Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 723867 times)

Bhishma Kukreti

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              Chaudandi: A Humorous Garhwali Drama about Disadvantages of Gigantic Joint Family

(Review of a Humorous Garhwali Drama ‘Chaudandi’ (1975) written by Nitya Nand Maithani)

Notes on Dramas about Disadvantages of Joint Family, Asian Dramas about Disadvantages of Joint Family, South Asian Dramas about Disadvantages of Joint Family, Indian Dramas about Disadvantages of Joint Family, North Indian Dramas about Disadvantages of Joint Family, Himalayan  Dramas about Disadvantages of Joint Family, Uttarakhandi Dramas about Disadvantages of Joint Family, Garhwali Dramas about Disadvantages of Joint Family
                     
                                                  Bhishma Kukreti 

                   There are advantages and disadvantages of Joint Family system. In a Garhwali Drama ‘Chaudandi’ (1975, Nitya Nand Maithani showed the a disadvantage of Joint family through humorous methodology. The biggest problem of gigantic joint family is that slowly family members ignore other’s emotions and problems or the family members do not care for other’s urgency.  Makan Singh has a gigantic family of fifty members. There are all six daughters, their unemployed husbands and their children of Makan Singh in the family. Makan singh has only one son Teetu and his wife in this big family of fifty members.  Teetu’s wife advised Teetu to run away from home. Teetu run away from home. Later the wife of Teetu shivers that Baba Narsingh’s spirit has come on her body. When she is asked about solution, she replies that there is ‘Pachas Sungrun Dosh (curse because of fifty boars living in house).As incarnation of Narsingh baba she says that all bores from home should be dispatched immediately.
               The drama is humorous and attacks on the family members not caring for other’s privacy or needs.   The drama ‘Chaudandi’ (1975) by Nitya Nand Maithani is hilarious one. The specialty of Nitya Nand Maithani had been that his dialogues create perfect images into the mind of audience.
References:
1-Dr Anil Dabral, Garhwali Gady Parampara (Garhwali Dramas from beginning till 1990)
2-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Garhwali dramas from beginning till 1975)
3-Dr Sudharani, Garhwal ka  Rangmanch (Garhwali Dramas  from beginning till 1985)
4-Drama special issue of Chitthi Patri magazine (Garhwali Dramas and plays staged in Delhi, Karachi, Mumbai, Dehradun and other places)
5- Dr Hari Datt Bhatt Shailesh, Garhwali Natak evam Rangmanch: Ek Vihngam Avlokan (Garhwali Drams and theatres from beginning till 1985)
6-Dr Bhakt Darshan: Barrister Mukandi Lal Srmriti Granth (Garhwali dramatists or theatres playwrights till 1985
7-Dr Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal ki Divangat Vibhutiyan (pp108-116, about contribution of Bhagwati Prasad Panthri for developing Garhwali drama)

Copyright@ Bhishm Kukreti
Notes on Dramas about Disadvantages of Joint Family, Asian Dramas about Disadvantages of Joint Family, South Asian Dramas about Disadvantages of Joint Family, Indian Dramas about Disadvantages of Joint Family, North Indian Dramas about Disadvantages of Joint Family, Himalayan Dramas about Disadvantages of Joint Family, Uttarakhandi Dramas about Disadvantages of Joint Family, Garhwali Dramas about Disadvantages of Joint Family to be continued……..

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Satircal write up
चबोड़ इ चबोड़ मा
                   
                            घरवळि क  हिदैत
                 

                                        भीष्म कुकरेती
 

 
 
             मि तीन चार सालं इखुलया इखुलि ड़्यार गौं जांदू . पैल जब गौं मा टेलिफोनै सुभीता नि छे त भौत   

छुट्यु क  असली रौंस आंद  छे. ना त बौशौ फोन आर ना इ  फोन पर घरवळि हिदैत. पण जब बिटेन गौं मा 
 
टेलिफोनै सुभीता ह्व़े त मेरो छुट्यु क मजा इ भ्याळ जोग ह्व़े गेन. अर जब बिटेन मोबाइल आई त ए

मेरी ब्व़े ! क्यांक छुट्टी?

   मि जब गाँ आंदो त चांदो बल दिन दुफरा तक सियूँ रौं . जब तलक मोबाइल नि छयो त वीं सगोरी बादणौ  इ सौं

मी सुबेर नि बिजदो छौ बल्कण मा ग्विर्मिलाकौ समौ बिजदौ छौ. कति दें त  सगोरी बादणौ  गाणा अर भरतू बादी

क हुडकी अवाज से मि बिजदो छौ.

     अर अब!  सुबेरी पांच बजी बौशौ मोबाइल फोन घणघणान्द ," मिस्टर कुकरेती ! सौरी  टु बौदर यू. असल मा मि तै निंद नि
 
 आणि च मीन स्वाच त्वेमांगन ब्याळै सेल्स  फीगर इ डिस्कस करे जाओ. .."

