Author Topic: Uttarakhand Feature Films Since 1983 - 1983 से अभी तक बनी उत्तराखंडी फीचर फिल्मे  (Read 35420 times)

Parashar Gaur

  • Moderator
  • Sr. Member
  • *****
  • Posts: 265
  • Karma: +13/-0
ek baat ye aad rahe ki , Feature film ka apnaa sathan  or VCD ya DVD filmo ka panaa
Isllye jab hum Fim ke baat kerte hai to Feature film  ke hi baat hone chaye.. nake VCDE  filmo ke.
parashar

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास

 

                                               प्रस्तुतिकरण : भीष्म कुकरेती

                 

    ( यह लेख उत्तराखंडी फिल्मों के जनक श्री पाराशर गौड़ को समर्पित है )

 

 

(साभार, :मूल व सन्दर्भ  -मदन डुकलाण, चन्द्रकांत नेगी,  विपिन पंवार, एम . ऐस . मेहता व मेरा पहाड़ .कॉम की टीम, हिलीवुड पत्रिका)   


[ फिल्मो का इतिहास; गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; गंगोत्री-जमनोत्री  क्षेत्र गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; उत्तरकाशी , गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; टिहरी गढ़वाल,  गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; पौड़ी गढ़वाल, गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; रुद्रप्रयाग , गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; चमोली गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; लैंसडाउन क्षेत्र  गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; देहरादून गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; जौनसार बाबर गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; हरिद्वार गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; पिथौरागढ़ कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; द्वारहाट कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; बागेश्वर कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; चम्पावत कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; अलोमोडा कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; नैनीताल कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; रानीखेत कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; हल्द्वानी कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; उधम सिंह नगर कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; उत्तराखंड में निर्मित कुमांउनी गढ़वाली फिल्मो का इतिहास ]



               सन 1880 में मूवी कैमरा का अन्वेषण हुआ और तभी से मूवी फिल्मो का प्रचलन भी शुरू हुआ.फ्रांस की लुमिरे कम्पनी ने १८९५ में प्रथम मूवी फिल्म प्रदर्शित की। फिल्मों ने प्रत्येक समाज की कला, साहित्य, धर्म, दर्शन, मनोविज्ञान , विज्ञान को प्रभावित किया. भारत में प्रथम मूक फिल्म दादा फाल्के कृत  'राजा हरिश्चंद्र ' है तो प्रथम वाक् फिल्म 'आलम आरा' है.

  फिल्म बनाने में कई तकनीकों, रचनाधर्मिताओं व  वित्तीय संसाधनों की संगठनात्मक जंक जोड़ की आवश्यकता ही नही पड़ती अपितु फिल्म निर्माताओं को सिनेमा प्रदर्शन के कई जटिल समस्याओं से भी जूझना पड़ता है। यही कारण है कि गढ़वाली- कुमाउनी जैसी फ़िल्में मूवी चित्रों की आने के बाद भी सौ साल तक नही आ पाई। गढवाली-कुमाउनी जैसी भाषाओं की कुछ मूलभूत समस्याएं हैं -दर्शकों का एक जगह ना हो कर देस विदेशों में बिखरा होना, फिल्म निर्माण व्यय व फिल्म प्रदर्शन विक्री में जमीन आसमान का अन्तर। यह एक सास्त्व सत्य है कि गढ़वाली -कुमाउनी फिल्म निर्माता को फिल्म लाभ हेतु नही अपितु सामाजिक कार्य हेतु फिल्म बनानी पड़ती है। यंहा तक कि उत्तराखंडी ऐलबम निर्माता घाटे में रहते हैं और तथाकथित वितरक ही मुनाफ़ा कमाते हैं। फिर सरकारी वित्तीय सहायता का कोई ठोस प्रवाधान ना तो उत्तर प्रदेस में  था ना ही कोई प्रेरणा दायक स्थानीय भाषाई फ़िल्म निर्माण नीति उत्तराखंड राज्य में है.  यही कारण है कि मूवी के अन्वेषण के सौ साल बाद ही प्रथम उत्तराखंडी फिल्म गढ़वाली भाषाई फिल्म 'जग्वाळ' सन १९८३ में ही प्रदर्शित हो सकी।  ५ मई  १९८३ का दिन उत्तराखंड के लिए एक यादगार दिन है जिस दिन प्रथम  उत्तराखंड फिल्म  'जग्वाळ' प्रदर्शित हुयी।     
  प्रथम उत्तराखंडी फिल्म गढ़वाली भाषाई फिल्म 'जग्वाळ' निर्माण व प्रदर्शन का पूरा श्रेय गढवाली के नाट्य  शिल्पी पाराशर गौड़ को जाता है.
 गढ़वाली की दूसरी  फिल्म बिन्देश नौडियाल की 'कभी सुख कभी दुःख ' सन १९८५ में प्रदर्शित हुयी थी।  यह फिल्म गढ़वाली चलचित्र इतिहास का एक काला अध्याय ही माना जायेगा। इस फिल्म में पहाड़ों मे डाकू घोड़ों में दौड़ना व भीभत्स  हास्य दिखाया  गया था। 

१९८६ साल उत्तराखंडी फिल्मो के लिए प्रोत्साही वर्ष रहा है।

सन १९८६ में मुंबई के उद्यमी विशेश्वर नौटियाल द्वारा निर्मित , तरन तारण के निर्देशन में 'घर जंवै' फिलम बौण। यह  फिल्म कई मायनों में एक सफल फिल्म मानी जाती है।

सन १९८६ में शिव नारायण रावत निर्मित और तुलसी घिमरे निर्देशित गढ़वाली फिल्म 'प्यारो रुमाल' प्रदर्शित हुयी।

इस साल जय देव शील निर्मित व चरण सिंह चौहान निर्देशित फिल्म 'कौथिक' दर्शकों को देखने मिली

इसी वर्ष बद्री आशा फिल्म्स के बैनर के तहत सुरेन्द्र बिष्ट की निर्मित व निर्देशित गढ़वाली फिल्म 'उदंकार' प्रदर्शित हुयी। स्मरण रहे कि सुरेन्द्र सिंह बिष्ट ने कई गढवाली वीडियो ऐल्बम भी निर्मित किये.

