Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1104846 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
किमोठा(चमोली गढ़वाल ) में स्व . इच्छाराम किमोठी के क्वाठा भितर /किले में काष्ठ  कला , अलंकरण , लकड़ी नक्कासी   

गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखली  , खोली  , मोरी , कोटि बनाल   ) काष्ठ कला अलंकरण अंकन, नक्कासी   -  149

(अलंकरण व कला पर केंद्रित)   

संकलन - भीष्म कुकरेती

 चमोली गढ़वाल  भवन शैली में   केदारखंड (गढ़वाल ) में सबसे उन्नत क्षेत्र है।  भवन शैली व काष्ठ  कला शैली में चमोली गढ़वाल में कई भिन्नताएं व  विशिष्टतायें  मिलती है।  आज  किमोठा , नागनाथ  के जिस क्वाठा भितर  या लघु किले की चर्चा की जाएगी  व भी विशेष व विशिष्ठ है। यह  क्वाठा / किला  स्व इच्छाराम किमोठी ने किमोठा में  दक्छिनेश्वर    काली  स्थापित करने के बाद  टिहरी महाराज , स्थानीय लोगों के सहयोग से निर्मित किया गया था।  स्व इच्छाराम के पड़ नाती (  छठी पीढ़ी ) ऐस किमोठी की बातों व सूचना से साफ़ लगता है कि  स्व इच्छाराम किमोठी वैष्णवी पंडिताई , ज्योतिष में ही पारंगत न थे पितु  मांत्रिक व तांत्रिक भी थे व  राजा, प्रभावशाली लोग  व सामंतो पर उनका बड़ा प्रभाव था। 

 किमोठा  में स्व इच्छाराम किमोठी के  तिपुर क्वाठा  की फोटो से  जो सूचना मिली है उससे इस भवन में काष्ठ कला समझने के लिए  मंजिल दर मंजिल अध्ययन करना होगा।

किमोठ में इच्छाराम किमोठी के    तिपुर क्वाठा  के तल मंजिल /उबर में   ऊपर मंजिल में जाने वाले प्रवेश द्वारों  में एक प्रवेश द्वार में दरवाजा है एक में दरवाजा नहीं है , ऐस किमोठी अनुसार अंदर चोर रस्ते भी थे।   कमरों के व मुख्य प्रवेश द्वार (खोली ) के दरवाजों पर केवल ज्यामितीय  कलाकृति है।  खोली के ऊपर मुरिन्ड पट्टिका (शीर्ष ) मोठे लकड़ी की बौ ळी है।  और बौळी से नीचे दोनो ओर  लकड़ी के दीवालगीर हैं जो पत्थर की दीवाल   पर स्थापित हैं।  दीवालगीर   (bracket ) में  या चौकी  (lower Impost ) में  पत्थर के चिड़िया गला व फूल आभासी  अथवा कोई काल्पनिक अलंकरण  उत्कीर्ण हुआ है।  दीवालगीर  के  ऊपरी  चौकी  (upper impost  ) में  पत्थर के हाथी  की आकृति खुदी है।  ऊपरी चौकी के बगल में एक चौकोर आकृति में भी नक्कासी हुयी है।  मुरिन्ड बौळी  से हाथी के ऊपर शंकु लटक रहे हैं।

 तल मंजिल के छज्जों के दास (टोड़ी ) भी लकड़ी के हैं व ज्यामितीय कला से सजे हैं।   दासों के कटान  भी आकर्षक हैं।

