Author Topic: Famous Shiv Temples In Uttarakhand - उत्तराखंड मे महादेव के प्रसिद्ध मन्दिर  (Read 83473 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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बिंसर महादेव मंदिर में आज उमड़ेगा आस्था का सैलाब

पौड़ी: विकासखंड थलीसैंण के दूधातोली के जंगलों के बीच स्थित बिंसर महादेव मंदिर में शनिवार को आयोजित होने वाले बैकुंठ चतुदर्शी मेले में गढ़-कुमांऊ से श्रद्धालुओं का तांता लगना शुरू हो गया है। पवित्र मंदिर में हर वर्ष आयोजित होने वाले इस धार्मिक आयोजन में श्रद्धालु संतान प्राप्ति के साथ ही अन्य कामनाओं के लिए रात्रि जागरण कर मनौती मांगेंगे। भारी भीड़ को देखते हुए यहां पुलिस बल को तैनात कर दिया गया है।

समुद्र तल से करीब तीन हजार मीटर ही ऊंचाई पर स्थित देवदार के जंगलों के बीच रमणीक स्थान पर स्थित बिंसर महादेव के मंदिर में हर वर्ष बैकुंठ चर्तुदशी के पावन पर्व पर धार्मिक मेले का आयोजन किया जाता है। इस बार भी शनिवार सांय से इस पवित्र मंदिर में पौड़ी जनपद से ही नहीं बल्कि चमोली जनपद के गैरसैंण, माईथान के साथ ही कुमांऊ से लगे रामनगर आदि क्षेत्रों के श्रद्धालु पीठसैंण से 11 किमी की पैदल दूरी तय कर मंदिर पहुंचने लगे हैं। आयोजन को भव्य रूप देने के लिए मंदिर समिति ने भी सभी तैयारियां कर ली हैं। यहां भंडारे का भी आयोजन किया गया है। मान्यता है कि इस पवित्र में जो भी श्रद्धालु मनौती मांगता है वह खाली हाथ नहीं जाता। मनौती पूर्ण होने पर दोबारा मंदिर मे पूजा-अर्चना करने पहुंचता है। स्थानीय निवासी दिनेश कंडारी, महिपाल पटवाल, रोहित चौधरी ने बताया कि धार्मिक आयोजन में गढ़-कुमांऊ से श्रद्धालुओं का आना शुरु हो गया है। इधर पुलिस अधीक्षक विमला गुंज्याल ने बताया कि मंदिर में श्रद्धालुओं की भीड़ को देखते पर्याप्त मात्रा में पुलिस बल तैनात रहेगा।

Bhishma Kukreti

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         Kedarkhand: A Collector’s Book for Every Uttarakhandi Family
 
(Review of Kedarkhand (Dharm, Sanskriti, Vastushilp evam Paryatan) by Hema Uniyal)

                                         Review by Bhishma Kukreti 

                  Kedarkhand a book by famous temple of Uttarakhand scholar Dr. Hema Uniyal is one of the books that every Uttarakhandi book should have in their library. The Kedarnath book by eminent Uttarakhand Architecture expert Dr. Uniyal takes you a journey of temples, important places, brief historical aspects of religious places of all districts of Garhwal including Garhwal region. Before, writing this book, Hema published ‘Kumaon ke Prasidh Mandir’.
  Hema Uniyal did not write descriptions by just reading the books from other scholar’s writing but she visited each and every religious place she described in this book. Therefore this book is firsthand knowledge by Uniyal about spiritual and tourist world of Garhwal region.
                  Hema starts her book by historical period of Garhwal and provides main important characteristics of culture of Garhwal (including Haridwar).
                   When the readers come to the chapter of Haridwar district they get all information about temples and religious places as Akhada etc and the readers get all images of religious places of Haridwar.
  The readers get information about known and unknown temples, religious places of Dehradun including Jaunsar and Ravai region in the chapter of Janpad Dehradun ke Pramukh Mandir va darshniya Sthal.
                      Pauri Garhwal  is not perceived a region for temples and religious places. By reading the book Kedarkhand, readers come to know less heard but very important and old temples of Pauri Garhwal.

