Author Topic: Folk Songs & Dance Of Uttarakhand - उत्तराखण्ड के लोक नृत्य एवं लोक गीत  (Read 75110 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
कुमाउंनी-  गढ़वाली  व राजस्थानी  लोकगीतों में  भाग्यवाद  -भाग 2
                                 Fatalism in Rajasthani, Kumaoni-Garhwali Folk Songs Part -2

                                Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs-14

                                     राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों का तुलनात्मक अध्ययन:भाग-14   


                                                                      भीष्म कुकरेती
             लोक जीवन में यह दृढ धरणा है कि विधाताके  प्रबल हैं।  उन्हें कोई नहीं  सकता।  यही कारण कि  लोक गीतों में में 'लेख ' करम ' शब्द प्रयोग हए हैं।


                                             राजस्थानी  लोकगीतों में  भाग्यवाद  -2
                     
                                           Fatalism in Rajasthani  Folk Songs Part -1

राजस्थान में भी सुख -दुःख एवं वर्ग वैषम्य आदि के लिए भाग्य   कारण माना गया है।
निम्न राजस्थानी लोक गीत  के बारे में डा जगमल सिंह लिखते हैं कि जब  बेटी अपने ससुराल के दुखों का वर्णन अपने पिता से करती है तो पिता संतोष देता है कि यही तेरे भाग्य में था।  तेरे भाग्य में यही लिखा था।

मोटी मक्की को पीसणो , सासू धड़ियां इ तोली ए।
सरण -सरण आवे नींदड़ली , घट्टी बैरण  वेगी ए।
ससुरा जी देवे ओ ळवा , सासू जी देवे गाळ।
बाबल सुणता तो रीझियो ओ
यूँ काई करूं रे बेटी ! थारा लेख लिख्योड़ा ओ राम। 

 

                                       कुमाउंनी-  गढ़वाली  लोकगीतों में  भाग्यवाद  -भाग 2

                                          Fatalism in  Kumaoni-Garhwali Folk Songs Part -21
निम्न रवाँइ क्षेत्र के गढ़वाली लोक गीत में भी भाग्यवाद की अभिव्यक्ति हुयी है -

मेरा दिल की प्यारी स्याली मेरा दिलै स्याली ।
भाग मंज होलू स्याली भेंट होई जाली ।।
 हे मेरे रंगीला भेना भेंट होई जाली।
भाग बडो हूँदो भेना तेरा गैल नली ।।

-------------अनुवाद ----
मेरे दिल की प्यारी साली यदि भाग्य में होगा तो अवश्य भेंट होगी।
 हे जीजा ! यदि मेरा बड़ा भाग्य होता तो मै तेरे साथ चलती।
इस प्रकार दोनों क्षेत्रों के लोक कथनों में भाग्यवाद मिलता है ।




Copyright@ Bhishma  Kukreti 30/8/2013


सन्दर्भ
 
डा जगमल सिंह , 1987 ,राजस्थानी लोक गीतों के विविध रूप , विनसर प्रकाशन , दिल्ली
डा जगदीश नौडियाल उत्तराखंड की सांस्कृतिक धरोहर:रवाँई क्षेत्र का लोक साहित्य का सांस्कृतिक अध्ययन 
 
[Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Exclusive features of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Different Style and Mood of Rajasthani Traditional Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Differentiation between Rajasthani Customary  Songs and Garhwali-Kumaoni long-established  Songs; Assessment of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Appraisal of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analytical review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analysis of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Traditional  Songs, Fatalism in Rajashthani Folk Songs;Fatalism in Kumaoni Folk Songs; Fatalism in Garhwali Folk Songs, Fatalism in Traditional Songs From Rajasthan; Fatalism in Traditional Himalayan folk Songs; Fatalism in North Indian folk Songs, Fatalism in Asian Traditional Songs ]

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
  कुमाउंनी-  गढ़वाली  व राजस्थानी  लोकगीतों में  कर्मफल भाग्यवाद  -भाग 3
                                 Fatalism in Rajasthani, Kumaoni-Garhwali Folk Songs Part -3

                                Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs-15

                                     राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों का तुलनात्मक अध्ययन:भाग-15   


                                                                      भीष्म कुकरेती


                   राजस्थानी  लोकगीतों में  कर्मफल और भाग्यवाद  -भाग 3
 कर्म के लेख को पढ़ना  है।  इस  बात की अभिव्यक्ति हेतु लोक - गायकों -रचनाकारों ने कई उपमान प्रस्तुत किये हैं।
कागद वे तो बांच लूँ करम बांचिया ना जाय
बड़लो वे तो काट लूं पीपल काट्यो न जाय
नाडूलिया वे तो थाग लूँ , समन्दर थागियो न जाय
--------------याने-------------------- -
कागज हो तो बांच लूं , कर्मफल बांचा ना जाय
बट बृक्ष हो तो काट लूं , पीपल काटा ना जाय
तालाब हो तो थाह लूं , समुद्र की थाह कैसे लूं ?

