Author Topic: Proposal For Train Till Bageshwar - टनकपुर से बागेश्वर तक रेल लाईन का प्रस्ताव  (Read 95878 times)

Anil Arya / अनिल आर्य

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लौह पथ से देखा विकास का सपना
श्रीनगर। विक्टोरिया क्रास विजेता रहे पहले भारतीय दरबान सिंह नेगी के जेहन में लौह पथ से से क्षेत्र के विकास का सपना वर्ष 1915 में ही पलने लगा था। गढ़वाल राइफल्स के नायक दरबान सिंह नेगी पूरे क्षेत्र को विकास की धारा से जोड़ना चाहते थे। रेल लाइन को हरी झंडी मिलने के साथ ही उनका यह सपना अब साकार होने के आसार बन गए हैं।
39वीं गढ़वाल राइफल्स की पहली बटालियन के प्रमुख सेनानी रहे दरबान सिंह नेगी का जन्म वर्तमान में नारायणबगड़ ब्लॉक (तत्कालीन पिंडर वार) के कपारतीर गांव में हुआ था। वर्ष 1914 में प्रथम विश्वयुद्ध में फ्रांस के फेस्टुबर्ड के निकट 23-24 नवंबर को हुए युद्ध में उन्होंने बहादुरी की मिशाल कायम की। फील्ड मार्शल फ्रेंक ने उनकी बहादुरी के संबंध में ब्रिटेन सरकार को तुरंत पत्र भेजा। सात दिसंबर 1914 को ब्रिटेन सरकार ने लंदन गजेटियर के माध्यम से नायक दरबान सिंह नेगी को विक्टोरिया क्रॉस से नवाजे जाने की घोषणा की। विक्टोरिया क्रॉस पाने के बाद तत्कालीन वायसराय ने उनसे कुछ मांगने को कहा तो दरबान सिंह ने क्षेत्र को रेलमार्ग से जोड़े जाने की मांग रख दी। वर्ष 1920 में कर्णप्रयाग में एक हाईस्कूल की स्थापना हुई, जिसे वार मेमोरियल नाम दिया गया। वर्ष 1923 में ऋषिकेश-कर्णप्रयाग रेल मार्ग का दूसरी बार सर्वे हुआ।
मांग पर 1923 में हुआ था रेलवे लाइन का सर्वे
आज भी उपेक्षित है दरबान सिंह नेगी का गांव
स्कूल के लिए किया था श्रमदान
श्रीनगर। नारायणबगड़ ब्लॉक में स्थापित पैंतोली मिडिल स्कूल की स्थापना के समय भी विक्टोरिया क्रॉस विजेता दरबान सिंह नेगी ने श्रमदान किया था। वे चाहते थे कि क्षेत्र में शिक्षा के प्रति आम आदमी में जागरूकता आए।
वर्ष 1996 में ब्रॉड गेज का किया सर्वे
श्रीनगर। गढ़वाल सांसद सतपाल महाराज कहते हैं कि ऋषिकेश-कर्णप्रयाग रेल लाइन के लिए वर्ष 1935 में नैरो गेज सर्वे हुआ था। वर्ष 1996 में रेल राज्य मंत्री बनने पर उन्होंने ब्रॉड गेज सर्वे कराया। इसके साथ ही उनके चुनावी घोषणापत्र में भी ऋषिकेश से कर्णप्रयाग तक रेल लाइन लाने की घोषणा थी। हजारों लोगों का यह सपना जल्द ही पूरा होने जा रहा है।
आज तक कोई स्मारक भी नहीं
श्रीनगर। पहले विक्टोरिया क्रॉस विजेता दरबान सिंह को लेकर आज तक उनके गांव में कोई सड़क, अस्पताल, स्कूल या स्मारक तक नहीं है। इसी उपेक्षा के चलते उस क्षेत्र के अधिकांश लोग यह भी नहीं जानते कि दरबान सिंह नेगी ने अपनी वीरता का लोहा किस तरह मनवाया था। amar ujala

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Antony, Trivedi lay foundation stone of Garhwal rail project
« Reply #161 on: November 09, 2011, 11:54:58 PM »


