Author Topic: Folk Gods Of Uttarakhand - उत्तराखण्ड के स्थानीय देवी-देवता  (Read 96855 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

Raja Birma Katyur: The legend in Kumaoni and Garhwali Jagar 
Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Uttarkahnd-20
 Chivalry, Gallantry, Graciousness Folklores, Folk Legends, Folk Myths of Garhwal, Kumaon, Uttarakhand –5 
                                         Bhishma Kukreti
  It is said that at the time of king  Garud Gyan Chand (1419-) the Katyur dynasty strated declining there were many small Katyuri kings in Kumaon. Birmi Katyuri was the king of Khimsari Hat. His Rawats used to collect taxes from Bhabhar to Bhot territory.
कुमाऊं और गढ़वाल की लोक गाथाएँ/जागर  -20   

राजा बिरमा कत्यूर : भडौ , कटकू, भड़वळि  या पांवड़ा
( सन्दर्भ:  : त्रिलोचन  पांडे, कुमाउंनी भाषा और उसका साहित्य )

खिमसारी हाट रौनी मिल चौरी पाट
अचारी लगाई , बीबी ढुकाई ओ दरी दीवाना
मोहल्ल  मुसद्दी , रेती परजा , राणि बौराणि
राजा बरमा की नारिंगा , सारिंगा , भौरंगा रौतेली
छपना पातर . भोल दिना बार म्हैणा की ऋतु ऐगे
 स्वार बिरादर को सोइ रोपा है गो
हमर स्यारौ को नऊवैनी ढाईण
घर में बुढ़ी मै छी , राजा बिरमै की
आपू रैगी राजा बिरमा डोटीगढ़ में
 डोटीगढ़ में छी राणी मिरदुला डोट्याइ
वींका ध्वाखा में रैगो घरै की खोज खबरै  नै
त बुढ़िया रात दिन राजा बिरमा की बाटै चै रे
रात की नीन टूटि गे , दिन की भूख
 एक पूतौ छी, एक आंख को उज्याव छी
पर राजा बिरमै देवै की डोरी गढ़ वै
मरि ज्युनै की क्वी खबरा नि मिली
तब बूढ़ी जिया लै माठौ कागद भेजो जोइया
भेजो अपण भिखा पहरिया
तब बाटा लागो भिखा पहरिया
रात रात दिन दिन कै डोटीगढ़ में
तब डोटीगढ़ में छी नागी भागी मल
डोटीगढ़ का पैका छीया
तौ तनरी राणी हली नंदुला डोट्याइ
दूध जसी जून होली , पुन्यूं जसी चान
तब रैगी राजा बिरमा नंदुला का ध्वाखा में   

   There was paddy plantation in the month of Ashadh. Birma king was in Dotigadh and his mother was alone. There was Mirdula a Dotiyal girl. Birma  did not care for his mother and kingdom.
    Old mother of Birma Katyur was waiting Birma to come back from Dotiyalgadh. She was very much worried for Birma. She was unaware whether Birma was dead or alive. She sent Bikiya messenger with letter to Dotigarh. Bikiya reached Dotigarh. There was very beautiful Nandula a Dotiyal girl. She was fair as milk and bright as moon. Birma was in love with her.
     Bhikiya handed over the letter of his mother to Birma. In the letter, the mother of Birma cautioned him not be entangled with the love of girl. She sent message that the work of paddy plantation of others is completed but his paddy plantation is yet to begin.
    Birma became aware of his duties and was ready to go back his kingdom.
Nandula started weeping. Birma said that very soon he would come back.
  The Jagar discusses the real role of king and cautions people not to be trapped with naughty girls.
 
