Author Topic: Tourism and Hospitality Industry Development & Marketing in Kumaon & Garhwal (  (Read 25193 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                        टूर ऑपरेटरों का इंटरनेट मार्केटिंग सिद्धांतों को समझना आवश्यक है

                 Principles of Internet Marketing in context Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand

                                 (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--98 ) 

                                                      उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 98   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

  आज कोई भी व्यापार हो या लेखन हो उस व्यवसाय (Profession ) , व्यापार /लेखन को इंटरनेट मार्केटिंग की आवश्यकता अवश्य है। इसलिए इंटरनेट मार्केटिंग की मूलभूत सिधान्तो को समझना आवश्यक है।

 १-आप पर निर्भरता के लिए कोई नही जीता है।

२- हाँ आपका कार्य /कर्म दूसरे को सहायता /आनंद दे सकता है।  इसलिए इंटरनेट मार्केटिंग को गम्भीरतापूर्वक लीजिये

३- कोई भी कर्म खाली नही जाता है।  सभी कर्मों का फल यहीं मिलता है। इसलिए ग्राहक को स्पैम /बेकार के ईमेल /बेकार के विषयों /झूठे विषयों /झूठे आश्वासन /  झठे शीर्षकों से तंग ना करें।

४-75 % ग्राहक /पाठक आपको खोजने हेतु सर्च इंजिन जैसे गूगल , याहू आदि आदि की सेवा लेते हैं अतः इंटरनेट व्यवसाय /व्यापार।/लेखन में सर्च इंजिन ऑप्टिमाइजेसन , की वर्ड ऑप्टिमाइजेसन आवश्यक है।

 ५-इंटरनेट महासागर ही नहे पूरा ब्रह्माण्ड है अतः केवल एक माध्यम पर निर्भर ना रहिये अपितु निम्न माध्यम भी अपनाइये -

पेड सर्च , पर क्लिक , गूगल एडवर्ल्ड आदि

ऑर्गैनिक सर्च

ऑनलाइन जनसम्पर्क

ऑनलाइन विज्ञापन

सोसल मीडिया से लिंक

अन्य से लिंक

ईमेल मार्केटिंग याने परमिसन मार्केटिंग

६- क्रोधी ग्राहक की तागत को कम ना आँकें

 ७-प्रसन्न ग्राहक को कम ना आँकें

 ८-सुंदर महान है किन्तु सरल महानतम है

९- आप ग्राहक नहीं हैं

१०- रिस्क लेना आवश्यक है

११- बिना  नापे   /तौले   /विश्लेषण के रिस्क आत्महत्या है।  इसलिए अपने वेब साइट को नापिये /तौलिये /विश्लेषित कीजिये

१२ -जैसे अखबार /टीवी मार्केटिंग नही अपितु माध्यम हैं वैसे ही इंटरनेट कदापि भी मार्केटिंग नही है अपितु एक माध्यम है

१३-वेब साइट मार्केटिंग रणनीति के बराबर नही है याने वेब साइट तो मार्केटिंग रणनीति का एक छोटा अंग है

१४-ग्राहकों की सुनिए

१५- हरेक मार्केटिंग का अर्थ है संदेश याने सूचना। आप कौन सी   सूचना दे रहे हो ? क्यों आपका ग्राहक आपकी वेब साइट में में आएगा ? क्यों ग्राहक आपकी वेब साइट में देर तक भ्रमण  करेगा ?

और अंत में पारम्परिक माध्यमों को कदापि ना भूलिए !

Copyright @ Bhishma Kukreti  1 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल


Internet Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Internet Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Online Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Internet Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Web Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Online Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Web Blog Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Internet Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Online Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Web site Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Online Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Internet Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Web Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                                  आउटबाउंड टूर ऑपरेटरों के साथ कार्यशैली व व्यापारिक सबंध कार्यविधि

                                        Working with Outbound Tour Operators or or Outbound Tour Agents

                                 (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--99 ) 

                                                      उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 99   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

  जब टूर ऑपरेटर किन्ही वाह्य विशेषकर विदेशी ऑपरेटरों के साथ व्यापारिक करार या व्यापारिक संबंध स्थापित करता है तो उसे कुछ मूलभूत सिद्धांतों को अपनाना आवश्यक होता है।

