Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1117482 times)

Bhishma Kukreti

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CEO should nix six most dangerous habits

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 52
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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कामक्रोधस्तथा मोहो लोभो मानो मदस्तथा I
षडवर्ग उत्सृजेदेनमस्मिस्त्यकते  सुखी नृप II(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,143 ) 
Leaving /sacrificing the six dangerous habits –
 lust
 anger
 greed
 pride
 and
negative passion
make a king blissful.
(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,143 ) 
References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 36
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020
Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for Chief Executive Officers; Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for Managing Directors; Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for Chief Operating officers (CEO); Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for  General Mangers; Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for Executive Directors ; Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for ; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for  CEO; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for COO ; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for CFO ; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for  Managers; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for MD ; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for Chairman ; Refreshing Guidelines for nixing 6 Dangerous habits for President


Bhishma Kukreti

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गडसिर -कठूड़ (अजमेर ) में हंसराम सिंह रौतेला की खोळी में  अनुपम काष्ठ कला , अलंकरण 


गडसिर -कठूड़  (अजमेर ) की  एक भवन के प्रवेश द्वार (खोळी ) में  लाजबाब , बेजोड़ , अनुपम काष्ठ  कला वा अलंकरण
Wood Carving Art in a Entry Door of a House of Gadsir-Kathur of Ajmer Patti 
गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला  श्रृंखला 3
  Traditional House wood Carving Art of West South Garhwal l  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ),  Uttarakhand , Himalaya   
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों, बखाइयों ,खोली  में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  श्रृंखला 
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  गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखई  ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  93
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    93
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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 अजमेर पट्टी के गडसिर  -कठूड़ से हंसराम सिंह रौतेला की  दुखंड /तिभित्या  मकान की सूचना बिक्रम त्तिवारी से मिली है।  गडसिर -कठूड़   अजमेर में नाळी खाळ  याने थलनदी के निकट का कृषि समृद्ध गाँव था।  अजमेर में गडसिर -कठूड़  में हंसराम सिंह रौतेला की इस   यह खोली पहली मंजिल में प्रवेश हेतु  इस शानदार खोली में ज्यामितीय , प्राकृतिक व मानवीय तीनों प्रकार के काष्ठ अलंकरण   के दर्शन होते हैं और कला वा अलंकरण दृष्टि से लगता है कि अपने समय की भव्य खोळी रही होगी। खोळी  तल मंजिल पर है।  काष्ठ  कला व अलंकरण विवेचना  हेतु खोळी  को 6 भागों में अलग अलग विवेचना आवश्यक है - स्तम्भों , स्तम्भ ऊपर चापयुक्त /तोरण नुमा मुरिन्ड , मुरिन्ड के ऊपर तीन स्थलों में अलंकरण  /उत्कीर्ण /नक्कासी ; मुरिन्ड के बगल से ऊपर छपरिका आधार से निकले 4 दीवारगीरों   (Brackets ) में नक्कासी ;   दीवारगीरों के मध्य पट्टिका पर अलंकरण ; छपरिका का आधार पट्टिका में काष्ठ अलंकरण व अंकन