Copyright (Interpretation) @ Bhishma Kukreti, 5/5/2013
Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Uttarakhand to be continued…21 

Chivalry, Gallantry, gracious Folklores, Folk Legends, Folk Myths of Garhwal, Kumaon, Uttarakhand to be continued…6   
Curtsey and references:
Dr. Krishna Nand Joshi, Kumaon ka Lok Sahitya (Folklore texts of Kumaon)
 Dr Trilochan Pandey, Kumaoni Bhasha aur Uska Sahity(Folklore literature of Kumaon )
Dr Siva Nand Nautiyal, Garhwal ke Lok Nrityageet  (Folk Songs and dances of Garhwal )
Dr Govind Chatak, Garhwali Lokgathayen (Folklore of Garhwali)
Dr. Govind Chatak, Kumaoni Lokgathayen (Folklore of Kumaoni)
Dr Urbi Datt Upadhyaya, Kumaon ki Lokgathaon ka Sahityik Adhyayan (Literary review of Folklore of Kumaon)
Dr. Prayag Joshi, Kumaon Garhwal ki Lokgathaon ka Vivechnatmak Adhyayan (Critical Review of Folklore of Kumaon and Garhwal)
Dr Dinesh Chandra Baluni, Uttarakhand ki Lokgathayen (Folklore of Uttarakhand)
Dr Jagdish (Jaggu) Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar, (Partially Folklore of Ravain) 
Abodh Bandhu Bahuguna, Dhunyal (Folklore and Folk Songs of Garhwal)
Shambhu Prasad Bahuguna, Virat Hriday
Kusum Budhwar, 2010, Where Gods Dwell: Central Himalayan Folktales and Legends 
C.M. Agarwal , Golu Devta, 1992, The God of Justice of Kumaon Himalayas
N.D .Paliwal, 1987, Kumaoni Lok Geet
E.S. Oakley and Tara Datt Gairola 1935, Himalayan Folklore
M.R.Anand, 2009, Understanding the Socio Cultural experiences of Pahadi folks: Jagar Gathas of Kumaon and Garhwal
Dr. Pradeep Saklani, 2008, Ethnoarcheology of Yamuna Valley
Shiv Narayan Singh Bisht, 1928, Gadhu Sumyal, Banghat , Pauri Garhwal
Kumaon: Kala, Shilp,aur Sanskriti         www.himvan.com/webpages/dana.htm
Anjali Kapila (2004), Traditional health Practices of Kumaoni women
Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Natkon ke Mukhy Tatva va Vivechana

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Jiyarani Jagar:  The Jagar (Ritual Folk Song) of a female legend
Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Uttarkahnd-21
 Chivalry, Gallantry, Graciousness Folklores, Folk Legends, Folk Myths of Garhwal, Kumaon, Uttarakhand –6 
                                         Bhishma Kukreti
        Jiyarani Jagar Gatha is famous near Haldwani of Kumaon region.  Jiyarani was the queen of Kumaon king Prithwipal (around fourteenth century). In her memory, there is affair in Ranibagh Haldwani, Kumaon in the month of January. 
  The Jagar of Jiyarani starts as -
कुमाऊं और गढ़वाल की लोक गाथाएँ/जागर  -21   


जियारानी की गाथा : भडौ , कटकू, भड़वळि  या पांवड़ा जागर
सन्दर्भ; दीप चंद  चौधरी, अस्कोट का  पालवंश  पृष्ठ -13 -17

आ  .....आ..... जिया  ........आ
नीलकंठ माज धरमवंती जिया
महादेव ज्यून की तीन ला बैणी छिन
जेठी छी गंगादेइ मांजिलो जिया
निकासि कन्नरा
गंगदेइ विवाई छ राजा पृथ्वी साईं
xxx   xxx   xxx
आ  .....आ ..... जिया  ........आ
राजा पिथुर हिन रुक्क भेजी हाछ
आब खैरागढ़ बठि मैं विवाई लिजाव
राजा पिथुर छियो अस्सी बरस को
निमाउंती जिया छि ऊ बार बरषै की
बार बरषै की कन्या को रुक्क आइ  रयोछ
राजा पिथुर जो छ मुल-मुल हंस छ
लाद कर सेक वाको पुट फर पट्यौलो   
आँखों का भंवरी च्यूं गाँठी दि रौछ
xxx    xxx     xxx
आ  .....आ ..... जिया  ........आ
तुरक को घोड़ो आछ
वाको केश तै का खुटा फंसी ग्योछ
नाप नूप वाले जब छै गज नौ वेद
भूरा तुरक कणी खबर है गैछ
आओ म्यार फौंज कूंछ
जाको यो केश हय
वींके खोजी ल्यावो
          The story of Jiyarani Jagar states that once, the queen Jiyarani was bathing in a river at Chitrashila  near Ranibagh  . Her hair flew into river and reached far away to a Sayad who pulled the hair and kidnapped the queen Jiyarani.  The eighty year old king Prithvipal tried his best to free his queen from Turk Sayyad but failed to do so.
  Jiyarani put her condition to Pathan Turk Sayyad that if her army would get free her before twelve year he would marry her afterwards.
   Under the leadership of prince Hathiya Kunwar , the nine lakhs Kumaoni armed forces reached there to get free Jiyarani. Hathiya Kunwar got free the queen Jiyarani.
 There is other folk tale about Jiyarani that she became Sati (burning with her husband dead body).
 

