Author Topic: Some Exclusive Kumaoni Folk Songs- कुछ प्रसिद्ध कुमाऊंनी लोकगीतों का संग्रह  (Read 14132 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1
Sita Dwitiya Vanvas:  Kumauni Epic Folk Song with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana

Asian Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Haridwar, Uttarkahnd-73

Asian Pauranic /Epic, Marathon, Classic, Impressive, Grand, Mahabharata Folklore, Ramayana Folklores, Folktales, Folk Stories of Haridwar,   Garhwal, Kumaon, Uttarakhand – 11 

(The write up is dedicated to Dr. Trilochan Pandey for his extensive works on Kumaoni-Garhwali (Asian) Folk and Modern Literature)

                                         By: Bhishma Kukreti

             There quite a few folklores in Garhwal and Kumaon about Ramayana epic stories. If at all found those are in customary fashion. Very fewer efforts were made by local Kumaoni-Garhwali folk literature creator for localizing Ramayana epic stories.
          The following folk songs lines are from a long religious Kumaoni folk song. The story of said epic folk song is about second exile for Sita but with local touches.     
 
कुमाऊं, गढ़वाल ,हरिद्वार की लोक गाथाएँ - 73   

      (टिहरी से गढवाली जागर, लोक गीत;  उत्तरकाशी से गढवाली जागर, लोक गीत; पौड़ी से गढवाली जागर,  लोक गीत; चमोली -रुद्रप्रयाग से गढवाली जागर,लोक गीत; नैनीताल से कुमाउनी जागर,लोक गीत; अल्मोड़ा से कुमाउनी जागर,लोक गीत;पिथोरागढ़ -बागेश्वर से कुमाउनी जागर,लोक गीत;चम्पावत , उधम सिंह नगर से कुमाउनी जागर,लोक गीत;उत्तराखंडी जागर,लोक गीत;,  हरिद्वार से जागर,लोक गीत;,मध्य हिमालयी जागर,लोक गीत;, हिमालयी जागर,लोक गीत;उत्तर भारितीय जागर,लोक गीत; भारतीय जागर,लोक गीत; एशियाई जागर,लोक गीत श्रृंखला)   

         कुमाऊं, गढ़वाल ,हरिद्वार की पौराणिक लोक जागर गाथाएँ -11 


            सीता का द्वितीय वनवास

(सन्दर्भ: डा.त्रिलोचन पांडे, कुमाउँनी भाषा और उसका साहित्य )
               (इंटरनेट प्रस्तुती : भीष्म कुकरेती)

तब मेरी सीता लै वे,
सारी लंकापति की तस्वीर खैंचि हाला,
लंका वारानवरा सौ राच्छसों राच्छसों की सेना रे,
राच्छसों की सेना रे सजाई हला,
सारे लंका जोधन की तस्वीर खैंचि हाला।
चारुं तरफ नरैण बंधव् बादी हाला,
सुनूँ की रे आमरी, सुनूँ की रे पामरी।
सुनूँ की रेली रे, सुनूँ का बिराई।
लगइया खाट मार्जार धरि हाला,
तब बीचों बीच माजा वे रावन की तसवीर,
खैंचन फैरो तस्वीर सीता माई वे,
दस रे भुजा निकाला रावन , बीस सेन सजाया,
शस्त्र हस्ती बल रावन परगट बनै हाला,
दस सीस देखाया, बीस भुजा सीसा,
अरे रावन देखाया ओटव देखाया,
उ फुटवा कन एजा पलंग धरि हाला
देख रे देख नंदी लंका तस्वीर।
             Rama with Sita and Lakshamana had returned to Ayodhya from fourteen years exile of living in forests.  One day, in Ayodhya, sister of Rama asked Sita the reason that she was in Lanka but Sita never depicts stories of Lanka of Ravan.
  Then Sita illustrated through drawing about Lanka. There was Lankagarh, Rakshas army, Palace and all warriors. Everything was made by gold. In centre there was drawing of Ravan. Ravan was shown as if he had twenty elephant power.
        As just Sita was showing the drawing to her sister in law that Rama came there. Rama saw the drawing illustrated by Sita. Rama saw the drawing and illustration. Rama suspected on Sita. Rama ordered exile for Sita. Rama ordered his younger brother Lakshamana to leave Sita in dense forest. Lakshaman left Sita in dense forest. When Sita awoke she was at the bank of Yamuna in dense forest. Sita saw in all direction nobody was there. Sita became unconscious.   

