता से अनुमान लगाया जा सकता है कि शहीद गब्बर सिंह  नेगी की तिबारी 1915 -1920  में मध्य ही  निर्मित हुयी होगी।
चार स्तम्भों व तीन द्वार /मोरी /खोळी  वाली   तिभित्या /दुखंड मकान की  पहली मंजिल पर है व पाषाण छज्जे  पर टिकी देहरी /देळी के ऊपर टिकी  है।  स्तम्भ देहरी पर पत्थर के चौकोर डौळ के ऊपर हैं।  स्तम्भ आधार या कुम्भी अधोगामी कलम पंखुड़ियों से बना है , फिर ऊपर की ओर गोल व बड़ा डीला  है , डीले के ऊपर ऊर्घ्वाकार पद्म  पुष्प दल है।  इस के बाद स्तम्भ सीधा ऊपर जाता है व फिर एक डीला  बना है व डीले  के ऊपर ऊर्घ्वाकर कमल दल है ाव अंत में जहां से स्तम्भ छत  आधार पट्टिका या कड़ी से मिल जाते हैं।  शीर्ष में /मुरिन्ड  में कोई arch /चाप /मेहराब नहीं है व मुरिन्ड चौखट है।  विक्टोरिया क्रॉस अवार्डी  शहीद गब्बर सिंह  नेगी की की तिबारी में कहीं   भी मानवीय /figurative  अलंकरण नहीं हुआ है।
वैसे गढ़वाल में 1950 तक निर्मित होने वाले तिबारियों व  विक्टोरिया क्रॉस  पारितोषिक प्राप्त शहीद   गब्बर सिंह  नेगी की तिबारी (निर्माण  काल 1915 -1920 ) में  विशेष अंतर् नहीं दीखता है याने गढ़वाल में इतने वर्ष तिबारी कला व निर्माण शैली शैली कुछ उच्च जड़वत रही कोई विशेष विकास नहीं हुआ। 
शहीद गब्बर सिंह नेगी की तिबारी का महत्व उनके शहीद होने , विकटरोइया क्रॉस पारितोषिक के अतिरिक्त इसलिए भी महत्व है कि  इस तिबारी को 1915 समय की एक स्टैंडर्ड तिबारी शैली मना जा सकता है व समय व शैली के अध्ययन में तुलना करने में सुविधा होगी। 

  सूचना व फोटो आभार :  वर्चुअल  बाबा इंटरनेट

Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
घनसाली तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;  टिहरी तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   धनौल्टी,   टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   जाखनी तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   प्रताप  नगर तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   देव प्रयाग    तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला; House Wood carving Art from   Tehri;           

Bhishma Kukreti

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पठोला  (मल्ला उदयपुर ) में किरत राम -तुलारम  जंगला  /निमदारी  में भवन काष्ठ कला , अलंकरण

उदयपुर गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों / बखाईयों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला -14
  Traditional House wood Carving Art of West  South  Garhwal  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों, बखाई , खोळी  में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
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  गढ़वाल,   , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखई  ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  90
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya - 90   
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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 पठोला (मल्ला उदयपुर ) में समृद्धि ,उन्नत कृषि  के अतिरिक्त स्व किरत राम तिवारी के कारण भी प्रसिद्ध था।  स्व किरत राम तिवारी मल्ला उदयपुर के इस क्षेत्र से पहले सैनिक थे जिन्होंने द्वितीय विश्व युद्ध में भाग लिया।  किरत राम तिवारी ने 1939 -1945  तक नाजियों के विरुद्ध इटली व ऑस्ट्रिया में युद्ध लड़ा।  किरत राम 1955  में सेवानिवृत हुए व उनका देहांत 2001  में हुआ।
प्रस्तुत किरत  राम तिवारी  -तुला राम  की निमदारी   क्षेत्र गंगा सलाण  की अन्त्य निमदरियों या जंगलेदार मकानों से कुछ बिलक्षणी है।  किरत राम -तुलाराम  की मकान में छत सिलेटी पटाळों (चपटे  पत्थर )  की नहीं अपितु चद्दर  की है।  दुखंड /तिभित्या  मकान होने के बाबजूद भी मकान में छज्जा नहीं है।  इन दो विशेषताओं के अतिरिक्त  जंगले पर सपाट  स्तम्भों के बजाय कला उत्कीर्णित स्तम्भों से (art carved columns ) सजे हैं।  ये तीन विशेष्ताओं के लिए भी यह मकान विशेष मकान माना जाता था।  स्तम्भों के आधार व शीर्ष में छत आधार से मिलने वाली कड़ी के नीचे घुंडी /कमल दल की आकृतियां हैं जो कम ही इस क्षेत्र  के निम्दारियों के स्तम्भों में पाया गया है। 
 निष्कर्ष निकलता है कि  किरत राम तिवारी  -तुलाराम  कला की दृष्टि से काष्ठ स्तम्भों में ज्यामितीय , प्राकृतिक  व प्रतीकात्मक  अलंकरण हुआ है व मानवीय अलंकरण इस मकान के काष्ठ में नहीं मिलता है।  मकान व  काष्ठ स्तम्भ  क्षेत्र से अलग  शैली व कला के हैं। संभवतया मकान 1955  के पश्चत ही निर्मित हुआ। 
सूचना व फोटो आभार : बिक्रम तिवारी , VICKEY 
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