        अब बौश तै मुख ऐथर  गाळी त दियांदी नी च पण मन इ मन मा त ज्यू बुल्यान्दो बोली द्यों," ये भै त्वे  फर निसिणि

रोग लग्युं च त मेरी  निसिणि किलै करणि छे?"  पर मि समणि बोल्दु," सर , इट्स माई  ग्रेट लक दैट  आपै दगड

सुबेर सुबेर छ्वीं लगी  गेन ..." अर फिर एक घंटा तलक बिजिनेस की अकळाकंठी पर छ्वीं...

 इना बौशौ  फोन बन्द ह्व़े कि घरवळि फोन ऐ जान्दो.

    आज बि मि गौं कि छुट्टी मा दिन दुफरा तक सीण चाणो छौ कि पैल  बौशौ फोन आई अर अब घरवळि क फोन .
 
घरवळि न सीधा पूछ,' सुबेर सुबेर इथगा देर तलक फोन पर छ्वीं लगान्द तुम तैं शरम नि आँदी."

मीन ब्वाल," बौशौ फोन छौ."

घरवळि न ब्वाल," फिर ठीक छौ . एक वी च तुम तैं अडै सकुद . हाँ तुम बिज़ी ग्यवां  कि ना ?"
 
मीन ब्वाल,' जु मि बिज्युं नि छौं त तेरो दगड को च बात करणु ? "

घरवळि न ब्वाल," म्यार मतबल च , बिस्तर छोड़ी याल कि ना ?"

मीन बोल,' बस अब कुछ इ देर मा ..."

घरवळि न ब्वाल," सुणो ! दांत मल्टी नेशनलौ  टूथ पेस्ट से इ मंजैन हां! कखि  टिमुर  से दांत

नि मंजैन.  नवां टिमरू न दान्तुं   मीर मा घौ  ह्व़े जावन धौं . "

मिन बथाई ," फिकर करणै जरुरात नी च बल ब्याळि  इ गौं का छ्वटा बड़ा छ्वारा बुलणा छ्या बल ऊं तै पता इ नी च बल

कि कबि गढवाळ मा टिमरू बि होंद छा. "
 
घरवळि न पुळे क ब्वाल,' या त भली खबर च कि गढवाळ बिटेन टिमुर  निबटी गेन . निथर मी तैं एकी फिकर रौण

छे बल कखि  तुम बि गंवड्या लोगूँ तरां टिमुरन दांत मंजैल्या अर तुमत मीर्युं पर घौ ह्व़े जालो त ..! अर सूणो ...!'
 
मीन बोल,' हाँ सुणा !'

घरवळि न हिदैत दे ,' ह्यां ! चुलु  मा गरम कर्युं  पाणीन मुख नि ध्वेन हाँ  ! "

मीन पूछ,'  या नै बात ...?"

घरवळि न राज ख्वाल,' मीन ब्याळि इन्टरनेट मा पौढ़ बल चुल्ल  मा पाणी गरम करद दै चुलौ धुंवा पाणि मा मिल जांद अर

वां से मुख मा कालिमा या ब्लैकनेस ऐ जांद . आई डोंट  वांट यू बिकम  ब्लैकर .."

मीन राज ख्वाल,' फिकर नि कौर ! सरा गौं मा सब्यूँ   चुल्ला खन्द्वार बण्या छन अर इख  अब क्वी बि लखड़ नि जगान्दन."

घरवळि न भौत खुस ह्वेक ब्वाल," या त भौत इ बढिया खबर च कि गाँ सौब चुल्ल  बांज पडया छन निथर में तै एकी फिकर रौण  छे कि कखि 

तुम ड़्यार बिटेन धुंवौ पाणिन मुक काळो कौरिक ऐल्या त मि इख मुक दिखाण लैक नि रौलु . अर सूणो."

मीन ब्वाल,' सुणा !"

 घरवळि न ब्वाल," अर सुबेर सुबेर काच गैथुं रुटि  नि खैन कुजाण कखि कचै ह्व़े जाओ त ."

मीन ढाढस दे ," अब हमर गाँ इ ना सरा अडगें /क्षेत्र मा क्वी गैथ /गहथ  नि बोंदु. अब त पूजा मा बि कुटद्वर बिटेन लयां चार या पांच गैथुं दाण धरे जान्दन "

घरवळि न प्रसन्न ह्वेक ब्वाल," हाँ यो ठीक ह्व़े कि गाँ वळु न गैथ बूण बन्द करी आलीन. निथर मै तैं कचै  चिंता रौणि छे. अच्छा  सूणो !  "

मीन बोल,' ठीक च सुणा !"

घरवळि न ब्वाल,' ओ ग्राम -प्रेम मा भ्यूंळौ  सिर्सवळन  नि नयेन हाँ. भ्यूंळौ सिर्सवळन कखि तुमर मुक पर   रिंकल नि पोड़ी जावन ."