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       द्वार स्तम्भों  /सिंगाड़ों में अलंकरण अंकन
द्वार के दोनों ओर अलंकृत स्तम्भ है जो काष्ठ कड़ी से पाषाण दीवार से जुड़े हैं।  स्तम्भों की कला रगड़ होने से दिखाई नहीं दे रही है किन्तु देखर अनुमान लगाना सरल है कि आधार पर कमल दल की कुम्भी /पथ्वड़  अवश्य रहा होगा।  स्तम्भ के ऊपरी शाफ्ट /कड़ी में प्राकृतिक कला के चिन्ह अभी भी बाकी हैं।
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  चाप संबंधी अलंकरण
 स्तम्भ जब समाप्त होते हैं तो दोनों स्तम्भों के impost  /the lowest  part of arch से अर्ध चाप निकलते हैं जो आपस में मिलकर एक गोल नुमा अर्ध चाप या arch /मेहराब /तोरण  ( ट्यूडोर Tudor नुमा चाप )निर्माण करते हैं।  मेहराब के आंतरिक तह (intradoos ) व बाह्य तह (Extrados )  के मध्य तीन विशेष तहें हैं व प्रत्येक तह में प्राकृतिक /फर्न पत्ती जैसी  अंकन कला दृष्टिगोचर होती है। मेहराब के  बाह्य तह शीर्ष (Keystone , Crown )     व सबसे अंदर की तह के शीर्ष मध्य एक प्रतीकात्मक (संभवतया आध्यात्मिक या नजर न लगे संबंधित ) आकृति उभर कर आयी है जो आकर्षित करने में सफल है।  मेहराब के दोनों और की पट्टिकाओं में प्राकृतिक अलंकरण अंकन हुआ है। 
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 मेहराब के ऊपर पट्टिकाओं में अंकन /कला /अलंकरण
मेहराब या तोरण के ऊपर धरती के समांतर  चार  पट्टिकाएं दिखती हैं।  चाप /तोरण  से एकड़म ऊपर की  पट्टिका के कई बहुदलीय पुष्प के अंकन उभर कर आएं हैं   इसके ऊपर की चौड़ी पट्टिका में  आमने सामने चिड़ियाएं  व मध्य में    प्रतीकात्मक आध्यात्मिक देव या अपशकुन मिटाने का कोई प्रतीक  प्रतिमा (मानवीय  अलंकरण ) अंकन  हुआ है।
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   मेहराब के दोनों ओर के दीवारगीरों  (brackets )    में   काष्ठ अलंकरण
 स्तम्भों में जहां से मेहराब चाप शुरू होते हैं उसके कुछ नीचे से प्रत्येक स्तम्भ के बगल में दो दो दीवारगीर लगे हैं जो ऊपर खोळी के छपरिका आधार के आधार काष्ठ दास   (टोड़ी ) से  मिलते हैं।  प्रत्येक  दीवारगीरों के मध्य एक पट्टिका है। इस  खड़ी मध्य पट्टिका में  पत्तियों के छवि नुमा अलंकरण अंकित हुआ है।
   दीवारगीरों में दर्शनीय कला उत्कीर्ण हुयी है।  प्रत्येक ब्रैकेट के निम्न भाग में पुष्प नलिका /नाल  है व फूलों के घड़े नुमा  अंडाशय /ओवरी का आभास तो देते ही हैं ऊपर से  आते पुष्प नाल से लगता है जैसे चिड़िया का चोंच है व चिड़िया चोंच जैसे फूल अंडाशय /ओवरी में घुसी जा रही का भी आभास देता है।  इन   आकृतियों के ऊपर कुछ पट्टिकाएं है व फिर एक एक हाथी  हैं जो  छपरिका  आधार के ठीक नीचे हैं। हाथियों का अंकन पूरे हाथी में हुआ है।  इस तरह खोली में चार हाथियों के   चित्र अंकन  हुए है।
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     छपरिका के आधार से लटकते शंकु
छपरिका के आधार में प्राकृतिक अलंकरण के अतिरिक्त शंकुनुमा आकृतियां भी लटकती नजर आती हैं। 
 गडसिर -कठूड़  (अजमेर ) की इस खोली /खोळी /तल मंजिल पर प्रवेशद्वार की काष्ठ  कला व अलंकरण की विवेचन से  साफ़ है कि खोली  लाजबाब है , खोळी बेजोड़ है व प्रवेशद्वार की काष्ठ कला अनुपम है।  कला दृष्टि से गंगा सलाण  मकी  खोलियों में एक शानदार , जानदार खोलियों में से एक। इस खोली में प्राकृतिक , ज्यामितीय , मानवीय (पशु , पक्षी, मनुष्य  आदि ) व  आध्यात्मिक प्रतीकात्मक अलंकरण के पूरे दर्शन एक साथ होते हैं व काष्ठ कटान से बने अलंकरण दर्शनीय है। 
       
सूचना व फोटो आभार : बिक्रम तिवारी , Vickey 
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला


Bhishma Kukreti

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Death , Personality of Bhavani Shah
History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 24
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 172
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1410   