 
 
 उत्तराखंडी फिल्मों में सन १९ ८७ का अपना महत्व है इस साल कुमाउनी भाषा की प्रथम फिल्म जीवन बिष्ट निर्मित 'मेघा आ' प्रदर्शित हुयी। 'मेघा आ' का निर्देशन काका शर्मा का था।

सन १ ९ ९ ० में किशन  पटेल निर्मित सोनू पंवार दिग्दर्शित गढ़वाली फिल्म 'रैबार' प्रदर्शित हुयी।

सन १ ९ ९२ में सीताराम भट्ट निर्मित 'बंटवारो' गढ़वाली फिल्म दर्शकों के सामने आयी।   

उर्मि नेगी द्वारा निर्मित और चरण सिंह चौहान निर्देशित गढ़वाली फिल्म 'फ्यूंळी' सन १९९३ में रिलीज हुयी।

सन १९९६  में ग्वाल दम्पति ने चन्द्र ठाकुर के निर्देशन में 'बेटी' फिल्म निर्मित की।

सन १९९७ में नरेंद्र गुसाईं व नरेंद्र खन्ना रचित फिल्म 'चक्रचाळ' फिल्म रिलीज हुयी थी।

महावीर नेगी निर्देशित व सूर्य प्रकाश शर्मा निर्मित गढ़वाली  फिल्म 'ब्वारि ह्वाऊ त इनि ह्वाउ'  सन १९९८ में प्रदर्शित हुयी।

महावीर नेगी निर्देशन में  दूसरी फिल्म 'सत मंगऴया। भी बनी थी।

रामी बौराणी की प्रसिद्ध कथा-कविता पर आधारित सावित्री रावत और सुशिल बब्बर निर्देशित गढ़वाली फिल्म  'गढ़रामी बौराणी' ने सन २००१ दर्शकों को लुभाया।

२००२ में अविनाश पोखरियाल द्वारा  'किस्मत' निर्मित-प्रदर्शित गढ़वाली फिल्म  अपने समय की सबसे मंहगी फिल्म मानी जाती है।

बलविंदर निर्मित गढ़वाली फिल्म 'जीतू बगड्वाळ' सन  २००३ में रिलीज हुयी।

उत्तराखंड आन्दोलन के  रामपुर तिराहा काण्ड घटना पर आधारित बहु प्रचारित गढ़वाली फिल्म 'तेरी सौं' (२००३ )के  निर्माता अनिल जोशी है और निर्देशक अनुज जोशी।

आर्श  मलिक प्रोडक्सन ने 'चल कखि दूर जौला' गढ़वाली फिल्म  २००३ में प्रदर्शित की।

महेश्वरी फिल्म की 'औंसी की रात ' गढ़वाली फिल्म २००४ में रिलीज हुयी।
 
सन २००४ में उत्तरांचल फिल्म्स की प्रदर्शित गढ़वाली फिल्म 'मेरी गंगा होली त मीमु  आली' मे नरेंद्र सिंह नेगी ने गीतकार ओर संगीतकार की भूमिका निभायी।

सन २००४-२००५ में  उत्तरा कम्युनिकेसन के बैनर तले मुकेश धष्माना की गढ़वाली फिल्म 'मेरी प्यारी बोइ' प्रदर्शित हुइ।   

  हिंदी फिल्म की डब  की गयी  गढ़वाली फिल्म 'छोटी ब्वारी' सन २००४-२००५ में प्रदर्शित हुयी।

  कैलाश द्विवेदी निर्मित गढ़वाली फिल्म 'किस्मत अपणी अपणी' सन  २००५ में दर्शकों को देखने मिली।

 सन २००५ में ही गढ़वाली फिल्म 'संजोग' अंकिता आर्ट के बैनर तले रिलीज हई।

कमल मेहता निर्मित दूसरी कुमाउनी फिल्म  'चेली' सन २००६ में प्रदर्शित हुयी।

सन .२००७  में कुली बेगार प्रथा पर आधारित सुदर्शन शाह निर्मित कुमाउनी फिल्म 'मधुलि'  दर्शकों ने देखा।

 सन २००७ में ही भास्कर रावत निर्मित फिल्म 'अपुण बिराण' दर्शकों तक पंहुची।

सन् २००८ में अजय शर्मा निर्मित अनिल बिष्ट निर्देशित 'मेरो सुहाग' फिल्म आइ।

सन् २००८ में पाराशर गौड़  और कनाडा प्रवासी असवाल द्वारा निर्मित व श्रीस डोभाल द्वारा निर्देशित गढ़वाली फिल्म 'गौरा' प्रदर्शित हुयी।

सन् २००९ में माधवानंद भट्ट निर्मित व राजेश जोशी निर्देशित प्रथम उत्तराखंडी फिल्म (कुमाउनी व गढ़वाली मिश्रित भाषा) रिलीज हुयी। यह फिल्म अब तक की सबसे मंहगी फिल्म है।

 ब्रह्मानन्द छिमवाल , गोपाल उप्रेती व बद्री प्रसाद अन्थ्वाल द्वारा  निर्मित व राजेन्द्र बिष्ट निर्देशित कुमाउनी फिल्म 'याद तेरी ऐगे' सन् २००९ में रिलीज हुयी। 

संतोष शाह निर्देशित व हीरा सिंह भाकुनी, वकुल रावत और खालिद द्वारा निर्मित  कुमाउनी फिल्म 'अभिमान' सन् २००९ में प्रदर्शित की गयी।

 सन् २०१०  में 'अनुज निर्देशित गढ़वाली फिल्म 'याद आली तेरी टीरी' ने दर्शकों की प्रशंसा  बटोरी

 

सन्२०१२ में अनुज जोशी निर्देशित 'मनस्वाग'  पर्यावरण व जंगली जानवरों की सुरक्षा पर उठानी वाली प्रशंशा योग्य फिम है।   

  'तीन आंखर' एक कुमाउनी हास्य फिल्म मानी जाती है

 

 

 फिल्म माध्यम अभिव्यक्ति हेतु एक अनूठा माध्यम है किन्तु धनाभाव व सरकारी अवहेलना के कारण फीचर फिल्म बनाना दुष्कर कार्य है। डीवीडी माध्यम ने कुमाऊनी व गढवाली फिल्म निर्माण को एक नया आयाम दिया। डीवीडी माध्यम ने कुमाऊनी व गढवाली फिल्म निर्माण को को एक नई गति दी। असंगठित उद्यम होने के कारण हमें सम्पूर्ण जानकारी मिलना कठिन ही है किन्तु इधर उधर से जुटायी  गयी सामग्री के अनुसार निम्न डीवीडी फिल्मों का उल्लेख आवश्यक है:   

गढ़वाली शोले प्रसिद्ध कालजयी फिल्म शोले की नकल है जिसके निर्माता अनिल जोशी हैं व निर्देशक अनुज जोशी।

गंगोत्री फिल्म निर्मित 'अब त खुलली रात' (२०१०)   के निर्देशक अनुज जोशी हैं। 

अनिल जोशी निर्मित 'हंत्या' (२००५) गढ़वाली फिल्म का  निर्देशक अनुज जोशी है।

स्वप्निल फिल्म व अनिल जोशी निर्मित 'गट्टू' गढवाली फिल्म का निर्देशन मदन डुकलाण ने किया।

'क्या कन तब'  -कुलानद घनसाला रचित, अनुज जोशी  निर्देशित नाटक की  वीडियोकृत फिल्म सन्२००८ में रिलीज हुयी। 