                कुमाउंनी-  गढ़वाली   लोकगीतों में  कर्मफल और भाग्यवाद  -भाग 3



कुमाउंनी और गढ़वाली लोक गाथाओं , लोक गीतों में भाग्यवाद की दुहाई  जोर शोर से दी गयी है ।
निम्न जीतू बगड्वा सम्बन्धी लोक गीत के एक  खंड में भाग्यावाद और कर्मफल  की दुहाई दिया गया है -

नौ बैणी ऐ पड़ि बारों बैणी भराड़ी
क्वै मातरी बैठी रौ काम्यों का पाह
क्वै मातरी बैठी रौ आंखूं का हां:
ल्वैई पी रौ तूं सिकार खै
त्यूं जोड़ी बैलों जीतू डबी रौ
भर्युं कुटुंब तैरो मल्ला की क्यारी रैगे
बौलू न होंदू जीतू त नाश नि होंदू

------------अर्थात----------------------
अप्सराओं ने जीतू का हरण किया , कोई अप्सरा कानो के अंदर बैठी , कोई अप्सरा आँखों में बैठी , उन्होंने जीतू का रक्त पान किया और उसका मांश भक्षण किया। इस प्रकार जीतू बगड्वाल , दोनों बैलों सहित  खेत में डूब गया .  भरा पूरा कुटुंब छोड़ कर चला गया (जहां से कोई वापस नही आता ). जीतू बाबला ना होता तो अपनी माँ और पत्नी के रुकने से रुक जाता।  और इस वह मर गया। 


अन्य लोक गीतों में भी कर्मफल और भाग्य वाद को  है।


Copyright@ Bhishma  Kukreti 31/8/2013


सन्दर्भ
 
डा जगमल सिंह , 1987 ,राजस्थानी लोक गीतों के विविध रूप , विनसर प्रकाशन , दिल्ली
डा जगदीश नौडियाल उत्तराखंड की सांस्कृतिक धरोहर:रवाँई क्षेत्र का लोक साहित्य का सांस्कृतिक अध्ययन 
 
[Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Exclusive features of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Different Style and Mood of Rajasthani Traditional Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Differentiation between Rajasthani Customary  Songs and Garhwali-Kumaoni long-established  Songs; Assessment of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Appraisal of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analytical review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analysis of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Traditional  Songs, Fatalism in Rajashthani Folk Songs;Fatalism in Kumaoni Folk Songs; Fatalism in Garhwali Folk Songs, Fatalism in Traditional Songs From Rajasthan; Fatalism in Traditional Himalayan folk Songs; Fatalism in North Indian folk Songs, Fatalism in Asian Traditional Songs, Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Mewat, Fatalism in Rajasthani Folk Songs from jaismalmer,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Ajmer, Fatalism in Rajasthani Folk Songs fromKota-Ganganagar region Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Jaipur Region,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Udyapur region,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Bikaner Region, Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Jodhpur region,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Bharatpur region,;Fatalism in Kumaoni Folk Songs from Kumaon]

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 कुमाउंनी-  गढ़वाली  व राजस्थानी  लोकगीतों में  कर्मफल भाग्यवाद  -भाग 4
                                 Fatalism in Rajasthani, Kumaoni-Garhwali Folk Songs Part 4

                                Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs-16

                                     राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों का तुलनात्मक अध्ययन:भाग-16     


                   राजस्थानी  लोकगीतों में  कर्मफल भाग्यवाद  -भाग 4


डा दाधीच ने राजस्थानी लोक गीतों का अध्ययन किया और उन्हें संकलित किया।  उनकी पुस्तक में भाग्य  वाद लोक गीत इस प्रकार है -
पीब जी बसे दिसावरां हमें देइ छिटकाय।
कागद हो तो बांच ल्यूं करम न बाँच्यो जाय।।
जहां उपरोक्त गीत में अवहेलना को भाग्य का फल बताया है वहीं रानी लक्ष्मी कुमारी चूंड़ावत द्वारा सम्पादित पुस्तक 'राजस्थानी लोक गीत' में एक वियोगिनी भाग्य की परिभाषा इस प्रकार व्याख्या करती है -
टावर व्हे तो पिया राखलूं जी जीवन राख्यो न जाय
अब घर आय जावो फूल गुलाब  रा जी
कागद ह्वे तो  पिया  बांचलूं करम नीं बाँच्यो जाय।


