Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 717050 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
अन्तोगत्वा धामी  को मोदी व योगी की  छवि से प्रतियोगिया करनी ही पड़ेगी
-
(Based on  Principles  of  Interproduct Competition  in  a  Brand )
राजनीतिक विपणन  : योग   सिद्धांत  पर आधारित - ९
Political Marketing: Theories based on Yoga Principles -9 
 
   भीष्म कुकरेती (प्रबंध आचार्य )
-
( राजनैतिक विपणन में चव्वी के अतिरिक्त छवि व अन्य आयामों में प्रतिष्पर्धा होती है।  राजनैतिक विपणन  प्रतिष्पर्धा केवल एक दल का विरोधी दल से ही नहीं होती है अपितु एक ही दल के अंदर भी एक नेता का दुसरे  राजनैतिक नेता के साथ पर्तिस्पर्धा होती है।  मुख्य मंत्री चयन में आपस में एक ही दल के नेताओं मध्य पर्तिस्पर्धा /प्रतियोगिता का सबसे सही उदाहरण है।  ।  इसी तरह मुख्य मंत्री की छवि  का देस के प्रधान मंत्री  की छवि से भी प्रतिस्पर्धा होती रहती है।  इस लेख में धामी का उदाहरण देते हुए एक ही दल में  राजनैतिक को छवि प्रतियोगिता कैसे  होती है पर चर्चा की जाएगी।  )
-
        भाजपा के लिए धामी महत्वपूर्ण व्यक्ति है
 -

      २३ मार्च २०२२ के दिन पुष्कर सिंह धामी ने १२ वे मुख्य मंत्री के रूप में शपथ ली।  उनसे उत्तराखंड की जनता व भाजपा दल की बड़े बड़ी आशाएं हैं।  भारतीय झंडा पार्टी की आशा पुष्कर सिंह धामी से अधिक इसलिए हैं कि  सन  २००४ के लोक सभा  चुनाव में धामी के नेतृत्व से लाभ ले उत्तराखंड की पांचो सीटें प्राप्त करना है।  भारतीय जनता पार्टी के प्रबंधक जानते हैं कि  विरोधी दल अब एकजुट भी होंगे और मोदी को असफल बनाने हेतु कोई कोर कोशिश नहीं छोड़ेंगे।  तो छोटे छोटे प्रदेशों की लोक सभा सीटें भी महत्वपूर्ण हो जाएंगी।  उत्तर प्रदेश व बंगाल को दोहराना प्रत्येक समय सरल नहीं होगा तो भारतीय जनता पार्टी के लिए उत्तराखंड की पांच लोक सभा सीटें महत्वपर्ण हो ही जाती हैं।  यदि  दिसंबर २०२३ तक धामी ने प्रखरप्रशाशक , जनता प्रेमी  छवि निर्मित कर दी तो मोदी का करिश्मा व धामी ब्रैंड पाँचों सीट पर भाजपा पुनः जीत हासिल कर पाएगी।
   धामी की समस्या है कि  जनता व अन्य राजनरीतिज्ञ भी भाजपा  मुख्य मंत्री की छवि से सीधे प्रधान मंत्री मोदी से करते हैं।  यह एक सत्य है कि अनुभवी मध्य प्रदेश के मुख्य मंत्री  शिव राज चौहान की तुलना
-                            भाजपा में अब जनता प्रत्येक राजनीतिज्ञ में मोदी चाहती है।
-
धामी की समस्या है कि  जनता व अन्य राजनरीतिज्ञ भी भाजपा  मुख्य मंत्री की छवि  तुलना  सीधे प्रधान मंत्री मोदी से करते हैं।  यह एक सत्य है कि अनुभवी मध्य प्रदेश के मुख्य मंत्री  शिव राज चौहान की तुलना प्रधान मंत्री मोदी से होती है।  यदि राजस्थान व मध्य मध्य प्रदेश में २० १८  में भाजपा हारी तो इन प्रदेशों के मुख्य मंत्रियों की छवि मोदी के निकट नहीं आ पायी थी।  यही हाल झारखंड में हुआ रघुबर दास की छवि फिस्सड्डी नेता की ही निर्मित हुयी थी।  राजनीति धरातल पर  चौहान की मोदी छवि के  निकट है किन्तु जन मन में यह छवि वास्तव में मोदी के उलट  सुलझे , कम बोलु नेता की है।  बंगाल में भाजपा २०२१ का चुनाव हारी तो एक कारण यह भी था स्थानीय नेता मोदी के निकट की छवि ना निर्मित कर सके या ममता बनर्जी के समानांतर की छवि की अपेक्षा होती है ।  उत्तर प्रदेश में मुख्य मंत्री आदित्यनाथ योगी की  जन मन में छवि  मोदी के बहुत निकट पंहुची है।  अतः    राजनैतिक छवि परिपेक्ष में बिना मोदी को चिढ़ाए उत्तराखंड के मुख्य मंत्री धामी को अपनी नई छवि मोदी के समकक्ष  निर्माण करनी ही होगी।  उत्तराखंड व उत्तर प्रदेश  में जनता उत्तर प्रदेश के मुख्य मंत्री आदित्यनाथ  की दीवानी बन चुकी है जिसका  कारण है कि योगी की छवि मोदी के समकक्ष ठहरती है। उत्तर प्रदेश के मुख्य मंत्री  आदित्यनाथ योगी की छवि   अनुकरण  अब भारतीय जनता पार्टी के कई मुख्य मंत्री निर्माण पर्यटन करेंगे जिससे वे क्षेत्रीय राजनीति में अपनी जनता को आकर्षित कर पुनः भाजपा हेतु वोट प्राप्त करने में सक्षम हो सकें।  जैसे मध्य प्रदेश के वर्तमान मुख्य मंत्री वरिष्ठ भाजपा नेता शिव राज चौहान अपनी छवि बुलडोजर मामा की छवि निर्माण का  प्रयत्न कर रहे हैं।   
धामी को भी वोट पाने के मामले मोदी ,  योगी या चौहान की सीमा तक पंहुचना होगा। 
  राजनीति ही नहीं अपितु व्यापारिक विपणन में एक कम्पनी के प्रोडक्ट दूसरे  प्रोडक्ट के साथ आपस में प्रतियोगिता करते हैं।  जैसे कैनस्टार में  कई मिक्सर  ग्रिंडर   मॉडल  केनस्टार का सबसे अधिक बिकने वाला मॉडल स्टालियन  मॉडल से भी प्रतियोगिता करते रहते हैं।  सिम्फोनी का सूमो कूलर मॉडल सिम्फोनी के अन्य मॉडलों से पर्तिस्पर्धा करता रहता है।  इसी तरह धामी को मोदी व योगी की छवि से प्रतिष्पर्धा करनी ही होगी।   
-
 योजनाओं की क्रियान्वयन आवश्यक  व दुनिया को बतलाना भी आवश्यक है -
 मोदी या योगी की छवि वोटर रिझाऊ बनी है तो  कारण केवल  प्रबल हिन्दू आकर्षण नहीं रहा है अपितु दोनों राजनीतिज्ञों की छवि प्रचंड वक्त , व जन लाभ की योजनाओं को क्रियान्वयन वाले प्रशाशक की निर्मित हुयी है।  मोदी गुजरात में योजनाओं को धरातल पर लाने वाले मुख्य मंत्री रूप में प्रसिद्ध हुए व अब दिल्ली में भी भारतियों ने देखा कि मोदी केवल रिझाऊ भाषणबाज नहीं अपितु जन लुभाउ योजनाओं को धरातल पर लाने वाले प्रधान मंत्री सिद्ध हुए हैं यथा शौचालय , गैस सिलिंडर की सुविधा , २४ घंटे बिजली , जहां बिजली नहीं वहां बिजली मिलना , हर घरको पानी , जैसे जन हितकारी योजनाओं का क्रियान्वयन हुआ है।  योगी ने इन योजनाओं को उत्तर प्रदेश में क्रियान्वयित ही नहीं किया अपितु  उत्तर प्रदेश की जनता को बतलाया व लोगों को यकीन भी आया क्योंकि धरती पर योजना दिख भी रहीं थीं।  योगी ने विज्ञापनों , जन सम्पर्क माध्यमों से जनता को बतलाया व जतलाया भी।
     २०१७ से २०२२ तक  योगी द्वारा उत्तर प्रदेश के पर्यटक स्थलों जैसे अयोध्या , वाराणसी व चित्रकूट को  पर्यटन मामले में नए रूप में देकर उत्तर प्रदेश की छवि में १८० अंश का परिवर्तन कर योगी ने अपनी छवि भी चमकाई।
  राज्य स्तर के महामार्ग  राष्ट्रीय महामार्गों  व ग्राम सड़कों का जाल , मेडिकल कॉलेजों में वृद्धि आदि कई जनउपयोगी योजनाए उत्तर प्रदेश में धरातल पर दिखीं व योगी ने जनता के मन में  छवि निर्मित की  कि  योगी जन हितकारी योजनाओं को जमीनी धरातल में लाने में सक्षम है। 
               इसी तरह योगी को हिन्दू मसीहा भी बनना ही था।    शपथ ग्रहण उपरान्त  सर्व प्रथम योगी का बुलडोजर 'अनधिकृत मांश कारखानों या बुच्चड़खानों पर चला व कई अनधिकृत बूचड़ खाने ताबड़ तोड़ बंद करवा दिए गए।  यह एक सोची समझी चाल थी।  जिला या ब्लॉक स्तर पर जनपद अधिकारी अपने स्तर पर अनधिकृत बुचड़खानों को बंद करते रहते हैं व यह सब न्यायोचित होता है कि अनधिकृत या पर्यावरण को  हानि पंहुचाने वाले बूचड़खाने बंद हों।  योगी ने  अनधकृत व पर्यावरण को हानिकारी बूचड़खानों को एक ही झटके में राज्य स्तर पर बंद करवा डाला। बूचड़खाना बंद करने के समाचार को राष्ट्रीय स्तर के माध्यमों में बड़ी जगह मिली।  कानूनी व सामजिक लाभ दृष्टि से यह कार्य सही था।  किन्तु  अधिसंख्य बूचड़खानों के मालिक मुस्लिम होने से आदित्यनाथ की छवि मुस्लिम विरोधी निर्मित हुयी किन्तु हिन्दुओं में हिन्दू धर्म रक्षक की ही छवि निर्मित हुयी। 
   अयोध्या में हर दीपावली में   भव्य व राष्ट्रीय व अंतर्राष्ट्रीय स्तर पर दीपउत्स्व (गिनीज बुक रिकॉर्ड ) मनाना भी योगी की हिन्दू रक्षक की छवि में वृद्धि करता गया।  वाराणसी में सुधार व कई कार्यकर्म , प्रयाग राज का रूपांतर , प्रयागराज में भव्य व आधुनिक तकनीक  स्तर पर कुम्भ मेला का कार्यक्रम ने भी योगी की हिन्दू रक्षक छवि में अति वृद्धि की।
-
    संक्षेप में कहें तो धामी को भी उत्तराखंड में जनता के प्रिय योजनाओं को कार्यान्वयित करना होगा व कई योजनाएं २०२४ तक पूरे करवाने हेतु एड़ी  चोटी का जोर लगाना होगा।  जो योजनाएं केंद्र व वर्ल्ड बैंक जैसे संस्थानों की हैं (जहां धन  प्राप्त हो  रहा है,  सुगम भी है ) उन्हें तेजी से पूरा करना या करवाना होगा जिससे दिखे कि  धामी कामगति मुख्य मंत्री है। त्रिवेंद्र सिंह के जैसे सुस्त  (छवि की बात हो रही है ) नहीं होना चाहिए और तीर्थ सिंह जैसे मुर्कतापूर्ण बयान तो बिलकुल नहीं देने चाहिए। या निशंक जैसे बड़बोला किन्तु काम में फिस्सड्डी भी नहीं होना चाहिए (छवि की चर्चा हो रही है ।