Antony, Trivedi lay foundation stone of Garhwal rail project PTI | 06:11 PM,Nov 09,2011  Gauchar (Uttarakhand), Nov 9 (PTI) The foundation stone of the ambitious Rs 4,295 crore Rishikesh-Karanprayag rail project, connecting Garhwal region with rest of the country, was today laid by Railways Minister Dinesh Trivedi and Defence Minister A K Antony in Chamoli district here. UPA chairperson Sonia Gandhi, who was earlier scheduled to lay the foundation, could not make it owing to her indisposition. The project, seen as a gift from the Centre to the people of Uttarakhand, has come at a time when Assembly elections are not far away in the hill state. The project is expected to be completed in five years and would connect the backward Garhwal region with the rest of the country. It would cut short the arduous eight-hour road journey between the holy city of Rishikesh and Karanprayag to just four hours. The 125-km long railway line was sanctioned by the Railway ministry in 2010 and Rs 4,295 crore has already been earmarked in the Railway budget, railway officials said. The project, which was earlier entrusted with the engineering wing of the Northern Railways, would now be undertaken by the Railways Vikas Nigam. The corporation has been given 5-10 years to lay the line and construct 12 stations, 81 tunnels and a 65-mt high bridge. Union minister Harish Rawat, who belongs to Uttarakhand, was also present.
http://ibnlive.in.com/generalnewsfeed/news/antony-trivedi-lay-foundation-stone-of-garhwal-rail-project/893279.html

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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  ऋषिकेश-कर्णप्रयाग रेल लाइन पर एक नजर..    Nov 10, 01:25 am   बताएं           -दूरी: 124.3 किलोमीटर।
-श्रेणी: ब्राडगेज लाइन।
-लागत: 4295.30 करोड़ रुपये।
-लक्ष्य: पांच वर्ष में कार्य पूर्ण।
-स्टेशन: ऋषिकेश, मुनिकीरेती, शिवपुरी, देवप्रयाग, कीर्तिनगर, श्रीनगर, रूद्रप्रयाग, गौचर, कर्णप्रयाग सहित कुल 13 स्टेशन।
-पुल: कुल 128
-सुरंग: 81 सुरंग प्रस्तावित।
-सबसे लंबी सुरंग: 4.476 किमी लंबी।
-खास: 14 ओवरब्रिज, 20 अंडरब्रिज व 6 क्रासिंग।
-जिले: देहरादून, टिहरी, पौड़ी, रुद्रप्रयाग, चमोली।
-यात्रा समय: ऋषिकेश से कर्णप्रयाग की दूरी 4 घंटे में तय होगी।



http://in.jagran.yahoo.com/news/local/uttranchal/4_5_8467707.html

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Delhi,  14.11.2011
Madam Sonia Gandhi, Hon.’ble Chairperson,
United Progressive Alliance &   PRESIDENT, AICC, INC
10, Janpath, New Delhi-110011

Shri  Rahul Gandhi, Hon.’ble M.P. & General Secretary, INC,
24, Akbar Road, New Delhi-110011

Shri Dinesh Trivedi, Hon.ble Minister for Railways,
Rail Bhavan, New Delhi-110001

Major General (Rtd.) B. C. Khanduri,
Hon.’ble Chief Minister, Uttrakhand, Dehradoon.

Mr. Pradeep Tamta, Hon.ble M.P. Almora/ Pithoragarh.

SUB: Railway Line between Tanakpur in Champawat District to Bageshwar in   Bageshwar District, in Kumaoun Division of Uttrakhand

Madam/ Sir,

A new Railway Line Project between Rishikesh to Karnpryag in GARHWAL DIVISION of Uttrakhand has been inaugurated. People of Kumaoun Division were closely watching this and waiting for inauguration of  Railway Line Project between Tanak Pur in Champawat District to Bageshwar in Bageshwar District, in KUMAOUN DIVISION of Uttrakhand as was announced in 2011-12 Budget by Madam Mamta.

Although this may be with an eye on Elections to State Assembly to be held in 2-3 Month’s time but the Government (s) / Parties have to keep in mind that a balance has to be maintained between KUMAOUN DIVISION and GARHWAL DIVISION in Uttrkhand. Kumaoun Division is equally important and cannot be ignored.