  पहली मंजिल  पर तिबारी है  जो वैसे गढ़वाल की आम तिबारियों जैसी ही है किंतु  चमोली व कुमाऊं की विशेष शैली भी इस तिबारी में दिखती है।  तिबारी चार सिंगाड़ों /स्तम्भों से बनी है जिस पर तीन ख्वाळ /खोली /मोरी /द्वार हैं।   दो  स्तम्भ  चार चार उप स्तम्भों  से मिलाकर निर्मित हुए हैं तो दो स्तम्भ दो उप स्तम्भों को मिलाकर निर्मित हैं।  प्रत्येक उप स्तम्भ पत्थर के चौकोर डौळ  के ऊपर स्थापित हैं।  डौळ  के बिलकुल ऊपर  स्तम्भ की कुम्भी है जो  उल्टे कमल  (अधोगामी पद्म दल ) फूल से बनी है।  कुम्भी के  ऊपर ड्यूल ( wood ring plate ) है व उसके ऊपर सीधा कमल  ( उर्घ्वगामी पद्म दल ) है व तब स्तम्भ की गोलाई कम होती जाती है।  सभी उप स्तम्भ एक जैसे हैं।  कमल पंखुड़ियों के ऊपर भी प्राकृतिक अंकन हुआ है।  जहां पर  स्तम्भ की मोटाई /गोलाई सबसे कम रह जाती है वहां पर अधोगामी पद्म  पुष्प अवतरित होता है जिसके ऊपर ड्यूल है व फिर सीधा कमल फूल (उर्घ्वगामी पद्म पुष्प दल ) है व कमल फूल के ऊपर  चौखट (impost ) है  जहां से मेहराब  की चाप शुरू होता है जो दुसरे स्तम्भ की चाप से मिलकर मेहराब बनाते हैं। 

मेहराब तिपत्ति (trefoil ) नुमा  है।  दो मेहराबों के मध्य त्रिभुजों में  आयताकार आकृति खुदी है व दो दो  तीर नोक या  आले  जैसे गड्ढे भी हैं  .  मेहराब कई  परतों का है व बेल बूटे  की नक्कासी युक्त हैं।  मेहराब के ऊपर मुरिन्ड /मथिण्ड  /abacus दूसरी मंजिल के छज्जे का आधार बन जाता है।  शीर्ष पर कोई कला उत्कीर्ण नहीं हुयी दिखती है।

पहली मंजिल में तिबारी के बगल में मुख्य  परवश द्वार (खोली ) के ऊपर एक बुर्ज है जैसे   मुगल  कालीन  किलों में पाया जाता है  व इड़ा (एकेश्वर ) में नेगियों के क्वाठा  प्रवेश द्वार में भी पाया गया है।  बुर्ज या बालकोनी   चौड़े पत्थर के छज्जे  ऊपर है व जिसके चरों कोनों में एक एक स्तम्भ (जो   तिबारी  के स्तम्भों की नकल हैं ) . चरों स्तम्भ से मेहराब भी वैसे ही बनते हैं जैसे तिबारी के मेहराब।  मेहराब के ऊपर मुरिन्ड /मथिण्ड  में कई पट्टिकाये   (पटिले ) हैं जिन पर  पर्ण -लता (बेल बूटे ) की सुंदर बारीक नक्कासी हुयी है। अंदर से बुर्ज में आने के लिए द्वार है व दरवाजे पर कोई विशेष नक्कासी नहीं है। बुर्ज के ऊपर शीर्ष में सिलेटी पत्थरों की चिनाई से छत बनाई गयी है।

 दूसरी मंजिल अथवा  तिपुर में तिबारी के ऊपर का हिस्सा गिर गया है और  सूचना मिली है है कि इस भाग में जंगला ही था।   सूचना आना बाकी है. पहली मंजिल के बुर्ज के ऊपर एक और बुर्ज है जिस के स्तम्भ ऐसे ही जैसे गढ़वाल में आम निमदारी के जंगलों के स्तम्भ होते हैं। आधार पर स्तम्भ के दोनों ओर पट्टिकायें हैं जो स्तम्भ को  सूचना मोटाई देते हैं व ऊपर  स्तम्भ /खम्बे गोल न हो  चौकोर  से हैं।  आधार के ढाई फिट ऊंचाई पर रेलिंग /जंगल है व नीचे भी लकड़ी के  त्रिभुजकर रेलिंग हैं। 

 ऐस किमोठी जो स्व इच्छाराम किमोठी के उत्तराधिकारियों में से एक  उत्तराधिकारी हैं ने सूचना दी है कि  अंदर कई गुप्त रास्ते थे व स्वतन्त्रता सेनानी  नरेंद्र किमोठी ( सुनील किमोठी  के दादा जी  )  को जब  सरकारी अधिकारी  नरेंद्र किमोठी पकड़ने आयी तो वे इसी किले में कईं छुप कर बाहर आ गए थे (हालाँकि बाद में उन्हें पकड़ लिया गया व जेल भी हुयी ) .