  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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              Death of Bhavani Shah (1871)
 Bhavani Shah fell ill and a couple of months after illness, Bhavani Shah die in January 1871.
   Looting of Treasury after death of Bhavani Shah
  Minya Prem Singh (2) informed that there we three laks in treasury of Bhavani Singh when he expired.  When Bhavani Shah, Khavasan , Sher Singh and other officials looted the Treasury and valuables. The most Khavasan by Bhavani Shah was Kwari. Kwari looted the valuables the most.
 Dabral (1) offering various references, states that Bhavani Shah was kind hearted and he used to pardon his enemies too. Bhavani Shah followed his father Sudarshan Shah for pleasing British officers visiting in their or working in Almora, Delhi, Dehradun or Saharanpur.  Bhavani Shah had clear instruction to his officials that they should see  arrangements for comforts for British Officials tourists visiting in Riyasat.
References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 175 
2- Raturi, Harikrishna  , Garhwal Ka Itihas  474-475
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com   
 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter
es that
References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 175 
2- Minya Prem Singh , Guldasat -E-Tavariksh page 209
Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com   
 History of Bhavani Shah Period of Tehri Garhwal will be continued in next chapter


Bhishma Kukreti

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Nutrition Management for Plant Growth discussed in Puranas

Plant Physiology Concepts in Puranas -2
Botany History in Purana etc.6
 Applied Botany aspects in Puranas -7
BOTANY History of Indian Subcontinent –92

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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The methods of agriculture in India started before or around Indus valley culture. Therefore, there had been good knowledge in India for nourishment of plants for gaining best plant growth. Mahabharata (see Mahabharata chapters) describes about plants sucking water through root and taking sun energy too. The knowledge aspect of plant physiology related to nutrition was known to people and scholars in Puranic age (1).
Puranas discussed about nourishment of plants and trees for proper growth.
   According to Agnipurana ( 259.44-45) describes that Agni (surya) and water are important for plant growth and air , Sun and water gods to be pleased by farmers for better plant growth or best harvesting .
Matsyapurana (232.1) states that since the roots take water, the people named plant ‘padapa’.
 Agnipurana (115.40) argues that watering the mango trees is essential for religious purpose and Agnipurana stated that watering not just satisfy the mango but the ancestors too.
 Matsyapurana (187.430 states that plants take food from soils that is of two kinds – urbera (fertile)  and ‘asura’ (barren)  and declares that no plant would grow in barren land. .
 Agnipurana (363.2)  divided the soil as per its fertility as – mrit, mritika, mritsa, and mritasana .
 Agnipurana (259.45) states that in old days, farmers ploughed land repeatedly for making soil fertile for fit for plant cultivation.
 Brhamavaivartapurana (1.14.27) also state that soil is important for good vegetation.
 The above discussion is proof that the farmers, the scholars (sage) of Purana age were having knowledge of plant nourishment .
References
 
1-Chapter II, Flora in Puranas Shodganga,inflibnet.in/bitstream/10603/69840/13/13_chapter%202.pdf pp.72-75
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,

Bhishma Kukreti

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CEO taking help from kind hearted Guru or Consultants or Outside Advisors

