Author Topic: Garhwali Folk Drama, Folk Theater, Community Rituals and Traditional Plays गढ़वा  (Read 36523 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Vibhushan Laksana or Ornateness Mark in Garhwali Folk Drama 

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -100
गढ़वाली  लोक  लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण का उदाहरण

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

                           Laksana or Characteristics Mark in Drama

             In Natyashastra, Bharat describes thirty six ‘Lakshan’ or ‘Laksana’ of in drama. About the significance of word ‘Laksana’, the commentators of Natya Shastra are not at all unanimous.  There are ten views about ‘Lakshana or Laksana’.   One view states that ‘Laksana’ differs from Alankar (figure of speech) and Guna (Properties).
 Bharat states Laksana as ‘Bhavarthmati’ or those are acted for emotions of mind and meaning of words.

                        Vibhushan Laksana or Ornateness Mark

 To embellish the composition with Alankar or figures of speech and Gunas or Properties as if with ornaments, for creating manifold meaning is called Bhushana or Vibhushana Laksana or Ornateness Mark in a good drama.

       The following is the example of Vibhushan Laksana or Ornateness Mark in Garhwali Folk drama-


गढ़वाली  लोक  लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण का उदाहरण

              विभूषण अर्थात  वाक्य , काव्य जो अलंकारों  गुणों से सम्पन हो , शरीर पर आभूषण व व्यक्ति के अपने गुण मिश्रित रूप से शोभा देते हैं  प्रकार विभूषण लक्षण भी नाटक में शोभा देता है।
              गढ़वाली लोक नाटक में विभूषण  भूषण लक्षण का एक उदाहरण इस प्रकार है -


प्रेमी अपणी प्रेमिका से - चतुर्थी  अदा चांद क तरां चारों तरफ इन चादनी फैलीं च जन बुल्यां त्यरो मेरो प्रेम कु उज्यळ फैल्युं हो।

 (संदर्भ: भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों की वार्ताएं ,: गढ़वाली लोक नाटकों का चरित्र व गुण , शैलवाणी के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 23 /2/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;    Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Vibhushan Laksana or Ornateness Marks in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  विभूषण /भूषण लक्षण;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में विभूषण /भूषण लक्षण ;


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 :o)


Copyright@ Bhishma Kukreti 25 /2/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;   Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia;  Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;    Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Aksharsanghat Laksana or Compactness Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में  अक्षरसंघात लक्षण,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  अक्षरसंघात लक्षण;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अक्षरसंघात लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अक्षरसंघात लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अक्षरसंघात लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अक्षरसंघात लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अक्षरसंघात लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में अक्षरसंघात लक्षण ;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
               Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -102
                गढ़वाली   लोक नाटकों में  शोभा लक्षण का उदाहरण

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

            Dr. Manmohan Ghosh translate the meaning of Brilliance or Shobha (described in Natyashastra of Bharat Muni) as follows –
  If a charming and novel meaning (arises) when a less known object is referred to by likening it to a well known and a wonderful sense is expressed through double entender  it is called beauty (Shobha literal meaning beauty).
गढ़वाली  लोक नाटकों में शोभा  लक्षण का उदाहरण

शोभा -  प्रसिद्द बात का वर्णन करके उसके साथ साथ अप्रसिद्ध वात कुशलता से वर्णित  जाती है तो उसे शोभा कहते हैं (भ ना. १६ -७ )
उदाहरण -गढ़वाली लोक नाटक में एक वार्ता
जनखी - भानु ! त्वै  से  संकोच क्या करण ? शराब पीणो याद बी नि आयि ?
भानु -बिलकुल भुलिक बि याद नि आयि।  अर याद बि कब आण ? अजकाल म्यार टैम  पास हूंद कि क्या बोलुँ !   एक तरफ भैजिक  भाषणु गरम उज्यळ अर वांक ऊपर हे जनखी ! त्यार ठंडो दगुड़ !

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )
Copyright@ Bhishma Kukreti 26 /2/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
 Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Shobha Laksana or Brilliance Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Shobha Laksana or Brilliance Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Shobha Laksana or Brilliance Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में शोभा  लक्षण ;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -103

                गढ़वाली   लोक नाटकों में  उदाहरण  लक्षण


                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

 According to Bharat’ Natyashastra, when words by words expressing similar circumstances a submission is ingeniously made to accomplish an object is called Parallelism Characteristic Mark in a drama.
            गढ़वाली  लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण

उदाहरण लक्षण परिभाषा - उद्देश्य को ध्यान में रख कर कई शब्दों  जो एक ही बात को इंगित करें तो यह लक्षण उदाहरण कहलाता है।  जैसे  -
रौमती  (भानुमती से )- अच्छा ! त त्यार कजे ! रत्यां घौर आंद , सुबेर उठिक बगैर नक्वळ (नास्ता ) कर्याँ चली जांद अर दुफरा बान रुटि बि नि लिजांद ? ओ त कुछ ना कुछ बिजोग पड्यूं च हां ! मै लगद वैन हैंक ब्यौ करी …… आल …   धौं !

