Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 724450 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                                         अबक चुनाव अर तबक चुनावुं मजा !

                                       हंसोड्या , चुनगेर ,चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती       
(s =आधी अ  = अ , क , का , की ,  आदि )

 
                               लोकसभा चुनाव मुंबई , 24 /4 /2014

ब्याळि मि वोट खतणो yane वोट दीणो ग्यों।  जी हां में सरीखा पढयूं -लिख्युं मनिखाकुण मुंबई मा वोट दीण खतण इ च।  तबि त इख वोट कम दींदन। यी लोग जु वोट नि दींदन चादन कि यूंक बांठक क्वी हैंक हौगीक ऐ जाव।
भौत साल ह्वे गे छा मीन लोकसभा चुनावु मा वोट नि खौत किलैकि द्वी दैं चुनावी मशीनरी म्यार नाम वोटर लिस्ट मा डाळद बिसर गे अर एक दै मि टूर पर चलि ग्यों ।
मि अर मेरी घरवळि तकरीबन कैजुवल सी अपण भाग्य -विधाता छंटणो  वोट दीणो रोड मा ऐवां पर रोड मा हमर स्वागत मा दूर तलक बि कैं  बि पपार्टीक कार्यकर्ता नि दिखेन बस एक जगा मा द्वी अलग अलग मेजूं मा अलग अलग पार्टयूँ उदासीन सि कार्यकर्ता बैठ्या छा।
मि पर्ची लीणो एक पार्टीक मेज मा ग्यों त खडु हुयुं स्थानीय कार्यकर्तान बोलि ," आपके यहां तो चुनाव आयोग द्वारा प्रिंटेड पर्ची हमने कल भिजवा दी थी। "
मि हैंक पार्टीक मेज मा ग्यों त वीं पार्टीक स्थानीय कार्यकर्तान बि इनि ब्वाल कि चुनाव आयोग द्वारा प्रेसित पर्ची त पौंछि गे होलि।
समज मा नि आयि कि लोग या टीवी वाळ बुलणा छन कि मोदी वेव या सुनामी चलणि च त फिर इख कार्यकर्ता उदासीन किलै होला ?
तब चुनाव केंद्र मा जांद एक हैंक वोटरन बताइ कि एक पार्टी तैं पूरा भरोसा च कि वीं पार्टीक जीत पक्की च तो कार्यकर्ता पृथ्वी राज चौहान की सेना का तरां युद्ध से पैलि  होटल मा बैठिक जीमण -जामण करणा छन।  त हैंक पार्टी तैं पूरो भरोसा च कि अबाकी दै वींन नि जितण त कार्यकर्ता दुःख दूर करणो जीमण -जामन करणो होटल जयां छन।
 मतलब अबै दैं  वोट दे त च पर कार्यकर्ताओं उदासीनता जोगेश्वरी मा दिखे अर यांसे मजा नि आयि।

                                          लोकसभा चुनाव 1980 मुंबई

तब जनता पार्टी की सरकार खतम ह्वे गे छे अर उत्तर -पश्चिम -मध्य भारत की जनता तै पैल बार लग कि यांसे बड़ो धोखा कुछ ह्वे इ नि सकुद।
तब मुंबई मा लोग वोट दीणो आंद छा , तब वोट खतणो शब्द डिक्सनरी मा नि ऐ छौ।
तब  हम द्वी झण बण ठणीक वोट दीणो बिल्डिंग से जनि भैर अवां कि गेट पर हि एक पार्टीक कार्यकर्तान म्यार एक बौंळ पकड़ अर हैंक पार्टीक जनानी कार्यकर्तान मेरि घरवळि बौंळ पकड़ अर जब तलक हम कुछ समजदा कि कार्यकर्ता हम तैं अपण अपण पार्टीक मेज का समिण ली गेन।  हमारी पर्ची दिए गे अर कार्यकर्ता हम तैं अलग अलग पकड़िक चुनाव केंद्र तक लीगिन।  हम तैं कार्यकर्ता इन लिजाणा छा जन बुल्यां गौड़ी तैं क्वी बिवरि मुलेक एक गाँवन हैंक गाँव खदेड़ीक , हांककर लिजाणु ह्वाऊ।
जब तक हम चुनाव केंद्र का पुटुक नि गेवां कार्यकर्ताऊंन हमतै नि छवाड़।  सबि वोटरूं ई हाल छा।
                                 उत्तर प्रदेश  विधानसभा चुनाव देहरादून , गुरुराम राय कॉलेज सन 1969
             यु समय छौ जब उत्तर प्रदेश मा कॉंग्रेस से लोग मुक्ति चाणा छा।  तब चुनाव केंद्र दूर दूर हूंद छा।  हम विद्यार्थी बि मास्टर रामस्वरूप का समर्थक छया।  किन्तु कॉंग्रेस कु उम्मेदवार वीवी शरण की विदेशी शराब की फैक्ट्री छे अर पैसा वाळ छौ।  रीठामंडी, भंडारी बाग़ , पथरी बाग़ से कॉंग्रेसी कार्यकर्ता तांगा या कुछ ख़ास लोगुं तैं जीप , कार या टेम्पो से वोटरूं तैं लाणा छा।  बिचारा मास्टर रामस्वरूप का कार्यकर्ता कॉलेज का गेट पर बुलणा छा - कॉंगेस की जीप   से आवो जावो वोट मास्टर जीको ही देवो।
हम विद्यार्थ्युं तैं वोटर लाण से ज्यादा तांगा , जीप , कार की सवारी करणै पड़ी छे।  तो हम कुछ दगड्या  रीठामंडी जैक जीप का समणि हल्ला करदा -कॉंग्रेस को वोट दो , कॉंग्रेस को वोट दो अर यांक ऐवज मा जीप ड्राइवर हम तैं जीप की सवारी कु अवसर दींदु छौ। इनि तांगा की सवारी का वास्ता कॉंग्रेस को वोट दो चिल्लाण पड़दो छौ।

