Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 717117 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Hook Jhadno Mantra: Folk Rites of Garhwal and Kumaun for Healing Back-Pain and Backache 


                          Bhishma Kukreti
           

            There was time when medicinal knowledge and doctors were rare the people all over world used to take help of folk healers who used to use herbal remedies and chanting folk rites too.
   In Latin America a procedure or concept of herbal and folk rites healing of pain called ‘Coranderismo’.
              Aboriginal -native people of Australia believed that illness is caused because of sorcery particularly buy object intrusions.   Aboriginal -native people of Australia used many types of spiritual rites for healing pains.
  Alfonso Fanjul  Peraja (1959) details about folk ‘Health Rituals in the EO Valley that is Austria and Spain related to superstition.
   In Philippines, there are prayers for healing – Orasyon (from written form) and Bulong(whisper prayer).

Hook Jhadno Mantra: Folk Rites of Garhwal and Kumaun for Healing Back-Pain and Backache
 
    In Garhwal-Kumaun regions, the folk healer (Mantrik) uses Sivanlu leaves for sweeping  on the back and chants following folk rites (Mantra) for healing backache,  back pain or neck ache

                      हूक झाड़ने का मंत्र

Hook Jhadno Mantra: Folk Rites of Garhwal and Kumaun for Healing Back-Pain and Backache 


ओउम नमो गुरु को आदेस
ओउम नमो गुरु को आदेस ,
ओउम नमो गुरु को आदेस ,
माता पिता को जुवार
माता पिता को जुवार
माता पिता को जुवार
गंगा पार बैठो भाट
कांव कुलाड़ी हाथ थमाळी
कंहाँ जांदी ,
मैं जाऊं गंगा पार
गंगा पार जै क क्या कैलो
सोलह सुले पयाँ बेंदी दाथी
सोला सुले करूणो मूल माटी
ऊपर की उवसरी जल के हूक फटाई नी लाइ
राजा रामचन्द्र धन्वन्तरी वैद तेरी दुवाई
बाल सुन्दरि तेरी दुवाई
फोर मंत्र इश्वरो वाच:
Mantra from Garhwal source: Dr Nandkishor Dhoundiyal, Dr. Manorama Dhoundiyal Garhwali Lokmantra (ek Sanklan)
Himadri Prakashan, Kotdwara
Collected by
Sandeep ishtwal, Isodi, Mvalsyun, Pgarhwal,
DhairyaRam Baudai , Bharpoor, Sabali, P Garhwal
Girish Chandra Dabral, Dabar, Dabralsyun, P.Garhwal
Keshvanand Maindola, Sidhpur, Rikhnikhal, P Garhwal
Ghuttaram Jagri, Bilkot, Nanindandaa, P Garhwal


Copyright@ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
महाभारत में भृगु ऋषि एवं गढ़वाल का वर्णन -1

Description of Garhwal in Mahabharata -1



Presented by Bhishma Kukreti


महाभारत में गढ़वाल के बारे में बहुत साहित्य मिलता है

महर्षि भृगु के बारे में कई जगह आख्यान मिलता है

१- तीर्थ व भूगोल पर्व में महर्षि भृगु के बारे में सन्दर्भ है कि

भृगु ऋषि के भृगु श्रिंग में आश्रम है जो गंगाद्वार (हरद्वार) के निकट है

आज भी गंगा सलाण में यमकेश्वर ब्लौक में उदयपुर पट्टी में भृगु खाल का अपना महत्व है

भ्रिगुखाल हरिद्वार के निकट है

२- वनपर्व ९०/२३ में लिखा है कि-

भ्रिगुर्यत्र तपस्तेते महर्षि गां सेविते

राजन ! स आश्रम: ख्यातो भ्रिगुतुंगो महागिरी



Refrence Dr Shiv Prasad Dabral, History of Uttarakhand (in Hindi) .