                कुमाउंनी-  गढ़वाली    लोकगीतों में  कर्मफल भाग्यवाद  -भाग 4


ऐसा माना जाता है कि हर किसी का अपना अपना भाग्य है।  किसी को कुछ मिलता है तो दूसरे को  मिलता।
एक रवाँई क्षेत्र का यह गीत भाग्य के सिद्धांत को इस तरह दर्शाता है -

कासी की बाट्टा की डोखरी,
कासी कू जडिया साग,
कासी कू बंठिया बौरील
कासी कू पेट कुड़िया भाग।

किसी के रास्ते का खेत है
किसी का सरसों का साग
किसी का अच्छा पति है
किसी के पास भाग्य है ,पेट में बच्चे हैं।       














Copyright@ Bhishma  Kukreti 1/9 /2013


सन्दर्भ
 
डा जगमल सिंह , 1987 ,राजस्थानी लोक गीतों के विविध रूप , विनसर प्रकाशन , दिल्ली
डा दाधीच , (सम्पादन )  राजस्थानी लोक गीत
रानी लक्ष्मी कुमारी चूंड़ावत  , (सम्पादन ) राजस्थानी लोक गीत
डा जगदीश नौडियाल उत्तराखंड की सांस्कृतिक धरोहर:रवाँई क्षेत्र का लोक साहित्य का सांस्कृतिक अध्ययन 
लीलावती बंसल , 2007 , लोक गीत :पंजाबी , मारवाड़ी और हिंदी के त्यौहारों पर गाये जाने वाले लोक प्रिय गीत
डा नन्द किशोर हटवाल , 2009 उत्तराखंड हिमालय के चांचड़ी  लोक गीत एवं नृत्य ,विनसर पब क. देहरादून(अनुवाद सहित )
अबोध बंधू बहुगुणा , धुयांळ , दिल्ली
महाबीर रंवाल्टा , उत्तराखंड में रवाँई क्षेत्र  के लोक साहित्य की मौखिक परम्परा, उद्गाता 
 
[Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Exclusive features of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Different Style and Mood of Rajasthani Traditional Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Differentiation between Rajasthani Customary  Songs and Garhwali-Kumaoni long-established  Songs; Assessment of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Appraisal of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analytical review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analysis of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Traditional  Songs, Fatalism in Rajashthani Folk Songs;Fatalism in Kumaoni Folk Songs; Fatalism in Garhwali Folk Songs, Fatalism in Traditional Songs From Rajasthan; Fatalism in Traditional Himalayan folk Songs; Fatalism in North Indian folk Songs, Fatalism in Asian Traditional Songs, Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Mewat, Fatalism in Rajasthani Folk Songs from jaismalmer,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Ajmer, Fatalism in Rajasthani Folk Songs fromKota-Ganganagar region Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Jaipur Region,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Udyapur region,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Bikaner Region, Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Jodhpur region,Fatalism in Rajasthani Folk Songs from Bharatpur region,;Fatalism in Kumaoni Folk Songs from Kumaon]

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
 Imagination in Rajasthani, Garhwali and Kumaoni Folk Songs -Part 1

                           
                                       राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों में कल्पना

                                           Comparison between Rajasthani Folk Songs, Garhwali, Kumaoni Folk Songs-17

                                        राजस्थानी, गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों का तुलनात्मक अध्ययन:भाग-17     


                                                                भीष्म कुकरेती

                                 उत्तर पूर्व व राजस्थान लोक साहित्य के जगविख्यात मर्मज्ञ डा जगमल सिंह  सत्य है कि लोक गीतों में यथार्थ -चित्रण के साथ ही कल्पना  अतिरेक भी मिलता है।




                              Imagination in Rajasthani, Garhwali and Kumaoni Folk Songs

                                                राजस्थानी  लोकगीतों में कल्पना
             
 लोक गीतों में एक कहावत  "मन के लड्डू फीके तो थोड़े क्यों ?" चरितार्थ होती है।  निम्न राजस्थानी गीत 'ईसर जी ' ( सन्दर्भ -चूंडावत )  में कल्पना का अतिरेक है।
  राजस्थानी लोक गीत में 'गौरी से बोला जाता है कि तुम्हारे लिए सोने जैसा वर लायें।  पडले (गढ़वाली में बरडाली, वर पक्ष से भेंट ) में वर सवा मन चांदी , सवा मन मोती , सवा मन सिंदूर , सवा मन रोली देगा।

       ईसर जी


कौ तो गौरी दे थारें आदित वर  वरां
ओ देवी सवा मण सोनो वर रे पड़लै चढ़े
ओ देवी सवा मण रूपों  वर रे पड़लै चढ़े
ओ देवी सवा मण मोती वर  रे पड़लै चढ़े
ओ देवी सवा मण सिंदूर वर  रे पड़लै चढ़े
ओ देवी सवा मण रोली  रे पड़लै चढ़े


