Author Topic: Traditional Dress Of Uttarakhand - उत्तराखंड की परम्परागत पोशाक  (Read 141454 times)

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
नमस्कार दोस्तों,

इस शीर्षक के तहत हम एक दूसरे को बताएँगे उत्तराखंड की परंपरागत पोशाक के बारे में.

धन्यवाद

सुचिरा मेहता

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
परम्परागत पोशाक
महिलओं की पोशाक घाघरा व पूरे बाँह का अंगरखा पहनती है। विशेष अवसरों पर पिछौडा पहना जाता है। पुरुष पाजामा, लम्बा कोट व ऊनी टोपी पहनते है। महिलायें लहंगा तथा घाघरा तथा पूरे बाँह का अंगरखा पहनती है। विशेष अवसरों पर परम्परागत रंगवाली पिछौडा पहना जाता है। यह एक सजावटी किनारे वाला रंग विरंगा पिछौडा होता है जो सिर पर ओढा जाता है। पुरुष लम्बे कोट (अचकन) के साथ पाजामा पहनते है। साथ में ऊनी टोपी भी पहनी जाती है।

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
[justify]रंगवाली का पिछौड़ा

समूचे कुमाऊँ में शुभ अवसरों पर महिलायें तेज पीले रंग पर गहरे लाल रंग से बनी ओढ़नी पहनेदेखी जा सकती हैं। इसे रंगौली का पिछौड़ा या रंगवाली का पिछौड़ा कहते हैं। शादी, नामकरण, व्रत त्यौहार, पूजन अर्चन जैसे मांगलिक अवसरों पर बिना किसी बन्धन के इसका प्रयोग होता है। यद्दपि यह वस्र बाजार में बना बनाया सुगमतासे उपलब्ध है तो भी घरों में परम्परागत रुप से इसको बनाने का प्रचलन है।

रंगौली का पिछौड़ा बनाने के लिए वायल या चिकन का कपड़ा काम में लाया जाता है। पौने तीन अथवा तीन माटर लम्बा, सवा मीटर तक चौड़ा सफैद कपड़ा लेकर उसे गहर पिले रंग में रंग लिया जाता है। आजकल यद्यपि रंगाई के लिए सिन्थेटिक रंगों का प्रचलन है तथापि परम्परागत रुप से जब इसकी रंगाई की जाती थी तब किलमौड़े के जड़ को पीसकर अथवा हल्दी से रंग तैयार किया जाता था। रंगने के बाद इस वस्र को छाया में सुखा लिया जाता है।

लाल रंग बनाने के लिए महिलायें कच्ची हल्दी में नींबू निचोड़कर, सुहागा डालकर ताँबे के बर्तन में रात के अंधेरे में रख देती हैं। सुबह इस सामग्री को नींबू के रस में पका लिया जाता है।

रंगाकन के लिये कपड़े के बीच में केन्द्र स्थापित कर खोरिया अथवा स्वास्तिक बनाया जाता है। इस बात का विशेष ध्यान रखा जाता है कि खोरिया एक दम बीचोंबीच हो, नहीं तो समूचा रंगाकन खराब हो सकता है। इसको चारों कोनों पर सूर्य, चन्द्रमा, शंख, घट आदि से अलंकृत किया जाता है, कुछ महिलायें सिक्के पर कपड़ा लपेटकर केन्द्रीय वृत का निमार्ंण करती हैं। रंगाकन ठप्पे की सहायता से पूरा होता है।

गहरे पीले रंग पर ब्राह्मण परिवारों में गुलाबी अथवा गुलाबी लाल रंग का प्रयोग होता है जबकि शाह लोगों 'कुसुमिया तरीके' में पीले रंग पर गुलनार - लाल रंग का प्रयोग होता है। लाल रंग वैवाहिक संयुक्तता का, अग्नि के दाह का, स्वास्थ्य तथा सम्पन्नता का प्रतीक है जबकि सुनहरा रंग भौतिक जगत् की मुक्य धारा को दर्शाता है।

 
 
from

http://tdil.mit.gov.in/coilnet/ignca/utrn0043.htm

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
[justify]Rangwali Pichhora

Rangwali Pichhaura is a garment worn at ceremonial occasions in Uttarakhand. From bride to great grandmother, every women in the family wear it on occasions be it namkarna or marriage, upanayan or mundon. It has a special significance and mandatory for all married women in the family or close relation. Another salient feature of Rangwali Pichhora is that it can be put on by widows also, those as per social traditions, they are not supposed to wear colourful garments.

 

In the center, a ‘Swastik’ is drawn and in four quadrant of swastik, Sun, Shankh (Cronch shell), A Bell with ‘Om’ and Goddess are drawn. The swastik is made by drawing some geometrical drawings or leaves and flowers and then surrounded by small dots.   Then dots of larger size are printed all over. This printing is surrounded by a beautiful border. After border, lace and kinari or jhalar is stitched to make is more colourful, attractive and lively.

 

Theses sketches drawn in the pichhora has religious significance also. The Swastik represents al the gods and goddesses. It is drawn in some form or the other at all the religious  rituals. It denotes the ‘karmyoga’. Its four arms pointing forward inspire to move ahead. The center of swastik is ‘Om’ which has great importance in meditation and spirituality.

 

The first quadrant of swastik houses Sun, the god with great power. Sun is worshiped for well being of sons. Second quadrant houses Goddess for prosperity and well being of all nears and dears,  third quadrant has a ‘Shankha’ (Cronch shell) which is blown during worship and all the ill omen are understood to fear this sound and not dare to harm anyone around. The last quadrant has a Bell which is also used in worship.

 

In olden days, it was made at home. A few meters of white cloth was washed and dyed first in yellow colour and then dots were printed with the help of a coin wrapped in cloth. Common colours available in market were used for it earlier but now Rapid colours are being used. The homemade pichhora were printed with ordinary colours, which used to spread on getting moist. The process of drawing / printing by hand was very tiresome and sometime the results were also not so good.

In later years, some businessmen started printing it with Rapid colours. I visited one such printing factory in Lucknow. Tanda Textiles & Printing Works, Gole Market, Mahanagar is engaged in printing Pichhora since 1971, says Mr Mazid Hussain, owner of the shop.

Culture of Tradition of Uttarakhand : Rangwali Pichhora (R&D, Courtesy- B C Joshi)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0

This is one kind of dress of gone days.



suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
[justify]Rangwali pichoda -Printing Blocks

Mr Mazid Hussain explained the whole process of making pichhora using modern techniques. They use ‘Hakoba embroidered cloth’ to make it. The cloth is washer thoroughly to remove the starch. Then it is dyed in yellow colour and washed again. After that, the printing is done using wooden blocks.

 

These blocks are patterns with carving of all the geometries and sketches that are drawn in pichhora. Block printing is easy, fast and gives bettier finish and neatness.

 

The colours used are either readymade or desired shades are prepared by mixing in correct proportion. These colours are firm and do not spread on getting moist or fade away even after repeated washing. Once the printing and drying job is over, then lace is stitched all around in the periphery and finally a shining kinari or jhalar is stitched.

Design of following blocks is the property of Tanda Textiles & Printing Works, Mahanagar, Lucknow & any unauthorized use or copying will attract legal action.

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
Some more designs

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
Some more

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
See some more

suchira

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 497
  • Karma: +12/-0
Printing blocks use to make prints over rangwali pichoda

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22