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Khaulya: A Contemporary Garhwali Drama about Malnutrition, Poverty Psychology


(Review of Contemporary Garhwali Drama ‘Khaulya’ by Nitya Nand Maithani)         

                                     Bhishma Kukreti


                            Nitya Nand Maithani is famous Garhwali fiction writer and Garhwali language dramatist. Nitya Nand Maithani was director of Akashvani in Nazeebabad . His radio plays were popular among Garhwalis of rural Garhwal.
                 One hour long play ‘Khaulya’ deals with subject of poverty, child-marriage and related subject of child marriage and poverty. Symbolically, the play is staged in ‘Andhyru Obari’. Saunu is poor and wants to marry his girl child at fifteen hundred bucks that he can marry his eighteen years old son ‘Khaulya’ Khauly’ resist and acts against his sister engagement. 
      The drama ‘Khaulya’ is one of the jewels of contemporary Garhwali dramas which show many arenas of poverty as malnutrition and its effects, pessimism, energy less life, always afraid of existence and laziness.
    The dramatist is very much successful in characterization and appropriate dialogues for each character as per their characteristics. Dr Anil Dabral appreciates the ‘Pause’ kept by Maithani in his dramas.

References:
1-Dr Anil Dabral, Garhwali Gady Parampara (Modern, Contemporary Garhwali Dramas from beginning till 1990)
2-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Modern, Contemporary Garhwali dramas from beginning till 1975)
3-Dr Sudharani, Garhwal ka Rangmanch (Modern, Contemporary Garhwali Dramas from beginning till 1985)
4-Drama special issue of Chitthi Patri magazine (Modern, Contemporary Garhwali Dramas and plays staged in Delhi, Karachi, Mumbai, Dehradun and other places)
5- Dr Hari Datt Bhatt Shailesh, Garhwali Natak evam Rangmanch: Ek Vihngam Avlokan (Modern, Contemporary Garhwali Drams and theatres from beginning till 1985)
6-Dr Bhakt Darshan: Barrister Mukandi Lal Srmriti Granth (Modern, Contemporary Garhwali dramatists or theatres playwrights till 1985
7-Dr Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal ki Divangat Vibhutiyan (pp108-116, about contribution of Bhagwati Prasad Panthri for developing Modern, Contemporary Garhwali drama)
8- Abodh Bandhu Bahuguna, 1986, ‘Chakrchal’, 16 Modern, Contemporary Garhwali Drama collection, B2 -B48, Janakpuri, New Delhi -110058

Copyright@ Bhishm Kukreti, Mumbai, India

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
*********हिसाब **********
(Satirical Garhwali Poem , गढ़वाली  व्यंग्यात्मक कविता, )



डॉ नरेन्द्र गौनियाल


अपणि टीबी  की मरीज
अंत-पंत हुयीं घरवळि  बान 
द्वी दिन की दवै खुण
श्रीमानजी अपनी खीसी  टट्वळदन हाथ पर अयूं
सौ कु नोट अर एक दस रुपया
हैंका तरफ खसगेकी
सिर्फ दस रुपया देकी ब्व्ल्दीन
बाकी हैंका दिन
मिन बोली-
भैजी ! तुम्हारा हाथ मा त यू
एक सौ दस रुपया हौरि छन
भैजी ब्वल्दीन
आज मेरा समधी अर जवैं छन अयाँ   
वींकी खबर-सार ल्हीणों
तौन एक बोतल त जरूरी ही पीण
अर यो बचणू च सिर्फ एक दस कु नोट 
त एक नमकीन की थैली बि लीण ......       
          डॉ नरेन्द्र गौनियाल ...

Copyright@ Dr Narendra Gauniyal

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
A Garhwali Short Story

                अब अपण ब्व़े-बुबा कुण रुणि छे ?
 

                         भीष्म कुकरेती


            अलग अलग सुनहरा पिन्जड़ो मा द्वी झंण कळु अर  कळुयाण   जोर जोर से झगड़ना छ्या. बिगळयाँ बिगळयाँ

पिंजड़ा  नी होंदा त जीतू तोता न तोत्याणिक  फंकर/पंख  चूंचन चूंडि चूंडिक उपाडि देण थौ. सरेला कळुयाणि तैं मौक़ा मिल्दो त

वीन अपण कजे   जीतू तोता  क सांक चूंचौ न पकडिक फगोसैक  चित्त मारी दीण थौ.   उन त कळु अर कळुयाण   मा अथा प्यार होंद

पण इख शहर मा पिंजडों  मा बन्द  होण से कळु- कळुयाणियूँ  ढब इ बदले गे.  अब ओ गांवक गँवड्या  बण्या/जंगळि  कळु/तोता  नि रै गेन. 