मीन सांत्वना दे," फिकर करणै ज्रोरात नी च . अब गौं की सार्युं से भ्यूंळ इ निबटी गेन अर फिर मल्टीनेशनल  कम्पन्यूँ  विज्ञापन से

इखाक लोग गाँ की  हरेक चीज से घीण करण लगी गेन ."

घरवळि न आल्हादित ह्वेक ब्वाल,' भलो ह्व़े गौं की सार्युं से भ्यूंळ इ निबटी गेन अर तख लोग गाँ कि हरेक चीज से घीण करण लगी गेन .

निथर कखि भ्यूंळौ सिर्सवळन  नयाण से  तुम पर झुर्री / रिकल पोड़ी जांदा त लोक में खुण  बुडड़ी  बुलण बिसे जांदा. हां ! सूणो"

मीन बोल,' हाँ   सुणा !"

घरवळि न ब्वाल," और  सुणो . कै बि हिसाब से फाणु-बाड़ी,  झंग्वर , पळयो, छंछ्या, कंडळि, कपिलु, उड़द कि दाळ कुछ बि नि  खैन हां.. मी बोलणो छौं हाँ .... "

मीन बिंगाणो कोशिश कार," ह्यां  इख अब ..."

घरवळि न गुस्सा ह्वेक ब्वाल," तुम अबि तलक गंवड्या का गंवड्या छंवां . बीच मा बात कटण असभ्यता कि निसाणि च. तख  तुम

 फाणु-बाड़ी, झंग्वर , पळयो, छंछ्या, कंडळि, कपिलु खैल्या त तुम तै यूं चीजुं तै खाणो ढब पोड़ी जाण अर फिर तुमन इख मुंबई मा

बि यूं चीजुं पकौणो मांग करण अर आई हेट टु कुक एंड  टेक सच रुरल फूड आइटम्स. मतलब में तैं गंवड्या  खाणकौ नाम से इ चिरड़ च."

मीन भर्वस द्याई,' भै ! इख अब खेती इ नि होंद त  फाणु-बाड़ी, झंग्वर , पळयो, छंछ्या, कंडळि, कपिलु, उड़द कि दाळ  कखन बणण भै ? इख बि

बस हरड़ की  दाळ अर भात बणदो अर ग्युं की रुट्टी बस.."

 घरवळि न उत्साहित ह्वेक ब्वाल," यू ठीकि  ह्व़े . नाऊ आई कैन बि वरीलेस .  अछा सूणो .."

  मीन बोल,'  सुणा !"

 घरवळि न समजाणो भौण ब्वाल," तुम तै स्याम दै पीणै  आदत च. त तख इखुलि  पेन . गौंका बुड्यों दगड पीणै

कतई जरोरात नी च . बुड्यों दगड पेकी बि तुम पर बुड्याण ऐ जाण . आई हेट यू बिहेव लाइक ओल्ड मैन ."

मीन ब्वाल, "वांक क्वी चिंता नि कौर अब इख गाँ मा बि पन्दरा सोळा  सालक नौन्याळ बि खूब दारु शराब घटकाण

सीखी गेन . घाम अछल्यांद नी च कि सौब जवान छ्वारा म्यार इख दारु पीणो निडे जान्दन अर दगड मा अर्बन मंचिंग (शहरी  चखणा )  बि लै आन्दन. "

मेरी घरवळि न भौती खुस ह्वेक ब्वाल," यो त  भौती खुसी बात च कि तुम जवान छ्वारों दगड व्हिस्की पींदा. जवान  लोगूँ दगड बैठिक तुम बि जवान ह्व़े जैल्या."

अर घरवळि न मोबाइल बन्द कौरि दे .


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Bhishma Kukreti

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Uttarakhand Branding -8
                              Gifts from Uttarakhand for Yudhisthar in Mahabharata Era
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                                          Bhishma Kukreti