Copyright (Interpretation) @ Bhishma Kukreti, 6/5/2013
Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Uttarakhand to be continued…22 

Chivalry, Gallantry, gracious Folklores, Folk Legends, Folk Myths of Garhwal, Kumaon, Uttarakhand to be continued…7   
Curtsey and references:
Dr. Krishna Nand Joshi, Kumaon ka Lok Sahitya (Folklore texts of Kumaon)
 Dr Trilochan Pandey, Kumaoni Bhasha aur Uska Sahity(Folklore literature of Kumaon )
Dr Siva Nand Nautiyal, Garhwal ke Lok Nrityageet  (Folk Songs and dances of Garhwal )
Dr Govind Chatak, Garhwali Lokgathayen (Folklore of Garhwali)
Dr. Govind Chatak, Kumaoni Lokgathayen (Folklore of Kumaoni)
Dr Urbi Datt Upadhyaya, Kumaon ki Lokgathaon ka Sahityik Adhyayan (Literary review of Folklore of Kumaon)
Dr. Dip Chand Chaudhri, 1995, Askot ka Palvansh , Gumani Shodhkendra, Uprada, Gangalighat
Dr. Prayag Joshi, Kumaon Garhwal ki Lokgathaon ka Vivechnatmak Adhyayan (Critical Review of Folklore of Kumaon and Garhwal)
Dr Dinesh Chandra Baluni, Uttarakhand ki Lokgathayen (Folklore of Uttarakhand)
Dr Jagdish (Jaggu) Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar, (Partially Folklore of Ravain) 
Abodh Bandhu Bahuguna, Dhunyal (Folklore and Folk Songs of Garhwal)
Shambhu Prasad Bahuguna, Virat Hriday
Kusum Budhwar, 2010, Where Gods Dwell: Central Himalayan Folktales and Legends 
C.M. Agarwal , Golu Devta, 1992, The God of Justice of Kumaon Himalayas
N.D .Paliwal, 1987, Kumaoni Lok Geet
E.S. Oakley and Tara Datt Gairola 1935, Himalayan Folklore
M.R.Anand, 2009, Understanding the Socio Cultural experiences of Pahadi folks: Jagar Gathas of Kumaon and Garhwal
Dr. Pradeep Saklani, 2008, Ethnoarcheology of Yamuna Valley
Shiv Narayan Singh Bisht, 1928, Gadhu Sumyal, Banghat , Pauri Garhwal
Kumaon: Kala, Shilp,aur Sanskriti         www.himvan.com/webpages/dana.htm
Anjali Kapila (2004), Traditional health Practices of Kumaoni women
Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Natkon ke Mukhy Tatva va Vivechana
This chapter contains about Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Haldwani, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Sitarganj, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Rudrapur, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Sitarganj, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Kashipur, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Kicchha, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Kathgodam, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Kaldhungi, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of halrakhan , Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of taikota, Kumaon; Jiyarani Jagar (Devotional folk songs) of Bhowali, Kumaon; 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Pipal Puja Geet: Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal Worshipping Folk Songs from Ravain, Garhwal


Oriental/Asian Folk Literature from Ravain/Rawaeen, Yamuna-Tons Valley Region, Uttarkashi, Dehradun, Garhwal -30 

Asian/oriental Jagar Gatha (Lyrical Prose Folk Ritual Sayings), Religious Traditional Songs, Customary Sacred Songs from Ravain/Rawaeen, Yamuna -Tons Valley, Uttarkashi, Garhwal Region-24