(मित्रग्राम, मल्ला ढांगू , पौड़ी गढ़वाल में एक बादी लोक नाटक को लेखक द्वारा देखने के आधार पर, समय 1963-64 )

(संदर्भ:  ,: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 27 /2/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;   Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia; Udaharan Laksana or Parallelism Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में उदाहरण लक्षण  ;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -104

                गढ़वाली   लोक नाटकों में हेतु   लक्षण


                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

 According to Bharat’s Natyashastra, when brief and pleasing words by force of their tactful use achieve the targeted result it is called Hetu or Causation Characteristic Mark. The example in Garhwali Folk Drama is as under-
 We played an instant drama in grazing field Mithal ki Dhar of Jaspur perhaps in 1961 -62 and Shatrughna Prasad Bahuguna (Jaspur Malla Dhangu) played the role of old man who made his son understand not to indulge in bad habits.
गढ़वाली  लोक नाटकों में हेतु  लक्षण का उदाहरण

हेतु  परिभाषा -कही गयी बहुत सी बातों के अर्थ निश्चित रूप से सिद्ध करके दिखाने वाले वाक्य को हेतु कहते हैं। यथा -

पिता पुत्र से -
बुबा ! शराबौ  एक इ गिलास ,  तासौं एकी पत्ती , जनान्युं छैलु पैल ही टाळ दीण चयेंद। 

(मिथाल धार , जसपुर के चारागाह में खेला गया एक लोक नाटक के आधार पर )
(संदर्भ:  ,: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )

Copyright@ Bhishma Kukreti 28 /2/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia; Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Hetu Laksana or Causation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण, हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में हेतु  लक्षण ;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas


Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -105

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   संशय  लक्षण का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

                    According to Bharat’s Natyashastra, hesitation characteristic Mark in a drama is when due to many considerations a sentence is brought to an end without fully communicating the essential theme.
         The following is an example of Hesitation or Doubt Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama
                The drama was played by folk dramatists Badi in Jaspur (Malla Dhangu, Pauri Garhwal). A character Mangtu takes loan to return old loan and caught in problem. 
            गढ़वाली  लोक नाटकों में   संशय  लक्षण का उदाहरण

संशय लक्षण - किसी बात को ठीक से समज में न आने कारण प्रकार के विचार मन में आते हैं और उस उलझन भरी मनस्थिति में  उस बात का अंत होता है।
मैंने जसपुर में बादियों का लोक नाटक देखा था जिसमे एक पात्र एक उधार चुकाने के लिए इधर उधर से उधार लेता है और परेशानी में पड़ता जाता है
मंगतू - ये मेरी ब्वे ! इना जांद त उख लाला बैठ्युं च अर वैन पगाळ वापस चुकाणो बात करण , अर मुड़ी रस्ता जांद त सौकार बाडान पगार चिणणो धौंस दीण अर तौळ जांद त पधान बैठ्युं ह्वाल अर पैथर बि नि जै सकुद।   


(संदर्भ:  ,: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 1 /3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
 Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia; Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;   Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Sanshaya/Samshaya or Hesitation Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में संशय  लक्षण,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में संशय  लक्षण ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में संशय  लक्षण , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  संशय  लक्षण ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में संशय  लक्षण;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में संशय  लक्षण;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में संशय  लक्षण; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  संशय  लक्षण;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -106

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   दृष्टांत  लक्षण  का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

        According to Bharat’s Natyashastra, that which supporting the case in hand is an example of its reason and is pleasing to all people, is Dristant /Drstanta or Favorable Characteristic Mark to the speaker.
                   The following is example of Dristant /Drstanta or Favorable Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas
गढ़वाली  लोक नाटकों में दृष्टांत   लक्षण का उदाहरण

दृष्टांत   लक्षण:  पहले से ही सिद्ध किसी बात के साथ किसी दूसरे बात की तुलना करते हुए उस बात को को बताने का नाम है दृष्टांत
उदाहरण -
स्वांरी - जन अचाणचक  भळक ऐ जावु , जन अचाणचक गाड भरे जावु त मनिखौं समज मा नि आंद कि क्या करे जावु।  तनि समिण पर बाग़ देखिक मेरि समज मा नि आयी कि क्या कौर ?

