Author Topic: Folk Songs & Dance Of Uttarakhand - उत्तराखण्ड के लोक नृत्य एवं लोक गीत  (Read 71720 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 40,912
  • Karma: +76/-0

Sure Bhoj Ji,

We would try to do so.

agar details ke saath in lok geeto ko  "play" ke saath sunne ke subidha bhi hote to acchha hota.

mahi bhoj

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
agar details ke saath in lok geeto ko  "play" ke saath sunne ke subidha bhi hote to acchha hota.

mahi bhoj 
भोज जी,
       सर्वप्रथम तो आपका मेरा पहाड़ परिवार में स्वागत है, आपने जो विषय उठाया है, उस पर हम गंभीरता से विचार करेंगे और इसे पूरा करने का प्रयास किया जायेगा.
       हमारे एक साथी ने कुछ गीत net पर सुलभ करायें है, आप उनको सुन सकते हैं
       http://www.esnips.com/web/GopalBabuGoswami/
आपका परिचय भी यहां पर अपेक्षित है- http://www.merapahad.com/forum/index.php/topic,2.0.html

Rajen

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 1,345
  • Karma: +26/-0
जागर का हमारी संस्कॄति मे बिशेष महत्व है। मेरे गांव में जागर ब्यक्तिगत या सामूहिक रूप से लगाये जाते हैं।  जिस घर या गांव में जागर लगते हैं वहां उत्सव का माहौल होता है।  पूरा गांव सामूहिक रूप से रात्रि का भोजन करते हैं और इस अवसर पर नजदीक-दूर के रिस्तेदारों को भी आमंत्रित किया जाता है।  अन्य विवरण ऊपर दिया जा चुका है अत: अपने बचपन (लगभग ११-१२ वर्ष) में देखे एक जागर जिसकी स्म्रिति मेरे मानस पटल पर अमिट है बताता हूं।
सूर्यास्त के साथ ही जगरियों ने देवी का आव्हान शुरू कर दिया।  ढोल दमू की आबाजें और जगरियों द्वारा आव्हान के सुर धीरे-२ बढ्ती जा रही थीं और मन में एक अनजाना भय भी घर करने लगा था क्यौंकि गांव के सयाने लोगों से मैने सुना था कि देवी रूस्ट है और उसके बीर आज उपद्रव भी मचा सकते हैं।  काफ़ी देर तक आव्ह्वान करने पर भी जब देबी अवतरित नही हुई तो जगरियों और ढोल दमू की आबाजें और भी तेज हो गई।  तभी एक-एक कर कई लोग चीखते-चिल्लते हुये धूनी की ओर बढ्ने लगे उनमें कुछ गांव के थे और कुछ अगल-बगल के गांव अथवा आमंत्रित रिस्तेदार भी थे।  ये देवी के बीर थे।  उन्होने धूनी से जलते कोयले निकालने शुरू कर दिये और कुछ ने चिमटा धूनी में डाल कर लाल कर लिया और उसे चाटने लगे।  चारों ओरे उन्हीं के चीखने चिल्लाने के स्वर गूंज रहे थे।  मैं भी काफ़ी भयभीत हो गया था।  तब गांव के सभी सयाने लोग देबी के डंगरिया के पास आ गये और देवी से नाना प्रकार से क्षमा याचना करने लगे।  अन्तत: देवी प्रकट हुई और पूरे गांव में फ़ैल चुके अपने बीरों को वापस बुलाया और उन्हें शान्त रहने को कहा।  फ़िर गांव वालों ने बिधिवत देवी की अराधना की और उसकी इच्छानुसार अनुष्ठान कराने का बचन दिया। 
इस घटना को मै इसलिये भी भूल नहीं पाता क्यौकि जिन बीरों ने जलती लकडियौं को और लाल-२ चिमटा को हाथ से पकड कर चाट लिया था उनके शरीर पर और हाथों पर इसके कोई निशान नहीं बने और दूसरे दिन नहीं उन्हें इस बात का एहसास था कि रात को उन्होंने कितनी धमाचौकडी मचाई थी।  यह दैवीय शक्ति ही है और कुछ नही।


