Author Topic: Tantra and Mantra of Garhwal, Tantra and Mantra of Kumaun, Tantra and Mantra of  (Read 88667 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Sir Dard, Mundaro, Adhkapali Utaarno Mantra: a Folk Rite/Folk Ritual Popular in Garhwal, Kumaun for Curing Migraines and Headache


Notes on Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Pennsylvania Dutch for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Asia for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in South Asia for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in SAARC Countries for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Indian subcontinent for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in India  for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in North India for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Himalaya for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Mid Himalaya for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Uttarakhand  for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Kumaun  for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Garhwal for Curing Migraines and Headache
सर दर्द, अध्कपली उतारने का मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का एशियाई मंत्र; सर दर्द, अध्कपली उतारने का दक्षिण एशियाई मंत्र; सर दर्द, अध्कपली उतारने का सार्क देशीय मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का भारतीय उप महाद्वीप में प्रचलित मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का भारतीय मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का हिमालयी मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का मध्य हिमालयी मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का उत्तराखंडी मंत्र, कुमाऊं में प्रचलित सिरदर्द , अधकपाली उतारने का मंत्र मंत्र; गढ़वाल में प्रचलित सिरदर्द , अधकपाली उतारने का मंत्र लेखमाला

                                                         Bhishma Kukreti

                              Headache and migraines are common aches for human beings from the beginning. In most of the human societies there were two curing /healing methodologies for headache and migraines. First was herbal and folk curing methodology and another was through spiritual rituals. For example in Pow-wow (folk magic system of American folk religion) is associated with Pennsylvania Dutch, the following folk rites is chanted for curing headache or migraines and in curing bruises and pains
Folk Rite/Folk Ritual Popular in Pennsylvania Dutch, America Curing Migraines, Headache, Bruises etc
Bruise, thou shall not heat
Bruise, thou shall not sweat
Bruise, thou shall not run
No more than Virgin Mary shall bring forth another son
There is another folk rite/folk rituals related to pains and headache/migraines in Pennsylvania Dutch sects:
Two angels came down from the north
One named Fire and other Frost
Frost said to Fire go away go away
In the name of Jesus go away
            There were two medicinal aspects for healing/curing migraines and headache in Garhwal and Kumaun. The herbal doctor used to provide various herbal medicines and used to perform some physical acts. Another aspect of headache, migraines healing/curing was through Mantra and tantric performances or healing/curing of headache, migraines through folk rite/folk rituals.  You will surprise finding some the similarities in Pennsylvania Dutch way of folk rite/folk rituals for curing headache, burns, bruises or migraines and between the folk rites/folk rituals of Garhwal and Kumaun for curing headaches and migraines
           




 
                 कुमाऊं व गढ़वाल में प्रचलित सिरदर्द, अधकपाली उतारने का मंत्र
Mundaro, Udhkapali Utaarno Mantra: A Folk Rite/Folk Ritual Popular in Garhwal, Kumaun for Curing Migraines and Headache
गंगा जमुना के जीव्या उमसी समायो

000
अर्जुन का तीर उमसी लगायो
द्रोपदी हीरा हालान उमसी उगायो
नुकल का खोंदा उमसी उगायो
भीम कि गदा उमसी उगायो
सहदेव कि तलवार उमसी उगायो
000
गर्भ्याली स्त्री उमसी लगायो भातिया जातिया उमसी लगायो
खानी छान कुकुर उमसी ल्याओ
हाल का बैल उमसी ल्याओ , लुवा उमसी ल्याओ
गाड खाद का ल्वाड़ा उमसी ल्यायो
आचरी खीचरी को
राजा आखणु को, जोगी को उमसण ल्याओ
मुनमा गई उमसण भई
फूल मन्त्रो इश्वरो वाचा:
Umas= heat

Reference:
Dr. Anil Dabral,  2007. Garhwali Gady parampara Itihas se Vartman

Copyright@ Bhishma Kukreti , 28/5/2012

Notes on Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Pennsylvania Dutch for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Asia for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in South Asia for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in SAARC Countries for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Indian subcontinent for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in India  for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in North India for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Himalaya for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Mid Himalaya for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Uttarakhand  for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Kumaun  for Curing Migraines and Headache; Folk Rites/Folk Rituals/folk remedies popular in Garhwal for Curing Migraines and Headache to be continued…
सर दर्द, अध्कपली उतारने का मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का एशियाई मंत्र; सर दर्द, अध्कपली उतारने का दक्षिण एशियाई मंत्र; सर दर्द, अध्कपली उतारने का सार्क देशीय मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का भारतीय उप महाद्वीप में प्रचलित मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का भारतीय मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का हिमालयी मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का मध्य हिमालयी मंत्र;सर दर्द, अध्कपली उतारने का उत्तराखंडी मंत्र, कुमाऊं में प्रचलित सिरदर्द , अधकपाली उतारने का मंत्र ; गढ़वाल में प्रचलित सिरदर्द , अधकपाली उतारने का मंत्र लेखमाला जारी…

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                    Hak Dak ka Mantra: A Folk Rite/Ritual for Casting off Evil Eye popular in Garhwal


Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of Asia; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of South Asia; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of SAARC Countries; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of Indian subcontinent; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of India; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of North India; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of Himalaya; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Mid Himalaya; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Hills of Uttarakhand ; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Kumaun ; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Garhwal
हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; एसिया में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; दक्षिण में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; सार्क देशीय में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; भारितीय उप महाद्वीप में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; भारत में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; उत्तर भारत में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; हिमालय में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; मध्य हिमालय में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र;उत्तराखंड में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; कुमाऊं में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; गढवाल में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र लेखमाला

                         Bhishma Kukreti

   Dr Anil Dabral states that there are following aspects of mantra literature of Garhwal –
1-Link with Vedic, Buddha and other philosophies
2-Astrology is added by creator for making Mantras believable
3- Role of tantric is very important
4- Yoga Philosophy – There is definitely effects of hath Yoga on Mantra literature available in Garhwal 
5- Poetic style- The mantras are in prose-poetry form and therefore, the flow of Mantra is as poems
6- Folk beliefs- There are stories of folklores, local heroes, Indian or mythological heroes, history, customs, culture, geography, medicinal aspects found in Mantras
कुमाऊं व गढ़वाल में प्रचलित हाक डाक को मंत्र

