Author Topic: Jagar: Calling Of God - जागर: देवताओं का पवित्र आह्वान  (Read 201121 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Narsing Jagar : Nathpanthi Mantras

                 नरसिंग जागर : नाथपंथी मन्त्र

 

            (Mantra Tantra in Garhwal, Mantra Tantra in Kumaun , Mantra Tantra in Himalayas )

                      Presented on Internet Medium by :Bhishma Kukreti
                   आम तौर पर नरसिंग भगवान को विश्णु अवतार माना जाता है किन्तु कुमाऊं व गढ़वाल में नर्सिंग भगवान गुरु गोरखनाथ के चेले के रूप में ही पूजे जाते हैं . नर्सिंगावली मन्त्रों के रूप में भी प्रयोग होता है और घड़ेलों में  जागर के  रूप में भी प्रयोग होता है. इस लेखक ने एक नरसिंग घडला में लालमणि उनियाल , खंडूरीयों  का जिक्र भी सूना था

नरसिंग नौ हैं : इंगला वीर, पिंगला बीर , जतीबीर, थतीबीर, घोरबीर, अघोरबीर, चंड बीर , प्रचंड बीर , दुधिया व डौंडिया    नरसिंग

   आमतौर पर दुधिया नरसिंग व डौंडिया   नरसिंग के जागर लगते हैं . दुधिया नरसिंग शांत नरसिंघ माने जाते है जिनकी पूजा रोट काटने से पूरी हो जाती है जब कि डौंडिया नरसिंग घोर बीर माने जाते हैं व इनकी पूजा में भेड़ बकरी का बलिदान की प्रथा भी है

   निम्न जागर badri  केदार मन्दिर स्थापना के बाद का जागर लगता है क्योंकि इसमें डिमरी रसोईया (सर्युल ) व रावल का वर्णन भी है

                              जाग जाग नरसिंग बीर बाबा

                              रूपा को तेरा सोंटा जाग , फटिन्गु   को तेरा मुद्रा जाग .

                               डिमरी रसोया जाग , केदारी रौल   जाग

                            नेपाली तेरी चिमटा जाग , खरुवा की तेरी झोली जाग

                            तामा की पतरी जाग , सतमुख तेरो शंख जाग

                              नौलड्या चाबुक जाग , उर्दमुख्या तेरी नाद जाग

                             गुरु गोरखनाथ का चेला जाग

                            पिता भस्मासुर माता महाकाली जाग

                            लोह खम्भ जाग रतो होई जाई बीर बाबा नरसिंग

                             बीर तुम खेला हिंडोला बीर उच्चा कविलासू

                             हे बाबा तुम मारा झकोरा , अब औंद भुवन मा

                             हे बीर तीन लोक प्रिथी सातों समुंदर मा बाबा

                             हिंडोलो घुमद घुमद चढे बैकुंठ सभाई , इंद्र सभाई

                             तब देवता जागदा ह्वेगें , लौन्दन फूल किन्नरी

                             शिवजी की सभाई , पेंदन भांग कटोरी

                            सुलपा को रौण  पेंदन राठवळी भंग

                            तब लगया भांग को झकोरा

                             तब जांद बाबा कविलास गुफा

                              जांद तब गोरख सभाई , बैकुंठ सभाई

    अबोध्बंधू बहुगुणा ने 'धुंयाळ"  में जोशीमठ के रक्षक दुध्या बाबा का जागर इस प्रकार डिया

                      गुरु खेकदास बिन्नौली कला कल्पण्या

                       अजै पीठा गजै सोरंग दे सारंग दे

                        राजा बगिया ताम पातर को जाग

                       न्यूस को भैरिया बेल्मु भैसिया

                      कूटणि  को छोकरा गुरु दैणि ह्व़े जै रे

                      ऊंची लखनपुरी मा जै गुरुन बाटो बतायो

                      आज वे गुरु की जुहार लगान्दु

                         जै दुध्या गुरून चुडैल़ो आड़बंद पैरे

                        ओ गुरु होलो जोशीमठ को रक्छ्यापाल

                         जिया व्बेन घार का बोठ्या  पूजा

                         गाड का ग्न्ग्लोड़ा पूज्या

                           तौ भी तू जाती नि आयो मेरा गुरु रे

                          गुरून जैकार लगाये , बिछुवा सणि  नाम गहराए

                          क्विल कटोरा हंसली घोड़ा बेताल्मुखी चुर्र

                        आज गुरु जाती को ऐ जाणि रे

   डा शिवानन्द नौटियाल ने एक जागर की चर्चा भी  की

                   जै नौ नरसिंग बीर छयासी भैरव

                   हरकी पैड़ी तू जाग

                    केदारी तू गुन्फो मा जाग

                    डौंडी  तू गढ़ मा जाग

                   खैरा तू गढ़ मा जाग

                निसासु भावरू जाग

                  सागरु का तू बीच जाग

                  खरवा  का तू तेरी झोली जाग

                  नौलडिया  तेरी चाबुक जाग

                 टेमुरु कु तेरो सोंटा जाग

               बाग्म्बरी का तेरा आसण जाग

               माता का तेरी पाथी जाग

              संखना की तेरी ध्वनि जाग

              गुरु गोरखनाथ का चेला पिता भस्मासुर माता महाकाली का जाया

               एक त फूल पड़ी केदारी गुम्फा मा

                  तख  त पैदा ह्वेगी बीर केदारी नरसिंग

                  एक त फूल पड़ी खैरा गढ़ मा

                   तख त पैदा ह्वेगी बीर डौंडि

                    एक त फूल पोड़ी वीर तों सागरु  मा

                   तख त पैदा ह्वेगी सागरया  नरसिंग

                    एक त फूल पड़ी बीर तों भाबरू  मा

                    तख त पैदा ह्वेगी बीर भाबर्या नारसिंग

                     एक त फूल पड़ी बीर गायों का गोठ , भैस्यों क खरक

                    तख त पैदा ह्वेगी दुधिया नरसिंग

                    एक त फूल पड़ी वीर शिब्जी क जटा मा

                    तख त पैदा ह्वेगी जटाधारी नरसिंग

                   हे बीर आदेसु आदेसु बीर तेरी नौल्ड्या चाबुक

                   बीर आदेसु आदेसु बीर तेरो तेमरू का सोंटा

                    बीर आदेसु आदेसु बीर तेरा खरवा की झोली

                   वीर आदेसु आदेसु बीर तेरु नेपाली चिमटा

                    वीर आदेसु आदेसु बीर तेरु बांगम्बरी आसण 

                     वीर आदेसु आदेसु बीर तेरी भांगला की कटोरी

                      वीर आदेसु आदेसु बीर तेरी संखन की छूक

                       वीर रुंड मुंड जोग्यों की बीर रुंड मुंड सभा

                       वीर रुंड मुंड जोग्यों बीर अखाड़ो लगेली

                       वीर रुंड मुंड जोग्युंक धुनी रमैला

                         कन चलैन बीर हरिद्वार नहेण

                         कना जान्दन वीर तैं कुम्भ नहेण

                        नौ सोंऊ जोग्यों चल्या सोल सोंऊ बैरागी

                        वीर एक एक जोगी की नौ नौ जोगणि

                       नौ सोंऊ जोगयाऊं बोडा पैलि कुम्भ हमन नयेण

                      कनि पड़ी जोग्यों मा बनसेढु  की मार

                      बनसेढु की मार ह्वेगी हर की पैड़ी माग

                     बीर आदेसु आदेसु बीर आदेसु बीर आदेसु

 