                                       चुनाव केंद्र टंकाण स्कुल 1967
सन पूरी तरह से याद नी च पर इथगा पता च कि तब वन मंत्री जगमोहन सिंह नेगी का जी विरुद्ध कर्मभूमि का संपादक भैरव दत्त धुलिया जी पैलि बार खड़ा ह्वे छा। धूलिया जी पैल बार हारि छा दुसर बार जीति छा।
तब नेता वोटरूं पास कम आंद छा बल्कि नेता याने जगमोहन जी या धूलिया जीक भाषण सुणणो कुछ ख़ास लोग गांवुं से पैदल दस बीस मील जांद छा अर फिर गांव वाळ या क्षेत्र वळु तैं बतांदा छा कि नेता जीन क्या ब्वाल।  लोग तब झूठा से झूठा नेता जी तैं बि सच मनिख समझदा छा अर अब सच्चो मनिख मनमोहन सिंह तैं लोग झूठा समझदन जब सच्चा नेता मनमोहन जी बुल्दन कि मोदी लहर छैं इ नी च।
हम बच्चो कुण चुनाव खेल या मनोरंजन का साधन छौ।  जब कै पार्टी का कार्यकर्ता गाँव मा ऐक अपण पार्टीक प्रचार करदा छा तो हम वै स्लोगन या कविता गाणा आदि तैं रोज फेरी जन तब तक गान्दा छा जब तक हैंक पार्टीक कार्यकर्ता गाँव मा अपण नारा हम तैं नि सुणै जांद छौ।  हरेक नारा हमकुण फ़िल्मी गाणा छौ।
चुनावी पैम्पलेट हम स्कुल्यों कुण एक वरदान छौ।  तब पैम्फलेट एक ही साइड छपे जांद छौ अर चुनावी पैम्फलेट हमकुण रफ कॉपी काम आंद छौ . हमर काम छौ , चुनावी पैम्फ़लेटों तै बटोळण जांसे द्वी चार मैना वास्ता गणित का सवाल करणो बान रफ कागज ह्वे जावन .
चुनाव का दिन याने खौळ -म्याळाक दिन ।  मरद लोग सज -धजीक , धुयाँ कपड़ा अर जनानी बिखोत जन रंगीन धोती , जेवर पैरिक वोट दीणो चुनाव केंद्र जांद छा।  कुछ जनानी स्वाळ -पक्वड़  बणैक लिजांदी छे किलैकि दुसर गां बिटेन कैक बेटी , कैक नणद , जड़ज्यु , भूलि बि वोट दीणो आंद छा।
चुनाव केंद्र याने टंकाण स्कुलौ मैदान मा मेला जन माहौल हूंद छौ ।  मूंगफली अर जलेबी बि बिकदी छे।
ग्वील का  नंदा दत्त जी ढोल दमाऊ लेक चुनाव केंद्र आंद छा तो कुछ लोग पंडो बि नाचदा छा। पूरा माहौल खुसी अर त्यौहार का हूंद छौ।  तब चुनाव का मतबल ही त्यौहार हूंद छौ।



Copyright@  Bhishma Kukreti  25/4/2014

*कथा , स्थान व नाम काल्पनिक हैं।
[गढ़वाली हास्य -व्यंग्य, सौज सौज मा मजाक  से, हौंस,चबोड़,चखन्यौ, सौज सौज मा गंभीर चर्चा ,छ्वीं;- जसपुर निवासी  द्वारा  जाती असहिष्णुता सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ढांगू वाले द्वारा   पृथक वादी  मानसिकता सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;गंगासलाण  वाले द्वारा   भ्रष्टाचार, अनाचार, अत्याचार पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; लैंसडाउन तहसील वाले द्वारा   धर्म सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;पौड़ी गढ़वाल वाले द्वारा  वर्ग संघर्ष सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; उत्तराखंडी  द्वारा  पर्यावरण संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;मध्य हिमालयी लेखक द्वारा  विकास संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;उत्तरभारतीय लेखक द्वारा  पलायन सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; मुंबई प्रवासी लेखक द्वारा  सांस्कृतिक विषयों पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; महाराष्ट्रीय प्रवासी लेखक द्वारा  सरकारी प्रशासन संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; भारतीय लेखक द्वारा  राजनीति विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; सांस्कृतिक मुल्य ह्रास पर व्यंग्य , गरीबी समस्या पर व्यंग्य, आम आदमी की परेशानी विषय के व्यंग्य, जातीय  भेदभाव विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; एशियाई लेखक द्वारा सामाजिक  बिडम्बनाओं, पर्यावरण विषयों   पर  गढ़वाली हास्य व्यंग्य, राजनीति में परिवार वाद -वंशवाद   पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ग्रामीण सिंचाई   विषयक  गढ़वाली हास्य व्यंग्य, विज्ञान की अवहेलना संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य  ; ढोंगी धर्म निरपरेक्ष राजनेताओं पर आक्षेप , व्यंग्य , अन्धविश्वास  पर चोट करते गढ़वाली हास्य व्यंग्य, राजनेताओं द्वारा अभद्र गाली पर हास्य -व्यंग्य    श्रृंखला जारी  ]

--

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
          History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Garhwal 

Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -80     
   
 History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -325 
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)