Hak Dak ka Mantra: A Folk Rite/Ritual for Casting off Evil Eye popular in Garhwal

ओउम नमो आदेश गुरु को आदेश
बाबौड़ी को आदेश जोड़ी को आदेश
अनच्लानाथ सम्बू को आदेश
कौर देस से आई .सक्य महा महाघोर
डैणी जोग्णी को लेकवार नाटक चेटक को फेटवार
मण भर खंतड़ी , मण भर गुदडी
लुवा कि टोपी बज्र को खंता
हरप खोलु पूरब खोलु (मौलिक - ख कि जगह ष होता था)
लूणी डोमणी कि हंकार खोलु
पखणी कि जैकार खोलु
०००
भूत प्रेत का बान खोलु
जोगी कि नरसी उखेलु
बात कि कलबू उखेलु
डोम को अघोरनाथ भैरों उखेलु
सन्यासी को कछिया उखेलु
Curtsey –Dr Anil Dabral and Dinesh Baluni,
Reference-
Dr Anil Dabral, 2007, Garhwali Gady Parampara Itihas se Vartman
Copyright@ Bhishma Kukreti, 29/5/2012
Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of Asia; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of South Asia; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of SAARC Countries; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of Indian subcontinent; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of India; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of North India; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in parts of Himalaya; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Mid Himalaya; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Hills of Uttarakhand ; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Kumaun ; Analytical Notes on Folk Rites/Rituals for Casting off Evil Eye Popular in Garhwal to be continued….
हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; एसिया में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; दक्षिण में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; सार्क देशीय में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; भारितीय उप महाद्वीप में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; भारत में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; उत्तर भारत में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; हिमालय में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; मध्य हिमालय में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र;उत्तराखंड में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; कुमाऊं में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र; गढवाल में प्रचलित हाक डाक या नजर उतारने को मंत्र लेखमाला जारी….

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
मन्त्रों के बारे में मेरा खुलासा



मेरे द्वारा संकलित मन्त्रों के बारे में लगातार पत्र आते रहते हैं कि मै फलां पीड़ा के बारे में मंत्र आदि बताऊं या सिद्ध करूं

पाठको मै बता दूं कि मैं गढवाल व कुमाऊं मन्त्रों की समीक्षा केवल मात्र साहित्यिक दृष्टि से कर रहा हूं मै ना ही कोई मान्त्रिक हूं ना ही तांत्रिक ना  ही मै इन विधाओं का समर्थक या विरोधी हूं

अत: इन लेखों को मात्र साहित्यिक दृष्टि से पढ़े ना कि मान्त्रिक या तांत्रिक के लेखों कि दृष्टि से

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Hantya Jagar: A Garhwali Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors

                                       Bhishma Kukreti

[Notes on Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Garhwali Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Kumauni Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Uttarakhandi Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Mid Himalayan Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Himalayan Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; North Indian Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Indian Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Asian Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers]

 ‘Hantya’ means the unfulfilled desire of deceased one. Many times, the future teller speaks that there is ‘Hantya’ problem for the bad days of a family or families the family perform the ‘Hantya’ Ghadela ritual. The jagri (Ghadela performer) first sings the following songs before the stories of Hantya Jagar. In the initiating chants the Jagri calls the souls of deceased died by accidents or with unusual death.  Jagri and his assistant play the Daunru and bronze plate.                           
              हंत्या जागर का प्रथम भाग


मृत पितर अथवा पुरखों की लालसा को गढवाली-कुमाउनी में हंत्या कहते हैं
ओ ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
गाड का बग्यां को ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
भेळ का लमड्याञ को ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
डाळ का लमड्याञ को ध्यान जागि जा
फांस खैकि मरयाँ को ध्यान जगी जा
ओ ध्यान जागि जा
जंगळ मा बागक खयां को ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
घात प्रतिघात का मोर्याँ को ध्यान जागि जा
आतुर्दी मा मरयाँ को ध्यान जागि जा
भूत देवता परमेश्वर महाराज
हरि का हरिद्वार जाग -- धौळी देवप्रयाग जाग
जै रण का मोर्याँ तै रण का ध्यान जाग ..

  After the above initiating chant the Jagri tells the Jgari /stories of Dashrath-Shravan Kumar, Mordhwaj or Abhimanyu.
 In all the stories, the last stage of Jagar is of pathos rapture and creates a tragedy among the listeners and dancers

Reference-
Dr Anil Dabral

Copyright@ Bhishma Kukreti.4/7/2012 
Notes on Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Garhwali Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Kumauni Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Uttarakhandi Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Mid Himalayan Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Himalayan Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; North Indian Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Indian Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers; Asian Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors/Forefathers to be continued….

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Bhoot Mantra of Ravain Garhwal: Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection
                              Internet Presentation: Bhishma Kukreti
(Notes on Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Ravai-Garhwali Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Uttarakhandi Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Mid Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; North Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian subcontinent Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  South Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Oriental Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Gangotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Jamnotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Uttarkashi for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Tihri Garhwal for Evil/Bad sprit/souls Protection]
  There are many Mantras for protecting or removing evil spirits or evil eyes from the human body in Ravain, Garhwal. One of the Mantras is as under as stated by Dr Jagdish Naudiyal
रवाइं क्षेत्र में प्रचलित भूत भगाने का मन्त्र
(यह लेखमाला  स्व जग्गू नौडियाल को समर्पित है )
भगूती माता भगुती पिटा , कौन आणी कौन जाणी
गुरुजा माता ने आणी , पार्वती माता ने जाणी
अटे जटे गुरु गुरु को नाथ , कहां लगाऊं
अंग में लगाऊँ निलथापू माथे पे लगाऊँ
फूल मन्त्रे हिन्सूर वाचा पड़ी डाग मन्त्रे , भूत मन्त्रे
पिचास मंत्रे निकट नही आवे
(इस मन्त्र को सात बार करें )
संकलन व अन्वेषण : डा.जगदीश नौडियाल , २०११, उत्तराखंड की सांस्कृतिक धरोहर -रवांइ क्षेत्र के लोकसाहित्य का सांस्कृतिक अध्ययन , (पृष्ठ -136 )विनसर पब्लिशिंग कं देहरादून
 The tantric reads the above Mantra while touching the ash in a plate or leave. Then the ash is rubbed on the patient and ash is also kept below the pillow of patient.
Copyright@ Bhishma Kukreti 2013
Notes on Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Ravai-Garhwali Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Uttarakhandi Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Mid Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; North Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian subcontinent Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  South Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Oriental Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Gangotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Jamnotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Uttarkashi for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Tihri Garhwal for Evil/Bad sprit/souls Protection