  Dr Kusum lata Pandey described the following mantra  in her research paper

                     पारबती बोल्दी हे मादेव , और का वास्ता तू चेला करदी

                     मेरा भंग्लू घोटदू   फांफ्दा फटन , बाबा कल्लोर कोट कल्लोर का बीज

                      मामी पारबती लाई कल्लोर का बीज , कालोर का बीज तैं धरती बुति याले

                       एक औंसी बूते दूसरी औंसी को चोप्ती ह्व़े गे बाबा

                        सोनपंखी ब्रज मुंडी गरुड़ी टों करी पंखुरी का छोप

                    कल्लोर बाबा  डाली झुल्मुल्या ह्वेगी तै डाली पर अब ह्वेगे बाबा नौरंग का फूल

                      नौरंग फूल नामन बास चले गे देवता को लोक

                      पंचनाम देवतों न भेजी गुरु गोरखनाथ , देख दों बाबा ऐगे कुसुम की क्यारी

                      फूल क्यारी ऐगे अब गुरु गोरखनाथ

                      गुरु गोरखनाथ न तैं कल्लोर डाली पर फावड़ी मार

                    नौरंग फूल से ह्वेन नौ नरसिंग निगुरा , निठुरा सद्गुरु का चेला

                   मंत्र को मारी चलदा सद्गुरु का चेला

 

    पंडित गोकुल्देव बहुगुणा से प्राप्त नर्सिंगाव्ली पांडुलिपि का उल्लेख करते हुए डा विश्णु दत्त कुकरेती ने यह मंत्र उल्लेख किया है

                ॐ नमो गुरु को आदेस ... प्रथमे को अंड अंड उपजे धरती , धरती उपजे नवखंड , नवखंड उपजे धूमी, धूमी उपजे भूमि, भूमि उपजे डाली , डाली उपजे काष्ठ , काष्ठ उपजे अग्नि , अग्नि उपजे धुंवां , धुंवां उपजे बादल , बादल उपजे मेघ , मेघ पड़े धरती , धरती चले जल , जल उपजे थल , थल उपजे आमी , आमी उपजे चामी , चामी उपजे चावन छेदा बावन बीर उपजे म्हाग्नी , महादेव न निलाट चढाई   अंग भष्म धूलि का पूत बीर नरसिंग

             

                         

 

 

i
  References :

1- Rahul Santyakritan : Kumaun

2- Rahul : himalay Ek Parichay

3- Dr Pitambar Datt Barthwal :

4 Dr Govind Chatak : Garhwal ke Geet so

5- Dr Shiva Nand Nautiyal : garhwal ke Loknrity-Geet

6- Dr Vishnu Datt Kukreti Nathpanth : garhwal ke Paripeksh me

7- Kusum Pandey : Garhwal me Dev Pooja a research Thesis of HNBGU Shrinagar

8- Abodh bandhu Bahuguna : Dhunyal a collection of Folk Songs of Garhwal

Manuscript " Narsingavali and Narsingh Ukhel Bhed  " from Gokul Dev Bahuguna vill Jhala , Chalansyun Pauri garhwal

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Nirankar Jagar :  Rebelian Song Against Brahmanvad
                  निरंकार जागर : ब्राह्मणवाद के विरुद्ध एक धार्मिक गीत
     
                  (Spiritual Literature of Garhwal, Kumaun and Himalayas)
                                  Bhishma Kukreti
   Nirankaar Jee  is called Bada Devta or Supreme Lord and is worshiped by all but only the Shilpkar community  performs the Pujai of Nirankar jee.
The following Jagar is clearly revolt against Brahmanvad and this type of rituals at the end of shilpkar are one of the reasons for upcoming of Shilpkars
My salute to the creator of this fine revolutionary and rebellion poetry
This poem is a Diamond Jewl of  Folk Literature of Garhwal
 