                History of a Place Creates Sense of Place in Province or State Branding

                  History affects on the place branding, country or nation branding, region branding, province branding or State Branding.  In a research article ‘How the History of Scotland creates a sense of place’, Alastair Durie, Yeoman, U.McMahon –Beattie (2006) describes that history of Scotland definitely creates a sense of place or appeal for Scotland in the mind of prospective. Another place branding researcher Janez Damjan (2005) in his article ‘Development of Slovenian Brands: Oldest are the Best’ provided the importance of history of Slovenia in creating Slovenia as place brand. W.Olines(2002) also support the importance of history (old or and new)for  the place branding, country or nation branding, region branding, province branding or State Branding.
     History of Uttarakhand is one of the Pillars for Uttarakhand Branding (Place branding)
                      The history of Uttarakhand is an essential component for Uttarakhand branding i.e. for place branding concept.  The history of Uttarakhand in context of Mahabharata is a positive factor for place branding concept to increase the state image.
  Gifts from Uttarakhand for Yudhisthar in Mahabharata Era
       When Pandavas were given a barren land Indrprashth as portion from division of Kuru kingdom, they transformed the land from barren to golden land. Yudhisthar the eldest Pandavas called rajsuya Yagya and invited the kings from all over Bharat/India.   
              In Sabhaparva of Mahabharata , the narrator narrates the exclusive gifts than other kings from many  kings of   Uttarakhand region as Sumukh or Subahu of Kulind territory brought a exclusive ‘Shankha’ embroidered  by gems and precious stones . By donating food the Shankha used to blow itself.
          In Sabhaparv of Mahabharata the narrator describes the details Castes and Kings visited to raj suya Yagya .
  Sabhaparv describes the importance of Gangajal or Ganga water in Mahbharata era
(Mahabharata -Sabhaparv – 28/6, 49-51, Sabhaparv51/7, Sabhaparv52/2-4,   Sabhaparv 52/5-7)
                   Requirement of Writer’s contribution in Uttarakhand Branding
                The writers of Uttarakhand should provide the references of Mahabharata about the references of Uttarakhand in Mahabharata that the prospective know about the existence of Uttarakhand and its importance in Mahabharata era.

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Kali Mantra: A Folk Rite about Kali goddess popular in Garhwal-Kumaun


Notes on Asian Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc; Indian Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc; North Indian  Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc; Himalayan Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc; Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc in Uttarakhand; Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc in Kumaun, and Necromancy, Demonology, Evocation, Thaumaturgy, Hermetic, Theurgy, Theosophy, Candomble, Witchcraft etc in Garhwal

                                  Bhishma Kukreti


   Kali is very much worshipped goddess of India. There are following famous tantric math in the temples of Goddess Devi/Kali as
Kalimath (Chamoli Garhwal)
Chandravadani (Tihri Garhwal)
Jwalpaa Devi (Pauri Garhwal)
Hariyani (Chamoli)
Surkanda ( Chhatkanthaa-Chhinmasta in Tihri Garhwal)
 When a person is affected by evil soul, Mantrik presents the tantric performance and chants the following rite -

कुमाऊं व गढ़वाल में प्रचलित काली मंत्र

Kali Mantra: A Folk Rite about Kali goddess popular in Garhwal-Kumaun


ॐ नमो आदेशा,
काली काली महाकाली
भरवी काली ,
उत्तरदिसा से खिलक्न्ती आई ,
मडी मसाण को हमने बुलायो,
मेरा बैरी को मुख उल्टी चलाऊं
दुसरे की कलेजी चख
गुरु मणि में दिया जलाऊं ,
इस पशु की पिण्डा मणि मासों को दूर जाऊ
मेरी कारी धारी जाय ता तो उत्तर दिशा को मांशो नी पाई ,
ढाई सेर की खिचडी ना पाई .
फोर मंत्र इश्वरो वाच:
Mantra from Garhwal source: Dr Nandkishor Dhoundiyal, Dr. Manorama Dhoundiyal Garhwali Lokmantra (ek Sanklan)
Himadri Prakashan, Kotdwara
Collected by
Sandeep ishtwal, Isodi, Mvalsyun, Pgarhwal,
DhairyaRam Baudai , Bharpoor, Sabali, P Garhwal
Girish Chandra Dabral, Dabar, Dabralsyun, P.Garhwal
Keshvanand Maindola, Sidhpur, Rikhnikhal, P Garhwal
Ghuttaram Jagri, Bilkot, Nanindandaa, P Garhwal

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Bhishma Kukreti

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Garhwali Poems by Dr Narendra Gauniyal



***********खिंखराण*************


जात-पात कि ज्यूड़ी
ऊँच-नीच कि खुटळी
कुटेब कि भरमार
दारू कि बाढ
जुआ कु घोल
दुन्य भर कि
गन्दगी कु झोळ
नक़ल कि छौंक
भ्रष्टाचार कु भोग
बेशर्मी कि डकार 
चरि तरफ
खिंखराण
हे प्रभु
इनमा क्य जी कन
कख जि जाण.....

***उपकार***


हमन घुप्प अंध्यर मा
जगदु मुछयलन
बाटु दिखै जैतै
उज्यलु हूँण पर
वी
चुटैगे मुछ्यला
हमारा बरमंड मा ....


***यकुलांस ***


मि द्यखणू छौं
कन जाणा छन लोग
एक हैंका पैथर
सरासर इथैं-उथैं
पण मि त
अजक्युं रै गयुं
ये भिभड़चल मा
यखुल्या-यखुलि ....

****जड़ कटै****
जैंई डाळी तै मि
खाद-पाणि देकी
फुलदा-फलदा
द्यखण चांदु
वाई डाळी
म्यार जलड़ा काटी कै
उपाड़ी दींद .....

***सीख ***
बरामदा मा
अध्फटीं चटै मा
दगड़ी बैठ्याँ
कुछ नौनि-नौना
जोर-जोर से
चिल्लाणा छया-
''क '' से कबूतर
''ख '' से खरगोश
''ग'' से गधा
अर गुरूजी
छवाड़ पर बैठि कै
बीड़ी सुलगाणा छाया .....


