Author Topic: Garhwali Folk Drama, Folk Theater, Community Rituals and Traditional Plays गढ़वा  (Read 36520 times)

Bhishma Kukreti

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Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -110

                गढ़वाली   लोक नाटकों में    लक्षण  का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

            According to Bharat’s Natyashastra, when mentioning many well known great objects something is told distinguishing a thing from them is called Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in drama.
गढ़वाली  लोक नाटकों में  विशेषण लक्षण का उदाहरण

                     नाटक में विशेषण लक्षण

 प्रसिद्ध वस्तु  गुण बताकर उसमे भी विशेष गुण वर्णन करने को विशेषण लक्षण कहते हैं।  यथा -

जख शिवजी रौंदन , जख दिवता दिखेंदेन , ये ब्वे उख घामौ दर्शन  हुन्दन वे पवित्र कैलासम (नंदा जात जागर लोक गीत का गद्य रूपांतर )


(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 8 /3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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 Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Visheshan Laksana or Distinction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण  ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  विशेषण लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विशेषण लक्षण 

Bhishma Kukreti

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Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -111

                गढ़वाली   लोक नाटकों में    गुणानुवाद लक्षण  का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

                  According to commentator of Natyashastra, Abhinava Gupta defines that Eulogy relates to inferior subjects with superior ones. It is also referred as Accusation of virtues.
गढ़वाली लोक नाटकों में गुणानुवाद   लक्षण का उदाहरण

           नाटक में  गुणानुवाद लक्षण परिभाषा
 कम दर्जे के मनुष्य की उच्च दर्जे के मनुष्य के साथ तुलना कर गुण बखान करने को गुणानुवाद कहते हैं

वादियों द्वारा एक लोक नाटक के मध्य भाग के  वार्तालाप में  गुणानुवाद   लक्षण का  उदाहरण ---

बुबा - ठीक च म्यार नौनु दर्वाड़ी च अर भंगेड़ी बि च पर जुआ खेलिक बाल्मीकि तरां हमर पुटुक पळदु त च !


(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 9 /3/2014

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                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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 Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Gunanuvad Laksana or Eulogy Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
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Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -112

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   अतिशय लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

                   According to Bharat’s Natyashastra, when after enumerating the qualities available in common men, one mentions some qualities it is an Excellence.
गढ़वाली लोक नाटकों में  अतिशय लक्षण का उदाहरण

           नाटक में अतिशय   लक्षण परिभाषा 

अतिशय -उत्तम वस्तु विशेष प्रकार से वर्णन करने को अतिशय कहा  जाता है।

गढ़वाली  लोक नाटक में अतिशय का एक उदाहरण इस प्रकार है -
प्रेमी -सुवा त्यार मुख जुन्याळी जून च , त्यार वाळ अँध्यारी रात जन छन ,तेरि बोलि कळजंडी जन मिठि  .... 

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 10/3/2014

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                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
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12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Atisaya Laksana or Excellence Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण     ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अतिशय लक्षण   ;

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Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -113

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   पदोच्चय  लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

             According to Bharat’s Natyashastra, when a number of words are used with a number of other words to form the different groups for the same purpose it is called Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark in drama. 
गढ़वाली लोक नाटकों में पदोच्चय  लक्षण का उदाहरण

नाटक में  पदोच्चय लक्षण की परिभाषा 

एक वस्तु को अनेक गुणात्मक वातों से प्रशंसित करने को पदोच्चय कहते हैं।
उदाहरण -
एक बुडड़ी - हे पधान ! भगवान बि क्या दिन दिखांद।  कबि गांवक लोग तुमर ददा क समिण अनाज भेंट मा लांदा छा , आज तुम दुकान लगैक  बिचणा छवां। जख गांवक लोग तुमर क्वाठा भितर रोज पाणी भरदा छा आज तुमर बेटि -ब्वारी दूसरौ घौर ब्यौमा पाणी भरदन। 


Copyright@ Bhishma Kukreti 11/3/2014

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                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
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 Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;   Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Padocchaya Laksana or Multiplex Predication Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
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 Sarupya Laksana or Identity Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -114

                गढ़वाली   लोक नाटकों में  सारुप्य  लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

 When (suddenly) from seeing or hearing something one is confused by its suspected identity (with another it is an instance of)  is called Identity Character Mark in the drama.
गढ़वाली लोक नाटकों में  सारुप्य  लक्षण का उदाहरण

नाटक में सारूप्य लक्षण की परिभाषा 
 समान लक्षणो से युक्त होने के कारण (या पश्चात ) अनुकरण के कारण आँख से ओझल होने वाली वस्तु की कल्पना को सारूप्य कहते हैं।
रौंपालु - भौँपालु बुलण सै च जरुर तिमला डाळौ छैलन (छाया )  ही मूळा चुराइ होलु । .