                   ओंकार सतगुरु प्रसाद ,
 प्रथमे ओंकार , ओंकार से फोंकार
फोंकार से वायु , वायु से विषन्दरी 
विषन्दरी से पाणी , पाणी से कमल,
 कमल से ब्रह्मा पैदा ह्वेगे
 गुसैं को सब देव ध्यान लेगे
  जल का सागरु   मा तब गुसैं जीन सृस्ठी रच्याले
 तब देंदा गुसैं जी ब्रम्हा का पास
चार वेद , चौद शास्तर , अठार पुराण
चौबीस गायत्री
सुबेर पध्द ब्रह्मा स्याम भूलि जांद
अठासी हजार वर्स तक ब्रह्मा
नाभि कमल मा रैक वेद पढ़दो
तब चार वेद , अठार पुराण चौबीस गायत्री 
वे ब्रह्मज्ञानी तैं गर्व बढ़ी गे
वेद शाश्त्रों धनी ह्वेई गयों
मेरा अग्वाड़ी कैन हूण?
मि छऊँ ब्रह्मा श्रिश्थी का धनी
तब चले ब्रह्मा गरुड़ का रास्ता
पंचनाम देवतौं की  गरुड़ मा सभा लगीं होली
बुढा केदार की जगा बीरीं होली
सबकू न्यूतो दियो वैन गुसैं नी न्यूतो   
वे जोगी को हमन जम्मा नी न्यूतण
स्यो त डोमाण खैक आन्द , स्यो त कनो जोगी होलो
तब पुछ्दो ब्रह्मा - को होलू भगत
नारद करदो छयो गंगा मै की सेवा
पैलो भगत होलू कबीर , कमाल तब कु भगत होलू
तब को भगत होलू रैदास चमार
बार बर्स की धूनी वैकी पूरी ह्व़े गे
तब पैटदू ब्रह्मा गंगा माई क पास
  तुम जाणा छ्न्वां ब्रह्मा , गंगा मै का दर्शन
मेरी भेंट भी लिजावा , माई को दीण     
एक पैसा दिन्यो वैन ब्रह्मा का पास
तब झिझडांद  ब्रह्मा यो रैदास चमार
क्न्कैकू लीजौलू ये की भेंट
तब बोल्दो रैदास भगत ---
मेरी भेंट को ब्रह्मा , गंगा माई हाथ पसारली   
मेरी भेंट कु ब्रह्मा , गंगा माई बाच गाडलो   
चली गये ब्रह्मा तब गंगा माई का पास
नहाए धोये ब्रह्मा छाला खड़ो  ह्व़े गये
घाघु  मारे वेन   गंगा न बाच नी गाडी
तब उदास ह्व़ेगे ब्रह्मा घर बौडिक आये 
 रैदास की भेंट वू भूलि गए
अध्बाट आये     ब्रह्मा , आंखी फूटी गेन
गंगा माई जथें दिखे आँखी  खुली जैन 
तब याद आये ब्रह्मा रैदास की भेंट
बौडी तब वो गंगा माई को छाला
रैदास की भेंट छ दीनी या माई
रैदास को नाम सुणीक तब
गंगा माई न बाच दियाले
रैदास होलू म्यारो पियारो भगत
एक शोभनी कंकण गंगा माई न गाड्यो
ब्रह्मा मेरी या समूण  तू रैदास देई
ब्रह्मा का मन कपट ऐगे लोभ बसी गे
यो शोभनी कंकण होलू मेरी नौनि जुगत
तब रैदास का घर का बाटा
ब्रह्मा लौटिक नी    औंदो
पर जै भी बाटा जांद रैदास खड़ो ह्व़े जांद
ब्रह्मा गंगा माई की मैं समूण दी होली
त्वेकू बोल्युं रैदास --
ब्याखुनी दां मैं तेरा घर औण 
सुणदो रैदास तब प्रफुल्ल ह्वेगे
सुबेरी बिटे गौंत छिड़कदो
घसदो छ भीतरी लीप्दो छ पाळी
आज मेरा डेरा गंगा माई न आण
वैकु चेला होलू जल कुंडीहीत
जादू मेरा हीत बद्री का बाड़ा केदार का कोण्या
ल़ी आओ मैकू अखंड बभूत
देवतों न सुणे रैदास की बात
जोगी हीत तब पिंजरा बंद करयाले
इन होलो सत जत को पूरो
जोगी चाखुली बणी उडी जान्दो 
 Ref: Dr Govind Chatak : garhwal ki Lok gathayen page 87
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Nagelo  Jagar : The Song of Getting Fame and Success

            नगेलो जागर : यश व धन धान्य प्राप्ति का मन्त्र जागर           

                          Bhishma Kukreti

     From the day, human being got mind and language, human being created deity too. There are deities in most of the society. For example there are deities in Greek representing different works for fulfilling the human desires as Aphrodite for love and beauty; Apollo for Ares for war, courage, civil order ;Artemis for hunt, wilderness ; Athena for wildness; Demeter for wisdom; Dionysus for wine, festivals; Pluto god of dead; Hera for good marriage and women;  Hestia for good health; Hermes as god of travel; Hestia the god of home, cooking etc; Poseidon the god of river, flood etc and Zeus is the king of god.

 In Egyptian mythology we find the god and goddess  as Aker as double  lion god; Amun the hidden god;  Ammut –the god of devourer ; Hapi – father of all god; Aten as lord of all; Khunum the lord of cool waters; min the chief of heaven; Petah –the opener; Sobek as the god of fertility; Thothas god of measurer . the Egyptian goddess are ---Bastet l the goddess of tearer; Hathor the mistress of heaven; Maat the goddess of truth; Nyphthys as the goddess of hose; Shesat the goddess of library; nut the goddess of sky

 If we study the ancient roman deities they are more than hundred deities and major deities are Apollo, Ceres, Diana, Juno, Jupiter, Mars, Mercury, Neptune, Venus, Vest and Vulcan     

Same way , in Kumaun and Garhwal area , there are tens of god and goddess for specific blessings

Nagela a deity of Garhwal-Kumaun is the god of fame and success and this Jagar states so :           

               
                   नेगेलो का जागर
     द्यूल नगेलो  आयो जसीलो दिबता
    द्यूल नगेलो  आयो जसीलो भक्तों देंद जस
     द्यूल नगेलो  आयो  मुलक  लगे भेऊँ
      द्यूल नगेलो  आयो  रमोली की थाती
       द्यूल नगेलो  आयो  बजिरा की गादी
       द्यूल नगेलो  आयो तै मोतू का सिर 
       द्यूल नगेलो  आयो चै मैना का बालक
      द्यूल नगेलो  आयो भौंकरूं का रुणाट
      द्यूल नगेलो  आयो घांडियों  का घमणाट
       द्यूल नगेलो  आयो पर्चो बतौन्द
      द्यूल नगेलो  आयो जो बणोन्द चौंळ
      द्यूल नगेलो  आयो हरियाली जमौन्द
      द्यूल नगेलो  आयो लैंदी देंदी दूध
     द्यूल नगेलो  आयो मनखी देंद दूध
       द्यूल नगेलो  आयो औता देंद पूत
      द्यूल नगेलो  आयो क्वांरा देंद ब्यौउ
Song from Dr Shiva Nand Nautiyal Garhwal ke Lok Nrity
    Copyright @ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Nagelo  Jagar : The Song of Getting Fame and Success

            नगेलो जागर : यश व धन धान्य प्राप्ति का मन्त्र जागर           

                          Bhishma Kukreti

     From the day, human being got mind and language, human being created deity too. There are deities in most of the society. For example there are deities in Greek representing different works for fulfilling the human desires as Aphrodite for love and beauty; Apollo for Ares for war, courage, civil order ;Artemis for hunt, wilderness ; Athena for wildness; Demeter for wisdom; Dionysus for wine, festivals; Pluto god of dead; Hera for good marriage and women;  Hestia for good health; Hermes as god of travel; Hestia the god of home, cooking etc; Poseidon the god of river, flood etc and Zeus is the king of god.

