Author Topic: Hill Jatra - हिल जात्रा  (Read 34000 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #40 on: June 22, 2010, 07:27:47 AM »


एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #41 on: June 22, 2010, 07:30:42 AM »

 

हलिया

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #42 on: September 06, 2010, 12:13:31 PM »
"सिरु- सिरु नगारा टमाटर डोलाया,
जी रया इजू बाज्यू, मैं मैत बोलाया."


उत्तराखण्ड में विशेषकर पिथौरागढ़ जनपद में भाद्रपद मास की सप्तमी को गमरा (पार्वती) तथा अष्टमी को महेशर (महादेव शिव) के पुतलों को गाजे-बाजे के साथ धूमधाम से गांव में लाया जाता है। ३-४ दिन प्रतिदिन शाम को ग्रामवासी खेल (झोड़े का एक रुप) लगाते हैं और गमरा और महेशर की आराधना करते हैं। उसके बाद इन पुतलों को स्थानीय मन्दिर में सिला (विसर्जित) दिया जाता है और उसके बाद गांव में हिलजात्रा का आयोजन होता है।

इस चित्र में महिलायें गमरा और महेशर को सिलाने मंदिर में ले जा रही हैं।





हेम पन्त

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #43 on: September 14, 2010, 10:12:11 AM »
दिल्ली के विभिन्न स्टेडियम्स में दिनांक 4, 5 एवं 6 अक्टूबर 2010 को नवोदय पर्वतीय कला केन्द्र, पिथौरागढ के 20 सदस्यीय दल द्वारा हिलजात्रा का प्रदर्शन किया जायेगा.

पंकज सिंह महर

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  पिथौरागढ़: उत्तराखंड के सीमांत जिले पिथौरागढ़ में मनाई जाने वाली हिलजात्रा (मुखौटा नृत्य)को देश का चर्चित राष्ट्रीय मेला घोषित किया गया है। हिलजात्रा को देश के प्रसिद्ध मुखौटा नृत्यों में भी शामिल कर लिया गया है। राष्ट्रीय नाट्य विद्यालय, इंदिरा गांधी राष्ट्रीय कला केन्द्र, संगीत नाटक अकादमी के संयुक्त तत्वाधान में दिल्ली में आयोजित देश भर के मुखौटा नृत्य प्रतियोगिता में इस बार उत्तराखंड की ओर से हिलजात्रा का आयोजन किया गया। नवोदय पर्वतीय कला केन्द्र के कलाकारों ने हिलजात्रा की प्रस्तुति दी। दिल्ली से लौटने के बाद केन्द्र के हेमराज बिष्ट ने बताया कि हिलजात्रा को देश का चर्चित राष्ट्रीय मेला घोषित किया गया है। हिलजात्रा पर एक डाक्यूमेंट्री तैयार की गई है। इसके साथ इसे देश के चर्चित मुखौटा नृत्यों में भी शामिल कर लिया गया है। उन्होंने कहा कि राष्ट्रीय मेला घोषित होने से हिलजात्रा को राष्ट्रीय स्तर पर पहचान मिलेगी। हिलजात्रा में भूपाल सिंह सिरौला, रणजीत प्रसाद, निर्मल भण्डारी, राजेन्द्र बिष्ट, प्रकाश विश्वकर्मा, भीम राम कोली, गोपाल, राजेन्द्र, हरीश, जगत राम, सुंदर राम, भगवान राम, खीम राम, बसंत पण्डा, संदीप, राजेन्द्र चौथिया, महेन्द्र रावत आदि ने अभिनय किया।   