अनुज  जोशी निर्देशित 'गुल्लू' (२०१०)प्रथम  उत्तराखंडी  बाल फिल्म है।


  हिमालय आर्ट्स निर्मित 'घन्ना गिरगिट अर यमराज' (२०११ ) गढ़वाली हास्य फिल्म का निर्देशन अनुज जोशी ने किया।

 हिमालय फिल्म्स निर्मित 'कबि त होलि सुबेर' गढवाली फिल्म को अनुज जोशी ने निर्देशित किया।

हिमालय फिल्म्स की गढवाली फिल्म 'गुन्दरू बन गया हीरो ' का निर्देशन अनुज जोशी द्वारा किया गया।

अनुज जोशी ने गढवाली फिल्म 'अब त खुललि रात' का निर्देशन किया।   

 हिमालय फिल्म्स   प्रस्तुत 'कमली' (२०१२ )का निर्देशन अनुज जोशी ने किया। 

हिमालय फिल्म निर्मित गढवाली फिल्म 'काफळ' (२०१२ )का निर्देशन अनुज जोशी का है।

 

प्रदीप भंडारी द्वारा निर्देशित निम्न फिल्म प्रकाश में आयीं हैं :

१- केका बाना

२- आज दो अभी दो

३- जिया की लाडली

महेश प्रकाश कृत गढ़वाली फ़िल्में इस प्रकार हैं

१- फ्यूंळी जवान ह्वे गे'

 २- तेरु मेरु साथ

हेमंत शर्मा  का गढवाली फिल्मो के निर्माण व दिग्दर्शन में योगदान इस प्रकार है


 १ ब्यौ

२- प्यार जीत गे ना !

३-दगड्या

महेश भट ने निम्न गढवाली फ़िल्में बनाईं

१- नंदा की पैलि  जात

२-डांड्यूं कांठ्यूं मा

३- हिमालय की धाद   


हरेन्द्र गुसाईं प्रस्तुत 'नयी ब्योली फिल्म के निर्माता निर्देशक धीरज नेगी है

'भाग्यवान बेटी' फिल्म का   प्रस्तुतीकरण  चन्दन केस्सेट ने किया ।

जीवन रावत द्वारा निर्मित और राहुल बोरा निर्देशित फिल्म का नाम आश (कुमाउनी, २०१२ ) है।

इनके अतिरिक्त निम्न वीडिओ फिल्मो की भी जानकारी मिली है:

 कुटुंब

बड़ी माँ

मंगतू बौळया

बली बेदना

माया जाल

छम घुंघरू

घन्ना चालबाज

कलजुगी भगत भगवान 

नन्दू की भौजी

उकाळ-उंधार

इकुलास

भगीरथी

माँ बाप 

माँ त्वे बगैर

राजुला माली शाही

जैसी मती वैसी गति

आश

तीन आँखर

 जंवै

धरती गढ़वाल की

नालायक

सिपाई जी, सिपाई की सौं

बेटी बिराणी

घन्ना भाई ऍम . बी .बी .एस

लाड प्यार

भग्यानी बेटी .

 मां के आंसू (कुमाउनी) फिल्म है।


१९८३  में पाराशर गौड़ द्वारा की गयी  शुरुवात के बाद केवल पच्चीस के करीब उत्तराखंडी भाषाई फीचर फिल्म और दसियों वीडिओ फ़िल्में निर्मित हुयीं। संख्या की दृष्टि से  उत्तराखंडी भाषाई फ़िल्में कम बनीं किन्तु जो भी बनीं वे इस बात की द्योतक हैं कि उत्तराखंडीयों   में अपनी भाषा और पहचान का जजबा है, भाषा से प्रेम है कि लाभ ना होने के आसार होते हुए भी निर्माता फ़िल्में बना रहे हैं। कुमाउनी-गढ़वाली भाषाई फिल्मो के अधिसंख्य कलाकार जजबे के रूप में ही फिल्मों से जुड़े हैं ना कि धन लाभ हेतु। हां यह बात भी सत्य है कि अधिकतर कुमाउनी या गढ़वाली  फ़िल्में विषय गत हिसाब से पहाड़ों संस्कृति व वास्तविकता से भटकी नजर आती हैं। भाषाई फिल्मों के प्रति सरकारी अवहेलना नये राज्य बनने के बाद भी रहा है और लगता है कि भविष्य में भी रहेगा।     
 

 

Copyright@ Bhishma Kukreti 27/2/2012


 फिल्मो का इतिहास; गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; गंगोत्री-जमनोत्री क्षेत्र गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; उत्तरकाशी , गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; टिहरी गढ़वाल, गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; पौड़ी गढ़वाल, गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; रुद्रप्रयाग , गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; चमोली गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; लैंसडाउन क्षेत्र गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; देहरादून गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; जौनसार बाबर गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; हरिद्वार गढ़वाल में निर्मित गढ़वाली फिल्मो का इतिहास; कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; पिथौरागढ़ कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; द्वारहाट कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; बागेश्वर कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; चम्पावत कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; अलोमोडा कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; नैनीताल कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; रानीखेत कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; हल्द्वानी कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; उधम सिंह नगर कुमाऊं में निर्मित कुमांउनी फिल्मो का इतिहास; उत्तराखंड में निर्मित कुमांउनी गढ़वाली फिल्मो का इतिहास  लेखमाला जारी ...

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                             Sushila Rawat: The First Garhwali Woman Film Director
                                                Bhishma Kukreti
      [Notes on first Woman film director; first Woman Garhwali language film director; first Woman Uttarakhandi regional language film director; first Woman Mid Himalayan regional language film director; first Woman Himalayan regional language film director; first Woman North Indian regional language film director; first Woman Indian regional language film director; first Woman South Asian regional language film director; first Woman Asian regional language film director; first Woman Oriental regional language film director]