Bhishma Kukreti

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Money in Treasury of Bhavani Shah and his religious Actions

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 23
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 171
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1409   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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 Bhavani Shah ruled Tehri Riyasat for 12 years. Before he was crowned, his step mothers and a couple of elites looted the treasury and personal wealth of Sudarshan Shah. There were only Rs. 6600 in treasury at the time of Bhavani Shah being crowned. He increased wealth of the Court and controlled unnecessary spending. Very soon after a few years of his crowning, there was Rs. one lakh in the Their Treasury in Almora. (2)
 He used to encourage small scale craft industry. There was good demand of’ Pahari Kagaj( Hill paper) and on 2nd march Dr Jenson purchased hill paper (Tehri )  for Rs, 50 (2)
Minya Prem Singh informed that there were Rs. 1.45,000 in the Tehri Riyasat treasury at the time of death of Bhavani Shah and there were in Rs. 100000 in his personal treasury.
             Religious Donation by Bhavani Shah
 Bhavani Shah did complete the job of repairing of a couple old temples. He also built a couple of new Temples and built new gardens too. Bhavani Shah also built new palaces (Prem Singh). Minya Prem Singh informed that Bhavani Shah did purchase quite a  good numbers of guns ()1)
References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 174 
2- Tehri Court Archives, vol.2 book11/81
3- Minya Prem Singh , Guldast-E- Tavarikh page 180
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com   
 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

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Life Consciousness in Puranas described in Puranas
Plant Physiology Concepts in Puranas -1
Botany History in Purana etc.5
 Applied Botany aspects in Puranas -6
BOTANY History of Indian Subcontinent –91

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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 From Veda time, texts had been discussing various aspects of Plat physiology and that knowledge was being channelized to the next generation through Shruti (oral methods ) or through writing on Bhojpatra, Palm leaves  etc. Puranas also deal on plant physiology.
Vedas, Mahabharata, Samhitas discussed that there was life or consciousness in plants (1).
 The Puranas also offer references that plants have life consciousness.
  The Bhagvatapurana (III 10.20) mentions that there is plants have life that possess consciousness of dormant consciousness and touch (3)
 Agnipurana (247.7) also illustrates that plant have touch sensation as it says that Asoka plant blossoms due to touch of Lady’feet.
Agnipurana (247.30) discusses Plant physiology in the section of Vrikashveda.
References
1-Chapter II, Flora in Puranas Shodganga,inflibnet.in/bitstream/10603/69840/13/13_chapter%202.pdf pp.66
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,
 Plant Morphology in Purana; Plant Morphology in Vishnu Purana; Plant Morphology in Matsyapurana Purana; Plant Morphology in Agnipurana; Plant Morphology in Kurma Purana, Plant Morphology in Bhagvadapurana   

Bhishma Kukreti

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Dangers of gambling, alcoholism and drug addiction

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 52
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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मृगया अक्षस्तथा पानं गर्हितानि महीभुजाम I
दृष्टास्तेभ्यस्तु विपद: पांडुनैषध वृष्णषउ  II(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,142 ) 
Translation
 Addiction of Hunting, gambling. And alcohol drinking are very dangerous habits of the Kings. As Pnadu lost his vigour by hunting, King Nal lost this wealth by gambling and Vrishni dynasty Kingdom was lost due to excess alcohol drinking.  (  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,142)     
  CEO should not have addiction problem with alcohol drinking, drugs and gambling. CEO must know that drugs, alcohol or gambling does not care about your wealth or respect in the society.