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Bhoot Mantra of Ravain Garhwal: Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection
                              Internet Presentation: Bhishma Kukreti
(Notes on Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Ravai-Garhwali Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Uttarakhandi Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Mid Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; North Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian subcontinent Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  South Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Oriental Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Gangotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Jamnotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Uttarkashi for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Tihri Garhwal for Evil/Bad sprit/souls Protection]
  There are many Mantras for protecting or removing evil spirits or evil eyes from the human body in Ravain, Garhwal. One of the Mantras is as under as stated by Dr Jagdish Naudiyal
रवाइं क्षेत्र में प्रचलित भूत भगाने का मन्त्र
(यह लेखमाला  स्व जग्गू नौडियाल को समर्पित है )
भगूती माता भगुती पिटा , कौन आणी कौन जाणी
गुरुजा माता ने आणी , पार्वती माता ने जाणी
अटे जटे गुरु गुरु को नाथ , कहां लगाऊं
अंग में लगाऊँ निलथापू माथे पे लगाऊँ
फूल मन्त्रे हिन्सूर वाचा पड़ी डाग मन्त्रे , भूत मन्त्रे
पिचास मंत्रे निकट नही आवे
(इस मन्त्र को सात बार करें )
संकलन व अन्वेषण : डा.जगदीश नौडियाल , २०११, उत्तराखंड की सांस्कृतिक धरोहर -रवांइ क्षेत्र के लोकसाहित्य का सांस्कृतिक अध्ययन , (पृष्ठ -136 )विनसर पब्लिशिंग कं देहरादून
 The tantric reads the above Mantra while touching the ash in a plate or leave. Then the ash is rubbed on the patient and ash is also kept below the pillow of patient.
Copyright@ Bhishma Kukreti 2013
Notes on Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Ravai-Garhwali Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Uttarakhandi Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Mid Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Himalayan Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; North Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Indian subcontinent Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  South Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection;  Asian Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Oriental Folk Remedies for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Gangotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Jamnotri for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Uttarkashi for Evil/Bad sprit/souls Protection; Folk Remedies of Tihri Garhwal for Evil/Bad sprit/souls Protection

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Bhairon Katha: A Folk Tale of Bhairon deity entering into Langurgarh and other parts of Garhwal
           
                                    Bhishma Kukreti

  Bhairon is a most wide spread deity of Garhwal and Kumaon. There are hundreds of Bhairon in Kumaon and Garhwal. However, eight Bhairon are major Bhairon.
  There are many folk stories related to Bhairon in Kumaon and Garhwal.
 One of such folk stories is about Eight Bhairon.
 Bhairav came to Kotdwara Bhabhar due to oppression of Mogul.
                     Seven Sonryal brothers and nine Kothiyal brothers of Rath region visited a shop in Kotdwara for buying salt. They bought salt in night. In early morning, they all started their return journey from Kotdwara for their home. They put salt in Kandi (bag). Bhairav hid in the Kandi of Saunryal brothers. They reached at Langoorgarh or Bhairogarh. There, Seven Saunryal brothers cooked food and started distributing food in seven equal parts. However, every time the eighth part became visible.  Bhairav was calling them but they could not hear it due to just sound.  They all were surprised. Suddenly Kandi broke down. Bhairav came out in the form of Linga. The ling busted into eight parts. One ling part flew away to Chopdakot Chautha, second ling part flew to Syunsi Baijron/bangan; third ling flew to Rath; forth part flew to Kothe of Barthwal; fifth linga part flew to Kothe of Saunriyal; sixth linga part flew to Kothe of nine Kothiyal; seventh part reached to Joshimath. The eighth linga part remained at Langurgarh. 
(Dr. Kusum Lata Pandey, Garhwal men Dev Pujan)


Copyright @ Bhishma Kukreti bckukreti@gmail.com
Xxx                   xx
Reference: Dr Vishnu Datt Kukreti, 2003, Nathpanth: Garhwal ke Paripeksh men
Xx        xxxx 
Notes on Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and other parts of Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Chopdakot Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Syunsi Bangar Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Rath Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Barthwal Kot Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Saunriyal Kot Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Kothiyal Kot Garhwal; Folk Tale of Entering of Bhairon deity into Langurgarh and Joshimath Garhwal;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Bhairpawali:  Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) about Worshipping Bhairva deity


Folk Songs from Kumaon-Garhwal, Haridwar, Uttarakhand (India)-310
(Asian, Himalayan Folk Song/Traditional Folktales/ Conventional Sayings, Tantra-mantra, Jagar Series)
                 कुमाऊं, गढ़वाल ,हरिद्वार के  लोक गीत  -310
                                      By: Bhishma Kukreti

        There are many stories about Bhairon deity.  Bhairava is also a Nathpanthi brave man. The Bhairapavali is collection of Nathpanthi Mantra of Bhairva. It is said that after taking consecration from Luna Chamarin (a disciple of Guru Gorakhnath) Bhairava learnt Buksad vidya from Nur Bukas; Kanvar ki Dhul from Kalu Bukas; a secrete languages (ganjmunjya Bhasha) from Chaubat Chungti and Sona Macchhyaran , Bhairon took shelter in Dhaulya Udyar for complete accomplishment (siddhi). He got Siddhi in Dhaulya Udyar. The Bhairava folk poetry is sung in Jagar and Mantra as well. After getting accomplishment, Bhairon stays in Langurgarh or Bhairongarh.
Bhairava Jagar or Mantra  describes the Yogi posture of Bhairava as -


मन्त्र में भैरव का योगी वेश चित्रण


(संकलन -डा विष्णु दत्त कुकरेती )
(इंटरनेट प्रस्तुती : भीष्म कुकरेती )

 एक हाथ धरीं च बाबा तेरी छुणक्याळी लाठी
एक हाथ धरीं च बाबा तेरी तेजमली को सोटा
एक हाथ धरीं च बाबा तेरी   रावणी चिमटा
कनु लगाई बाबा तिन आळी -पराळी को आसन
हे गोस्सारी की धूनी लाइ धौऴया उड्यारी
तेरी धौऴया उड्यारी पर छन चौंसठ दिउड़ा
तेरी धौऴया उड्यारी पर छन लोहा की तिरसूल
तेरी धौऴया उड्यारी पर छन लोहा की फावड़ी
लूहा की फावड़ी पर छन धुनी पेट धारी
वीं  धौऴया उड्यारी तिन डिमक्यारी नाच लगाये     