            Folk Songs/Folktales collection by late Dr. Jagdish Prasad ‘Jaggu’ Naudiyal 

                 Translation, Interpretation by: Bhishma Kukreti
                Dendrolatry means worshiping tree. Tree worshipping has been a popular tendency in all societies of all ages. 
                There are many trees and herbs are worshipped by Garhwalis and Kumaunis. Sacred fig tree is one the trees worshipped by many means and many rituals. The Pipal or sacred fig tree is called the incarnated forms of Lords Brahma, Vishnu and Shiva. Shani/Saturn star resides ion Pipal or sacred fig tree. People offer water on the roots of Pipal or sacred tree. People tie white thread around stem of Pipal or sacred tree. People offer rice, red pithai and other religious items to papal tree. 
          The following folk song is sung in Ravain for worshipping sacred fig tree (Pipal). 
   

           रवांइ, उत्तरकाशी  , देहरादून गढ़वाल क्षेत्र  के  प्रचलित   लोक गीत- 30 


,  उत्तरकाशी,   देहरादून  के रवाँइ क्षेत्र से जागर या धार्मिक अनुष्ठान के लोक गीत/कथायें    -23   


 
   
(मूल -डा जगदीश 'जग्गू' नौडियाल,  )   

( इंटरनेट प्रस्तुति  एवं अतिरिक्त व्याखा - भीष्म कुकरेती )

 पीपल पेड़ पूजा

पीपल देव जै जैकार
तू  रोग मार गौ की हार
पीपल देव जै जैकार
तू विष्णु रूप जै जै कार
त्वैम लोक दूध चार
पीपल देव जै जैकार
O Sacred Fig Tree!  I worship you.
O Sacred Fig Tree!  Diseases are eradicated by you.
O Sacred Fig Tree!  Village farms and Fields are germinating places for you.
O Sacred Fig Tree!  I worship you.
O Sacred Fig Tree!  Vishnu form is you.
O Sacred Fig Tree!  Milk will be offered by me to you.
O Sacred Fig Tree!  I worship you.



Copyright Interpretation, @ Bhishma Kukreti 29/6/2013
   References:
Dr Jagdish Prasad Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar  (Ravain Kshetra ke lok Sahitya ka Sanskritik Adhyayan
2-Sudha Chandola, Some Goddess Rituals from Non Narrative folk songs of India
Xxx         xx             
Folk Literature of Ravain/Rawaeen, Yamuna -Tons Valley Region, Uttarkashi, Dehradun, Garhwal to be continued…31
Jagar Gatha (Lyrical Prose Folk Ritual Tales), Religious Traditional Songs, Sacred Customary songs  from Ravain, Yamuna-Tons Valley, Uttarkashi, Garhwal Region to be continued…25

Xx                 xx                         
Notes on Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Arakot, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Tyuni, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Anhol, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Har ki dun Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Naitwar, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Mori, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from  Jarmola, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Ringali Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Purola Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Lakhamandal Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Naugaon, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Barkot, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Hanuman Chatti Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal   Worshipping Folk Songs from Ful Chatti, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Yamunotri, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Kharsali, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Radhi danda, Ravain, Garhwal; Asian Dendrolatry Folk Song or  Sacred Fig Tree/Pipal  Worshipping Folk Songs from Janki Chatti, Ravain, Garhwal.           

vipin gaur

  • Newbie
  • *
  • Posts: 23
  • Karma: +0/-0
नन्दा देवी राजजात जो कि दुनिया की सबसे लम्बी पैदल यात्रा है। जिसमेँ कि सर्वप्रथम चमोली जनपद के घाट(नन्दप्रयाग से मात्र 18 किमी आगे) मेँ नन्दाकिनी नदी की आँचल मेँ बसेँ "कुरुड़" गाँव से बाजे भुंकारे के साथ नन्दादेवी की नवीँ सदी पूर्व राजराजेश्वरी नन्दा देवी तथा दशौली क्षेत्र की ईष्ट साक्षात नन्दा भगवती की दो स्वर्णमयी डोलियाँ जाती हैँ
इसके पीछे से चौसिँग्योँ को ले जाया जाता है तथा उसके बाद काँसुवा के कुँवर अपनी छँतोली लेकर चलते हैँ ।