इस  किले के शिपलाकरों के गांव  की जानकारी आज के पीढ़ी के पास नहीं है।  क्वाठा  निर्माण काल 1900  ई   के आस पास होना चाहिए। 

 किमोठा(नागनाथ  चमोली गढ़वाल )  में स्व इच्छाराम किमोठी का क्वाठा भितर   वास्तव में एक धरोहर है व स्थाप्य कला  का उम्दा उदाहरण है व यह बताने में भी सक्षम है कि  मकान /क्वाठा  निर्माण  शैली  कैसे  एक क्षेत्र से दूसरे क्षेत्र  में सर्कि व क्वाठा  कला मार्ग कौन सा था (शैली के फैलने का मार्ग ) .

 किमोठा(नागनाथ  चमोली गढ़वाल )  में स्व इच्छाराम किमोठी का क्वाठा भितर   में  काष्ठ  अलंकरण विवेचना से साबित   होता है कि  स्व इच्छाराम निर्मित किमोठी भवन में   ज्यामितीय , प्राकृतिक ,  व मानवीय (पशु पक्षी व रूहानी या  काल्पनिक  )  अलकंरण उत्कीर्ण हुआ है।  जब तकनीक , औजार , शिल्पकार उपलब्ध न थे तब यह लघु किला निर्मित हुआ तो  स्व इच्छाराम व शीलकारों की जितनी प्रशंसा हो काम ही पड़ेगी। 

सूचना व फोटो आभार :  सुनील किमोठी   ,किमोठा

यह लेख  भवन  कला संबंधित  है न कि मिल्कियत  संबंधी  . मालिकाना   जानकारी  श्रुति से मिलती है अत:  वस्तुस्थिति में  अंतर   हो सकता है जिसके लिए  सूचना  दाता व  संकलन कर्ता  उत्तरदायी  नही हैं .

Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020

गढ़वाल,  कुमाऊँ , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार  मकान , बाखली , मोरी , खोली,  कोटि बनाल  ) काष्ठ  कला अंकन , लकड़ी नक्कासी श्रंखला जारी    ...   -

   House Wood Carving Ornamentation from  Chamoli, Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   House Wood Carving Ornamentation/ Art  from  Joshimath ,Chamoli garhwal , Uttarakhand ;  House Wood Carving Ornamentation from  Gairsain Chamoli garhwal , Uttarakhand ;     House Wood Carving Ornamentation from  Karnaprayag Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   House Wood Carving Ornamentation from  Pokhari  Chamoli garhwal , Uttarakhand ;   कर्णप्रयाग में  भवन काष्ठ कला, नक्कासी  ;  गपेश्वर में  भवन काष्ठ कला, नीति में भवन काष्ठ  कला, नक्कासी   ; जोशीमठ में भवन काष्ठ कला, नक्कासी  , पोखरी -गैरसैण  में भवन काष्ठ कला, नक्कासी  ,

 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 देवलसारी (जौनपुर,  टिहरी गढ़वाल )  के  श्री कोणेशवर महादेव मंदिर में काष्ठ कला , अलंकरण अंकन , नक्कासी
गढ़वाल, कुमाऊं , देहरादून , हरिद्वार ,  उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  (तिबारी, जंगलेदार निमदारी  , बाखली , खोली , मोरी , कोटि बनाल    ) काष्ठ , अलकंरण , अंकन , लकड़ी नक्कासी  )   -153   