O Brave Bhairava! You have musical Stick in one hand
O Brave Bhairava! You have a magical cane in other hand
O Brave Bhairava! You have big Ravani forceps in hand
O Brave Bhairava! You are sitting (Yogic posture) on Ali-Prali (paddy straw)
O Brave Bhairava! You fumigated Gossari in Dhauli cave
O Brave Bhairava! There are sixty four lamp placing structures in Dhauli cave
O Brave Bhairava! There is Iron trident in Dhauli cave
O Brave Bhairava! There is Iron crutch in Dhauli cave
O Brave Bhairava! You are leaning on iron crutch in Dhauli cave
O Brave Bhairava! You danced Dimkyari dance in Dhauli cave






 कुछ भैरवों के नाम

(संकलन -डा विष्णु दत्त कुकरेती )
(इंटरनेट प्रस्तुती : भीष्म कुकरेती )

प्रथमें नाद्बुद भैरों चौपुरी का चौरंगीनाथ भैरों I मठपुर का मच्छीन्द्र नाथ भैरों , जल भैरों , थल भैरों , आकासे भैरों , पाताले भैरों , बाई  भैरों , वरण भैरों , चौडिया आला भैरों , सुकावीर भैरों , जुकावीर भैरों , निरंकार वीर भैरों , खंकार वीर भैरों ,घोर भैरों , अघोर भैरों , नील भैरों , अनील भैरों , अनादि भैरों , जुगादि भैरों , चंड भैरों , प्रचंड भैरों , डीगर   भैरों …


Copyright (Interpretation) @ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com 5/8/2013
Folk Songs from Kumaon-Garhwal-Haridwar (Uttarakhand) to be continued…311 
Refrences
1-Vishnu Datt Kukreti, 2003 Nathpanth
2-Kusum lata pandey, Garhwal me Dev Puja
3-Abodh Bandhu Bahguna ,1975,  Gad Mateki Ganga     
Xx                        xxx
उत्तराखंड से  लोक गीत , दुसांत से बाल  गीत; चमोली  गढ़वाल से  लोक गीत ;गदकोत चमोली गढ़वाल से  लोक गीत ; रुद्रप्रयाग गढ़वाल से  लोक गीत ; पौड़ी गढ़वाल से  लोक गीत ; टिहरी गढ़वाल से  लोक गीत ;उत्तरकाशी गढ़वाल से  लोक गीत ;केदार उत्यपका गढ़वाल से  लोक गीत ; बद्रीनाथ घाटी गढ़वाल से  लोक गीत ; लैंसडाउन गढ़वाल से  लोक गीत ; कोटद्वार गढ़वाल से  लोक गीत ;नरेंद्र नगर गढ़वाल से  लोक गीत ;प्रताप नगर गढ़वाल से  लोक गीत ; गौचर गढ़वाल से  लोक गीत ; पुरोला गढ़वाल से  लोक गीत ; राठ  क्षेत्र गढ़वाल से  लोक गीत ; गैरसैण  गढ़वाल से  लोक गीत ; दूधातोली गढ़वाल से  लोक गीत  श्रृंखला जारी ..
Xx               xx                         xxx
Notes on Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Pauri Garhwal about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Chamoli Garhwal about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Rudraprayag Garhwal about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Tehri Garhwal about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Uttarkashi Garhwal about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Dehradun Garhwal about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Haridwar  about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Udham Singh Nagar Kumaon  about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Nainital Kumaon  about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Almora Kumaon  about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Champawat Kumaon  about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Bageshwar Kumaon  about Worshipping Bhairva deity; Garhwali-Kumaoni Folk Remedies Ritual (Mantra/Jagar) from Pithoragarh Kumaon  about Worshipping Bhairva deity

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
               सम्पूर्ण घटथापना  मन्त्र 