Aap ne kabhi "Jagar" hote hue dekha hai?
if yes, then kindly share your experience.  If any other member has this type of experience then kindly feel free to share.
 


sanjupahari

  • Sr. Member
  • ****
  • Posts: 278
  • Karma: +9/-0
waah waaah Mehta JI and Mehar ji ne to puri jaankari de di apne Uttarakhand ke look geet and dances ke bare main...abhi kuch hamare Tarun Bhai bhi likh rahe hain,,,jara padein aur apne vichar rakhein...
http://www.readers-cafe.net/uttaranchal/2008/02/06/chholiya-kumaoni-folk-dance-of-uttarakhand/

JAI UTTARAKHAND

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
The Music

The Uttarakhand Himalayas have inspired generations of singers, balladeers, and musicians throughout the ages. Both the natural beauty of the mountains that inspires a deep spirituality, and the harshness of life that darkens the heart with adversity and anguish, have invigorated Uttarakhandi music, heightening its poignancy and enriching its lyrical texture. Although, increasingly influenced by trends in Hindi film music (with Garhwali and Kumaoni songs set to filmstyle music), the more traditional forms of Himalayan music have remained deeply popular. This has been especially true of the Pahari penchant for folksy values, biting humour, raw honesty, loving devotion, and soaring spirits that shines through each song. Indeed, in face of other homogenizing trends in India, Uttarakhandi music has distinguished itself in retaining its cultural uniqueness and vibrant sound, while remaining popular among the masses.
 
 

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
Singers

Narendra Singh Negi is perhaps the most widely recognized singer of the hills. His voice resonates with the Uttarakhandi languages he sings in (mostly Garhwali, but sometimes Kumaoni) and is as prolific to the Pahari genre as Lata Mangeshkar is to Hindi film music.

Chander Singh Rahi, another popular singer, is both a balladeer and storyteller. His recordings are perhaps the most authentic to the hills, and he incorporates many legends and folk tales into his rousing songs.

पंकज सिंह महर

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 7,401
  • Karma: +83/-0
Baadi Traditions

Other than the popular recording artists, Garhwal and Kumaon have a long tradition of wandering musicians and bards. These folk artists, known commonly as the baadi have traveled among the hill villages for millenia, carrying folk legends from valley to valley. Their oral traditions have served to preserve the old folklore and history of the Himalayas.

According to Ganesh Saili, Baadi songs can be classified in four categories:

PANWARAS or ballads:

"These are repositories of ancient and mediaeval history. Songs of valour and chivalry dealing with tales of heroes of old, especially relating to the period between 800 AD and 1700 AD. The earliest tales are those of Raja Ajay Pal of Garhwal, who subjugated some 52 chieftains in the garhs or forts which give the place its name. Then there are heroes like Kaffu Chauhan, Kali Harpal, Baga Rawat, Kunji Pal, and Kirti Pal. Dreamy memories of history are evoked at the mandans (ritual dances) in temple courtyards."


ACHARI-GEET or fairy tales:

"Songs sung at twilight as children return home after grazing their herds. Tales of ever-playful fairies, princesses, half-wits, and knaves. However all these fairies are good hearted, never malignant, as they carry away handsome young lovers to frolic in their alpine abodes."


MASAN, PRET, KHABEES, BHUT, or spirits and ghosts:

"All ghosts in the mountains are the souls of those who died a violent death and were unable to get a proper funeral - like ranbhuts, who are believed to be the spirits of brave soldiers who died in internecine wars among the tribes. They possess the surviving members of their descendants. Magical incantations known as rakhwalis are used to drive away these spirits."


JHUMAILAS or loves-songs:

"Yearnings for home in strange lands form the theme of many a love song. Homesickness is understandable in spring - as the sap begins to rise, the lilt of these melodies echo all over the vale."

Risky Pathak

  • Core Team
  • Hero Member
  • *******
  • Posts: 2,502
  • Karma: +51/-0


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22