अब त ऊं   तैं अर्बन  पैरेट बोलीक भटये जांद. अब ट यूँ मा तोतारोळी नि होंदी बल्कण मा कवारोळी, कखड़ाट, कुकुर-बिरळु तरां झगड़ा होंद.

अब त बौटनी-जूलोजी क खुजनेर बि खौंळयाणा छन बल यो जानवरूं  मा बक्कि बनि बनिक अडेपटेसन /अनुकूलन  होणु च.

            जीतू कळु न ब्वाल," ये अपण बुबा क सैणि ! अब अपण बुबा कुण या ब्व़े कुणि रुणि छे ? जब हम गौंवूं  जंगळ मा क्या सुन्दर छ्या , मेनत से अपणि

जिंदगी  काटणा छया . त त्वे पर यि जळन्त हुंईं छे बल कन तेरी दीदी अर मौसी मजा से शहरूं मा सुनहरा पिंजडों मा ग्युं कि रुट्टी, बासमती भात,

शहरी अमरुद अर कुज्याण क्या  क्या खाणा छन! अर ले पोड़ी तू म्यार पैथर अर मी बि त्यार भकल्योणयूँ मा औऊं अर शहर ऐ ग्यों .सि छंवां पिंजडों मा बन्द."

 सरेला कळुयाणि न तोत्याणि भौण मा ना बिरळयाणि भौण मा चिडचिड ह्वेको जबाब क्या छकीक गाळी दे दिनी," ये अपणि बैणिक मैसो ! ह्यां  मुर्दा मोरल त्यारो.

मी त अजाण छौ. जानानी जाती छौ. तेरी ब्व़े  नि जैन कबि सोराग! तू त मरद मानिक छौ. त्वी बि त उठी अर मि तै लेकी सीधा ऐ गे इख ! "

  जीतू कळु न बि अपणि कज्याणि बांठकि धौरी दे,' ये खड्यरीं    करैन्क सोराग नि जैन तेरी ब्व़े, नरक जोग  इ रै  तेरी नानी जौन त्वे तैं भकलाई बल गौं का जंगळ से

भलु त शहरूं सुनहरा पिजड़ा छन."

सरेला कळुयाणि न बि अग्यौ बरखाई," हूं ! गाळी दींद तेरी जीब बि नि फुक्याणी ! अर जो त्यार बुबा इख पैलि  बिटेन ऐ गे छौ ? वांक क्या?"

जीतू कळु न ब्वाल," अरे पण मि बोलणु छौं बल क्या पाई हमन इख. बस खान पान   अर  अपण गोसीक ठाट बाट की बडै करण . बस हर द्फैं

गोसी, गोस्यणि अर मालिक मालिक्याणिक दगड्यो , रिस्तेदारूं चापलूसी करणो अलावा हमन द्याखी क्या च. जरा चापलूसी बन्द कारो त

 गोसी, गोस्यणि अर वूंको नौनू  हम पर कठगन न घचांग  लगै द्यावन. हमन बि सरा जिन्दगी शहरी  खान पानऐ खातिर  य़ी ब्वाल," माई  मास्टर्स  आर

द  बेस्ट मास्टर्स . दे आर लवली ह्युमन  बीइंग्ज .दे आल लव्ज अनिमल्स एंड पेट्स."

सरेला कळुयाणि न जोर से ब्वाल,' पण इखमा सरा दोष म्यारो त नी च ?"

जीतू कळु न ककड़ाटि जवान मा ब्वाल," अरे या बी जिंदगी कि टैम पर खाओ, टैम पर बिजो अर मालिक माल्किणो सलाम ठोको. इ त चलो

ठीक छौ. पण हम दुयूं तैं प्रेम करणो   बि मालिक माल्किणि न टैम फिक्श करी दे भै! अरे हम त्वाता-कळु छंवां क्वी मनिख थुका छंवां कि मनिखों तरा  इ .."

इथगा मा दुसरो कमरा से एक जवान त्वातो क गुसैली अवाज आई," मौम डैड ! यू ब्लडी ओल्ड पैरटस ! स्टॉप यौर क्वेरलिंग. माई मास्टर इज   

डिस्टरबड  एंड फीलिंग एक्युट  इरिटेसन. इथगा सालों से इख शहर मा छंवां  पण आदत वोई गंवड्या .अकल नाम की चीज  त यूँ ओल्ड लोगूँ मा छै नी च."

