Author Topic: Dr. Pitamber Dutt Barthwal-First D.Lit. In Hindi From India:डा० पीताम्बर बड़थ्वाल  (Read 20367 times)

पंकज सिंह महर

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पंकज जी बहुत बहुत शुक्रिया सकलानी जी द्वारा इस लेख को शामिल करने के लिये. क्या आप सकलानी जी के द्वार लिखे इस लेख का लिन्क दे सकते है.. अपने ब्लाग मे जोडना चाहूंगा ताकि वे बाकि लोग भी पढ सके..
खुशी हुई कि आप जैसे लोग इस दिशा मे प्रयास कर रहे है.
सप्रेम.
प्रतिबिम्ब जी, श्री शक्ति प्रसाद सकलानी जी ने अथक प्रयासों से "उत्तराखण्ड की विभूतियां" नामक पुस्तक लिखी है, जिसमें उन्होंने लगभग सभी विभूतियों को स्माहित किया है। मैने उसी पुस्तक से यह अंश फोरम में टाईप किया है, फोरम से कापी करने की व्यवस्था नहीं है।
सादर,

Barthwal

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पंकज जी शुक्रिया. क्या आप इस लेख को ( आपने जो लिखा है) मुझे भेज सकते है. मै फेसबुक मे और अन्य ब्लाग मे जोडना चाहता हूं क्या मै इसे कापी कर सकता हूं ..
सप्रेम

पंकज सिंह महर

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पंकज जी शुक्रिया. क्या आप इस लेख को ( आपने जो लिखा है) मुझे भेज सकते है. मै फेसबुक मे और अन्य ब्लाग मे जोडना चाहता हूं क्या मै इसे कापी कर सकता हूं ..
सप्रेम

प्रिय प्रतिबिम्ब जी,
मैने इस मैटर को सीधे फोरम में ही टाईप किया है, फोरम से कापी करने की सुविधा उपलब्ध नहीं है, फेसबुक आदि पर  आप इस टापिक का लिंक दे सकते हैं।

link is- http://www.merapahad.com/forum/personalities-of-uttarakhand/t965/

Barthwal

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Research work of Dr. Barthwal was used by many scholars and even today all research student(in hindi) read his books and take notes.

Nirvikar Singh (University of California, Santa Cruz CA 95064) mentioned about Dr Barthwal in his first draft in September 1999 on - Guru Nanak and the ‘sants’ : A Reappraisal

Below are some abstract where he used Dr. Barthwals Name in his first draft:

” The idea that there is a coherent body of Sant teachings (sant mat) and that individual Sants belong to a common spiritual line of descent (sant parampara) distinct from that of sectarian Vaishnavas did not become fully crystallized until the mid-nineteenth century. Originating in certain late esoteric Sant circles more self-conscious about belonging to a tradition than were the earlier Sants, it has however gained general acceptance among the members of Sant panths (communities of shared belief and practice)….The pioneering works in this regard were Pitamber D. Barthwal’s The Nirguna School of Hindi Poetry (1936) and Parashuram Chaturvedi’s historical study published in 1952, Uttari Bharat ki sant-parampara….The more recent work of Charlotte Vaudeville and W.H. McLeod also reflects this point of view, as does the present volume. (pp. 3-4)”

The criticism of Sikh writers as nonscholarly believers, while the constructs of writers such as Barthwal and Chaturvedi are accepted as relatively objective, displays a striking inconsistency. The Orientalist problem is more general than just one of Westerners writing on the East!
“The ‘Sant tradition’ as construct
Mark Juergensmeyer (1987) provides a summary of the ‘central Sant motifs’, based on the work of P. D. Barthwal (1936). Barthwal is acknowledged as a pioneer in attempting to identify “the major themes of Kabir, Nanak, Dadu and others of the ‘nirguna school’”, whose effort “has not been superseded”. Briefly, these themes are:
1. The Absolute as Nirguna
2. The Interior Path of Spirituality
3. The Necessity of a Guru
4. The Fellowship of Satsang

Much of Juergensmeyer’s elucidation of these themes draws on the modern Radhasoami example, though he also discusses Kabir and Guru Nanak. Certainly, these four broad themes can be found in the teachings of Guru Nanak, and we return to this concordance later in the paper”

As to the Rajasthani and Panjabi forms in the sakhis, Barthwal, like Shukla, is of the opinion that they reflect “the language of renunciates” discourse (sadhukkari bhasha), prevalent at the time. Actually the language of Kabir’s sakhis resembles the language of the Gorakh-banis…(p. 121)

Though agreeing with Shukla and Barthwal about the influence of the Nath-panthi language and style on the language of Kabir’s sakhis, Chaturvedi remarks that many such sakhis appear directly influenced by folk-songs and ballads in dohas. (p. 122)


".....Barthwal’s book is permeated with the attitudes illustrated by the above quotes. His entire introductory chapter, in fact, frames the ‘Nirguna School’ as something like a purification of traditional Hinduism in the face of an antagonistic cultural invader, but one that did not reject all the essence of Hinduism. In his view, even the Sufis’ “monistic pantheism was a gift from the Hindu philosophy” (p. 9)

"To summarize, Barthwal and Chaturvedi are used as authorities by Western scholars seeking to construct a posteriori a medieval ‘Sant tradition’, and to situate Guru Nanak within it. Aside from the direct shortcomings in the arguments used, the sources are also problematic. This is especially so in light of attempts to respond to criticism by constructing false oppositions between ‘scholars’ and ‘believers’ or ‘historians’ and ‘theologians’, when the sources used by Western scholars are themselves subject to the same potential criticism"

References
Barthwal, Pitamber D., (1936), The Nirguna School of Hindi Poetry, Banaras: Indian Book Shop, republished with minor changes as Traditions of Indian Mysticism: based upon Nirguna School of Hindi Poetry, New Delhi: Heritage Publishers, 1978.