              धामी को यूनिफॉर्म  सिविल कोड नियम  (UCC ) विधान सभा लाने में शीघ्रता करनी चाहिए और जनसंख्या नियंत्रण क़ानून विधान सभा में लाना चाहिए व जनसम्पर्क साधनों  से पूरे भारत में अपनी कट्टर हिंदी रक्षक की छवि निर्ममित करनी होगी कि  अन्य क्षेत्रों में  चुनावों में  भाजपा के प्रचार हेतु  धामी की मांग आये । 
 मोदी की छवि गुजरात में ही एक शीघ्र  निर्णय लेने वाले  राजनेता की बन गयी थी। अनिर्णय व मोदी दो छोर हैं की छवि बनी है।  उसी तरह योगी  शीघ्र निर्णय करने   वाला व अपने निर्णय पर ठीके रहने वाले राजनेता की ही निर्मित हुयी है।  धामी को भी निर्णय लेने वाला राजनेता की छवि निर्मित करनी ही होगी साथ में ना घूस )  खाऊंगा ना  (घूस ) खिलाऊंगा की छवि भी बरकरार रखनी होगी। 
उत्तराखंड को धार्मिक पर्यटक क्षेत्र से अतिरिक्त अन्य क्षेत्रों में उच्चता हासिल करना। शिक्षा निर्यात को भी महत्वपूर्ण स्थान मिलना आवश्यक है। 
-
 धामी को मोदी व योगी की छवि निकट  छवि निर्माण में निम्न कुछ सिद्धांतों को अपनाना आवश्यक है
 -
मौलिक सोच की छवि - धामी को मौलिक , विशेष सोच की छवि निर्मित करनी ही होगी। 
निष्कपट , ईमानदार , विश्वसनीय राजनीतिज्ञ की छवि - धामी को मोदी व योगी के निकट की छवि प्राप्ति हेतु एक निष्कपट राजनीतिज्ञ की छवि तो निर्मित करनी ही होगी। अभी तक धामी की छवि ईमानदार नेता की बनी है है।  प्रस्तुत छवि को नई ऊंचाई देनी ही होगी।
समझदार - किसी भी राजनीतिज्ञ को समद्दार व्यक्ति की छवि निर्मित करनी ही चाहिए। 
धाकड़  नेता - आज की जनता को भाजपा में धाकड़ नेता के प्रति रूचि अधिक है जो सही व शीघ्र निर्णय ले सके व भ्रष्ट नेताओं , अधिकारियों , माफियों पर वार कर सके। धामी को भी धाकड़ नेता की छवि निर्माण करनी ही होगि कि जनता धामी के नाम पर २०२४ में लोक सभा हेतु भाजपा को जिता  दे।
निरंतरता  व अडिग - धामी को अडिग नेता की छवि निर्माण आवश्यक है। 
प्रत्येक कृत्य  का दिखना -  धामी को पता ही होगा कि राजनीतिज्ञ के हर कामगार कार्य जनता को दिखना चाहिए वा सभी भागीदारों (स्टेकहोल्डरों ) को जानकारी भी होनी चाहिए।  नरेंद्र मोदी की यह सबसे बड़ी विशेषता रही है कि  प्रत्येक जनहित के कार्यों की जानकारी जनता को मिल जाती है। 
धामी का महत्व - प्रत्येक राजनीतिज्ञ की राजनातिक उन्नति तभी होती है जब राजनीतिज्ञ की जनता हेतु , दाल हेतु महत्व साबित हो।  धामी को भी अपना राजनैतिक महत्व साबित करना होगा तभी २०२४ में जनता धामी की सुनेगी व उत्तराखंड से लोकसभा की  ५ के ५ सीटें भाजपा को दे सके। 
डिजिटल माध्यम पर छा जाना -  पारंपरिक माध्यमों के अतिरिक्त धामी को डिजिटल मीडिया में प्रशंसा पानी होगी।
जनसम्पर्क में विशेषज्ञता - धामी को अपना जन सम्पर्क मशीनरी  इतना सक्षम तैयार करना होगा कि  धामी राष्ह्ट्रीय नेता के कद के नेता कहे जांय।
उपयोगी  सलाहकार - धामी को राजनीति हेतु कामगति के सलाहकार ही चुनना चाहिए।  चमचों के स्थान पर कम्पीटेटिव कंसल्टेंट सही होता है। 
   संक्षिप्त में निष्कर्ष निकलता है कि  वर्तमान मुख्य मंत्री पुष्कर सिंह धामी को  इंटरप्रोडक्ट कम्पीटिशन मॉडल सिद्धांत अनुसार मोदी व योगी की छवि से प्रतिष्पर्धा करनी पड़ेगी और जनता के मध्य छवि मामले में धामी को  ऐसे  ब्रांडिंग कार्य करने आवश्यक हैं कि वे २०२४ का लोक सभा चुनाव भाजपा को जीता सकें और अन्य प्रदेशों में उन्हें भाजपा हेतु चुनावों  प्रचार (स्टार प्रचारक  )  बुलाया जाय।  इसके लिए धामी को हिन्दू रक्षक , धाकड़ , ईमानदार , भरस्टाचार भगाऊ ,धाकड़ , निर्णय लेने में सक्षम नेता की छवि निर्माण करना ही होगा।  इन उद्देश्यों की प्राप्ति तभी होगी जब धामी उत्तराखंड के विकास हेतु विशेष कार्य करेंगे। 
-
 

