Author Topic: Exclusive Garhwali Language Stories -विशिष्ठ गढ़वाली कथाये!  (Read 59067 times)

Bhishma Kukreti

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                  निरमसि भंण्जु

(प्रणाम ऐसे चरित्र के लिए)
Garhwali Story by: Mahesha Nand
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 (Internet Presentation and Interpretation: Bhishma Kukreti)
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पूसौ मैना लग्यूं छौ। सच्चि ट्यस्ट दींणू पौड़ि जयूं छौ। वे कि अगल्यार आंद-आंद रुमुक पोड़ि ग्या। ब्यखुनि दां सर्ग घिर्या अर जपजप-जपजप ह्यूं पुंण बैठि ग्या। सच्ची फूफू रांदि छै पौड़ि। वु खुड़बुट अपड़ि फूप्वा ड्यार ऐ ग्या।
अपड़ा भतिजा द्येखी फूफू खिलपत ह्वे ग्या। वीन वे कि आँखी, चौंठी अर गल्वड़्यूं कि चुट्ट-चुट्ट भुक्कि प्या अर वे थैं निवता खंत्ड़ा पेट बैठाळि द्या। तबSरि सच्यू ममा निम्जा(थैला) तंणसट्ट कै लदर-बदर(खाने की बहुत सरी वस्तुएं) ल्है कि ऐ ग्या। वेन पुलबयूंम् भंण्जा द्येखी बोलि--"भंण्जा! त्यारु खांदा मंगौ नाळु कट्यूं च रै जंणि। खांदा-पींदा जोगो छै। अब्बी त्वे चरचर-बरबरा लूंण मा रळीं कछब्वळि घुळांदु। एक कत्तर बैं त हैंकु दैं खग्वटा घाल अर लबळांणी(चबाना) रौ।" सच्या ममै भड़यां बखरै आंसि(सिकार) ल्हीं छै।
वु कछब्वळि रंळ बैठि अर सच्चिन् बोलि-- "ममा जी! मि भैरथब जांणू छौं, सरबट आंदु।"
सच्चि कुलंणा पैथर ग्या। बिंड्डि अबेर ह्वे ग्या पंण सच्चि भितर नि आ। वे थैं सौब जग्वळां। कछब्वळि राळी पत्तौं मा धरीं। समसूत रात ह्वे ग्या पंण सच्यू जन ब्वलेंद छिपनकाळ ह्वे हो। वेकि फूफू अर ममौ खुंणै द्वासि-व्यासि(मन की उद्विग्नता) ह्वे ग्या। गासि जूदा लगि ग्या वूं थैं।
सर्रा गौं मा खकला-बखला मचि ग्या। ह्यूं पुंणू अर गंवड्यौं कि तुंद्यंणि-बिंद्यंणि (भागम-भाग हल्ला-गुल्ला) मचि ग्या। सगळि रात सि तै थैं ख्वज्यांणा रैनि पंण बुरा सौं जु तै कु भ्यूंत(रहस्य) मीलि हो। बार-बन्या सुकम्वळ् खयेंणा। सौब ब्वन्ना कि बागन दंमळै यालि जंणि वे थैं।
हैंकS दिन बिनसिरिम् चार-पांच बैख सच्चि ख्वज्यांणू वे कS गौं ग्येनि। सच्चि दिखौ पांडा फस्सोरी सिंयू। वे कु ममा भरि फिंगरे ग्या। बेन सच्ची ब्वे कु बरगबान कै कि बोलि--- "लोळू खड्यूं छ्वारा द्याखदि, हैं! यु क्यांकु त हमSरा ड्यार आ अर सुरक किलै यु लुकां आ। किन्मजात ये खुंण नरनरि(सख्त) कछब्वळि फिरंयी छै। ये कु त फीरि-फीरी, येन हमSरि बि निखंणि करा। सगळि रात हिंयेरन् (बर्फीली हवा) हम अल्डकर्ये ग्यां।"
"द भुला!" सच्ची ब्वेन खप्प खौळ्येकि बोलि---- "यांलै यु लुकी आ। मी बि भरि खिज्यौं यु खुंण। यु समसूत रात्म ह्यूंमुंड्यंम् (गिरती हुई बर्फ की बूंदें) आ पौड़ि बटि घौर। पंण भुला बुरु नि मांणि। यु मोरि जालु पंण वुक्ख सप्पा नि रांदु , जक्ख क्वी सिकार खांणू हो। भरि क्वांसा सरेलौ च यु। ये थैं जीबन फर भरि कळकळि लगद।"
सच्यू ममा सात ख्वला एक्कि खोल पोड़ि ग्या।

