Uttarakhand > Music of Uttarakhand - उत्तराखण्ड का लोक संगीत

Musical Instruments Of Uttarakhand - उत्तराखण्ड के लोक वाद्य यन्त्र

<< < (38/39) > >>

Bhishma Kukreti:
Music Script, Music Notation of a Garhwali Folk Dance Song- Dalyon ke Geet
Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -207           
Classical Rag Ragini, Tal, Bol, Music Beats, Music Notations or Music Scripts in Garhwali Folk Songs and Folk Music part -36   

 गढ़वाली लोक नृत्यगीत- संगीत (गढ़वाली लोक नाटकों ) में शास्त्रीय संगीत स्वर लिपि, ताल, राग रागिनी-37
                             
                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)

डळयों का लोकनृत्य -गीत की संगीत स्वर लिपि 

स्थाई -
ऋद्धि  को सुमिरों सिद्धि को सुमिरों सुमिरों सारदा माई।
अर  सुमिरों गुरु अविनाशी को , सुमिरों कृष्न कनाई।
सहायक
सदा अमर नि रैंदी धरती माता , बजर पड़े टूट जाई।
अमर नि रैंदा चंद , सुरजि छुचा , मेघ घिरे छिप जाई।।१।।   
माता रोये जनम कूं , बहिन रोये, बहिन रोये छै मासा।
तिरिया रोये डेढ़ घड़ी कूँ , आन करे घर बासा।।२।।
कागज़ पतरी सब कुई बांचे करम नि बांचे कुई।
राज घरों को राजकुंवर , बुबा करणी जोग लिखाई।। ३ ।।
सुन रै बेटा गोपीचंद जी बात सुनो चित लाई।
कंचन कया , कंचन कामिनी मति कैसे भरमाई।।  ४।। 
 डळयों के गीत खड़ी बोली अथवा ब्रज भाषा में होते हैं।   डळया गुरु एकतारा के साथ  बजाते हुए गीत गातें हैं।
एकतारे के बोल इस प्रकार हैं -
द  र  र  द ।  र  र  द  र ।  द  र  र  द ।  र  र  द  र
स्थाई -
                  प
ध#रे  रे    रे  मप   ।  रे  म ध  प । म -  प  प । प प ध प
मरे  म  म  ध  ।  प म  म म । मम पम मम मरे । रे  -  -  -

                प                                                                 रे
ध#रे  रे    रे  मप   ।  रे  म ध  प । म -  प  प । प - ध पम
मरे  म  म  ध  ।  प म  म म । मम पम मम मरे । रे  -  -  -
           अंतरा
ध  रें   रें  रें  । रें  -  रें  - ।  ध   सां  सां  -  । सां - धप मम
म  रें  म  ध  । प -  म प ।  मम  पममम  मरे । र-  - - -
                प                                रे
ध#रे  रे    रे  मप   ।  रे  म ध  प । म -  प  प । प - ध पम

म  रे  म  ध  ।  प म  म म । मम पम मम मरे । रे  -  -  -
  शेष अंतराएँ ऐसी ही गायी जाएँगी
s =आधी अ
@ - नीचे अर्धचन्द्राकार चिन्ह
# चिन्ह नीचे बिंदी का है जैसे फ़ारसी  शब्दोँ में लगता हैं
मूल संगीत लिपि -केशव अनुरागी , नाद नंदनी (अप्रकाशित )
      संदर्भ - डा शिवा नंद नौटियाल , गढ़वाल के लोकनृत्य गीत
           इंटरनेट प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती


Copyright@ Bhishma Kukreti 23/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
 XX


Bhishma Kukreti:
          Folk Dance-Song in Naming Ceremony of Garhwal

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -208           
   Song and Dance in Life Cycle Events, Religious Rituals or Garhwali Folk Dramas with  Karmkand -2
                         कर्मकांड के गढ़वाली लोक नाटक – 2       