   सरेला कळुयाणि न रूंद रूंद बोली," एक यि  छौ हमारो वो बि मालिकौ नौनो दगड रैक  हमारि भाषा बोली बिसरी गे. "

जीतू कळु न रुणफति ह्वेक ब्वाल,' ह्यां! कमबख्त ! अपणि  भाषा बोली बिसरी जांद त क्वी  बात नि छे. ओ त अब हमारो मालिकौ नौनु दगड़   

बिगची बि गे. छ्वटो मालिक चरस पीन्दो अर यू हमारो राजकुमार बि अब चरस को धुंवा सुंगण ढबे ग्ये. अब त जब तलक यू  निर्भागी तै चरसौ

धुंआ  नि सूंगो त ए ऐबी तै निंद नी आन्द. ऊ द्याख नी च परसी   छ्वटो मालिक इख नि छौ त ये तैं चरसौ गंध नी मील त सरा रात कनो कणाणु राई.

द्वी तीन दै त ए पर बौळ बि पोड़. "

सरेला कळुयाणि न त रूंद रूंद ब्वाल," अर ये कुण कुछ ब्वालो त खाणै कटोरी अर पिंजड़ो दिवल्यूं पर  मुंड  फोडिक आत्महत्या करणो धमकी दीन्दो."

इथगा मा जीतू तैं भैर एक डाळ मा जणी पछ्यणी अवाज सुणै दे," ये जीतू! ये जीतू ! "

 जीतू बर बबराई बल या त वैको बुबा जी क अवाज च.जीतू न बोली," बुबा जी तुम अर...?"

सरेला कळुयाणि न  सिवा  लगान्द पूछ,' ए जी ! यि तुमर लटलूं अर फंकरूं रंग तै क्य  ह्व़े. त्वातों रंग कख हरची?"

 जीतुक बुबा गुंडू कळु न जबाब दे,' अरे बुड्या ह्व़े ग्यों अर क्या च! ये शहर मा अब त्वातों क रंग बि बेढंग ह्व़े जान्दन. "

जीतू कळु न पूछ," तुम त वो एक क्वी जू/चिड़ियाघर  मा गेट पर लोगूँ तैं बथान्दा छ्या बल " गो देयर, गो राईट .."

  गुंडू कळु न जबाब म ब्वाल ," अरे ऊं  जू वळु न निकाळि  दे बल अब मि बुड्या ह्वे गेऊं  त अब मेरो आकर्षण खतम ह्व़े गे. अर बस मी अब रस्ता मा

ऐ गेऊं .अरे जब मी छ्वटु छौ अर गाँ मा छौ त मनिख इनी अपण लाचार बुड्या बल्दुं तैं बौण  खदेड़ी दीन्दा छया कि उख बाग़-ढीराग बुड्या बल्दुं तै खै जावो."

जीतू कळु न पूछ,' अब ?"

गुंडू कळु न कळकळि भौण मा बोल," अब त तेरो इ सहारा च. "

जीतू कळु न त ना पण  वूंको चरसी नौनु न जबाब दे ," ग्रैंड  पा हमारे यहाँ तो जगह हो  ही नहीं  सकती बिकॉज माई मास्टर डज नॉट लाइक ओल्ड पैरट ऐट आल.

औन द कोंट्रेटरी  ही हेट्स ओल्ड पैरट्स. वो तो मैं नये नये  ढंग से अपने यंग  मास्टर की  चापलूसी करता हूं तो  तब जाकर मोंम-डैड यंहा रहते  हैं ..नो वे ! यू कांट लिव विद अस."

जीतू कळु न बि हुन्गरी पूज अर ब्वाल," हाँ स्यू सच बोलणु छ . हमी जाणदवां कि हम इख कै कुगति मा छंवां!"

 गुंडू कळु न रुंदी भौण मा बोल," अरे जौं त कख जौं ?"