                           Imagination in Rajasthani, Garhwali and Kumaoni Folk Songs

                                         गढ़वाली-कुमाउंनी  लोकगीतों में कल्पना

कल्पना में कृपणता नही की जाती है।  गढ़वाली कुमाउंनी लोक गीतों में भी अतिशयोक्ति भरी पडी है ,  समय समय पर दर्शाते जायेंगे।  निम्न गढ़वाली-कुमाउंनी गीत भी 'गौरा -भवानी ' संबंधित गीत है जिसमे अतिशयोक्ति की कल्पना अंत में की गयी है।


           गौरा भवानी
गौरा मेरि देवि , जै जै बोला। 
मेरी गौरा भवानि ,जै जै बोला।
तेरी जाति को  आयो, जै जै बोला।
गौरा मेरि देवि , जै जै बोला।
भेंट कु क्य ल्हायो ?जै जै बोला।
हे गौरा भवानि ,जै जै बोला।
सोबन धुपाणी ,जै जै बोला।
ओ लौंग सुपारी ,जै जै बोला।
तेरी जातरा को   आयो, जै जै बोला।
गौरा मेरि देवि , जै जै बोला। 
भेंट कु क्य ल्हायो ?जै जै बोला।
मोतियों से भरा थाळ ,जै जै बोला।

-----------अनुवाद -----------
गौरा मेरी देवी , जय जय बोलो।
मेरी गौरा भवानी , जय जय बोलो।
तेरी यात्रा पर आया ,जय जय बोलो।
गौरा मेरी देवी , जय जय बोलो।
भेंट को क्या लाये , जय जय बोलो।
हे गौरा भवानी , जय जय बोलो।
सुन्दर धूपदान ,जय जय बोलो।
लौंग और सुपारी ,जय जय बोलो।
तेरी यात्रा पर आया ,जय जय बोलो।
गौरा मेरी देवी , जय जय बोलो।
भेंट को क्या लाये , जय जय बोलो।
मोतियों से भरा थाल , जय जय बोलो। 


Copyright@ Bhishma  Kukreti 2/9 /2013


सन्दर्भ
 
डा जगमल सिंह , 1987 ,राजस्थानी लोक गीतों के विविध रूप , विनसर प्रकाशन , दिल्ली
डा दाधीच , (सम्पादन )  राजस्थानी लोक गीत
रानी लक्ष्मी कुमारी चूंड़ावत  , (सम्पादन ) राजस्थानी लोक गीत
डा जगदीश नौडियाल उत्तराखंड की सांस्कृतिक धरोहर:रवाँई क्षेत्र का लोक साहित्य का सांस्कृतिक अध्ययन 
लीलावती बंसल , 2007 , लोक गीत :पंजाबी , मारवाड़ी और हिंदी के त्यौहारों पर गाये जाने वाले लोक प्रिय गीत
डा नन्द किशोर हटवाल , 2009 उत्तराखंड हिमालय के चांचड़ी  लोक गीत एवं नृत्य ,विनसर पब क. देहरादून(अनुवाद सहित )
अबोध बंधू बहुगुणा , धुयांळ , दिल्ली
महाबीर रंवाल्टा , उत्तराखंड में रवाँई क्षेत्र  के लोक साहित्य की मौखिक परम्परा, उद्गाता 
 
[Comparison between Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Exclusive features of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Different Style and Mood of Rajasthani Traditional Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Differentiation between Rajasthani Customary  Songs and Garhwali-Kumaoni long-established  Songs; Assessment of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Appraisal of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analytical review of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Folk Songs; Analysis of Rajasthani Folk Songs and Garhwali-Kumaoni Traditional  Songs;Comparison and Analysis of Traditional Songs; assessment and Analysis of Rajasthani –Kumaoni –Garhwali Traditional Songs; study of Rajasthani –Kumaoni –Garhwali conventional Songs; Comparison and investigation of Rajasthani –Kumaoni –Garhwali Traditional Songs; evaluation and Analysis of Folk  Songs; similarity, dissimilarity  and examination of Rajasthani –Kumaoni –Garhwali Traditional Songs; Finding contrast and investigation of Folk  Songs;Imagination in Rajasthani Folk Songs; Imagination in Rajasthani Folk Songs from; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Jaipur Division; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Bikaner Division; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Udaipur Division; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Ajmer Division; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Bikaner Division; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Kota Division; Imagination in Rajasthani Folk Songs from Bharatpur Division; Imagination in Garhwali  Songs from Garhwal ; Imagination in Kumaoni Folk Songs     