Copyright (Interpretation) @ Bhishma Kukreti, 9/7/2013

Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal-Haridwar (Uttarakhand) to be continued…74 
Pauranic /Epic, Marathon, Classic, Impressive, Grand, Mahabharata Folklore, Ramayana Folklores, Folktales, Folk Stories of Haridwar,   Garhwal, Kumaon, Uttarakhand  to be continued…12 
 
   
                                  Curtsey and references
 
Dr. Krishna Nand Joshi, Kumaon ka Lok Sahitya (Folklore texts of Kumaon)
 Dr Trilochan Pandey, Kumaoni Bhasha aur Uska Sahity(Folklore literature of Kumaon )
Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Lok Nrityageet  (Folk Songs and Folk dances of Garhwal )
Dr Govind Chatak, Garhwali Lokgathayen (Folklore of Garhwali)
Dr. Govind Chatak, Kumaoni Lokgathayen (Folklore of Kumaoni)
Dr Urvi Datt Upadhyaya, Kumaon ki Lokgathaon ka Sahityik Adhyayan (Literary review of Folklore of Kumaon)
Dr. Dip Chand Chaudhri, 1995, Askot ka Palvansh , Gumani Shodhkendra, Uprada, Gangalighat
Dr. Prayag Joshi, Kumaon Garhwal ki Lokgathaon ka Vivechnatmak Adhyayan (Critical Review of Folklore of Kumaon and Garhwal)
Dr Dinesh Chandra Baluni, Uttarakhand ki Lokgathayen (Folklore of Uttarakhand)
Dr Jagdish (Jaggu) Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar, (Partially Folklore of Ravain) 
Ramesh Matiyani ‘Shailesh’ 1959, Kumaun ki Lok Gathayen
Abodh Bandhu Bahuguna, Dhunyal (Folklore and Folk Songs of Garhwal)
Shambhu Prasad Bahuguna, Virat Hriday
Kusum Budhwar, 2010, Where Gods Dwell: Central Himalayan Folktales and Legends 
C.M. Agarwal , Golu Devta, 1992, The God of Justice of Kumaon Himalayas
N.D .Paliwal, 1987, Kumaoni Lok Geet
E.S. Oakley and Tara Datt Gairola 1935, Himalayan Folklore
M.R.Anand, 2009, Understanding the Socio Cultural experiences of Pahadi folks: Jagar Gathas of Kumaon and Garhwal
Dr. Pradeep Saklani, 2008, Ethno archeology of Yamuna Valley
Shiv Narayan Singh Bisht, 1928, Gadhu Sumyal, Banghat , Pauri Garhwal
Anjali Kapila (2004), Traditional health Practices of Kumaoni women
Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Natkon ke Mukhy Tatva va Vivechana
Helle Primdahi, 1994, Central Himalayan Folklore: folk Songs in Rituals of the Life Cycle
Hemant Kumar Shukla, D.R. Purohit, 2012, Theories and Practices of Hurkiya Theater in Uttarakhand, Language in India Vol.12:5: 2012 Page 143- 150
Dev Singh Pokhariya, 1996, Kumauni Jagar Kathayen aur Lokgathayen
Madan Chand Bhatt, 2002, Kumaun ki Jagar Kathayen 
Bhishma Kukreti, Garhwal ki Lok Kathayen, Alaknanda Prakashan
Bhishma Kukreti, Notes on History, Folk Literature of Haridwar
Khima Nand Sharma, Veer Balak Haru Heet, Kumauni Sahitya Sadan, Delhi, 1980.
Xx                                             xx                                             xx
टिहरी से गढवाली जागर, लोक गीत;  उत्तरकाशी से गढवाली जागर, लोक गीत; पौड़ी से गढवाली जागर,  लोक गीत; चमोली -रुद्रप्रयाग से गढवाली जागर,लोक गीत; नैनीताल से कुमाउनी जागर,लोक गीत; अल्मोड़ा से कुमाउनी जागर,लोक गीत;पिथोरागढ़ -बागेश्वर से कुमाउनी जागर,लोक गीत;चम्पावत , उधम सिंह नगर से कुमाउनी जागर,लोक गीत;उत्तराखंडी जागर,लोक गीत;,  हरिद्वार से जागर,लोक गीत;,मध्य हिमालयी जागर,लोक गीत;, हिमालयी जागर,लोक गीत;उत्तर भारितीय जागर,लोक गीत; भारतीय जागर,लोक गीत; एशियाई  जागर,लोक गीत श्रृंखला  जारी..
Xx                  xx
Notes on Sita Dwitiya Vanvas:  Kumauni Epic Folk Song with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Sita Dwitiya Vanvas:  Kumauni Epic Folk Song from Askot, with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Munsyari, with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Dwarhat, with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Pithoragarh with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Chaukhutiya  with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Ranikhet with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Almora, with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Haldwani with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Chhapar with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Haldwani with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Chhara with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Kaladhungi with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Nainital with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Dushant with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Kashipur with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Jaspur with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana; Kumauni Epic Folk Song from Udham Singh Nagar with local touches about Second Exile for Sita based on Ramayana