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 54
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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वर्धयत्रिह   धर्मार्थो       सेवितो सद्भिरादरात्  I
निगृहीतेंद्रयग्राम:  कुर्वीत          गुरुसेवनम् II ( Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,147  ) 
शास्त्राय गुरुसंयोग: शास्त्रं विनयवृद्धये I
विद्याविनीतो नृपति: सतो भवति संमत: II(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,148  ) 
Translation
With the cooperation /help from kind hearted subordinates the King should increase wealth and establish policies (dharma) and should serve the Gurus by controlling five senses (means no addiction).  Serving the Gurus means getting knowledge of books and experience, By getting book knowledge a person increase his habit of becomes politeness and modesty. Therefore, the modest King is praised by simple –kind hearted subordinates  . (  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,147 and 148) 
   CEO should take help from Consultants
  CEO must take a note that nobody is expert of all sciences and art. Therefore, for various works, CEO must take help of consultant .The consultant is that has specific knowledge and experiences in a particular industry or division.
 The consultants offer their services on contract basis or freelance basis (as and when required) .
Mostly following types of consultants are there –
Change management Consultants or advisors
Finance and Accounting Consultants or advisors
Marketing or branch of marketing Consultants or advisors
Human resources Consultants or advisors (especially placement and training)
Technology as information technology Consultants or advisors
Organizational design   Consultants or advisors
 The CEO must see that organization work with Consultants and advisors following guidelines –
 Organization must give exact role to consultants and advisors
Organization should build a balanced relationship with Consultants or advisors
Organization should train  the staff offering required cooperation and trust to  the Consultants or advisors
Organization set time bound program for each Consultants or advisors
Organization offer sufficient feedback to Consultants or advisors and should take timely feedback from them.
Management should also keep Vigilance on Consultants or advisors
Organization should take maximum benefits from Consultants or advisors without illegal exploitation

References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 36
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020
Guidelines for taking help from Consultants for Chief Executive Officers; Guidelines for taking help from Consultants for Managing Directors; Guidelines for taking help from Consultants for Chief Operating officers (CEO); Guidelines for taking help from Consultants for  General Mangers; Guidelines for taking help from Consultants for Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for taking help from Consultants for Executive Directors ; Guidelines for taking help from Consultants for ; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for  CEO; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for COO ; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for CFO ; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for  Managers; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for MD ; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for Chairman ; Refreshing Guidelines for taking help from Consultants for President



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  मझेड़ा (ककलासी) में  राय बहादुर ठा .सुरेन्द्र सिंह डंगवाल की भव्य बखाईयों  में  काष्ठ कला , अलंकरण