  Tehri Garhwal, Uttarkashi, Chamoli Garhwal and Rudraprayag districts are known for various temples and religious, spiritual places. In separate chapter for each district, Hema tells the readers about not only well known religious places but also those spiritual places to those seldom described by tourist guides. Hema tries to provide folk beliefs about each temple and also provides the priest family descriptions of temples. The author tries to provide necessary information about festivals and fairs related to temples and religious beliefs of each region.     
      Dr Hema Uniyal adequate provides information about most of the folk deities and goddess of Garhwal.
             Dr Hema Uniyal did not forget to analyze the science of Architecture and science of religious Images of Garhwal region in separate chapters. These two chapters are gems for Garhwal architecture and temple science.
          The book is also very important from tourist’s point of view as the learned author provides other important information to readers those are needful to tourists as boarding and lodging facilities in remote and less known spiritual places.
         The book has photographs of all temples described in the book barring exception for a couple of temples. There are geographical and religious activities photographs of many important places in the book those enhance the reader’s engagement for the book.
                     The book reveals many unknown about spiritual world of Garhwal. This author was amazed o know that Rawat families of Mudi Kheda are in charge of Bhuwaneshari temple near Neelkhanth and they get Chadhava (donation) offered to temples by devotees .   
        The author has problems while writing such books. Either the book becomes serious due to religious stories and architectural detailing or become a tourist guide. Hema is successful in keeping appropriate balance.
   Every Uttarakhandi would congratulate Hema Uniyal for her marvelous research and writing works on temples, religious and spiritual places of Garhwal with such vigor and in simple Hindi language.
 Every Uttarakhandi family should buy the book.
 Kedarkhand (Dharm, Sanskriti, Vastushilp evam Paryatan)
Author –Hema Uniyal
uniyalhema@gmail.com

Year of Publication- 2011
Language-Hindi
Publishers,: Takshshila Prakashan, 98A Hindi Park, Dariyaganj, New Delhi 110002
Phone 011-23258802

 
Copyright@ Bhishma Kukreti 4/1/2014
Review on Books on tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Haridwar Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Gangasalan Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Lansdowne Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Pauri Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Ravain region Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Jaunsar region Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Dehradun Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Gangotri Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Mandakini valley Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Neeti valley Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Alkananda valley Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Uttarkashi Garhwal; tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Garhwal; Books on tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Tehri  Garhwal; Books on tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Bhilangana-Bhagirathi valley Garhwal; Books on tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Chamoli Garhwal; Books on tourist places, temples, spirituality, religion, architecture, and culture of Rudraprayag Garhwal;


Bhishma Kukreti

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Garhwali Folk Story about Yamkeshwar Mahadev Temple (Udaipur Patti, Pauri Garhwal)


Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional Stories, Community Narratives -67

  Compiled and Edited by: Bhishma Kukreti (Management Training Expert)

 (Reference: Hema Uniyal, 2011, Kedarkhand, Taxshila Prakashan, New Delhi, India, page 92)

           The Garhwali folk story behind Yamkeshwar Temple is amazing
           Yamkeshwar is famous Shiva Temple of Gangasalan. Yamkeshwar is situated at the bank of Sateri or Satedi Gad (Satyabhama or Satyarudra Rivulet) and is surrounded by Shamsan or cremation field from three corners. The Yamkeshwar Shiva Temple comes under the area of Badoli village three kilometer away from Amoli village. On last Monday of Shravan, there is large fare in this temple. There is also fare on every Shiva Ratri. There are 97 villages those visit the temple regularly. Once, Yamkeshwar was famous centre for Tantrik Vidya.
             Yamkeshwar has also importance in Shilpkar Liberation Movement in Garhwal where in 1931, a conference was held by Shilpkar to eradicate untouchability from the society.
            The folk story behind Yamkeshwar Mahadev Temple is that Great sage Maharishi Mrikand got son by worshipping lord Shiva. Mrikand named his son as Markandeya. However, Narad, by the study of astrology suggested that Markandeya would die by eleventh year. Mrikand became sad. Markandeya asked the remedies for getting longer life. Sage Mrikand suggested the remedy.
        Markandeya went to Manikut hill Plato and started Tap of Maha Mrityunjaya Jap at the bank of Shatrudra or Sateri River. Markandeya made the image of Shiva by sand and started Jap under a fig (Peepal) tree. At the set day of death for Markandeya, Yamraj (the death God or God of Righteous acts) reached to take the life of Markandeya. Markandeya requested to Yamraj that since his Jap of Maha Mrityunjaya (a religious ritual for winning over death) is incomplete, Yamraj should wait. However, Yamraj threw Kalpash or death weapon on Markandeya. Markandeya caught the sand image of Lord Shiva by both hands. The sand image broke down and Maha Mrityunjaya Rudra emerged from the image. Watching appeared Lord Shiva, Yamraj ran towards Jamradi village (Today’s Yamkeshwar). Yamraj started doing Tap for lord Shiva (form Rudra) at Jamradi (Today’s Yamkeshwar).  Lord Rudra told to Yamraj that where there is Maha Mrityunjaya Jap (ritual) Yamraj should not enter there. Maha Mrityunjaya or Lord Shiva told to Yamraj that where he (Yamraj) was performing Tap a self born Ling image is there. Lord Shiva suggested Yamraj to perform Jap or prayer of that self born Ling. Lord Shiva told that this image would be famous by name of Yama.  Lord Shiva blessed that whoever performs the Yama Shiv Ling that person would get longer life.  Yamraj performed Jap of lord Shiva or Ishwar for a year there. Since, Yamraj performed Ishwar prayer or Jap there it is called Yamkeshwar
  . 