                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
 Naming Ceremony is important aspects of Hindu child.
          There were two rituals in naming ceremony run simultaneously in past. The Pundit used chant Sholkas in Sanskrit inside the room with mother, child and relatives. 
         While the Pundit is busy in Chanting Sholka and performing Karmkand of Namkaran or Dashptan or Naming Ceremony in the room, a Harijan Mangler (Woman singer of Auspicious Song) used to sing auspicious songs outside the room (courtyard). Many times the village women also sing with Mangler.  The following Garhwali folk Song is taken from Rawain Jaunpur sung at the time of Naming Ceremony (Namkaran or Dashotan)-
दशोटण /दशूटन अथवा नामकरण संस्कार का जौनसारी -गढ़वाली लोक गीत
बोला बोला सगुन बोला , बोला बोला सगुन बोला
गणपति आंगुणी बढ़ई बाजे ,गणपति आंगुणी बढ़ई बाजे
सुधि -बुधि देवी का आनंद छाये ,सुधि -बुधि देवी का आनंद छाये
विष्णु जी का आंगुणी बढ़ई बाजे ,विष्णु जी का आंगुणी बढ़ई बाजे
लक्ष्मी जी का आंगुणी बढ़ई बाजे ,लक्ष्मी जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
ब्रह्मा जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे, ब्रह्मा जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
ब्रह्माणी जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे, ब्रह्मणी जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
नारैण जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे, नारैण जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
बाबा जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे, बाबा जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
माँ जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे, माँ जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
धौळी  जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे, धौळी जी  का आंगुणी बढ़ई बाजे
तू ह्वेलु बेटा देवतौं को जायो
तू ह्वेलु बेटा कुल को उज्याळो
आज जाया तेरा नाम धर्याले
तू जाया कुल को राखी नाउ

(Reference- Madhuri Manuraj Barthwal, Shailvani Tritiy Varshik Visheshank, 2004, page 63)

Copyright@ Bhishma Kukreti 29/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
References -
1-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya Geet
2- Keshav Anuragi, Nad Nandani (Unpublished)
3- Dayashankar Bhatt, Divya Sangit (Unpublished)
4- Glossary of Indian Classic Music
XX
 Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Garhwal; Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Ravain Garhwal; Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Uttarkashi Garhwal;  Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Tehri Garhwal; Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Dehradun Garhwal; Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Ravain of Tehri Garhwal;  Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Jaunpur of Dehradun Garhwal; Folk Dance-Song in Religious Rituals of Naming Ceremony of Jaunpur of Garhwal; 
 

Bhishma Kukreti:
Folk Song on a Religious Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament
Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -209           
   Folk Song and Dance in Life Cycle Events, Religious Rituals, Sacrament or Garhwali Folk Dramas with Karmkand -3
                         संस्कार /कर्मकांड के गढ़वाली लोक नाटक – 3       

                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
                 First Hair Cut ceremony or Chudakarm Sanskar or Mundan Sanskar plays a important role in life cycle of Hindu. Pundit performs the Karmkand ritual of Chudakarm and the barber cuts the hair of a boy.
 The Mangler (Auspicious folk woman song singer) sings the following song while barber cuts the hair of boy.
 चूड़ाकर्म अथवा मुंडन संस्कार का एक गढ़वाली लोकगीत
 
नाई  रे नाई रेss तू मेरो भाई
नाई  रे नाई रेss तू मेरो  धरम भाई हेsss 
त्वै द्योलो नाई पांउ खड़ाऊ
नाई  रे नाई रेss कानू कुंडल है sss
नाई  रे नाई रेss शाल दुशाला
नाई  रे नाई रेss जरीद कपड़ी  हेsss 
नाई  रे नाई रेss रेशमी पगड़ी
मेरा लाडला तैं तू पीड़ा ना लाई हे sss


Copyright@ Bhishma Kukreti 31/8/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
XX
Folk Song on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Haridwar Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Uttarkashi Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Dehradun Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Tehri Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Rudraprayag Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Pauri Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament; Folk Song from Chamoli Garhwal on a Religious Folk Drama of Chudkarm Sanskar /First Hair Cut Sacrament;

Bhishma Kukreti:
Folk Song on Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament:a Religious Drama
Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -210           
   Folk Song and Dance in Life Cycle Events, Religious Rituals, Sacrament or Garhwali Folk Dramas with Karmkand -4
                         संस्कार /कर्मकांड के गढ़वाली लोक नाटक – 4       