सरेला कळुयाणि सल्ला दे, " ए जी ! इन कारो अपण मुलक चली जाओ . उख बड्या ससुर जी क नौन्याळ छन . गाँ वळ छन त कै डाळ मा जगा ह्व़े इ जाली. अपण डाळ छन अपण जगा च "

 गुंडू कळु न उड़दा द उड़दा  बोली," हाँ अब ड़्यारम  इ जगा बचीं च. पण अब मी गौं जोग रयुं बि नि छौं .पण क्या कन "

जीतू कळु न ब्वाल," ह्यां वो बडा जीक नौनु फत्तू दा खुणि सिवा बोली देन  अर स्वांरी बौ कुण बि .."

सरेला कळुयाणि न बोल,: अर स्वांरी जिठाण मा बुलिन बल मी वीं तै भौत याद करदू .."

गुंडू कळु अपण भतीजो फत्तू अर वैकी ब्वारी स्वांरी क बारा मा घड्यान्दो घड्यान्दो गौं तरफ उडी गे. अब फत्तू अर वैकी ब्वारी स्वांरी को इ सारा छौ.

उख गाँ क जंगळ मा फत्तू अर वैकी कज्याणि  स्वांरी मा महाभारत छिड्यू छौ.

फत्तू कळु न गाळी दींद दींद गुस्सा मा ब्वाल,' ए रांड ! चुप रौ हाँ . बिंडी नि बोल"

 स्वांरी कळुयाणि न बि फिटकारी बोल बोलिन, "रांड ह्वेली तेरी बैणि , तेरी ब्व़े , तेरी भतीजी.."

 फत्तू कळु न ककड़ाट कार," अरे पर इथगा साल ह्व़े गेन पण त्यार कुणकुण लग्युं रौंद बल शहर किलै नी गेवां.शहर किलै नी गेवां "

स्वांरी कळुयाणि न जबाब दे ," ह्यां जै पर बितदी त वो इ बोल्दो. अब जब मनिख गौं  छोड़िक भाजी गेन त अब मुंगरी, फल कख छन रयाँ गौंऊं  मा .

अर फिर गाँऊँ मा मनिख नी रयाँ छन त कथगा इ चखुलोँ साखी  (जनरेसन) इ ख़तम ह्व़े गेन त हमर लैक फलदार ड़ाळ इ ख़तम ह्व़े गेन. पैल गूणि बांदर 

बि कमी छ्या त फल मीली जांदा छया अब त गूणि बांदर  हम कळुऊँ खुणि कुछ छोड़दा इ नीन . फिर काण्ड लगीन ये लैंटीना घास पर हम कळुऊँ लैक

डाळ जमणी इ नि दीन्दो , अब त मीलों जैक  हम कळुऊँ लैक एक दाणि फल मिल्दन. त मैं  तै रोष नि आणों?. द्याखो ना कक्या ससुर जी, जीतू द्यूर, सरला द्युराणि   

शहर मा कनो मजा करणा छन. "

  फत्तू कळु तै अपण  कज्याणि  स्वांरी कळुयाणि क पित्याण पर दया बि आँदी पण  अब यीं उमर मा वो कारो त क्या करो. वैक  द्वी लौड़ छन त शहर मा पण दुयूंक भाग फूटीन  कि

गरीब गुरबों ड़्यार छन. अन्क्वेक खाणो  बि नि मिल्दो बल.  अर इख मनिखों जाण से त्वातों, घुघती अर कथगा इ चखुलोँ  साखी इ निपटण लगी गे जां  से

बौण जंगळ मा इन डाळ उपजण लगी गेन कि त्वातों जन चखुलोँ को खाणा मा कमी ऐ गे . मेनत से बि खाणो नि मिल्दो. पैल एक बात औरी छे इखाक कळुऊँ मा परिवार बाद अर सहकारौ

 जन गुण छ्या. पण अब खाणो कम होण से अनुकूलन क बल पर यूँ कळुऊँ मा बि व्यक्तिवाद  ऐ गे .

त इन मा स्वांरी कळुयाणि न पित्याणि छौ.

यूँ द्वी झणो मा   इन झगड़ा होणु  लग्युं इ रौंद .

स्वांरी कळुयाणि न  ब्वाल, ' शहर मा हुंद त मजा से रौंदा, ठाट  से रौंदा.."

