Author Topic: Folk Songs on Market,Fairs & Jeeja Saali etc - बाजारों, मेलो एव जीजा साली पर गीत  (Read 12249 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
प्रयाग पाण्डे

मेले का कुंमाँऊनी लोक गीत ------
 
 कै करूँ सासू लम चरयो लै रेवती बौज्यू बुड |
 चपल पैरछी चुड , चुडे चल मेरी दुकाना ,चपल पैरछी चुड |
 
 खुकुरी को म्याना , जोगी बैठी ध्याना |
 च्याल वालौं का च्याला. जीरौं , फकतों की जाना |
 कैकी करूँ मनवसी , कैकी अभिमाना |
 नानछिना की पिरीति की त्वे नि रूनी फामा |
 करी गेछे वो खडयूँणी रुख डावा चाणा |
 
 चपल पैरंछी चुड , चुडे चल मेरी दुकाना ,चपल पैरछी चुड |
 कै करूँ सासू ठुल कुडैलै रेवती बौज्यू बुड |
 
 मडुवे की मानी , जतिये की कानी ,
 जैकि हूँ फोसडी खोरी पापिणी उ धिनाली नी खानी |
 जनम सबूं ले लियो छ पापिण  करमै कि खानी |
 
 चपल पैरछी चुड , चुडे चल मेरी दुकाना ,चपल पैरछी चुड |
 केलडी को खाना , धुरी पाको आमा |
 नानछिना की पिरीति की त्वे धरिये  फामा |
 
 चपल पैरछी चुड , चुडे चल मेरी दुकाना ,चपल पैरछी चुड |
 कै करूँ सासू लम चरयो लै रेवती बौज्यू बुड |
 कै करूँ सासू ठुल कुडैलै रेवती बौज्यू बुड |
 
 भावार्थ
 क्या करूँ सास जी , लम्बे मंगल सूत्र से रेवती  के पिता जी अर्थात :मेरे पति तो बूढ़े हैं |
 चप्पल पहनोगी या चूडियाँ , चलो मेरी दुकान में चलो |
 चप्पल पहनोगी या चूडियाँ , चलो मेरी दुकान में चलो |
 खुकुरी की म्यान , योगी ध्यान - मग्न बैठा है ,
 सन्तान वालों के पुत्र चिरजिंवी हों , और कुवारे दीर्घायु हों |
 किस - किस की मर्जी पूरी करूँ और किस पर घमंड करूँ |
 तुम्हें तो तुम्हारी वल्यापन की प्रीति याद ही नहीं रहती |
 बुरा हो तेरा , मुझे तो तू बिलकुल एकांकी छोड़ गई |
 चप्पल पहनोगी या चूडियाँ , चलो मेरी दुकान में चलो |
 सास जी , मैं क्या करूँ इस बड़े मकान से , रेवती के पिता जी तो बूढ़े हैं |
 मडुवा का भूसा , भैसे के कंधे ,
 जिसका भाग्य ही रुखा हो उसे दही - दूध क्या मिलेगा ?|
 जन्म तो सभी ने लिया है , पर तुम तो भाग्य की खान जन्मी हो |
 चप्पल पहनोगी या चूडियाँ , चलो मेरी दुकान में चलो |
 केले के वृक्ष का ताना , बगिया में आम पक गए ,
 हमारी बचपन की प्रीति को याद रखना तुम |
 चप्पल पहनोगी या चूडियाँ , चलो मेरी दुकान में चलो |
 क्या करूँ सास जी , लम्बे मंगल सूत्र से मैं , ओ सास जी , रेवती  के पिता जी  तो बूढ़े हैं |
 सास जी , मैं क्या करूँ इस बड़े मकान से , रेवती के पिता जी तो बूढ़े हैं |
 
                  (कुंमाँऊ का लोक साहित्य से )