 Copyright@ Bhishma Kukreti , Mumbai 2022   
 ,  Political Marketing articles will be continued in next chapter
राजनीतिक विपनण न  : योग   सिद्धांत  पर  श्रृंखला ,  राजनैतिक ब्रैंडिंग  , राजनीति में ब्रैंडिंग , पोलिटिकल मार्केटिंग ,  राजनैतिक ब्रैंडिंग , राजनीति में छवि बिगड़ने के अवसर ,  राजनैतिक  विपणन, राजनीति  छवि  निर्माण सिद्धांत  आधारित  लेख शेष आगे .,Political Marketing , Political Branding , Tips for Political actvists for getting noticed by High Command


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
श्री संत सदा नन्द कुकरेती का योगदान

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
ढोल ने कुमाऊं -गढ़वाल में कब  प्रवेश किया ?

आलेख: भीष्म  कुकरेती

 ढोल भारत का अवनद्ध वाद्यों में एक महत्वपूर्ण वाद्य है।  ढोल हमारे समाज में इतना घुल गया है किआप किसी भी पुस्तक को पढ़ें तो लिखा पायेंगे कि ढोल भारत का एक प्राचीन पोला -खाल वाद्य है।  जैसे उत्तराखंडी कद्दू , मकई को पहाड़ों का परम्परागत   भोजन समझते हैं।  वास्तव में ढोल भारत में पन्द्रहवीं सदी में आया व दो शताब्दी में इतना प्रसिद्ध हो चला कि ढोल को प्राचीनतम वाद्य माना जाने लगा।
ढोल है तो डमरू , हुडकी , मृदंग की जाति का वाद्य किन्तु ढोल मृदंग या दुंदभि  की बनावट व बजाने की रीती में बहुत अधिक अंतर है।  ढोल का आकार एक फुट के वास का होता है व मध्य व मुख भाग लगभग एक ही आकार के होते हैं।  ढोल को एक तरफ से टेढ़ी लांकुड़ व दूसरे हिस्से को हाथ से बजाया जाता है जब कि दमाऊ  को दो लांकुड़ों से बजाया जाता है।
       ढोल का संदर्भ किसी भी प्राचीन भारतीय संगीत पुस्तकों में कहीं नहीं मिलता केवल 1800 सदी में रची पुस्तक संगीतसार में ढोल का पहली बार किसी भारतीय संगीत साहित्य में वर्णन हुआ है।  इससे पहले आईने अकबरी में ही ढोल वर्णन मिलता है।

                       क्या सिंधु घाटी सभ्यता में ढोल था ?
 सौम्य वाजपेयी तिवारी (हिंदुस्तान टाइम्स , 16 /8/2016 ) में संगीत अन्वेषक शैल व्यास के हवाले से टिप्पणी करती हैं कि धातु उपकरण , घटम के अतिरिक्त कुछ ऐसे वाद्य यंत्र सिंधु घाटी समाज उपयोग करता था जो ढोल , ताशा , मंजीरा व गोंग जैसे।  इससे सिद्ध होता है बल सिंधु घाटी सभ्यता में ढोल प्रयोग नहीं होता था।

   वैदिक साहित्य में ढोल
वेदों में दुंदभि , भू दुंदभि घटम , तालव का उल्लेख हुआ है (चैतन्य कुंटे, स्वर गंगा फॉउंडेशन )

उपनिषद आदि में चरम थाप वाद्य यंत्र
उपनिषदों में कई वीणाओं का उल्लेख अधिक हुआ है चरम थाप वाद्य यंत्रों का उल्लेख शायद हुआ ही नहीं।

पुराणों में चरम थाप वाद्य यंत्र
पुराणों में मृदंग , पाणव , भृग , दारदुरा , अनाका , मुराजा का उल्लेख है किन्तु ढोल जैसा जो लान्कुड़ व हाथ की थाप से बजाया जाने वाले चरम वाद्य यंत्र का जिक्र पुराणों में नहीं मिलता (संदर्भ २ )
वायु पुराण में मरदाला , दुंदभि , डिंडिम  उल्लेख है (,  प्रेमलता शर्मा , इंडियन म्यूजिक पृष्ठ 26 )मार्कण्डेय पुराण (9 वीं सदी ) में मृदंग , दरदुरा , दुंदभि , मृदंग , पानव का उल्लेख हुआ है किन्तु  ढोल शब्द अनुपस्थित  है।

