Author Topic: Garhwali Folk Drama, Folk Theater, Community Rituals and Traditional Plays गढ़वा  (Read 31093 times)

Bhishma Kukreti

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 Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -120

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  युक्ति  लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    
       Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark is the meaning which is made up of many mutually like-minded objects combining with one another.
नाटक में  युक्ति लक्षण की परिभाषा

बड़े लोग इकट्ठा होकर बातचीत से  किसी बात पर सहमत हों और फिर कार्य सम्पन करें

गढ़वाली लोक नाटकों में  युक्ति  लक्षण का उदाहरण

सन १९६० -१९६१ के करीब जसपुर (मल्ला ढांगू , पौड़ी गढ़वाल ) गाँव  सार्वजनिक हौज बनने पर महिलाओं ने लोक गीत बनाया था और इसे लोग , युवा , बच्चे कई जगह गाया करते थे।

 चल भुला ईसुरी हौज बणौला
हौज बणौला, पुंगड़ कुल्योल्या
चल भुला डक्खु कुल्युं की खोज
कुल्युं तैं द्यौला द्वी रुपया रोज
चल भुला रिबतु पौड़ी जौंला
पौड़ी से सीमंटो लैंसेंस लौंला
हौज बणौला, पुंगड़ कुल्योल्या

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 18/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Yukti Laksana or Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में युक्ति  लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  युक्ति  लक्षण;


Bhishma Kukreti

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Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -121

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  उपपति  लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

                        When in the drama, faults discovered are explained away as being otherwise that mark is called Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark.
नाटक में उपपति   लक्षण की परिभाषा

नाटक  में अपने पर लगे दोषों का निराकरण करने को उपपति लक्षण कहते हैं।

गढ़वाली लोक नाटकों में  उपपति  लक्षण का उदाहरण

मस्ता (पंचायत मा पंचों से ) - ठीक च मि तिघर्या  कज्याण उठैक लौं। पर जब पैलाक जनानी से लड़िक नि ह्वावन तो तिघर्या या चौघर्या जनानी लाण मा क्या बुरु कार मीन ? तिघर्या च तो मी डंड भरणो तयार छौं।  तीन बुगठ्या अर सरा गां तैं जीमण खळाणो तयार छौं। 


(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 21/3/2014

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                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Uppati Laksana or Argumentation Combination Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उपपति  लक्षण ;

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Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -122

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  कार्य लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

 In drama, when defects of an objects are told as merits or merits are taken from merits such characteristic mark is called embellishment.
                         नाटक में कार्य लक्षण की परिभाषा

नाटक  में दोषों को गुण बताने वाले वार्तालाप को कार्य कहते हैं।

                                           गढ़वाली लोक नाटकों में  कार्य लक्षण का उदाहरण

 सन 1968 -69 में मित्रग्राम (मल्ला ढांगू, पौड़ी गढ़वाल ) में खेली गयी रामलीला के नाटक के मध्य अंतराल के समय वाले सीन में शराबी की एक ऐक्टिंग -

शराबी - देखो मि  दारु घटकैक पींदु तो मि  कबि बि झूठ नि बुलद किलैकि शराबी झूट कतै नि बुलद। मि कैक बात इना उना बि नि लगांदु।  अरे मी तैं क्वी बात याद राव तो मी इनाकी छ्वीं उना लगौल ना ?

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 22/3/2014

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                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
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Notes on Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Karya Laksana or Embellishment Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण   ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में कार्य लक्षण ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  कार्य लक्षण;


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Anuniti Laksana or Submission Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -123

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  अनुनीति लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

                In a drama, sweet words which are uttered, to please one after pardoning one’s remarkable offence due to anger is called  Anuniti Laksana or Submission Characteristic Mark.
                      नाटक में अनुनीति लक्षण की परिभाषा

नाटक में विलक्षण क्रोध से हुए अपराध की भरपाई हेतु मधुर से करने को अनुनीति कहते हैं।

                     गढ़वाली लोक नाटकों में अनुनीति   लक्षण का उदाहरण

 सन 1967 -1968 करीब जसपुर (मल्ला ढांगू , पौड़ी गढ़वाल ) में हम बच्चों ने लयड़ चारागाह में एक त्वरित नाटक खेला था जो एक सुनी हुयी घटना या लोक कथा के आधार पर था।

बड़ो भाई -द्याखो पंचो ! मीन गुस्सा मा अपण भुलाक नाक बुकै दे।  पर बंटवारा करद मीन वै तैं पूरो हिस्सा दे छौ कि ना ?