नन्दा देवी की डोलियोँ के साथ कन्नौजी गौड़ (कुरुड़ के पुजारी) चलते हैँ।

राजजात की शुरुआत तब होती है जब नन्दा के क्षेत्र मेँ दुर्भिक्ष(अपशगुन) पैदा होता है।
यह अपशगुन चौसिँग्या खाड़ू के रुप मेँ होते हैँ

2013 मेँ नन्दा देवी धाम कुरुड़ के सामने लुन्तरा गाँव मे तथा एक चौसिँग्या खाड़ू कुरुड़ गाँव के ही अनुसूचित जाति के नन्दा देवी के ओजी पुष्कर लाल के यहाँ तथा हाल ही मेँ एक चौसिँग्या कुरुड़ के समीप सुंग गाँव मे भी हुआ है।
सन 2000 मेँ ये चरबंग मेँ पैदा हुआ था
और इस बार 3 चौसिँग्या कुरुड़ क्षेत्र मे पैदा होने के कारण लोगोँ को परम विश्वास हो गया कि कुरुड़ ही नन्दा राजजात का मुख्य थान है।

नन्दा देवी राजजात के मुख्य दो मुख्य रास्ते हैँ
1--प्रथम रास्ता कुरुड़ से  चरबंग,कुण्डबगड़,धरगाँव, फाली उस्तोली सरपाणी लॉखी भेँटी स्यारी,बंगाली बूंगा डुंग्री कैरा-मैना सूनाथराली, राडीबगड़  चेपड़यू कोटि, रात्रि नन्दकेशरी इच्छोली हाट रात्रि फल्दियागाँव काण्डई,लब्बू ,पिलखड़ा ,ल्वाणी ,बगरीगाड रात्रि मुन्दोली लोहाजंग,कार्चबगड़ रात्रि वाण लाटू देवता तथावाण से होमकुण्ड ।
नन्दकेशरी मेँ अद्भुत नजारा रहता है यहाँ पर काँसुवा तथा नौटी की राजछतोली का मिलन कुरुड़ बधाण की नन्दा राजराजेश्वरी से होता है यहीँ से राजजात का प्रारम्भिक बिन्दु शुरु होता है यहाँ पर कुमाउँ की जात भी अपनी छंतोलियोँ के साथ शामिल होती है तथा यहाँ से यात्रा कई पड़ावोँ से  होकर वाण पहुँचती है।

तथा नन्दा देवी राजजात का दूसरा रास्ता
2--नन्दा देवी दशोली की डोली का कुरुड़ से धरगाँव कुमजुग
से कुण्डबगड़, लुणतरा,कांडा मल्ला,खुनाना,लामसोड़ा लाटू मन्दिर माणखी,चोपड़ा कोट.चॉरी  काण्डई
खलतरा,मोठा  चाका,सेमा बैराशकुण्ड
 बैरो,इतमोली,मटई, दाणू मन्दिर
पगना देवी मन्दिर भौदार,चरबंग ल्वाणी
 सुंग,बोटाखला रामणी आला,जोखना, कनोल से वाण लाटू देवता। ये रास्ता नन्दाकिनी के साथ साथ चलता है ।रामणी में  विशाल भव्य मेला लगता है रामणी मेँ आते आते कुरुड़  नन्दा देवी डोली के साथ कुरुड़ कीनन्दामय लाटू, हिण्डोली, दशमद्वार की नन्दामय लाटू, मोठा का लाटू, केदारु पौल्यां, नौना दशोली की नन्दादेवी, नौली का लाटू, बालम्पा देवी, कुमजुग से ज्वाल्पा देवी की डोली, ल्वाणी से लासी का जाख, खैनुरी का जाख, मझौटी की नन्दा, फर्सवाण फाट के जाख, जैसिंग देवता, काण्डई लांखी का रुप दानू, बूरा का द्यौसिंह, जस्यारा, कनखुल, कपीरी, बदरीश पंचायत, बदरीनाथ की छतोली, उमट्टा, डिम्मर, द्यौसिंह, सुतोल, स्यारी, भेंटी की भगवती, बूरा की नन्दा, रामणी का त्यूण, रजकोटी, लाटू, चन्दनिय्यां, पैनखण्डा लाटा की भगवती आदि २०० से अधिक देवी-देवताओं का मिलन होता है।अतः रामणी एक पवित्र स्थल है ।रामणी मेँ जाख देवता का अद्भुत कटार भेद दर्शन भी होता है।यहां से आगे कुरुड़ की नन्दा के पीछे पीछे चलते वाण पहुँचते हैँ जहाँ पर राजजता के दोनो रास्ते मिलकर एक हो जाते हैँ  वाण मेँ स्वर्का का केदारु, मैखुरा की चण्डिका, घाट कनोल होकर तथा रैंस असेड़ सिमली, डुंगरी, सणकोट, नाखाली व जुनेर की छलोलियां चार ताल व चार बुग्यालों को पार करके वाण में राजजात में शामिल होती हैं।।