             
 सन्दर्भ : डा. विष्णु दत्त कुकरेती की  पुस्तक नाथ पन्थ : गढवाल के परिपेक्ष  में

      इंटरनेट  प्रस्तुति : भीष्म कुकरेती






    १-  अतः घड थापना लेषीणते  . श्री गनेसाएंम : श्री जल बन्धनी : जल बंदनी जुग पंच पयाल : स्मपति  जुग रंची रे स्वामी   : जुग बार, : मन्स्यादेवी अर्दंगे : रुड माला पैरंती  जुग ते रं : नीवारनी , वर पैरन्ति, जुग सुल : जुग सौल : आसण बैसण प्राणमंत अंत काले कु जुग बीस : आसण बैसण जुग छतीस : ऊं उंकार ल़े  ल़े रे स्वामी स्वर्ग मंच पाताल : रात्री न दीन : समुद्र ना प्रर्थ में सूं तोला : विवर्जित : अंत का उद्पना
२- भेल रे स्वामी : श्री अप्रम प्रनाथ : मधे ल़े रे स्वामी : परम्सुन परमसून मधे रे स्वामी :परमहंस : परमहंस मधे रे स्वामी : चेतना चेतना मधे रे स्वामी  उद्पना : गोदर ब्रह्मा जोजनी तीन थानम : ॐ अं डं नं डं डं नं : प्रगारेत नंग सैत नंग : श्रीकृष्ण इजईती : उद्पना भैले रे स्वामी : श्री इश्वर  आदिनाथ    :कमनघट : नीरघट : षीरघट : रजघट : ब्रिजघट : वाईघट : ये पंच घट : थापंती जतीर सती : बाला ब्रह्मचारी : जटा
३- सौरी वळी ब्रह्मचारी : श्री गुरुगोरषजती    : कानन सुणि  वातन्ता : षोजंती   थावरे जक्र मेवा : एक ब्रह्मा न विश्णु इंद्र नंग : चन्द्र नंग वाई न श्रिश्थी : न दीपक : कोपालंक : कस्य ध्यानम मुरती :  वेद न  चारि होम न यग्य : दान न  :देते : जीत न काला : नाद न वेद : ये घट मेवा : ये घट औग्रा दंग : दीन दाई दीनचारी : नीना औरषवंग : करता पुर्क्म आकासंग आकासेघट  : ब्रह्मा पाताले घट ; वीषनुघट मदेघट ; महेसुर सोनाघट  :पारवती त्रीयोदेवा एक मुरती : ब्रह्मा विशनु महेसुर ; नाना भा :
४- बाती :मन हो रे जोगी : बसपति पातालम : सम्पति पातालं : ऊपरी सत : सत उपरी जत : जत उपरी धरम : धरम ऊपरी कुरम : कुरम उपरी बासुगी : बासुगी ऊपरी अगनि   : : अगनि उपरी क्रीती मही  : क्रीती मही उपरी मही क्रीती : मही क्रीती उपरी  राहू : राहू उपरी सम्पति गज : सम्पति गज उपरी धज : धज उपरी सम्पति समोदर : सम्पति समोदर उपरी : कमन कमन समोदर : बोली जै रे स्वामी : एक समोदर उपरी   सोल समोदर : सोर समोदर उपरी : तालुका समोदर : तालुका
५- समोद्र उपरी ; भालू का समोदर ; उपरी खारी समोद्र उपरी : रतनाग्री समोद्र रतनाग्री समोद्र उपरी : दुधा समोद्र : दुधा समोद्र ऊपरी डालु समोद्र ; डालु समोद्र उपरी मही दुधि समोद्र : मि समोद्र उपरी मही समोद्र ; मही समोद्र ये ससत समोद्र की वार्ता बोली जै रे स्वामी : कमन कमन दीप बोली जै रे स्वामी ; एक दीप : एक दीप उपरी सात दीप सास ; दीप उपरी सजवो दी :
६- प जवो दीप उपरी : जजणी  दीप : जजणी दीप उपरी : बासुकणी दीप  : बासुकणी दीप उपरी अहोड़ दीप : उपरी थमरी दीप उपरी नेपाली बासमती दीप  ; नेपाली भस्मती प उपरी : कणीक दीप : कणीक दीप उपरी : ये सात दीप बोली जै रे स्वामी : नौ खंड वार्ता बोली जै रे स्वामी : कमन कमन षंड वेक षंड : एक षंड : एक षंड उपरी हरी षंड ; हरी षंड उपरी भरत षंड : भरत षंड उपरी आला भरत षंड : भरत षंड उपरी बुद्धि का मंडल : बुद्धि का (षंड = खंड )
७- मंडल उपरी झैल षंड ब्र्न्हंड :झैलषंड :ब्रह्मंड उपरी :ब्रह्मापुरी ब्रह्मापुरी उपरी :सीवपुरी : सीवपुरी उपरी : आनन्द पुरी : आनन्द पुरी उपरी : उपरी ते ल  का तला  : तेल पी डा : ब्रह्म उपरी तत : अवुर जन वु त कु मारी जा :घातुक मारी जा : मही मंडल : सूरज घट मधे उद्पना वर राशी  का घट :मधे उद्पना वार मा से घट : मधे उद्पना त्र्यष्ठ षंड : ये नौ षंड :बोली जा रे स्वामी
८- ये नौ षंड उपरी : वाये मंडल वा ये मंडल उपरी छाया मंडल : छाया मंडल उपरी गगन मंडल : गगन मंडल उपरी मेघ मंडल : मेघ मंडल उपरी : सूरज मंडल : सूरज मंडल उपरी चंदर मंडल : चंदर मंडल उपरी :तारा मंडल : तारा मदनल उपरी :दूधी मंडल : छाय कोटि मेघ माला : वार मा  से घट : घट मधे उद्पना : वार रासी का घट :घट मधे उद्पना : अठार वार वणसापती  : घट मधे उद्पना ताल
९- बेताल : घट मधे उद्पना काल वे का ल : घट मधे उद्पना : नौ करोड़ घट : घट रहे थीर : घट थापंती : श्री अनादी नाथ बुद बीर भैरो : गौ हंडी पृथवी प्रथमे सोढ़ी कीया : जल अयिले : ऋष बाहन चढ़े : राजा हंस आई ल़े : गरुड वाहन चढ़े : राजा गणेष आयिले मुसा वा हान चढ़े : गंगा गौरिज्या आई ल़े मंगला पिंगोला वाहन चढ़े : अनं
१० - त सीधा : मिलकर कै बैठा ध्यान : घट थापन्ति : कमन कमन थान : श्री हं समती    म्समती माई : श्री घटथापंती  कमन कमन थानं : सती जुग मध्ये ल़े रे स्वामी : श्री यसुर आदिनाथ : आचार जगै : अरदगै गौरिजा देवी : षीर  ब्रिष गजा कटार : आसण बैसण सींगासण : छत्र : पत्र : डंडा ड़वौरु : सती जुग मधे ल़े रे स्वामी : कीतने ताल पुरषा : कीतने ताल अस्त्री : कीतने ब्रस की मणस्वात की औस्या बोली जै रे स्वामी सती जुग मध्ये ल़े रे स्वामी : बतीस ताल
११- पुरुष : येकीस ताल अस्त्री री : लाष बर्स की मणस्वात की औष्या बोले जै रे स्वामी : सती जग मध्ये रे स्वामी : अठार हात षटग : छै हात कटार : येकीस गज कमाण : सती जग मध्ये ले रे स्वामी : एक बेरी बोणों :दस बेरी लौणो : चावन पळ चौंळ : बावन पळ गीउ : तीन गज चौंळ तीन मुंडेता गीउ : दस मण को मणस्वात को हार : सती जग मध्ये ले रे स्वामी सोना घट : सोना कै पाट सोना कै आसण : वासण : सींगासण : छत्र पत्र I
१२ - डंडा डौरु :सेली सींगी : त्रीसुल मूँद रा : झोली मेषला : बडाण कछौटी फावड़ी : सोकंति : पोषंती : सुणती भणती : अकास घड़ा थापंती या तोरे बाबा सती जग की बारता : तीन औतार कन्च मंच का : तव दुवा पर मध्ये ले रे स्वामी : श्री चौरंगी आदी नाथ अचार जंगै अररदंगे :
मंगला देवी षीर वीर गजा कंट :दुवापर मध्ये ले रे स्वामी कीतने तला पुर्षा : कीतने ताल असतरी :कीतने  बरस की I
१३- मणसंत औष्या बोली जै रे स्वामी : द्वापर मध्ये ले रे स्वामी : सोल ताल पुरषा : ते रे ताल असतरी :लाष बर्स की मणस्वात की औष्या बोली जै रे स्वामी : :दुवापर मध्ये ले रे स्वामी : नौऊ हात षटग : तीन हात कटार : साढ़े दस गज कमाण ::दुवापर मध्ये ले रे स्वामी : एक बेरी बोणों पांच बेरी लौणो : सताईस पल चौंल : छबीस पल गीऊ ; डेड गज चौंल : डेढ़ मुंडेता गीऊ : पांच मण मणस्वात को हार : बोली रे स्वामी :दुवापर मध्ये ले रे स्वामी रूपा के घट : रूपा के पाट : रूपा के वारमती : रूपा के आसण :वैसण छ I
१४- त्र पत्र डंडा डौरू : सेली सींगी : त्रिसूल मुद्रा : झोली मेषला : उडाण क छोटी : फावड़ी : साकंती : पोकंती : सुणती भणती : आकाश : घटथापंती या तो रे बाबा दुवापर की वारता बोली जैरे स्वामी : तीन औतार कंच मंच का : त्रिथा जग मध्ये ले रे स्वामी श्री मछींद्र आदिनात :आचार जंगे अर्दंगे : फरसराम राम : महाराम करणी : भीमला  देवी : षीर बृष गजा कंठ : आसण त्रिथा युग मध्ये ले रे स्वामी : कीतने ताल पुरषा कीतने ताल अस्त्री : कितने वर्स I
१५- की मणस्वात की औष्या बोली जैरे स्वामी : आठ ताल पुरषा : साढ़े छै ताल अस्त्री : हजार बर्स की मणस्वात की औष्या बोली जै रे स्वामी : त्रिधा जुग मध्ये लेरे स्वामी : एक बैरि बोणों : तीन बैरी लौणो :आठ पल चौंल पांच पळ गीऊ : मणस्वात को तीन मण को हार : त्रिथा जुग मध्ये लेरे स्वामी : तामा को घट : तामा को पाट : तामा I
१६- के वारमती :तामा की आसण :वासण : सींगासण : छत्र पत्र डंडा डौंरु :सेली सींगी : त्रिसूल मुंद्रा : झोली मेषला :उड़ान कछोटी :फावड़ी :सूणती :भणंती :आकासं :घटथापन्ति : या तौ रे बाबा त्रिथा जुग  की बारता बोली जै रे स्वामी :  औतार कन्च मंच का : तब काली जुग  मध्ये के रे स्वामी :गुरु गोरषनाथ :आचार जंगे कालिका देवी "षीर ब्रिष गजा कटार :आसण I
१७- कली जग मध्ये रे स्वामी :कीतनेक ताल पुरषा :कीतनेक ताल अस्त्री : कीतने वरस मणस्वात की औष्या बोली रे स्वामी :कली जुग  मध्ये ले रे स्वामी : तीन हात पुरषा : तीन हात अस्त्री : सौ साट ब्रस की मणस्वात के औष्या बोली जै रे स्वामी : कलि जुग मध्ये ले रे स्वामी : दुई हात षटग :एक हात कटार ढाई गज कमाण : कली जुग मध्ये ले रे स्वामी :
१८- एक  बेरी बोणों : येक बेरी लौणो :चाणा प्रमाण चौंल राई प्रमाण झीऊ : मणस्वात को डेढ़ सेर को हार : बोली जै रे स्वामी :कली जुग  मध्ये ले रे स्वामी : लुवा के  घट : लुवा के पाट : लुवा के बारमती : लुवा के आसण : वासण : सींगासण : छत्र पत्र डंडा डौंरु :सेली सींगी : त्रिसूल मुंद्रा : झोली मेषला :उड़ान कछोटी :फावड़ी: सोकंति :पोषंती :भणंती :आकासं :घटथापन्ति : या तौरे बाबा कली  जुग  की बारता I
१९- बोली जै रे स्वामी : तीन औतार कन्च मंच का : कली जुग मध्ये ले रे स्वामी : श्री नीर निरंजन नाथ जोगी माहा की माटी :काहा कारा जा : और मैपाल थापी ले थुपी ले : क्रे उपरी चढ़ाई ले अंत्र उपरी में घट गड़ीले नाहीं ले : धोई ले : छीपी ले छिपाई ले : दृष्टि भया पात्र : आनन्द वनन्द गुरु गोसाई :जावे मैदनी :कुलदरसने : अत्र मध्ये सीष्टि संसार : मयेवीस्तर : चापि ले :चुपील :बंदी ले :बंधाई ले : मटी : फुरी  ले घोटी ले I
२०- उव्या भया : सन्बू निरंजन नाथ जोगी : काहा ते अमृत की तोमी उपरी उदीक : उदीक परी :ब्रीषपती उपरी उमपुरी नील मुरती :नील मुरती उपरी :उंकार :उंकार मध्ये नीरंकार :नीरंकार मध्ये तत :तत मध्ये सत : सत मध्ये ध्यान :ध्यान मध्ये नीरालभ : नीराल्भ मध्ये उपरी कुंड :कुंड मध्ये उदपना ना षंड : षंड मध्ये उदपना पौन : पौन मध्ये उदपना नाद :नाद मध्ये उद्पना वीद्या I
२१- वीद्या मध्ये उदपना जोती  :जोती मध्ये उदपना अंड  : अंड फूटे भया नवषंड उत्र दक्षिण पुरब पश्चिम : सत्र पंच वेद रघुवेद : की माया मात्रा :गायत्री कमन वरन :नील वरन जयो षेद की माया मातरा :गायत्री वेळ वरन स्याप्र वेड की माया मातरा :गायत्री :कमन वरन भगवती :अथर्वेद की माया मातरा : गायत्री :कमन वरन : नील वरन सरसुती अनेक परे वीर कामनी :संध्या गायत्री :मच्छीन्द्र नाथ की पीड़ा समाई ले :नीरघट :षीरघट  रजघट : वीरजघट :  वाई घट :संषव्या I
-
२२- पती घट :अकासे घट :पाताले घट अत्र उपाम घट :जो जाणंती घट की सुधी घटथापन्ती : श्री नीर नीरंजन गुरु गोर षनात वुधी थाप्या घट :पंथ औ दस्या मछीन्द्र का वचन : दुतरया नीर धुंद दीजै बाबा वारुणी भैरों :मद गोपाला नाचै भैरों :मद गोपाला नाचै भैरों : घट घट वाला नाचैं भैरों : घर घर वाला प्रथमें अनादिनाथ भैरों : जनु ने सोरग मंच पाताल उपाया :दुतीये महादेव नाथ भैरों :जनु ने नौ नात चौरासी सीधो कू सेवा लगाया :
२३-त्रीतेये मछीद्रनात भैरों जनु ने मच्छरूप औतार लनो : चतु ते चौरंगीनात भैरों : जनु ने काचा करचुड़ा बोलाया पंचमे ब्रह्मनाथ भैरों : जनु ने चार वेद  चौद सास्त्र त्र्यट प्रवाण नौऊ अव्यागत गीता गायत्री मुझ पाठ पढ़ लीना :षष्टमें गोरषनात भैरों जनु ने हीन्दु तुरकी दोई लड़ाया :सवतमे विष्नुनात भैरों : जनु ने हात काट गलीये दैत्र दोनों संघारी लीनां : अष्टमे बासुगीनाथ भैरों जनु ने सम्पती पातात जाई कुरम रचाया : नौउमे नौ नात भैरों ऊंकार आदिनात :उदयानात पार I