संकलन - भीष्म कुकरेती
  देवलसारी मसूरी पुजालटी   (जौनपुर टिहरी गढ़वाल ) गांव  के   ट्रैक में देवदारु वन के बीच में स्थित है।  कहा तो जाता है कि मंदिर 1600  ईश्वी  में निर्मीय हुआ किन्तु अधिसंख्यों की राय है 1800 ईश्वी में ही निर्मित हुआ होगा।  कुछ साल पहले मंदिर का जीर्णोद्धार किया गया।
   सम्भवतया पहले  श्री कोणेश्वर देवालय  की दीवारें भी जौनसार , रवाईं  देवालयों की भांति लकड़ी की ही रही होंगी।  यदि गहरे से चिंतन किया जाय तो  गढ़वाल , कुमाऊं , जौनसार के सभी मंदिर  घर जैसे ही थे हर गांव का  लोक मंदिर छोटे मौलिक  रूप में थे।  आधुनिकता व  पैसे की छळ बळाट व मैदानी चकाचौंध  से  लोगों ने मैदानी शैली अपनाकर मंदिरों की मौलिकता ही चम्पत करवा दी है ।  देवलसारी  का सीधा अर्थ है बल  देवों  के पुंगड़  या देव खेत क्षेत्र।  यहीं कम से कम २०० साल पुराण 3 पुर  श्री कोणेश्वर महादेव मंदिर है।  कहा जाता है बल इस  मंदिर की मौलिक दीवारें भी लकड़ी की थीं जो अब कंक्रीट की हो गयी  हैं।  बाकी  देवलसारी के 3  पुर  देवालय के  द्वार , छत  लकड़ी की हैं और अपने मौलिक रूप में हैं।
 देवलसारी के श्री कोणेश्वर  मंदिर तक पंहुचने के लिए दसेक सीढ़ियां है और  मंदिर मजबूत नींव पर टिका है।  तिपुर  नुमा देवलसारी के श्री कोणेश्वर  महादेव मंदिर में लकड़ी की नक्कासी विवेचना हेतु दो बिंदुओं पर सघन ध्यान देना होगा -पहला   मंदिर के द्वार पर काष्ठ कला , अलंकरण  अंकन या नक्कासी  व दूसरा  लकड़ी की छतों में यदि कलाकृति है तो। 
छतों के  आकार  व शैली  से  स्वतः ही अनुमान लगता है कि  देवलसारी के महादेव मंदिर  पर रवांई , नेलंग या लद्दाख क्षेत्र के बौद्ध स्थाप्य कला का पूरा प्रभाव है जैसे  सुंगडा  हिमाचल के महेश्वर मंदिर की छत पर बुद्ध मंदिरों का पूरा प्रभाव दीखता है वैसे ही देवलसारी के  श्री कोणेश्वर मंदिर की छत पर बौद्ध मंदिर छत शैली का पूरा प्रभाव है।  तीन मंजिल की प्रत्येक छत का रूप पिरामिड जैसे है यही नहीं पूरा  आकार   भी पिरामिड का ही रूप दीखता है याने ' बैठवा तिरभुज ' . सबसे ऊपर के पिरामिडीय काष्ठ आकृति के ऊपर देव प्रतीक हुक्के की नली या पर्या जैसे नक्कासी है -घट , ड्यूल व  तुमड़  नुमा आकृति .  तीनों मंजिलों  की छतें लकड़ी की सपाट  लम्बे पटलों से बने हैं। तीनों अलग अलग पिरामिड आकृति आकर्षक है व  उस समय के प्लानर /डिजायनर को सभी नमन करेंगे ऐसी आकृति के बारें डिजायन बनाने व उसे डिजायन को मूर्त रूप देने हेतु . पुनः नमन .
           देवलसारी  के श्री कोणेश्वर  महादेव मंदिर के खोली /प्रवेश द्वार में भी सुंदर काष्ठ अलंकरण अंकन हुआ है।  प्रवेश द्वार में लकड़ी की नक्कासी की प्रशंसा होनी ही चाहिए। 
काष्ठ कला दृष्टि से प्रवेश द्वार (खोली ) के स्तम्भ /सिंगाड़  गढ़वाल के आम तिबारियों या खोलियों  की स्तम्भ /सिंगाड़  जैसे ही हैं।  सिंगाड़  की बनावट मजबूत है जो देवदारु की लकड़ी ही दे सकती है।  सिंगाड़ /स्तम्भ का आधार चौकोर पर्या /बरोलळी जैसे है , जिसके ऊपर दो ड्यूल हैं व ड्यूल के ऊपर उर्घ्वगामी  पद्म  पुष्प दल (सीधा कमल फूल ) आकर अंकन हुआ है। इसके ऊपर  स्तम्भ चौकोर कड़ी का रूप ले मुरिन्ड /मथिण्ड  /शीर्ष फलक से मिल जाता है।   
         देवलसारी  के श्री कोणेश्वर  महादेव मंदिर के खोली /प्रवेश द्वार के दरवाजों पर भी काष्ठ  कला अंकन दर्शन होते हैं। दरवाजों पर यद्यपि ज्यामितीय कटान हुआ है किन्तु पट्टों  पर प्रतीकात्मक  आकृतियां खुदी है , दरवाजों पर  बाहर भीतर झाँकने हेतु खोळ /ढड्यार  भी हैं।
  निष्कर्ष निकाला जा सकता है कि पिरामिड शक्ल लिए    देवलसारी (टिहरी गढ़वाल ) के श्रीकोणेश्वर  महादेव  मंदिर में ज्यामितीय , प्राकृतिक व मानवीय  मिश्रण हुआ है व  मंदिर के तीनों पिरामिडीय आकृति की छतें तो मन लुभानवी हैं व  सबसे  अधिक याद रहने वाली आकृतियां हैं। 