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
प्रयाग पाण्डे
Tuesday
मेला का लोक गीत-
.मार झपुका सिलगडी का पारा चाला मार झपुक |
मार झपुका मैता का असुरज्यु हो मार झपुक |
मार झपुका सब दिन दयाल होला मार झपुक |
मार झपुका गंगा ज्यू का बगड़ में हो मार झपुक |
मार झपुका भूरा भुरा मेल ज्यू हो मार झपुक |
मार झपुका धोपरी को ग़म लाग्यो हो मार झपुक |
मार झपुका ना पानी ना सैल ज्यू हो मार झपुक |
मार झपुका घौल बलद कैका होला मार झपुक |
मार झपुका नौं घर हरी का ज्यू हो मार झपुक |
मार झपुका यसा दिनां रौल हुन कि मार झपुक |
मार झपुका जनम भरी का ज्यू हो मार झपुक |
मार झपुका खणना खणाना गौबि जांछ मार झपुक |
मार झपुका उ गड में तिकोण ज्यू हो मार झपुक |
मार झपुका ना मैले जोड़ी को पायो मार झपुक |
मार झपुका ना जोड़ी को देखण ज्यू हो मार झपुक |
......................

(कुमाऊँ का लोक साहित्य से )

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
मेले का लोक गीत
सिलगडी को पाला चाला चमना , गिन खेलुन्याँ गड़ो , झलक्या जोवन |
तैं होये हिसालु तोपों , चमना , मैं उडन्या चड़ो, झलक्या जोवन |
बासमती रोपन्यां सेरो , चमना , श्यामगिरी रोपन्या ,झलक्या जोवन |
म्यारा सुवा का दंतपाटी , चमना , मोत्यूं कसा छना ,झलक्या जोवन |
सैबौं को सवारी घोड़ो , चमना , पानि पिछौ गंग को ,झलक्या जोवन |
तै खिन बिलौज ल्यूंलो , चमना , असमानी रंग को , झलक्या जोवन |
आपुं त रै
जानी धुरा , चमना , देवी की मूरत ,झलक्या जोवन |
छै मैना में देख्या द्याला , चमना , कसि भैछ सुरत ,झलक्या जोवन |
त्वे तसौ सिगारा हारा , चमना , कती है ल्ये रैछ ,झलक्या जोवन |
मैं ली आयो उनां नावा , चमना , म्यारा दादी का छ ,झलक्या जोवन |
बार पाट बतीस गजा , चमना , रानी को घागरो ,झलक्या जोवन |
सबै को मानीख होयै , चमना , बली को बाकरी , झलक्या जोवन |
...........................

(कुमाऊँ का लोक साहित्य से )

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1
           Importance of place ‘Satpuli’ in Garhwali Folk Songs 
                                              Or
                     Sense of Place in Garhwali Folk Songs -Part- 1

                                    Bhishma Kukreti
[Notes on Importance of a Place or sense of place in Folk Song; Importance of a Place in Garhwali Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Kumauni Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Uttarakhandi Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Mid Himalayan Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Himalayan Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in North Indian Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Indian Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Indian sub continent Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in SAARC Countries Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in South Asian Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Asian Folk Songs]
             It is universal truth that the folk songs provide sense of place.
 There many places in most of the community those are mentioned   in various folk songs. For example, there are Garhwali folk songs those mentions names of places such as Binsar or Satpuli. There are Kumauni folk songs wherein Nainital or Haldwaani places are mentioned.
Tota Ram Dhoundiyal offers a couple of Folk songs where Satpuli name is mentioned.
  Satpuli is at the bank of Nayar river and on the Pauri-Gumkhal road.
  The following Garhwali folk songs provide sense of place and importance of place in folk song.
सतपुळि को सैण मेरि बौ सरैला
[एक गढवाली लोक गीत ]