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 23/3/2014

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                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Priyavachan Laksana or Wittily Compliment Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -124 

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  प्रियवचन लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

In a drama, that is which is apparently liable to incite but brings delight at the end   and includes a blessing too is called Priyavachan Laksana or Wittily Compliment Characteristic Mark.
                        नाटक में प्रियवचन  लक्षण की परिभाषा
नाटकों में प्रारम्भ  क्रोध व अंत में हर्ष व आशीर्वादी वचनो  प्रियवचन कहा जाता है।

                  गढ़वाली लोक नाटकों में  प्रियवचन  लक्षण का उदाहरण

एक बादी -बादण लोक नाटक से लिया गया वार्तालाप -

पंडी जी (गुस्से में )- क्या रै जजमान भौत घमंडी ह्वे गे  रै . सात आठ मैना बिटेन आज दिखेणी छे ?
जजमान -  बामणि काकी ! मूळा अर पिंडळु लयां छन।  भितर  धौर दे जरा !
पंडी जी - जा त्यार कुठार धन धान्य से भर्यां रैन। 
(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 24/3/2014

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गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण     ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्रियवचन लक्षण   ;

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Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -125 

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  अनुवृति    लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)    

             To follow with a purpose another person as a subject of curtsy, adore, favor or help is said to be Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Dramas.
                              नाटक में अनुवृति लक्षण की परिभाषा
 स्नेह  से , दाक्षिण्य से, सरल मन से या विनम्रता से दूसरे के मनानुसार कार्य सम्पन करने को नाटक में अनुवृति लक्षण कहते हैं

                                           गढ़वाली लोक नाटकों में अनुवृति   लक्षण का उदाहरण

बादी-बादण  अपने ठाकुरों को प्रस्स्न्न कर इनाम प्राप्त किया करते थे।   एक उदाहरण -
बादी - थोकदार जी ! सरा क्षेत्र माँ हाम च बल तुमर नौनु मिलनसार च , तुमर बुल्युं बि माणद  अर बल पढ़न मा बि होशियार च बल।
थोकदार - थोकदानी ! दे भै तै बादी तैं ठम भौरिक डड्वार  ……   

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


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 Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia;  Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Anuvriti Laksana or Subservience Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia
गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण     ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अनुवृति    लक्षण   ;

Bhishma Kukreti

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Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -126 

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में   अभिमान   लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
               In drama, when one is not pacified even when pacified by many words and act it is called Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark.
                          नाटक में अभिमान लक्षण की परिभाषा

भिन्न भिन्न लोगों से अनुकूल या प्रतिकूल बातें बताये जाने पर भी अपनी बात न छोड़ने की वृति को अभिमान कहा जाता है
                                           गढ़वाली लोक नाटकों में अभिमान   लक्षण का उदाहरण

संग्रामु (पंचैत क समिण ) -नाक कट जा , पुंगड़ी बिक जा , स्वार भार मि तैं जाती भैर कर द्यावन मीन अपण लईं कज्याण नि छुडण 

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )

Copyright@ Bhishma Kukreti 26/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;   Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;   Abhiman Laksana or Wounded Self Respect Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia
गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  अभिमान लक्षण;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अभिमान लक्षण ;


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Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -127 

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में   पृच्छा लक्षण   

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
 When in a drama, by courteous words one questions oneself or another it is an example of Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark.
                  नाटक में पृच्छा लक्षण की परिभाषा

जब दुसरे मनुष्य  स्वयम से अनोखे ढंग से प्रश्न पूछा जाय तो वह पृच्छा लक्षण माना जाता है।

                                           गढ़वाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण का उदाहरण 

 रीठु -आकाश जमीन से कखम मिलद ? बरखा कखन आंद ? चखलुं तै जड्डू किलै नि लगद ?
दगड्या -बिंडी स्वांग नि कौर।  मि त्वै कुण बि काफळ तोड़ि लांदु।   


(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )

Copyright@ Bhishma Kukreti 29/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Priccha Laksana or Interrogation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia
गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पृच्छा   लक्षण रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  पृच्छा   लक्षण;

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 Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -128 

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में   पश्चाताप लक्षण

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

                     नाटक में पश्चाताप लक्षण की परिभाषा

 When a person in a drama regrets oneself's acts is called Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark
बुरा बुरा काम करने के बाद पश्चाताप भाव को पश्चाताप लक्षण कहते हैं।

                                           गढ़वाली लोक नाटकों में पश्चाताप   लक्षण का उदाहरण 
ब्वे- इ राम दा आज मीन अपुण घंट्या तैं कथगा पीट ! ब्वे ह्वेक बि मीन इथगा पीट ! अब वै कनकै पुळयों ?

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )

       
                   When a person in a drama regrets oneself's acts is called Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark.

Copyright@ Bhishma Kukreti 31/3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Paschatap Laksana or Regret or Repent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia
गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में पश्चाताप लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  पश्चाताप लक्षण;


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Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -129 

                                 गढ़वाली   लोक नाटकों में  याचना  लक्षण

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
               In a drama, when words which are apparently liable to provoke anger but bring back joy in the end and turn favorable are called Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark.
                                       नाटक में याचना लक्षण की परिभाषा

 क्रोध को  शांत कर बीच में मीठा बोलकर दूसरे मनुष्य को अपनी ओर मोड़ने को याचना कहते हैं
                                           गढ़वाली लोक नाटकों में याचना   लक्षण का उदाहरण 

स्यलकु - अरे बलखु ! नाराज नि ह्वे भै कि मीन ब्वाल कि तू नकचुंडी बणाण म गयेळि करद म्यार मतलब कि बंदळ गड़ण सिखण हो त हरेक तैं तीमन सिखण चयेंद।


(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों के  मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )

Copyright@ Bhishma Kukreti 1/4/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
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Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia; Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Yachna Laksana or Clever Request Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia
गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  याचना  लक्षण ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में याचना  लक्षण ;


 

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