   महाकाव्यों , बौद्ध व जैन साहित्य में ढोल
  महाकाव्यों , बौद्ध व जैन साहित्य में डमरू  मर्दुक ,  दुंदभि  डिंडिम , मृदंग का  उल्लेख अवश्य मिलता है किन्तु ढोल शब्द नहीं मिलता।  अजंता एलोरा , कोणार्क आदि मंदिरों , देवालयों में ढोल नहीं मिलता।
    गुप्त कालीन तीसरी सदी रचित नाट्य शास्त्र में ढोल
भरत नाट्य शास्त्र में मृदंग , त्रिपुष्कर , दार्दुर , दुंदभि  पानव , डफ्फ , जल्लारी का उल्लेख तो मिलता है किन्तु ढोल शब्द व इससे मिलता जुलता वाद्य यंत्र नदारद है।
तमिल साहित्य पुराणानुरू (100 -200 ई )
तमिल साहित्य में चरम थाप वाद्य यंत्रों को बड़ा सम्मान दिया गया है व इनको युद्ध वाद्य यन्यत्र , न्याय वाद्य यंत्र व बलि वाद्य यंत्र में विभाजित किया गया है। ढोल प्राचीन तमिल साहित्य में भी उल्लेखित नहीं है।
कालिदास साहित्य
कालिदास साहित्य में मृदंग  पुष्कर , मरजाजा , मरदाला जैसे चरम थाप वाद्य यंत्रों का उल्लेख हुआ है।
( पुराण से कालिदास तक संदर्भ , प्रेमलता शर्मा , इंडियन म्यूजिक )

   मध्य कालीन नारदकृत संगीत मकरंद में चर्म  थाप वाद्य यंत्र

संगीत मकरंद में ढोल उल्लेख नहीं मिलता है

   तेरहवीं सदी का संगीत रत्नाकर पुस्तक

संगीत रत्नाकर पुस्तक में मृदंग , दुंदभि , तुम्ब्की , घट , मर्दल , दार्दुल , हुड़का ( हुड़की ) कुडुका , सेलुका , ढक्का , डमरुक , रुन्जा का ही उल्लेख है (चैतन्य कुंटे )

  सुलतान काल व ततपश्चात में वाद्य यंत्र
आमिर खुशरो ने दुहुल का उल्लेख किया है (इजाज इ खुसरवी ) और खुसरो को सितार व तबला का जनक भी माना जाता है।

भक्ति काल
दक्षिण व उत्तर दोनों क्षेत्रों के भक्ति कालीन साहित्य में  मृदंग का ाहिक उल्लेख हुआ है। 15 वीं सदी के विजयनगर कालीन   अरुणागिरि नाथ साहित्य में डिंडिम का उल्लेख हुआ है।
        आईने अकबरी
आईने अकबरी में चर्म  वाद्यों में नक्कारा /नगाड़ा , , ढोलक /डुहुल , पुखबाजा , तबला का उल्लेख मिलता है। (आईने अकबरी , वॉल 3 1894 एसियाटिक सोसिटी ऑफ बंगाल पृष्ठ  254 )
प्रथम बार भारतीय साहित्य में आईने अकबरी में ही आवज (जैसे ढोल ), दुहूल  (ढोल समान ) , धेडा (छोटे आकार का ढोल ) का  मिलता है ( दिलीप रंजन बरथाकार , 2003 , , द म्यूजिक ऐंड  इंस्ट्रूमेंट्स ऑफ नार्थ ईस्टर्न  इण्डिया,  मित्तल पब्लिकेशन दिल्ली , भारत पृष्ठ 31 ). आईने अकबरी में नगाड़ों द्वारा नौबत शब्द का प्रयोग हुआ है जो भारत में कई क्षेत्रों में प्रयोग होता है जैसे गढ़वाल व गजरात में दमाऊ से नौबत बजायी जाती है
     इससे साफ़ जाहिर होता है बल ढोल (दुहुल DUHUL ) का बिगड़ा रूप है , तुलसीदास का प्रसिद्ध दोहा ढोल नारी ताड़न के अधिकारी भी कहीं न कहीं  अकबर काल में ढोल की जानकारी देता है
    खोजों के अनुसार duhul तुर्किस्तान , अर्मेनिया क्षेत्र का प्राचीनतम पारम्परिक चर्म थाप वाद्य  है जो अपनी विशेषताओं के कारण ईरान में प्रसिद्ध हुआ और अकबर काल में भारत आया।  चूँकि ढोल संगीत में ऊर्जा है व सोते हुए लुंज को भी नाचने को बाध्य कर लेता है तो यह बाद्य भारत में इतना प्रसिद्ध हुआ कि लोक देव पूजाओं का हिस्सा बन बैठा।
जहां तक पर्वतीय उत्तराखंड में ढोल प्रवेश का प्रश्न है अभी तक इस विषय पर कोई वैज्ञानिक खोजों का कार्य शुरू नहीं हुआ है।  इतिहासकार , संस्कृति विश्लेषक जिस प्रकार आलू , मकई , कद्दू को गढ़वाल -कुमाऊं का प्राचीन भोज्य पदार्थ मानकर चलते हैं वैसे ही ढोल  को कुमाऊं -गढ़वाल का प्राचीनतम वाद्य लिख बैठते हैं।
    इस लेखक के गणित अनुसार यदि ढोल उपयोग राज दरबार में प्रारम्भ हुआ होगा तो वह कुमाऊं दरबार में शुरू हुआ होगा।  कुमाऊं राजाओं के अकबर से लेकर शाहजहां से अधिक अच्छे संबंध थे और कुमाऊं राजनेयिक गढ़वाली राजनैयिकों के बनिस्पत दिल्ली दरबार अधिक आते जाते थे तो संभवत: चंद राजा पहले पहल ढोल लाये होंगे. .चूँकि नौबत संस्कृति प्रचलित हुयी तो कहा जा सकता है बल ढोल दमाऊ पहले पहल राज दरबार में ही प्रचलित हुए होंगे।  बड़ा मंगण /प्रशंसा जागर भी इसी ओर इंगित करते हैं बल ढोल वादन संस्कृति राज दरबार से ही प्रचलित हुयी होगी।  इस लेखक के अनुमान से श्रीनगर में सुलेमान शिकोह के साथ  ढोल का अधिक उपयोग  यदि समाज ने ढोल अपनाया तो ढोल बिजनौर , हरिद्वार , बरेली,  पीलीभीत से भाभर -तराई भाग में पहले प्रसिद्ध हुआ होगा और ततपश्चात पर्वतीय क्षेत्रों में प्रचलित हुआ ।  अनुमान किया जा सकता है ढोल गढ़वाल -कुमाऊं में अठारहवीं सदी में प्रचलित  हुआ व ब्रिटिश शासन में जब समृद्धि आयी तो थोकदारों ने ढोल वादकों को अधिक परिश्रय दिया।  अर्थात ढोल का अधिक प्रचलन ब्रिटिश काल में ही हुआ।  उत्तराखंड के पर्वतीय क्षेत्रों में ढोल प्राचीन नहीं अपितु आधुनिक वाद्य ही है के समर्थन में एक तर्क यह भी है कि ढोल निर्माण गढ़वाली या कुमाउँनी नहीं  करते थे और ब्रिटिश  काल के अंत में भी नहीं।  ब्रिटिश काल में श्रीनगर में भी ढोल व्यापार मुस्लिम व्यापारी करते थे ना कि गढ़वाली।
 ढोल सागर को भी गढ़वाली बोली का साहित्य बताया जाता है जबकि ढोल सागर ब्रज भाषायी साहित्य है और उसमे गढ़वाली नाममात्र की है।  इस दृष्टि से भी ढोल प्राचीन वाद्य नहीं कहा जा सकता है। 
 