                         Satyanath Folklore

           According to Raturi, Champawat King Kirtichand attacked on Garhwal as soon as Ajeypal got crown. Champawat King attacked on Garhwal through Badhan side. Ajeypal reached Badhan to defend Champawat King. However, Champawat King defeated Ajeypal. Ajeypal flee to a hill top and started performing Shiva Prayer. Lord Shiva presented Him to Ajeypal as Satyanath Bhairav. Satyanath lifted Ajeypal on his solder. Now, Satyanath started extending his body in height. Now, Ajeypal saw Himalaya and Shivalik hill too. Ajeypal was shocked to see Himalaya and Shivalik hills. Satyanath told to Ajeypal that whatever region Ajeypal saw that region would come under the Rule of Ajeypal.
 Now, Ajeypal was motivated. Ajeypal fought back the battle and won the battle. Champawat King had to have treaty with Garhwal King.
                     Tribute to Champawat King by Garhwal King
         Historians as Pandey and Raturi mentioned Folklore of Nagnath and Satyanath the Nath priests. It seems that either Garhwal King paid taxes for some time to Champawat King or paid tribute at the time of treaty. Frazer mentioned that a person informed him that Garhwal King used to pay tribute to Karvapur King.
  It is sure that Garhwal King stopped paying tribute to Champawat King after the treaty.

              Road of Champawat King Attack on Garhwal
  There might be one road from two roads for attack on Garhwal by Champawat king.
One road might be From Pali Pachhaun of Kumaon to Chaukhatiya, Lohabgarhi, Mehalchauri, Gairsain to Chandpur.
Another road of Champawat King Attack on Garhwal might be from Deghat (then Malla Salan of Garhwal). Deghat is now in Almora.


Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 25/4//2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -326 
   
                                      References

1-Dr. Shiv Prasad Dabral, 1971, Uttarakhand ka Itihas Bhag-4, Veer Gatha Press, Dogadda, Pauri Garhwal, India 
2-Harikrishna Raturi, Garhwal ka Itihas
3-Dr. Patiram, Garhwal Ancient and Modern
4-Rahul Sankrityayan, Garhwal
5- Oakley and Gairola, Himalayan Folklore
6- Bhakt Darshan, Garhwal ki Divangit Vibhutiyan
7-Foster, Early Travels in India William Finch
8-Upadhyaya, Shri Shankaracharya
9-Shering, Western Tibet and British
10-H.G. Walton, Gazetteer of British Garhwal
11-B.P.Kamboj, Early Wall Paintings of Garhwal
12-H.g Walton, Gazetteer of Dehradun
13- Vimal Chandra, Prachin Bharat ka Itihas
14-Meera Seth, Wall Paintings of Western Himalayas 
15-Furar, Monumental Antiquities
16-Haudiwala, Studies in Indo-Muslim History
17- Rahul Khari 2007, Jats and Gujjar Origin, History and Culture
18- Upendra Singh, 2006, Delhi: Ancient History, Barghahan Books
19- B.S. Dahiya, 1980, Jats the Ancient Rulers (A Clan Study) , Sterling Publications
20- Maithani, Bharat –Gotrapravardeepika
21 Prem Hari Har Lal, 1993, The Doon Valley Down the Ages
22-Dashrath Sharma, Early Chauhan Dynasties
23- Shailndra Nath Sen, Ancient History and Civilization
24-H.M Elliot, 1867, The History of India as told by its Own Historians
25- Jaswant Lal Mehta, 1979, Advance Study in Medieval India
26- Nau Nihal Singh, 2003, The Royal Gurjars: their contribution to India, Anmol Publications 
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter    
Notes on South Asian Medieval History of Garhwal;  SouthAsian Medieval History of Pauri Garhwal;  Medieval History of Chamoli Garhwal;  South Asian Medieval History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Medieval History of Tehri Garhwal;  Medieval History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Medieval History of Dehradun, Garhwal;  Medieval History of Haridwar ;  South Asian Medieval History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Medieval History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Medieval History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian History of Haridwar district to be continued
XX
Notes on History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Garhwal; History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Chandpur Garhwal; History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Devalgarh Garhwal; History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Gairsain Garhwal; History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Lohabgarhi Garhwal; History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Mehalchauri Garhwal; History of Satyanath and Champawat King Kirtichand Attacking on Chaukhatiya Garhwal;

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

                                                      ट्रैवल एजेंसी हेतु कार्यालय व अन्य योजनाओं का प्रारूप

                                                      Land and Planning Issues of Travel Agency

                                                         ट्रैवल एजेंसी व्यापार कैसे शुरू किया जाता है - भाग -3
                               How to Start Travel Agency in context Uttarakhand Tourism and Hospitality Development Part -3



                         (Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series--56 ) 
                                                      उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन -भाग 56   
  कार्यालय में समुचुत जगह होनी चाहिए जहां ग्राहक  साथ सार्थक सुचना आदान प्रदान हो सके।
स्टेसन के समीप ट्रैवल एजेंसियां एक टेबल से भी काम चला लेती हैं किन्तु स्टेसन से दूर  एजेंसियों के पास ग्राहकों के लिए प्रतीक्षा स्थान व वार्तालाप हेतु उचित स्थान होना चाहिए।
स्टाफ  संख्या व रिकॉर्ड रखने के लिए समुचित प्रबंध होना चाहिए।
 प्वाइंट ऑफ पब्लिसिटी याने लगाने का इंतजाम आवश्यक है।
कम्प्यूटर , इंटरनेट , प्रिंटिंग आदि का प्रबंध भी आवश्यक है।
ट्रैवल एजेंसी के आकर व ग्राहकों के अनुसार कार्यालय की प्रीमियम नेस होनी चाहिए और उसी के हिसाब से फर्नीचर आदि होना चाहिए।
कार या अन्य वेहिकल पार्किंग की जगह का भी प्रबंध आवश्यक है।
कार्यालय का वातावरण ग्राहक अनुसार ही होना चाहिए।
इसी तरह कार्यालय से बाहर का वातावरण भी ग्राहकानुसार होना चाहिए।
ट्रैवल एजेंसी कार्यालय  मेन रोड से निकट ही होना चाहिए।
Copyright @ Bhishma Kukreti  25/4/2014


Contact ID bckukreti@gmail.com

Tourism and Hospitality Marketing Management for Garhwal, Kumaon and Hardwar series to be continued ...