References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 36
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020
   

Bhishma Kukreti

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छतिंड में जनार्दन प्रसाद भट्ट बंधुओं  की तिबारी  में काष्ठ कला व अलंकरण

House Wood carving art and Ornamentation in Tibari of a Bhatt Family of Chhatinda
ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला
  Traditional House wood Carving Art of West South Garhwal l  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ),  Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों, बखाइयों ,खोली  में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
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  गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखई     ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  91
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    91
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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 मल्ला ढांगू में छतिंड  सदियों से जसपुर का भाग रहा है।  अब छतिंड  नई ग्राम सभा सौड़  के अंतर्गत गाँव है।  छतिंड  पणचर जमीनी गांव है व कृषि समृद्ध छोटा भूभाग है।  यहां एक ही तिबारी की सूचना मिली है जो जनार्दन भट्ट के पिताजी की थी व अब पुरुषोत्तम दत्त सिलस्वाल  के उत्तराधिकारी भी इस तिबारी  के भागीदार है।   .  सौड़  के  लुंगाड़ी  सिंह नेगी की पत्नी अनुसार सौड़  में दोनों तिबारी के कलाकार /शिल्पी छतिंड  ही ठहरे थे व वे श्रीनगर तरफ  के थे।  इससे अनुमान लगाना सरल है कि ग्वील  में क्वाठा  भितर  निर्मित करने वाले रामनगर के कलाकार भी छतिंड  में ही ठहरे होंगे व यहीं काष्ठ  कार्य किया गया होगा व ग्वील  जाकर  तिबारी फिट की गयी होगी। 
 मूलतः भट्ट परिवार की इस तिबारी ढांगू की अन्य तिबारियों जैसे ही  दुखंड /तिभित्या मकान के पहली मंजिल पर है।  तिबारी छज्जे के ऊपर देहरी  पर टिकी है।  छज्जे के नीछे वाली पट्टिका पर कुछ आध्यात्मिक अलंकरण का बोध  होता है। तल मंजिल पर खोली ( प्रवेश द्वार ) के मुरिन्ड में संभवतया देव काष्ठ प्रतिमा भी जड़ी है।
     तिबारी में चार स्तम्भ हैं जो  तीन खोली /द्वार बनाते हैं , किनारे के स्तम्भ एक प्राकृतिक नक्काशीयुक्त कड़ी से दीवार से जुड़े हैं।  स्तम्भ का आधार कुम्भी है जो अधोगामी पद्म  दल से बना है व अधोगामी कलम दल  के  ऊपर डीला ( wood plate ring ) या पगड़ है जिससे ऊर्घ्वाकार  पद्म  दल शुरू होता  है , व जहां से कमल दल समाप्त होता है वहां से स्तम्भ की मोटाई कम होती जाती है व ऊपर की ओर जहां पर अधोगामी  कमल दल  है वहीं पर स्तम्भ की सबसे कम मोटाई है. अधोगामी कमल दल के ऊपर फिर डीला  है व तब फिर एक  ऊर्घ्वाकार  कमल दल है। ऊर्घ्वाकर कमल दल से स्तम्भ में सीधा ऊंचाई में स्तम्भ का थांत  (bat plate ) शुरू होता है जिस पर दीवारगीर   /ब्रैकेट लगे थे।  यहीं से महराब  की  चाप arch भी शुरू होती है जो सामने के स्तम्भ की चाप से मिलकर सम्पूर्ण मेहराब /arch  बनता है।  मेहराब तिपत्ति (trefoil  )   नुमा है व मध्य में arch  तीखा /sharp  है।मेहराब /arch  पट्टिका के दोनों किनारों पर बहुदलीय पुष्प अलंकृत हैं याने  ऐसे छह बहुदलीय पुष्प हैं।  पट्टिका  पर  प्राकृतिक कला के चिन्ह हैं। 
 दीवारगीर /bracket  में  संभवतया पद्म  पुष्प  नली (Lotus flower Stem )  अलंकृत रही होगी या कोई पक्षी का गला जैसे क्षेत्र के अन्य तिबारियों में मिलता है। 
मुरिन्ड याने मेहराब के ऊपर की पट्टिकाओं  में कोई प्राकृतिक या मानवीय कला के दर्शन नहीं   होते  हैं।
  निष्कर्ष में कहा जा सकता है कि  जनार्दन प्रसाद भट्ट व बंधु ( अब  सिलस्वाल भी भागीदार हैं  ) की शानदार तिबारी में प्राकृतिक , मानवीय , ज्यामितीय  व आध्यात्मिक कला अलंकरण उत्कीर्ण हुयी है। 
फोटो आभार : बिक्रम तिवारी Vickey

सहयोगी सूचना - सोहन लाल जखमोला ,जसपुर
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Bhishma Kukreti

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  सौड़ (ढुङ्गाळी , टिहरी ) में भव्य तिबारी में काष्ठ कला , अलंकरण

 