२४-वती सतनाथ ब्रह्मा संतोगीनाथ वेश्नु :गजनात खतड़ी अचल चलानात ज्ञान पाषीर जलरूपी मछीन्द्रनात :घाट घटे श्री गोरषनात :वाप वीर भैरों :प्रचंड कालमारी करौ :षंड वैषंड I पीले पहरा वैश्नु नाथ भैरों : पादुकाएनमोन्मसतुते :दूजा पहर सवाहर देवी :चन्द्र नात भैरों :पादुकायेनमोन्मस्तुते :चौथा पहर घंगोल  देवी   :घगर नात भैरों :पादुकायेनमोन्मस्तुते :पांचवा पहर : कालिंका देवी :कंकालना I
२५- त भैरों पादुकायेनमोन्मस्तुते : छटा पहरा छटीगीर देवी : रुद्रनात भैरों पादुकाये नमोन्मस्तुते : सातवाँ पहरा की सतेसुरी देवी सतनात भैरों पादुकायेनमोन्मस्तुते: आठवा पहरा की भुजावली देवी षप्रनात भैरों पादुकायेनमोन्मस्तुते : ऊँ जनम गत सुर कला रौ : रीध भैरों रीधी ल्यावो सीध भैरों :सीध ल्यावो :अंडड भैरों डंडी ल्यावो : अमुही भैरों अमोही ल्यावो : समरथ भैरों ससाणी गज मसाण तु  जाई ले डीगर भैरों मारो धाप कालिंका को पूत भैरों :पूजौ भैरों :तीन तीलोग नाथ बड़ी बड़ी I
२६- जटा  लमा केश आयो बाबा वीगट का मैच :गोगलिया भैरों :चंड भैरों प्रचंड भैरों : काल भैरों :कंकाल भैरों : विकराल भैरों :भटुग नाथ भैरों : सूरज नात भैरों :रुद्रनाथ भैरों : तीर होर नात भैरों : तीर घोर नात भैरों :तीर षप्रनाथ भैरों : तीर भवन नाथ भैरों : हमारे पिंडा प्राण रख बावरी के बेल वाल कासी के कोटवाल घड़ी घड़ी के वीघ्न टाल तू देइ त मैं षाऊँ :प्रथमे पूजा येकाइ की भई :दूजी पूजा दोई औतार की भई :तीजी पूजा त्रिभुवन की भई :चौथी पूजा चौदीसा की भई : पाँचों पूजा पांडपू का भई :छटी पूजा नारयेण की भई :साते पूजा सात वार का भई :आटों पूजा अष्ट भैरों की भई I                   