Copyright @ Mahesha Nand, 2016

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Let Us Celebrate Hundred and Third Year of Modern Garhwali   Stories!


Bhishma Kukreti

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Chal Myari Chyapwa :Story about Woman being Goddess - Lakshmi, Caishen or Plutus

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Critical Review of Modern Garhwali Short Stories -169
    Analysis of Garhwali short story ‘Chal Myari Chyapwa  ’
   Critical Review for Garhwali Short Stories written by Mahesha Nand-7
  Literature Historian: @ Bhishma Kukreti
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            We all agree that a woman can change the life of poor to rich family.  Garhwali story teller took clue from the above saying and narrated affine inspirational story.
       Bwalkhya was a ‘faltu’ or idle youth passes time in styles and flirting girls. Bwalkhya’s  father married him with a girl ‘Tura’ that was having flat nose and was not beautiful.
  However, Tura changed the poor family into rich family by her works and inspiration.
 The story is simple but Mahesha Nand made the story charming by his structure, construction, dialogues and description and storytelling style.
     Reader would love the story.



Copyright@ Bhishma Kukreti, Mumbai, 2016
Reference – ‘Augar’ a Story collection by Mahesha Nnand page 77-83Critical Review of Garhwali Short story by Mahesha Nand to be continued in -8
Critical Review of Modern Garhwali Short Stories to be continued…170
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Bhishma Kukreti

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Kaljugi Master: a Realistic Story about Deteriorating Education System
Critical Review of Modern Garhwali Short Stories -170
    Analysis of Garhwali short story ‘Kaljugi Master’
   Critical Review for Garhwali Short Stories written by Mahesha Nand-8
  Literature Historian: @ Bhishma Kukreti
         Mahesha Nand is a teacher by profession and knows the inside out of education in rural Garhwal. The Garhwali story ‘Kaljugi Master’ deals with the attitudes of teachers in deteriorating the rural education system. Mahesha uses Kulanand and Suman as teacher pairs for showing the negative sides of rural Garhwal education system. Mahesha shows teachers as divided into groups, absconding from colleges without any fear, alcohol addicted teachers, rural teachers teaching in villages but their children getting education in cities as Dehradun, helpless position of principals; helpless position of ideal teachers. However, at the end , Mahesha Nand offers chances for hopes and improvement.
   Mahesha Nand tells the story in ‘Katha Gholi Kathgali’ style of Garhwal and makes the story very interesting. His way of telling story is marvelous.
    Master of Garhwali phrases, Mahesha Nand uses proverbs and saying as his slaves for making story interesting as -
जम्याँ डालीं उमाड़ी दीन्द
चलदी कूलम ढुंगु धुंळ ठीक नी
फटsलू फुटि, ठकुराण नि उठि
 The story is a mirror of present rural education system.
Copyright@ Bhishma Kukreti, Mumbai, 2016
Reference – ‘Augar’ a Garhwali Story collection by Mahesha Nand page 769-76
Critical Review of Garhwali Short story by Mahesha Nand to be continued in -9
Critical Review of Modern Garhwali Short Stories to be continued…171
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Bhishma Kukreti