बौ ए . नि जाणो नि जाणो
मेरि बौ सरैला , ए बौ सरैला
ए खाई जाला क्याळा
ए सतपुळि उर्युं च बौ ए
पंचमी कु म्याळा मेरि बौ सरैला
ए लूण भोरि दूण, भोरि दूण
ए सतपुळि नि जाण बौ ए
झगड़ान हूण ,मेरि बौ सरैला
ए ढीबरा का छौना , ए छौना
ए सतपुळि अयाँन बौ ए
तारा दत्ता का नौना
मेरि बौ सरैला
ए बौ हारा जौ का झीस , बौ ए झीस
ए सतपुळि अयूं च बौ ए
त्यार द्यूर 'हरीश' , मेरि बौ सरैला
ए दूदा कि कटोरि , ए बौ कटोरि
ए सतपुळि ऐ गेन बौ ए
कानूं गो, पट्वरि , मेरि बौ सरैला
ए खाई जाली लौकि , बै ए लौकि
ए त्यारा बाना द्याख बौ ए
लैंसडौना चौकि मेरि बौ सरैला
बौ ए . नि जाणो नि जाणो , मेरि बौ सरैला

Curtsey, Tota Ram Dhoundiyal, Satpwli Dhangi’ Dhad, June 1990
Copyright Bhishma Kukreti 13/7/2012
Notes on Importance of a Place or sense of place in Folk Song; Importance of a Place in Garhwali Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Kumauni Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Uttarakhandi Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Mid Himalayan Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Himalayan Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in North Indian Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Indian Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Indian sub continent Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in SAARC Countries Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in South Asian Folk Songs; Importance of a Place or sense of place in Asian Folk Songs to be continued ..

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1
 Charkhi ma na Baith Govindi : A Garhwali Folk Song of Gindi Mela Fair

 (Garhwali Folk Dance-Songs, Traditional Kumauni Dance-Songs, Himalayan Folk Literature)           
               
                        Bhishm Kukreti


 The Gend myla or fair of Handball (Rugby type game) in Gangasalan (Malla Dhangu, Talla Dhangu, Bichhla Dhangu, Udaypur, Dabralsyun, Ajmer, Shila and Langur Patti ) of Pauri Garhwal. On the day Sekh/end of Poos , the hingod (as Hockey) is played at local level as in village Saud of Malla Dhangu on the harvested  field and Hathgindi as Rugby is played on the well grown wheat field. While on the Makar sankranti/Uttarayani/Pongal , the Hathgindi is played in Katghar, Kandi, Kasyali, Devikhet and Matiyali/Dadamandi .

           There is fair in each place of both days. The Badi badan sing many songs (with dance) before the crowd in the fair but following song was s very popular in sixties and seventies. The song is very agile and is full of rapture of love.  The female bdan dance with lot of variation and flexibility  .   



गिंदी म्याल़ा प्रसिद्ध गीत


चर्खी टूटी जाली गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
चर्खी मा च त्यारो जिठाणो गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
पाणी च गरम गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
त्वेकू नी च शरम गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
मरे जालू मैर गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
मरणे कु च डौर गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
ताल की कुखडी गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
तेरी दिखेली मुखड़ी गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
खेली जाला तास गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
सरिल च उदास गोविंदी ना बैठ चर्खी मा
चर्खी टूटी जाली गोविंदी ना बैठ चर्खी मा


स्रोत्र स्व. पीताम्बर दत्त देवरानी , मटियाली , लंगूर
सन्दर्भ डा. शिवा नन्द नौटियाल


Garhwali Folk Dance-Songs, Traditional Kumauni Dance-Songs, Himalayan Folk Literature to be continued in next page……..
Copyright@ Bhishm Kukreti



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1


Spring Depiction in Love Folk Songs of Garhwal and Various Other Countries

                                                             Bhishma Kukreti

              (Garhwali Folk Songs, Kumauni Folk Songs, Himalayan Folk Songs, Folk Songsof North India)

               Spring season plays a great role in the human life and depiction of spring in folk andother literature becomes a common aspect in all types of literature in allcommunities across the globe.