  सूचना व फोटो आभार :हर्ष डबराल व मित्र

Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020

गढ़वाल, कुमाऊं , देहरादून , हरिद्वार ,  उत्तराखंड  , हिमालय की भवन  (तिबारी, जंगलेदार निमदारी  , बाखली , खोली , मोरी कोटि बनाल     ) काष्ठ , अलकंरण , अंकन लोक कला ( तिबारी  - 
Traditional House Wood Carving Art (in Tibari), Bakhai , Mori , Kholi  , Koti Banal )  Ornamentation of Garhwal , Kumaon , Dehradun , Haridwar Uttarakhand , Himalaya -
  Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of  Tehri Garhwal , Uttarakhand , Himalaya   series
House wood carving art in Shri Koneshwar Mahadev temple, Delvalsari ,  Tehri  Garhwal , Devalsari Temple  wood Roof art , Wood Carving  art in Devalsari temple
घनसाली तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला , नक्कासी ;  टिहरी तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला , नक्कासी ;   धनौल्टी,   टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला, लकड़ी नक्कासी ;   जाखनी तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला , नक्कासी ;   प्रताप  नगर तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला, नक्कासी ;   देव प्रयाग    तहसील  टिहरी गढवाल  में  भवन काष्ठ कला, नक्कासी ; House Wood carving Art from   Tehri;     

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Science aspects in Vrikshayurveda by Salihotra (400 BC)

Plant Science in Ayurveda Samhitas – 14
BOTANY History of Indian Subcontinent –111   

Information Compiler: Bhishma Kukreti

   The concept of Vriksha Ayurveda or Plant life Science had been there in literature in India from the beginning that is from Veda time. There had been literature exclusively devoted to plant life science too as Dr. Prashanth (1)  and Shrikanth et all  informed that as per record the first Indian  book ( Granth) on Vriksha Ayurveda (pant life science) is created by Salihotra (around 400 B.C.)
  Vriksha Ayurveda by Salihotra (400 B.C) has following vast twelve chapters (1 and 2) –
1-Bhumi Nirupana deals with classification of various soils
2-Bijoptivithi- Bijoptivithi chapter deals with seed germination process, seed  grading and seed preservation
3-Padpavivkasa- Padpavivkasa explains the aspects of tree biology hat plant has life
4-Ropana Vidhana 
5-Nischana Kanavidhi  discusses about irrigation methods, uses and process of fertilizers
6-Poshana Vidhi –the chapter illustrates about raising plants and trees
7-Drumrkasha –Drumrksha chapter makes clarity about saving plants/trees from bad weather and other conditions and diseases. The chapter also deals with treatments too . 
8-Taru Chikitsa Treatments of diseased plant is discussed in ths chapter
9-Upvana Kriya –Upvana Kriya offers instruction of garden organization etc
10-Nivasa sanna Traru subhasubha lakshna –The chapter discusses about planting trees on a particular direction near house or far away from house
11-Taru Mahima Discusses about wells, ponds and rivers and importance of trees.
12- Chitrikarana – The chapter illustrates some  extra ordinary methods of plant blooming, making plant mature before time etc. 
The Grantha  Vriksha Ayurveda by Salihotra  (400 BC) shows that  there was developed plant science, botany , agriculture science and horticulture science in India .
References
1-Dr.Prashanth, B.K., 2016 Ayurveda to Improve Health of Herbs:  Vriksha Ayurveda easyayurveda.cm/2016/05/11/vriksha -ayurveda –to-improve-plant-health/
2- Shrikanth, Narayanam, Devesh Tewari, A.K. Mangal, ‘The Science of Plant Life (Vriksha Ayurveda) in Archaic Literature:   An Insight on Botanical, Agricultural and Horticultural Aspects of Ancient India’ World Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Science 4(6);388-04 June 2015 
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
CEO must take advice from advisors before decision