 1983 is memorable year for Garhwali s or Uttarakhand when Parashar Gaud released first Garhwali film ‘Jagwal’.
  As happened in every language film industry the males dominated film industry from producing and directing the films, the same happened with Garhwali film industry too. However, video filming (DVD/VCD films) brought golden moment for Garhwali film industry that Sushila Rawat (Sushila Negi from Mayka-mother side) emerged as first Garhwali Film director.
        Sushila Rawat was born on 20-12-1949in village Udjugyan (Talla Udaipur, Gangasalan, Paudi Garhwal). Her father’s name is Pratap Singh Negi and mother’s name is Sharda Negi. She was married to late Dhiraj Singh Rawat of Pat (Malla Udaipur, Gangasalan, Pauri Garhwal). She was migrated from Garhwal in her childhood to Delhi where her father was working in Government organization. Sushila was married when her higher secondary result was due. Her husband encouraged her to find her recognition. Sushila Rawat passed did M.A (sociology), diploma in personnel management, diploma in labor laws after marriage. Sushila Negi Rawat took a government job in Delhi Transport Corporation and now, she is retired from there.
   She was always attracted to drama from her childhood and was sensitive to social events and unusual incidents. While working with DTC, she did theatre and she performed major roles in Ardhgrameshwar, Kansanukram, Jai Bharat jai Javan the Garhwali dramas written by great Garhwali theater personality Rajendra Dhashmana. She performed in Hindi dramas too.
  Her contribution is immense in Garhwali film industry.
Sushila Rawat directed many Garhwali films (VCD/DVD films) and Sushila Rawat is first Garhwali woman to direct Garhwali films. 
Sushila Rawat wrote stories, wrote script and dialogues for following Garhwali films (VCD/DVD films) and directed them too:
Mangtu Baulya (2005) - The film produced by Rauthan is about the pain of migration from hills of Uttarakhand. A graduate young Mangtu does not migrate from village but the deterring situations in rural Garhwal made him semi mad. His wife leaves him with their child too. The film forces audience to think about stopping migration from rural Garhwal.
Dun daiju (2006) - Dun Daiju produced by Jai Dhari ma films is about the curses of dowry in the society. The marriage of a girl is broken due to not paying dowry. The girl takes revenge against the boy after twenty years later. Virendra Negi provides the music.
Man Twai Bgair (2008)- The film  story is based on true experiences of Rakesh Gaur who produced the film. The film tells that we understand the value of mother when she expires. Virendra negi provides the music. 
Nai Roshani (2008)- Nai Roshani is about girl foeticide.  Thakur marries and boosts that boys are essential for men. He got a girl child. When his wife becomes pregnant second time he goes to doctor to find the child *, when he finds that the coming child would be girl he lets his wife gets aborted. Same way he gets his wife get aborted for three more times. At last he gets twin sons. His one son dies and second son does not help his father when it is utmost needed. Daughter of Thakur takes care of her ailing father. Virendra Negi provides music.
Peeda (2009) - The Garhwali film produced by Sheetal Jayara shows the various sacrifices and pains of a Garhwali woman. Virendra Negi provides the music.
Maya Jal (2010)-Maya Jal a Garhwali film produced by jai Dhari Devi ma production discusses the pain of lost love. Virendr Negi provides music for the film.
Chham Ghughuru (2010)- Chham Ghunghroo produced by Rama cassette  is one of the popular Garhwali films or could be said a hit Garhwali film. Narendra Singh Negi is lyricist and music director of the film. The story is about the caste system in Garhwal and proves that the caste system is wrong for humanity. The story deals with the life of Badi-Badan society of Garhwal. 
 The films wrote and directed by Sushila Rawat shows that she writes stories on different dimensions of society and does not believe in repetition.
  As a first female Garhwali film director, the contribution of Sushila Rawat is as equally important as the works of  Alice Guy-Blache (first narrative film woman  director); Lois Weber (first woman film director of USA), Dorothy Arzner (first woman film director of classic Hollywood films); Germaine Dulac (first French woman film maker/director of French Avant-grade film);   Julie Dash (first African-American woman film director); Senealese safe faya (first African woman film director); Kinuyu Tanaka (first Japanese woman film director); Im- Soon-rye (Korean woman film director); Ana Carolina (Brazilian woman film director); Lenireifenstahl (German woman film director); Marta Meszaros (Hungarian woman film director);Elvira Notari (Italian woman film director); Edith Carlmar (Norwegian woman film director ) and Manuela Viegas (Portuguese woman film director).
 Sushila Rawat is fortunate being mother of a son (works in Delhi) and daughter migrated to Australia. 
(Based on telephonic talk had with Mrs. Sushila Rawat on 27/2/2013)
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2013
Notes on first Woman film director; first Woman Garhwali language film director; first Woman Uttarakhandi regional language film director; first Woman Mid Himalayan regional language film director; first Woman Himalayan regional language film director; first Woman North Indian regional language film director; first Woman Indian regional language film director; first Woman South Asian regional language film director; first Woman Asian regional language film director; first Woman Oriental regional language film director to be continued… 




Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Ram Negi: A Garhwali Television Serial, Garhwali Album and Garhwali Film Director
  Review of Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Films -2
                                  Bhishma Kukreti
[Notes on Television Serial, Album and Film Directors; Garhwali Television Serial, Garhwali Album and Garhwali Film Directors; Uttarakhandi Television Serial, Album and Film Directors; Kumauni Television Serial, Album and Film Directors; Mid Himalayan regional language Television Serial, Album and Film Directors; Himalayan regional language Television Serial, Album and Film Directors; North Indian regional language Television Serial, Album and Film Directors; Indian regional language Television Serial, Album and Film Directors; Indian subcontinent regional language Television Serial, Album and Film Directors; SAARC countries regional language Television Serial, Album and Film Directors; Asian regional language Television Serial, Album and Film Directors; Oriental regional language Television Serial, Album and Film Directors]
                   When this author contacted Ram Negi to know about him for writing write up he became surprised. The reason for his surprise was that apart from Uttarakhand government the intellectuals, writers, journalists and social workers don’t promote Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film creative (barring the creative of Narendra Singh Negi Ji) too. Ram Negi feels frustrated that the Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Films and Albums and its creative are the main or could said that only source of taking our culture to foreign countries but Uttarakhand government  never pays attention as it should pay attention to protect Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and Album industry.
          Ram Negi is famous Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and album artist, director and TV serial director. Negi was born on31/5/1969 in village Bhagauti (Narayan Bagad), Chamoli Garhwal.
  After passing his graduation from Dehradun, Ram Negi came in filmdom. His elder brother Balraj Negi was already famous by Gharjanvain and now Balraj Negi is officer in Uttarakhand cultural department. Ram Negi came in contact with Pathan Preet (Kathgodam) and learnt the finer points of film creation. He produced, directed Garhwali Albums Jwani ku Nasha, Dhakdyandi Jikudi, Junyali Rat, Pyaru Gairsain and Hiya Bhareenge and acted too. 
  Ram Negi from Chamoli Garhwal directed film ‘Sanjog’ a love based Garhwali film (VCD/DVD).
          Ram Negi became famous for directing Garhwali Television serial broadcasted by Doordarshan in 2009-2010. The sixteen episode Garhwali television serial is about the pain and problems of migration from rural Garhwal and Kumaun.
 One of witness for his creativity is Garhwali film (VCD/DVD) ‘Dharti Myara Garhwal ki’ (2008). Ram Negi produced and directed ‘Dharti Myara Garhwal ki’. The music director of Garhwali film (VCD/DV) ‘Dharti Myara Garhwal ki’ is Sanjay Kumola. Devi Prasad Semwal wrote lyric for the film. The film takes the issue of migration, no infrastructure for education, no employment opportunities in rural Garhwal and the struggle of mother to provide best education to her sons.
           Ram Negi is sad to state that due to heavy losses in producing Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Films and albums the Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and album industry is in very bad conditions. The investors are pulling off their hands and new investors are not seen for months in Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and album industry. The state government is indifferent to promote Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and album industry. When was asked, ram Negi answered that the so called Uttarakhand film Association is also not active to take the matter aggressively the cause of Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and album industry to the state government.
              No doubt, Uttarakhand government is unresponsive, unsympathetic, uninterested, indifferent, unconcerned to  Garhwali and Kumauni (Uttarakhandi) Film and album industry but personalities as ram Negi is busy in struggling and his next  venture is ‘Gauri Mai’ based on the subject of making girl/woman as Mai.
Copyright@   Bhishma Kukreti 28/2/2013
Review of Garhwali and Kumauni Films to be continued...3
Notes on Television Serial, Album and Film Directors; Garhwali Television Serial, Garhwali Album and Garhwali Film Directors; Uttarakhandi Television Serial, Album and Film Directors; Kumauni Television Serial, Album and Film Directors; Mid Himalayan regional language Television Serial, Album and Film Directors; Himalayan regional language Television Serial, Album and Film Directors; North Indian regional language Television Serial, Album and Film Directors; Indian regional language Television Serial, Album and Film Directors; Indian subcontinent regional language Television Serial, Album and Film Directors; SAARC countries regional language Television Serial, Album and Film Directors; Asian regional language Television Serial, Album and Film Directors; Oriental regional language Television Serial, Album and Film Directors to be continued…