  Geoffrey Charlsworth states that spring makes its own statement.  However, famous Garhwali  writer Puran Pant ‘Pathik’  adds into this quote that “Yes ! Spring makes its own statement but poets make the statement forever”.     InGarhwal and Kumaun, when spring arrives there is celebration of spring festival(Vasant Panchami). The villagers dance and sing in the evening for showing thearrival of spring. The following song is a symbolic folk song. The brother in law(elder sister’s husband) or Bheena  isthe symbol of lover. The girl opens her love sense in the form of flowers ofvarious plants and tress which are blossomed at the arrival of spring

 

                                 वसंत आगमन का प्रेम भरा गढवाली गीत

                                                    इन्टरनेट प्रस्तुति : भीष्म कुकरेती

                                                   मूल स्रोत्र : डा शिवा नन्द नौटियाल

 

                    ग्वीराळ फूल फूली गे म्यारा  भीना  O Bheena! Thereis blossom on Gweeral

                   माल़ू बेडा फ्यूंळड़ी फूलिगे भीना     O Bheena ! Fyunliis also blossomed 

                झपन्याळी सकीना फुलिगे भीना  O Bheena !  Sakina are blossomed

                घरसारी लगड़ी फूली गे भीना O Bheena near Village field, Laya areblossomed

                द्यूळ थान कुणजु  फूलिगे भीना O Bheena in worshiping places, Kunj are blossomed

                  गैरी गदनी तुसार फूली गे O Bheena! In deep valley, Tusar are blossomed

                 डांड्यू  फूलिगे बुरांस भीना O Bheena! Thereare flowers beds on the hills and mountains

                ड़ळ फूलो बसंत बौडिगे भीना O bheena Spring has comeback as all tress are blossomed

                 बसंती रंग मा रंगदे भीना O Bheena! Color me in Vasnati yellow colour

                ग्वीराळ फूल फूली गे म्यारा  भीना O Bheena! There is blossom on Gweeral

                           

   Spring Depiction in  SakuraSakura a  Japanese Folk Song

              Springs attract every human being.the following song was created in nineteenth century by University academiciansbut became popular as if it is a folk songs of Japan and is now arepresentative song of Japan for international audience.

Sakura Sakura                                               Cherry blossoms Cherry blossoms 

Noyama mo sato mo                                      on meadow hills and mountains

………….                                                              …………..

Izaya izaya                                                            come now come now

Mini yukan                                                            Let’s look at last

The folk or Japanese representative song is also a love song and there are symbols and images of nature which show the sign of love.

                      Spring Moon Light a Traditional Chinese Music

             Spring attracts very society and China is not exception. The song ‘ Spring Moonlight on the Flowers by river” is very famous and popular music /song of China.

                               Symbolic Hungarian Folks Song about Spring

 

              Spring is lifeline of human beings for various tasks. That is the reasons human beings created various types of songs for spring. For example, there is a Hungarian folk song as:

The spring wind blows the waters, my flowers

Every bird searches fora partner, my flower

 And , I whom should choose, my flower

I choose you, you choose me, my flower

In this very interestingHungarian folk song, the spring blower water means due to spring snow melts and my flower means that my love.

The analyst of this Hungarian traditional  song rightly states that spring is renewal, the symbol of birth, life.. and love..all over world.

               Spring Depiction in Swedish  Folk Song

 

  The spring metabolizes the human beings emotionallyand physically and there is geographical transformation too. The unknown peoplecreated hundreds of folk songs related to spring as there is a very attractiveSwedish folk song “ner det voras I bland….” . Famous music composer Gery Jones  translated the original Swedish traditional songas :

When it is Spring timein Rockies, I’ll be coming back to you

To my sweetheart on themountain, with your bonny ey so blue

Once again I will say “Ilove you”, where the birds sing all the way

When it is Spring timein Rockies , in the Rockies far away

   Cu Cu Cu Children Folk Songs in Italian, Germanand Spanish languages

 Cuckoo starts singing in spring season andmost of the languages have the folk songs related to cuckoo singing the song asfound in Garman, Spanish and Italian  languages. The following is Spanish version ofchildren folk song related to spring:

Cu, Cu, Cu Cu

Se oye cantar

Es el cucililo …

Cu, Cu, Cu Cu

Quirer decir

  When there is children song pertaining to spring, that is the proof that human being is affected emotionally and physically byspring

 The above analysis state that spring brings geographicalchanges and human beings create poetries around spring as most of the languagepoems are having depiction of  spring.

Copyright@ BhishmaKukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1
गढ़वाली-कुमाउंनी  व राजस्थानी  लोकगीतों में  नारियों का आभूषण -वस्त्र आकर्षण   

                                    राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों का तुलनात्मक अध्ययन:भाग-9   


                                           भीष्म कुकरेती

   सौन्दर्य नारी का प्रदत्त गुण है । सुंदर नारी में सौन्दर्य  प्रति सजकता एक स्वाभाविक गुण है । सौन्दर्य  वाले साधन आभूषण व वस्त्र प्रति आकर्षण लाजमी है । यही कारण है कि गढ़वाली -कुमाउंनी और राजस्थानी लोक गीतों में सौन्दर्य प्रसाधन माध्यमों  की मांग के गीत मिलते हैं । आभूषण  अपने व दुसरे के मन मोहित करते हैं । आभूषणो को अंग-भाग  ही मान कर चला जाता है अत: लोक में आभूषणो के प्रति आकर्षण  गीत स्वाभाविक हैं ।

                                          राजस्थानी  लोकगीतों में  नारियों का आभूषण -वस्त्र आकर्षण       

 निम्न रास्थानी लोक गीत में पति से एक नवविवाहिता सौन्दर्य साधनों की मांग करती है और बदले में समपर्ण देने की सौगंध भी खाती है ।

म्हाने , चूंदण मंगा दे ओ,  ओ ननदी के वीरा
थाने यूँ थाने यूँ
थाने यूँ घूंघट पै राखूँगी , ओ ननदी के वीरा
म्हाने बोर लो घड़ा दे ओ ,ओ ननदी के वीरा
थाने यूँ थाने यूँ
थाने यूँ माथे पै राखूँगी ओ ननदी के वीरा
म्हाने हंसूली घड़ा दे ओ ,ओ ननदी के वीरा
थाने यूँ थाने यूँ
थाने यूँ छाती पै राखूँगी ओ ननदी के वीरा
म्हाने चूड़लो पहरा देओ , ओ ननदी के वीरा
थाने यूँ थाने यूँ
थाने यूँ हाथां पै राखूंगी ओ ननदी के वीरा
म्हाने घाघरो सीमा दे ओ ननदी के वीरा
थाने यूँ थाने यूँ, थाने यूँ थाने यूँ
चाली पै राखूँगी ओ ननदी के वीरा

( ननदी = नणद, वीरा = भाई ,थाने =-तुम्हें, सीमा =सिलवा, हंसुली = गले का जेवर )

 इस राजस्थानी  लोक गीत में  प्रमाणित भी होता है कि प्रत्येक प्राणी अपने आकर्षण विन्दु-चिन्ह भी विकरणित करता जाता है ।


                गढ़वाली-कुमाउंनी  में नारियों का आभूषण -वस्त्र आकर्षण


  कुमाउंनी-गढ़वाली लोक गीतों ,इ आभूषण -वस्त्र आकर्षण संबंधी कई प्राचीन गीत आज भी प्रचलित हैं ।
  ----------------- चल बिंदा साइ मेरी पधानि ---------------