     डॉ नरेन्द्र गौनियाल   

Bhishma Kukreti

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             Tom: A Contemporary Garhwali Drama depicting Negative Effects of Alcohol Addiction 


           (Review of ‘Tom’ (1975) a Garhwali drama written by Nitya Nand Maithani)

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                                                   Bhishma Kukreti

                      Alcohol addiction, alcohol consumption, alcohol abuses and drug addiction among people has been the subject of concern for social workers, intellectuals and writers from the beginning of civilization. That is the reason that readers find the subjects of alcohol addiction, alcohol consumption, alcohol abuses and drug addiction in epics, literature, and folk literature of earlier age. The modern literature is full of subject of alcohol addiction, alcohol consumption, alcohol abuses and drug addiction.

                      German dramatists Holz and Schalf wrote a drama ‘Die Familie Selicke’ about alcohol. The ‘Dreamers ‘by playwright Jack Davis depicts about alcohol abuse. The famous drama ‘A Streetcar Named Desire’ by famous drama playwright Tennessee Williams deals with the subject of alcohol abuse too. ‘The drunkard the drama’ drama by William H. Smith criticizes alcohol abuse.
                  Chinese modern drama and film ‘Qutting’ deals about struggle to overcome drug and alcohol addiction.

‘Tom’: A Contemporary Garhwali Drama depicting Negative Effects of Alcohol Addiction 
                Tom means the pain. The theme of ‘Tom’ drama by Maithani is about escaping from the realities by alcohol consumption, repeating acts by addicted person, and social, monitory and ethical losses by alcohol consumption. The story is about a Jagri (Religious performer of Ghadela a folk ritual) is alcohol addicted. Jagri steals the necklace of a young girl. Jagri is enjoying alcohol and his ailing son dies because of non availability of medicines and care. The drama is written for criticizing alcohol consumption, alcohol addiction and alcohol abuse. The relevancy of ‘Tom’ is very much in today’s time.
References:
1-Dr Anil Dabral, Garhwali Gady Parampara (For research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption in Garhwali Dramas from beginning till 1990)
2-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (For research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption in Garhwali dramas)
3-Dr Sudharani, Garhwal ka Rangmanch (For research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption in Garhwali Dramas from beginning till 1985)
4-Drama special issue of Chitthi Patri magazine (For research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption in Garhwali Dramas and plays staged in Delhi, Karachi, Mumbai, Dehradun and other places)
5- Dr Hari Datt Bhatt Shailesh, Garhwali Natak evam Rangmanch: Ek Vihngam Avlokan (For research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption in Garhwali Drams and theatres from beginning till 1985)
6-Dr Bhakt Darshan: Barrister Mukandi Lal Srmriti Granth (For research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption in Garhwali dramatists or theatres playwrights till 1985
7-Dr Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal ki Divangat Vibhutiyan (pp108-116, about contribution of Bhagwati Prasad Panthri for developing Garhwali drama for research on Negative Effects of Alcohol addiction and alcohol consumption)

Copyright@ Bhishm Kukreti


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Bhishma Kukreti

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Garhwali Satire
चबोड़ इ चबोड़ मा

 

                     आवा भारत मा की बेजती  करदवां !
 

 

                                        चबोड्या- भीष्म कुकरेती


 प्रेस मालिक," हेलो! एडिटर जी ! यि क्या होणु च भै ? हमारा प्रतियोगी अखबार 

सेना अर सेना मा चल्दो भ्रष्टाचार पर रोज एक नया खुलासा करणा छन.

पता च हमारो अखब़ारौ रीडरशिप कथगा तौळ ऐ गे ? अर तुम अबि तलक सियाँ छंवां / "

एडिटर," न्है ,  न्है   सर ! मीन सरा तागत लगै याल कि हम तै बि सेना क क्वी गुप्त रहस्य कि फाईलै  कौपी

मिल जाओ अर हमारो अखबार बि सुर्ख़ियों मा ऐ जाओ."

प्रेस मालिक," अब भोळ पर्स्युं तलक भारतौ  सेना क  गुप्त रिपोर्ट को खुलासा हमारो अखबार मा नि ह्वाई त

समजी ले पर्स्युं हैंको  एडिटर ऐ जालो. अर हाँ सेना कि गुप्त रिपोर्ट महत्वपूर्ण इ हूण चयेंद हाँ! "

एडिटर," हाँ!  जी हाँ ! सेना कि  रिपोर्ट इथगा महत्वपूर्ण  राली कि पाकिस्तान आप तैं पाकिस्ताने आजम  पदक

 द्याला निथर चीन का सेनापति आप तैं  चीन बुलाला .."

......

.....