वाण राजजात का आखिरी गाँव है। यहाँ से आगे वीरान है।
वाण गाँव के बाद गेरोली पातळ में रण की धार नामक जगह पर देवी नंदा ने आखिरी राक्षस को मार गिराया था। लाटू की वीरता से प्रसन्न होकर देवी ने आदेश दिया कि आगे से वो ही यात्रा की अगुवाई करेंगे। रण की धार के बाद यात्री कालीगंगा में स्नान कर तिलपत्र आदि चढाते हैं!
रास्ते मेँ वेदिनी बुग्याल है।
बेदिनी  बुग्याल उत्तराखंड का सबसे बड़ा और सुंदर बुग्याल माना जाता है। यहाँ पर यात्री वैतरणी  कुंड  में स्नान करते हैं। राजकुंवर यहाँ पर अपने पित्तरों की पूजा करते हैं। एक बांस पर धागा बाँधा जाता है। श्रद्धालु धागा थामकर अपनें पित्तरों का तर्पण करते हैं। हर साल यहाँ पर नन्दा धाम कुरुड़ की नन्दा देवी की जात होती है।रास्ते मेँ
पातर  नचौणिया है। कहा जाता है कि यहाँ पर कन्नौज के रजा यशधवल ने पात्तर यानि नाचने-गाने वालियों का नाच गाना देखा। यशधवल के इस कृत्य से नंदा कुपित हो गयी और देवी के श्राप से नाचने-गाने वालियां शिलाओं में परिवर्तित हो गयी!
आगे कैलवा विनायक है।यहाँ से हिमालय का बहुत ही सुंदर दृश्य दिखता है। यहाँ से बेदिनी, आली और भूना बुग्याल देखते ही बनते हैं।
इस जगह  कन्नौज के राजा की गर्भवती रानी वल्लभा ने गर्भ की पीड़ा के समय विश्राम किया था। यहीं पर उसने एक शिशु को जन्म भी दिया था। इस दौरान राजा का लाव-लश्कर रूपकुंड में डेरा डाले रहा। गर्भवती रानी की छूत से कुपित होकर देवी के श्राप से ऐसी हिम की आंधी चली कि राजा के सारे सिपाही और दरबारी मारे गए।चेरिनाग से  रूपकुंड के लिए यात्रा बहुत ही खतरनाक रास्तों से गुजरती है। चट्टानों को काटकर बनायीं गयी बेतरतीब सीढ़ियां यात्रा को और मुश्किल बना देती हैं।रूपकुंड का  निर्माण भगवान् शिव ने नंदा की प्यास बुझाने के लिए किया था। मौसम के अनुसार अपना रूप और आकार बदलने के लिए विख्यात रूपकुंड बहुत ही सुंदर दिखता  है।खतरनाक  उतार-चढ़ाव के कारण ज्युरांगली को मौत की घाटी भी कहा जाता है।ज्युरांगली  के खतरनाक उतार-चढ़ाव के बाद यात्री शिला समुद्र में विश्राम के लिए रुकते हैं।
शिला समुद्र  में रात्रि विश्राम के बाद होमकुंड के लिए प्रस्थान करते हैं। होमकुंड पहुंचकर यात्री पूजा-अर्चना करते हैं। यहाँ पर चौसिँग्या खाड़ू को छोड़ दिया जाता है।
vipin gaur

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22