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                                                                                  SBk                   
     
Introductory notes on Management Lessons in Garhwali –Kumaoni –Haridwar Folk Literature

                        (A Research Review of Garhwali-Kumaoni –Haridwar Literature)
Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature part -1
 
                                      Bhishma Kukreti
                   When literacy was in scarcity, society was transferring its knowledge specially management knowledge through folk literature.  It might be true that folk literature was the only source of managing the management training in the past societies of Garhwal-Kumaon and Haridwar.
                      When this author’s book on Garhwali folk tales ‘Garhwal ki Lok Kathayen’ was published and a couple of critics criticized the author on his introductory notes in Hindi daily Hindustan Delhi and Nav Bharat Times Delhi. This author stated that in reality, the Folk Tales are the source of teaching Management to new generation by senior generation. While critics remarked that folk tales are something different than management teaching.
                This author is still of opinion that one of objectives Folk literature and sayings is to carry the teaching of management.
   This author, on following chapters would discuss the different management skills found in Garhwali and Kumaoni folk Literature.

                        Types of Garhwali –Kumaoni Folk Literature
  There are following major branches of Kumaoni-Garhwali folk literature-
1-Folk Songs 
2-Folklores
3-Folk Tales
4-Folk dramas
5-Proverbs and folk Sayings
6-Folk Games, Folk Puzzles, Folk Riddles etc
                         In the following chapters, this author would find the management lesions from above folk literature of Garhwal-Kumaon and Haridwar.
                                  Major Types of Management
 There are following Macro Level Management branches
1-General Management
2- Administration Management
3-Strategy and strategy formulation Management
4-Human Resource Development Management
5-Public Relation Management
6- Agriculture, Seasonal changes  Management
7- Marketing/Business Management
8-Human behavior, Motivation, personal and interpersonal Management
9-Analysis and use of Statics Management
10-Coaching, teaching, counseling Management
11-Intformation technology changes Management
12-Change Management
13- Competence and Competition Management
14- Decisions making Management
15-Crisis and disaster Management
16-Socity, cultural, employment, employees, Management
17-Diversity Management
18-Labor Management
19-Geographical Environment, psychological environment Management
20-Business, entrepreneurship, export-import, marketing Management
21-Opportunity Management
22-Training, teaching Management
23- Parenting Management
24-Health and Safety Management
25- Infrastructure, resources creation Management
26- Happiness Management
27-Forcasting Management
28-Quality, Character building Management
29-Controlling Management
30-Finance Management
31-Knowledge Management
32- All other miscellaneous branches of Management







  Copyright @ Bhishma Kukreti bckukreti@gmail.com  21/11/2013

     Notes on   Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature to be continued in part -2
Research Review of Garhwali-Kumaoni Literature to be continued….
                References


Xx
Notes on Management Lessons in Garhwali –Kumaoni –Haridwar Folk Literature; General Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Administration Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Strategy  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Human Resource Development Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Public Relation Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Agriculture Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Marketing  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Human behavioral science , Motivation Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Analytical Statistic Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Benchmarking Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Business  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni-Haridwar Folk Literature;  Change Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Coaching , Counseling Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Competence and competition Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Information flow  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Information technology change Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Crisis, disaster Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Decision making Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Diversity Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Employment and Employees Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Empowerment  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Health Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Opportunities Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Entrepreneurship  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Environment Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  innovation Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Communication and Interpersonal communication Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Health and safety Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Cultural Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Leadership Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Export and Import Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Leadership Management Lessons in Garhwali –Kumaoni-Haridwar Folk Literature;  Training, Educating  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Knowledge Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Psychology Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Economical Happiness Management Lessons in Garhwali –Kumaoni Folk Literature;  Globalization  Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Forecasting Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Controlling Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Quality Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Personal and Social Finance Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Law and order Management Lessons in Garhwali –Kumaoni -Haridwar Folk Literature;  Social management in Garhwali-Kumaoni- Haridwar folk literature


Devbhoomi,Uttarakhand

  • MeraPahad Team
  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 13,048
  • Karma: +59/-1
रणभूत देवता: युद्ध में मरे वीर योद्धा भी देव रूप में पूजे तथा नचाए जाते है। बहुत पहले कैत्यूरों और राणा वीरों का घमासान युद्ध हुआ था। आज भी उन वीरों की अशान्त आत्मा उनके वंशजों के सिर पर आ जाती है। भंडारी जाति पर कैंत्यूर वीर और रावत जाति पर राणारौत वीर आता है।

 आज भी दोनों जातियों के नृत्य में रणकौशल देखने योग्य होता है। रौतेली, भंजी, पोखिरिगाल, कुमयां भूत और सुरजू कुंवर ऐसे वीर नृत्य धार्मिक नृत्यों में आते हैं