                                               पहला अपना होम वर्क सही कर लें

  १- वाह्य टूर ऑपरटर के साथ बातचीत से पहले उस ऑपरेटर के बारे में , उसके प्रोडक्ट  बारे में ज्ञान प्राप्त करना आवश्यक होता है

२- बातचीत से पहले दूसरे ऑपरेटर को पता चल जाना चाहिए कि आप उसके बारे में सघन ज्ञान रखते हैं

३- टूर ऑपरेटर को दूसरे ऑपरेटर (जिसे एजेंट /प्रतिनिधि बनाना है ) को अपनी विशेषता बताना आवश्यक होता है जिससे दूसरा ऑपरेटर (जिसे एजेंट /प्रतिनिधि बनाना है ) आकर्षित हो सके

४-दूसरे ऑपरेटर से प्रश्न पूछने में कोई शर्म नही होनी चाहिए ना दूसरे के प्रश्नो को टालना चाहिए

५-सूचना  /संवाद हमेशा सरल व संवेदनशील होनी चाहिए

                                          संवाद /सूचना /बातचीत /डील के सूत्र

१- अपने आकर्षक फोटो /कार्य /वीडिओ आदि भेजिए

२- स्वयं से मिलिए

३- ट्रेड फेयर /प्रदर्शनी में ब्यापारिक डील ना करिये अपितु किसी विशेष स्थान में ही मिलिए याने मीटिंग स्थान  सही  रणनीति के तहत होना चाहिए।   ट्रेड फेयर जान पहचान के लिए असरकारी होते हैं किन्तु व्यापारिक डील तो विशेष स्थानो में ही होने चाहिए

 ४-बातचीत से पहले व्यापरिक बोली /बिजिनेस टर्मिनोलॉजी का समुचित ज्ञान आवश्यक है। बिजिनेस टर्मिनोलॉजी से बातचीत सुगम हो पाती है

                                       संबंध स्थापितिकरण के सिद्धांत

 १-बिजिनेस कॉन्ट्रेक्ट साइन कीजिये

२-लचीलापन भी आवश्यक है

३- संबंध एकतरफा नही होते हैं

४- हर वर्ष कुछ नया प्रोडक्ट दीजिये

५- कॉन्ट्रेक्ट के नियमों पर टिके रहिये।  टर्म्स को बीच में ना बदलिये

६- अपने एजेंट /दूसरा ऑपरेटर से सूचनाएं आने दीजिये , उसकी सुनवाई होनी आवश्यक है

७- अपने एजेंट /दूसरा ऑपरेटर की शिकायतों को गंभीरता से लीजिये

८- अपने एजेंट /दूसरा ऑपरेटर की शिकायतों का शीघ्र निदान कीजिये

९- अपने एजेंट /दूसरा ऑपरेटर की सलाहों को सुनिए।  सलाह पर विचार कीजिये और यदि सही हो तो उन्हें अपनाइये

१० -सलाह माने या ना माने सलाह के वास्ते धन्यवाद /सराहना आवश्यक है , अनवश्यक विवाद से बचिए

११-  कार्यों का समयगत सम्पूर्ण होने से सबंध प्रगाढ़ होते हैं

 १२-अपने एजेंट /दूसरा ऑपरेटर या उनके प्रतिनिधि को अपनी ट्रिप में ले जाइए

१३- अपने एजेंट /दूसरा ऑपरेटर के कार्यालय में जाइए

१४- जब भी आपको कोई अतिरिक्त लाभ हो तो उसे बाँटिये

१५- हिसाब-किताब/लेन -देन सही समय पर पूरा  होना चाहिए

 १६-कॉन्ट्रेक्ट को हमेशा ध्यान में रखिये और उसके हिसाब से  डील करते रहिये। 

१७- धोखा देना /धोखा खाना व्यापारिक संबंध समाप्त करवाता है

१८- अपनी गलतियों को स्वीकार कीजिये

१९- यदि विवाद हो जाय तो उसे उसे जल्दी निपटायिये

२० - सूचनाओं का समयबद्ध आदान प्रदान आवश्यक है

२१-प्राइस /कीमत /मूल्य को सही व समय रहते सूचित कीजिये

२२- आश्चर्य के लिए तैयार रहिये

 २३- विपणन अन्वेषण करते रहिये

२४ - प्राइस या ऐटर्नरी में बदलाव हों तो समय से पहले सूचना दीजिये व एजेंट से विचार विमर्श व उनसे लिखित स्वीकार्यता लीजिये