संदर्भ -
२- शोधगंगा inflinet.ac.in

Copyright @Bhishma  Kukreti , Mumbai , October 2018

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

 द्वी बीजुं  कथा
-
गढ़वळि  बाल कथा (सांख्य योग से प्रेरित )
-
प्र . भीष्म कुकरेती
-
बरखा शुरू हूण इ  वळ  छे।  तैबारी इ डक्खू  एक पक्यूं  पपीता खांद खांद  अपण  रुस्वड़ से भैर आयी।  पपीता खांद खांद  डक्खू  का हाथ म द्वी पपीता क बीज दिखेन।  डक्खून द्वी बीज   तौळ क उपजाऊ  सग्वड़ म चुलै  देन।  पपीता भौत मिट्ठु  अर पूरा पक्यूं छौ।  द्वी बीज बि जमण लैक  हुयां  छा। 
एक बीजन अपण मन इ मनम  ब्वाल -" मीन जमण च , मीन जमण च।  मि अपण जलड़ भूमि पुटुक  भिजलु अर तख म्यार जलड़ शक्ति से जम जाला. मि तब मथि  तरफ अपण कोम्पल उगौलु।  मेरी सुंदर कमल कली तब धीरे धीरे  मेरी पत्ती आली अर फिर डंठल बि ाली धीरे धीरे मि एक छुट पेड़ बण जौलु।  अर  कुछ वर्षों उपरान्त मि परिपक्व पेड़ बण जौलू।  में पर खूब बड़ा बड़ा  फल आला।  फिर लोग फल खाला अर  बीज इना ऊना चुलाला तो म्यार नया नया पेड़ उग जाला।  मि  तै जमीन पुटुक धंसण  चयेंद। "
 इथगा म बरखा आयी अर  यू  बीज जमीन पुटुक जनमणो  तयारी म लग गे।  कुछ वर्ष बाद यु बड़ो पेड़ बण गे  छौ।
 दुसर  तरफ हैंको बीज बि जमीन म पड्यूं  छौ  पर घंघतोळ (विभ्रांति ) म छौ तैन  मन म ब्वाल " जु मि अपण जलड़  भूमि पुटुक  लिजौलू अर  जु तौळ  माट स्थान पर  पौड़   ऐ  जाल , तौळ  अंध्यर  बि  होलु  हि  अर  अंध्यर मने अणभर्वस , फिर पौड़  आयी गे  तो  मेरो परिश्रम  अनर्थक चल जालो।  म्यार खोळ  से कोम्पल  आइ  गे  अर  गंडेळन खाइ  दे  तो बि  म्यार परिश्रम निष्फल ह्वे  जालो।  माना कि  मि  जामि  बि  गे  अर  क्वी बच्चा पत्तों तै तोड़ि  द्यावो त बि म्यार परिश्रम निष्फल हि  ह्वालो।  मि कुछ दिन जग्वाळ  करदो तब जमुल     "
यु नकारत्मक बीज नकारत्मक इ  सुचणु  राइ  अर  समौ  रौंद  नि  जाम।  एक दिन कुखड़  पिंजरा से फूची  ऐन  अर माट तै रदबदोलण लग गेन अर एक कुखुड़  तै स्यु पपीता बीज दिखे अर  वैन  स्यु बीज घू ळ  दे।  एक संभावना इनम  समाप्त ह्वे गे।
 कथा क सार च - जु सकारात्मक अर  बड़  सुचद  स्यु हि सफलता पांद।  नकारात्मक सोच वळ असफल ही हूंद। 





Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
मासौ सैंण नैली बाजार रामलीला हवाई
पब्लिका बीच मंजू भली बांद राई। 

जूनी को गरण  हे मंजू , जूनी को गरण  हे मंजू
राति बारा बजी हवाई सीता कु हरण।
 
मसौ सैंण नैली बाजार रामलीला हवाई
पब्लिका बीच मंजू भली बांद राई। 

खाई जाला आम हे मंजू, खाई जाला आम
मासो सैंण ऐकी मंजू ह्वेगे बदनाम।

मसौ सैंण नैली बाजार रामलीला हवाई
पब्लिका बीच मंजू भली बांद राई। 

कपड़ों को थान हे मंजू, कपड़ों को थान
नैली बाजार आंदि मंजू रामलीला का बान।

मसौ सैंण नैली बाजार रामलीला हवाई
पब्लिका बीच मंजू भली बांद राई। 

पाणी को गिलास हे मंजू पाटीसैण प्यूला
म्यारु यनु विचार चा मंजू ब्याऊ कैरी द्यूला।

 मसौ सैंण नैली बाजार रामलीला हवाई
पब्लिका बीच मंजू भली बांद राई। 

- लोक गीत।

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
श्री वृहस्पतिवार बर्त कथा
-

