Linked Events

  • जनै-पुन्यू/रक्षाबंधन: August 21, 2013

Author Topic: Janye Punyu: Raksha Bandhan - जन्ये पुन्यु (श्रावणी उपाकर्म): रक्षा बंधन  (Read 26500 times)

hem

  • Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 154
  • Karma: +7/-0
पुरानी  जनेऊ त्याग का मन्त्र

एतावद्दिन्पर्यन्तं ब्रह्म त्वं धारितं मया |
जीर्णत्वात् त्वत्परित्यागो गच्छ सूत्र यथासुखं ||    


यह मन्त्र पढ़ कर जनेऊ को जल में विसर्जित करना चाहिए |



बहुत-बहुत धन्यवाद हेम जी,
      आशा है आगे भी आप ऎसे ही हमारा मार्गदर्शन करते रहेंगे। जनेऊ पहनते समय भी कोई मन्त्र पढ़ा जाता है? यदि हां तो कृपया उससे भी हमें परिचित करांये।

वह मन्त्र हिमांशु जी अपनी पोस्ट में दे चुके हैं | मैं फिर से दोहरा देता हूँ :

ॐ यज्ञोपवीतं परमं पवित्रं प्रजापतेर्यत् सहजं पुरस्तात् |
आयुष्यमग्रयं प्रतिमुञ्च शुभ्रं यज्ञोपवीतं बलमस्तु तेजः ||
ॐ यज्ञोपवीतमसि यज्ञस्य त्वा यज्ञोपवीतेनोपनह्यामि |   
 

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
भौत-भौत धन्वाद हेम दा और हिमांशु भुला,
आज आप लोगों द्वारा दिये गये मन्त्रों का उच्चारण करते हुये जनेऊ बदला।

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
रक्षाबंधन का शुभ मुहूर्त दो बजे बाद : माधवाश्रम

ज्योतिष्पीठाधीश्वर जगद्गुरु शंकराचार्य स्वामी माधवाश्रम महाराज ने कहा कि रक्षाबंधन पर दोपहर तक भद्रा योग होने के कारण दो बजे से पहले रक्षाबंधन का त्योहार मनाना शुभ नहीं है। जबकि इस योग में जनेऊ उपाकर्म संस्कार को निषेध नहीं माना गया है। ऋषिकेश स्थित दंडी आश्रम में बदरीकाश्रम हिमालय स्वामी माधवाश्रम महाराज ने रक्षाबंधन पर्व पर पड़ रहे भद्रा योग को लेकर पत्रकार वार्ता में स्पष्ट किया कि दो बजे से पूर्व रक्षाबंधन मनाना शास्त्र संगत नहीं है। उन्होंने कहा कि 16 अगस्त को होने वाले रक्षाबंधन पर्व के पहले दिन सायंकाल से भद्रा योग आरंभ हो रहा है, जिसका प्रभाव रक्षाबंधन के दिन भी रहेगा। उन्होंने धर्मसिंधु, भगवंत भास्कर व उपक्रम निषेध आदि ग्रंथों का हवाला देते हुए स्पष्ट किया कि सभी धार्मिक ग्रंथों में भद्रा योग में रक्षाबंधन को निषेध माना गया है। भद्रा योग को स्पष्ट करते हुए उन्होंने कहा कि यह योग कई प्रकार का होता है, रक्षाबंधन के दिन पड़ने वाला योग पाताल भद्रा योग है, जो 15 अगस्त शुक्रवार रात आठ बजकर उन्नसठ मिनट पर आरंभ हो जाएगा।

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
जनेऊ पहनने और उतारने के मंत्रों को एक जगह ले आते हैं, इससे सभी सदस्यों को सहूलियत हो जायेगी और चाहें तो प्रिंट भी निकाल सकते हैं।

ॐ यज्ञोपवीतं परमं पवित्रं प्रजापतेर्यत सहजं पुरस्तात|
आयुष्यम अग्रयं प्रतिमुच शुभ्रं यज्ञोपवीतं बलमस्तु तेजः||
ॐ यज्ञोपवीतमसि यज्ञस्य त्वा यज्ञोपवितेनोपनह्यामी| 