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Bheentaun ki Ag: A Garhwali Fiction about Children Mischief and psychology
Critical Review of Modern Garhwali Short Stories -171
    Analysis of Garhwali short story ‘Bheentaun ki Ag’
   Critical Review for Garhwali Mahesha Nand’s Short Stories -9
         Literature Historian: @ Bhishma Kukreti
       The present Garhwali tells about children making mischief especially putting fire on ‘Busad’, or forest. As the main character of story Bheentaun ki Ag , many children get excitement, thrill or pleasure by putting fire on dry weeds and weeds on the contour farm walls.      This author also in his childhood once put on fire on forest (saved immediately) and in a group burnt a cattle shade.
     The story is simple that a child used to get excitement, pleasure on burning weeds and thrilled by weed burning sound. Once while he was busy in putting fire on weeds piles (Ad) , by his mistake, his ‘Busud’, ‘Palkhunda’ (dry grass piles) got fire and all grass bundles got burnt. In saving grass bundles, his mother got burns. His mother was weeping by grass losses and he was weeping burns on her mother’s hands.
          Most of children from Garhwal village experience putting fire on weeds plies and many times fire on forest or something else. Mahesha Nand narrated the enjoyment; excitement and thrill in putting fire and weeds burning sound.
  Mahesha Nand is successful in creating images of child’s excitement. Mahesha created interest in the story till end. Mahesha Nand shows rural Garhwal daily life in simplistic way and readers get enjoyment. The language and narration style is as per Mahesha Nand trade mark.
  Readers will enjoy mischief of a child in putting fire on ‘Busud or grass piles. 

Copyright@ Bhishma Kukreti, Mumbai, 2016
Reference – ‘Augar’ a Garhwali Story collection by Mahesha Nand page 66-68
Critical Review of Garhwali Short story by Mahesha Nand to be continued in -10
Critical Review of Modern Garhwali Short Stories to be continued…172
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Bhishma Kukreti