कुमाऊं   संदर्भ में उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  ( बखाई , मोरी , छाज ) काष्ठ अंकन लोक कला   श्रृंखला  - 3
Traditional House Wood Carving Art (Bakhai  and Kholi ) of  Kumaon , Uttarakhand , Himalaya -   3
उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार , बखाई , मोरी , छाज   )  अंकन लोक कला श्रृंखला  - 94
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  , Uttarakhand , Himalaya -   94
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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  अल्मोड़ा जनपद के रानीखेत  , भिकियासैण मंडल में   गाँव   मझेड़ी    तब के  राय बहादुर साब ठाकुर सुरेंद्र  सिंह डंगवाल के कारण प्रसिद्ध था तो आज भी   मझेड़ी   गाँव राय  बहादुर सुरेंद्र  सिंह डंगवाल की निर्मित  बखाई की भव्यता के   कारण प्रसिद्ध ह
  मझेड़ी गाँव में  राय बहादुर ठाकुर सुरेंद्र सिंह डंगवाल की भव्य बखाई में काष्ठ  कला आकलन के लिए तल मंजिल के दरवाजों , व मकान के खिड़कियों , ढाईपुर की खिड़कियों , पहली मंजिल में खोलियों व तल मंजिल में  प्रवेश द्वार पर काष्ठ कला को समझना आवश्यक है।
 ज्यामितीय अलंकरण
  तल मंजिल , पहली मंजिल पर  सामने व किनारे की  खिड़कियों , सामन्य दरवाजों , ढैपुर की खिड़कियों में  ज्यामितीय अलंकरण अंकित हुआ है जैसे तल मंजिल के सामने  के किनारे के दरवाजों पर त्रिभुजाकार आकृतियां उत्कीर्ण की गयी है  अन्य जगहों में सपाट अलंकरण हुआ है।
      ढैपुर   वाले भवन की खोलियों में नक्कासी
 ढैपुर  वाले भाग के पहली मंजिल की खोलियों में   दरवाजों के दोनों सिंगाड़ /स्तम्भों में नक्कासी हुयी है।  आधार पर कमल फूल है फिर स्तम्भ स्पॉट होते है  लेकिन  शीर्ष में मुरिन्ड पट्टिका से मिलने से पहले  स्तम्भों में कमल जैसे ही कुछ नक्कासी हुयी है।  दरवाजे के  शीर्ष पट्टिका (भू  समांतर )  में  प्राकृतिक अलंकरण दृष्टिगोचर होता है।  जालीनुमा अंकन व  आध्यात्मिक प्रतीकात्मक अंकन भी शीर्ष पट्टिका में दिख रहा है।
  बिन ढैपुर  की बखाई की पहली मंजिल में मोटरियों की निर्माण शैली  ढैपुर तले की बखाई की खोली से अलग है व कला पक्ष भी विशेष अलग है।  बिन ढैपुर की बखाई भाग की खोली लगभग  बिंतोली   (बागेश्वर ) के कौस्तुभ चंदोला (भाग 79 )  की बखाई की खली जैसे ही है याने  कि किनारे दो दो स्तम्भ ों का मिलकर एक  एक स्तम्भ बनाना व स्तम्भ आधार  में अधोगामी कमल दल की कुम्भी (घट आकर )  , फिर  डीला  (ring type wooden plate ) , फिर उर्घ्वगामी कमल दल , फिर स्तम्भ का मोटा कम होना व फिर शीर्ष में पंहुचने से पहले डीला , कमल दल व तब स्तम्भ शीर्ष  पट्टिका से मिलते हैं।  शीर्ष पट्टिका  से मिलने से पहले स्तम्भ कुछ अर्ध चाप टॉर्न भी बनाते हैं।  शीर्ष पट्टिका के ऊपर ायतकार पट्टी है जहां सूर्य , अधाय्त्मिक प्रतीकात्मक  अलंकरण उत्कीर्ण  व प्राकृतिक कला अंकन हुआ है।  शीर्ष पट्टिका या मोरी के ऊपरी भाग के बगल में दोनों ओर छपरिका से  नीचे की और नक्काशीयुक्त दीवारगीर हैं व छप्परिका आधार से कायस्थ शंकु भी लटक्क रहे हैं।
   निष्कर्ष निकाला जा सकता है कि   राय बहादुर  ठाकुर सुरेंद्र सिंह डंगवाल की बखाईयों में प्रत्येक भाग में अलग अलग रंग की   काष्ठ  कला के दर्शन होते हैं व मोरियों /छाज  में तो  ज्यामितीय , प्राकृतिक व मानवीय ( अधयत्मिक प्रतीक ) तीनों प्रकार के अलंकरण मिलते हैं।  बखाई देख क्र बरबस जबान से शब्द निकल ही जाएगा " ब्वा  वाह  ! राय साब ने क्या  रंगतदार बखाई बनाई है !"   
   
सूचना व फोटो आभार : ठाकुर  बलवंत सिंह डंगवाल  , मझेड़ा
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
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डंगळा (डबरालस्यूं ) में आत्माराम ममगाईं के तिबारी -जंगलेदार मकान में काष्ठ कला अंकन 

डबरालस्यूं संदर्भ में गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला /लोक कला  -9

House   Carving  Art (ornamentation ) in Dabralsyun  Garhwal , Uttarakhand  -  9 

  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों  , बखाईयों ,खोलियों ,  मोरियों  में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण   

  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya     

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  गढ़वाल, कुमाऊं , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार , बखाई , मोरियों , खोलियों   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  - 95

Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -   95

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 संकलन - भीष्म कुकरेती

 डंगळा डबरालस्यूं का एक महत्वपूर्ण गाँव है।  इस गांव में डबराल , ममगाईं , कुकरेती व कुछ शिल्पकारों के परिवार बसा करते थे।  सुघड़ मकानों के लिए  डंगळा का सम्मान था।  उत्तराखंड के भवन काष्ठ  कला, अलंकरण कड़ी  में आज डंगळा  के आत्माराम ममगाई  की तिबारी व इसी मकान पर बीतए जंगल में काष्ठ  कला पर विस्तृत चर्चा होगी। 