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1
कुमाउंनी-  गढ़वाली  व राजस्थानी  लोकगीतों में  पानी और पानी लाने की समस्या

                                    राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों का तुलनात्मक अध्ययन:भाग-10   


                                           भीष्म कुकरेती

                 जल जीवन है । सभी क्षेत्रों में सोत्र से पानी भरने  परम्परा होती थी । राजस्थान हो या गढ़वाल -कुमाऊं  का भूभाग सभी जगह सोत्रों से पानी भर कर लाना जीवन का एक मुख्य भौतिक कार्य होता था। भौगोलिक विशेषताओं के कारण   दोनों क्षेत्रों में पानी भरने की व पानी लाने की शैली अलग अलग हैं और उसी कारण पानी लाते वक्त समस्याएं अलग अलग हैं।

                               राजस्थानी  लोकगीतों में  पानी और पानी लेन की समस्या
              राजस्थान में पानी की कमी है . पानी भरने दूर कुँएँ तक जाना होता है और पानी लेन की क्या क्या समस्याएं हैं वः इस गीत में दर्शाया गया है ।

 सागर पानी लेने जाऊं ।
सागर पानी लेने जाऊं ।।
म्हारो इंगरू लो टीको , रंग उड़ उड़ जाए । सागर पानी लेने जाऊं ।
म्हारो बाजू बंद डोरा , लूमा खुल खुल जाए ।। सागर पानी लेने जाऊं ।
रतन जड़त म्हारो लूगड़ी मोती झर झर जाए ।। सागर पानी लेने जाऊं ।
हरी छींट को घाघरो मैलो होय होय जाए ।। सागर पानी लेने जाऊं ।
म्हारो कासनी सा डोला फीको पड़ -पड़ जाए ।। सागर पानी लेने जाऊं ।

 


                         गढ़वाली-कुमाउंनी  व राजस्थानी  लोकगीतों में  पानी और पानी लाने की समस्या

 गढ़वाल -कुमाऊँ की पहाड़ियों में पानी की समस्या नही है , किन्तु दूरी एक समस्या तो थी । इसके अतिरिक्त पानी सोत्र के पास पानी अधिक होने से फिसलन भरा रास्ता एक विकट समस्या तो थी ही । गढ़वाल -कुमाऊं में पानी भरने के कई गीत प्रसिद्ध हैं। एक प्रचलित लोक गीत को देखिये
द्वी बालों को मै छै, पानी नै जाए ।
बुवारी गमस्वाली,पानी नै जाए ।
जल चिफालो , तू रड़ी  मरललै ।
भट भूटी खौंल , पानी नै जाए ।
चौमास को दिन , पानी नै जाए ।
छेपड़ा छ्ल्याल , तू छली मरलै।
भूख रै जौंल , पानी नै जाए ।
द्वी बालों को मै छै, पानी नै जाए ।
बुवारी गमस्वाली,पानी नै जाए ।
----------------अनुवाद -----------------------
दो बच्चों की मां  है , पानी भरने न जा।
बहु गमस्वाली , पानी भरने न जा।
रास्ता फिसलन भरा है तू फिसल कर मर जायेगी।
भट भूजकर खायेंगे , पानी भरने न जा।
मेंढक छल्याएंगे तू डॉ कर मर जायेगी।
चौमास का समय है , पानी भरने न जा।
भूखे रह जायेंगे , पानी भरने न जा।
दो बच्चों की मां  है , पानी भरने न जा।
बहु गमस्वाली , पानी भरने न जा।