 In Egyptian mythology we find the god and goddess  as Aker as double  lion god; Amun the hidden god;  Ammut –the god of devourer ; Hapi – father of all god; Aten as lord of all; Khunum the lord of cool waters; min the chief of heaven; Petah –the opener; Sobek as the god of fertility; Thothas god of measurer . the Egyptian goddess are ---Bastet l the goddess of tearer; Hathor the mistress of heaven; Maat the goddess of truth; Nyphthys as the goddess of hose; Shesat the goddess of library; nut the goddess of sky

 If we study the ancient roman deities they are more than hundred deities and major deities are Apollo, Ceres, Diana, Juno, Jupiter, Mars, Mercury, Neptune, Venus, Vest and Vulcan     

Same way , in Kumaun and Garhwal area , there are tens of god and goddess for specific blessings

Nagela a deity of Garhwal-Kumaun is the god of fame and success and this Jagar states so :           

               
                   नेगेलो का जागर
     द्यूल नगेलो  आयो जसीलो दिबता
    द्यूल नगेलो  आयो जसीलो भक्तों देंद जस
     द्यूल नगेलो  आयो  मुलक  लगे भेऊँ
      द्यूल नगेलो  आयो  रमोली की थाती
       द्यूल नगेलो  आयो  बजिरा की गादी
       द्यूल नगेलो  आयो तै मोतू का सिर 
       द्यूल नगेलो  आयो चै मैना का बालक
      द्यूल नगेलो  आयो भौंकरूं का रुणाट
      द्यूल नगेलो  आयो घांडियों  का घमणाट
       द्यूल नगेलो  आयो पर्चो बतौन्द
      द्यूल नगेलो  आयो जो बणोन्द चौंळ
      द्यूल नगेलो  आयो हरियाली जमौन्द
      द्यूल नगेलो  आयो लैंदी देंदी दूध
     द्यूल नगेलो  आयो मनखी देंद दूध
       द्यूल नगेलो  आयो औता देंद पूत
      द्यूल नगेलो  आयो क्वांरा देंद ब्यौउ
Song from Dr Shiva Nand Nautiyal Garhwal ke Lok Nrity
    Copyright @ Bhishma Kukreti

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Hantya Jagar: A Garhwali Folk Ritual for calling the unsatisfied soul of ancestors

Bhishma Kukreti

‘Hantya’ means the unfulfilled desire of deceased one. Many times, the future teller speaks that there is ‘Hantya’ problem for the bad days of a family or families the family perform the ‘Hantya’ Ghadela ritual. The jagri (Ghadela performer) first sings the following songs before the stories of Hantya Jagar. In the initiating chants the Jagri calls the souls of deceased died by accidents or with unusual death. Jagri and his assistant play the Daunru and bronze plate.
हंत्या जागर का प्रथम भाग

मृत पितर अथवा पुरखों की लालसा को गढवाली-कुमाउनी में हंत्या कहते हैं

ओ ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
गाड का बग्यां को ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
भेळ का लमड्याञ को ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
डाळ का लमड्याञ को ध्यान जागि जा
फांस खैकि मरयाँ को ध्यान जगी जा
ओ ध्यान जागि जा
जंगळ मा बागक खयां को ध्यान जागि जा
ओ ध्यान जागि जा
घात प्रतिघात का मोर्याँ को ध्यान जागि जा
आतुर्दी मा मरयाँ को ध्यान जागि जा
भूत देवता परमेश्वर महाराज
हरि का हरिद्वार जाग -- धौळी देवप्रयाग जाग
जै रण का मोर्याँ तै रण का ध्यान जाग ..

After the above initiating chant the Jagri tells the Jgari /stories of Dashrath-Shravan Kumar, Mordhwaj or Abhimanyu.
In all the stories, the last stage of Jagar is of pathos rapture and creates a tragedy among the listeners and dancers

Reference-
Dr Anil Dabral

Copyright@ Bhishma Kukreti.4/7/2012

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
umaoni, Garhwali Folklore about Anchheri /Matri (Fairies)

 

Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Uttarkahnd-6

Religious, Spiritual and Mythological Folklores of Garhwal, Kumaon, Uttarakhand – 6

 

                                        Bhishma Kukreti


 Believing on fairies is common belief in all regions. For example, in Irish folk literature there is mention of that fairies were both feared and respected. The si or Irish fairies were is invisible for mortals; fairies lived in chariot and were involved in human activities. Many calamities were believed due to curses of fairies. The Irish folk literature mentions that there was tension between fairies and mortals. The boys used to dress females dress for protecting them from fairies as it was believed that fairies would choose boys before girls.

 

            Kumaoni - Garhwali Folklores related to fairies

  There are regional folk songs related to fairies in Garhwal and Kumaon. Anchheri or Matar are fairies of Garhwal and Kumaon.

 The followings four fairy folk songs will tell the readers the importance of Fairies in the region’s beliefs.

कुमाऊं और गढ़वाल की लोक गाथाएँ -6

        अंछेरी गाथा गीत

(सन्दर्भ :डा कृष्णा नन्द जोशी, कुमाऊं का लोक साहित्य , पृष्ठ 66-67)

बैणा उदासि नै रयै ह , बैणु ओसेह सागर ह
हियै की हिमाल ह, बैणा गैलो पाताल ह
न्यूंति कै बोल्यूंला त्वीकै , बैणा पुजि कै पठूंलो ह
तुकणि देऊलों बैणा तुल्या भनार ह
तला को चोख्यूंण ह , जिबाड़ को लूण ह
तुकैणी देऊंलो बैणा , पूसा का ऐत्वार ह
सौणा का सोमबार ह , असोजै सिरौइ ह
कातिकै च्यूड़ा ह , भदों म्हैणै ऋतू ह
तू उदास नि हयै बैणा , हिमाचलै मांझ हो
तुमारै हिमाल हो , मांसि फूल फुलिया छ
तुम्हारे हिंवाल हो लुड़छुडै बयाल हो
तुमारै मुलक हो चुड़चुड़िया घाम ह
तुमी पुतल्यों को बैणा छ्मराट पड़ी रौ हो
त्वे मैता बोलूंलो , दगडै खेलूँलो
उदासी नै होयै , निरमातौं की चेली
बिन भायों की बैणा उदासी नै होए
घर में बैणोला उदासी नै हयै     

 

Ranso Mantra (Anchheri Puja mantra): A Garhwali Folk Rite/Folk Ritual for Worshipping Fairies

 

It is believed in Garhwali and Kumauni culture that Fairy may also harm. Therefore, there are many Fairy worshiping folk rites or folk rituals for satisfying Fairies in Garhwali and Kumauni cultures. The following folk rite/folk ritual is also popular in Garhwali culture. The folk rite or folk ritual is definitely created by a Garhwali folk poet as the folk rite/folk ritual is mixture of Garhwali, Braj and Awadhi languages. The folk rite/folk ritual for worshipping fairies describes many castes and many places of Garhwal. The folk rite/folk ritual about worshiping fairies is in rhyme format and having And Upma alankar (repeated words and comparison figure of speech). The mantra or folk rite/folk ritual is definitely new as the words Pauri and Achar suggest that the folk rite is created after British came to Garhwal.