 ये परम्परा आज भी उत्तराखंड के गांधी स्वर्गीय इन्द्रमणि बडोनी जी के पैतृक अखोडी में आज भी मनाई जाती है और मनाई जाती रहेगी

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
             Kedara Garhwali Folk Dance-Song ---केदारा नृत्य गीत

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -190         
                         Folk Dance-Songs in Garhwali Folk Dramas -1
                     
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
              Kedara dance-song is a religious folk dance-song. The other and past name of Garhwal is Kedar. Kedar is a name for Lord Shiva.
  The Kedara dance-song is performed on New Year that is Vishuvar Sankranti or Vaishakhi. The dance devoted to Shiv worshipping on Baishakhi is called Kedara dance-song. The Kedara dance-song is categorized in Samuhik Samajik Nritya Geet by Dr. Shiva Nand Nautiyal.   

     People take bath and go to Shiva temple. The Auji (Dhol players) play the Dhol-Damau.
First Auji plays Dhol-Damau as per Dhol Sagar and praise Lord Shiva. Shiv Pujan is performed by offering Belptra and milk to Shiva Ling.
  While playing Dhol-Damau, Auji sing the following Songs one by one

         केदारा  नृत्य गीत : गढवाल का एक लोक नृत्य गीत

अन्नमंतो , धन्नमंतो कैदे केदारs  एक केदारा लोकगीत
हेss देवाss नमोss  नमोss     
शान्ति देवा , शान्ति केदारs।
अन्न देवा , धन्न देवा
सुख देवा , शान्ति देवा केदारs ।
मनखि बुद्ध देवा , गौड़ी दुद देवा
देवा यीं भूमि तैं वरदान -केदारs ।
कांडों नि बैठो खुट मा , सुखी रैने सबी
अन्नमंतो , धन्नमंतो कैदे केदारs
(s -आधी अ )

कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला एक केदारा लोकगीत
ढुंगा  ढोळी गारी ,
कैलाश का भोला मादेव , भगतू का हितकारी ,कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
पीपल की छाया
जु तेरी शरण मा आया , वै तैं कनी बरदान द्याया . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
घास काटो घाया
हिमगिरी की नौनी पारबती , तिन बड़ो टप कया .  कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
पाणी की च परात
भूत गण पैटीन  पारबती जी, तेरी बरात . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
ढुंगा पीसी गारी
कनु ऐन मादेव जी , बल्द की सवारी . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
देखे जालो ऐना
सोराग बिटेन , द्यब्तोंन कन फूल बरसैना . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
घीड़ा लाई काखी
कैलाश का भोला मादेव , छाया अपणि राखी . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
गुलाब को फूल
एक हात मा डौंरु बाजे , एक हात मा तिरसूल . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
घोटी जाली भंग
कैलाश मा कनु बिराजे , पारबती को संग . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
धोती धोई सफेदा
गल़ो उंदी भलो बिराजे , सरपो का लपेदा. कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
घेंटी जाओ कीलो
जब तेरो डौंरु बाजी , तीन लोक हीलो . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
कखड़ी को खेरो
कैलाश को भोला मादेव बोलो रैगे तेरो . कैलाश का भोला  मादेव , तीला धारु बोला
Who does not know the kindness of great donor Bhola of Kailash !
Whoever got his asylum he got desired results. Mahadev of Kailash is kind and beneficial to his devotees.
Hey Parvati , the daughter of Himalaya ! you did great 'tap' that you got husband as lord Shivjee
Watch ! Bhut are in your marriage procession.
Lord shiva who is with snake garlands is groom.
He rides on bull
There is drum in his one hand and trident in other hand
Deities became happy on this marriage and threw flowers on bride and groom
The sound of your drum shakes the earth. Everybody knows about your rage and kindness
O lord! be kind on us
# Song collected by Keshav Anuragi
 @गीत स्रोत्र केशव अनुरागी (नाद नंदनी (अप्रकाशित ))
संदर्भ -डा. शिवा नन्द नौटियाल , गढवाल के लोक नृत्यगीत page 247-48


                 Dance for Kedara Song

 People take part in Shiva Puja performances first.
  The Auji pair play Dhol-Damau and Sing the Worshipping Song for Lord Shiva and people dance in a circle. The dance is somehow as Pando but very slow speed and rhythm.
 Kedara dance has two facets slow rhythm and fast rhythm.
After finishing above worshipping songs, the Dhol Play gets different Tal and the rhytham or Tal becomes Tandava Nritya.
In Tandav Nritya , a specific dress is wore by main dancer and assisting dancers (Mirjai and Rebdar Sular).
Main dancer (incarnated Shiva) dances following four types of Tandav Nritya-
1-Sanhar Tandav Nritya (Distructive form of Shiva)
2-Dakshin Murti Swarup Nritya ( Shubh or auspicious form)
3-Anugrahmurti Swarup (Blessing form)
4- Nritya Murti (Great Dancer)
The other dancers dance as per rhythm of main dancer (who leads dance) . The above Kedara dance-song is performed in temples of Tungntha, Kalpeshwar, Madameshwar, Ekeshwar, Kyunkleshwar, Koteshwar, Kamleshwar and other Shiva temples.

