Author Topic: Proposal For Train Till Bageshwar - टनकपुर से बागेश्वर तक रेल लाईन का प्रस्ताव  (Read 56889 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
from   Pooran Kandpal <kandpalp@yahoo.com>
to   M S Mehta <msmehta@merapahad.com>
date   Thu, Apr 14, 2011 at 8:56 PM
subject   ni aayi rail
mailed-by   yahoo.com
signed-by   yahoo.com
   
hide details 8:56 PM (35 minutes ago)
   
 नि आई रेल
 
आजादी मिलन है पैली बात चली रैछी
उत्तराखंड में लै  रेल चलन चैंछी
अंग्रेजों जमान में कतु ता सर्वे लै हई
अंग्रेज सैतालिस में न्हें गाय योजना लटके  रै गेई
अंग्रेजों लै पुजाई रेल उत्तराखंडक  नगर चार
काठगोदाम    रामनगर    टनकपुर    कोटद्वार 
आजदिक चौसठ वर्ष बाद  लै नि आई कभे उ घड़ी
जब उत्तराखंड में रेल एक इंच लै अघिल बढ़ी
य दौरान बार पंचवर्षीय योजना बन ,पन्नर बन सरकार 
रेल कैल नि चलाई आश्वासनों कि भरमार
नई राज्य बनि गोय नौ नवम्बर सन द्वि हजार
इग्यार साल में नि लागी यसी धाद जो पुजो दिल्ली द्वार
उत्तराखंडक कतु नेता केंद्र में लै रईं
कैल नि सोच रेला बार में सब चाइये रईं
जतु लै रेल मंत्री बनी सब 'होई होई' फरमाते गईं
'सर्वे' क नाम पर सब पहाड़ियों कें  टरकाते रईं
क्वे यसी बात लै न्हें जो उत्तराखंड  में रेल रोकें रै
यां है बेर लै ज्यादै ऊँची जगा में रेल चलें रै
शिमला ऊटी दार्जिलिंग अरुणाचल इटानगर
उधमपुर कश्मीर कोरामंडल त्रिपुरा राजेंदेरनगर
उत्तराखंड है ज्यादै दुर्गम छीं यों सबै जाग 
पै उत्तराखंड कै लिजी रेल पर ताव क्याले लाग
राज्य में छीं आठ सांसद और सत्तर विधायक
रेला लिजी नि उठै सक क्वे  कदम निर्णायक
पार बै पड़ोस वालां कि रेल ऐगे सीमा तक
उनरि उटपटांग  हरकते कि लागते रैं भनक
उत्तराखंड में रेल पुजली कतु समस्या सुलझाल
रुजगार मिलल पलायन रुकल पर्यटन सुगम है जाल
देशाक कर्णधारों ! राष्ट्रहित में थ्वाड  दूरदृष्टि द्यखौ 
देशै कि सुरक्षा लिजी त उत्तराखंड में रेल पुजौ.
 
पूरन चन्द्र कांडपाल
बैसाखी १४.०४.2011

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
Rail Surveys for Tanakpur-Bageshwar and Rishikesh-Karanprayag completed
« Reply #141 on: August 06, 2011, 04:19:53 AM »
 
 
Upudate
 
 
 
Railway Line Projects in Uttarakhand[/t][/t]
Surveys for Tanakpur-Bageshwar and Rishikesh-Karanprayag new lines have been completed. Rishikesh-Karanprayag new line project has been included in Railway Budget 2010-11 at an anticipated cost of Rs. 4295.30 crore. Tanakpur-Bageshwar new line survey report is presently under examination of the Ministry.

Tanakpur-Bageshwar new line project has not yet been sanctioned. For Rishikesh-Karanprayag new line, preliminary activities like preparation of part estimate for geo-technical investigation and final location survey have been taken up. Construction work will commence after completion of these preliminary activities and sanction of detailed estimate

This information was given by the Minister of State for Railways Shri Bharatsinh Solanki in written reply to a question in Rajya Sabha today.