                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
 Upnayana Sanskar /Yagyopavit Sanskar/Janeu Pahnne ka Sanskar is n event of life cycle of Hindus. It is hanging threads on upper body part of a boy that symbolizes transference of spiritual knowledge.
The Pundit performs the religious rituals in Sanskrit (Karmkand) and Mangler (Auspicious Song Woman singer) sings the folk song at the ceremony.
There are three parts of Yagyopavit Sanskar Folk Song-
1-Farming of Cotton and making threads by Pundit
2-Search of Guru by father of the son
3-Threading ceremony by capable Guru
यज्ञोपवीत /उपनयन /जनेऊ संस्कार का गढ़वाली लोकगीत
भली -भली पुंगड्यूं मा बोइ च कबास
भाई बैण्यूं न मिलीकी गोडी च कबास
उनिया -धुनियान मिलिकी काती च कबास
माँ जी भौजीन मिलिकी काती च कबास
ब्रह्मा का बेटान बटी च कबास
 बणावा  ब्रह्मा जी नौलड्या जनेऊ
सुण ल्यावो ब्रह्मा जी , कायरों नि होयां , कायरों नि होयां ,
हमारो कारिज वित्त समाना ,वित्त समाना
सात स्वागिण्योन खैंडु  च खीलो
 सात स्वागिण्योन ग्वाडो च खीलो
सात स्वागिण्योन काती च कबास
काती कूति द्याई उन विशेश्वर का पास
विशेश्वरना तब यो सूत ब्रह्मा जी तैं द्याया
ब्रह्मा जीन चेला तैं गुरुमंत्र जनेऊ द्याया
ब्रह्मा जी को चेला आज गुरुमुखो ह्वै ग्याया
बघमरी आसण द्याया टिमरू को सोटा
काँध मा धैर्याला वैना  खैरुवा की झोली
एक हाथ ल्याई वैना सूनो कमंडल
---------पुत्र द्वारा पिताजी से गुरु की खोज का आग्रह ----------
लावा मेरा बुबाजी ब्रह्मा खोजी लावा
आज चैंदो पिताजी वेदमुखी ब्रह्मा
य तो कारिज सुफल फलीन , य तो कारिज सुफल फलीन
आज च बेटा कु जनेऊ ,आज च बेटा कु जनेऊ
न्यूति आले वेद मुखी ब्रह्मा
गया पुरी मा होलो गौतिम को  बेटा
गौतिम को  बेटा होलो उत्तिम बरमा
जै जस दियां भूमि का भूम्याळ
 जै जस दियां पितर दिबता
---गुरु द्वारा जनेऊ पहनाना और आशीर्वाद देना ---

दे द्यावा गुरु जी गुरु मंतरs ये
दे द्यावा गुरु जी गुरु मंतरs ये
दे याले चेला त्वे गुरु मंतरs ये
दे याले चेला त्वे गुरु मंतरs ये
सुगुरु को चेला छै गुरुमुखी ह्वेलो
 गुरुमुखी चेला छे , निरमुखी ना ह्वेई
अमर रई चेला लाख बरस
जब तलक चाँद सूरज ये
सुगुरु को चेला छै गुरुमुखी ह्वेलो
तुम करा चेला कुल को उद्धार ये
ब्रह्म ब्रत ल्याई माँ जी भिक्छा दे द्यावा
आज बटी तेरो चेला गुरु चेला ह्वे ग्याया

-इंटरनेट प्रस्तुति -भीष्म कुकरेती



Copyright@ Bhishma Kukreti 1/9/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
XX
Folk Song on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Haridwar Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Dehradun Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Uttarkashi Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Tehri Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Chamoli Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Rudraprayag Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament; Garhwali Folk Song from Pauri Garhwal on a Religious Drama of Janeu/Yagyopavit Sanskar / Sacred Thread Ceremony   Sacrament;

Bhishma Kukreti:
                  Poetic Styles of Garhwali Folk Dance- Songs (South Asia)

Characteristics of Garhwali Folk Dramas, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -211           
             Poetic Styles of Garhwali Dance-Folk Song -1
                             गढ़वाली लोक नृत्य -गीतों की रचना शैली  -1

                     Presented by Bhishma Kukreti (Folk Literature Research Scholar)
 There are many ways of classifying Garhwali folk dance- Songs (South Asia).
  The Garhwali Folk Scholar Dr, Nand Kishor Hatwal divided Garhwali Folk dance- Songs from the point of view of Poetic Styles in following types-
1-Tek Shaili or Style
2-Pattdar Shaili or Style
3-Tek aur Pattdar or Tek shaili and Pattdar Style
4- Bina  Tek aur bina Pattdar or Without Tek shaili and Pattdar Style
5-Sanvadatmak Shaili or Dailogue Style
6-Sambodhan or Vocative Style


Copyright@ Bhishma Kukreti 6/9/2014 for interpretation notes   
Contact ID -bckukreti@gmail.com
Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
XX
Poetic  Styles of Garhwali Folk Dance- Songs; Poetic Styles of Garhwali Folk Dance- Songs from Haridwar, South Asia, Garhwal; Poetic Styles  of Garhwali Folk Dance- Songs from Dehradun Garhwal South Asia; Poetic Styles  of Garhwali Folk Dance- Songs from Uttarkashi Garhwal South Asia; Poetic Styles  of Garhwali Folk Dance- Songs from Tehri Garhwal South Asia; Poetic Styles  of Garhwali Folk Dance- Songs from Chamoli Garhwal South Asia; Poetic Styles  of Garhwali Folk Dance- Songs from Rudraprayag Garhwal South Asia; Poetic Styles of Garhwali Folk Dance- Songs from Pauri Garhwal South Asia;

Navigation

[0] Message Index

[#] Next page

[*] Previous page

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 
Go to full version