 

                 रान्सो (अन्छेरी पूजन) मन्त्र

Ranso Mantra (Anchheri Puja mantra): A Garhwali Folk Rite/Folk Ritual for Worshipping Fairies

 

 

        श्री गणेशाय नम: , ओउम नमो गुरु को आदेश:, पाये भरी पोतली भरी, जग भरी, जंगेली भरी,कौजु की धियाणि, थर थर कांपे, जाय जाय देवी तुमको नमस्कार, अचल दस देवराड़ी, दस रंगी बीस भुजा, जाय जाय देवी भगवती, जसदेई, जसवंती, नागलोक, सागलोक, उंचा गढ़ लंका, जलमण भयो, श्रावण माकौ भ्या टंकार, माहामारी, माग्तानी भरे, इस पिण्डा की रक्षा करदी जाई:माता कालिनका तुमकू जै जैकार, बावन मृगवाले:चार्सम करये: तन्हां को गौरी देवी करै विचार, उत्रागढ़ लंका पार: ते लंका पार: ते

    वै लंका गयी, ते लंका ते चढ़ी, ते लंका ते उतरी गै , देवी अकरी गै पार, तब पैडूळ पड़ी, कौन गडी कौन मड़ी , इश्वारण गड़ी , पारवती ने मड़ी, तहां मूक क मन का न भया, छयासी छिद्र भया, बयासी बयाली भई, नौ सेनानी ऐना, उंचाई बाल, निस्सा पातळ, संकचूड: ब्रह्म्खत्री: सियालो ग्वालो, खबर-थबर, तु वकीयाली, धर्मगण लीणों औतार, देवतों, नौ सेनानी ऐना, चलण लागी, कंसासुरी बाजा बजण लागो, सीयुं परिवार वासुकी नाचण लागो: आंख्युं अन्कारो मरिगो;, कंदुड़ परी भारिगो पिट्ठी, पीठी का शाल भयो, पीठी को पखालो भयो:, बारा सांई छना , ले छना माता रे आछरी विचालदी छना, रमोले, खपोले, (कफोले) , घुरदौड़े, कण्डा ने छ्या, बंगाने बर्त्वाल्यो छयो:, खुड्या चौवान छया, पवाने पोखरियाल छया, रिंग्वाडा बुटोल्या छया, बागुड्या चौड़यालु के धीएणी छई, रौथाणे नौ को धियाणे छया, तडयाल्या उम्राऊ के धिये छया, कुमाऊं की कुमैणी छया, ढौंड की धौंडीयाली छया, बाटल्या साबल्या छया, जोनल की विश्वर्ग्या जुपल्या छई,सीर्नग्र्या नैथाणी छया, जसयाणो उन्याला छया, बुधराया कुकरेणी छ्या, सिरतोल्या गैरोल्या छया, खुगस्यालेया खड़योल्या छया, बारा जाती छतीस पौन की अन्छेरी छयी, अठारह वर्ण देवियों; राजा मनुसाई की सार्दुला , तलबी की भित्रा रैंदी छया, कमलौ का बीच : बदाक्युं का मोरा, व सीपड़यूँ का बीच, वाखी भयो औतार:देवियों , पैल औतार देवियों हरि हरद्वार, दुजो औतार बदरी का बार;, तीजो औतार तिरजुगी नारायण, चुथा औतार चौखम्बा बदरी, पांचो औतार पंचकेदार भयो, छठो औतार देवियों: छ्टासी भैरव भयो, सातों औतार देवियों: सतनात का घर, आठों औतार देवियों अष्टभुजा देवी क घर, नौंऊं औतार नौकुली नागों का घर, दासों औतार देवियों: दसुअग्री रावण का घर.

        मांग भोरी जा बैणी, मुंडले क्न्गेला: स्योंद लगी डोल्या वैरायों धौलि सी फाट, भेंटुले बौन्दिल्या बजी सी पात:छडयाली सिंदूर दिऊलो, गाजल दिउलो, सिरकी बिंदी दिउलो, नाक की बुलाक दिउलो, अणोट की बिछुआ दिउलो, टाटू की सोन माला दिउलो, पेरू जामा घुंघुरू दिउलो, बाजूबंद चूड़ी दिउलो, आरसी मुंदड़ी दिउलो, डब्बे की सिंदूर दिउलो, श्रीफल की चूड़ी दिउलो, सिर की च्यूंट दिउलो, सान्कुरी दिउलो, मखमल की आंगी (अन्गुड़ी ) दिउली, लोसदी (घिसटती) घाघरू दिउलो, कुम्मयाँ साज का

agar of Anchheriyan / Matariyan

               अन्छेरी या मतारियों के  जागर : अतृप्त अप्सराओं  की आत्मा शांति हेतु  जागर

           (Spiritual Folk Literature of Kumaon, Garhwal and Himalayas)

                       

    (Manuscript by Patiram Nautiyal, Village Sald, Badahat, Uttarkashi, Edited by Dr Shiva Nand Nautiyal)

 


   Anchheri or Matar means Fairy /Pari. Their place is supposed to be Khaint danda and where Anchheri or Matar are there there should be lake, flower beds too. These Anchheri or Matar are the souls of female child who died in early age (Matar ) or died before marriage (Anchheri) . Many dead female souls become Anchheri because they were taken by deities forcibly.

  The story is told in a Detective story style that first the result is cleared to audience and then the story goes back in chronological path. I salute those folk creators who might be not educated but they were well knowledgeable about creating interest in story. There we may also find various Alankar (figures of Speeches) for creating melodies such as Anupras alankar Upama Alankar (repetition of words, comparison, and simile)

    The poetic story creator was also well versed with geography and knowing the psychology of females .What a marvelous piece of poetry ...Splendid!!!!!!!!!!!

    The following Jagar has a story of seven Rawat sisters of Rautgaon . huniya deity took them forcibly to Khaint hill and after their death they all became Anchheri (Pari, Fairy)

             तुम रैंदा ल़े तै दागुडिया गाँव , दिसई  दागुडियो

              तुम होली रौतों की बियाण , दिसई  दागुडियो
               चला बैणी मारछा  काटण दिसई  दागुडियो
               चला बैणी मारछा कूटण दिसई  दागुडियो
              चला बैणी द्यू ह्वेगे उराड़ो,  दिसई  दागुडियो
             तख़ ऐगे हुणिया को रथ दिसई  दागुडियो
             तुम पडीग्याँ हुणिया  का रथ दिसई  दागुडियो
             सात बैणि एक छ भाई भड़ दिसई  दागुडियो
            चला बैणी बाटा का उडयारो दिसई  दागुडियो
            बाटा  का उड्यारी टपकण्या पाणी  दिसई  दागुडियो
             चला दागुडि बुरांसी का द्यूळ दिसई  दागुडियो
            तुम ह्वेगी पर्दा का धनी दिसई  दागुडियो
            चला बैणी सैणि खरसाली दिसई  दागुडियो
            कमर बांदी ऐड़ू की पुंगडि दिसई  दागुडियो
            चला बैणी तै उन्द गंगाड  दिसई  दागुडियो
           तख़ हूंद  जीरी बासमती  दिसई  दागुडियो
            चला बैणी सैणि बड़ागडी दिसई  दागुडियो
             तख दीन्दा मऊ का बुखाणा दिसई  दागुडियो
              तख़ देंदा डब्लू का गौणु दिसई  दागुडियो
              तख़ देंदा पगड़ी का खाजा दिसई  दागुडियो
              तख़ देंदा छुणक्याळी दाथुड़ी दिसई  दागुडियो
             चला बैणि तै पावा वारसू   दिसई  दागुडियो
             चला बैणी उच्चा रैथल दिसई  दागुडियो
              तख़ देंदा पोस्तु का छुम्मा दिसई  दागुडियो
              चला बैणी तै दागुडू गाँव दिसई  दागुडियो
               चला बैणी घर कै जौंला दिसई  दागुडियो
               तुम ह्वेग्याँ डांड़यूँ  का आंछरी  दिसई  दागुडियो
  Now ,at the time of Ghadela, the jagari offers many materials appropriate for a female young lady that Anchheri /Matari or fairy leaves the Pashwa