Guidlines for Chief Executive Officers (CEO) series – 78
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukra Niti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers (CEOs) based on Shukra Niti)   

By: Bhishma Kukreti (Sales and Marketing Consultant

सभ्य अधिकारिप्रकृति सभासत्सु मते स्थित: I
 सर्वदा स्यान्नृप: प्राज्ञ: स्वमते न कदाचन्  II
प्रभु: स्वातंत्र्यमापन्नो ह्यनर्थायैव  कल्पते I
 भिन्नराष्ट्रों भवेत्सद्यो भिन्नप्रकृतिरेव  च II (Shukra Niti Yuvrajadi Lakshan 2. 3, 4)
Translation:-
  The wise king is that takes decision /acts as per advices from officers, ministers, council members, and not by his own whims. The king that acts as per his own thought and whims losses Kingdom and ministers also stp advising him.    (Shukra Niti Yuvrajadi Lakshan 2. 3, 4)
  CEO must take advices from his immediate subordinates of committees-
 The CEO must take advices before taking critical and important decision. The advisors might be immediate deputies, departmental heads, legal heads, outsider consultants, or recommendation from the committees.   
Since, due to over burden of works , CEO does not have ground knowledge , there it is essential that CEO takes advices from those have ground knowledge . However, the CEO must be careful that the advisor is selfless person and does not have any self-interest I offering advice to the CEO.
  The CEO should not take decision on her/his whims. The whimsical decisions are always fatal for the organization.
References-    
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 66 
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Role of Tehri Riyasat (Princely State)  in First  World War

History of Tehri King Narendra Shah -2
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 194 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1441   
   
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)

  As soon as Sanrakshan Samiti took charge, the First World War started in 1914. India was part of British Kingdom .Therefore, India had to participate in the world war. In 1913, British Government declared that British will not use Indian army for war barring protection of Indian boundaries. However, as soon as the war started, British used Indian armed forces for the war. British Army sent Indian armed forces in at least 6 terrains. Indian Kings sent their trained or untrained forces to support British Army. (2. Many aged kings as Jodhapur’s Guardian 70years old Pratap Singh offered  his personal  services for fighting the war on behalf of British. (2).
   27 Bigger Kingdoms and other 12 kingdoms sent their full army for the support of British army in different terrains.
Sanrakshan Samiti Tehri sent Sappers battalion raised by Kirti Shah in service of Viceroy of India. The Sanrakshan Samiti also encouraged and motivated youth of Tehri Garhwal for entering into army at Lansdowne Army centre .
References-
1-Dabral S., Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 2 (new edition), Veer Gatha Press, Dogadda, (1999) page3 
2-Dodwell H.H, The Cambridge History of India, Vol.6 -476-477 (Available on Internet)
Copyright@ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Science in Vrikshayurveda of sage Parashar

Plant Science in Harita Samhita 5
Plant Science in Ayurveda Samhitas – 10
BOTANY History of Indian Subcontinent –107

Information Compiler: Bhishma Kukreti

 Parashar had been a famous sage of India and had been cited in many texts as creator of text and sage. For example, he is also famous for Gita (Autosuggestion etc.) and Niti Shastra in Mahabharata. Parashar is also famous for creating agriculture science chapter (already detailed in past chapters).
  Soni states about Vrikshayurveda by sage Parashara that Dr. Girija Prasanna Majumdar the famous botanist from Bengal discussed about Vrikshayureda created by Parashara in his book ‘History of Science in India’. (1) Father of N.N. Sircar (who was Ayurveda practioner) found the manuscript first and N.N. Sircar translated and published it (2).
 The creation year of the book ‘Vrikshayurveda by Parashara could be placed between 1st Century B.C. to4th AD (3).
 The book is in six parts-
1-Birth of Seeds ( Bijotpattikanda )
C-Trinvargeadhyaya (grass class)   
3-Shrubs   
4-Vegetables
5-Creepers
6-Treatments
   Bijotpattikanda  chapter has  following sub chapters –
A-Bijotpattisutrodhyaya   -seed germination chapter
B- Bhumivargashyaya- seeds coming up chapter
C-Vanavargadhyaya-
D-Vrikshasngasutriyadhyaya
 E-Pushpangasutriyadhyaya (related to flower Formation in plants)
F-Phalangasutriyadhyaya ( fruits Formation of  in plant )
G-Astangaganasutriyadhyaya (eight parts)