आत्माराम ममगाईं  के  इस भवन में काष्ठ  कला समझने हेतु इसे तीन भागों में बाँट कर समझना। होगा  तिबारी में काष्ठ अलंकरण , पहली मंजिल के जंगले  में काष्ठ कला , तल मंजिल में स्थित खोली (प्रवेशद्वार ) में काष्ठ कला व भाग्य से आंगन दिवार में रखे पुराने  लघु स्तम्भों में काष्ठ कला।

  समान्यतया गंगासलाण  में  मकान में जंगला नहीं बंधा जाता था।  अब तक के सर्वेक्षण में ग्वील व पुरण कोट में यह अपवाद मिला था। 

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आत्माराम ममगाईं के मकान के जंगले के स्तम्भों में काष्ठ कला

 दुखंड /तिभित्या  (एक कमरा नादर व एक कमरा बाहर ) मकान के पहली मंजिल में छज्जे से बाहर काष्ठ पट्टिका लगाकर उसके ऊपर जंगला बांधा  गया व जनलगे में  लगभग दस काष्ठ स्तम्भ है।  प्रत्येक स्तम्भ के मध्य में  एक डीला आकृत अंकित है व डीले  के नीचे अधोगामी कलम दल उभरा है व डीले  के ऊपर उर्घ्वगामी कमल दल की आकृत उत्कीर्ण हुयी है। फिर यही  अंकन क्रम स्तम्भों के शीर्ष में पंहुचने से पहले भी है याने अधोगामी कमल दल फिर डीला  व फिर  उर्घ्वगामी  पद्म दल का नकन . बाकी जगहों में स्तम्भ सपाट  ही हैं।

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      तिबारी में काष्ठ अंकन

 गंगासलाण की अन्य तिबारियों भांति भी आत्मा राम ममगाईं की तिबारी  पहली मंजिल में देहरी पर टिकी है व चार काष्ठ स्तम्भों वाली  तिबारी है। चार स्तम्भ तीन खोली /द्वार /मोरी बनाते हैं।  किनारे के स्तम्भ को दीवार से जोड़ने वाली काष्ठ  कड़ी में रेखाओं से ज्यामितीय कला उत्कीर्ण है जो कई प्रकार की छवि प्रदान करती हैं।  प्रत्येक सम्भ के आधार पर कुम्भी अधोगामी कमल दल से बना है , फिर डीला है , डीले के ऊपर उर्घ्वगामी पद्म दल अंकित है फिर स्तम्भ की मोटाई यहां से कम होती जाती है।  जहां पर स्तम्भ की मोटाई सबसे कम है वाहन ढ़ोगामी कलम दल का पुष्प मिलता है।  अधोगामी कलम पुष्प के बाद डीला है व डीले के ऊपर उर्घ्वगामी कमल  पद्म पुष्प दल हैं।  उर्घ्वगामी कमल दल के ऊपर सीधा स्तम्भ का थांत (wood bat  blade ) शुरू होता है जो अंत में ऊपर शीर्ष /मुरिन्ड  से मिलता है।   जहां से उर्घ्वगामी कमल दल समाप्त होता है वहीं से स्तम्भ से मेहराब /तोरण  का अर्ध चाप भी शुरू होता है। तीनों चाप /मेहराब /तोरण /arch कुछ कुछ ट्यूडर arch  की शक्ल के हैं।  चाप की पर्टयक तह में  प्राक्रितिक व ज्यामितीय  आकृतियां उत्कीर्ण हुयी है।  चाप के ऊपर किनारे की काष्ठ पट्टिकाओं में प्रत्येक किनारे पर धर्म चक्र नुमा आकृति भी स्पष्ट रूप से दृष्टिगोचर होती है।  इसी पट्टिका में प्राकृतिक व ज्यामितीय कलाकारी साफ़ दिखती है।  शीर्ष  पट्टिका (छत के आधार से नीचे  की पट्टिका में भी   ज्यामितीय कला अलंकृत उत्कीर्णित है। 

  स्तम्भ के थांत में छाप दिखाई दे रहे हैं जो इस बात का द्योत्तक है कि स्तम्भ के थांत पर दीवारगीर /bracket लगा था।  आंगन में लघु स्तम्भों की भी फोटो ली गयी है शायद ये लघु स्तम्भ  थांत के ऊपर दीवारगीर थे।  इन लघु स्तम्भों में   उत्कीर्णित कमल दलों  से लगता है दीवारगीर  स्तम्भों में कला उत्कीर्ण थी। 