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )




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2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
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Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -115

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   मिथ्याध्यवसाय लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

         Natyashastra commentator Abhinava Gupa defines Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark that when in place of a nonexistent object is described as it happened or somebody takes nonexistent object for certain similar object is called the instance of Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark in a drama. 
गढ़वाली लोक नाटकों में  मिथ्याध्यवसाय लक्षण का उदाहरण

नाटक में  मिथ्याध्यवसाय लक्षण की परिभाषा 
न घटी घटना को घटित घटना जैसे बतलाना अथवा न घटित घटना को घटित घटना समझने को मिथ्याध्यवसाय कहा जाता है।

वादी लोक नाटक जिसमे गपोड़ी गप मारते हैं से लिया गया एक उदाहरण -
एक गपोड़ी -  मीन अपण खुटक काण्ड भैर गाडणो बान पैल गैंतिन खत्यायी , फिर सब्बळ चलाई अर बिल्चान मांश भैर कार , तब जैक कांड   ....
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5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
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Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Mithyadhyavasay Laksana or Wrong Perception Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में मिथ्याध्यवसाय लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  मिथ्याध्यवसाय लक्षण;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मिथ्याध्यवसाय लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में   ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मिथ्याध्यवसाय लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मिथ्याध्यवसाय लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मिथ्याध्यवसाय लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मिथ्याध्यवसाय लक्षण ;

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Akrand Lakshan
Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -116

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  आक्रंद लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

             Natyashastra commentator defined Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark is to say something very pointedly through suggesting one’s own idea by means of likening it to other’s actions.
गढ़वाली लोक नाटकों में आक्रंद   लक्षण का उदाहरण

नाटक में  आक्रन्द  लक्षण की परिभाषा 

अपने मनुष्य को दूसरे लोगों के उदाहरण देकर कठोर वचन को आक्रंद कहते हैं।
एक एक गढ़वाली लोक नाटक की वार्ता का उदाहरण -
बुबा - ठीक च मि जादा नि बुलण चांदु पर नौनुं तैं अपण बुबाक बात मनण चयेंद।
नौन - पर ?
बुबा -दशरथौ राम जन नौनु छौ।  माधो सिंग  कु गजे सिंग जन नौनु छौ अर सब्युंन अपण बुबाक बात सूण अर एक तू छे औरंगजेब बण्यु छे … ....

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 14/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
 Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Akranda Laksana or Exhortation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण   ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण   ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण   , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण     ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण   ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण   ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में आक्रंद लक्षण   ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  आक्रंद लक्षण   ;

Bhishma Kukreti

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Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -117

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में मनोरथ  लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    
                    Indirect Expression of Desire Characteristic Mark is called when there is expressing one’s secret desire of heart by pretence of referring to somebody else’s condition.
गढ़वाली लोक नाटकों में  मनोरथ लक्षण का उदाहरण

नाटक में  मनोरथ लक्षण की परिभाषा 
अपने मन की बात किसी दूसरी बात के बहाने सूचित करने को नाटक में मनोरथ कहा जाता है
मनोरथ लक्षण का एक लोक नाटक का उदाहरण -
नौनु (ब्वे से )- ब्वे मीन शराब पीण छोड़ि आल
ब्वे (अपण मन माखुश ह्वेक  - मि चांद कि यु फिर से या बात ब्वालु )
ब्वे नौनु से -त तू बार बार मि तैं किलै बथाणि छे ? तू भगवानक समिण मुंड टेकिक बोल दे कि तीन ....
नौनु - कि मीन पीण छोड़ याल  …।

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली लोक नाटकों के वार्तालापों से, शैलवाणी, कोटद्वार के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 15/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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  Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia; Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Manoratha Laksana or Indirect Expression of Desire Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में मनोरथ लक्षण ;


Bhishma Kukreti

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Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -118

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  प्रतिषेध लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

  When in a drama, any person is sets out to do something contrary to another person ‘s desire is called Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark. Usually the obstruction is used wisely or cleverly.
नाटक में   प्रतिषेध लक्षण की परिभाषा
जब किसी दूसरे के कार्य या इच्छा का (होशियारी से ) निषेध किया जाय  प्रतिषेध लक्षण कहा जाता है।
गढ़वाली लोक नाटकों में  प्रतिषेध  लक्षण का उदाहरण

मास्टर - हे गूणी ! ब्याळि त तीन सौं घौटी छौ कि अपण बौंळ पर नाक नि पुंछलु पर तीन  बौंळ पर नाक पूँछ।  चल  सौ घौट  ……

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 16/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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  Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;   Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Pratishedha Laksana or Obstruction Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण  ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण  , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण    ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण  ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण  ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रतिषेध लक्षण  ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  प्रतिषेध लक्षण  ;


Bhishma Kukreti

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Kshama Laksana or Forgiveness Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -119

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में   क्षमा लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    
 Forgiveness Characteristic Mark or Ksama Laksana is in a drama or stage play, when a wicked person hurts another person by using bad words, harsh words, provoking words in presence of good people but another person keeps cool and does not become angry.
नाटक में  क्षमा लक्षण की परिभाषा

सभा में  चार सुज्ञ लोगों के बीच कोई किसी व्यक्ति के लिए कठोर वचन कह डाले और वह व्यक्ति शांत रहे अथवा शांत क्षमायुक्त वचन कहता रहे।
गढ़वाली लोक नाटकों में  क्षमा  लक्षण का उदाहरण
बलखु - सुणो जी तबी त तुम बामणु कुण भटड़ा बुले जांद। फौड़ मा दुसर गांका हमर  जातिक लोगुं पकायुं भात त तुम खूब माचकांदां पण हमर पकायुं भात नि खांदा तुम लोक।
बामण - भै इखम मि क्या बोलुं ? जन पुराणि परम्परा च तो  …?
बलखु - आग लगे यीं परम्परा पर।
बामण - ठीक च यु त्यार बुलण च म्यार ना   ....

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )

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2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
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6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में क्षमा  लक्षण ;

 

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