इथगा मा गुंडू कळु ऐ गे. फत्तू न  अपण काका नि  पच्छ्याणि.  गुंडू कळु न फिर बताई  कि वै तैं क्य ह्व़े ग्याई.

फत्तू कळु न अपण व्यथा कथा लगाई कि अब गौंऊं  जंगळू  मा क्या कुहाल छन.

अर पैथराँ  स्वांरी कळुयाणि न करकरो ह्वेक तड़तड़ी भाषा मा  ब्वाल," द्याखो जी . अब ज्योर छंवां  पण बुलण तो पोडल इ. अब इख तुमारो क्यांको ल़ीण  दीण?.
 
इथगा सालुं से हम ये बांठो सैंकणा छंवां , जग्वळणा  त अब यीं जगा पर हमारो अधिकार च. तुमारि हिस्सेदारी त वै बगत इ खतम ह्व़े गे छे जब तुम

ईं जगा छोड़िक शहर चली गे छ्या. जाओ जख जाणै  जाओ। अब हिस्सेदारी बात करील्या त ल्वेख्तरी ह्वे जाली"
 
 गुंडू कळु समजी ग्ये बल  अब भयात की हिस्सेदारी बात करण बेकार इ च  .

अर बुड्या गुंडू कळु एक नई अंतहीन यात्रा पर  उडी गे .

 Copyright : Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
     Uttarakhand Branding -4       
 
                  King Bharat Was Born as Garhwali and Shakuntala was Garhwali

Notes on Uttarakhand Branding in historical perspective, Kumaun Branding in historical perspective, Garhwal Branding in historical perspective (Place Branding)

                             Bhishma Kukreti
Bharat is one of the greatest legends of India. Jamboodweep (now India) was named Bharat after the glory of king Bharat.
    Bharat was son of king Dushyant and Shakuntala.
   Shakuntala was daughter of great sage Vishwamitra and nymph Menka. Neither menka nor Vishwamitra were ready to take responsibility of their girl child. Mahrshi Kanva took Shakuntala to his Ashram Kavashram which is in Bhabhar /Kotwara at the bank of Malini. There are ample of proofs that Kanvashram was in Bhabhar. Knavshram is below the Shivalik shrines as stated in Mahabharat . When king Dusyant visited Bhabhar and met Shakuntala in Kanvashram he fell in love with her so she too.
           Bharat was born in Kanvashram, Bhabhar and studies there. Under the guidance of Maharshi Kanva .
   Later on Dushyant accepted Bharat as his successor or crowned king and named him Bharat. King Bharat won many battles and ruled all over Jamboodweep including Cambodia, Burma, Vietnam and Thailand. Bharat was called Chakrvarti samrat or who won all the corners.
 There is description about Vishwamitra, Kanvashram, Dusyant, and king Bharat in Mahabharata in Adiparv- 68 to 74/140
A couple of examples about the Greatest King of all time Bharat and Himalayan shrine – Malini etc : 
त्वां रितेअपी दुस्य्न्त ! शैलराजवर्तसकाम
चतुरंतमिमां उर्वी पुत्रो में पालयिष्यति - आदिपर्व ७४/१०८
(आदिपर्व-74/108)
  भरताद् भारती कीर्तिर्येनेदं भारत कुलम्
अपरे ये च पूर्वे वै भारता इति विश्रुता:
(आदिपर्व ७४/१३१)
There is good details of Bhabhar, malni bank, Kanvashram, Dusyant, Shakuntala and Bharat in Shatpath Brahman too.
For historical details, please refer ‘Uttarakhand ka Itihas part-3 ‘ by Dr.Shiv Prasad Dabral
 
Notes on Uttarakhand Branding in historical perspective, Kumaun Branding in historical perspective, Garhwal Branding in historical perspective (Place Branding) to be continued….