                         सुवा पंखो त्वेकू मी साड़ी द्युलू     

                          त्वे सणि    लाड़ी मै गैणा द्यूंल़ू

                          नारंगी मै त्वेकू चोली द्युलू

                         सतरंगी त्योकू मि दुशाला द्योलू

                          सतनाजा त्योकू मि डीजी द्योलू

                           औंल़ा सरीको त्वे डोला द्योलू

                            सांकरी त्वेकू मि समूण  द्योलू

                            झिलमिल आइना त्वे कांगी द्योलू

                            न्यूती की लाडली त्योकू बुलौलू

                           पूजिक त्वे साड़ी घर पठौल़ू

 

 

Curtsey and references:

Dr. Krishna Nand Joshi, Kumaon ka Lok Sahity

 Dr Trilochan Pandey, Kumaoni Bhasha aur Uska Sahity

Dr Siva Nand Nautiyal, Garhwal ke Lok Nrityageet

Dr Govind Chatak, Garhwali Lokgathayen

Dr. Govind Chatak, Kumaoni Lokgathayen

Dr Urbi Datt Upadhyaya, Kumaon ki Lokgathaon ka Sahityik Adhyan

Dr. Prayag Joshi, Kumaon Garhwal ki Lokgathaon ka Vivechnatmak Adhyayan

Dr Dinesh Chandra Baluni, Uttarakhand ki Lokgathayen

Dr Jagdish (Jaggu) Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar, (Ravain)

Abodh Bandhu Bahuguna, Dhunyal

Shambhu Prasad Bahuguna, Virat Hriday

 

Copyright (Interpretation) @ Bhishma Kukreti, 19/4/2013

Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaun-Garhwal, Uttarakhand- to be continued…7

Religious, Spiritual, Mythological Folklores of Garhwal, Kumaon, Uttarakhand to be continued… 7

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs)


               Jagar Gatha (Folk Ritual Songs) from Ravain Garhwal Region-1

            Original Script by late Dr. Jagdish Prasad ‘Jaggu’ Naudiyal 
         Translation, Interpretation and Transliteration by: Bhishma Kukreti


                                            Brief about Jagar

            Garhwali Kumaoni Gathas are religious myth those are narrated in specific ceremony called Jagar. M.R. Anand rightly explains Jagar through  quotes of Allan C. Fanger ,” Jagar is spirit possession ceremony (Ghadyal or Mandan) in which a designated deity/goddess or group of deities/goddesses is induced by ritual drumming and singing of traditional devta legends to possess a pre arranged oracle or medium” . The Jagar are arranged for disease cure, requesting deities for specific demand etc. 
              The priest of Jagar, the Jagriya/Jagri (Bard) is narrator of Jagar folk dramas and rituals. Jagriya narrates the legends and control the ritual ceremony. There is no caste restriction for being Jagriya. Usually, Jagriya plays bronze thali and his associate Jagriya plays Daunru (drum). Main Jagriya or Jagri sings narration and associates sing the last line of stanza (Bhaun pujna).
 Always, before narration of story of decided legends or deities the Jagari/Jagriya initiate a few lines of awakening chants those are called Avhahan lines or calling deity lines. 
 In Ravain, Uttarkashi Garhwal, usually Jagri or Jagriya starts the following initiating lines for Jagar narration
रवांइ गढ़वाल क्षेत्र का प्रचलित   लोक गीत
लोक जागर व धार्मिक अनुष्ठान के लोक गीत -1


(मूल -डा जगदीश 'जग्गू' नौडियाल , इंटरनेट प्रस्तुती एवं परिवर्तन - भीष्म कुकरेती )
  जागर में आह्वान गीत
जाग जाग देव जाग
धरती आगास जाग
मासु देवता जाग
पंवाली काठी जाग
शाटी -पासी -क्षेतर  जाग
जाग जाग  देव जाग

Awake! O Respectful deity! Or I call you deity
Awake! O Earth deity! Or I call you earth deity
Awake! O Sky deity!  Or I call you sky deity
Awake! O Masu deity!  Or I call you Masu deity
Awake! O Panvali Kathi deity! Or I call you Panvali Kathi deity
Awake! O the border protecting deities Shati, Pasi- Khetrapal! Or I call  the border protecting deities Shati, Pasi- Khetrapal!
Awake! O Respectful deity! Or I call you deity

Copyright for interpretation @ Bhishma Kukreti 3/6/2013

Allan C. Fanger, 1991, Spirit Possession Séance among the Rajputs and Shilpkar of Kumaon, Himalaya past and present journal
Dr Jagdish Prasad Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar  (Ravain kshetr ke lok sahitya kaa sanskritik Adhyayan
Notes on Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Radhi Danda Uttarkashi; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from  Yamunotri Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Kharsali village Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Janaki Chatti Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Hanuma Chatti Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Badkot Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Gangotri Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Naugaon  Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Purola Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Har ki Doon Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Tyuni Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Arakot Uttarkashi Garhwal; Jagar me Ahvahan: Initial Awakening Chant in Ravain Jagar Gatha (Ritual Folk Songs) from Naitwad Uttarkashi Garhwal

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Fyunli Rauteli –Bhupu Raut Jagar Gatha: The Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage


Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal, Haridwar, Uttarkahnd-49

Love Folklore, Folktales, Love Ballads. Folk Stories of Love, Adoring, Affection, Fondness, friendliness, Liking from Haridwar,   Garhwal, Kumaon (Uttarakhand) – 5 
(This write up is dedicated famous Jagri (Jagriya) of Dhangu and east Udaipur –Late Dunkar Singh Negi of Jaspur, Malla Dhangu, Pauri Garhwal)


                                         Bhishma Kukreti
 
              Commonly, the difference between a general Garhwali-Kumaoni love folk song sung in alone or in community events and Jagar love song is that in Jagar love song tales, the religious rituals are there while in general category love folk songs the religious rituals are seldom found.
 The present folk song is Jagar folk song of Kumaon and Garhwal. Now days, the song is not sung. The story seems to be of ancient time as Nag Vansh is described in this Jagar love song. There is tension in this love Jagar song due to inter caste marriage proposal.
   This Love Jagar song has an exclusivity that the creator spent more time on describing the beauty of the heroin than spending more time on events. That is why this Jagar is sung only in between the Jagars of designated deity Jagars.