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Anuj Joshi: The Most Sensible Garhwali Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues
Review of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films -3
                                               Bhishma Kukreti
[Notes on Sensible Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Garhwali Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Kumauni Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Uttarakhandi Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Mid Himalayan regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Himalayan regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible North Indian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Indian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible South Asian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Asian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Oriental regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues]
                             Garhwali or Kumauni literature does not provide name, fame and monitory benefits to Garhwali and Kumauni literature creative. However, there are Garhwali and Kumauni language lovers who ignore benefits from creating other language literature and stick to local language literature. There are sensitive Garhwali and Kumauni film makers those leave Hindi filmdom for the sake of local language promotion.
                      Anuj Joshi is one of the sensible persons that left Hindi filmdom for promoting Garhwali-Kumauni language films.  Kathud Bada (Malla Dhangu, Gangasalan, Pauri Garhwal) is second oldest village of Dhangu after village Jaspur. Anuj Joshi belongs to Kathud Bada village. His father is Udai Ram Joshi and mother’s name is Kamla Joshi. Anuj was born on 19/11/1972 in Shimla (HP). When Anuj was studying in Dehradun he used to read story books and was inclined to analyze various storytelling methods. Anuj Joshi was mesmerized film as the best medium of storytelling medium.  In his graduation, Anuj used to see dreams of becoming film director of Garhwali films. When his intimate friends used to caution him that being Garhwali film director means no name, Joshi used to tell that he would not become Garhwali film director for name and money but for a definite and focused cause –thousand years old Garhwali language should be protected.
                   Anuj had clear objective that for film direction he must get knowledge of film direction and in 1995, Anuj Joshi reached Mumbai. In Mumbai Anuj worked with famous film directors as assistant as Jeet, ham Dil de Chuke Sanam etc. he joined television serial making and wrote story, script for Jameer serial. Anuj Joshi wrote and directed Hindi serials as Jameer, Babul ki Dua le ja and Saturdays suspense serials for Doordarshan. Later on, he joined Ekta Kapoor (Bala ji production) and wrote many serial’s stories. Joshi wrote and directed ‘Kasauti Jindgi ki’   
                 His first Garhwali film venture is ‘Teri Saun’. ‘Teri Saun’ is based on Muzaffar Nagar incident of Uttarakhand movement (Joshi was witness there as movement activist).  The movie was produced financed by him and his family. The film was also made in Kumauni language. From exhibition point of view, ‘Teri Saun’ created many records from audience point of view. This is the only film that was run for three prints in Delhi (two Garhwali versions and one Kumauni version). However, Anuj and his family did not get return due to Chalaki of cinema hall owners. 
   Anuj Joshi directed Garhwali VCD/DVD film ‘Garhwali Shole’ (2004).
Anuj Joshi directed Garhwali VCD/DVD film ‘Hantya’ (2005)
 Anuj Joshi directed Garhwali VCD/DVD Play ‘Kya Kan tab’
‘Gullu ‘(2010) is first Garhwali children film and credit goes to Anuj Joshi for its direction.
Anuj Joshi directed other children BDVD/VCD films as ‘Kamli (2011) and ‘Kafal’ (2013). ‘Kafal’ discusses about the worrying position of Garhwali language.
Anil took social issues in his directed films as ‘Kab Khulai rat’ and ‘Kabi t Holi suber’’
‘Ghana Girgit and yamraj’ directed by Anuj Joshi is comedy film.
‘ Gundaru ban gaya Hero’ comedy and serious VCD film directed by Anuj Joshi is about the desire of a young boy to produce films in Garhwali, exploitation by crooked  people and message that Garhwali society should take films seriously and should spend money on films as religious cause. 
‘Manswag’ (2012) VCD film directed by Joshi discusses the issue of Tiger, environment and the problems of villagers together
         When asked about worsening position of Kumauni and Garhali film industry, Anuj Joshi states that he does not have any hope from political leadership of Uttarakhand as politicians and bureaucrats are totally indifferent o Kumauni and Garhwali languages.  However, Anuj is of firm opinion that only society can take the language issue by itself as Laddaki people boycott pirated and the businessmen those do pirating of Ladaki films
  Anuj Joshi requested media also to take the issues to the general public not to buy pirated product at all (pirated CD ko pap samjhen).
 Noted film personality Madan Duklan states that Anuj Joshi is the most sensible Garhwali film director.
* (Based on telephonic talks with Anuj Joshi and Madan Duklan)
Reference: Bhishma Kukreti, 2013
Copyright@   Bhishma Kukreti 1/3/2013
Review of Garhwali and Kumauni Films (Uttarakhandi) to be continued...4
Notes on Sensible Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Garhwali Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Kumauni Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Uttarakhandi Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Mid Himalayan regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Himalayan regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible North Indian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Indian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible South Asian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Asian regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues; Sensible Oriental regional language Film Director about Social and Cultural (Messages) Issues to be continued..