एडिटर," हेलो ! मिस्टर  आर्म डीलरऔ एजेंट जी  !  हेलो! मिस्टर आर्म डीलरका एजेंट जी  ! यार क्वी ख़ास इंडियन आर्मी क महत्वपूर्ण

खुलासा चयेणु च . अर .."

आर्म डीलरऔ एजेंट ," भै आप त मेरी कम्पनी क प्रतियोगी क अर्र्मी लैक ट्रकों बड़ी बडे करदवां . त वीं इ कम्पनी से सेना क महत्वपूर्ण

फैल ले ल्याओ."

एडिटर," यार गलती ह्व़े गे. वीं कम्पनी क ट्रकों बडे कौरिक एक दिन त रीडरशिप अळग गे.पण फिर रीडर दूसरा अख्बारौ  तर्फां  झुकी  गेन .."

 आर्म डीलरऔ एजेंट ," मी चीन बौर्डर पर सेना कि कमजोरी क पूरी रिपोर्ट कि फाइल दे द्योलू .पण त्वे तै क काम करण पोड़ल."

 एडिटर," अरे आप हुकुम त द्याओ."

आर्म डीलरऔ एजेंट ," सेना मा हमारि कम्पनी क विरोधी द्वी बड़ा इमानदार अधिकारी छन . आप अपण  पेपर मा रोज यूंक बिरोध मा खबर अर लेख छापो

कि यूंक भतियाभन्द ह्व़े जाओ."

एडिटर," अरे मी इन एडिटोरियल लिखुल कि जनता दुयूं बिटेन इस्तीफा मंगण बिसे जाली."

...

...

एक ब्युरेक्रेट," हेलो !  हेलो एडिटर साब !  आपक पेपर का खुलासा से द्वी सेना क अधिकारी त बदनाम ह्वेई गेन. जरा म्यार एक काम कौरी देन भै! "

एडिटर,' हुकुम करो सर !"

 ब्युरेक्रेट," सेना क एक हैंको अधिकारी च जो  म्यरा सयाळो आर्मी कौंट्रेक्ट का बिरोधी च  . अब मौक़ा अयूं इ च त मी यूँ तैं मजा चाखान्दो.

मी एक क्लासिफाइड सीक्रेट फाईलै कौपी देलू जो यूँ तैं बदनाम कॉरी देली. बस अपण  पेपर मा यूँ दुयूं क बारा.."

....

...... 

एक राजनीतिज्ञ ,' एडिटर साब ! मजा मा ना. "

एडिटर," सर! आपकी मेहरबानी च."

राजनीतिज्ञ," यार जरा ये रक्षा मंत्री तैं धौंस दीण छे त ..भौत इ इमानदार बणदो हाँ ! "

एडिटर," बस हुकुम द्याओ ना.."

राजनीतिज्ञ," मी सेना कि एक भौति टॉप सीक्रेट फाइल कि कौपी भिजणु छौं .बस इन मिर्च-मसाला लगाण कि रक्षा मंत्री पाणि मांग हाँ! "

एडिटर," अजी खुलासा करण हमर काम च. आप फाइल कि कौपी भ्याजो. भोळ आग लगी जाली."

....

विदेसी आर्म डीलर ," हेलो एडिटर ! मि विदेसी  आर्म डीलर छौं. मि चांदो कि द्वी इमानदार  ब्युरेक्रेटु काट छपी जाओ.इ द्वी मेरी कम्पनी तैं भितर इ नि घुसण दीणा छन "

एडिटर,' बस हुकम द्याओ.."

विदेसी आर्म डीलर ," मि सेना की एक महत्वपूर्ण फाइल कि कौपी भेजणु छौं.बस यूँ दुयुंक खूब बेजती हूण चयेंद ."

एडिटर,'' अजी खुलासा कर ण इ त हमारो धर्म च फिर कैकी बि बेजती ह्वाओ . इन मा चाओ त भारत माता कि इ बेजती किलै नि ह्वाओ.'

विदेसी आर्म डीलर अमणो मन मा ," हाँ !  भारत की बेजती करणो  भारतीय गुण त भारत मा हजारो साल से च."

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Na Theed main Tain: A Garhwali Drama about Desire for Having a Son

(Review of a Garhwali Drama ‘Na Theed main Tain’ by Nitya Nand Maithani)