अनिता नैथानी ढौंडियाल
-
-हिन्दू धर्म शास्त्रों मा गुरुवार वृहस्पति देव कु दिन मनै जान्द।नौ ग्रहों मा वृहस्पति सबसे भारी मनै गी।ये वास्ता ये दिन क्वी भारी काम करणै मनाही च। किले कि इन मनै जांद कि भारी काम करण से जीवन मा वृहस्पति ग्रह कु असर हलकू या कम ह्वे जांद।यांकां अलावा ज्योतिष मा वृहस्पति ग्रह तैं गुरु , शिक्षा अर धर्म कु कारक भि मने गी। गुरु ग्रह कमजोर होण पर पढै लिखै अर धर्म-कर्म मा लगाव कम होंद। हिन्दू धर्म की मान्यताओं क अनुसार ये दिन बाल धोण ठीक नि मनै जांद,किलै कि जनन्यूं कि कुंडली मा गुरु ग्रह पति अर संतान कु कारक होंद जां से बाल धोणन दुय्यूं क जीवन पर अशुभ प्रभाव पड़दू।ये दिन बाल अर नंग कटण भि अशुभ मनै गी।जन वृहस्पति ग्रह कु असर शरीर पर पड़दू उनी येकु असर घौर पर भि पड़दू कथा भारत वर्ष मा एक प्रतापी राजा राज करदू छौ।वु भौत दानी,गरीबौं अर बामणौं की मदद करदू छौ। य बात वेकी रानी तैं अच्छी नि लगदी छै।वा दान धरम, पूजा पाठ कुछ नि करदी छै। एक दिन राजा शिकारौ जंगल मा गै अर रानी महल मा यखुली छै।वे टैम वृहस्पति देव जोगी भेसम महल मा भीख मगणूं ऐनी पर रानीन भीख देणू ना बोल दे अर बोली कि हे जोगी माराज मि दान पून्न से परेशान ह्वे ग्यूं मेरु मालिक भी भौत दान कैरी सौब रुप्या पैसा लुटयनी।मेरी इच्छा च कि यु धन धान्य सौब खतम ह्वे जाव फिर न रालू बांस न बजली बांसुरी। जोगीन बोली देवी तु बड़ी अजीब छै। धन संतान तसबी चांदन। पुत्र अर लक्ष्मी त पापी क घरम भि होण चैंदीं। यदि तुमुम जादा च त गरीबौं तैं खाणू द्यावा,प्याव बणावा,धरमशाला बणावा , गरीब कुंवारी नौन्यूं कु ब्यो करावा अर इना भौत काम छन जांसे तुम लोक परलोक मा परसिदह्वे जैला।पर राणी पर क्वी फरक नि प्वाड़।वीन बोली मी तैं इनु धन नि चैंदु जैतैं मि जगा जगा बटणू रौं जोगीन बोली जन तेरी इच्छा।तू इन कर वृहस्पतिवरौ घौर लीपी पीला माटन मुंड ध्वैकी नहे खूब कपड़ा ध्वे,इन कन्न से सब धन धान्य खतम ह्वे जालू। इतगा बोली जोगी गायब ह्वेगी। जोगीन जन बतै राणीन उनी करी। केवल तीन वृहस्पतिवार मा ही वींकू सौब धन संपत्ति खतम ह्वेगी खाणू क भी लाला पड़ ग्यनी। एक दिन राजन राणी तैं बोली तू यखी रौ मि हैंका देश जांदूं किलैकि यख मैं तैं सब पछणदन इलै मि क्वी छोट्टू काम नि कर सकदू अर राजा परदेस चल गी। वख वु जंगल बटी लखड़ा काटी शैरम बेची अपणु जीवन जींण लगी। इना राणी अर वींकी दासी दुःखी ह्वे गैनी। एक बार राणी अर दासीन सात दिन तक खाणू नि खै त राणीन दासी मा बोली यख नजीकम मेरी बैण रौंदी तु वीम जैकी कुछ लिऔ वा भौत धनवान च। दासी राणीक बैणीम गै। वे दिन गुरुवार छौ अर राणीकी बैण वृहस्पतिवारै बर्त कथा सुणणी छै।दासी न राणी कु रैबार दे पर बैणीन क्वी जवाब नि दे त दासी दुःखी ह्वे जांद अर गुस्सा भी। दासी नराणी तैं सब बतै।राणी भि अपड़ा भाग तैं दोष देंदी। उना राणी कि बैणी न सोची कि मेरी बैणी दासी ऐ पर मिन वींतै क्वी जवाब नि दे यांसे वा दुःखी ह्वे होली। कथा अर पूजा पूरी कैकी वाअपणी बैणी क घौर गै अर बोली कि हे बैणी मि वृहस्पतिवारै बर्त कथा करणू छौ त मि दासी दगड़ नि बचै सक्यूं किलै कि जब तक कथा पूरी होंदी तबरि तक न उठद छन न बच्योंदा छन इलै अब बतौ क्य बात छ तब राणीन सैरी बात बतै। राणी कि बैणीन बोली देख भगवान वृहस्पति देव सब्यों की मनोकामना पूरी करदन।देख सैद तुमरा घौरम अनाज रख्यूं हो। पैली त राणी तैं विश्वास नि ह्वे पर बैणी क बोन्न पर वीन दासी तैं भितर भेजी त सच माभितर अनाजौ घौड़ू भ्वर्यूं छौ।इ देखी दासी झक रै गे। तब दासी न राणी मा बोली कि हे राणी जब हम खाणू नि खादां त हम बर्त ही त करदां त किलै न हम यूं से बर्त कथा की विधि पूछी कि हम भी बर्त करां।