H-Dwiganiadhyaya
2- Vansaptikanda or Vegetation
Vansaptikanda chapter has following sub chapters –
A-Vanspatinirvananadhyaya – Vegetative construction
B-Vrikshagansamgrahadyaya (tree class)
Vansapatayakanda has following chapters –
A-Vanspataya Vicharanadhaya
b-Sami Vargadhyaya 
Gulmakshupa kanda ( Shrub)
Virudha Valikanda (   treatments)

References
1-Soni, Suresh, 2008, India’s Glorious Scientific Tradition, Ocean Books , New Delhi   , pp 148
2-Sircar ,NN. Roma Sarkar (edited and Translated) ,1996,  Vrikshayurveda  of Parashara ( a treatise on Plant Science) Sri Satguru Publications
Prasad G.P, et al, (2006) Vrkshayurveda of Parasara-‘An Ancient Treatise on Plant Science’  Bull. Inst Hist.,  Med Hyderabad, Jan –June 2006: 36(1)63-74
Copyright@ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Taxonomy , Plant Morphology in  Vrikshayurveda by sage Parashara

Plant Science in Vrikshayurveda by Parashara-2
Plant Science in Ayurveda Samhitas – 11
BOTANY History of Indian Subcontinent –108

Information Compiler: Bhishma Kukreti

 In last chapter, the subject index of Vrikshayurveda by Parashara is already discussed.  V .Singh rightly states that Vrikshayurveda by sage Parashara is one of the oldest Indian works (1). However, it is better to state that Vrikshayurveda is not only oldest Indian works but oldest in the world that deals plant science first time with scientific manner.
Sage Parashara applied the classification of plants based on comparative plant morphology. Citing  the reference of s great scholar Majumdar G.P, (1946) , Singh and Jain  state that as per Majumdar the  system of plant classification in Vrikshayurveda by Parashara was more advance than ones developed in Europe in 18th century .(1).
There are a couple of example of plant taxonomy I Vrikshayurveda by Parashara that  by hearing the name mentioned in Vrikshayurveda by Parashara is still toady easily under stable. Parashara divided plants into ‘Ganas’. The flowers of Sami Ganyam is clearly under stable still today too as it means   hypogenous, gamosepalous calyx .five petals of different sizes and legume seeds on the sides. Same  way, Swastik Ganiyam measn the flowers are cruciferous as Swastik sign is cruciferous style too. 
Tripusaganyam of (Vrikshayurveda clearly indicates cucurbitaceae (1).
  Plant Morphology in Vrikshayurveda by Parashara –Parashara divided plants into following parts (VV1.1.14) –
Mula (root)
Kanda  /Skand (stem)
Patra (leaves)
Puspa (Flower)
Phala (Fruits)
Tvak/Twacha (Skin )
Sara (Heart Wood)
Swarasa (Sap)
Niryasa( Exudation)
Sneha (fats and oil)
Kantaka (prickle)
Vija (Seed)
Praroha (Sprout)

References -
Singh V., Jain DK, 2009, Taxonomy of Angiosperm, Rastogi Publications, Meerut, India page -7
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Anatomy in Vrikshayurveda by Parashara

Plant Science in Vrikshayurveda by Parashara-3
Plant Science in Ayurveda Samhitas – 12
BOTANY History of Indian Subcontinent –109