यज्ञोपवीत -धारण हेतु विनयोग:-

ॐ यज्ञोपवीतं इति मन्त्रस्य  परमेष्ठी ऋषि:,लिंगोक्ता देवता:,त्रिष्टुप् छंद:,यज्ञोपवीत धारणे विनियोग: |

पुरानी  जनेऊ त्याग का मन्त्र

एतावद्दिन्पर्यन्तं ब्रह्म त्वं धारितं मया |
जीर्णत्वात् त्वत्परित्यागो गच्छ सूत्र यथासुखं
||   


यह मन्त्र पढ़ कर जनेऊ को जल में विसर्जित करना चाहिए |

रक्षा सूत्र बंधन मंत्र

येन बद्धो बलि राजा, दानवेन्द्रो  महाबलः
तेन त्वामभिबध्नामि, रक्षे माचल माचल|

Meena Pandey

  • Full Member
  • ***
  • Posts: 138
  • Karma: +12/-0
JAY HO MAHARAJ LOGO TUMER :)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
Dhanyabaad Mahar da..

I am really missing this occasion. If i were in village, i woud definitely wear janewoo. 


जनेऊ पहनने और उतारने के मंत्रों को एक जगह ले आते हैं, इससे सभी सदस्यों को सहूलियत हो जायेगी और चाहें तो प्रिंट भी निकाल सकते हैं।

ॐ यज्ञोपवीतं परमं पवित्रं प्रजापतेर्यत सहजं पुरस्तात|
आयुष्यम अग्रयं प्रतिमुच शुभ्रं यज्ञोपवीतं बलमस्तु तेजः||
ॐ यज्ञोपवीतमसि यज्ञस्य त्वा यज्ञोपवितेनोपनह्यामी| 


यज्ञोपवीत -धारण हेतु विनयोग:-

ॐ यज्ञोपवीतं इति मन्त्रस्य  परमेष्ठी ऋषि:,लिंगोक्ता देवता:,त्रिष्टुप् छंद:,यज्ञोपवीत धारणे विनियोग: |

पुरानी  जनेऊ त्याग का मन्त्र

एतावद्दिन्पर्यन्तं ब्रह्म त्वं धारितं मया |
जीर्णत्वात् त्वत्परित्यागो गच्छ सूत्र यथासुखं
||   


यह मन्त्र पढ़ कर जनेऊ को जल में विसर्जित करना चाहिए |

रक्षा सूत्र बंधन मंत्र

येन बद्धो बलि राजा, दानवेन्द्रो  महाबलः
तेन त्वामभिबध्नामि, रक्षे माचल माचल|


पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
यज्ञोपवीत के साथ ही बांधे रक्षासूत्रAug 06, 11:32 pm

चम्पावत। अठारह साल बाद नागपंचमी को हुए श्रावणी उपाकर्म के अवसर पर लोगों ने ऋषि तर्पण कर वैदिक विधि विधान से नई यज्ञोपवीत धारण की। साथ ही रक्षासूत्र बांधे गये। जनपद के चम्पावत, लोहाघाट, पाटी एवं बाराकोट विकास खण्डों में सामवेदी हिन्दुओं को छोड़कर अन्य वेदाध्यायी लोगों ने पवित्र जलाशयों में स्नान कर घर और मंदिरों में विशेष पूजा अर्चना की। इस दौरान सामूहिक रूप से ऋषि तर्पण हुआ। जिसमें वैदिक मंत्रोच्चार के बीच जनेऊ और रक्षासूत्रों की प्रतिष्टा कर पुरानी जनेऊ त्याग कर नई जनेऊ धारण की गई। श्रावणी उपाकर्म के मौके पर मैदानी क्षेत्र टनकपुर में हिन्दू धर्मपरायण लोगों ने पवित्र शारदा नदी में पुण्य स्नान कर जनेऊ धारण की। उल्लेखनीय है कि इस बार अठारह साल बाद श्रावणी पूर्णमासी 16 अगस्त को चन्द्र ग्रहण होने से दस रोज पूर्व नागपंचमी को ही श्रावणी उपाकर्म का संयोग पड़ा था। जिससे कई कई स्थानों पर लोगों ने विधि विधान से इस मौके पर जनेऊ के साथ ही राखी भी धारण की। चम्पावत में गंडक और छतार नदी के किनारे सामूहिक रूप से ऋषि तर्पण हुआ।