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

शनिवार  व्रत  कथा
-

सर्वप्रिय लेखिका अनिता नैथानी ढौंडियाल
-
 एक बार सब्या नौग्रहौं सूर्य, चंद्र, मंगल, बुध, वृहस्पति ,शुक्र,शनि, राहु और केतु मा बहस ह्वेगी कि सम्मा बड़ु कु छ।सबी आपस मा लड़ण लग्गैं अर क्वी फैसला नि होण पर देवराज इन्द्र म फैसला करणू पौंछ गेनी। इन्द्र ईं बात से घबरैं गेनी अर फैसला करणू ना बोल दे। पर ऊन सला दे कि इबरी धरती मा भौत सच्चू राजा बिक्रमादित्य छ,वी ईं बातौं फैसला कर सकदन। सब्या ग्रह एक दगड़ राजम पौंच गेनी अर अपण बात बतै।अर फैसला करणू बोली।राजा भौत परेशान ह्वेगी कि कैतैं बि छ्वटु बतै त वु नाराज ह्वे सकदू।तब राजा दिमाग मा एक तरकीब ए। वेन सोना चांदी,कांसा,पितलु,कांच,रांगा ,जस्ता, अभ्रग अर लुआ सिंगासण बणवैनी अर सब्यूं तै अपणा अपणा सिंगासण मा बैठणू बोली। जु आखिरी सिंगासण मा बैठलू वी सबसे छ्वटू होलू। अब लुआ सिंगासण सबसे बादम होण से शनिदेव सबसे बाद मा बैठिनी।ए वास्ता वी सबसे छ्वटा मनै गेनी।ऊन सोची कि यु राजन जाणबूजी करी।ऊन नाराज ह्वेकि राजम बोली कि हे राजा तू मैं तैं नि जणदू। सूरज एक राश मा एक मैना, चन्द्रमा सवा द्वी मैना द्वी दिन, मंगल डेढ़ मैना, वृहस्पति तेरा मैना,बुध अर शुक्र एक एक मैना घुमदन, पर मी ढै से सड़े सात साल तक रौंदु। बड़ौ बड़ौ कु बिणास कर्यूं च मेरू। श्री राम की साढ़ेसाती औंण पर ऊंतै बणवास ह्वे,रावण तैं बांदरौं कि सेना से हरण पोड़, अब तू सावधान रै। इन बोली शनिदेव नाराज ह्वे किवख बटीचल गेनी। कुछ टैम बाद राजा की साढ़ेसाती ए ।तब शनिदेव घोणौं कु ब्यपारी बणी वख ऐ ऊं दगड़ी भौत कै बड़ियां घोड़ा छा। जब राजा तैं पता चली त वेन अपड़ा घोड़ा वाला तैं बड़िया बड़ियां घोड़ा लेणू बोली त वेन कै बड़िया घोड़ा लेनी अर एक सबसे बड़िया घोड़ा राजा तैं दे।जन्नी राजा वे घोड़ा मा बैठि वु घोड़ा जंगल मा भाग गि अर गैब ह्वेगी अर राजा भूकु तीसू भटगुणूं रै।तब एक ग्वेरन वे तैं पाणी पिलै।राजन खुश ह्वेकि वेतैं अपणी गुंठी देदे। अर अफु नगरौ चल गी वख वेन अपणु नौ उज्जैनौ रौण वालू वीका बतै। वख एक सेठा दुकानम पाणी पेकि आराम करी ।किसमत से वेदिन सेठै भौत बड़ी बिक्री ह्वे।सेठ खुश ह्वेकि वेतैं अफु दगड़ अपणा घौर लीगी अर खाणू पेणू खलै। वख वे तैं खूंटी पर हार टग्यूं दिखे जैतैं व खूंटी घुलणी छै । थोड़ा देरम वु हार गैब ह्वेगी । जब सेठन देखी कि हार गैब ह्वेगी त वेन समजी कि वीका नी चोरी होलू। वेन वीका तैं कोतवाल म पकड़वै दे। फिर राजान भि वेतैं चोर समजी हाथ खुट्टा कटवैकी नगर से भैर फिंकवै दे।वख एक तेली तैं वे पर दया ऐ अर वेन वीका तैं अपड़ी गाड़ी मा बैठै दे।वु अपणी जीबन बल्दूं तैं हंकण लग गी। वे टैम राजा की शनि दशा खतम ह्वेगी बषगाल औंण पर वु मल्हार गाण बैठ गी।उबरी वु जै नगर मा छौ वखै राजकुमारी मनभावनी तैं वु इतगा अच्छू लगी कि वीन मन ही मन कसम खै कि वा वे राग गाण वाला दगड़ हि ब्यो कल्ली।वीन दासी तैं वे तैं ढुंढणू भेजी। दासी न बतै कि वु एक चौरंगिया च। पर राजकुमारी नि मानी।अगला दिन वा अनशन पर बैठ गी कि ब्यो कल्ली त वे ही दगड़। जब भौत समझौण पर भी नि मानी त राजन वे तेली तैं बुलै अर ब्यो की तैय्यरी करणू बोली। तब वेकू ब्यो वीं राजकुमारी दगड़ ह्वे। एक दिन सैदीं दां सुपिना मा शनिदेव न राजा मा बोली कि देखी तुमुन मैं तैं छ्वटु बतै कि कतगा दुःख झेली। तब राजन वूंसे माफी मांगी प्रार्थना करी कि हे शनिदेव जन दुःख मैं तैं दे कै हौर तैं नि देनी। शनिदेव मान गेनी अर बोली कि जु मेरी कथा अर बर्त करलू वेतैं मेरी कै भि दशा मा क्वी दुःख नि होलु।जु हमेशा मेरू ध्यान करलू,अर किरमोलौं तैं आटू देलू वेका सब मनोरथ परा होला। तब राजा हाथ खुट्टा भी वापस कर देनी। सुबेर राजकुमारीन देखी त वा हकबक रैगी। तब वीकन वींतै बतै कि वु उज्जैन कु राजा विक्रमादित्य च। सब्या भौत खुश ह्वेनी।सेठन जब सुणी त वु खटृटौं मा पोड़ी माफी मंगण लगी।राजन बोली कि यु त शनिदेवौ प्रकोप छौऔ। या मा कैकू क्वी दोस नी च। तब सेठन निवेदन करी कि मै तैं शान्ति तबी मिलली जब तुम मरा घौर चली खाणू खैला।सेठन राजै खूब आवभगत करी तब सबुन देखी कि जु खूंटी हार घुलणी छै वै अब वे तैं उबलणी च।सेठन कै मोहरैं देकी राजौ कु धन्यवाद करी अर अपणी नौनी श्रीकंवरी दगड़ ब्यो करणू निवेदन करी।राजन भी खुशी से हां बोली। कुछ टैम बाद राजा अपणी द्वी राणीयूं मनभावनी अर श्रीकंवरी अरकै साजो-सामान लेकी उज्जैन नगरी तैं चली।वख भी पुरवासियौंन सीमा पर हु वेकु स्वागत करी।सैरा नगर तैं खूब सजै की सबुन खुशी मनै।राजन घोषणा करी कि मिन शनिदेव तैं छ्वटु बतै जबकि असल मा वु ही सबसे बड़ा छन। तब बटी सैरा राज्य मा शनिदेव की कथा अर पूजा नियम से होण लगी।सैरी प्रजा न भौत टैम खुशी अर आनन्द से बितै।जू क्वी बि शनिदेव की ईं कथा तैं सुणदु अर पड़दू च वेका सैरा दुःख दूर ह्वे जंदन। बर्ता दिन ईं कथा तैं जरूर पणन चैंदी।


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
सूर्य देव बर्त कथा
-
अनिता नैथानी ढौंडियाल

-

शास्त्रों क अनुसार एक साल तक लगातार हर ऐत्वारौ ये बर्त कन से सब तरै कि शरीर क पीड़ा से मुक्ति मिलदी। शास्त्रों मा लिख्यूं च कि सूर्य कु बर्त कन से शरीर निरोगु होंद अर अशुभ फल भि शुभ ह्वे जंदन। ये दिन बर्त कथा सुणण से सबी मनोकामना पूरी होंदन अर मान सम्मान धन यश अर तब्यत भी भली रैंद।यांका अलावा कैकी कुंडली मा सूर्य दोष हो त यु बर्त जरुर कन चैंद। बर्त कन्नै बिधि ये बर्त करण से पैली यु संकलप लेण जरुरी च कदगा ऐत्वार बर्त करे जाव।यांका बाद आण वाला ऐत्वार से शुरू कर सगदां। ऐत्वार सुबेर लाल कपड़ा पैरी सूर्य मंत्र कु जाप कन चैंद यांका बाद सूर्य देव तैं पाणी ,लाल चंदन,अक्षत,लाल फूल अर दुबलन अर्ध देकि पूजा कन चैंद।खाणू सूर्य असलेकी खण चैंद। खाणू मा ग्यूं क रव्ट्टी,दलिया,दूध,दै अर घी जरुर होण चैंदीं। बर्त रखी अच्छू खाणू खाण चैंद जांसे शरीर तैं तागद मिल्द।खाणू मा लोण ऐंच मा डाली नि खाण अर घाम असलेणक बाद त लोण बिल्कुल नि खाण। ये दिन चौंल मा दूद, गुड़ मिलैकि खाण से सुर्यक बुरा असर नि पोड़़द। कथा पुरणा जमनै बात च।
          एक बुढड़ी छै ज्वा हमेशा घाम औण से पैली उठी भैर जैकी अपणा चौक तैं मोलन लीपी साफ करदी छै।यांकां बाद सूर्य देव क पूजा अर्चना करदी छै अर बर्त कथा भि सुणदी छै।ये दिन सूर्य देव तैं भोग लगैकि एक बार खाणू खांदि छै। सूर्य देव वीं बुडड़ी से भौत खुश छा। जै कारण वीं तैं क्वी कष्ट नि छौ अर धन दौलत से भी भरपूर छै। जब वींकी पड़ोसनी न देखी कि वा सब तरै से सुखी च त वा वींसे जलण लगी। बुडड़ी गौड़ी नि छै इलै वा वीं पड़ोसनी क चौक बटी मोल लौंदी छै। पड़ोसी न बुडड़ी तैं परेशान कन्नू अपड़ी गौड़ी भितर बांद दे।अगला ऐत्वारौ बुडड़ी तैं चौक लिपणू मोल नि मिली त वींन सूर्य देव तैं भोग नि लगै अर ना अफू हि खाणू खै ।सैरा दिन भूकी तीसी रैकि से गी।
          अगला दिन जब वा से कि उठी त वीन देखी कि वींका चौकम एक सुंदर गौड़ी अर एक बछरू बंंध्यूं छौ वा हकबक रैगी।वीन गौड़ी तैं घास पात खलै।य देखी वींकी पड़ोसन हौर जलण लगी।पड़ोसणीन गौड़ी क समण सोना मोल देखी त वींन उ मोल उठैकि अपड़ा गौड़ा मोल वखम धैर दे।सोना मोलन पड़ोसणी भौत मलामाल ह्वेगी।बुडड़ी तैं सोना मोला बारा मा कुछ पता नि छौऔ।वा पैली तरां पूजा पाठ कथा करणी रै। जब सूर्य देव तैं पता लगी त ऊन भारी बथौं चलै दे जांसे बुडड़ीन अपणी गौड़ी भितर बांद दे। तब बुडड़ी तैं सोना मोलौ पता लगी। तब से वींन अपड़ी गौड़ी भितरी बांदी रखी। कुछ दिन मा बुडड़ी भौत र ईस ह्वेगी। अब पड़ोसणी हौर जलण लगी।वींन अपणा मालिक तैं सिखै पड़ैकि राजम भैजी।राजा सोना मोल करण वली गौड़ी देखी भौत खुश ह्वे अर गौड़ी लीग्गी। अब बुडड़ी भूकी तीसी सूर्य देव से प्रार्थना करणी छै। सूर्य देव तैं वीं पर भौत दया ऐ। वीं रात सूर्य देव राजा सुप्यन मा ऐनी अर बोली कि हे राजा बुडड़ी गौड़ी बछरु जल्दी वापस कर निथर त्वे पर भौत परेशानी ऐ जाली। राजा भौत डौर गी अर बुडड़ी गौड़ी बछरु वापस कर दे।दगड़म भौत धन दौलत देकी माफी बि मांगी।उनैं पड़ोसणी अर वींका मालिक तैं सजा बि दे।यांका बाद राजा न सैरा राज्य मा घोषणा करी कि ऐतबारौ हर क्वी बर्त करु। सूर्य देव क बर्त करण से हर क्वी धन धान्य से परिपूर्ण ह्वै जांद अर घौर बि खुशहाल ह्वै जंदन।