Information Compiler: Bhishma Kukreti

  Other world did get some knowledge of internal parts of plant in 17th century after invention of microscope. However,  there was  clear mention or concept of microscopic anatomy in Parashara period when Vrikshayurveda was created.
In this chapter a couple of example will be submitted about Plant Anatomy concept in Vrikshayurveda by Parashara –
 1st Plant Anatomy Example in Vrikshayurveda by Parashara –
-In  Verse 3-4 of Dwiganiya Adhyaya (chapter III) of Bijotpati Kanda book) of Vrikshayurveda, Parashara explains that –
Bijanganior parts of seeds
‘ Parts of seeds are termed as ‘Kikhosa’, ‘Bijamatrika’, ‘Bijapatra’ and ‘Matrkacchada’.
Kikhosa is pouter cover of seed.
The seed coat (kikhosa) , according to its nature is divided into three kind –
Kastika (woody)
Karpara (Brittle)
And
Mridula (Soft) .
The above is cited rom Book  by Sircar  (1)
2nd Plant Anatomy example in Vrikshayurveda by Parashara (2)–
In 1.4.27 of Vrikshayurveda is about description of internal structure of leaf .
According to Parashara, leaf consists of many cells (rasakosha) .the cell wall is fine and transparent (Sukshmaacchapatraka) and derived from jelly like substance (alarm) through metabolic actions. The basic structure of cell explained by Parashara is same as of modern time – cell wall and protoplasm (kalam of Parashara ) 
 Parashara describes that  the rasakosha or cell as store house of the sap(rasasyarya adharascha )
  As per Parashara, The cell sap contains five basic constituents  (panchbhutika gunasamanvitah and  colouring matter (ranjakayuktam )   (2)-
There are references of Tvaka ( Epedermis) , sara (heart wood),  Swarsa (sap), niryasu (exudation ) and sneha (fat and oil ) too in Vrikshayurveda by Parashara that shows that in those time, scholars had good knowledge of plant anatomy and physiology in ancient India  .
 
References –
1-Sircar,NN. Roma Sarkar (edited and Translated) ,1996,  Vrikshayurveda  of Parashara ( a treatise on Plant Science) Sri Satguru Publications
2-Bhatacharjee, Sankar; Mrinal kant Bhattacharya , ‘Knowledge of taxonomy , Anatomy and Physiology of Plants in Some Sanskrit Texts of Ancient India , 2nd World Congress on Vedic Science , 9-11 Feb 2007, pp 330-338
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Physiology in Vrikshayurveda by Parashara the father of Botany 

Plant Science in Vrikshayurveda by Parashara-4 
Plant Science in Ayurveda Samhitas – 13
BOTANY History of Indian Subcontinent –110   

Information Compiler: Bhishma Kukreti

Sage Parashara is called father of Botany because first time the great sage Parashara described various aspects of plant science .
Plant physiology deals with functioning of organs for plant growth and gene spread. Vrikshayurveda by Parashara (11.7.3) states that the plant roots absorb Sap of six different kinds of tastes (rasa) from soil and transport that sap to different plant parts. This phenomenon is still discussed in modern botany.
The chapter 1.7.13 illustrates that there are two types of circulatory system in plants consisting of sira (tubular vessels) and syandani (Pulsators) vessels .
References –
1-Sircar,NN. Roma Sarkar (edited and Translated) ,1996,  Vrikshayurveda  of Parashara ( a treatise on

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Physiology in Vrikshayurveda by Parashara the father of Botany 
Plant Science in Vrikshayurveda by Parashara-4 
Plant Science in Ayurveda Samhitas – 13
BOTANY History of Indian Subcontinent –110   
Information Compiler: Bhishma Kukreti
Sage Parashara is called father of Botany because first time the great sage Parashara described various aspects of plant science .
Plant physiology deals with functioning of organs for plant growth and gene spread. Vrikshayurveda by Parashara (11.7.3) states that the plant roots absorb Sap of six different kinds of tastes (rasa) from soil and transport that sap to different plant parts. This phenomenon is still discussed in modern botany.
The chapter 1.7.13 illustrates that there are two types of circulatory system in plants consisting of sira (tubular vessels) and syandani (Pulsators) vessels .
References –
1-Sircar,NN. Roma Sarkar (edited and Translated) ,1996,  Vrikshayurveda  of Parashara ( a treatise on Plant Science) Sri Satguru Publications
2-Bhatacharjee, Sankar; Mrinal kant Bhattacharya , ‘Knowledge of taxonomy , Anatomy and Physiology of Plants in Some Sanskrit Texts of Ancient India , 2nd World Congress on vedic Science , 9-11 feb 2007, pp 330-338
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22