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अंगळति ढ्यूंण
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Garhwali Story by: Mahesha Nand
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झब्बि थै मंगदरों कS हिंदरा लग्यां छा। सौब इन बान्या फूल थैं अपड़ा चौका ऐथर दिखंणू स्वींणा गैंठ्यांणा। झब्बि चकSचूरै बांद छै। वुना डीएम जूदा।
जै दिन बटि वS डीएम बंणि, तै दिन बटि लुक्खुल वूं कि देळि कुरच्यालि छै। लखपत्यूं कS डाक्टर इंजिनेर स्वांणा नौना त फुंड फूका, वींकै दगड़ि डीम बंण्यां नौना बि वीं दग्ड़ि ब्यौ कनू नपन्ययां। पंण जन्नि वS वूं मा ढ्यूंण धनी तन्नि सौब नौना ना बोलि दींणा। वीं कु भै दल्लीभरि दिक ह्वे ग्या। वे कु सरेल जब अतSसति फर ऐ ग्या त वु वींमा गंगजांण बैठि-- "झबरी! तु कै जलमौ गैलु गडंणी छै। कौं खौर्यूं खैकि मिन तु पढ़ै-लिखै छै। किन्मजात तनि बान्या सजिला बैख त्वै मंगणू आंणा छन अर तु वूं मा झंणि क्य ब्वन्नि छै जु वु त्वै खुंण ना बोलि दींणा छन ?" दल्ली रूंद-रूंद ब्वन्नू-- "भुली म्यारा त्यारा ब्यौ कS सुपिन्या गैंठंयां छन। वूं सुपिन्यौं थैं नि कुर्च।"
गौलि त वींकि बि भ्वरे कि आ पंण वीन अपड़ि आंखि नि चूंण द्येनि। बिंड्डि दिन ह्वे ग्ये छा। झब्बि मंगंणू एक घर-गुदड़्या मौ आ। नौनू अर वेकु बुबा अंयू। झब्बि अपड़ि ड्यूटि फर जयीं छै। दल्ली अर वेकि घरौंळ छै ड्यारम्। झब्बी बौन् यूं कु लांणु-पैनु द्येखी अर यूं मा बोलि--- "तुमू खुंणै मि खांणु पकांणू छौं। खांणू खा अर जै ल्या। म्यरि नंणद थैं तुमSरु घरबार पसन्द नि आंण।"
नौना थैं भरि बुरु लगि। वे थैं उचमुचि बि उठंणी। वेन अपड़ा बाबौ बोलि--- "बाबा जी, जै ल्यूला। यि सेट मौ छन। हमSरि बात इक्ख नि बंण।"
"ब्यट्टा, द्यब्ता दरसन नि द्याला त क्य वु घौर बि नि जांण द्याला। डीएमा बंगला फर छां अंया, एक गफ्फा खै कि जौला। ब्वन्नू त रालु कि डीएम साब बंगला फर हमन बि खा।"
खांणा फर पोड़ि छै बंणलकड़ अर खांणा सौंर्दि दां झब्बि ऐ ग्या। झब्बिन् यूं थैं द्येखि दॆया। वीन बींगि कि यि क्वी अर्जि दींणू अंयान जंणि। वीन बुढ्यौ बोलि -- "आप कै काम स्ये अंया, वां थै ब्वाला।"
"डीएम साब! हम तुम थैंयी दिखंणू अयां छां। मिन सूंणि कि तुमू खुंणै भला-भला रिस्ता ऐ ग्येनि पंण तुम कै थैं नि अंमणाणा छंवा। तुमSरि ढ्यूंण बि मिन सूंण्याल। मै थैं अर म्यारा नौना थैं क्वी उपेड़ नी। यु फोर-फस्ट कलास च। बिरुजगार च। दिखंणु-दरसुनु , सड्डळ बैख च। ल्हा वे स्टांप थै। मी बि अर यू बि वा मा सैन कै दिंदा।"
"ढ्यूंण !" दल्याS बिंगणम् नि आ। वेन झब्बि जना आंखा घुरेकि द्येखि। झब्बिन अमंणि तकै इना मनिख नि द्येखि छा। जूबि ऐ छा सौब लोभि-लालची ऐ छा। वीन स्टांप गाडि भैर। दल्लिन वींकS हत बटि स्टांप लूछी। स्टांप मा ल्यख्यूं कि झब्बि अपड़ि अद्दा तनखा फी मैना अपड़ा भै थैं दींणी राली, जबSरि तकै व नौकरी फर रालि। दल्ली रूंण बैठी-- "हे घाडकरी, निहुंण्य छोरी! म्यारा बान रै अपड़ा खुट्टा फर कुलSड़ि मनी।"
"भैजी! वु दिन मै अज्यूं बि दुखांणा रंदिन। जु तु नि हूंदी त मिन डीएम नि बंण छौ।" झब्या आंखौं मा वु दिन सैमकुल दिखेंण बैठिनि जै दिन वु छुरे छा। बुबा रा वूं कु दर्वळ्या। वेकS झुर्याटल पैलि वूं कि ब्वे मोरि अर पाछ वू बि मोरि ग्या। दल्लिन् झब्बि सैंति। वु ब्वादु छौ वीं कु--- "झब्बी तु पौढ़। मिन त अपड़ा ड्यारम रांण। गोर-बखरा सैंती, हौळ तांगळ कैकि अपड़ा दिन निमै ल्यूलु पंण तिन पर्या ड्यार जांण। तु पढ़ीं-ल्यखीं रैलि त भला घौर जैलि।" दल्ली अफु दर्जा पांच तकी पौढ़ि साकी। कुल्ली काम कैरी वेन झब्बी पढ़ा।
झब्बिन् यु नौनु पसंद कै द्या। दल्लिन् ऊरा-धूरा कै वींकु ब्यौ कैरी।
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Bhishma Kukreti

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                  भलु मनिख बंणा
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(शिक्षक दिवस की हार्दिक शुभकामनाएं)
        Garhwali Story by Mahesha Nand
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  (Collection and Critical Review of Garhwali Short stories series) 
     