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #45 on: November 04, 2010, 08:49:41 PM »
  Unmasking the mask theatre    Diwan Singh Bajeli        Share  ·      print  ·    T+      T+  ·   T-              A scene from the play. Photo: Special Arrangement    The Hindu  A scene from the play. Photo: Special Arrangement          Related                            TOPICS  arts, culture and entertainment  theatre 
             ‘Akhyan' featured delightful folk arts of Uttarakhand.
   The hardy people of Uttarakhand have evolved over the   centuries a rich and varied repertoire of folk and traditional art   forms. With the change in socio-economic conditions, some of the rare   forms have vanished and some are on the verge of extinction. But there   are still large bodies of theatre forms like Ramman and Hill Jatra which   are very much alive and vibrant. These two are rare mask theatre forms   of the hills which featured at the ongoing ‘Akhyan: A Celebration of   Masks, Puppets and Picture Showmen Traditions of India' jointly   organised by Indira Gandhi National Centre for the Arts and Sangeet   Natak Akademi in New Delhi this past week.
In its   original form Ramman is performed in some villages of Chamoli district,   in April every year. It begins on an auspicious day decided by a priest.   For nearly two weeks performers wearing masks of various sizes, colours   and expressions enact stories about local deities evoking their   blessings to ensure rich harvest, safety of cattle and welfare of   villagers. The narrative is interspersed with tales of brave of sons of   the soil who fought against Gorkhas who ruled Uttarakhand before the   British occupation of Uttarakhand in the 19{+t}{+h} Century. On the last   day during day time episodes from the Ramayana are enacted. Local,   deities, including Ganesha, and dancers wear masks but characters from   the Ramayana act without masks.
On the make-shift   stage in the premises of IGNCA Saloor Dungra Group presented a few   episodes from this ritualistic form of theatre. It opens with the entry   of the character of Budh Deva followed by Ganesha and Kalinki. Dance   steps are remarkable for intricacy and slow rhythm.
In   this presentation orchestra and vocalists play an important role. The   music is rendered by four singers. Its form is based on Jagar singing, a   form prevalent in the entire Uttarakhand with variations. The singers   narrate story accompanied by instrumental music consisted of dhol,   damyun, bhokari and cymbals. Two trumpet players occupying position in   different places of the venue who blow long and typical hilly drumpets   to heighten dramatic impact. As if in trance the performers give   dramatic expression to the narrative sung by the chorus to the   accompaniment of the highly evocative music. The costumes and masks are   made of material available locally. A unique experience of a ritualistic   theatre, the show is remarkable for its dynamic flow of action   evocative music and inspired dance movements.
Hill jatra
Another   Mask theatre from Uttarakhand showcased at the festival is Hill Jatra   presented by Nabodaya Group. It is said that this form was brought from   Nepal to Pithoragarh district by a warrior community from Nepal. In   Nepal it is known as Indra Jatra. Hill stands for the soil of the field   mixed with water to symbolise the preparation of agricultural field for   sowing seeds. The songs are sung in praise of Lord Shiva, his consort   Parvati and their attendant Lakhiya Bhoot worshipped as Bhumiyal Devata.   The highlight of this theatre is the introduction of animal characters   in masks which form the centre stage and worshiped like deity. This is   the theatre dedicated to mother earth and agriculture that provide   sustenance to human beings. An array of local instruments accompanied   the movements of the performers. Lot of comic interludes are included to   keep the audience in good humour.
What is important   for a modern theatre practitioner is the use of elements of this   ritualistic theatre to mould a new theatre idiom. There have been some   successful attempts in this direction. The late Mohan Upreti recreated   Hill Jatra as a people's movement for the preservation of environment.   He reinterpreted Jagar, ritualistic theatre, as a theatre of guilt,   revenge and forgiveness.
Conceived as an opera,   Upreti presented the Mahabharata in Pandav Jagar style, a most important   ritualistic theatre of Uttarakhand. D.R. Purohit presented the episode   of Chakravyuh from Pandav Jagar revealing its magic through music,   rhythmic chants, and the stylised acting of performers as the medium of   the characters of the Mahabharata. Ramman mask theatre has immense   potential to be recreated and interpreted by modern theatre director.   But so far no such experiments have been made. This is one of the ways   to preserve and enrich traditional forms.


http://www.thehindu.com/arts/theatre/article868708.ece

हेम पन्त

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Video : Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #46 on: September 13, 2011, 01:13:36 AM »
हिलजात्रा के दौरान लखिया भूत का अवतरण...
LAKHIYABHOOT (KUMOUR).3gp hiljatra mela

Rajen

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #47 on: September 13, 2011, 05:38:57 AM »
Great effort Hem ji, thanks for this.  Kindly put some more vids.

हेम पन्त

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #48 on: September 24, 2011, 05:24:35 AM »
Report on ZeeNews (Uttarakhand) by komal Mehta

Hill Jatra @ Pithoragarh

पंकज सिंह महर

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Re: Hill Jatra - हिल जात्रा
« Reply #49 on: March 12, 2012, 07:36:23 AM »
लखिया भूत


 

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