२५- यदि किसी ऑपरेटर /एजेंट को अग्रिम धन राशि देनी हो तो उसकी रेपुटेसन , आर्थिक हैसियत व ढर्रा (धोखाधड़ी ) आदि के बारे में पूरी जानकारी हासिल कर लेनी चाहिए

                                      !!! हमेशा संबंध वृद्धि में लगे रहना चाहिए चाहिए !!!

 

Copyright @ Bhishma Kukreti  5 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल

Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Working with Outbound Tour Operators or  Outbound Tour Agents in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand
--


                                            !!! Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !!!

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                                                     टूर ऑपरेटरों हेतु बजार अन्वेषण के सूत्र /कड़ियाँ

                                 
                                                    Market Research Links for Tour Operators

                                 (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--100 ) 

                                                      उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 100   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

 टूर ऑपरेटरों को व्यापार शुरू करने के  अलावा हर समय पर्यटन  बाजार की जानकारी लेना आवश्यक है।  आजकल इंटरनेट की सहायता से पर्यटन बजार में क्या नया ट्रेंड चल रहा है की जानकारी आसानी से प्राप्त  जा सकती है।  निम्न लिंक  टटोलना  समय लाजमी है


                Some Tourism Business Research links

                       India

Indian Tourism Statistics at Glance 2013

Indian Tourism Statistics 2012

Indian Tourism Statistics 2011

Indian Tourism Statistics 2010

                 Other Countries

http://www.waskberg.com  Researches for school, publications

http://www.tta .com – Travel and Tourism Association

http://www.worldtourismmdirectory.com

http://www.world-tourism.org/

http://www.wttc.org/  World Travel and Tourism Council 

http://www.travelbigpicture.com / The Travel Industry World Yearbook

http://www.internationalbusinessstrategies.com/ International Market Research Report

http://www.culturaltravels.com/ List of International Tourism Boards

http://www.traveldailynews.com/ The site offers market research on Tour and Travel business

http://www.worldinfomation.com Huge data available on world tourism

http://www.specialitytravel.com offers Product related research details

http://www.ecotourism.org Offer details about Eco Tourism

http://www.culturaltravels.com offers about Special Interest and Trip Directory

http://www.planeta.com offers details about Eco Tourism

http://www.foodreference.cmhtml/ culinary-tours-gourmet-tours.html offers about Food researches

http://www.worldtravelguide.com  offers world tour guide

 

 इसके अतिरिक्त हर देस व हर परदेस के टूरिज्म पोर्टल से भी ताजा जानकारी मिल जाती है।         

 भारत में टूर ऑपरेटरों का असोसिएसन भी कई जानकारी देता है

 

Copyright @ Bhishma Kukreti  6 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल

                            Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                                                          टूर ऑपरटरों के  प्रोडक्ट्स व सप्लायर्स       

                                                  Products and Suppliers for a Tour Operator

                                 (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--101 ) 

                                                            उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 101   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

वास्तव में टूर ऑपरटर कोई प्रोडक्ट निर्माण नही करते हैं किन्तु उन्हें निम्न मुख्य प्रोडक्ट (उत्पाद व सेवा ) की आवश्यकता होती है -