Therefore, it is incumbent upon the Central Government (Railways) to also inaugurate this Railway Line Project before the elections are announced and to start the Project.     

Thanking you,
Yours faithfully,



( NAVIN CHANDRA PANDEY)
PRESIDENT: JAGAR
Society invites High Profile Matrimonial Proposals.
 
Regards and Thanks, JAGAR (Registered Society)
Registration No.40834
President:: NAVIN CHANDRA PANDEY,MA(Sociology),LLB,FCS
Join hands in Awakening & Social Reforms !
Registered Office: 25 / 1A, LANE No.36,
 INDRA PARK, (PALAM), New Delhi  – 110045
(M) 09350606095, 09810313481, (O/R) 011-25055123
Centtre In Uttrakand; 8th Milestone Jageshwar- Naini Road, JAGESHWAR,near ALMORA
Social Reforms, Marriage & Matrimonial Facilitation,Friendship, RTI,Career Counseling,Selfhelp & Thought Exchange and Attitude Mindset Change, 
Legal & Personal Matters. --
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हेम पन्त

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Several rail projects yet to take off in State
« Reply #164 on: November 21, 2011, 12:56:21 AM »
Several rail projects yet to take off in State

The reservations expressed by Uttarakhand Chief Minister Bhuvan Chandra Khanduri about actual operations of the Rishikesh-Karnprayag Rail Line, the foundation stone for which was laid by UPA chairperson Sonia Gandhi with much fanfare last week, are not without basis.

There are several other rail line projects in the State which have gone off-track after laying of foundation stones and surveys in the past decade.

At the time of the inauguration of this project, the people of the Himalayan State saw a similar ceremony for the Karnprayag project performed way back in 1997 at Rishikesh, when present Pauri MP Satpal Maharaj was MoS Railway.

On the other hand, for the past few years, Kumaon region has been resorting to agitation, with persistent demand to start construction work on the 154-km Bageshwar-Tanakpur rail line. As per 2007 estimates, the cost of this rail project was Rs2,371 crore and now it is projected to be around Rs5,000 crore, considering the rising costs of constructions and engineering materials.

The most significant project for economic development of the State, the 154-km Tanakpur-Bageshwar Railway line, whose survey has already been done by the Railway Ministry, is also pending for long.

According to Khanduri, he himself had asserted and raised the issue related to rail project umpteen number of time when he was member of the Lok Sabha in 1990s. “Our colleague Bhagat Singh Koshiyari (former chief minister) also made lot of efforts for early sanction of the project as chairman of petition committee of Parliament but efforts proved to be futile,” Gen Khanduri told The Pioneer.

The State also shares international borders and thus it was felt all the more necessary to have proper rail connectivity in the Himalayan state. Rail connectivity which were planned for various destinations from stations other than Dehradun and Kathgodam, starting of rail services between Rishikesh and Karnprayag, Tanakpur and Bageshwar, Dehradun and Kalsi, Ramnagar and Chaukhutiya along with Kicha and Khatima is also in suspended animation.

Work on building railway over bridges at Lacchiwala, Laksar, Kashipur and Motichur was expedited only after several rounds of deliberations as these are places where elephants are often on the move but then it also fell into the trap of red-tapism. While the Nainital, Ranikhet, Kausani and Dudhwa falls under the North Eastern Railway Zone, rest of the State is served by the Northern Railways.

The sanction for the long-pending Rishikesh-Karanprayag project was given by the Railway Board after it got the status of National Project, with all the funding to be done under the auspice of the Cabinet Committee of Economic Affairs (CCEA). The proposed line would run parallel to the flow of Ganga and will traverse through the districts of Dehradun, Tehri, Rudraprayag and Chamoli.

Interestingly, the first survey for the Rishikesh-Karanprayag rail line was done in 1919 on the initiative of then Deputy Commissioner of Garhwal JM Clay. The second survey was done in 1996 and the project was not found financially viable. In 2009, the Railway Ministry rejected the project again on the same ground. “After that, the Union Government decided to take up the line’s construction as a National Project, considering its importance strategically and for the region’s socio-economic development. The project is likely to be completed by 2019,” said a Ministry official.