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 2 /3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Dristant or Favorable Precedent Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में  दृष्टांत  लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण  ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण  , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण    ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण  ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण  ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण  ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में दृष्टांत  लक्षण  ;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -107

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   प्राप्ति    लक्षण  का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)
                  According to Bharat’s Natyashastra, when some indications the existence of something is assumed is called Discovery Characteristic Mark in Drama.
गढ़वाली  लोक नाटकों में  प्राप्ति   लक्षण का उदाहरण

प्राप्ति लक्षण:
अंशत: कोई बात दिखाई पड़े तो उसके आधार पर सम्पूर्ण बात  कल्पना कर लेने को प्राप्ति लक्षण कहते हैं जैसे -
एक बार  बच्चों ने चारागाह में अपने गाँव के भौगोलिक मौसम भविष्य बताने वाले एक अनुभवी मनुष्य की नकल इस तरह की थी (लगभग 1969 , गुडगुड्यार गदन, जसपुर  )
पधान -क्या रै बैजू त्वै क्या लगणु च , मुंगर्यात (मानसून की पहली बारिस ) कब आणि होली ?
बैजू - काका ! औ मथिन डांड मा कुंळै डाळ पूरब जिना हलणा छन , चड़चड़ाट की आवाज इख तलक सुण्याणि च , माटु से बि गंध अलग से आणि च।  मतलब मुंगर्यात चौड़ आण वाळ च , बरखा बि खूब हूण अर खूब मुंगरी होलि , ये साल त मेरी दस दबल मुंगरी होली।       

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )


Copyright@ Bhishma Kukreti 4 /3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Prapti Laksana or Discovery Characteristic Mark in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में प्राप्ति    लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  प्राप्ति    लक्षण  ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्राप्ति    लक्षण  , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्राप्ति    लक्षण    ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्राप्ति    लक्षण  ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्राप्ति    लक्षण  ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में प्राप्ति    लक्षण  ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  प्राप्ति    लक्षण  ;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -108

                गढ़वाली   लोक नाटकों में  सिद्धि    लक्षण  का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

  According to Bharat’s Natyashastra, when familiar names or familiar events are mentioned with view for accomplishing the object is called ‘Siddhi’ Laksana or Persuasion Characteristic Mark in drama. As the following dialogues are examples of Siddhi’ Laksana or Persuasion Characteristic Mark in drama and taken from a Garhwali folk drama played by students in Primary School Badeth, Malla Dhangu , Pauri Garhwal around 1960 by  inspiration of head master Late Shri Braj Mohan Kandwal. The name of drama was named Abhimanyu Badh.
गढ़वाली  लोक नाटकों में  सिद्धि लक्षण  का उदाहरण

सिद्धि लक्षण की परिभाषा -
किसी भी एक बात महत्व देने के लिए बहुत सारे  प्रसिद्ध नाम अथवा घटनाओं का वर्णन जाता हो तो उसे सिद्धि लक्षण कहते है जैसे -

कृष्ण - हे अर्जुन देख ! सरा धरती पर राज करण वाळ दुर्योधन कन मरणु च , मृत्यु जौंक  बस में छे वू भीष्म भी मोरणा छन अर मृत्यु तैं डराण वाळ गुरु द्रोणाचार्य भी मृत्यु प्राप्त हूणा छन। चालाकुं राजा शकुनि बि मृत्युक मुख पुटुक चली गे।

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 6 /3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Siddhi Laksana or Persuasion Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में  सिद्धि लक्षण  ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में सिद्धि लक्षण  ;


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark in Garhwali Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -108

                गढ़वाली   लोक नाटकों में   निरुक्त  लक्षण  का उदाहरण
 

                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

             According to Bharat’s Natyashastra, when words those are spoken to support of the meaning of same faultless statement made before is called Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark.
गढ़वाली  लोक नाटकों में  निरुक्त  लक्षण का उदाहरण
 निरुक्त की परिभाषा
निरुक्त याने व्युत्पति।   अन्य शब्दों द्वारा खींचतान कर  शब्दो के अर्थ को सम्बल देने को निरुक्ति कहा जाता है। यथा
वादी  एक आदिम से - ये ठाकुर ! उन त नौनो कुण चरंजीव बुल्दन पण दयाराम जीन  तहसलीदार बणिक अपण बुबा जी ज्योति जी तैं ही चरंजीव बणै दे !

(संदर्भ: गढ़वाली लोक नाटकों का मुख्य तत्व व विश्लेषण लेख श्रृंखला में भीष्म कुकरेती द्वारा संकलित गढ़वाली  लोक नाटकों के वार्तालापों से , शैलवाणी, कोटद्वार  के 2014 के कई अंकों में )



Copyright@ Bhishma Kukreti 7 /3/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter

                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
 Xx
Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Nirukta Laksana or Convincing Explanation Characteristic Mark  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia;
गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  ,  टिहरी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  ;उत्तरकाशी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  , हरिद्वार गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण    ;देहरादून गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  ;पौड़ी गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  ;चमोली गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल के गढवाली लोक नाटकों में निरुक्त  लक्षण  ;


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22