Copyright @ Bhishma Kukreti Shiva Ratri Day 27/ 2/2014 for review and interpretation
Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional stories, Community Narratives for Effective Managers, Effective executives, Effective Boss, Effective Supervisors or Stories for Effective management, management Lesson from Garhwali Folk Literature from Garhwal, to be continued …in next chapter

                                 References

1-Bhishma Kukreti, 1984, Garhwal Ki Lok Kathayen, Binsar Prakashan, Lodhi Colony, Delhi 110003, 
2- Bhishma Kukreti 2003, Salan Biten Garhwali Lok Kathayen, Rant Raibar, Dehradun
3- Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Kathaon ma Prabandh Vigyan ka Tantu , Chitthi Patri’s Lok Kathayen Visheshank  , Dehradun
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Garhwali Folk Story about Yamkeshwar Mahadev Temple near Badoli (Udaipur Patti, Pauri Garhwal); Garhwali Folk Story about Yamkeshwar Mahadev Temple near Amoli (Udaipur Patti, Pauri Garhwal); Garhwali Folk Story about Yamkeshwar Mahadev Temple near Kandi (Udaipur Patti, Pauri Garhwal); Garhwali Folk Story about Yamkeshwar Mahadev Temple near Kasyali (Udaipur Patti, Pauri Garhwal); Garhwali Folk Story about Yamkeshwar Mahadev Temple, 49 KM from Rishikesh near (Udaipur Patti, Pauri Garhwal);

Bhishma Kukreti

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Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story for Opportunity Seeking Manager 

Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional Stories, Community Narratives -61

  Compiled and Edited by: Bhishma Kukreti (Management Training Expert)

 (Narrated by Late Murli Dhar Kukreti, Baij Ram Kukreti, Jaspur, Pauri Garhwal)

            Jaspur is one of the oldest villages in Gangasalan. The first Kukreti of Garhwal settled in Jaspur (Malla Dhangu, Pauri Garhwal).
                 When present Thantholi village was not established this village area was under Jaspur. There is a Shiva temple in Beldhar of Thantholi and surprisingly the temple is situated in a hill top called Beldhar or hill top where Bel trees grow. It is said that in old days, there was a spring in Beldhar or hill top. Kukreti of Jaspur donated Thantholi to Kandwal migrated from Kimsar and made Kandwal the priest of Beldhar Shivala.
         There is a village Keechkhal in between Chailusain (Dabralsyun) and Dwarikhal (Langur Walla). Keechkhal would be fifteen to twenty kilometers far from Beldhar. There was farmer named Balkhu in Keechkhal. He had big cow herds. Once, Balkhu found that his one cow did not milk for many days in morning and in evening too. Balkhu asked the future teller but the future teller said that no deity is unhappy with Balkhu. Balkhu checked the nipples of his cow and found that as if somebody milked her in night. Again next morning, Balkhu checked nipples of cow and found that somebody milked the cow.
                  Balkhu thought about knowing milking of cow. Balkhu hid in his cowshed courtyard outside the room. Balkhu had an axe in his hand. Balkhu was surprised that automatically the cowshed door opened. His cow came out of shed and started walking.  Balkhu followed his cow. Cow was walking without any fear in night. Cow reached Beldhar by passing Chailusain, Silogi, and Ganikya hill shrines. Balkhu was shocked to see that his cow reached at Shiv temple of Beldhar. She stood above Shiv Ling and started milking. When the cow stopped milking she started to return.
  Watching the scene of his cow milking on Shiv Ling, Balkhu became angry and he hit with force his axe on Linga but the axe hit the yoni part. The hitting broke Yoni into three parts. One broken part fell below Jaspur and other part fell below Bareth. The third par remains with Shiv Ling. After breaking Shiv Linga, Balkhu returned to his village.
  After many days after the incident, village chief of Jaspur saw a dream and saw that one Shiv Linga  part is lying in south of Jaspur village and other part below village Bareth. The village chief built a small Shivala in Jaspur territory (South of Jaspur). Many years after, Shiv Datt Padhan (Heirs of elder brother of Kukreti of Jaspur who were migrated to Gweel village) renovated the small Shivala below Jaspur village. Shiv Datt Padhan brought a Gusain or Giri family for performing daily rituals and to look after the temple. Shiv Datt Padhan also donated Gusain or Giri family the land near Shivala temple.
  A Kukreti family from Gweel built another Shivala where the broken part of Shiv Linga was fallen. 
Today, both the Shiva temples are called Gweel ka Shivala.   