Copyright@ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
          Vishwaa ka Mantra: Folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal

Notes on Indian Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, North Indian Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, Himalayan Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, Uttarakhandi Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, Folk Rites/mantra for healing cattle diseases from Kumaun, Folk Rites/mantra for healing cattle diseases from Garhwal

                                              Bhishma Kukreti  

         The ‘Foul in the Cattle’ is called ‘Khurya’ in Garhwali and ‘Khurpaka’ in Hindi. The disease in the cattle foot is because of ‘Fusobacterium necrophorum’ bacteria. The paws get sour, temperature raises and there is puss and bad smell in the paws. This foul-in- foot happens in warm and humid season.
                       In his famous book ‘Folk Lore’ James Napier provides many folk rituals or folk religious activities in Scotland.
                      Thomas Spear and Richard Waller (1993) provide accounts of Maasai folk rites for healing the cattle disease.
                     Many research writers as Ridin, Plotnikova, Sidakova et all gave details of folk rites for healing cattle diseases in Slav area.
                  George McCall Theal (1886) offered a kind of knowledge of folk rites about healing cattle diseases among South African Xhosa people.
                  James Hastings makes available the information about folk rites for healing the cattle diseases in his book ’Encyclopedia of Religion’.

                  Folk Healing treatments for Foul -in -the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal
   There are many treatments for healing the foul-in-the cattle-foot in Garhwal and Kumaun. The thick red mud is applied to paws of ailing cattle. Many times, kerosene is also put in the infected part. In earlier days, there were knowledgeable persons in each village to apply herbal medicines for such diseases.
  There is following Mantra or folk rites for healing foul-in-the cattle-foot in Garhwal and Kumaun-
                   


विस्वा का मन्त्र /खुर्या/खुरपका/कीड़े झाड़ने मन्त्र

Vishwaa ka Mantra: folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal

ओउम नमो गुरु को आदेस
काली काली तेरो कालिया कंहा गयो
चौ गंगू पार चौ गंगू पार गयो
व क्या लायो
पान पता दुरी दुरी नक्या करलो
जंगू को जंगिलो , काख को कखिलो
मणि को मणिलो
पीठि को नरिया , दुधि को सब मुख्या
अगुली को गदडा
खुर्या बार से रोग विस्वा काटी कूटी
सात समुन्दर पार बवाऊंलो
जाल टेके सिरु चढी , पेट पढी
इश्वर महादेव कि दुहाई
उन्द रड़ी , उभ रड़ी
उब सरी
हणाइ टणाइ खाकी पाकी दुखी
त ईश्वर मध्य देव पार्वती , धन्वन्तरी वैद तेरी दूवाई
फोर मंत्र इश्वरो वाच:
         The mantra is either very new (may be two hundred years old) or the collector or editor changed some old Braj/Khadi Boli  words into Garhwali words as उन्द रड़ी , उभ रड़ी .
.
Mantra from Garhwal source : Dr Nandkishor Dhoundiyal, Dr. Manorama Dhoundiyal Garhwali Lokmantra (ek Sanklan)
Himadri Prakashan, Kotdwara
Collected by
Sandeep ishtwal, Isodi, Mvalsyun, Pgarhwal, collected Folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal
DhairyaRam Baudai , Bharpoor, Sabali, P Garhwal ollected Folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal

Girish Chandra Dabral, Dabar, Dabralsyun, P.Garhwal ollected Folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal

Keshvanand Maindola, Sidhpur, Rikhnikhal, P Garhwal ollected Folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal

Ghuttaram Jagri, Bilkot, Nanindandaa, P Garhwal collected Folk Rites, Folk Mantra for Foul in the Cattle Foot from Kumaun and Garhwal


Copyright@ Bhishma Kukreti

Notes on Indian Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, North Indian Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, Himalayan Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, Uttarakhandi Folk Rites/mantra for healing cattle diseases, Folk Rites/mantra for healing cattle diseases from Kumaun, Folk Rites/mantra for healing cattle diseases from Garhwal to be continued …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

Indian Mangement Guru- 56

भारतीय प्रबंधन गुरु - 56

 

                                              अरिंधम  चौधरी : प्रबंधन मा नई सोच को धड्वे   
                       
                           Arindham  Chaudhari : Non-Convenstional Management Thinker


Notes on Asian Management Gurus, South Asian Management gurus , Indian Sub Continet Gurus, SARC countries Management gurus Indian General management Guru, , Indian Managemnt Thinkers and Bright Management Practices, Indian Management Gurus, Indian Marketing management Guru, Indian Human Resourse Development Management Guru, Indian Qaulity Mangement Guru, Operation Managemnt Guru, Indian Gurus

                           

                                                        Bishma Kukreti

                       अरिंधम चौधरी आज भारतीय प्रबंध संसार मा चमकदो गैणा  / सितारा च.  अरिंधम चौधरी मणण च बल  भारत आर्थिक दौड़ मा अमेरिका तैं पछाड़ सकदो. अरिंधम चौधरी की -थ्योरी -इ-मैनेजमेंट की प्रबंधन संसार मा बडी छ्वीं लगदन ..