उत्तराखंड में पर्यटन व आतिथ्य विपणन प्रबंधन श्रृंखला जारी …

                                    References

1 -भीष्म कुकरेती, 2006  -2007  , उत्तरांचल में  पर्यटन विपणन परिकल्पना , शैलवाणी (150  अंकों में ) , कोटद्वार , गढ़वाल
xx
               

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Garhwali Folk Tale about Jableshwar Mahadev Temple Borikh
Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional Stories, Community Narratives -84

  Compiled and Edited by: Bhishma Kukreti (Management Training Expert)

(Reference- Madan Dobahl, Gadhdes ke Dobhalon ki Vanshavali)

 Borikh village is in Aswalsyun, Barahsyun Pargana, Pauri Garhwal. A  Dobhal family migrated to Borikh from Dobh, Idwalsyun.
               There is a temple called Jabaleshwar Mahadev temple at Jabal River bank north of Borikh. The temple is famous for its long, high and round Shiv Ling. It is said that Shiv Ling emerged from Jabla River. There is a folk tale about establishment of Jableshwar temple.
   The story states that one night, Pundit Jay Krishna Dobhal of Borikh saw a dream. Lord informed Jay Krishna that there is a Shiv Ling lying in Jabla River. Lord ordered Jay Krishna to take Shiv Ling and establish it at appropriate place. In morning, Jaya Krishna Dobhal went to Jabla River and found Shiva Ling. Next day, the villagers of Borikh, Raud, Hitoli, Bagwanu, Jhatkandi, Tangoli, Dangi and Saknauli villages came to the site where Shiv Ling was lying. The villagers of above villages came with dancing on the tune of Damru, Thali, Dhol, Damau and Shinai. People were happy to see the Shiv Ling.   
  Villagers reached to Shiv Ling site in the middle of Jabla River that they would disestablish Shiv Ling and establish at proper place. Villagers started to move the Shiv Ling but could not move Shiv Ling at all. Pundit Jay Krishna Dobhal also tried to move the Shiv Ling. Nobody could move Shiv Ling either alone or collectively.
     Jay Krishna Dobhal started performing Shiva ritual with pious emotion. Now, when villagers started to move Shiva Ling it was moving slightly but was not getting out from its place.
           Jay Krishna Dobhal started discussing with Shiva Ling in a secret language. Shiva accepted the request of Jaya Krishna. Now, Jaya Krishna Dobhal ordered to villagers to move Shiva Ling. Villagers touched Shiva Ling and Shiva Ling started moving.  Now, villagers took the heavy Shiva Ling collectively and put Shiva Ling there only at bank of Jabla River. Villagers built a Shiva temple there called Jableshwar Mahadev Mandir.


Copyright @ Bhishma Kukreti 25/4/2014 for review and interpretation

Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional stories, Community Narratives for Effective Managers, Effective executives, Effective Boss, Effective Supervisors or Stories for Effective management, management Lesson from Garhwali Folk Literature from Garhwal, to be continued …in next chapter

                                 References

1-Bhishma Kukreti, 1984, Garhwal Ki Lok Kathayen, Binsar Prakashan, Lodhi Colony, Delhi 110003, 
2- Bhishma Kukreti 2003, Salan Biten Garhwali Lok Kathayen, Rant Raibar, Dehradun
3- Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Kathaon ma Prabandh Vigyan ka Tantu , Chitthi Patri’s Lok Kathayen Visheshank  , Dehradun
Garhwali folk Stories from Garhwal sequence; Garhwali folk Stories from Haridwar succession , Garhwal; Garhwali folk Stories from Dehradun Garhwal chain; Garhwali folk Stories from Uttarkashi Garhwal; Garhwali folk Stories from Tehri Garhwal series; Garhwali folk Stories from Chamoli Garhwal; Garhwali folk Stories from Rudraprayag Garhwal; Garhwali folk Stories from Pauri Garhwal Series to be continued ..   
XX
Garhwali Folk Tale from Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Borikh village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Raud village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Hitoli village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Bagwanu village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Jhatkandi village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Tangoli village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Dangi village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh; Garhwali Folk Tale from Saknauli village, Aswalsyun , Pauri Garhwal about Jableshwar Mahadev Temple Borikh;   


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument used in Garhwal Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -144
                  गढ़वाली लोक नाटकों के वाद्य यंत्र
                             
                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

       Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument of Garhwal Folk Dramas

               Flute is an oldest musical instrument of Garhwal and a Garhwali village without flute is beyond imagination.
          In many Garhwali folk songs, there are heroes who are flute playing expert too as Jeetu Bagdwal.
     Usually, flute is made by a bamboo piece (pipe) ranging from 20-30 centimeters with a diameter of 1 to centimeter. The Bamboo piece is cut near the node. There are 6-7 holes on flute at one side. The holes are always equal in size and round. One hole is meant for blowing air into pipe and other holes are for changing the tone by releasing the air. The distance between first hole and second whole is around 3 cms and distance between other holes is 1 to 1.5 cm. The lower around 10 cm portion of pipe is without holes The flute player released air by mouth from node hole and controls the release of air by finger that provides different pitch.
 There are flutes of metal too.