      House Wood carving Art in a House  of Saur , (Dhungali, Chamba) Tehri garhwal 

टिहरी गढ़वाल , उत्तराखंड , हिमालय में भवन काष्ठ  कला अंकन - 5

Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya  - 5

 

गढ़वाल, कुमाऊं , देहरादून , हरिद्वार ,  उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार , बखाई  ) काष्ठ , अलकंरण , अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  92

Traditional House Wood Carving Art (Tibari) Ornamentation of Garhwal , Kumaon , Dehradun , Haridwar Uttarakhand , Himalaya - 92

 

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 संकलन - भीष्म कुकरेती

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  तिबारियों के सर्वेक्षण स ेथोडा बहुत लगता है कि तिबारियों के मामले में    पौड़ी गढ़वाल की तुलना में उत्तर काशी,  टिहरी गढ़वाल  व चमोली गढ़वाल अधिक सम्पन क्षेत्र रहे हैं  . और इस बात का प्रमाण   प्रस्तुत भव्य भवन पर तिबारी में  काष्ठ कला।   प्रस्तुत भवन अब एक रिजॉर्ट डुए नार्थ सौड़  कॉटेजेज का हिस्सा है।   

   प्रस्तुत दुपुर   याने पहली मंजिल वाले, दुखंड /तिभित्या    भवन में काष्ठ  कला समझने हेतु इसे तीन भागों में अध्ययन करना होगा -

तल मंजिल के द्वारा दरवाजों में कष्ट कला

तल मंजिल व पहली मंजिल में खिड़कियों के दरवाजों व म्वार (मोर ) सिंगाड़  में काष्ठ  कला



तिबारी के स्तम्भों व मुरिन्ड  में काष्ठ  कला

  भवन के तल मंजिल  व पहली मंजिल के बड़े  कमरों  के दरवाजों में विशेष कोई कला उल्लेखनीय नहीं है.

पहली मंजिल की एक खड़की के दरवाजों पर ज्यामितीय कला दर्शन होते हैं व दोनों सिंगाड़  में प्राकृतिक बेल बूटे नीमा आकृति व मुरिन्ड (खिड़की का शीर्ष ) में प्राकृतिक व कुछ पर्तीकात्मक अलंकरण उत्कीर्ण हुआ  है।

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  सौड़  (ढुङ्गाळी , टिहरी ) तिबारी के सिंगाड़ में कला अलंकरण

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  सौड़ का यह भवन भव्य है तभी इसे रिजॉर्ट में तब्दील किया गया है।  तिबारी में 9 सिंगाड़।/स्तम्भ हैं व 8 मोरी /द्वार /खोळी हैं।  सिंगाड़ों  /स्तम्भों के आगरा भाग में ही अलंकरण है व पीछे काष्ठ पररिका या कड़ी स्पॉट चौकोर हैं। सभी सिंगाड़ों में एक जैसे ही कला उत्कीर्ण हुयी  है।

 प्रत्येक सिंगाड़  पत्थर के डौळ  ने टिके  हैं।  स्तम्भ का आधार  कुम्भी  गढ़वाल के अन्य कुम्भियों से ऊंचाई में कुछ अधिक लम्बी है।  कुंभी निर्माण हेतु  कमल दल के दर्शन नहीं होते हैं।  कुम्भी के बाद डीला (ring type wooden plate ) है व बाद में  उर्घ्वगामी पद्म  दल  है जब उर्घ्वगामी कलम दल समाप्त होता है तो स्तम्भ की मोटाई कम होती जाती है जो कि ऊपरी डीले तक है वाहन से फिर उर्घ्वगामी कमल दल शुतु होता है जो ऊपर की और जाते है और फिर वहां से स्तम्भ चौकरो हो जाता है , स्तम्भ सीधा ऊपर चौकोर मुरिन्ड (शीर्ष ) की पररिका से मिल जाता है।  मुरिन्ड पट्टिका चौकोर है व उस पर ज्यामितीय चित्रकारी उत्कीर्ण हुयी जो वानस्पतिक चिन्हों की छवि देते हैं।

   भवन बहुत बड़ा व भव्य है किन्तु सम्भव पर कोई  विशेष कला उत्कीर्ण नहीं हुयी है।  बस भव्यता अधिक स्तम्भों व मकान के बड़े होने से आयी है।  रिजॉर्ट वाले ने  सूचना दी है कि इन भवनों की ऑरिजिनलिटी रिस्टोर की गयी है।

  निष्कर्ष निकलता है कि  भव्य भवन में 9 स्तम्भों ने  भव्यता वृद्धि की है व काष्ठ कार्य में ज्यामितीय व प्राकृतिक अलंकरण ही हुआ है   