         कुमाऊं, गढ़वाल ,हरिद्वार  की लोक गाथाएँ/जागर  -49       

                    गढ़वाल , कुमाऊं ,  हरिद्वार, की प्रणय  लोक गाथाएँ -5   
                            फ्यूंळी रौतेली प्रणय गाथा
                    (सन्दर्भ; तारा दत्त गैरोला )


बीजी जान बीजी जान भूमि का भूमिया जी
बीजी जान बीजी हो मेरा खोळि का गणेश।
बीजी जान बीजी हो कुटदाऋ तुम चेल्यों
बीं धारु उरख्याळी घेड़ूड़ी बिटाली हो।
बीजी जान बीजी रे पंध्यार्यों तुम चेल्यों
वीं पाणी नवळी हो गौंतली मिंडुकी से।
सौंरीकोट त होलो नागु स्यो सबर्याळ
नागु की एक नौनी फ्यूंळी नाम की होली।
तैकि छाती छ  सूर्ज पीठी माज छ चंदा
हाथुं स्या नि लियेंदी भूम्या सया नि धरेन्दी।
वींकी रंगम मैलो होंदो सूर्ज  घुमैलो
वींकी बांकी धपेलि काळा  नाग सि लम्बा।
होली स्यून्द जि वींकी धौळी फाट सी चौड़ी
नाकुड़ी त छ वींकी खांडा धार सि पैनी।
xxx               xxx
होलो जवान कनु स्यु मुरली को त बज्जैया
मुर्ली स्यो त बजौला लेलो मोहि फिऊळी.
xxx           xxx
होला राजकुमार स्यो बांको भूपु जी हां
देवा मै वई कु जी या कर्लो जिब हत्या
सुणे नागु न इनो जो होइगे दुविधा मा
देला फ्यूंळी भूपू कु होलो हर्ष सबू कू
                 It is early morning. We remember all gods and goddesses. Wake up!  The girls and women! Because you all have to go for crushing grains. Wake up girls! You have to carry water from water source. 
               There was a Sabaryal nag in Saunrikot. His daughter was beautiful Fyunli. Sun was on her chest and moon on her back. She was softer than butter. She was softer that she could not put her feet on the earth. She was brighter than Sun. Her hairs were as black snake. Her nose was sharp. Her womanhood was attractive.
          Fyunli became ready and did her make up by ornaments. Fyunli was walking towards water source (Pandhyar). She was with her maid servants.
    She started filling her pitcher. She saw the shadow of a young man. The shadow was of Bhupu Raut playing flute on the tree. Bhupu Raut was her lover. Bhupu Raut played his flute and Fyunli lost her conscious by the music. Bhupu came down from tree and started love making with her. They forgot the time.
        When both came in conscious state it was night. Fyunli started walking towards her house. Her father Sabaryal nag was angry as flames of fire. 
  She told about her loving to Bhupu Raut. Sabaryal was again angry as Bhupu Raut was non nag Vanshi.  Fyunli told that if she would not marry with Bhupu Raut she would do suicide hanging her.   
   Sabaryal became ready after high perusal from his daughter Fyunli. This way, both Fyunli and Bhupu Raut got married.   

Copyright (Interpretation) @ Bhishma Kukreti, 4/06/2013
Folklore, Folk Legends, Folk Myths of Kumaon-Garhwal-Haridwar (Uttarakhand) to be continued…50 
Love Folklore, Folktales, Folk Stories of Love, Adoring, Affection, Fondness, friendliness, Liking from Haridwar,   Garhwal, Kumaon ( Uttarakhand ) to be continued…6 
   
Curtsey and references:
Dr. Krishna Nand Joshi, Kumaon ka Lok Sahitya (Folklore texts of Kumaon)
 Dr Trilochan Pandey, Kumaoni Bhasha aur Uska Sahity(Folklore literature of Kumaon )
Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Lok Nrityageet  (Folk Songs and Folk dances of Garhwal )
Dr Govind Chatak, Garhwali Lokgathayen (Folklore of Garhwali)
Dr. Govind Chatak, Kumaoni Lokgathayen (Folklore of Kumaoni)
Dr Urvi Datt Upadhyaya, Kumaon ki Lokgathaon ka Sahityik Adhyayan (Literary review of Folklore of Kumaon)
Dr. Dip Chand Chaudhri, 1995, Askot ka Palvansh , Gumani Shodhkendra, Uprada, Gangalighat
Dr. Prayag Joshi, Kumaon Garhwal ki Lokgathaon ka Vivechnatmak Adhyayan (Critical Review of Folklore of Kumaon and Garhwal)
Dr Dinesh Chandra Baluni, Uttarakhand ki Lokgathayen (Folklore of Uttarakhand)
Dr Jagdish (Jaggu) Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar, (Partially Folklore of Ravain) 
Ramesh Matiyani ‘Shailesh’ 1959, Kumaun ki Lok Gathayen
Abodh Bandhu Bahuguna, Dhunyal (Folklore and Folk Songs of Garhwal)
Shambhu Prasad Bahuguna, Virat Hriday
Kusum Budhwar, 2010, Where Gods Dwell: Central Himalayan Folktales and Legends 
C.M. Agarwal , Golu Devta, 1992, The God of Justice of Kumaon Himalayas
N.D .Paliwal, 1987, Kumaoni Lok Geet
E.S. Oakley and Tara Datt Gairola 1935, Himalayan Folklore
M.R.Anand, 2009, Understanding the Socio Cultural experiences of Pahadi folks: Jagar Gathas of Kumaon and Garhwal
Dr. Pradeep Saklani, 2008, Ethno archeology of Yamuna Valley
Shiv Narayan Singh Bisht, 1928, Gadhu Sumyal, Banghat , Pauri Garhwal
Kumaon: Kala, Shilp,aur Sanskriti         www.himvan.com/webpages/dana.htm
Anjali Kapila (2004), Traditional health Practices of Kumaoni women
Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Natkon ke Mukhy Tatva va Vivechana
Helle Primdahi, 1994, Central Himalayan Folklore: folk Songs in Rituals of the Life Cycle
Hemant Kumar Shukla, D.R. Purohit, 2012, Theories and Practices of Hurkiya Theater in Uttarakhand, Language in India Vol.12:5: 2012 Page 143- 150
Dev Singh Pokhariya, 1996, Kumauni Jagar Kathayen aur Lokgathayen
Madan Chand Bhatt, 2002, Kumaun ki Jagar Kathayen 
Bhishma Kukreti, Garhwal ki Lok Kathayen, Alaknanda Prakashan
Bhishma Kukreti, Notes on History, Folk Literature of Haridwar
Notes on the Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Chamoli Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Rudraprayag Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Tehri Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Uttarkashi Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Yamuna Valley Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Ravain Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Gangotri valley Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Kedar valley Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Pauri Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Kotdwara Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Yamkeshwar Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Dhumakot Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Lansdowne Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Synsi Baijron Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Dehradun  Garhwal; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Kumaon; Love Folk Song Resisting Inter caste Marriage from Haridwar.