AKS/HK/LK/T R
(Release ID :73972)
[/t][/t]
   
  This site is winner of Platinum Icon for 'Outstanding Web Content' Web Ratna Award'09 presented in April 2010 Site is designed and hosted by National Informatics Centre (NIC),Information is provided and updated by Press Information Bureau
"A" - Wing, Shastri Bhawan, Dr. Rajendra Prasad Road, New Delhi - 110 001 Phone 23389338
Go Top Top[/t]
Terms of Use[/t] Copyright Policy Privacy Policy
Hyperlinking Policy

 
http://pib.nic.in/newsite/erelease.aspx?relid=73972

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
This is the progress news on this long outstanding issue but when it the work will be excuted. No body knows. --------- Railway Line Projects in Uttarakhand  12 hours ago Railway Line Projects in Uttarakhand Surveys for Tanakpur-Bageshwar and Rishikesh-Karanprayag new lines have been completed. Rishikesh-Karanprayag new line project has been included in Railway Budget 2010-11 at an anticipated cost of Rs. 4295.30 crore. Tanakpur-Bageshwar new line survey report is presently under examination of the Ministry. Tanakpur-Bageshwar new line project has not yet been sanctioned. For Rishikesh-Karanprayag new line, preliminary activities like preparation of part estimate for geo-technical investigation and final location survey have been taken up. Construction work will commence after completion of these preliminary activities and sanction of detailed estimate This information was given by the Minister of State for Railways Shri Bharatsinh Solanki in written reply to a question in Rajya Sabha,.
 
http://www.breakingtravelnews.com/news/article/railway-line-projects-in-uttarakhand/

Himalayan Warrior /पहाड़ी योद्धा

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 353
  • Karma: +2/-0

We have heard the Angrej had a plan for railway track from Takankpur to Bageshwar. Now it is has been more than six decades and there is no move in this proposal.

Let us see now.


एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
PLANNING COMMISSION HAS IN PRINCIPLE APPROVED THE FOLLOWING FOUR RAILIWAY LINES
« Reply #144 on: September 14, 2011, 02:28:55 AM »
Dear Friends - Good news to share with you.
 
PRESS RELEASE
NEW DELHI   13TH SEPTEMBER, 2011 :-       PLANNING COMMISSION HAS IN PRINCIPLE APPROVED THE FOLLOWING FOUR RAILIWAY LINES FROM A STRATEGIC IMPORTANCE .
1.      [glow=red,2,300] RUPAI – PARASURAMKUND2.       RISHIKESH – KARANPRAYAG – CHAMOLI3.       TANAKPUR – BAGESHWAR
4.       JAMMU – AKHNOOR – POONCH
SHRI KEDAR SINGH FONIA MLA UTTARAKHAND ALONG WITH OTHER PETITIONERS HAD GIVEN A PETITION TO THE COMMITTEE ON PETITIONS OF RAJYA SABHA BEING HEADED BY SHRI BHAGAT SINGH KOSHYARI M.P. THE PETITION WAS TAKEN ON PRIORITY BASIS BY THE COMMITTEE WHICH HEARD THE MINISTRIES OF RAILWAYS, FINANCE, DEFENCE ALONG WITH THE PLANNING COMMISSION. THE MINISTRY OF DEFENCE CATEGORISED FIVE LINES OUT OF THE FOURTEEN MENTIONED BY THE PETITIONER TO BE OF STRATEGIC IMPORTANCE.  KEEPING IN VIEW THE SIGNIFICANCE THE CHAIRMAN OF THE COMMITTEE SHRI BHAGAT SINGH KOSHYARI TOOK THE INITIATIVE TO BRIEF THE HON’BLE PRIME MINISTER DR.MANMOHAN SINGH ON 10TH AUGUST, 2011 AND SUBMITTED A MEMORANDUM  TO THE PRIMEMINISTER.  SHRI KOSHYARI ALSO BRIEFED THE PRIME MINISTER  ABOUT THE INITIATIVE OF THE FORMER PRIME MINISTER SHRI ATAL BIHARI VAJPAYEE IN GETTING THE KATRA – QUAZIGUND – SRINAGAR BEING DECLARED AS A NATIONAL PROJECT SO THAT IT DID NOT FACE FINANCIAL CONSTRAINTS. THE PRIME MINISTER WAS REQUESTED TO MAKE A SIMILAR PROVISION FOR THE STRATEGICALLY IMPORTANT RAILWAY LINES.
THE DEPUTY CHAIRMAN OF THE PLANNING COMMISSION SHRI MONTEK SINGH AHLUWALIA IN HIS COMMUNICATION DATED 8TH SEPTEMBER, 2011 TO SHRI KOSHYARI  APPRISED THAT NECESSARY INSTRUCTIONS HAVE BEEN GIVEN TO THE RAILWAYS TO SUBMIT  THE REQUIREMENT OF FUNDS, TECHNICAL INPUTS AND TIME SCHEDULE FOR COMPLETION OF THE FOUR STRATEGIC RAILWAY LINES SO THAT NECESSARY FUNDING ARRANGEMENTS ARE PUT IN PLACE TO COMPLETE THESE PROJECTS.
SHRI BHAGAT SINGH KOSHYARI WOULD LIKE TO THANK THE PRIME MINISTER DR.MANMOHAN SINGH AND SHRI MONTEK SINGH AHLUWALIA, DEPUTY CHAIRMAN OF THE PLANNING COMMISSION FOR THESE HISTORIC DEVELOPMENTS IN APPROVING THESE PROJECTS OF SIGNIFICANT NATIONAL IMPORTANCE.
 