If you have not read abt Dr. barthwal earlier then click at this link - mera chintan blog: http://merachintan.blogspot.com/2009/09/blog-post_30.html (यंहा आपको अन्य लोगो की टिप्पणिया भी मिलेगी )

एक और लिन्क पेश कर रहा हूं स्तम्भ चित्रावली से वंहा भी डा. बड्थ्वाल जी की बारे मे पढने को मिलेगा आप लोगो को तथा सभी मित्रो की टिप्पणिया भी.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=30687098&l=be71bb14c8&id=1385517958

Barthwal

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-------आज डा. बड्थ्वाल के जन्मदिन पर उन्हे श्रद्दांजलि--------

पाली ग्राम (उत्तराखंड) में हिन्दी का जन्मा लाल
कर शोध हिन्दी में पहली बार सबको दिखाई नई राह
बने प्रथम भारतीय् जिन्होने डी.लिट हिन्दी में पाई
नाम इस साहित्य्कार का था डा.पीताम्बर दत्त बडथ्वाल

हिन्दी काव्य मे निर्गुणवाद पर कर गये वो शोध
संस्कृत,अवधी,ब्रजभाषा अरबी व फारसी का था उनको बोध
संत,सिद्ध,नाथ और भक्ति का किया उन्होने विश्लेषण
दूर दृष्टि के थे वे परिचायक,निबंधकार और थे वे समी़क्षक

हिन्दी को नया आयाम दे गया ये हिन्दी का सेवक
कर गया दुनिया मे नाम हिन्दी का ये लेखक
छात्र करते है शोध आज भी पढ उनकी रचनाये
कह गये जो वो उसे लोग आज भी अपनाये

अल्प आयु मे कह गया अलविदा वो हिन्दी का नायक
दे गया धरोहर हमे गोरखबाणी और नाथ सिद्धो की रचनाओ का
आज भले ही भूल चुका है उन्हे हिन्दी का साहित्य समाज
हिन्दी का सम्मान करे, कर याद इस लेखक को आज.


- प्रतिबिम्ब बडथ्वाल

http://merachintan.blogspot.com/2009/12/blog-post_12.html "मेरा चिंतन"  ब्लाग से लिया गया.
http://merachintan.blogspot.com/2009/09/blog-post_30.html 
(पुरानी पोस्ट भी देख सकते है आप लोग डा.पीताम्बर दत्त बड्थ्वाल जी के बारे में) 

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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13 Dec  is celebrated birthday of Dr Pitambar Dutt Barthwal.
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Let us recall this great personality from Uttarakhand. Though, he is not amongst us but his deeds will always remain alive.


एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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पंकज सिंह महर

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एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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डॉ० पीताम्बर दत्त बडथ्वाल (१३ दिसंबर,१९०१ - २४ जुलाई,१९४४)

पाली गौ, पौड़ी मा जन्मयू यू हिन्दी कू लाल
केरिक शोध पेली बार हिन्दी मा, दिखये सब्यू ते बाटू
बणी पेळ भारतीय, जौन हिन्दी मा डी लिट् पाई
नाम छयाई ये साहित्यकार कू पीताम्बर दत्त बड़थ्वाल

हिन्दी काव्य मा निर्गुन्वाद पर केर गीन शोध
संस्कृत, अवधी, बज्रभासा,अरबी फ़ारसी क छयाई वू ते बोध
संत, सिद्ध,नाथ अर भक्ति कू केर वून गूढ़ विश्लेषण
दूर दृष्टी कू परिचायक, निबंधाकर, अर छयाई वू समीक्षक

हिन्दी ते ने आयाम दे ग्याई यू हिन्दी कू सेवक
केर ग्याई दुनिया मा नाम हिन्दी कू यू लेखक
बिद्यार्थी आज भी वूका रचनाओ ते पढिक शोध करदीना
जू बोलिकन गीन वे ते ही छन सबी लोग अपणाना

छ्वाटी उमर मा ही अलविदा बोली ग्याई यू हिन्दी कू नायक
गोरखबाणी अर नाथ सिद्ध रचनाओ की दे ग्याई हमते धरोहर
आज भली ही बिसिर ग्याई वू ते हिन्दी साहित्य कू समाज
आवा हिन्दी क सम्मान करला, कर्रिक याद ये लेखक ते आज

- प्रतिबिम्ब बड़थ्वाल

 

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