          Collected and Presented by :  Bhishma Kukreti

जन्नि गुर्जि इसकुलुम् ऐनि तन्नि वूं कु सरेल फट्ट फटगर्ये ग्या।वूं कS इसकूला ऐथर डाळा लगंया छा। उतरंया छ्वरौंन् सौब डाळा चड़ाचड़ि उपाड़ी फुंड चुलै द्येनि। गुर्जि भिंगरे ग्येनि। वून नौना बरंडा मा निड़ैनी अर वूं थैं पूछी-- "सकळि ब्वाला, कैन कैरि यु उफर्याद ?"
जु नौना एक-हैंकS द्येखी पिलसेंदा छा, वून फकाफक नौ गिंणै द्येनि। किबलाटम गुर्जि थैं नौ सुंण्येनि-- कळ्या, अमरु, ल्यळतु, सुक्ड़ि,अंक्कु अर देबु। गुर्जि धंधे ग्येनि। यि सौब पंण्णम् फरजंट छा। गुर्जिन् यूं कु बोलि-- "तुम सौब अपड़ि-अपड़ि बौक्स फैल दिखा।"
यूं नौनौं कS जिकुड़ा हिदरांणा छा। गुर्जि पंण्ण-ल्यखंणम् नि चटकांदा छा। पंण उतरयां नौनौ कु वु बुग्चा बंणै दींदा छा। वु हौर नौनौं थैं अढ़ांणा -- "ब्यट्टौं गणित, विग्यान, अंगरेजी तुम थैं बिंगंणम् नि आंणी च, क्वी बात नी। अंमणि नि आ त भोळ आली। भोळ नि आ त परस्यौं आली। जै दिन तुम सयंणा ह्वे जैल्या, वे दिन तुम सौब बींगि जैल्या। पंण बुरै जु सरेलम् यीं उमर मा भ्वरे जाली त व सगळि उमर भर सप्पा नि छिछौण्य(नष्ट) ।"
उतरंया नौनौ बौक्स फैलू ल्ये कि ऐनि। गुर्जिन कळ्ये बौक्स फैल द्येखी बोलि-- "टक्क लगैकि सूंणा रै ! कळ्यौ अपड़ि बौक्स फैलम् ल्यख्यूं च कि येन डीएम बंण। अमरू ल्यख्यूं च--- इंजिनेर, ल्यळतु टीचर अर अंक्कु ठ्यकादार। सुक्ड़ु बंण चांSद डौगडर, देबू नेता। ब्वाला रै नौनौं क्य यि डौगटर, इंजिनेर, नेता य डीएम बंणि सकदन ?"
सौब नौनौन् हां बोलि। किलैकि वु जंणदा छा कि गुर्जीकि डिक्सनरी मा ना सब्द त छैंयी नी च। पंण गुर्जिन अंमणि चबट्ट कै ना बोलि द्या। सौब नौना झम्म झिंवरे ग्येनि।
गुर्जिन नौनौ थै अढ़ै-- "जु फरजंट(होशियार) नौना हुंदन वु ब्वलदन बल वून बड़ु ह्वेकि डौगडर, इंजिनेर बंण। मि त ब्वल्दु ब्यट्टौं पैलि मनिख बंणि जा। जु भलु मनिख ह्वलु वी भलु डौगडर, भलु इंजिनेर अर भलु डीएम ह्वे सक्द।"
गुर्जिन् उपड़्यां डाळा फेर रोपि द्येनि।
Copyright @ Mahesha Nand
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Byau ki Rasyan: Garhwali illustrating pain for  desire non-fulfillment
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Critical Review of Modern Garhwali Short Stories -172
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    Analysis of Garhwali short story ‘
   Critical Review of Garhwali Mahesha Nand’s Short Stories -10
         Literature Historian: @ Bhishma Kukreti
       The Garhwali story ‘Byau ki Rasyan’ by Mahesha Nand is about the pain for non fulfillment of desire.
         Jagtu a rich man of the region was busy in preparation for his daughter Gaura’s marriage. Jagtu wanted to make history by memorable and luxurious marriage reception in the region. However, as the groom marriage party reaches to Jagtu’s village; an unexpected incident happens that the groom had to return without bride. Many guests were also frustrated. There was vast difference between the pain of Jagtu and frustration of guests.
       Mahesha is successful in creating images of preparation for a grand marriage reception from father side, thrills and desires from guest side, groom marriage party’s enthusiasm. Mahesha Nand is superb in describing   frustrations, hopelessness, and insults of Jagtu and at the same time frustration of guest too.
 Mahesha Nand uses suitable phrases for making story interested for the readers.
         The descriptions by Mahesha Nand could superbly illustrate the pain for non fulfillment of desired target.
Copyright@ Bhishma Kukreti, Mumbai, 2016
Reference – ‘Augar’ a Garhwali Story collection by Mahesha Nand page 61-65
Critical Review of Garhwali Short story by Mahesha Nand to be continued in -11
Critical Review of Modern Garhwali Short Stories to be continued…173
Xx pain of desire non-fulfillment
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Bhishma Kukreti