Copyright@ Bhishma Kukreti 2/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                                        References
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nadani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt  , Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
देवभूमि को नौं बदलि, बिजली भूमि
कर्याली जी
उत्तराखण्ड कि धरती यून डामुन
डाम्यालि जी
डामुन डाम्यालि जी, सुरंगुन
खैण्यालि जी
उत्तराखण्ड कि धरती यून डामुन
डाम्यालि जी
नदि-नयाल, खाल, धार, हवा-पानि
बेच्यालि जी
जल जंगल जमीनु का पुश्तैनी हक
छिन्यालि जी
उत्तराखण्ड कि धरती यून डामुन
डाम्यालि जी
व्योपारि ह्वै गैनि नेता सरकार
सौकार जी
कर्ज कि झीलों मां यूं न जनता
डुबा ह्यालि जी
उत्तराखण्ड कि धरती यून डामुन
डाम्यालि जी
गंगा, जमुना गोमति कोसी जीवन देण
वालि जी
बिजली का तारो मां हमरो जीवन टांगि
हालि जी
उत्तराखण्ड कि धरती यून डामुन
डाम्यालि जी
हमारा घर, कुङि-पुंगङि, बणों मां
बिजलि घर बणालि जी
जनता बेघरबार होलि सरकार
रुपया कमालि जी
उत्तराखण्ड कि धरती यून डामुन
डाम्यालि जी

Pawan Pathak

  • Jr. Member
  • **
  • Posts: 81
  • Karma: +0/-0
समरभूमि में शूरवीरों की वीरता दर्शाता है छोलिया
कुमाऊं में आज भी प्रमुख समारोहों और शादियों में होता है छोलिया नृत्य का आयोजन

दीप जोशी
अल्मोड़ा। उत्तराखंड में सैकड़ों सालों से प्रचलित छोलिया नृत्य ने आकर्षण आज भी नहीं खोया है। अद्भुत छोलिया नृत्य दरअसल युद्ध का नृत्य है। यह नृत्य युद्धभूमि में लड़ रहे शूरवीरों के वीरता मिश्रित छल का नृत्य है। युद्धभूमि में दुश्मन को छल से कैसे हराया जा सकता है, यही इस नृत्य में दर्शाया गया है। इसी कारण इसे छल नृत्य (बाद में छलिया, अब छोलिया नृत्य) कहा जाता है। जानकारों के अनुसार इस नृत्य का प्रचलन दसवीं सदी में शुरू हुआ। कुमाऊं में आज भी सभी प्रमुख समारोह, शादी आदि के मौके पर छोलिया नृत्य का आयोजन होता है।
प्राचीन काल में युद्ध आज की तरह नहीं बल्कि दो राजाओं की सेना के बीच आमने-सामने ढाल, तलवार, भाले, बरछे, कटार आदि से लड़े जाते थे। यह पर्वतीय इलाका भी इस तरह के युद्धों से अछूता नहीं रहा है। हमारी वीरगाथाओं में भी इस तरह के युद्धों का विवरण मिलता रहता है। पूर्व में जब कोई राजा युद्ध जीत लेता था तो राजमहलों में कई दिनों तक विजय समारोह मनाया जाता था। ऐसे समारोहों में वीरों को पुरस्कृत करने के साथ ही उनके युद्धकौशल, ढाल, तलवार चलाने की निपुणता का कई दिनों तक बखान होता था। कहा जाता है कि एक बार किसी चंदवंशीय राजा के दरबार में इस तरह के युद्धवर्णन को सुनकर रानियां बहुत अभिभूत हो उठी, उन्होंने भी वीरों की वीरता का दृश्य अपने सामने देखना चाहा। राजा के आदेश पर वीर सैनिकों ने आपस में दो विरोधी दल बनाए और युद्ध का बाना पहनकर ढाल-तलवारों से युद्ध के मैदान की तरह ही प्रतीक (डमी) युद्ध किया। यह प्रतीक युद्धरानियों को बहुत पसंद आया। माना जाता है कि तभी से छोलिया नृत्य की परंपरा चल पड़ी। वरिष्ठ रंगकर्मी जुगलकिशोर पेटशाली मानते हैं कि छोलिया का वर्तमान स्वरूप युद्धभूमि से राजमहलों में प्रतीक युद्धनृत्य के रूप में आया। यह भी बता दें कि छोलिया नृत्य में ढोल, दमाऊं, नगाड़े, रणसिंह आदि युद्ध के वाद्य बजते हैं।
छोलिया नृत्य में हिस्सा लेने वाले कलाकार गोल घेरे में नृत्य करते हैं। इसमें ढोलवादक विभिन्न तरह की व्यूह रचना करने के लिए छोलिया नर्तकों (अर्थात अपनी सेना के लड़ाकू वीरों को) निश्चित तरीके से लड़ने, व्यूह बनाने का संकेत देते हुए स्वयं ढोल नृत्य करता है। वह ढोल वादन के साथ ही व्यूह रचना का गुप्त संदेश देकर फिर से अपनी जगह पर आ जाता है। ढोलवादक द्वारा बताए गए संकेत के अनुसार ही सेना के लड़ाके (नर्तक) व्यूहरचना करते हुए छोलिया नृत्य करने लगते हैं। यह भी बता दें कि युद्धभूमि में ढोल वादक मात्र वीरों का उत्साह बढ़ाने के लिए ढोल नहीं बजाता था बल्कि वह युद्धकला में भी प्रवीण होता था। वह युद्धभूमि में अपने राजा की सेना की स्थिति पर पूरी निगाह रखता था।
सेना को कब, कैसे आगे बढ़ना है, कैसी व्यूहरचना करनी है, यह संकेत भी वही दिया करता था। कई साल पहले तक कुमाऊं में शादी, ब्याह में छोलिया नर्तकों का दल अवश्य रहता था लेकिन बीते कुछ दशकों से पर्वतीय अंचल में भी इसकी जगह फिल्मी बैंड बजने लगे हैं लेकिन अनेक लोग आज भी शादी में छोलिया नर्तक दल को आमंत्रित करते हैं। उत्तराखंड में होने वाले सभी प्रमुख समारोहों में भी छोलिया नृत्य की झलक दिखाई पड़ती है।