 

Himalayan Warrior /पहाड़ी योद्धा

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 353
  • Karma: +2/-0

Good to hear this news..

Still there are many complications to get final approval.


Anubhav / अनुभव उपाध्याय

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 2,865
  • Karma: +27/-0

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
खुशखबरी: पहाड़ चढ़ेगी रेल
पूर्वोत्तर रेलवे के महाप्रबंधक केबीएल मित्तल ने बताया कि रेल बजट में घोषित टनकपुर-बागेश्वर रेल लाइन का अक्टूबर 2010 में सर्वे किया गया था। करीब 254 किमी के इस रूट को तैयार करने का 2800 करोड़ रुपए और रामनगर-चौखुटिया के बीच 86 किमी की रेल लाइन का 1378 करोड़ यानी दोनों योजनाओं पर कुल करीब 42 सौ करोड़ का प्रस्ताव अगस्त 2011 में रेलवे बोर्ड को भेजा जा चुका है। दोनों योजनाओं की टेक्निकल फिजिबिलिटी एवं ट्रेफिक सर्वे रिपोर्ट पर रेलवे बोर्ड व मंत्रालय को निर्णय लेना है। यदि योजनाओं को मंजूरी और बजट आवंटन हो जाता है तो रेलवे इस पर काम शुरू करेगा। कहा कि यात्री आय के लिहाज से यह दोनों योजनाएं मुनाफा देने वाली नहीं हैं, लेकिन उत्तराखंड के सामरिक दृष्टिकोण के साथ रेलवे की सामाजिक प्रतिबद्धता के लिहाज से रेल लाइन पहाड़ तक पहुंचाना भी जरूरी है। बताया कि इसके अलावा काठगोदाम-नैनीताल रेल लाइन का भी बोर्ड ने दोबारा सर्वे का आदेश दिया है। जल्द ही इस रूट का सर्वे कराया जाएगा। बरेली-लालकुआं के बाद लालकुआं-कासगंज रूट का आमान परिवर्तन मार्च 2013 के बाद शुरू किया जाएगा।