    ----------------प्रोडक्ट ------------------------------------------------सप्लायर


१-पर्यटकों को रहने की व्यवस्था --------------------------------------होटल,   गेस्ट हाउस,  बेड और ब्रेकफास्ट जैसी सुविधाएं ,  किसी परिवार के साथ रहने की व्यवस्था,  कम्पार्टमेंट ,  सेल्फ कैटरिंग सेवा , क्रूज में रहने की व्यवस्था
२- खाने -पीने की व्यवस्था ---------------------------------------------होटल , रेस्टॉरेन्ट -बार , किसान , सब्जी व भोज्य सामग्री मंडी/दुकानदार  , मछली पालक , मांश व्यापारी , इस सबके व्यापारी
३-  परिवहन --------------------------------------------------------------ट्रांसपोर्ट कंपनियां , रेल ,हवाई जहाज , जल जहाज , टैक्सी सेवा दाता
४-स्थानीय परिहवन - ----------------------------------------------- ---ट्रांसपोर्ट कंपनियां ,रिक्शा ,  टैक्सी सेवाओं के दाता
५- स्थानीय सेवायें -------------------------------------------------------इनबाउंड ऑपरेटर्स , एजेंट आदि
६- सांस्कृतिक , सामजिक घटनाओं का दर्शन -------------------------एजेंट , स्पोर्ट्स अधिकारी, सामजिक संस्थाएं , सांस्कृतिक संस्थाएं आदि
७- अन्य सांस्कृतिक जैसे पर्यावरण , इको टूरिज्म , प्रदर्शनियां -----विभिन्न सरकारी -गैरसरकारी संस्थाएं

Copyright @ Bhishma Kukreti  8 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल

Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Products and Suppliers for a Tour Operator in context Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;

                                         Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                                   बाजार विभाजन व वितरण , विपणन विधि

                          Market Segmentation and Market Channels for Tour Operators

                             (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--102 ) 

                                                            उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 102   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

 बाजार विभाजन याने पूरे  बजार को किसी वर्गानुशासन के तहत बांटना जैसे पर्यटकों की आयु अनुसार विभाजित करना , पर्यटकों की विशेष रूचि जैसे हनीमून  से बांटना।

बजार विभाजन से निम्न उद्देश्य होते हैं -

१- प्रभावी ढंग से लागत को प्रभावित करना

२- रणनीति युक्त डिजाइन की रचना करना

३- प्रोडक्ट विकास में सुविधा

४-प्रभावी  प्रचार -प्रसार में सुविधा

५-विशेष ग्राहकों को संतोष प्रदान करने की सुविधा

६- प्रोडक्ट्स को कहाँ  और किन्हे  बेचना है में सुविधा

७- प्रोडक्ट मिश्रण को ढंग से फलीभूत करना

Copyright @ Bhishma Kukreti  8 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल


Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;


                              Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                          टूर ऑपरेटरों द्वारा बाजार -विभाजन  करने हेतु पद्धतियाँ

                           Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators

                     (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--103 ) 

                                                            उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 103   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

 टूर ऑपरेटर बाजार विभाजित करने हेतु निम्न तरीके /ढंग या पद्धतियाँ अपनाते है -
१- पर्यटकों के पर्यटन संबंधी ध्येय , उदेस्य याने प्रयोजन के हिसाब से
२- ग्राहक की आवश्यकताओं , कारण कारकों , लाभ के हिसाब से
३- ग्राहक याने पर्यटक के लक्षणों के हिसाब से
४- जनसांख्यकी , आर्थिक व भौगोलिक परिस्थितियों के हिसाब से
५-मनोवैज्ञानिक  लक्षणों के अनुसार
६- मनोवैज्ञानिक -जनसांख्यकीय गुणों अनुसार
७- कीमत  अनुसार

Copyright @ Bhishma Kukreti  12 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल


Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Methods Used to Segment the Tourism Markets by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;


                              Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                टूर ऑपरेटरों हेतु पर्यटकों का पर्यटन उद्येस्य बाजार विभाजितीकरण एक तरीका

              Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators

                 (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--103 ) 

                                                            उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 103   

 
                                               लेखक : भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

पर्यटकों का पर्यटन उद्येस्य से टूर ऑपरेटर बाजार विभाज्य कर सकते हैं जैसे -

१-आराम उदेस्य

२-रोमांच प्राप्ति - ट्रेकिंग , राफ्टिंग , माउंटेनियरिंग , कैम्पिंग , घुड़सवारी , ऊंटसवारी आदि

३- धार्मिक अनुष्ठान

४-भीड़ भाड़ से निजात प्राप्ति जैसे ग्रामीण पर्यटन

५- मनोरंजन या अन्य आनंद प्राप्ति

६- खेल

७- रोमांस

८- भोज्य पदार्थ

९- युद्ध दर्शन

आदि आदि

Copyright @ Bhishma Kukreti  13 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल

Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Purpose of Travel by Tourists as Tool of Market Segmentation for Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand
                                       
                                                     Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                                                 बाजार विभाजन हेतु पर्यटकों का वर्गीकरण

                                                Classification of Tourist as means of  Market Segmentation

 

                                  (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--104 ) 

                                  उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 104   

 

                                                              लेखक :::: भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )


टूर ऑपरेटर बाजार वर्गीकरण हेतु पर्यटकों का वर्गीकरण भी कर सकते। हैं
मोटे तौर पर दो तरह के पर्यटक होते हैं।
१- व्यक्तिगत या स्वतंत्र पर्यटक
२- सामूहिक पर्यटक
३- घुक्कड़ पर्यटक
   प्रत्येक प्रकार के पर्यटकों को टूर ऑपरेटरों की सेवा चाहिए होती है।
सभी तरहों के पर्यटकों की निम्न आवश्यकताएं होती है -
१- एक दूसरे /नए लोगों से मेल जोल
२- नए तरह का भोजन प्राप्ति
३- रोमांचक गति विधियां
४- धार्मिक अनुष्ठान
५ - नया मनोरंजन
६- भोग विलास , आनंद , मजे के साधन
७-विशेष या अन्य तरह की संस्कृति
८-आराम
९- मनोरंजन /रात्रि मनोरंजन आदि




Copyright @ Bhishma Kukreti  14 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल

Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Classification of Tourist as means of  Market Segmentation in  Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;

                     Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
                                         Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators

                                           टूर ऑपरेटरों द्वारा ग्राहकों /पर्यटकों के गुणों अनुसार बाजार विभाजित करने की युति

 

                                           (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--105 ) 

                                  उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 105   

 

                                                              लेखक :::: भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

                               

ग्राहक या पर्यटकों के अनुसार भी बाजार विभाजित किया जा सकता।  है निम्न प्रकार पर्यटकों के गुणों अनुसार बाजार विभाजित किया जाता -है

१- पर्यटक कितनी  बार किसी विशेष पर्यटन स्थल /प्रोडक्ट का प्रयोग करता है

२- पर्यटक का व्यय करने की क्षमता व बजट

३-किसी ब्रैंड के प्रति लगाव

४- लागत /खर्चा

५-सुविधा

६- उपलब्धता

७-सूचना साधन

८-बुकिंग विधिया

९-उपभोग प्रक्रियाएं

Copyright @ Bhishma Kukreti  15 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल


Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Using Buyer or User Characteristics for Market Segmentation by Tour Operators in Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;


                    Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,355
  • Karma: +22/-1
             Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators

     

                            टूर ऑपरेटरों द्वारा जनसांख्यकी, आर्थिक व भौगोलिक दृष्टि से बाजार विभाजन  के सूत्र

                                       (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--106 ) 

                                  उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 106   

 

                                                              लेखक :::: भीष्म कुकरेती  (विपणन व विक्री प्रबंधन विशेषज्ञ )

   टूर ऑपरेटर ग्राहकों के जनसांख्यकी , आर्थिक व भौगोलिक आधार पर निम्न भाँती बाजार विभाजित कर सकते हैं -

१- आयु

२- लिंग भेद

३-रोजगार

४-सामाजिक हैसियत

५- आय

६- निवास, घरबार  (स्थाई व प्रवास निवास )

७- पर्यटकों की जीवन शैली

                               

       

Copyright @ Bhishma Kukreti  16 /11//2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...

उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल


Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and  Hospitality Industry Development  in Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Haridwar Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pauri Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Dehradun Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Uttarkashi Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Tehri Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Rudraprayag Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Chamoli Garhwal, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Nainital Kumaon, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Almora Kumaon, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Champawat Kumaon, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development  in Bageshwar Kumaon, Uttarakhand; Market Segmentation through Demographic, Economic and Geographic Characteristics by Tour Operators Marketing of Travel, Tourism and Hospitality Industry Development in Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand;


            Swacch Bharat ! स्वच्छ भारत !

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22