Copyright@ Bhishma  Kukreti 26 /8/2013
सन्दर्भ -
लीलावती बंसल , 2007 , लोक गीत :पंजाबी , मारवाड़ी और हिंदी के त्यौहारों पर गाये जाने वाले लोक प्रिय गीत
डा नन्द किशोर हटवाल , 2009 उत्तराखंड हिमालय के चांचड़ी  गीत एवं नृत्य ,विनसर पब क. देहरादून(अनुवाद सहित )
K.S Pangti , Lonely Furrows of Borderland -गीत संकलन
 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 17,394
  • Karma: +22/-1
                                                                                  SBk                   
     
Introductory notes on Management Lessons in Garhwali –Kumaoni –Haridwar Folk Literature

                        (A Research Review of Garhwali-Kumaoni –Haridwar Literature)
Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature part -1
 
                                      Bhishma Kukreti
                   When literacy was in scarcity, society was transferring its knowledge specially management knowledge through folk literature.  It might be true that folk literature was the only source of managing the management training in the past societies of Garhwal-Kumaon and Haridwar.
                      When this author’s book on Garhwali folk tales ‘Garhwal ki Lok Kathayen’ was published and a couple of critics criticized the author on his introductory notes in Hindi daily Hindustan Delhi and Nav Bharat Times Delhi. This author stated that in reality, the Folk Tales are the source of teaching Management to new generation by senior generation. While critics remarked that folk tales are something different than management teaching.
                This author is still of opinion that one of objectives Folk literature and sayings is to carry the teaching of management.
   This author, on following chapters would discuss the different management skills found in Garhwali and Kumaoni folk Literature.

                        Types of Garhwali –Kumaoni Folk Literature
  There are following major branches of Kumaoni-Garhwali folk literature-
1-Folk Songs 
2-Folklores
3-Folk Tales
4-Folk dramas
5-Proverbs and folk Sayings
6-Folk Games, Folk Puzzles, Folk Riddles etc
                         In the following chapters, this author would find the management lesions from above folk literature of Garhwal-Kumaon and Haridwar.
                                  Major Types of Management
 There are following Macro Level Management branches
1-General Management
2- Administration Management
3-Strategy and strategy formulation Management
4-Human Resource Development Management
5-Public Relation Management
6- Agriculture, Seasonal changes  Management
7- Marketing/Business Management
8-Human behavior, Motivation, personal and interpersonal Management
9-Analysis and use of Statics Management
10-Coaching, teaching, counseling Management
11-Intformation technology changes Management
12-Change Management
13- Competence and Competition Management
14- Decisions making Management
15-Crisis and disaster Management
16-Socity, cultural, employment, employees, Management
17-Diversity Management
18-Labor Management
19-Geographical Environment, psychological environment Management
20-Business, entrepreneurship, export-import, marketing Management
21-Opportunity Management
22-Training, teaching Management
23- Parenting Management
24-Health and Safety Management
25- Infrastructure, resources creation Management
26- Happiness Management
27-Forcasting Management
28-Quality, Character building Management
29-Controlling Management
30-Finance Management
31-Knowledge Management
32- All other miscellaneous branches of Management







  Copyright @ Bhishma Kukreti bckukreti@gmail.com  21/11/2013

     Notes on   Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature to be continued in part -2
Research Review of Garhwali-Kumaoni Literature to be continued….
                References


Xx
Notes on Management Lessons in Garhwali –Kumaoni –Haridwar Folk Literature; General Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Administration Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Strategy  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Human Resource Development Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Public Relation Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Agriculture Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Marketing  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Human behavioral science , Motivation Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Analytical Statistic Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Benchmarking Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Business  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni-Haridwar Folk Literature;  Change Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Coaching , Counseling Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Competence and competition Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Information flow  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Information technology change Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Crisis, disaster Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Decision making Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Diversity Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Employment and Employees Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Empowerment  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Health Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Opportunities Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Entrepreneurship  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Environment Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  innovation Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Communication and Interpersonal communication Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Health and safety Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Cultural Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Leadership Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Export and Import Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Leadership Management Lessons in Garhwali –Kumaoni-Haridwar Folk Literature;  Training, Educating  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Knowledge Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Psychology Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Economical Happiness Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Globalization  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Forecasting Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Controlling Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Quality Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Personal and Social Finance Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Law and order Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Social management in Garhwali-Kumaoni- Haridwar folk literature


एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
अग्रेज शाशको के समय उत्तराखंड में लोगो से जबरन बेगारी करवाई जाती थी। बागेश्वर में उत्तरायणी के अवसर पर श्री बद्री दत्त पांडे के नेतृत्व में 40 हज़ार उत्तराखंड के लोगो ने गागा जल उठकर प्रतिज्ञा की थी कि अब से वे कुली बेगारी नहीं करेंगे ! इसी पर चाचरी गीत :-

ओ झाकुरी ऊनी यो हिरदय का तारा, याद ऊ छ जब कुल्ली बेगारा !
खै गया ख्वै गया बडी बेर सिरा, निमस्यारी डाली गया चौरासी फेरा!!