Source - http://dailypioneer.com/nation/22029-several-rail-projects-yet-to-take-off-in-state.html

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Uttarakhand Leaders and MPs should try their best for Bageshwar Tankapur railway line also.

हलिया

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अरे महाराज इन नेताओं कै 'आफुनि आफुनि" है फुरसत मिललि तब त के सोचाला ट्रेन-स्रेन का बारा में.


Uttarakhand Leaders and MPs should try their best for Bageshwar Tankapur railway line also.

विनोद सिंह गढ़िया

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रेल मंत्री जी इस बार तो बागेश्वर की याद रखना

रेल मंत्री जी इस बार तो टनकपुर- बागेश्वर रेल मार्ग को वित्तीय स्वीकृति दिलाते हुए निर्माण करवा दीजिए। बागेश्वर की जनता विगत कई वर्षो से इस रेल मार्ग के लिए संघर्ष कर रही है। रेल मार्ग का निर्माण सामरिक व पर्यटन की दृष्टि से भी जरूरी है।

वर्ष 1912 में ब्रिटिश काल के दौरान टनकपुर- बागेश्वर रेल मार्ग निर्माण की प्रक्रिया शुरू की गयी थी। लेकिन बाद की सरकारों ने इसके निर्माण की प्रक्रिया को आगे बढ़ाने का कार्य नहीं किया। बागेश्वर की जनता रेल मार्ग निर्माण के लिए कई बार आंदोलन कर चुकी है। दिल्ली के जंतर मंतर में धरना व आमरण अनशन तक किया जा चुका है। लेकिन हर बार जनता को मायूसी ही हाथ लगी। हां इतना जरूर हुआ कि तत्कालीन रेल मंत्री ममता बनर्जी ने टनकपुर- बागेश्वर रेल मार्ग को सैद्धांतिक स्वीकृति प्रदान करते हुए निर्माण का भरोसा जरूर दिलाया था। लेकिन निर्माण की प्रक्रिया आगे नहीं बढ़ पायी। बागेश्वर की जनता को उम्मीद है कि वर्ष 2012-13 के रेल बजट में टनकपुर- बागेश्वर रेल मार्ग को वित्तीय स्वीकृति के साथ निर्माण पूर्ण होगा तथा पहाड़ को इसी साल रेल की सौगात मिलेगी। इस आशय का एक ज्ञापन भी रेल मार्ग निर्माण संघर्ष समिति ने भारत सरकार को भेजा है। ज्ञापन में कहा है कि पहाड़ को रेल से जोड़ना सामरिक व पर्यटन की दृष्टि से जरूरी है। चीन व नेपाल सरकारों ने उत्तराखंड की सीमाओं तक रेल लाइनों का निर्माण कर दिया है लेकिन भारत सरकार इस ओर ध्यान नहीं दे रही है। संघर्ष समिति के अध्यक्ष गुसाई सिंह दफौटी ने उम्मीद जताई है कि इस बार बागेश्वर की जनता को जरूर खुश होने का मौका मिलेगा।

साभार- दैनिक जागरण

विनोद सिंह गढ़िया

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रेल बजट में पहाड़ के हाथ खाली

टनकपुर बागेश्वर रेल लाइन का कब-कब हुआ सर्वे

  क्रम                     वर्ष

 
पहला सर्वे           1890

 
दूसरा सर्वे            1912

 
तीसरा सर्वे           1929

 
अंतिम सर्वे           2006

 
प्रस्तावित रेल स्टेशनों की समुद्र तल से ऊंचाई
     

टनकपुर-पोथ   244 मीटर

 
पोथ-मडुवा   381 मीटर

 
मडुवा-पंचेश्वर   427 मीटर

 
पंचेश्वर-घाट   503 मीटर

 
घाट-भैंसियाछाना (सेराघाट)   549 मीटर

 
भैंसियाछाना-बिलौना (बागेश्वर)   610 मीटर











साभार : अमर उजाला

हलिया

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कै थै कुनू को सुणछ......

 

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