Copyright @ Bhishma Kukreti 25/1/2014 for review and interpretation
Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional stories, Community Narratives for Effective Managers, Effective executives, Effective Boss, Effective Supervisors or Stories for Effective management, management Lesson from Garhwali Folk Literature from Garhwal, to be continued …in next chapter

                                 References

1-Bhishma Kukreti, 1984, Garhwal Ki Lok Kathayen, Binsar Prakashan, Lodhi Colony, Delhi 110003, 
2- Bhishma Kukreti 2003, Salan Biten Garhwali Lok Kathayen, Rant Raibar, Dehradun
3- Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Kathaon ma Prabandh Vigyan ka Tantu , Chitthi Patri’s Lok Kathayen Visheshank  , Dehradun
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Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Jaspur Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Gweel, Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Bareth, Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Thantholi, Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Malla Dhangu Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Ganga Salan, Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Lansdowne Tehsil , Garhwal for Opportunity Seeking Manager; Jaspur Chhal ka Shivala or Shiv Temple of Jaspur Region: a Garhwali Folk Story from Yamkeshwar block Garhwal for Opportunity Seeking Manager;


एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Shiv temple

Village jarti, district bageshwar, uttarakhand.

 

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Mahi Singh Mehta

     
    जागेश्वर से ही शुरू हुआ शिव लिंग का पूजन - सावन में ‌भगवान शिव यहां पूरी करते हैं मनोकामना

    उत्तराखंड के जिले में स्थित प्रसिद्ध जागेश्वर धाम उत्तर भारत में प्रमुख शिव मंदिरों में एक है।

    जागेश्वर से ही शुरू हुआ शिव लिंग का पूजन
    पौराणिक मान्यता है कि यहां शिव जागृत रूप में विद्यमान हैं और सबसे पहले शिव लिंग का पूजन जागेश्वर से ही शुरू हुआ।

    सावन माह में यहां जलाभिषेक, पार्थिव पूजन, रुद्राभिषेक, महामृत्युंजय पूजन का खास महत्व माना जाता है। उत्तराखंड समेत देश के अन्य भागों से काफी संख्या में श्रद्धालु जागेश्वर धाम पहुंचते हैं।

    अल्मोड़ा से 38 किमी दूर पिथौरागढ़ मार्ग में आरतोला के निकट जागेश्वर धाम देवदार के घने जंगल के बीच स्थित है। जागेश्वर धाम को द्वादश ज्योतिर्लिंगों में से एक माना जाता है।

    जागेश्वर धाम परिसर में 124 मंदिरों का समूह है। इन मंदिरों का निर्माण सातवीं से चौदहवीं शताब्दी के मध्य हुआ है। यहां जागनाथ, महामृत्युंजय, पुष्टिमाता, नवदुर्गा, बद्रीनाथ, केदारनाथ, नीलकंठ, कुबेर भगवान आदि के मंदिर हैं।

    कूर्म पुराण, लिंग पुराण, स्कंद पुराण, शिव पुराण आदि धार्मिक ग्रंथों में जागेश्वर के महत्व को बताया गया है। यहां स्थित महामृत्युंजय मंदिर में विशेष रूप से रोग, शोक, भय, अकालमृत्यु, काल सर्प दोष निवारण के लिए अनुष्ठान किए जाते हैं।