hem

  • Moderator
  • Full Member
  • *****
  • Posts: 154
  • Karma: +7/-0
कल १६ अगस्त को राखी पहनने के लिए कुछ पंडितों ने दिन के २ बजे से ४ बजे तक का समय सुझाया है | जिन लोगों ने ६ अगस्त नागपंचमी को जनेऊ धारण नहीं की वे सुबह धारण कर सकते हैं क्योंकि श्रावणी उपाकर्म में भद्रा दोष नहीं होता - ऐसा कुछ पंडितों का मत है |
प्रवासी पर्वतीयों को ( जो श्रावणी उपाकर्म में शामिल नहीं हो पाते ) यदि पहले से प्रतिष्ठित जनेऊ उपलब्ध नहीं हो पाती तो बाज़ार में उपलब्ध जनेऊ को घर पर ही प्रतिष्ठित करने की सरल विधि इस प्रकार है :

जनेऊ को हल्दी से रंग कर एक शुद्ध स्थान (जैसे -घर का मन्दिर- द्याप्तैथान) में एक शुद्ध थाल या शुद्ध पत्तों में रख कर जल छिडकें, फ़िर निम्नलिखित  छह मन्त्र पढ़ कर एक - एक फूल या चावल चढायें :


प्रथमतन्तौ ॐ ओंकारमावाहयामि | द्वितीयतन्तौ ॐ अग्निमावाहयामि | तृतीयतन्तौ ॐ सर्पानावाहयामि | चतुर्थतन्तौ ॐ सोममावाहयामि | पंचमतन्तौ ॐ पितृनावाहयामि |षष्ठतन्तौ ॐ प्रजापतिमावाहयामि |
प्रथमग्रन्थौ ॐ ब्रह्मणे नमः, ब्रह्माणमावाहयामि | द्वितीयग्रंथौ ॐ विष्णवे नमः, विष्णुमावाहयामि |
 


फ़िर दस बार गायत्री मन्त्र पढ़ कर जनेऊ को अभिमंत्रित करें | इसके बाद नए जनेऊ धारण हेतु संकल्प कर के विनियोग का मन्त्र पढ़ कर जल गिरायें |  फ़िर जनेऊ धारण का मन्त्र पढ़ कर नई जनेऊ धारण करें| इसके बाद पुरानी जनेऊ त्यागने का मन्त्र पढ़ते हुए  पुरानी जनेऊ को माला (कण्ठी) जैसा बना कर उसे जल में प्रवाहित करें या तुलसी में रख दें |             
विनियोग, जनेऊ धारण और त्यागने का मन्त्र इसी थ्रेड में पहले दिया जा चुका है |




D.N.Barola / डी एन बड़ोला

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 255
  • Karma: +20/-0
Raksha Bandhan, Mischif of the Naughty Boy
 
           
From this age of internet, I take you back to early 1950s when the status symbol of a rich person used to be a Bicycle and poor were Paidalchi (on foot). No four wheelers and no Scooter. Only Ekka, Tonga, Bailgari, Train or Bus used to be the medium of transport. Adolescent children wanted Paisa (Money), which was scarce and beyond the reach of children. But without money the naughty boys had no charm. Some enterprising boys dared to intrude into the exclusive domain of sisters on the occasion of Raksha Bandhan and they embarked upon the misadventure to tie Rakhi in their neighbourhoods. They could make some money from this pursuit, which ultimately used to be taken away by the resourceful Sisters who were watchful about the misadventures of their brothers.