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
योगिनी एकादशी व्रत कथा
-
सर्वप्रिय लेखिका अनिता नैथानी ढौंडियाल
-
हिन्दू धर्म ग्रंथों मा हर इगादसी कु अलग-अलग महत्व बतयेगी यांका हि वजा से यूं कु नौं भि अलग अलग रखे गी।हर साल मा चौबीस इगादसी होंदंन। मलमास कि इगादस्यूं तैं मिलैकि इ छब्बीस ह्वे जंदन।यूं इगादस्यूं मा एक इगादसीअसाड़ा मैना कि कृष्ण पक्ष की इगादसी च जैंतै योगिनी इगादसी बोल्दन।यांकू बर्त लेण से सौब पापूं कु नास ह्वे जांद अर ये लोक मा भि सुख अर परलोक मुक्ति मिल जांदी। बर्त कथा माभारत क टैमै बात च एक बार धर्मराज युधिष्ठिर न भगवान श्री कृष्ण म बोली कि हे त्रिलोकीनाथ मिन जेटा मैना कि शुक्ल पक्ष कि निर्जला इगादसी की कथा सुणी। अब कृपा करी असाड़ा मैनै कृष्ण पक्षै इगादसी कथा सुणावा। श्रीकृष्ण भगवान न बोली हे पांडु पुत्र असाड़ा मैनै कृष्ण पक्षै इगादसी कु नौ योगिनी इगादसी च ये बर्त से सौब पाप खतम ह्वे जंदन।यु बर्त ये लोक भोगी परलोक मा मुक्ति देण वालू होंद।हे धरमराज या इगादसी तिन्नी लोकूं मा प्रसिद्ध च तुम तैं मि परणौं कि कथा सणौदु, ध्यान से सुणा। कुबेर नौ कु एक राजा अलकापुरी नौ की नगरी मा राज करदू छौ।वु शिव भक्त छौ। वेकु हेममाली नौ कु एक यक्ष सेवक छौ जु पूजा कु तैं फूल लौदु छौ।हेममाली की विशालाक्षी नौ की भौत सुंदर स्त्री छै। एक दिन वु मानसरोवर से फूल लेकि ऐ। पर फूलूं तैं रखी अपणी घौरवली दगड़ रमण कन लगी अर दुफरु ह्वेगी राजा कुबेर हेममाली का सारा लग्यूं रै जब द्वफरा ह्वेगी त वेन भौत नाराज ह्वेकि अपणा सेवकों तैं आदेश दे कि पता लगावा कि हेममाली अबी तक फूल लेकि किलै नि ऐ। जब सेवकोंन पता करी त राजा तैं सब बात बतै।य बात सूणी राजा कुबेरन हेममाली तैं बुलै।डौरन कंबदू कंबदू हेममाली राजा समण ऐ। वे देखी राजा तैं भौत गुस्सा ऐ वेकाओंट गुस्सन फफरौंणा छा। राजन बोली हे पापी तिन मेरा पूजनीय देबतौं की बेजत्ती कै देबतौं क देव शिवजी कु अपमान कैरी, मि त्वे तैं शराप देंदू कि तू स्त्री क बिछोह मा तड़पी मृत्युलोक मा जैकी कोड़ी कु जीवन जी कुबेरा शरापन वु धरती मा पोड़ी अर कोड़ी ह्वेगी।वेन भौत कष्ट भोगनी पर शिव की किरपा से वैकी बुद्धि खतम नि ह्वे अर वे तैं पूर्व जनमै भि याद रै। अपरा पुरणा जनमै याद करी वु हिमालै पहाड़ क तरफ चल गी।चलदा चलदा वु ऋषि मार्कण्डेय क आश्रम मा पौंच गी वु ऋषि भौऔत बड़ा तपस्वी छा व ब्रम्मा जन दिखेणा छा। ऋषि तैं देखी हेममाली वख गै अर वूंका खूट्टौं मा पोड़ गी। मार्कण्डेय ऋषि न पूछी कि तिन इना क्य करम कन्नी कि तेरी य दसा हूईं च। हेममाली न सैरी बात बतै अर बोली कि कृपा करी क्वी उपाय बता जासे मेरी मुक्ति होव। मार्कण्डेय ऋषि न बोली कि तिन सब सच सच बतै ये वास्ता मि तेरा उद्धारौ एक बर्त बतौंदू। यदि तू असाड़ा मैनै कृष्ण पक्षै योगिनी इगादसी कु बर्त बिधि बिदान से कल्लू त तेरा सौब पाप खतम ह्वे जाला। ऋषि की बात सुणी हेममाली भौत खुश ह्वे अर वेन बिधी बिदान से योगिनी इगादसी कु बर्त करी।जांसे वे तैं सौब सुख प्राप्त ह्वैनी। भगवान श्रीकृष्ण न बोली हे राजन ये बर्त कथा कु फल अट्ठासी हजार बामण जिमौंणा क बराबर होंदूं।ये बर्त नसब पाप खतम ह्वे जंदन अर प्राणी मोक्ष प्राप्त करी स्वर्ग कु अधिकारी बण जांदू।

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22