    सभी मनोकामना होती हैं पूरी
    संतान प्राप्ति के लिए महिलाएं सावन चतुर्दशी की रात्रि में महामृत्युंजय मंदिर में हाथ में दीपक लेकर तपस्या करती हैं तो उनकी मनोकामना पूरी होती है।

    जागेश्वर में सावन माह में पार्थिव पूजन का विशेष महत्व है। श्रद्धालु मनोकामना के लिए मिट्टी, चावल के आटे, मक्खन, गोबर आदि के शिवलिंग बनाकर पूजा अर्चना करते हैं। (source amar ujala)


Pawan Pathak

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निराकारमोंकारमूलं तुरीयं/
गिरा ज्ञान गोतीतमीशं गिरीशं।
करालं महाकाल कालं कृपालं/
गुणागार संसारपारं नतोहं॥

शंकराचार्य ने खोजी पाताल भुवनेश्वर गुफा!
बालरूप में प्रकट हुए थे भगवान शंकर!
थल/पिथौरागढ़। स्कंद पुराण के मानसखंड में थल के शिव मंदिर को बालतीर्थ नाम दिया गया है। सतयुग में कैलास यात्रा के समय थल की रामगंगा में बानरराज बाली ने 20 वर्ष तक तपस्या की थी। भगवान शंकर बालक रूप में प्रकट होकर बाली द्वारा बनाए गए शिवलिंग में समा गए। मानसखंड के 108वें अध्याय में (ऊपर दिया गया श्लोक) में कहा गया है कि क्रांति (कोकिला), बहुला (बलतिर) और रामगंगा ये तीनों पवित्र नदियां हैं। इनके संगम में स्नान तथा प्रेतशिला का पूजन करने से दिव्यदेह की प्राप्ति होती है।


भगवान राम ने स्थापित किया था रामेश्वर मंदिर!
पिथौरागढ़। मानसरोवर झील से निकली सरयू और महर्षि परशुराम द्वारा खोजित रामगंगा (पूर्वी) के संगम में पनार नामक स्थान पर स्थित शिव मंदिर को भगवान श्रीराम ने स्वर्गारोहण से पहले अपने हाथों से स्थापित किया था। पौराणिक ग्रंथ स्कंदपुराण के मानसखंड में रामेश्वर का वर्णन करते हुए कहा गया है कि काशी विश्वनाथ के पूजन से 10 गुना, वैद्यनाथ और सेतुबंध रामेश्वर की अपेक्षा 100 गुना अधिक फल रामेश्वर पूजन से मिलता है।
अर्थात : जो निराकार हैं ओंकार रूप आदिकारण हैं, तुरीय हैं, वाणी, बुद्धि और इंद्रियों के पथ से परे हैं, कैलासनाथ हैं, विकराल और महाकाल के भी काल, कृपाल, गुणों के आगार और संसार से तारने वाले हैं, उन भगवान को मैं नमस्कार करता हूं।।
पिथौरागढ़। पाताल भुवनेश्वर की गुफा 8वीं सदी में जगत गुरु शंकराचार्य जी महाराज ने खोजी थी। गुफा को देवताओं के शिल्पी विश्वकर्मा द्वारा बनाए जाने का वर्णन है। स्कंदपुराण के 501वें अध्याय में वल्कल (पेड़) की छाल से बने वस्त्र धारण करने वाले महापुरुष द्वारा गुफा को खोजने और इसके बाद ही मानवों के गुफा में प्रवेश करने की भविष्यवाणी की गई है। करीब 300 मीटर लंबी यह गुफा पाताल लोक को जाती हुई प्रतीत होती है। गुफा में काल भैरव की जीभ समेत तमाम सजीव आकृतियां बनी हैं।