             We used to get 2 Paisa or maximum one Aana occasionally. Six paise meant one Ekanni or one Aana. 12 Paise meant Duwanni and 16 Ekannis were equivalent to one rupee. How to earn or arrange 2 Paise or Ekanni with very little effort used to be the topic particularly in festive occasions. I also ventured to try my luck. The first problem was how to get a piece of Rakhi. Be economic, no Fizool-kharchi (extravagancy) was the dictatorial order of the parents. I could manage to get a piece of Rakhi from my home Temple. Another problem was to whom to tie the Rakhi, who may prove to be a good Paymaster. Our next neighbour a Vaidyaji (Ayurvedic Doctor) was quite affectionate to me. I tried my luck with him and waited patiently in his Dispensary. After some time he enquired, what do you want? I felt very shy. My face became red.  Vaidyaji could see a Rakhi in my hand. O! He said you have come to tie a Rakhi on my hand. O.K. You can tie the Rakhi and he gave me his hand. I was overjoyed and started daydreaming. 2 Paise, one Anna or two Annas. How much Vaidyaji will give me as Dakshina. No it can’t be 2 Aana. It must be 2 Paisa or one Aana. I settled for 2 Paisa within my heart. I tied the Rakhi on Vaidhyaji’s wrist. There was a pause. The pause was slightly long. In the meanwhile my heartbeat started beating like a drum. Suddenly Vaidyaji opened his mouth and said - you have tied Rakhi on my wrist. Now I will tie Rakhi on your wrist. So Hishab Barabar (account is clear). No dakshina from either side. I was taken aback. All my imagination and dreams vanished away. With dreams shattered I was out of his Dispensary and within minutes I forgot the mishap, only to remember and narrate the incident on every Rakhi day to my children and bosom friends.(By D.N.Barola)
                             

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0

Thanx you sir. A Very good article.. Indeed.

Happy Rakshya Bandhan (Janew Puniyo) to all.


Raksha Bandhan, Mischif of the Naughty Boy
 
            From this age of internet, I take you back to early 1950s when the status symbol of a rich person used to be a Bicycle and poor were Paidalchi (on foot). No four wheelers and no Scooter. Only Ekka, Tonga, Bailgari, Train or Bus used to be the medium of transport. Adolescent children wanted Paisa (Money), which was scarce and beyond the reach of children. But without money the naughty boys had no charm. Some enterprising boys dared to intrude into the exclusive domain of sisters on the occasion of Raksha Bandhan and they embarked upon the misadventure to tie Rakhi in their neighbourhoods. They could make some money from this pursuit, which ultimately used to be taken away by the resourceful Sisters who were watchful about the misadventures of their brothers.

             We used to get 2 Paisa or maximum one Aana occasionally. Six paise meant one Ekanni or one Aana. 12 Paise meant Duwanni and 16 Ekannis were equivalent to one rupee. How to earn or arrange 2 Paise or Ekanni with very little effort used to be the topic particularly in festive occasions. I also ventured to try my luck. The first problem was how to get a piece of Rakhi. Be economic, no Fizool-kharchi (extravagancy) was the dictatorial order of the parents. I could manage to get a piece of Rakhi from my home Temple. Another problem was to whom to tie the Rakhi, who may prove to be a good Paymaster. Our next neighbour a Vaidyaji (Ayurvedic Doctor) was quite affectionate to me. I tried my luck with him and waited patiently in his Dispensary. After some time he enquired, what do you want? I felt very shy. My face became red.  Vaidyaji could see a Rakhi in my hand. O! He said you have come to tie a Rakhi on my hand. O.K. You can tie the Rakhi and he gave me his hand. I was overjoyed and started daydreaming. 2 Paise, one Anna or two Annas. How much Vaidyaji will give me as Dakshina. No it can’t be 2 Aana. It must be 2 Paisa or one Aana. I settled for 2 Paisa within my heart. I tied the Rakhi on Vaidhyaji’s wrist. There was a pause. The pause was slightly long. In the meanwhile my heartbeat started beating like a drum. Suddenly Vaidyaji opened his mouth and said - you have tied Rakhi on my wrist. Now I will tie Rakhi on your wrist. So Hishab Barabar (account is clear). No dakshina from either side. I was taken aback. All my imagination and dreams vanished away. With dreams shattered I was out of his Dispensary and within minutes I forgot the mishap, only to remember and narrate the incident on every Rakhi day to my children and bosom friends.(By D.N.Barola)

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22