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  तल मंजिल में खोली  पर काष्ठ कला अंकन

तल मंजिल में ऊपर आने हेतु खोली है।  यद्यपि उत्कीर्ण पूरा साफ़ नहीं दिखाई देता है किन्तु  किनारे के सिंगाड़  की आकृति बताती है कि  आधार पर कमल दल की आकृति थी व ऊपर पत्तियोन का अलंकरण कला।  शीर्ष या  मेहराब /arch नुमा मुरिन्ड है जिसपर अवश्य ही कला उत्कीर्ण हुयी थी जो अब चुने की पुताई के कारण धूमिल पद गया है।

 निष्कर्ष में कह सकते हैं कि डंगळा  (डबराल स्यूं ) के स्व आत्माराम ममगाईं के  तिबारी व जंगला मिश्रित मकान में प्राकृतिक , ज्यामितीय अलंकरण हुआ है किन्तु मानवीय (figurative ) अलंकरण के दर्शन इस तिबारी -जंगल में नहीं दीखते हैं।   

सूचना व फोटो आभार : हिमालय के प्रसिद्ध संस्कृति फोटोग्राफर बिक्रम तिवारी Vickey

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  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला   

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Crowing of Pratap Shah
Crowing of King Pratap Shah History of Tehri Garhwal in Pratap Shah Period - 1
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 174
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1412   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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 There was no confusion or hurdle about Pratap Shah as crown prince because Pratap Singh or Pratap Shah was eldest son of Bhavani Shah. Bhavani Shah died in December 1871 , However, with unknown reasons, Pratap Shah was crowned on Amvashya day of  in May 1872. Minya Prem Singh informed that Pratap Shah was born in 1851 (2).
 The crowing of Pratap Shah was celebrated at Semal ground with joy and zeal.
 -:  Searching of looted treasure wealth:-
After taking crown , Pratap Shah took step for the looted treasurer. Pratap Shah got information that there were jewellery/money etc. of Bhavani Shah with Khavasan Kwari and her helping hands, Pratap Shah took all those looted wealth back from her and her associates too. Pratap Shah took hard measures and he arrested and put Khavasan and associates in jail. Other culprits became alert of afraid and many returned the looted wealth (3).  Pratap Shah took back some part of the looted wealth from Sher Singh too. 
References
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page 175 
2- Minya Prem Singh, Guldasat -E-Tavariksh page 180
3- Minya Prem Singh, Guldasat -E-Tavariksh page 96

Copyright@ B.C .Kukreti, bckukreti@gmail.com
History of Pratap Shah the Tehri King will be continued …

Bhishma Kukreti

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Plant Disease and Disease Curing concepts in Puranas

Plant Physiology Concepts in Puranas -3
Botany History in Purana etc.7
 Applied Botany aspects in Puranas -8
BOTANY History of Indian Subcontinent –94

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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  From Vedas time, scholars were concerned about diseases in plants and curing tasks for plant diseases (pl. refer Veda and Mahabharata chapters) .
 Plant diseases and Plant disease Curing /Treatment concept was important branch of agriculture in Purana period.
   It is clear that there was systematic study of plant deceases and treatment in Purana times.
 Agnipurana (282.9)  took the subject of barrenness in trees a Agnipurana found the reason behind trees becoming barren 9fruitlees ) because of wrong way of planting(distance between two trees ).
   Agnipurana (282.8) suggests that the distance between two trees must be minimum of twelve cubits and maximum of twenty cubits .
 Agnipurana(247.26)  not only suggest for following  plant plantation in proper distance but also suggest that for enhancing flowering /inflorescences or fruiting  the grower should sprinkle ‘Vidanga (herbs from Primamulacea ) and Ghee ‘ a fertilizers .
 Apart from proper watering, Purana as Agnipurana s (247.30) suggests   that water used for fish washing should be used as fertilizer to mango trees for medical values and as fructifications enhancer.
   Agnipurana (247.31) suggests treating soil with salt for fast growth and good fruitification in coconut and desert palm trees.   
   Fruitlessness among fruiting trees was treated as disease in Purana period. Agnipurana advise s various treatments and a treatment. Agnipurana ( 282.13)  advices that if  mixture of Tla, dust of yuva , excreta of sheep , goat, beef   is treated  with water  for night and then poured the plants suffering fruitlessness will be treated. 
 Puranas  as Matsyapurana ( 232.13) suggests many rituals performances for treating diseased plants too .
  The above  discussions give us clear indication that  people and scholars were having good systematic  knowledge of plant diseases , the reasons and symptoms of diseases and then remedies too .
References
1-Chapter II, Flora in Puranas Shodganga,inflibnet.in/bitstream/10603/69840/13/13_chapter%202.pdf pp.72-75
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,