चल बिंदा साइ मेरी पधानि ।
जब ल्यालै नाक की नथुली ।
चल बिंदा साइ मेरी पधानि ।
जब ल्यालै आंग की अंगिया ।
तब भिना मै तेरि पधानि
 चल बिंदा साइ मेरी पधानि ।
जब ल्यालै कान मुनाड़ा ।
तब भिना मै तेरि पधानि।
 चल बिंदा साइ मेरी पधानि ।
जब ल्यालै गाळ की सूतिया ।
तब भिना मै तेरि पधानि।
 चल बिंदा साइ मेरी पधानि ।
जब ल्यालै हाथुं की चूड़ियाँ ।
तब भिना मै तेरि पधानि।

---------------------अनुवाद --------------------
चल बिंदा  साली मेरी पधानि ।
जब नाक की नाथ लाओगे
तब जीजा मैं तेरी पधानि ।
चल बिंदा  साली मेरी पधानि ।
जब शरीर की अंगिया लाओगे।
तब जीजा मैं तेरी पधानि ।
चल बिंदा  साली मेरी पधानि ।
जब कान के मूंदड़े लाओगे।
तब जीजा मैं तेरी पधानि ।
चल बिंदा  साली मेरी पधानि ।
जब गले की सुतिया लाओगे।
तब जीजा मैं तेरी पधानि ।
चल बिंदा  साली मेरी पधानि ।
जब हाथ की चूड़ियाँ लाओगे
तब जीजा मैं तेरी पधानि ।
 इस  हैं कि राजस्थानी और गढ़वाली-कुमाउंनी लोक गीतों में मानवीय मनोविज्ञान जैसे सौन्दर्य वृद्धि में आभूषण व वस्त्रों का योगदान , मानवीय  जन्य आभूषण आकर्षण आदि का पूरा ख़याल रखा गया है।




Copyright@ Bhishma  Kukreti 25/8/2013
सन्दर्भ -
लीलावती बंसल , 2007 , लोक गीत :पंजाबी , मारवाड़ी और हिंदी के त्यौहारों पर गाये जाने वाले लोक प्रिय गीत
डा नन्द किशोर हटवाल , 2009 उत्तराखंड हिमालय के चांचड़ी  गीत एवं नृत्य ,विनसर पब क. देहरादून

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
स्याली हे बसंती स्याली ,स्याली हे बसंती स्याली..
तन की गोरी मन की काली..
भीना रे रंगीला भीना ,भीना रे रंगीला भीना..
नाड़ तेरी पछा ण्याली मिन..
स्याली हे बसंती स्याली ,स्याली हे बसंती स्याली..
भीना रे रंगीला भीना ,भीना रे रंगीला भीना..
हिवांला कांठा सी जौन ,रूप त्यारू अब क्या बौन..
हिवांला कांठा सी जौन ,रूप त्यारू अब क्या बौन..
रतन्याली आंखू मा त्यों ,दुनिया दारी देखा चू
चों ब्ये..
मन मा खोट मुख मा प्यार ,भीना यनु तु माया दार..
मन मा खोट मुख मा प्यार ,भीना यनु तु माया दार..
लुकी छुपी की माया लौन्दी ,जाण गेयौं तेरी सार
दार..
स्याली हे बसंती स्याली ,स्याली हे बसंती स्याली..
तन की गोरी मन की काली..
भीना रे रंगीला भीना ,भीना रे रंगीला भीना..
नाड़ तेरी पछा ण्याली मिन..
चल स्याली कौथिग जौला ,त्यों हातियो कु
चूड़ी ल्योला..
चल स्याली कौथिग जौला ,त्यों हातियो कु
चूड़ी ल्योला..
डाँड्यों कु कौथिग बिरयुं
छा ,रंगीली पिंगली जलेबी खौला..
और पोर जीजा स्याली बीच मांडी दीदी राली..
और पोर जीजा स्याली बीच मांडी दीदी राली..
चल भीना कौथिग जौला ,तेरी भी बात रै ई जाली..
स्याली हे बसंती स्याली ,स्याली हे बसंती स्याली..
तन की गोरी मन की काली..
भीना रे रंगीला भीना ,भीना रे रंगीला भीना..
नाड़ तेरी पछा ण्याली मिन..
स्याली हे बसंती स्याली ,स्याली हे बसंती स्याली..
भीना रे रंगीला भीना ,भीना रे रंगीला भीना..
स्याली हे बसंती स्याली ,स्याली हे बसंती स्याली..
भीना रे रंगीला भीना ,भीना रे रंगीला भीन