सुण रे पधाना यो सब पुजी गो, धान ल्या, चौथाई घ्यू को !
हियूंन चौमास, जेठ असाढ़ा, नांग भुखै बाट लागा अल्मोडी हाटा !!

बोजिया बाटा लागा यो छिन कानै धारा, पाछी पड़ी रै कोड़ो की मारा !
यो दीन दशा देखि दया को, कुर्मांचल केसरी बद्रीदत्त नामा !!

यो विक्टर मोहना, हर गोविन्द नामा, ये पूजा तीन वीरा!
सन इक्कीस उतरैणी मेला यो, ये पूजा तीन वीरा गंगा ज्यु का तीरा !

सूरज बगड़ा बजायो लो डंका, अब नी रौली यो कुल्ली बेगारा !
कुक सन सैप यो चाये रैगो, कुमैया वीर को जब विजय है गो !
सरयू गोमती जय बागनाथा, सांति लै सकीगे कुल्ली प्रथा !

(By M S Mehta - from Nand Kishore Hatwal ji book Chachari Jhamoko.

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
को बाटा तू जैली सरु घास काटांणां
उ बाटा चाईयै रुँलौ मैं तेरो हिटांणां
हिरनी जैसी आँखें तेरी मोरनी जैसी चाल
पतली कमर तेरी घुंघराली बाल
घुंघराली बाल सरू मैँ तेरो हिटाँणां
उ बाटा चाईयै रुलौ मैं तेरो हिटांणाँ
को बाटा तू .......
हाथ दाथुलि तेरी कमर में ज्योडी
जब देखूंलौ त्वेकै सरु ऊँलौ दौडी दौडि
उँलौ दौडि दौडि सरु तु घास काटांणाँ
उ बाटा चाईयै रुँलौ मैं तेरो हिटाँणां
को बाटा तू ....

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
हपूरा बज्याणी धूरा कू रू रू रू
बाँजै की हवै छ बाटा सू रू रू रू
आजू का जाइया बटी कू रू रू रू
कबै की अवै छ बाटा सू रू रू रू
ओ मेरी लाडि़ली बैणा कू रू रू रू
कबै की अवै छ बाटा सू रू रू रू
आँखी को सूरमा बाटा कू रू रू रू
तू पोछीयै झना बाटा सू रू रू रू
और
दै खायो पात में भँवर उड़ाला बलि
हमारा मुलुका भँवर उड़ाला बलि
जुन्याली रात में भँवर उड़ाला बलि
हमारा मुलुका भँवर उड़ाला बलि
कविताक लेखौ भँवर उड़ाला बलि
सुणौ भाई बन्दौ भँवर उड़ाला बलि
मिली रैया एक भँवर उड़ाला बलि
हमारा मुलुका भँवर उड़ाला बलि

Singer - Mohan Singh Reetha Garhi

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
भैलि हैरिये मेरी सुवा गंगोलीहाटै में
उँनि रैये जानी रैये घर मेरौ बाटै में
कब आली मेरी सुवा कब होलि भेटा
याचुईलै पांणी पियौ नै भरीना पेटा
नै भरीना पेट सुवा गंगोलीहाटै में
उनि रैये जानी रैये घर मेरौ बाटै में

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
By - प्रयाग पाण्डे
 
कुमांऊँनी विरह गीत -" मैं उदास हूँ , मेरा प्रेम किसने देखा , किसने अनुभव किया ।"