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song related to Masu deity

               Jagar Gatha (Folk Ritual Songs) from Ravain Garhwal Region-2

            Song collection by late Dr. Jagdish Prasad ‘Jaggu’ Naudiyal 
         Translation, Interpretation and Transliteration by: Bhishma Kukreti

                                                  What is Jagar?

           Most of the researchers define Jagar in the same way except same words.
 Stefan Patrik Fiol defines Jagar,” Jagar also called ‘Jagran’ may be defined as a ritual or ‘puja’ in which ‘Devi-Devta’ are awakened through narrative musical performances either metaphysically or physically through the body of the medium. Possession by ‘Devi-Devta’ is not prerequisite for ‘jagar’”. Stefan further says that.” I consider ‘Jagar’ are ceremonies that are organized with the intent to induce possession.”
  There are at least five active participants in a ‘Jagar’-
1-Pashwa or the medium on which the ‘devi-devta ’ soul would enter
2-Jagriya –or Guru who will narrate the story and control the ceremony
3-Musicians to accompany Jagriya/Jagari
4-Host
5-Dancers other than Pashwa or audience

Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song related to Masu deity

Masu is one of the main or major deities of Ravain. Masu has four forms.
 Chalda Masu form is peaceful deity. There is no sacrifice for worshiping Chalda Masu deity.

रवांइ गढ़वाल क्षेत्र का प्रचलित   लोक गीत
रवांइ क्षेत्र से लोक जागर व धार्मिक अनुष्ठान के लोक गीत -2

 चालदा मासू  जागर:  एक शांत देव की पूजा

(मूल -डा जगदीश 'जग्गू' नौडियाल , इंटरनेट प्रस्तुति  एवं परिवर्तन - भीष्म कुकरेती )

बारह बरस ले चलाऊं मासू।
बारह बरस ले चलाऊं मासू।
बारह बरस लो शाटी माँ चलो
बारह बरस लो पासी माँ।
चालदा मासू राजा बड़ो रौ
चालदा मासू मासू रौ
 Chalda Masu walks regularly for twelve years.
Chalda Masu walks regularly for twelve years.
Chalda Masu walks (takes Puja) in Shati region for twelve years.
Chalda Masu walks (takes Puja) in Pasu region for twelve years.
Chalda Masu is eldest deity among all.
Chalda Masu walks regularly for twelve years.




Copyright for interpretation @ Bhishma Kukreti 4/6/2013

     Jagar Gatha (Folk Ritual Songs) from Ravain Garhwal Region to be continued …3
References:
Dr Jagdish Prasad Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar  (Ravain Kshetr ke lok sahitya kaa Sanskritik Adhyayan
Stefan Patrik Fiol , Constructing Regionalism: Discourses of Spirituality and Poverty …
Notes on Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Ravain of Uttarkashi Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Radhi-Danda Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Yamunotri valley Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Kharsali Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Janki Chatti Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Ful Chatti Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Hanuman Chatti Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Gangnani Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Badkot Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Lakhamandal Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Naugaon Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Mori  Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Natgaon, Uttarkashi  Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Arakot, Garhwal related to Masu deity; Chalda Masu Jagar: An Awakening Ravain Folk Ritual Song from Tyuni Garhwal related to Masu deity

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,041
  • Karma: +22/-1
                         Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Ravain

               Jagar Gatha (Folk Ritual Songs) from Ravain Garhwal Region-3

            Song collection by late Dr. Jagdish Prasad ‘Jaggu’ Naudiyal 

         Translation, Interpretation and Transliteration by: Bhishma Kukreti
      The life, beliefs, and rituals are reflected on traditional folk songs of Ravain region of Uttarkashi, Garhwal. The folk music culture is mixture of exclusively folk music of Ravain region and folk music of general Garhwal. Same applies for religious deities. Ravain region (Uttarkashi) has their own exclusive deities which are not in other parts of Garhwal and Ravain (Uttarkashi) region has also Hindu deities of Garhwal.  The religious folklores of Ravain (Uttarkashi) are creative, spiritual and cultural heritage of the Khas and Kirat culture handed down by oral methodology for centuries. 

                                    Gotha Masu deity of Ravain

               The present Jagar is about another form of major deity Masoo from Rawain region of Garhwal. Gotha Masoo is incarnation of Bharat the brother of lord Rama Chandra. Gotha is very peaceful deity from of Masu. Gotha Masoo deity does not require animal sacrifice for ritual performance.  Gotha stays at ‘Anhol ‘place. The deity Gotha Masu is just witness of Kingdom of elder brother Chalda Masu.

                 रवांइ गढ़वाल क्षेत्र का प्रचलित   लोक गीत
रवांइ क्षेत्र से लोक जागर व धार्मिक अनुष्ठान के लोक गीत -3
(मूल -डा जगदीश 'जग्गू' नौडियाल , इंटरनेट प्रस्तुती एवं आलेख - भीष्म कुकरेती )

  गोठा मासू जागर

मासूए  रे मासू गोठा मासू ले
अन्न धन को राज रे मासू गोठा मासू ले
मासूए  रे मासू गोठा मासू ले राज रौ
तेरो अनहोला को गोठा मासू ले
मासूए  रे मासू गोठा मासू ले
राज रौ तेरो अनहोला को गोठा मासू ले
धरम को राज तेरो रे मासू गोठा मासू ले
मासूए  रे मासू गोठा मासू ले
O deity Gotha Masu! You are Gotha Masu
You have prosperous kingdom or you are god of prosperity
O god Gotha Masoo you live at ‘Anhol’
You always administrate righteous ways.
Gotha god 1 you live at ‘Anhol’
Copyright for interpretation @ Bhishma Kukreti 4/6/2013

     Jagar Gatha (Folk Ritual Songs) from Ravain Garhwal Region to be continued …3
References:
Dr Jagdish Prasad Naudiyal, Uttarakhand ki Sanskritik Dharohar  (Ravain Kshetr ke lok sahitya kaa Sanskritik Adhyayan

Notes on Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Ravain, Uttarkashi, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Yaunotri, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Radhi-Danda, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Mori, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Kharsali Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from hanuman Chatti, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Ful Chatti, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Badkot, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Gangnani, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Naugaon, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Lakhamandal, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Purola , Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Anhol, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Tyuni, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Rajgarhi, Ravain, Garhwal; Gotha Masu Jagar: Folk Song/Folktale Ritual from Arakot, Ravain, Garhwal   

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22