२७- नौवें पूजा नौ नात सीधो की भई :दसै पूजा दस औतार की भई :अग्यारै पूजा अग्यार रूद्र की भई :बारै पूजा बार कला सूरज की भई :तेरों पूजा तेर रतनु की की भई : चौदो पूजा चौद बिद्यान की भई : हाकी पूजा चामुंडा देवी की भई : पन्द्रो  पूजा पंद्र तिथियों की भई : सोलों पूजा सोल कला चंद्रमा की भई : सत्रों पूजा सतनाथ की भई : अट्ठारों पूजा अट्ठारा वार वणसापती की भई : उनीसे पूजा सीधों की भई : बीसों पूजा घटपाट की भई :  येकीसौ पूजा माता पीता गुरु देवता की भई : भरी भरी डंपे कँपे सम्पती पाताल :सोसंको साका वीवरजते :प्रथमे सती जग मध्ये बली पात्र : अरगला वली हीरदया सूधो वली पात्र : आगलो बली पात्र :

२८- पूरब की दीजै : सारदा माई की पूजा रंची जै : जो बली दीजै सो बली लीजै :वली सम्याचक्र उधौ भणीजे : पूज्यौ जौगणी सज्यानंद रीढ़ सीध :फुरो समया कंध : श्री गुरु गोरषवाला गुरु चरण पादुकाये न्मो न्मस्तु :दूजी बली पात्र अरगला वली पात्र : हीदया सुधौ वली पात्र : आगलो बली पात्र उत्र कौ दीजै : का वारु काम रक्ष्या माई की पूजा रन्ची दीजै : जौ बली दीजै सो बली लीजै : दैत्र दानो को संघारो कीजे :दाता दानपति कौ  राज दीजै : जैसो वली दीजै :सम्याचक्र उधौवणीजे :पूजा जौगणी सज्यांनन्द :रीधी सीधी फुरो सम्य कंद : श्री गोरष वाला : श्री चरणपादु I 
 २९-कायेन्मोन्मस्तुते : तीजो बली पात्र अर्गला वली पात्र : आगलो बली पात्र हीदया सुधोवली पच्छिम को दीजै :संकरी माई की पूजा रची जे : जो वली दीजै सो वली लीजे I दैत्र दानो का संगारो कीजे : दाता दानपति कौ राज दीजै : पारजा जैसो वली दीजे :सम्याचक्र उधौवणीजे :पूजा जौगणी सज्यांनन्द :रीधी सीधी फुरो सम्य कंद : श्री गोरष वाला : श्री चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते   I  चौथो बली पात्र अर्गला बली पात्र : आगलो वली पात्र हीदया सुधौ वली पात्र दषीणा को दीजे : हिंगोला माई की पूजा I 
                               