Copyright@ Bhishma Kukreti 25/4/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
13-Manorama Sharma, Tribal Melodies of Himachal Pradesh: Gaddi Folk Music
 XX
Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays;  Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;  Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia; Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia;  Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia;  Flute/Bansuri an Aero Phonic Folk Musical Instrument  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                      नरेंद्र मोदी बड़ा चबोड़्या (मजक्या ) इ नी च बल्कण मा  जनता तैं बेवकूफ बि समजद

                                   हंसोड्या , चुनगेर ,चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती       
(s =आधी अ  = अ , क , का , की ,  आदि )


                    हालांकि, क्वी क्या माँ -बेटा -बहिन यानी कॉंग्रेस बि मेरि बात से सहमत नि ह्वाल कि चुनाव पूर हूण से पैलि ही भाजपा का ह्वे गे प्रधान मंत्री नरेंद्र मोदी भौत बड़ो मजाकिया च, चर्चरो  चबोड़्या च , बरबरो  चखन्यौर्या च। नरेंद्र मोदी से बड़ो धृष्ट मजाकिया आज हिन्दुस्तान मा नि मील सकद . उन नेताओं तैं सिखाये बि जांद कि स्पीच मा कुछ ह्यूमर , कुछ व्यंग्य लाओ।  किन्तु मोदीन अपण  सख्शियत को प्रचार ही इन कार कि ह्यूमर , हंसी नरेंद्र मोदीक आसपास बि नि आंद।  इख तलक कि शहजादा , इटली का पिज्जा , माँ बेटा आदि ह्यूमर का शब्द असल मा जहर या प्वॉइजनास ह्वे जांदन।  अर लालू प्रसादन या कपिल सिब्बलन मि  तैं कोर्ट मा लीजाण कि भीष्म कुकरेती बुलणु च बल नरेंद्र मोदी एक मजाकिया , चबोड़्या , चखन्यौर्या व्यक्ति बि च।  पर मि सही बुलणु छौं कि नरेंद्र मोदी मजाक करदो , हंसी उड़ान्द।
         फिर बैल गौड़ीक  ऐण /पांस देखिक गौड़ीक बौड़ ह्वाल कि बछरी होलि जन भविष्यवाणी करण वाळ भाजपा नेताओंन मि तैं राष्ट्रद्रोही घोषित कर दीण , भाजपा नेता गिरिराज सिंगन त मी तैं पाकिस्तान पौंछे दीण जब यूँ भजापियों तै पता चौलल कि भीष्म कुकरेती खुलेआम हिमालय की चोटी से ढोल बजैक धै लगाणु छौं कि  भारत की जनता तैं मूर्ख समजण अर हिन्दुस्तान्यूं तै बेवकूफ बणाण वाळ फैक्टर्युं मालिक सोनिया गांधी अर राहुल गांधी का एकमेव गुरु नरेंद्र मोदी च।  जी हाँ मि लेखकीय संविधान की कसम खैक बुलणु छौं कि नरेंद्र मोदी राहुल गांधी  अर सोनिया गांधीक गुरु च।
                           नरेंद्र मोदीक सबसे बड़ो मजाक उत्तराखंड अर अमृतसर पर्यटन विकास हेतु केंद्र तैं जुम्मेवार ठहराण

                       ब्याळि नरेंद्र मोदी अमृतसर मा मजाक करणु छौ, ब्याळि २५/ ४/२०१४ दिन एक चुनावी सभा मा नरेंद्र मोदी एक भद्दा , गंदा , डर्टी जोक सुणानु छौ कि केंद्रीय नीतियों याने माँ -बेटा -बहिन का कारण अमृतसर एक संसार प्रसिद्द शहर नि बौण सकणु च।  नरेंद्र मोदिन फिर एक  हैंक बीभत्स मजाक कार कि अमृतसर मा गंदगी , मलमूत्र इना ऊना बगद च अर अमृतसर की गंदगी की सारि जुमेवारी केंद्रीय सरकार की च।
इनि मजाक नरेंद्र मोदीन देहरादून मा बि कार कि उत्तराखंड संसार प्रसिद्ध  पर्यटन स्थल बौण सकद अर उत्तराखंड की बेबसी (प्रसिद्ध पर्यटक स्थल नि बणनु च ) का ठीकरा नरेंद्र मोदीन कॉंग्रेसी सरकार का माथा पर फोड़ी दे कि यदि केंद्र मा भाजपा सरकार हूंद तो उत्तराखंड स्विट्जरलैंड से बि अधिक प्रसिद्ध टूरिस्ट डेस्टिनेसन ह्वे जांद।