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन


                                              भीष्म कुकरेती     


   सन १९ ८ ३ में प्रथम जग्वाळ फिल्म  प्रदर्शित होने के बाद गढ़वाली -कुमाउनी फ़िल्में बनने का सिलसिला शुरू हुआ। फिर फिल्मों के रचनाधर्मियों को संगठित कर काम करने की भी आवश्यकता महसूस हुयी। इसी आवश्यकता पूर्ति हेतु सन २००१ में देहरादून में उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन की नींव पड़ी जिसके अध्यक्ष श्री एस . पी . एस नेगी को बनाया गया. श्री एस . पी . एस नेगी ही वर्तमान अध्यक्ष हैं। इस संगठन में निर्माता, निर्देशक, लेखक कलाकार, गीतकार, स्म्गीत्कार, सम्पादक व अन्य तक्नीसियन हैं। 

 उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन  देहरादून के कई उद्दयेश हैं

सर्वप्रथम उद्देश्य उत्तराखंड फिल्म उद्यम का सुचारू रूप से विकसित करना है

फिल्म विकास सम्बन्धी सृजान्त्म्क कार्यों को सम्पादन करना फिल्म उद्यम विकास को संबल देने हेतु सृजान्त्म्क कार्यों का सम्पादन

अन्तराष्ट्रीय व राष्ट्रीय फिल्म-कर्मियों व रंगकर्मियों की संगोष्ठी करना जिससे आवश्यक सुचना व ज्ञान का प्रभाव हो सके और उत्तराखंडी फिल्म उद्यम की बातें अन्तराष्ट्रीय मंचो पर हो सके

उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन यह बात जानता है कि क्षेत्रीय फ़िल्में उत्तराखंड पर्यटन को विकसित करने में सहायक होंगी और इसी मुड़े को मद्दे नजर रख असोसिएसन राष्ट्रीय व अंतर्राष्ट्रीय फिल्म निर्माताओं-निर्देशकों  के साथ सूचना आदान प्रदान कर उन्हें उत्तराखंड में फिल्म निर्माण के लिए प्रेरित करता है . राष्ट्रीय अथवा अन्तराष्ट्रीय फिल्मो की शूटिंग उत्तराखंड में होने से स्थानीय कलाकारों व तकनिसियनो को काम ही नही मिलता अपितु नई तकनीक का भी ज्ञान व अनुभव मिलता है।

   उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन   उत्कृष्ट कार्य करने के लिए निर्देशकों, कलाकारों, लेखकों, संगीतकारों  व तकनीसियनो को समय समय पर सम्मान करता है और उन्हें प्रेरित भी करता है।

 उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन   अपना सांस्कृतिक दल देस विदेस भेजता है जिससे सांस्कृतिक व तकनीकी ज्ञान का आदान प्रदान किया जा सके व उत्तराखंड संस्कृति का प्रचार प्रसार भी किया जा सके।

 उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन  समय समय पर असहाय व अस्वस्थ फिल्म रचनाधर्मियों व तकनीसियनो की सहायता भी करता है।

समय समय पर उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन   उत्तराखंड फिल्मों की समस्यायों से सरकार व अधिकारियों को अवगत कराता रहा है।

उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन  वर्तमान पधाधिकारी -

श्री हेमंत कोचर- संरक्षक

श्री बलराज नेगी संयोजक व संरक्षक

 श्री एस . पी . एस नेगी - अध्यक्ष

श्री गोविन्द राणा -उपाध्यक्ष

श्री राजेन्द्र सिंह रावत -महासचिव

श्री मदन डुकलाण -कोषाध्यक्ष

श्री मणि भारती -सांस्कृतिक सचिव

श्री हेमंत बुटोला -सह सांस्कृतिक सचिव

श्री जॆ. एस. थापा -प्रचार -प्रसार सचिव


[ यह लेख उत्तराखंड फिल्म असोसिएसन  के कोषाध्यक्ष श्री मदन डुकलाण से बातचीत पर आधारित है)



 Copyright@ Bhishma Kukreti 1/3/2012 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
उत्तराखंड फिल्म असोसियेसन द्वारा उत्तराखंड फिल्म नीति पर कुछ सुझाव



                                   प्रस्तुति -भीष्म कुकरेती



[ उत्तराखंड फिल्म निर्माण लाभकारी व्यापार कभी नही माना गया। अधिसंख्य निर्माताओं ने भाषा एवं संस्कृति  भक्त बन कुमाउनी या गढवाली फ़िल्में बनाईं और यही  अभी तक  यह उद्यम का रूप नही ले सका है। जब तक उत्तराखंडी फिल्म निर्माण उद्यम का आकार नही लेता अथवा उत्तराखंड सरकार  इसे उद्योग का दर्जा नही देती  उत्तराखंडी फिल्म में ना ही तेजी आयेगी ना ही असली व्यवसायी इसमें लागत लगायेंगे। उत्तराखंड फिल्म असोसियेसन , देहरादून ने सरकार को कुछ सुझाव दिए हैं और वे सुझाव इस प्रकार हैं }

१- उत्तराखंड में फिल्म नगरी नही फिल्म कौम्प्लेक्ष बनना चाहिए

२- फिल्म कौम्प्लेक्ष में पंच सितारा होटल के स्टैण्डर्ड के दस से बारह कमरों के आवासीय  सुविधा हों। इसके अतिरिक्त कुछ कमरे ग्न्रल स्टाफ के लिए हों।

३- भोजन व्यवस्था इस तरह हो कि अन्तराष्ट्रीय स्टार के निर्माताओं को यहाँ ठहरने में दिक्कत ना हो

४-कुछ ऐसी दुकाने हों जो फिल्म निर्माण के लिए कैमरा, लाइटिंग मशीनें , जनरेटर  आदि अन्य सभी मशीने किराए पर दे सकें व साथ में तकनीसियन भी सुलभ हों।

५- यहाँ एडिटिंग, रिरिकौर्डिंग आदि लैब, ध्वनी रिकॉर्डिंग आदि की सुविधा  हों

६ रॉ स्टोक या कच्चा मॉल की सुविधा हो

                           कुमाउनी व गढवाली फिल्मों हेतु वित्तीय सहायता 

१- क्षेत्रीय भाषाई फिल्मो को नकद व अन्य जैसे कर माफी जैसी सहायता मिले

२- हिंदी व अन्य भाषाई फिल्मों के उत्तराखंड में फिल्माकन को प्रोत्साहन दिया जाय   

३- सरकारी हस्त्सक्षेप कम हो।

४- प्रचार प्रसार से हिंदी व अन्य भाषाई फिल्मों के उत्तराखंड में फिल्माकन के लिए निर्माताओं को न्योता भेजा  जाय

५- क्षेत्रित फिल्मन को पुरस्कृत किया जाय

६- अच्छी  क्षेत्रीय भाषाई फिल्मो को अन्तराष्ट्रीय फिल्म फेस्टिवल में भेजने के लिए सहायता दी जाय