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पिठ्वंणि
महेशा   नंद 
चैतौ मैना लग्यूं छौ। जौं कs गरिब्या दिन ठिल्यां ह्वला, वु पखंणु घलदन कि एक नि अंया आरु फुल्दु मैना अर एक नि अंया आरु पक्दु मैना। यूं समौ फर निहंग्वा(गरीबों के) लंघड़ पुड़दन। चैता मैना बाड़ि-सग्वड़्यूम साग-भुज्जि सप्पा नि रांद।
कूंतिन् रंण्णु मा गौळा-गिंद्वड़ि(गले लग जाना) बिंगा-- "झब्या बुबा! सागै बंणलकड़ (अड़चन) पोड़ि ग्या। भितर इन नी कि जु सौं घैंटंणू बि दाळी दांणि हो। नौना इसकूल बटि रंगसबूत(भूक से विह्वल) कै आला त वूं थैं कनकै बुथ्यौला ?"
"तु इन कैर कि तौं दथड़ौं थैं बिकांणू गौं मा जS। मैंडुळ(दिन का खाना) मि अफी पकांदु।"
रंण्णुन खांणु पकै द्या। कूंति बिंड्डि अबेरम् आ गौं बटि। वीन औंदम् द्येखि त साग-भात पक्यूं छौ। कूंतिन खांणु सौंरि। साग द्येखी धंधे ग्या। साग तरक्वंणि जन बंण्यूं छौ। "झब्या बुबा, यु साग क्यांकु च ?"
"यु वांक्वी साग च ज्यांकु भात च।"
कूंतिन साग चाखि अर टपगरा मारी बोलि-- "भरि सवद्या हूंणू च, कन बंणा तुमुन ?"
"चौंळ भिजैनी। भिज्यां चौंळू थैं सिल्वटम् पीसी। पाछ मर्च-मसSला पिसिनि। पिस्यां चौंळ अर मसSलौं थैं रळा। जख्यौ तुड़का द्या, भदSळिम्(कढ़ाई) साग थड़का अर पिठ्वंणि बंणि ग्या।"
"झब्या बुबा! तुम सगोरबंद परकर्या छंवा।" सब्बि मब्तुन धित्येकि पिठ्वंणि अर भात खा। कूंतिन पिठ्वंणी भदSळि इन चाटि जन ब्वलेंद फांणै भदSळि चाटि हो।
भूक नि ब्वल्द बल क्यांकु साग अर निंद नि जंण्द बल गत क्यांन ढाक।
सर्वाधिकार   @ महेशा नंद
            Always, Poor create new food
   Garhwali Story by: Mahesha Nand
           Translation: Bhishma Kukreti
 It was the first month of spring ‘Chait’. The experienced poor know the pain of spring. There is proverb that it is neither virtuous month when apricots flower nor apricots fruiting time. Both the time poor faces hunger.  There are always no vegetables available in the ‘Chait ‘month.  Poor situation! Poor can’t dehydrate vegetables in the season. How can he? It is today’s food problem for poor and not saving for tomorrow. 
She called to her husband, “Darling! There is not a single pulse granule in the house. It is lunch time and time for children returning from school. How will we pacify the children hunger?”
The ironsmith told her wife, “You! Visit village and sell the sickles made by us yesterday I will manage lunch for the children“
After returning from the village she was shocked finding he husband has already cooked the food. She found that rice and a curry was ready for meal.
She checked the curry and was confused about curry because nothing was there in the house for curry or vegetable cooking.
She tasted the curry and was amazed by spicy and very tasty curry.
She asked, “Darling! How come you cooked such a tasty curry?  Which ingredient did you use for curry?”
He answered, “There were only rice in the store. First I soaked some rice into water. In one pot I cooked rice.  For, curry, I grinded soaked rice with available spices and put more chilies. I mulled the rice paste into other pot and put water for making curry. That’s it.”
When children came and took food they were pleased by new type of taste and tasty curry –rice.
She said,” Poor can’t get lavish food but their hunger forces them for new culinary creation. “
Copyright@ Mahesha Nand