न्यौली लांबा गाडा तीरा न्यौत्या तिमुली को पात ।
न्यौली त्यारा बिना आबा नी काटियों मेरी रात ।
न्यौली पटवारी का हाता , न्यौल्या सरकारी लेख ।
न्यौली मैं लाग्यो उदेख , माया मेरी लै कैलै देखो ।
न्यौली ऊनी को कापडा , ज्युनाली कैलो बुनियो ।
न्यौली आबा का नीं आयो ऊ जो छियो हौसियों ।
न्यौली झुंगरा की घासी , न्यौत्या झुंगरा की घासी ।
न्यौली जब नीं मैं हौंसियो की पुन्युं छ कि अमुसी ।
खाली रै ग्यान ख्वाब जासा , उमर ल्है गई ऐसी ।
न्यौली ऐल साल बाट आइ ना मंडी को किराइनी ।
न्यौली आब संगी खेलो , को छ क्वे छै नां विराइनी ।
न्यौली तली की चालै की पानी की बरमंसी धारी ।
न्यौली तेरी छ खेलियो घाट मैं नैं औनी सार ।
न्यौली लांबा गाडा तीरा चाला सुपै की छिटी रो ।
न्यौली कै बतूंली आब लेख्यो छ करमा जो तेरो ।

भावार्थ :-
न्यौली उस लम्बे से खेत के किनारे पर तिमिली का पत्ता है ।
ओ प्रिय , तुम्हारे बिना अब मुझसे यह रात काटे नहीं कटती ।
न्यौली पटवारी के हाथ में सरकारी कागज है ।
मैं उदास हूँ , मेरा प्रेम किसने देखा , किसने अनुभव किया ।
न्यौली , ऊनी वस्त्र बुना गया है , चांदनी की तरह सफ़ेद ।
ओ प्रिय , इस बार वह नहीं आया जो रसिक था ।
न्यौली, झुंगरा की घास , न्यौली, झुंगरा की घास।
आह , जब अपना प्रेमी ही नहीं तो चाहे पूर्णिमा हो चाहे अमावस ।
केवल भूली सी यादें रह गई हैं , जीवन ऐसे ही बीत गया ।
न्यौली, इस साल मंडी का व्यापारी इस ओर नहीं आया ।
ओ प्रिय , आओ साथ ही नृत्य में भाग लें , कोई पराया नहीं है यहाँ ।
न्यौली, निचले खेत में पानी की सालभर चलने वाली धारा है ।
ओ प्रिय , तुमने तो इस घाट पर खेला है पर मुझे तो आदत ही नहीं है ।
न्यौली, उस लम्बे से खेत में सुप से फसल की छिटाई की जा रही है ।
ओ प्रिय , क्या बताया जा सकता है कि भाग्य में न जाने क्या लिखा है ।

( कुमांऊँ का लोक साहित्य )

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
By प्रयाग पाण्डे (Nainital)


कुमांऊँनी विरह गीत -" मैं उदास हूँ , मेरा प्रेम किसने देखा , किसने अनुभव किया ।"

न्यौली लांबा गाडा तीरा न्यौत्या तिमुली को पात ।
न्यौली त्यारा बिना आबा नी काटियों मेरी रात ।
न्यौली पटवारी का हाता , न्यौल्या सरकारी लेख ।
न्यौली मैं लाग्यो उदेख , माया मेरी लै कैलै देखो ।
न्यौली ऊनी को कापडा , ज्युनाली कैलो बुनियो ।
न्यौली आबा का नीं आयो ऊ जो छियो हौसियों ।
न्यौली झुंगरा की घासी , न्यौत्या झुंगरा की घासी ।
न्यौली जब नीं मैं हौंसियो की पुन्युं छ कि अमुसी ।
खाली रै ग्यान ख्वाब जासा , उमर ल्है गई ऐसी ।
न्यौली ऐल साल बाट आइ ना मंडी को किराइनी ।
न्यौली आब संगी खेलो , को छ क्वे छै नां विराइनी ।
न्यौली तली की चालै की पानी की बरमंसी धारी ।
न्यौली तेरी छ खेलियो घाट मैं नैं औनी सार ।
न्यौली लांबा गाडा तीरा चाला सुपै की छिटी रो ।
न्यौली कै बतूंली आब लेख्यो छ करमा जो तेरो ।

