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दहेज़ प्रथा अभिशाप है, Dowry system is an evil

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Devbhoomi,Uttarakhand:
In India, dowry (known as Dahej in Hindi) is a payment of cash or gifts from the bride's family to the bridegroom's family upon marriage. It may include cash, jewelry,[23] electrical appliances, furniture, bedding, crockery, utensils and other household items that help the newly-weds set up their home.

In India the dowry system put great financial strainon the bride's family. This has been cited as one of the reasons for families resorting to * selection,[25] favoring the birth of sons over daughters.This has distorted the * ratio in India (933 females per thousand males) due to *-selective abortion.

Payment of dowry is now prohibited under The 1961 Dowry Prohibition Act in Indian civil law and subsequently by Sections 304B and 498a of the Indian Penal Code (IPC). Despite anti-dowry laws in India, it is still a common illegal practice.[29] Other laws attempting to address the problem include the Dowry and Bridal Gifts Restrictions Rules, 1976 and the Dowry Prohibition (Maintenance of Lists of Presents to the Bride and Bridegroom) Rules, 1985, which are intended to document gifts and provide complainants with stronger evidence in the event that prosecution for crimes against the bride occurs later. 8,391 dowry deaths were reported in India in 2010. Dowry deaths number in the hundreds each year in Delhi alone, according to official government statistics; statistics compiled by women's rights groups are higher. Women's rights groups estimate the annual dowry murder rate in Delhi to be around 900 per year,

 having increased from around 300 per year during the 1990s. In India, domestic violence is seldom reported to the police. Statistics compiled by the police in Delhi show that only 18% of prosecutions involving dowry killings result in conviction.

The problem first gained national media attention in India during the 1970s, when a new generation of female journalists began investigating the scope of the murders in India's newspapers. Statistics show a large increase in such murders since the 1980s. Dowry killings have risen since the mid-1980s throughout the country,


spreading from Delhi and other regions with a history of them, into the rest of India, including Mumbai. Dowry killings were once a Hindu phenomenon, but have spread to Muslim, Christian, and Sikh communities as well


http://en.wikipedia.org
 

 दहेज़ प्रथा भारतीय समाज पर एक बहुत बड़ा कलंक है | इसने भारतीय समाज को धुन खाई लकड़ी के समान अशक्त कर दिया है | यह एक ऐसे दैत्य का स्वरूप ग्रहण कर चुका है, जो पारिवारिक जीवन को देखते ही देखते विषाक्त कर डालता है | इसने हज़ारों नारियों को घर छोड़ने पर विवश किया है | दहेज़ प्रथा को बंद कैसे किया जा सकता है आप सभी के अपने-अपने सुझाऊ दें !


  हज़ारों नारियां इसकी बलिवेदी पर अपने प्राण दे चुकी हैं | समाज सुधारकों के प्रयत्नों के बावजूद दहेज़ प्रथा ने अत्यंत विकत रूप धारण कर लिया लिया है | इसका विकृत रूप मानव समाज को भीतर से खोखला कर रहा है |


 दहेज का वर्तमान स्वरूप इतना भयावह है कि इसके कारण वृद्ध या किसी अधेड़ उम्र के व्यक्ति से विवाह जैसी सामाजिक बुराइयाँ पैदा हो रही हैं | ऐसी बुराइयाँ सामाजिक व्यस्था को तो चरमरा ही रहीं हैं, पारिवारिक जीवन को भी कलहपूर्ण एवं अशांत बन रही हैं |


 आज कल नारी शिक्षा के प्रसार एवं प्रचार के उपरान्त भी यह प्रथा समाप्त न होकर उग्रतर रूप धारण कर रही है | कन्या कि श्रेष्ठा, सौंदर्य एवं शील दहेज के आधार पर ही आंके जाते है |

  विवाह के उपरान्त नववधु के ससुराल एमिन पहुँचते ही उसके सौंदर्य एवं शील आदि गुणों कि अपेक्षा उसके साथ आए दहेज की चर्चा ही अधिक होती है, यदि लड़का अच्छा पढ़ा लिखा है अथवा किसी उच्च सरकारी पद पर होता है, तो माता पिता अधिक दहेज़ मिलने पर ही विवाह के लिए सहमत होते हैं |

 वैसे लड़के वाले के घर में लड़कियाँ भी हो सकती हैं, परन्तु लड़के के विवाह के अवसर पर उनका दृष्टिकोण दहेज़ लोलुप ही होता है | भारतीय समाज में पुत्री का जन्म पिता के लिए चिंता का कारण ही कहा जा सकता है |

Devbhoomi,Uttarakhand:
दहेज़ की इस कुप्रथा से अब उत्तराखंड भी अछूता नहीं है  इस लेख को पढिये,

 निकाह हुए दो घटे भी नहीं बीते थे कि दहेज में बाइक मागे जाने पर तलाक हो गया। हंगामा बढ़ा तो लड़की पक्ष ने दूल्हे को बंधक बनाकर जमकर पीटा। सूचना पर पहुंची पुलिस ने बीच-बचाव कराया और दूल्हे को कराया। इसके बाद बारात को बिना दूल्हन लौटना पड़ा। गांव में तनाव को देखते हुए पुलिस कर्मी गांव में तैनात किये गए हैं। पुलिस के अनुसार जौरासी निवासी दिलशाद का निकाह गांव जलालपुर निवासी एक युवती से तय हुआ था। शनिवार को दिलशाद बारात के साथ जलालुपुर पहुंचा। बारात के स्वागत के बाद निकाह चल रहा था। इसी दौरान लड़के के पक्ष ने दहेज में बाइक की मांग की।

लड़की पक्ष ने दहेज में बाइक देने से इंकार कर दिया। इस को लेकर दोनों पक्षों में तनातनी हो गई। इस बीच निकाह हो चुका था, लेकिन बाइक की मांग को लेकर विवाद बढ़ गया। लड़की पक्ष ने हंगामा बढ़ने के बाद दूल्हे को बंधक बना लिया। इसके साथ ही दुल्हे के साथ उन्होंने मारपीट भी की।
इस बीच ग्रामीणों ने मामले की सूचना सिविल लाइंस कोतवाली पुलिस को दी। सूचना पर मय फोर्स पहुंचे एसएसआइ प्रदीप बिष्ट ने दोनों पक्षों को अलग कराया। दोनों पक्षों को समझाने में पुलिस के भी पसीने छूट गए। बाद में पुलिस ने दूल्हे को मुक्त कराया। इसके बाद लड़की पक्ष ने शादी से इंकार कर दिया और शादी के चंद घंटों बाद ही तलाक हो गया।

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