Pawan Pathak

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शंकराचार्य ने खोजी पाताल भुवनेश्वर गुफा!
बालरूप में प्रकट हुए थे भगवान शंकर!
थल/पिथौरागढ़। स्कंद पुराण के मानसखंड में थल के शिव मंदिर को बालतीर्थ नाम दिया गया है। सतयुग में कैलास यात्रा के समय थल की रामगंगा में बानरराज बाली ने 20 वर्ष तक तपस्या की थी। भगवान शंकर बालक रूप में प्रकट होकर बाली द्वारा बनाए गए शिवलिंग में समा गए। मानसखंड के 108वें अध्याय में (ऊपर दिया गया श्लोक) में कहा गया है कि क्रांति (कोकिला), बहुला (बलतिर) और रामगंगा ये तीनों पवित्र नदियां हैं। इनके संगम में स्नान तथा प्रेतशिला का पूजन करने से दिव्यदेह की प्राप्ति होती है।


भगवान राम ने स्थापित किया था रामेश्वर मंदिर!
पिथौरागढ़। मानसरोवर झील से निकली सरयू और महर्षि परशुराम द्वारा खोजित रामगंगा (पूर्वी) के संगम में पनार नामक स्थान पर स्थित शिव मंदिर को भगवान श्रीराम ने स्वर्गारोहण से पहले अपने हाथों से स्थापित किया था। पौराणिक ग्रंथ स्कंदपुराण के मानसखंड में रामेश्वर का वर्णन करते हुए कहा गया है कि काशी विश्वनाथ के पूजन से 10 गुना, वैद्यनाथ और सेतुबंध रामेश्वर की अपेक्षा 100 गुना अधिक फल रामेश्वर पूजन से मिलता है।
अर्थात : जो निराकार हैं ओंकार रूप आदिकारण हैं, तुरीय हैं, वाणी, बुद्धि और इंद्रियों के पथ से परे हैं, कैलासनाथ हैं, विकराल और महाकाल के भी काल, कृपाल, गुणों के आगार और संसार से तारने वाले हैं, उन भगवान को मैं नमस्कार करता हूं।।
पिथौरागढ़। पाताल भुवनेश्वर की गुफा 8वीं सदी में जगत गुरु शंकराचार्य जी महाराज ने खोजी थी। गुफा को देवताओं के शिल्पी विश्वकर्मा द्वारा बनाए जाने का वर्णन है। स्कंदपुराण के 501वें अध्याय में वल्कल (पेड़) की छाल से बने वस्त्र धारण करने वाले महापुरुष द्वारा गुफा को खोजने और इसके बाद ही मानवों के गुफा में प्रवेश करने की भविष्यवाणी की गई है। करीब 300 मीटर लंबी यह गुफा पाताल लोक को जाती हुई प्रतीत होती है। गुफा में काल भैरव की जीभ समेत तमाम सजीव आकृतियां बनी हैं।

http://epaper.amarujala.com/svww_zoomart.php?Artname=20150217a_003115002&ileft=-5&itop=75&zoomRatio=130&AN=20150217a_003115002

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कल्पेश्वर मंदिर चौपटा
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कल्पेश्वर महत्वपूर्ण तीर्थ स्थलों मे से एक है जो उत्तराखंड के असीम प्राकृतिक सौंदर्य को अपने मे समाए हिमालय की पर्वत शृंखलाओं के मध्य में स्थित है. कल्पेश्वर सनातन हिन्दू संस्कृति के शाश्वत संदेश के प्रतीक रूप मे स्थित है यह केदारनाथ के प्रमुख चार पीठों समेत पंच केदार के नाम से प्रसिद्ध हैं.

कल्पेश्वर मंदिर काफी ऊंचाई पर स्थित है यह मुख्य मंदिर अनादिनाथ कल्पेश्वर महादेव के नाम से प्रसिद्द है. इस मंदिर के समीप एक कलेवर कुंड है, इस कुंड का पानी सदैव स्वच्छ रहता है और यात्री लोग यहां से जल ग्रहण करते हैं.

तथा इस पवित्र जल को पी कर अनेक व्याधियों से मुक्ति पाते हैं यहां साधु लोग भगवान शिव को अर्घ्य देने के लिए इस पवित्र जल का उपयोग करते हैं तथा पूर्व प्रण के अनुसार तपस्या भी करते हैं. तीर्थ यात्री पहाड़ पर स्थित इस मंदिर में पूजा अर्चना करते हैं कल्पेश्वर का रास्ता एक गुफा से होकर जाता है. मंदिर तक पहुंचने के लिए गुफा के अंदर लगभग एक किलोमीटर तक का रास्ता तय करना पड़ता है जहां पहुँचकर तीर्थयात्री भगवान शिव की जटाओं की पूजा करते हैं.

 

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