भावार्थ :-
न्यौली उस लम्बे से खेत के किनारे पर तिमिली का पत्ता है ।
ओ प्रिय , तुम्हारे बिना अब मुझसे यह रात काटे नहीं कटती ।
न्यौली पटवारी के हाथ में सरकारी कागज है ।
मैं उदास हूँ , मेरा प्रेम किसने देखा , किसने अनुभव किया ।
न्यौली , ऊनी वस्त्र बुना गया है , चांदनी की तरह सफ़ेद ।
ओ प्रिय , इस बार वह नहीं आया जो रसिक था ।
न्यौली, झुंगरा की घास , न्यौली, झुंगरा की घास।
आह , जब अपना प्रेमी ही नहीं तो चाहे पूर्णिमा हो चाहे अमावस ।
केवल भूली सी यादें रह गई हैं , जीवन ऐसे ही बीत गया ।
न्यौली, इस साल मंडी का व्यापारी इस ओर नहीं आया ।
ओ प्रिय , आओ साथ ही नृत्य में भाग लें , कोई पराया नहीं है यहाँ ।
न्यौली, निचले खेत में पानी की सालभर चलने वाली धारा है ।
ओ प्रिय , तुमने तो इस घाट पर खेला है पर मुझे तो आदत ही नहीं है ।
न्यौली, उस लम्बे से खेत में सुप से फसल की छिटाई की जा रही है ।
ओ प्रिय , क्या बताया जा सकता है कि भाग्य में न जाने क्या लिखा है ।
( कुमांऊँ का लोक साहित्य )

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,899
  • Karma: +76/-0
प्रयाग पाण्डे
11 hrs ·

बरसात का मौसम पूरे यौवन में है | गरजते काले बादल और कभी तेज तो कभी रिमझिम वर्षा के बीच रोजी - रोटी की तलाश में परदेश गए अपने प्रियतम की याद आना स्वाभाविक है | सो , लीजिये पेश है - बरसात के मौसम में अपने निष्ठुर प्रियतम से विछोह में व्यथित पहाड़ की वीरांगना के दर्द को व्यक्त करता बहुत पुराना कुमांऊनी ऋतु लोकगीत -

सण सण सण मण सौंणाक ,
रिमा झिमा दयो लागो दणाक |
घनघोर बादली घमकी |
गोरी बांकी बिजुली चमकी |
तलि सारी मलि सारी हरिया |
नदी नौला चुपटौला भरिया|
कां देखीनो यो ऋतु यो मास ?
चारै दिन रंगीलो चौमास |
डीना काना झुरि गेछ हौली |
साँस पड़ी सासु नि ऐ कौली |
कसी काटूं पालुरी को घास |
नी थामिनी हियै को निसास |
जै कारण रंग छियो राज |
कैंथैं कूं मैं ऊ घरै नै आज |
कां छै भागी , आगरा कि दिल्ली ?
आजि तक कुसलै नि मिली |
घन तेरी बैरूंण पराणी|
जोग्यानी सूं चीठी लै हराणी |
बजी जाली माया को लपोड़ |
झुरी खांछ जोड़ी को बिछोड |
भगवान कै आला उ दिना |
बिछुडिया मिलुंला जै दिना ||

भावार्थ :
जल धाराओं की कल - कल , छल -छल ध्वनि में सावन का संगीत सुनाई देता है |
कभी रिमझिम वर्षा हो रही है तो कभी मूसलाधार |
घने बादल उमड़ - घुमड़ कर चले आ रहे हैं |
गोरी , बांकी , चपला चमक रही है |
नीचे - ऊपर के सब खेतों में हरियाली छाई है |
नदी - नाले और तलैया भरे हुए हैं |
वर्षा ऋतु के समान ऋतु और सावन के समान माह और कहाँ दिखता है |
यह रंगीला चार्तुमास चार दिन का है |
पर्वत और वनों में कोहरा छाया है |
संध्या हो आई है | अब सास कहेंगी कि बहु इतनी देर तक वन से नहीं लौटी |
कैसे काटूं मैं अब यह घास ?
मन की आकुलता तो थामे नहीं थमती |
जिसकी बदौलत सारा सुख - चैन था ,
किससे कहूँ मैं कि आज तो वह घर से दूर है |
कहाँ , किस सुदूर प्रदेश में जा बसे हो , प्रिय ?
तुम जाने आगरा हो या दिल्ली |
आज तक तुम्हारा कुशल - समाचार तक न मिला |
तुम्हारा निष्ठुर मन भी धन्य है |
मुझ जोगन के लिए तुम्हारा एक पत्र भी दुर्लभ हो गया |
प्रेम के इस जंजाल को भी क्या कहें |
प्रिय से बिछोह किस तरह मन - प्राण कचोट देता है |
हे भगवान , क्या कभी वह दिन भी आएगा ,
जिस दिन दो बिछुड़े हुए प्राणी फिर मिलेंगे ||
(कुमांऊँ का लोक - साहित्य )

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22