Source-  http://epaper.amarujala.com/svww_zoomart.php?Artname=20151012a_010115004&ileft=110&itop=75&zoomRatio=130&AN=20151012a_010115004

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0
अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा

मोटर मा देर लगदी टैक्सी मा बल दैर लगदी ... २
बौजी बोल्दा मेरी बौजी बोल्दा
अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २
कोरस अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २

खिड़की वाली सीट पर बौजी जब बैठी जांद
डरवैर भैजी तब गर गाडी थे घुमंद ... २
जन्दी बगत बौजी मीकू टाटा कै जांदा
टाटा ....बय ...... बय
जन्दी बगत बौजी मिथे टाटा कै जांदा

अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २
कोरस अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २

तेडा-मेडा बैंडों मा जब गाडी सर सर जांदी
डरवैर भैजी तब डैक मा कैस्ट लगन्द .. २
गीत सुनि बौ मेरी रंगमत व्है जाँदा

कोरस मै नि जन्या नेपाल राम्रो लग्यु ये गढ़वाल मा ... २

गीत सुनि बौ मेरी रंगमत व्है जाँदा... २
अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा... २

कोरस अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २

पिछने बैठ्यूं फ्जतु बौड़ा फक फक धुँआ उड़ान्दु
बीड़ी न प्यावा बौजी बोल्दा मेरो सरेल कबलांन्दु...२

अद बटा स्टेशन मा कैम्पा खोजंदा मेरी बौ
अद बटा स्टेशन मा कैम्पा खोजंदा

अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा... २
कोरस अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २

अपणा गौं बजारा मा पौंछि बौजी मेरी उतरि जांद
परस लट कैकि बौजी बालू मा कांगी लगंद .. २

जांदी बगत डरवैर कू थैंक्यू बोल्दा
थैंक्यू डरवैर जी
जांदी बगत डरवैर कू थैंक्यू बोल्दा

अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा... २
कोरस अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २

मोटर मा देर लगदी टैक्सी मा बल दैर लगदी ... २
बौजी बोल्दा मेरी बौजी बोल्दा
अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. २
कोरस अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा .. ४

अब टाटा सुमो मा बौजी मेरी सैर करदा
उत्तराखंडी गीत है उत्तराखंडी भाषा को बढ़वा देने के लिये
-बालकृष्ण डी ध्यानी
उत्तराखंडी गीत
बालकृष्ण डी ध्यानी
देवभूमि बद्री-केदारनाथ

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22