 


Bhishma Kukreti

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Always, Poor create New Food
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Garhwali Story by: Mahesha Nand


Translation: Bhishma Kukreti

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It was the first month of spring ‘Chait’. The experienced poor know the pain of spring. There is proverb that it is neither virtuous month when apricots flower nor apricots fruiting time. Both the time poor faces hunger. There are always no vegetables available in the ‘Chait ‘month. Poor situation! Poor can’t dehydrate vegetables in the season. How can he? It is today’s food problem for poor and not saving for tomorrow.
She called to her husband, “Darling! There is not a single pulse granule in the house. It is lunch time and time for children returning from school. How will we pacify the children hunger?”
The iron smith told her wife, “You! Visit village and sell the sickles made by us yesterday I will manage lunch for the children“
After returning from the village she was shocked finding he husband has already cooked the food. She found that rice and a curry was ready for meal.
She checked the curry and was confused about curry because nothing was there in the house for curry or vegetable cooking.
She tasted the curry and was amazed by spicy and very tasty curry.
She asked, “Darling! How come you cooked such a tasty curry? Which ingredient did you use for curry?”
He answered, “There were only rice in the store. First I soaked some rice into water. In one pot I cooked rice. For, curry, I grand  soaked rice with available spices and put more chilies. I mulled the rice paste into other pot and put water for making curry. That’s it.”
When children came and took food they were pleased by new type of taste and tasty curry –rice.
She said,” Poor can’t get lavish food but their hunger forces them for new culinary creation. “