३०- रची जे :जो वली दीजै सो बली लीज्ये : दैत्र दानो संघारो कीजै दानपति कौ राजा पारजा :जैसो बली दीजै :सम्या चक्र उधौ बणी जे पुज्यौ जौगणी सच्यानन्द : रीध  सीध फुरौ सम्या कंध : श्री गुरु गोरषवाला : शगुरु चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते : पांचो बली पात्र अर्गला बली पात्र :आगलो बली पात्र हीरदया सुधो बली पात्र दीलो को दीजै :चौसट्या गरामो की पूजा रंचीजे : जो बली दीजोसो बली लीज्यौ सम्याचक्र  उधौ बणीज्ये :पुज्यौ जौगणी सच्यानन्द : रीध  सीध फुरौ सम्या कंध : श्री गुरु गोरषवाला : शगुरु चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते :छटो बली पात्र अर्गला I
३१- बली पात्र हीरदया सुधो बली पात्र : नर्ग कोट कौ दीज्या :ज्वाल्पा माहामाई की पूजा रचीजै :जो वली दीजै सो बली दैत्र दानो संघारो कीजै दानपति कौ राजा पारजा जैसो बली दीजै :सम्या चक्र उधौ बणी जे : पुज्यौ जौगणी सच्यानन्द :रीध  सीध फुरौ सम्या कंध : श्री गुरु गोरषवाला : श्री गुरु चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते : सातौ बली पात्र अर्गला I आगलो बली पात्र हीरदया सुधो बली पात्र मही मंडल  को दीजै: भसमती माहा माई की पूजा रचींज्ये : देव दानो घारो कीजै :दानपति कौ राजा पारजा :  जो वली दीजै सो बली लीज्ये :सम्याचक्र  उधौ बणीज्ये :पुज्यौ जौगणी सच्यानन्द : रीध  सीध फुरौ सम्या कंध I
३२- श्री गुरु गोरषवाला : श्री गुरु चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते : आठो बली पात्र अर्गला बली पात्र :आगलो बली पात्र हिरदया बली पात्र सम्पति पाताल को दीजै : राजा बासुगी की पूजा रचीजे दैंत्र दानो संघारो कीजै दानपति कौ राजा पारजा जैसो बली दीजै :सम्या चक्र उधौ बणी जे : पुज्यौ जौगणी सच्यानन्द :रीध  सीध फुरौ सम्या कंध : श्री गुरु गोरषवाला : श्री गुरु चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते : नाऊ बली पात्र अर्गला : आगलो बली पात्र हीरदया सुधो बली पात्र : आसा को भणीजे : राजा इंद्र की पूजा रची जे :दैंत्र दानो संघारो कीजै दैंत्र दानो संघारो कीजै
33- डाटा दानपति को राजा पाराजा जैसो बली दीजै :सम्या चक्र उधौ बणी जे पुज्यौ जौगणी सच्यानन्द : रीध  सीध फुरौ सम्या कंध : श्री गुरु गोरषवाला : शगुरु चरणपादुकए न्मौन्मस्तुते : नीलपरी अनीलपरी पागलपरी गोरषनाथ पारी मछीन्द्र नाथ पारी अनंतपुरी  पाटण अलेक्पती राजा अभीक्त पधान : आकुल पारजा :अषंड निरंजन नाथ वैसला :कल्या वीर अचेति :अवली बैठा : अनादि : अन्येसुरा बाला बंधौ :मई परसूरी :घट ब्रह्मा : घट इंद्र : घट वैसे वाला गोवींद :पंच देवता कारू मुभाऊ माई : मास को बंधो उफ़ाऊ :अनादी पात्र लींऊं उपाया :सरभ  भूमि अगम भाऊ :वेड न शास्त्र पुस्तीक न परवाण :हिदू न मुसलमान :सूचि न क्रिया :भाऊ न प्रीती : उदीमन मध्याम I
३४- जाती न आण जाती :अनल सर्व भूमि उपाया सरब सींश्ठी कामुल वीनस गती : सींष्ठी  संसार :अत्रादी के अकीये न्मो जाणदा सुणदा कौ आदेस :घागनाथ गुरु को आदेस :फर मन्त्र येसुरोवाच्य :इति घटथापना मन्त्र विधि लेषीत :सम्पूर्ण सुभम I
             
 सन्दर्भ : डा. विष्णु दत्त कुकरेती की  पुस्तक नाथ पन्थ : गढवाल के परिपेक्ष  में
   
 
मूल पाण्डुलिपि : पंडित मणि राम गोदाल कोठी वाले से प्राप्त

( पांडुलिपि 24 सेमी ० लम्बी और 23 . 5 सेमी ० चौड़ी है जो कि बाघ की खाल की जिल्द पर सुरक्षित है . कुल 88 पृष्ठ I कूर्माष्टक -  प्रथम 34 पृष्ठ I 35 से 70 पृष्ठों में घटथापना  मन्त्र हैं, अन्य  फुटकर मन्त्र व कलुवा की रखवाळी हैं I  75 वें पृष्ठ में लिखा है -
(यह पुस्तक लिखतंग पंडित टीकाराम गोदाल पाटली ग्रामे संवत १९९१ (१९३४ ई ) के बैशाख २३ गते शनिवारी -यह पुस्तक पंडित मणिराम गोदाल कोठीवाले की है . यह पुस्तक कुर्माष्ट्क , घटथापना सम्पूर्ण न्म शुम्भु )

उत्तराखंड  का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; चमोली गढ़वाल का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; रुद्रप्रयाग का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; टिहरी गढ़वाल का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; उत्तरकाशी गढ़वाल का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; देहरादून गढ़वाल का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; हरिद्वार का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; पिथोरागढ़ कुमाऊं का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; चम्पावत कुमाऊं का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; बागेश्वर कुमाऊं का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; नैनीताल कुमाऊं का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; अल्मोड़ा कुमाऊं का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; उधम सिंह नगर कुमाऊं का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ; उत्तरी भारत का तन्त्र मन्त्र , तांत्रिक -मान्त्रिक का लोक साहित्य  ;

rajsha0222

  • Newbie
  • *
  • Posts: 4
  • Karma: +0/-0
Hiiii bhishma ji how r u r u on fb i want to ttalk2 u  plz reply

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22