७- राज्य में इम्पा जैसी संस्था हो जिससे पंजीकरण  यहीं हो

८ फिल्म कारिंदों व र्च्नाध्र्मिताओं हेतु आवासीय कालोनी हो

९- एक ही असोसिएसन को मान्यता हो

१०  मिनी सेंसर बोर्ड देहरादून में हो

१ १ - बैंक फिल्म निर्माताओं को लोन सुविधा उपलब्ध कराए

                            पाइरेसी रुकवाने हेतु कड़े कदम व कड़े नियम बनाये जायं

पायरेसी रोकने के लिए कड़े नियम व कड़े कदम उठाये जायं

फिल्म प्रदर्शन पहाड़ों में कठिन है अत: सरकारी खर्च पर चलते फिरते प्रदर्शन हौल हों

शहरों में सभी सिनेमाग्रहों में एक शो क्षेत्रीय फिल्मो के लिए बंधित हो

 

[  उत्तराखंड फिल्म असोसियेसन के कोषाध्यक्ष श्री मदन डुकलाण से बातचीत पर आधारित )

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Balraj Negi: a Dedicated to Uttarakhandi Regional Theatre and Films 
Review of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films -7
                                               Bhishma Kukreti

[Notes on Dedicated personality to regional Theatre and Films; Dedicated personality to Garhwali Theatre and Films; Dedicated personality to Kumauni Theatre and Films; Dedicated personality to Uttarakhandi regional Theatre and Films; Dedicated personality to Mid Himalayan regional Theatre and Films; Dedicated personality to Himalayan regional Theatre and Films; Dedicated personality to North Indian regional Theatre and Films; Dedicated personality to Indian regional Theatre and Films; Dedicated personality to South Asian regional Theatre and Films; Dedicated personality to Asian regional Theatre and Films; Dedicated personality to Oriental regional Theatre and Films]     
     
                 Balraj Negi is a dedicated personality to Garhwali-Kumauni Culture, Garhwali-Kumauni theatres, Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) films. Born in village Bhagauti (Narayan Bagad), Chamoli Garhwal, on 30/6/1960 is student of Poona Film Institute and Ravi Chandra Film Institute, Mumbai. Balraj had interest in drama from his childhood and he played many roles in Ram Leela. When Negi was studying in Karodi Mal College Delhi, Balraj used to take part in Hindi theatre of Delhi. 
                After studying in Poona institute Balraj came to Mumbai and did Garhwali theatre. Balraj Negi played leading roles in Garhwali dramas as Kai ma ni Bulyan directed by Kanta Prasad Garhwali, Satyvan Savitri directed by Vishal Naithani,  Sabun ma Bolya directed by Prem Rangila,  Basant Fyunli and Sutradhar, Jeetu Bagdwal (both directed by Balraj Negi).
  Balraj acted in famous Garhwali film ‘Ghar Javain’ as leading male character. The film is the most hit film of Garhwali film till date. 
               Balraj Negi acted as leading character in film as ‘Bwai ho t ini ‘produced by Suraj Sharma and irected by Mahavir Negi; Jiya ki Ladi directed and produced by Pradip Bhandari.
   The dedicate film and drama personality, Bal Raj Negi also worked in tens Garhwali music Albums as Thando Thando hito , Juneli rat etc.
 His Hindi Album was appreciated the most. The Uttarakhand governor Hon Sudarshan Agarwal released the said album. Doordarshan broadcasted the said album on the occasion of republic days. 
    Balraj Negi is now as Convener of Rangmandal of Uttarakhand cultural department.
  Balraj Negi is sad that there is no unity among Uttarakhand film creative and there are many film associations but nobody does any concrete works for protection of declining industry.
       
* (Based on telephonic talks with Balraj Negi, Ram Negi and Madan Duklan)
Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास
Copyright@   Bhishma Kukreti 3/3/2013
Review of Garhwali and Kumauni Films (Uttarakhandi) to be continued...8
Notes on Dedicated personality to regional Theatre and Films; Dedicated personality to Garhwali Theatre and Films; Dedicated personality to Kumauni Theatre and Films; Dedicated personality to Uttarakhandi regional Theatre and Films; Dedicated personality to Mid Himalayan regional Theatre and Films; Dedicated personality to Himalayan regional Theatre and Films; Dedicated personality to North Indian regional Theatre and Films; Dedicated personality to Indian regional Theatre and Films; Dedicated personality to South Asian regional Theatre and Films; Dedicated personality to Asian regional Theatre and Films; Dedicated personality to Oriental regional Theatre and Films to be continued…

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Madan Duklan: A Passionate, Multifaceted Film, Theatre and Literature Activist   
Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films -9
                                               Bhishma Kukreti

            Parashar Gaur started Garhwali and Kumauni Film industry because of great passion, for Garhwali-Kumauni culture and language.  Madan Duklan is also an example of great passion for Garhwali-Kumauni culture and literature. Madan has many faces in film and literature creation. Madan is Garhwali language poet, Garhwali language magazine editor, film lyricist, film actor, film screenplay writer and dramatist and Hindi poet too.
                    Born in Khaneta village of Bichhla Bdalpur, Salan of Pauri Garhwal on 10/3/1964, Madan Duklan passed B.Sc .and MA (Public Administration) degree. From his childhood, Madan Duklan was involved in folk dramas and used to take part in many cultural activities of his village and area.                   
           Madan Duklan took professional training for theatre and film production as:



                                     
Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist has 25 years experience of script / song writing and Direction / Acting in Theatre and in Regional Cinema in Uttarakhand.
Madan Duklan a zealous, many-sided film, theatre and writing objector participated in a 45 days production oriented workshop at Dehradun conducted by Mr. Dinesh Khanna of National School of Drama, New Delhi (1993).
Madan Duklan a obsessive, versatile film, theatre and literature campaigner participated in a one month production oriented theatre workshop at Dehradun conducted by Mr. Punit Asthana and organized by Bhartendu Natya Academy, Lucknow in collaboration with Uttarakhand Sanskritik Morcha, Dehradun (1995).
Madan Duklan a loving, talented film, theatre and literature activist attended a one month production oriented theatre workshop at Dehradun conducted by Mr. Sirish Dobhal and organized by National School of Drama in collaboration with Vatayan (1998).
Madan Duklan a fervent, talented film, drama, theatre and literature activist Attended four days workshop on Folk Theatre at Dehradun conducted by Mr. Habib Tanveer and sponsored by Heritage Centre (2000).
Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist is Founder Member & Chief Trustee of Himalaya Lok Shahitya Evam Sanskriti Vikas Trust.
Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist is the Chief Editor of ‘Chithee-Patri’, quarterly magazine published in Garhwali since 1985.
Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist relayed Garhwali songs / poems from Doordarshan & All India Radio, Nazibabad and Lucknow since 1985.
Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist directed “Gattu Aur Kaljugi Debta” Garhwali Film released by “Swapn Films”;directed “ Jog Jaani” Garhwali Album released by “T Series”;acted in  “Teri Saun”  Garhwali Feature Film; acted in “Aunsi kee Raat”  Garhwali Feature Film;acted in “Shri Dev Suman” Hindi Feature Film;acted in “Garhwali Sholay” Film; acted in “Hantya”Garhwali Film; acted in “Ekhari Maya” Garhwali Film;acted lead role in “Yaad Aali Tehri”; acted in “Gaura”  Garhwali Film; acted in “Meri Tehri” Garhwali album;acted in “Mohna”  Garhwali album;acted in “Jago Jara”  Hindi Doordarshan serial 13 episode;acted in “Daanda Ka Saud Maa” Garhwali album; acted in “Hey Dhanee” Garhwali Album; acted in “Ab Ta Khulali Raat” Garhwali Film;acted in “Jai Kalu Sidh Baba” Hindi Film; acted in “Jhmki Mulaayulu” Garhwali Album
                    Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist has 25 years of working experience in the Garhwali & Hindi theatre;25 years of working experience in Song / Script writing; directed 8 Hindi / Garhwali Street Plays and acted in more than 25 Hindi / Garhwali proscenium / Street plays;acted in Seven Garhwali / Kumauni / Hindi / Himachali Feature and Digital films.
                       Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist conducted and Directed one month’s production oriented workshop in Oil & Natural Gas Corporation (ONGC) (1998).
                  Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist is Founder Member of ‘Uttarakhand Sanskrit Morcha” a common platform of theatre groups of Dehradun dedicated for the socio-cultural development of Uttaranchal.
                  Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist wrote songs for Teri Soun, Garhwali Sholay,  Hantya,  Gattu aur Kaljugi Debta,  Gaura,  Yaad Aali Tehri Garhwali films.
                    Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist wrote songs for Uttarakhand Ke Rangeet’, ‘Himalaya Kab Bwalalo’,  ‘Vigyan Chetna’ Jai Ganga Maee’, ‘Uttarakhand Das Baras’ Garhwali music albums.
                   Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist published In Dino’ (Hindi Poems); Andi Jaandi Saans’ (Garhwali songs & poems);‘Chehro Ke Ghere’ (Hindi Poems in Press);   ‘Gwathani Ka Gaon Bate’ ( A collection poem of 18 prominent Garhwali poets);Paryas’ (A collection of Hindi Poems);‘Apno Aina Apni Andwaar’ (A collection of Garhwali Poems, ready to release); ‘Angwal’ (A book of Garhwali poems collection with its history from 1850 to 2012).
                     Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist edited ‘Chithee-Patri’ (Garhwali Quarterly Magazine since 1985),‘Himigiri’ and ‘Uttarakhand Mahotsava-1988 & 2000’ souvenir, Co-editor of Gad-Jagar (Published by Akhil Garhwal Sabha, Dehradun) and Co-Editor of ‘Himnad’ a quarterly Hindi Journal focused on Uttarakhand and published from Delhi. Also edited ‘Gwathani Ka Gaon Bate’ ( A collection poem of 18 prominent Garhwali poets), souvenir on Silve Jublee of Uttrakhandi Cinema.
                         Madan Duklan a passionate, multifaceted film, theatre and literature activist was also associated with a fortnightly Hindi Journal JANPAKSHA AAJKAL as SAHITYA SAMPADAK and now associated as Literary Editor with Regional Reporter a monthly Hindi magazine.
  Garhwali and Kumauni film industry and literature is developing due to hard work and sacrifice of passionate personality as Madan Duklan.
                     Address of Multifaceted, All-round Film, Theatre and Literature Activist  Madan Duklan:
Chithi-PatriA-16, Rakshapuram (Ladpur)
P.O. Raipur, Dehradun – 248008
Phone- 0135-2788748, 9412993417

Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास
Copyright@   Bhishma Kukreti 4/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films (Uttarakhandi) to be continued...10

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
   Mohit Kumar: The Most Prolific and Professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Film and album Editor

Review of Development of Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) Films -10
                                               Bhishma Kukreti
[Notes on the Most Prolific and Professionally qualified Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified Garhwali Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified Kumauni Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified Uttarakhand language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Mid Himalayan regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Himalayan regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified north Indian  regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Indian regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified South Asian  regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Asian regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Oriental regional language Film and album editor]

                      Editing is very important aspect of post film production. Editor plays a dynamic role in film making. The film editor works with unprocessed film footage, selecting the shots-scenes and then combining the shots into sequences for creating finished film. The job of editor is an art, using technology and assembling shots logically. The editor works creatively with images, reimages, story, dialogues, music, visuals, performances of actors. The words and works –editor’s cuts, director’s cuts, final cut, montages, and montage sequences are very common in editing.
                          Initially there was no editing facility in Dehradun the film capital of Uttarakhand. Film makers had to come to Mumbai. However, after digitalization the editing started in Dehradun. There were editors of video films for marriage procession video shooting and they helped Garhwali- Kumauni film industry. However, after Mohit Kumar entering into editorial scene the professionalism took over unprofessionalism attitude in Garhwali-Kumauni film editing works.
               Mohit Kumar belongs to village Shirodi of Nainital . However, but the most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar was born in Paudi on 19/11/1975. After completion graduation, the most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film Editor Mohit Kumar took courses on animation and film editing. Since, there was not much scope in film animation, Mohit paid attention on film editing.
                The most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar is so perfect that every second Garhwali-Kumauni film is offered to Mohit for editing.
               The most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar is also credited to start dubbing in Garhwali-Kumauni film. The dubbing was first initiated in film ‘ Byau directed  by Hemant Sharma. The most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar took the dubbing technology with ease and his first dubbing work started from ‘Dagdya’ film.
           When was asked about the financial condition of Kumauni Garhwali film industry, the most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar sadly state that it is very poor as the  Garhwali-Kumauni film producers don’t get their money back. When the producers don’t get money back the Shaukiya (just for hobby) producers produce ‘Uyyad’ films.
   The most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar informed that usually by March many films or albums producers go for shooting tp Pahad but this year till date he did not get any information about launch or shooting of new Garhwali-Kumauni film.
            His views are that only society can protect the diminishing industry.   
                      Kumauni-Garhwali film industry is indebted to the most prolific and professionally qualified Garhwali-Kumauni (Uttarakhandi) film editor Mohit Kumar for his professionalism and hard work for fourteen hours per day.
[Based on telephonic talk with Mr. Mohit Kumar 09837726935]
Reference: Bhishma Kukreti, 2013, उत्तराखंडी फिल्मों का संक्षिप्त इतिहास
Copyright@   Bhishma Kukreti 5/3/2013

Review of Garhwali and Kumauni Films (Uttarakhandi) to be continued...11
Notes on the Most Prolific and Professionally qualified Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified Garhwali Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified Kumauni Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified Uttarakhand language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Mid Himalayan regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Himalayan regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified north Indian  regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Indian regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified South Asian  regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Asian regional language Film and album editor; the Most Prolific and Professionally qualified  Oriental regional language Film and album editor to be continued…


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22