Bhishma Kukreti

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CEO should   be quick in SWOT analysis 

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 55
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant)
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प्रेर्यमाणोप्य    स्द्वृततैर्ना   कार्यषु   परवर्तते I
श्रुत्या   स्मृत्या लोक्तश्च मनसा   साधु निश्चितम् II(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,149  ) 
 यत्कर्मधर्मसंज्ञं    तद्वयवस्यति   च   पंडित :
आददान: प्रतिदिनं कला: सम्यग्  महीपति:II (  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,1450  ) 
-:Translation :-
The king that is capable of deciding what is good and what is bad that King, even after influences from crooked once, will not take bad decision.  Because, that   king takes decision after studying the Shastra (principles) and as per the customs.  It means the king is great if he is expert on analysing what is good and what is bad.(  Shukra Niti  Rajkrityadhikar Nirupan,149-150  ) 
 -: CEO should know and be quick in SWOT analysis:-

SWOT means Strength, Weakness and Opportunity and Threats of any concept or matter.
Strength and weaknesses are internal matter of any organization,  organization has controls on those and opportunities and threats are external matters and organization does have little control over opportunities and threats .
    -: SWOT Analysis Chart:-
 I Strength 1--------------------------- Weaknesses -1
I  Strength -2                ----------------Weakness -2
Strength 3 -------------------------------- Weakness 3
Opportunity -1 ----------------------------- Threat -1
Opportunity -2 ----------------------------- Threat -2
Opportunity 3------------------------------ Threat -3 
  The CEO should be habitual of doing SWOT analysis quickly because all the time CEO has to take decision and best decision are those which are taken after deep analysis. Doing SWOT analysis is must for CEO all the time before taking decision   and analysing SWOT quickly and correctly depend on the person ‘s past practices. 
Therefore ambitious to become CO should make an habit of making SWOT analysis all the time.
 -: Ideal questions that can help CEO for doing SWOT Analyses:-
Strength (internal and positive) –
What business process is successful?
Which assets are successful?
Which Physical Assets are successful?
What Competitiveness is with the organization?
Weaknesses (internal and negative)-
Are the processes competitive enough?
Do the physical assets need changes?
What are the gap between assets of organization and competition?
Opportunities (outside) –
Is market growing?
Are suppliers or associates are competitive enough to support the goal of organization?
What re chances of technical changes in future and your competitiveness
Will consumer behaviour help you?
Is Organization’s image perfect with future?
Threats:-
Who are Potential competitors those will enter into business?
Supplier’s strength
Consumer behaviours
Technical changes in the organization suit future
The above are just example to understand SWOT Analysis 
References
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 36
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020
Guidelines for making SWOT analysis for Chief Executive Officers; Guidelines for making SWOT analysis for Managing Directors; Guidelines for making SWOT analysis for Chief Operating officers (CEO); Guidelines for making SWOT analysis for  General Mangers; Guidelines for making SWOT analysis for Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for making SWOT analysis for Executive Directors ; Guidelines for making SWOT analysis for ; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for  CEO; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for COO ; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for CFO ; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for  Managers; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for MD ; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for Chairman ; Refreshing Guidelines for making SWOT analysis for President

 

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