Anil Arya / अनिल आर्य

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 1,547
  • Karma: +26/-0

पहाड़ पर चढ़ सकती है रेल
अब बोर्ड, मंत्रालय पर टिकी उम्मीदें
हल्द्वानी। टनकपुर-बागेश्वर रेल लाइन समेत पहाड़ पर रेल चढ़ाने का दारोमदार अब पूरी तरह से रेलवे बोर्ड और मंत्रालय पर टिक गया है। पूर्वोत्तर रेलवे ने रेल लाइनों की सर्वे रिपोर्ट बोर्ड को भेज दी है। टनकपुर-बागेश्वर रेल लाइन के निर्माण पर 2800 करोड़ का खर्च आना है। मंत्रालय अगर हां करता है तो काम जल्द ही शुरू कर दिया जाएगा।
पूवोत्तर रेलवे के महाप्रबंधक केबीएल मित्तल ने बृहस्पतिवार को हल्द्वानी रेलवे स्टेशन में पत्रकारों से वार्ता में बताया कि टनकपुर-बागेश्वर रेल लाइन की सर्वे रिपोर्ट रेलवे बोर्ड को भेजी जा चुकी है। प्लानिंग कमीशन ने रेल लाइन बिछाने के लिए पैसा देने की बात कही है। अगर बोर्ड से प्रस्ताव पास होकर मंत्रालय तक पहुंचे और सरकार से हरी झंडी मिले तो रेलवे टनकपुर-बागेश्वर रेल लाइन पर काम करने को तैयार है। उन्होंने बताया कि 254 किमी. लबी रेल लाइन पर 2800 करोड़ का खर्चा होना है। हालांकि इसकी फिजिबिलिटी रिपोर्ट उन्होंने संतोषनजक नहीं बताई। फिर भी कहा है कि रेलवे को घाटे से मतलब नहीं है, सरकार अगर हां करती है तो फिर कोई परेशानी नहीं।
महाप्रबंधक ने बताया कि रामनगर-चौखुटिया रेल लाइन के लिए भी सर्वे रिपोर्ट 20 अगस्त 2011 को भेजी जा चुकी है। इस रेल लाइन पर 1378 करोड़ रुपया खर्च होना है। महाप्रबंधक पूर्वोत्तर रेलवे ने काठगोदाम रेलवे स्टेशन का निरीक्षण भी किया। टूटी हुई रेल लाइन के बारे में संतोषजनक जवाब न मिलने पर उन्होंने रेलवे अधिकारियों को फटकार भी लगाई।
.:)
http://epaper.amarujala.com/svww_index.php

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
Plan panel pushes for early completion

The Planning Commission is considering the early execution of five major railway projects in the Himalayan region, as it has directed the railway ministry to prepare a blueprint of the estimate on funds, technical inputs and prospective time for their completion.
The commission now plans to allocate funds for the projects in the 12th Five Year Plan that starts from April 2012. “We will include these in the category of projects having national importance,” a senior official said. “It will enable them to raise funds,’ he told Business Standard.

A Railway official, when contacted, confirmed that the issue was under consideration of the Planning Commission.
 Five major railway projects being considered by Planning Commission. The Commission to allocate funds for the projects in the 12th Five-Year Plan. These are part of 14 projects hanging fire due to strategic issues. Among them five were found to be feasible and of strategic importance, While two projects are in Uttarakhand, one is in Jammu and Kashmir and the last one is in Arunachal Pradesh. The railway projects include the 125-km Rishikesh-Karanprayag railway line involving a project cost of Rs 4,295 crore, the 154-km Rs 2,791-crore Tanakpur-Bageshwar line (both in Uttarakhand), the Rs 13,631-crore Jammu-Akhnoor-Poonch railway link covering 233 km in Jammu and Kashmir, the 498-km Bilaspur-Mandi railway link in Himachal Pradesh and the 110-km Rupai-Parasuramkund railway link in Arunachal Pradesh.
These five main railway projects are part of the 14 such Himalayan-region projects that have been hanging fire for long because of strategic issues.
Among them five were found to be feasible and of strategic importance, as it evolved from a meeting between officials from the defence ministry along with its counterparts in Railways and senior officials from the Planning Commission.
“The work on them could start during the 12th FYP,” a senior official said.


http://business-standard.com/india/news/plan-panel-pushes-for-early-completion/453022/

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22