  सूचना व फोटो आभार :   डुएनॉर्थ  सौड़ कॉटेजेज का   कैटलॉग

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घनसाली तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;  टिहरी तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   धनौल्टी,   टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   जाखनी तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   प्रताप  नगर तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला;   देव प्रयाग    तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला; House Wood carving Art from   Tehri;       

 

Bhishma Kukreti

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Family Life of Bhavani Shah

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 24
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 172
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1410   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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     Bhavani Shah married with princesses of Mandi and Hindur Riyasat respectively. In May 1852, Mandi wali Queen delivered a son Pratap Shah. Queen Hindur wali delivered a son 9Vikram Singh )  too in September 1852. Sudarshan Shah was alive when those sons of Bhavani Shah were born. Bhavani Shah had eight sons – Pratap Shah, Vikram Shah , Pramod Singh, Fatteh Singh , Gopal Singh , Heera Singh, Madan Singh and Teg Singh. Bhavani Shah arranged prper educationfor Prtap Shah and other sons. Pratap Shah was educated for getting good knowledge of English, Hindi and Urdu. Pratap Shah had good interest in music too (1).
     Sher Singh returning to Tehri
    Sher Singh the Younger brother of Bhavani Shah was in exile. Bhavani Shah requested British officials to free Sher Singh. When Sher Singh came to Tehri, Bhavani Shah offered Sher Shah a Jagir and cash too. Bhavani Shah was a kind person and he made satisfactory arrangement of  regular income for  his step mothers and step  brother those were against him .

References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 175 
2-  Raturi , Harikrishna  , Garhwal Ka Itihas  474-475
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 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter


Bhishma Kukreti

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Plantation Processes in Puranas

Plant Physiology Concepts in Puranas -2
Botany History in Purana etc.6
 Applied Botany aspects in Puranas -7
BOTANY History of Indian Subcontinent –92

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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  The learned researcher rightly informs that   the science of planting developed with the knowledge of Vrikshaveda (1). In Maurya Period chapters, this author already detailed the horticulture and garden management.
 The analysis of Purana shows that at the time of Purana age , there was good formal and informal knowledge of tree plantation in India .
  Agnipurana (151.9) reveals that Vaishya class was responsible for performing farming and cultivating plants, vegetables etc.
 As we studied in Krishi Parashara that people used to prefer some days or constellations for sowing, planting or harvesting, same way, Purana also show that people preferred some days and constellations for plant plantation.
  Agnipurana (282.3) show that a couple of constellations as Dhruva, vayavia, prajsela, and vaishnva were preferable or favorable for plant plantation.
 Agnipurana (121.45-46) recommends the favourable asterisms as anila, three uttaras, rohani, marshira, mool, punarvasu, pusya,  stravana, hasta for  agriculture works. 
Agnipurana (121.46-49) also recommends Sunday and Monday and lagna./tithi  as  varsa, mithuna, kanya, and tihi as  are panchami,dashmi, saptami, tritiya, trayodashi of lunar days suitable for  seed sowings.
References
 Agnipurana (282.3) highly recommends worshipping Brahmins and Moon the lord of Vanaspati before of agriculture works.
People of Purana age were familiar of timing of fruiting or starch formation in seeds as of paddy.  Agnipurana (121.50) states that Agahn or agrahayana (asooj) moth is best timing for cutting paddy. Wile, Matsyapurana (229.24) states that in autumn season,  the grain develops and juices develop in the crop.
 The Puranas also deal with sowing and sapling methodologies and suggest techniques for seed sowing and saplings.
  In one verse, Agnipurana   (282.8-9) suggests that if plants  those are  grown in the distance of twenty cubits they develop well the trees planted at the distance of sixteen cubits those also produce good fruits and Agnipurana does not recommend to  plant trees at the distance or interval of twelve cubit or lower than twelve cubits.
Puranas also discuss the subject of watering plants, need of water at different seasons  and the reasons too.
  Agnipurana (282.7-8) suggests the rules of watering and states that during summer, the soil gets dried soon, and plants are required irrigated twice a day. And alter stage irrigation should be alternate day. Agnipurana (282.7-8) suggest watering is required when the soil becomes dry.
The people of Puranas age, were well versed with natural way of crops getting water .they used to dig well in such a way that fields used to get water automatically /naturally (Agnipurana 282.4).
1-Chapter II, Flora in Puranas Shodganga,inflibnet.in/bitstream/10603/69840/13/13_chapter%202.pdf pp.66
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Discussed - Rules for tree plantation in Agnipurana; Rules for  sowing  in Agnipurana; Rules for sapling   in Agnipurana; Rules for crop  watering  in Agnipurana;

 

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