       अरिंधम चौधरी प्रबंधन मा नी सोच लाणो छ्वीं लगान्दो .अरिंधम चौधरी तै भौत  संस्थानो  न  पुरुस्कृत कार. विल्टन पार्क संस्था न अरिंधम चौधरी तै दक्षिण एशिया को महान प्रबंध विचारक बताई.

         अरिंधम चौधरी  की किताब लाखों संख्या मा बिकी गेन     

                          Key Books by Arindham  Chaudhari



1- count Your Chicken before they hatch

 2- The Great Indian dream

3- Discover dimonds in you

4-Thorns to competition




Notes on Asian Management Gurus, Indian Sub Continet Gurus, SARC countries Management gurus,  Indian General Management Guru, , Notes on Indian Managemnt Thinkers and Indian Bright Management Practices,Indian Management Gurus, Indian Marketing Management Guru, Indian Qaulity Mangement Guru, Indian Operation Managemnt Guru,Indian Human Resourse Development Management Guru to be continued




Copyright @ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Uttarakhand Branding – 5
                    War Guru Dronacharya: a Brand Reminder for Garhwal Uttarakhand Brand in Mahabharata Era

Notes on Uttarakhand Branding in Historical perspective, Kumaun Branding in historical perspective, Garhwal Branding in historical perspective (Place Branding)


                                                             Bhishma Kukreti

                      Place branding depends on many factors for its glowing effects on outsiders. The famous person born in any place provides a sense of strong branding for that particular place brand. Due to birth place of many legendary figures of Mahabharata time, Uttarakhand was a prominent place brand at the time of Mahabharata era.
                       Great War guru of all times was Guru of Pandavas and Kauravas in Mahabharata. Great war Guru of all time Dronacharya was very famous personality of Mahabharata era. Connection with any place with Great War guru of all time Dronacharya would had been appositive point for such place.
                    Sage Maharshi Bhardwaj was from Uttarakhand and most of Garhwalis have Bhardwaj gotra in the name of great personality of Garhwal – Mahrshi Bhardwaj.
                       Adiparv (129/33-38) of Mahabharata describes details of birth of guru Dronacharya. guru Dronacharya and his sister was religious son and daughter respectively of Mahrshi Bhardwaj (taking birth through Kalas). However, it is also afact that Drona and Droni were from Dron (today’s Dehradun) 
                  There is following Shloka in Bhadrmitra coin found from Dehradun in Shunga era script.
 भद्रमित्रस्य द्रोणीघाटे
                 It is sure that due to war guru Dronachary’s connection with Garhwal Uttarakhand, Garhwal Uttarakhand brand would have definitely benefitted for many ways.

Copyright@ Bhishma Kukreti

This author requests readers to refer ‘Uttarakhand ka Itihas part-3 by Dr Shiv Prasad Dabral for history
Notes on Uttarakhand Branding in Historical perspective, Kumaun Branding in historical perspective, Garhwal Branding in historical perspective (Place Branding) to be continued……

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
डॉ नरेन्द्र गौनियाल   की द्वी गढवाळी कविता       


*********विकास *********


ग्रामसभा मा
बड़ी तकरार का बाद
जनता की सुविधा
अर विकास कार्यों का वास्ता   
पास ह्वैगे बजट
दस दिन का भीतर ही
गौं का द्वीइ तरफ
हजारों का खर्च से
बड़ा-बड़ा गेट ह्वेगीन तैयार
जौं पर एक तरफ लिख्युं छौ
स्वागतम
अर हैंकि तरफ
धन्यबाद .....
 
*******एक सच ******
खचाखच भरीं
खटारा बस कु
सर्या चंजर-पंजर
हिलणू छौ
अर
डरैबर का समणि
लिख्युं छौ -
भगवान त्यारो सहारो. 
       डॉ नरेन्द्र गौनियाल             

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22