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ककड्ट्या ब्वोडि"
Garhwali Story by Virendra Juyal
वीरेन्द्र जुयाल 'अजनबी'
ग्राम-फरसाडी, पलतीर क्लब,
बैजरो, पौडी गढवाल.
दिनाँक- 25-01-17.
.................................................................
भै-बंदौं आज आप लोग थैं एक " की छ्वटि कथा का माध्यम से अपडा गौं (फरसाडी)लिजाणु छूँ मठु मठु.....................
(विशेष- संबोधन व पात्र सब काल्पनिक ).................
#कक्ड्ट्या ब्वोडि-------
===============================
गौं म तिबरि का ख्वाल मा येक कक्ड्ट्या ब्वोडि जी छै दानि बुढ्डि । ब्वाडा जी त कभ्कै भग्यान मनिखि ह्वैग्या छाई । अब कुटमदरि मा वुन त ब्वोडि जी का द्वी नौना वुँकी ब्वारि, नाती नत्येणा सब्या छाई सौं खाणा खुणि पर ब्वोडि बिचारि यखुलि यखुलि रैंदि छै सर्या तिबरि फरि । नौना ब्वारि अब सब परदेशी ह्वैग्या छाई। ब्वाडा जी कू छोडियूँ सजुडू (चिलमोणू) ब्वाडा जी की समलौण समिझि कि ब्वोडि जी कू डा. कू मना कना क बाद भि हजि भि चल्दू कर्युं
छौयु । मतलब ब्वोडि तमाखू पींद छै ।
ब्वोडि कू कक्ड्ट्या स्वभौ क वजै से कुटुमदरि म भि अर ख्वाल दार गौं गल्यां मा भि खास कै दगिडि नि बणिदी छै । वुन ता वा बिचारि कै दगिडि बोलणा का बगैर नि रै सकिन्दि छै। उम्र का हिसाब से दिमाग भी बग्तल स्मृति शून्य ह्वैगे छौ । सुद्दि सुद्दि बातों मा भि ब्वोडि जी लणैं का ठूँणू फरि ऐंईं रैंदि छै । बप्वा इना उच्छयडा लिन्दि छै कि बिना अणकसी गालीयूँल अस्न्याण कर्यांक् नि छोडिदी छै । मतलब कि बिना पाणि ध्वींया कू नवै दीन्दि छै।
जरा कैका गोर बखरुं ल ब्वोडि जी कू सगोडा पतोडों मा उज्याड खाई । त फिर ब्वोडि जी वुँका गुसैंयुं थै वुँका पुरण्यु की शाख्यूँ बटि बिटमण सुमरण शुरु करिन्दि छै । अर ज्यूँदा मन्ख्यौं की भि कटूडू, बर्सी ईख्या तैक मा कैरि दिन्दि छै। यदि वै जमन गालीयूँमा
कैथे पीएचडी मिलिन्दी । त ब्वोडि जी कू नम्बर पैलू रैंदू । भग्यान जनि भारी गल्दैवा वुनि भारि ट्वक्या भि छै । यदि कैल कखि भि आणु जाणु त पैलि ब्वोडि जी थै बथाणु । चाहे वो कूई भि हो । जो कूई कखि म भि मिलि जावा ।ब्वोडि का छिंगर्या कन्दुडू छणाक चलि जान्दि छै । त फिर वा आण जाणा कू मकसद ईन कन्तकोरि कि पूछिदि छै । कि आदिम अफि अफ झकोल्यै जांदु छौ ।
अर जो कैल बौग सार्याल त फिर ब्वोडि कच्छिडि मा रामेण माभार्त अफि मिसै खै लोगु का कन्दुडु आक्सीजन भ्वरिंदि छै। अपडा नाति नत्येणा त घार मा नि छाई त वा बिचारि होर्युं का नाति नत्येणौं थै भि घास क लफ्डु बरौबर भि नि देखि सकिन्दि छै । अब ता बिचारि ब्वाडा जी का दगिडि चलिगै । पर भलु छाई वो जमानु जब ब्वोडि जी कि गालीयुँ ल भि रौनक हुँयि रैंदि छै । तब ब्वोडि कू ककड्ट सूणि क ग्वींणि बाँदर भि डैरि कि देयालू फुंड नि आंद छाई।
अब त तिबारि भि बांझि ह्वैगै ।तिबरि फुंड अब सिर्फ छिपोडा, मूसा, कुकुर बिर्व्ला रिटणा रैंदि । पैलि ता हमलोग ब्वोडि क समिणि बटै कल्यैरा मँवरि बाँठु बटणा कू भि डैरि डैरि का हिटन्द छैया। अब त तिबरि देख्दै ब्वोडि जी कि तस्वीर आँख्यूँ मा रिटण बैठि जांद । कि चाहे ब्वोडि बिचरि गल्दैवा छै या ट्वक्या छै पर कम से कम बच्यान्दि त छै । क्या अपुडुपन छौयु तब, वै बगता कू ट्वक्याँ कू स्वाद हजि तक आणू च ।
अब त लोग अपिडि सपिडि वोला ह्वैगि, काल कू मौं कैल बच्याणै अर कै दगिडि बच्याणै, सब सुन्नपट्ट, चुकापट्ट । जन बोल्येंद कैल यूँ कि कूडि्यूँ फरि जाणिबूझिक सबुलु लगै होलू। एक दूसरा थै देखि की अफि अफ किटमोर्येणा रैंदि।
येक वो बिचरि ब्वोडि छै जो जब गाली दिन्दि छै त बार-त्यौहार, बगत-कुबगत कुछ नि देखिन्दी छै । अर तब गालीयुँ से सुणदरुं कि धीत त भ्वरै जान्दी छै । पर ब्वोडि जी कू गिच्चू चुप कराण मतलब दंदौला फरि हैला कू लठ्यूड मिसाण..............................................
धन्यवाद....।।

 

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