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
 मधुली तेरो बाखड़ी भैंसी जन बाचिए गियुं गियुं वे
कांठे की ठेकी में देह जमायो ठेकी में लागो चियु चियु वे
मधुली तेरो बाखड़ी भैंसी जन बाचिए गियुं गियुं वे
कांठे की ठेकी में देह जमायो ठेकी में लागो चियु चियु वे

मैत बै लायुं रेश्मी साड़ी बग्शा लुकें दियुं दियुं वे
सासु को मन यस करुं छो ब्वारी के बुकें दियुं दियु वे
मैत बै लायुं रेश्मी साड़ी बग्शा लुकें दियुं दियुं वे
सासु को मन यस करुं छो ब्वारी के बुकें दियुं दियुं वे

गाड़ मधुली राड़ घस्युरा जन तोड़िये गियुं गियुं वे
भांबरा जाली घाम लागा ला पहाड़ा पड़ो हियुं हियुं वे
गाड़ मधुली राड़ घस्युरा जन तोड़िये गियुं गियु वे
भांबरा जाली घाम लागा ला पहाड़ा पड़ो हियुं हियु वे

मैत बै लायुं सापड़ डई बग्शा लुकें दियुं दियुं वे
सासु को मन यस करुं छो ब्वारी के बुकें दियुं दियुं वे
मैत बै लायुं सापड़ डई बग्शा लुकें दियुं दियुं वे
सासु को मन यस करुं छो ब्वारी के बुकें दियुं दियु वे

मधुली तेरो बाखड़ी भैंसी जन बेचिए गियुं गियुं वे
कांठे की ठेकी में देह जमायो ठेकी में लागो चियु चियु वे
गाड़ मधुली राड़ घस्युरा जन तोड़िये गियुं गियु वे
भांबरा जाली घाम लागा ला पहाड़ा पड़ो हियुं हियु वे

मधुली तेरो बाखड़ी भैंसी बेचिए गियुं गियुं गियुं वे
कांठे की ठेकी में देह जमायो ठेकी में लागो चियु चियु वे
जन बेचिए गियुं गियुं वे
ठेकी में लागो चियु चियु वे
पहाड़ा पड़ो हियुं हियुं वे

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
Kumaouni Jhoda
==============
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan
O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan
Hey surama salaai bali surama salaai bali surama
salaai Hey surama salaai bali surama salaai bali surama
salaai
Hey na kushal bata bali na mukha balaai bali na
mukha balaai
Hey na kushal bata bali na mukha balaai bali na
mukha balaai O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan
Ye kakadi ka kyara bali kakadi ka kyara bali
kakadi ka kyara
Ye kakadi ka kyara bali kakadi ka kyara bali
kakadi ka kyara ye khani pini tyar gaon ka bali badnaam myar
bali badnaam myara
ye khani pini tyar gaon ka bali badnaam myar
bali badnaam myara
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan
O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan Hey machhi mara jaav bali machhi mara jaava bali
machhi mara java
Hey machhi mara jaav bali machhi mara jaava bali
machhi mara java
Hey hikoi na anchhe bali udekha ka kaaw bali
udekha ka kaawa Hey hikoi na anchhe bali udekha ka kaaw bali
udekha ka kaawa
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani
O Chakote ki Parwati sauraas ni jaani bali saurasa
ni jaani O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan
O Masi ka Pratap londa schoola ni jaan bali
schoola ni jaan.......@.

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22