                                            Bhishma Kukreti

                  It is a common fact that every person desires for a son or sons for his heir. The theme of ‘Na Theed main Tain’ by Nitya Nand Maithani is about desire of a son and having daughters. Nannumal wishes for a son and in this process his wife delivers five daughters. Now the children fell ignored from parent side and the father fells torture. Neither parents nor children are comfortable from the situation.
                Nitya Nand Maithani’s dialogues are the life line for the dram and its speed.
References:
1-Dr Anil Dabral, Garhwali Gady Parampara (Garhwali Dramas from beginning till 1990)
2-Abodh Bandhu Bahuguna, Gad Myateki Ganga (Garhwali dramas from beginning till 1975)
3-Dr Sudharani, Garhwal ka  Rangmanch (Garhwali Dramas from beginning till 1985)
4-Drama special issue of Chitthi Patri magazine (Garhwali Dramas and plays staged in Delhi, Karachi, Mumbai, Dehradun and other places)
5- Dr Hari Datt Bhatt Shailesh, Garhwali Natak evam Rangmanch: Ek Vihngam Avlokan (Garhwali Drams and theatres from beginning till 1985)
6-Dr Bhakt Darshan: Barrister Mukandi Lal Srmriti Granth (Garhwali dramatists or theatres playwrights till 1985
7-Dr Nand Kishor Dhoundiyal, Garhwal ki Divangat Vibhutiyan (pp108-116, about contribution of Bhagwati Prasad Panthri for developing Garhwali drama)

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Satirical Garhwali Poems by Dr Narendra Gauniyal




*********छिटगा *******


*******बिजोक *******
आज का
नौनौं कि
मुखड़ी कु उज्यलु
खुट्यों मा ऐगे
गिच्चा छन अन्ध्यरपट
अर जुत्ता
चमाचम

******छलक्वन्य पाणि*******
पहाड़ एक छंछ्वल्या
पहाड़ी मन्खी -दही
शिक्षा समस्या कि रौड़ी
बेरोजगारी कि ज्यूड़ी
भौतिक सुखों कि चकाचौंध
 चाहत कि खींचा-खींच मा
पहाड़ों कि नौणि
बगणी च उन्द
अर बचणू च यख
सिर्फ
छल्क्वन्य पाणि

*****राज ****
खांदी -पींदी
कुटुम्दरी कि
सुख-शान्ति
अर हूण -खाण कु राज
रस्वडा का भितर
चूल्हा का नजदीक
खितखिताट.........



डॉ नरेन्द्र गौनियाल     

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हौंस -इ-हौंस  मा


                            तबौ खबरूं मजा अर आजौ  खबरूं बस्याण

                               चबोड्या- भीष्म कुकरेती


              अहा जब मी पढ़दो थौ त  खबरूं /समाचारूं मजा इ कुछ हौर होंद था. आज ताजी खबर बि बासी तिबासी लगदी .

अर वै बगतौ सात दिन पैलाकी खबर गरमा गरम , ताजी लगदी छै. तब रेडिओ बीस  गौं मा एक मौ क इख होंद थौ अर रेडियु तबी बजदो थौ 

 जब वीं मौक मुखिया को ट्रकौ बैटरी क इंतजाम कर्युं ह्वाओ.

   ट्रांजिस्टर तैबरी तलक फैशन मा नि ऐ थौ.

            तब  रयुमर(Rumar) बि अछेकी  खबर लगदि  छे..   अब खबरूं  अर्थ इ होंद बस रयुमर (Rumar).

  सरा अडगैञ /क्षेत्र मा हमारि स्कोल इ खबरूं सोत थौ. इकी दिल्ली क एक अंग्रेजी अर एक हिंदी अखबार आन्द था. बकै जादातर 

गां या त राष्ट्रीय खबरूं  तै बेकार कि खबर माणदा छया या कर्मभूमि या सत्यपथ पर इ भर्वस  करदा था. आज ट खबर ताज़ी होंदी नीन

टी.वी. वळा , नेट वळा सेकंड सेकंड कि खबर या र्यूमर देणा रौंदन.

             हमर सिलोगी स्कुल मा पांच छै दिन पैलाक क  अखबार  तकरीबन बारा या एक बजी आन्द थौ .पोस्ट मास्टर जीक पढ़णो  हिसाब से

इ अखबार आन्द थौ. पोस्ट मास्टर जी जथगा जल्दी अखबार बांची दीन्दा छया अखबार बि उथगा जल्दी स्कुल तक पौंछदो थौ.  जैदिन

 पोस्ट मास्टर जी कें जीमण मा या अपण हौळ लगाणौ जयां ह्वावन त वैदीन  स्कुल तैं अपणो अखबार नि मिल्दो छौ.पोस्ट मास्टर  जी सकूलौ 

मैनेजमेंट कमेटी उपाध्यक्ष बि छया अर खलबळो जंग्या  पैरिक मीटिंग मा आंदा छया.

               हमर प्रिंसिपल  बड़ा अनुशासन का मामला मा कडक छया. पण खबरूं मामला बिचारा मुलैम छया. असल मा ऊंक पढाई लिखाई

लखनौ मा ह्व़े. त खबर पढ़णो बीमारी दगड़ मा लैन अर या बीमारी मास्टरूं पर बि सौरी गे. प्रिंसिपल साब जनि अखबार आंदो थौ अपणी

अंग्रेजी क्लास छोडि चली जांदा छया अर पढंदेरूं तैं गाँ मा घटीं ख़ास खबरु से अंग्रेजी मा नया वाक्य लिखणो  दे जांदा छया.   