  नरेंद्र मोदी का बयान कि केंद्रीय सरकार की अदूरदृष्टि से अमृतसर पर्यटक स्थल नि बौण अर भारत मा गंदगी च जासे विदेशी पर्यटक भारत नि  आंदन या उत्तराखंड विश्व ख्याति पर्यटक स्थल बौण सकुद जन व्याख्यान से साफ़ पता चलद कि नरेंद्र मोदी एक तरफ माँ -बेटा -बहिन का बहाना से भारतीयुं से मजाक करद अर तुर्रा या च कि या तो नरेंद्र मोदी भारतीयों तैं महामूर्ख समजद या नरेंद्र मोदी इन भाषणो से हिन्दुस्तान्यूं तैं बेवकूफ बणाणो कोशिस करणु च।
 हे भै नरेंद्र ! जरा इन बतादि कि अमृतसर , देहरादून , रिलीफ रोड अहमदाबाद , जुवापुर अहमदाबाद ; स्टेसन रोड अर  जेल रोड इंदौर , देहरादून का मोतीबजार मा गू - मूताक नदी बगणा छन तो  यीं गंदगी की जम्मेवारी क्या केंद्रीय सरकार की च ? अमृतसर , अहमदबाद , इंदौर या देहरादून (जख  भाजपा सरकार छे )  मा क्या साफ़ सफाई करवाणो वास्ता मनमोहन सिंगन केंद्रीय दस्ता भिजण ? सफाई को काम सर्वथा राज्य सरकार कु  च तो मिस्टर वेटिंग इन  प्राइम मनिस्टर नरेंद्र मोदी ! कृपया इन तो बताओ कि अमृतसर की खस्ता हालत का वास्ता प्रकाश सिंग बादल जुमेवार च कि ना ? प्रधान मंत्री की कुर्सी दौड़ मा सबसे अग्वाड़ी खड़ हुयुं श्रीमान नरेंद्र मोदी जरा जबाब तो द्याओ कि इंदौर की गंदगी का वास्ता शिवराज चौहान जुमेवार होलु कि राहुल गांधी ?
भये मोदी अपण भाजपा का पूठक गू कृपया राहुल गांधी पूठ पर नि लपोड़ भाइ याने केंद्रीय सरकार पर बेकार का लांछन नि लगावो।  जनता सब जानती है कि सफाई की जुम्मेवारी राज्य सरकार की च।  तो नरेंद्र भाई बंद करो ये भ्रम की दूकान , अपण जीब सील दो कि साफ़ सफाई केंद्र की जम्मेदारी च।
   फिर अमृतसर या उत्तराखंड एक विश्व प्रसिद्ध पर्यटक स्थल नि बौण साक तो वांक उत्तरदायित्व केंद्रीय सरकार से ज्यादा राज्य सरकार की हूंद।
 जनता तैं भाषणो घुट्टी पिलैक बेहोस करण वाळ गुज्जु भाई ! जरा प्रकाश सिंह बादल से ही पूछ लींदा कि अकाली -भाजपा सरकारन अमृतसर तैं खूबसूरत पर्यटक स्थल बणानो बान क्या क्या योजना बणैन अर माँ -बेटा -बहिनन यूँ योजनाओ तैं रुकणो बान क्या रोड़ा अटकैन ? कमजोरी अकाली -भाजपा सरकारी की और नरेंद्र भाई तुम तो लांछन माँ -बेटा-बहिन  पर लगाणा छंवां।  पर्यटन का भयंकर पुजारी नरेंद मोदी ! क्या यु जनता तैं मूर्ख बणाणो काम नी  च ?
उत्तराखंड मा यदि पर्यटन उथगा नि फूल फल जथगा कि ह्वे सकुद छौ तो सबसे भाजपा सरकार ही सबसे बड़ी गुनहगार च।  नारयण दत्त तिवारीन एक भौत ही बढ़िया टूरिज्म रोड मैप तयार कौर छौ किन्तु निशंक या बीसी खंडूरी तैं पूछो कि उत्तराखंड एक विश्व प्रसिद्ध पर्यटक क्षेत्र किलै नि बौण ? जु जबाब निशंक अर खंडूरी तैं दीण चयाणु छौ वो प्रश्न नरेंद्र मोदी माँ -बेटा -बहिन से पुछणु च कि उत्तराखंड टूरिज्म को  इथगा विकास किलै नि ह्वै।  नरेंद्र मोदी ! पंजाब अर उत्तराखंड का मनिख बि अन्न ही खांदन अर जनता  तुम सरीखा अर माँ -बेटा -बहिन का बेवकूफ बणानो टुटब्यागों , आंटी -खाटीयूं तैं समजदी च।    कृपया अब तो आप लोग समझदार बणो।  अर फिर यदि तुम होशियार छंवां तो यांक मतबल यु कतै नी च कि समिण वाळ चतुर नि होलु।

इनि कथगा इ मजाक ब्याळि 25/4/2014 का दिन अमृतसर मा नरेंद्र मोदीन कार।  पंजाब मा नशाखोरी च अर पाकिस्तान से भारी मात्रा मा नशीला पदार्थ अांद।  यांक चिंता नरेंद्र मोदीन कार।  तो जनाब मोदी साहेब ! पंजाब मा नशीला पदार्थ नि आवन का वास्ता पंजाब सरकार की क्या जुम्मेवारी च ?क्या यांक वास्ता बि केवल अर केवल माँ -बेटा -बहिन ही जुम्मेवार छन ? क्या  पंजाब मा नशीला पदार्थों खुलेआम सुलभ्यता का वास्ता अकाली दल का बाप -बेटा उत्तरदायी नि छन ?
नरेंद्र भाई !  जनता तैं बेवकूफ बणाण बंद कारो।  जनता गूंगी ह्वे सकद किन्तु बेवकूफ नी च जनता सब जानती है कि पंजाब मा नशीला पदार्थों कारोबार अर गुजरात मा द्वी नंबर की शराब का कारोबार बगैर मुख्यमंत्री की जानकारी का ह्वैइ नि सकद।  अर यदि पंजाब का मुख्यमंत्री तैं पता नी च कि पंजाब मा नशा का कारोबार कनकै चलणु च अर गुजरात को विकास पुरुष तैं नी पता कि गुजरात मा शराब की होम डेलिवरी कै तरह से हूंद तो इन मुख्यमंत्र्युं तै इस्तीफा दे दीण चयेंद इन अज्ञान्यूं तैं  एक सेकंड का वास्ता बि मुख्यमंत्री की कुर्सी परबैठणो क्वी अधिकार नी च।
पाठको आप ही फैसला कारो क्या नरेंद्र मोदी भद्दा मजाक नही कर रहे हैं ? क्या विकास पुरुष हमें माँ -बेटा -बहिन के बहाने बेवकूफ नहीं बना रहे हैं ?