पढंदेर बि खबरूं तै पसंद करदा छया त अंग्रेजी मालिखणा कोशिश करदा छया बल ,"  आज बि कैरा काका क काळी  दुधाळ कलोड़न दूध  नि दे त कैरा

काका न क्रोध मा काकी तै कलोड़ क कुटांसीन  कसिक बाँध अर कंडाळि झुप्पान खूब झपोड़ी दे.  कनी कौरिक  काकी न कुटांसी

त्वाड अर अपण काकिम कुटद्वर  भाजी गे. " अब चूँकि खबर असली होंद छे अर मूल सोच गढवाळी मा होंद छौ त क्वी बि छ्वारा अंगरेजी मा सै अनुबाद नि कौर सकदा छया.

 अब ठीक ह्व़े गे अब पढंदेरूं मूल सोच या त हिंदी मा होंद या अंग्रेजी मा त अब अनुबाद करण  सरल ह्व़े गे. हमर टैम पर मूल सोच गढवाळी मा होंद  छे     

त हम तैं गढवाळी मा सुच्यां वाक्युं अंगरेजी क्या हिंदी मा अनुवाद  करण बि  कठण होंद छौ.

       अब रिवाज छौ कि खबर पढणो बान मास्टर लोग एकैक कौरिक प्रिंसिपलौ कमरा मा जांदा छया .  प्रिंसिपलौ कमरा इ औफ़िस छौ अर पुस्तकालय बि छौ.

चपड़सी क्लासौ द्वार पर आंख्युं आख्युं से सैन कौरिक मास्टर जी कुण  अखबार पढणो प्रिंसिपल साबौ न्यूत दे जान्दो छौ .

भूगोल टीचर अखबार पढ़णो जांद दै 'पेरू क ग्रास लैंड' पर लिखणो हुकुम दीन्दो छौ त छटी क्लासौ स्कुल्या हिंदी मा लेखी देंदी छा,' पेरू क घासौ डांडु मा उळिण्ड

डड्यळ  त हुंद इ च दगड मा तिमुल , तुसारू , गीन्ठी, सकिनु,   बि होंद." अब जु हमन द्याख ओ इ भूगोल मा लिखण छौ. अर जब मास्टर जी खबर पौढीक आंदा

छा त सब्यूँ खबर  डंडा से लीन्दा छा किलैकि पेरू क घासौ डांडु मा तिमुल , तुसारू , गीन्ठी, सकिनु होंदी नि छौ. डंडा  की खबर से इ हम तै खबर होंदी छे कि

पेरू क घासौ मैदान कुछ हौरी किस्मौ होन्दन. 

           इतिहासु मास्टर जी बि खबर पढ़णो जांद दै बोली जांद छया जन कि ,' आज राणा सांगा अर बाबर कि लड़ाई पर लेख लिखो."

अब हम त छै मा छया त पांच तलक इतिहास क्वी खास नि होंद थौ त हमन वी लिखण छौ जो हमन देखी छौ .  हमन द्वी भायुं बंटवरो मा लड़ाई दिखीं  छे, कै  आदिमक  अर वैकी घरवळि

लडै या बल्दुं  लडै दिखीं छे त हमन पैलि वै हिसाबन इ भारतौ इतिहास लेखी दे

बीरू न अपण ब्व़े बुबाक झगड़ा दिख्युं छौ त  लेखी दे ," बाबरन राणा सांगा क नथुल खैंची त राणा सांगा न बाबरक नकडंडी बुकै दे, बाबरन राणा सांगा क बाळ उपाड़ीन अर मुरखल खैंचद  दें 

बाबरक हथुं  मा  राणा सांगा क कंदुड़ो पिन्ना इ ऐ गे. राणा सांगा न बाबरक द्वी जंघड़ो बीच मुंडन ढसाक मारी दे त बाबर तै दस दिन तलक अन्ध्यर भितर ग्वड़े ह्व़े."

मीन खाडू लडै  जन हुंद तनि बाबरक अर राणा संगाक  लडै  बारा मा लेखी दे कि कन बाबर राणा सांगाक मुंड भिड़णा रैन.

 वै दिन  मास्टर जीन  सब्युंक तै चुनगी दे .

पैथारां हम किताब से नकल करण सीखि गेवां .

फिर हम धीरी धीरे अनुभवी छात्रों से सीखिक  ये समौ मा गौं मा हुंयाँ   नौली नौली घटनाओं बारा मा विश्लेषण करण बि सीखि गेवां. 

पढंदेरूं कुणि अखबार पढ़णो बगत इंटरवल मा छौ पण वै बगत पर पढंदेर चा-पकोड़ी खाणो बजार भाजी जांदा छया अर केवल वो इ अखबार पढ़दा छया

जौं मा चा -पकोड़ी क पैसा नी होंदा छया.


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