Copyright@  Bhishma Kukreti  26/4/2014

*कथा , स्थान व नाम काल्पनिक हैं।
[गढ़वाली हास्य -व्यंग्य, सौज सौज मा मजाक  से, हौंस,चबोड़,चखन्यौ, सौज सौज मा गंभीर चर्चा ,छ्वीं;- जसपुर निवासी  द्वारा  जाती असहिष्णुता सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ढांगू वाले द्वारा   पृथक वादी  मानसिकता सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;गंगासलाण  वाले द्वारा   भ्रष्टाचार, अनाचार, अत्याचार पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; लैंसडाउन तहसील वाले द्वारा   धर्म सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;पौड़ी गढ़वाल वाले द्वारा  वर्ग संघर्ष सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; उत्तराखंडी  द्वारा  पर्यावरण संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;मध्य हिमालयी लेखक द्वारा  विकास संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;उत्तरभारतीय लेखक द्वारा  पलायन सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; मुंबई प्रवासी लेखक द्वारा  सांस्कृतिक विषयों पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; महाराष्ट्रीय प्रवासी लेखक द्वारा  सरकारी प्रशासन संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; भारतीय लेखक द्वारा  राजनीति विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; सांस्कृतिक मुल्य ह्रास पर व्यंग्य , गरीबी समस्या पर व्यंग्य, आम आदमी की परेशानी विषय के व्यंग्य, जातीय  भेदभाव विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; एशियाई लेखक द्वारा सामाजिक  बिडम्बनाओं, पर्यावरण विषयों   पर  गढ़वाली हास्य व्यंग्य, राजनीति में परिवार वाद -वंशवाद   पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ग्रामीण सिंचाई   विषयक  गढ़वाली हास्य व्यंग्य, विज्ञान की अवहेलना संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य  ; ढोंगी धर्म निरपरेक्ष राजनेताओं पर आक्षेप , व्यंग्य , अन्धविश्वास  पर चोट करते गढ़वाली हास्य व्यंग्य, राजनेताओं द्वारा अभद्र गाली पर हास्य -व्यंग्य    श्रृंखला जारी  ] 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
               History of Kingdom Expansion by King Ajeypal

History of Garhwal including Haridwar (1223- 1804 AD) –part -81     
   
 History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -326 
 
                       By: Bhishma Kukreti (A History Research Student)
  Kumaon attack on Garhwal Kingdom does not have any logic and authenticity too.
                   
                   Small-Small Thakurais in Garhwal

              There were small Kingdoms in Garhwal at the time of Ajeypal rise. In every valley and hill to, there was one chieftain of Garhiraja.
 No doubt there are no inscriptions about so many Garhis but ruins of many Garhis were witness.
             It is said that Ajeypal won over all Garhis. However, there is no logical answer for the question of Ajeypal winning all Garhis of Garhwal. It seems that Ajeypal did not win whole South Garhwal (Salan) especially Gangasalan and Talla Salan.  Dr Dabral assumed that Ajeypal’s territory was upto Najibabad and Afajlgarh. Researched found Shershah coins in Ajmer Patti of Gangasalan.

                     Winning over Small Garhis by Ajeypal

  The record at Tehri Riyasat and folklore state that following Garhis (small Thakurais) were there at Ajeypal period.
1-43 Garhis of Painkhanda and Jumala
2-Dumag Garhpati . Kandargarh was capital of this kingdom around Mandakini valley.
3- Aswal Garhpati of Malla Salan were being threatened by Muslim attackers. Aswals were not able to resist Muslim attacks. This might be reason that Aswals chieftains might took shelter under Ajeypal.
4-Uppugarh of Chauhan chieftain- Ajeypal won over Uppugarh of Kaffu Chauhan.
5-Janhavi Garhi- The upper Bhagirathi region Janhavi or Jadganga had a Gangtang Garhi. Gangtang Garhi coins were found and Raturi mentioned about those coins. Dr. Dabral sent the picture of these coin pictures to archeological survey but he reported that scholars could not read those coins.
                   Shifting Capital

  It is said that due to Kumaon attack, Ajeypal shifted capital from Chandpur to Devalgarh. Rajrajeshwari temple or Peeth was established there only.
 A few scholars claim that Ajeypal shifted again from Devalgarh to Shrinagar. It seems that Devalgarh was just shelter to Ajeypal.

                   Shrinagar as Capital
  A group of scholars argue that Ajeypal shifted his capital from Devalgarh to Shrinagar. Folklore states that Ajeypal was in Shrinagar region for hunting, Ajeypal saw that a rabbit killed a hunter dog. In Night, in his dream, Bhagwati goddess ordered Ajeypal to establish his capital where rabbit killed hunter dog. Ajeypal established his capital at Shrinagar. Most probably Ajeypal might analyzed that Shrinagar is at Alaknanda River bank and there flat -even land.
           However, Atikinson argued that Ajeypal did not establish Shrinagar as capital but his great grandson Manshah established Shringar as capital. However, dr Dabral argued that there are no proofs left in Devalgarh that prove that Devalgarh was capital for five generations of Ajeypal. Manodaya Kavya states that capital of Manshah (grandfather of Mahipatshah) was Manpur at Alaknanda River Bank .Manpur and Shrinagar are same place.



Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 26/4//2014
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -327 
   
                                      References

1-Dr. Shiv Prasad Dabral, 1971, Uttarakhand ka Itihas Bhag-4, Veer Gatha Press, Dogadda, Pauri Garhwal, India 
2-Harikrishna Raturi, Garhwal ka Itihas
3-Dr. Patiram, Garhwal Ancient and Modern
4-Rahul Sankrityayan, Garhwal
5- Oakley and Gairola, Himalayan Folklore
6- Bhakt Darshan, Garhwal ki Divangit Vibhutiyan
7-Foster, Early Travels in India William Finch
8-Upadhyaya, Shri Shankaracharya
9-Shering, Western Tibet and British
10-H.G. Walton, Gazetteer of British Garhwal
11-B.P.Kamboj, Early Wall Paintings of Garhwal
12-H.g Walton, Gazetteer of Dehradun
13- Vimal Chandra, Prachin Bharat ka Itihas
14-Meera Seth, Wall Paintings of Western Himalayas 
15-Furar, Monumental Antiquities
16-Haudiwala, Studies in Indo-Muslim History
17- Rahul Khari 2007, Jats and Gujjar Origin, History and Culture
18- Upendra Singh, 2006, Delhi: Ancient History, Barghahan Books
19- B.S. Dahiya, 1980, Jats the Ancient Rulers (A Clan Study) , Sterling Publications
20- Maithani, Bharat –Gotrapravardeepika
21 Prem Hari Har Lal, 1993, The Doon Valley Down the Ages
22-Dashrath Sharma, Early Chauhan Dynasties
23- Shailndra Nath Sen, Ancient History and Civilization
24-H.M Elliot, 1867, The History of India as told by its Own Historians
25- Jaswant Lal Mehta, 1979, Advance Study in Medieval India
26- Nau Nihal Singh, 2003, The Royal Gurjars: their contribution to India, Anmol Publications 
(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
History of Garhwal from 1223-1804 to be continued in next chapter    
Notes on South Asian Medieval History of Garhwal;  SouthAsian Medieval History of Pauri Garhwal;  Medieval History of Chamoli Garhwal;  South Asian Medieval History of Rudraprayag Garhwal;  South Asian Medieval History of Tehri Garhwal;  Medieval History of Uttarkashi Garhwal;  South Asian Medieval History of Dehradun, Garhwal;  Medieval History of Haridwar ;  South Asian Medieval History of Manglaur, Haridwar;  South Asian Medieval History of Rurkee Haridwar ;  South Asian Medieval History of Bahadarpur Haridwar ; South Asian History of Haridwar district to be continued
XX

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Garhwali Folk Tale from Garhwal

Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional Stories, Community Narratives -85

  Compiled and Edited by: Bhishma Kukreti (Management Training Expert)
                                         (Reference: Dr Jagdish Naudiyal)

               Bhadra Tithi is an Hindu astrological time period. According to Astrological Mythology, Bhadra is said to be daughter of Sun and sister of Shani. According to Bhavishya Puran, Brahma blessed Bhadra that whoever would start new work on Bhadra time that person would get hurdle in the work.
  There is a Ravain (West Uttarkashi and North-West Dehradun region) folktale about not to start any work in Bhadra Tithi.
 One day, a village chief was going to another village for judgment. On that day, there was Bhadra Tithi. Village Chief was aware about Bhadra Tithi on that day. However, the village chief did not pay attention. On the way for another village, village chief encountered with a Bear. The Bear attacked on the face of village chief. The village chief cried and called for help. There were wood workers nearby jungle. They came and saved the village chief. The Bear wounded the village chief very badly.
 Now, the village chief experienced the importance of Bhadra Tithi. He vowed not to initiate any work on Bhadra Tithi.

*** Note –The writer does not believe on promoting Andh Vishwas or blind faith. This story is just to record the folk tales of Garhwal.
Copyright @ Bhishma Kukreti 26/4/2014 for review and interpretation

Garhwali Folk Tales, Fables, Traditional stories, Community Narratives for Effective Managers, Effective executives, Effective Boss, Effective Supervisors or Stories for Effective management, management Lesson from Garhwali Folk Literature from Garhwal, to be continued …in next chapter

                                 References

1-Bhishma Kukreti, 1984, Garhwal Ki Lok Kathayen, Binsar Prakashan, Lodhi Colony, Delhi 110003, 
2- Bhishma Kukreti 2003, Salan Biten Garhwali Lok Kathayen, Rant Raibar, Dehradun
3- Bhishma Kukreti, Garhwali Lok Kathaon ma Prabandh Vigyan ka Tantu , Chitthi Patri’s Lok Kathayen Visheshank  , Dehradun
Garhwali folk Stories from Garhwal sequence; Garhwali folk Stories from Haridwar succession , Garhwal; Garhwali folk Stories from Dehradun Garhwal chain; Garhwali folk Stories from Uttarkashi Garhwal; Garhwali folk Stories from Tehri Garhwal series; Garhwali folk Stories from Chamoli Garhwal; Garhwali folk Stories from Rudraprayag Garhwal; Garhwali folk Stories from Pauri Garhwal Series to be continued ..   
XX
Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Rdhi Danda Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Yamnotri Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Kharsali, Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Purola, Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Har Ki Doon, Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Janki Chatti Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Ful Chatti Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Hanuman Chatti Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Naugaon Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Kandari Uttarkashi Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Dehradun  Garhwal; Inauspiciousness of Bhadra Tithi: A Ravain Folk Tale from Anhol Dehradun  Garhwal;


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument used in Garhwal Folk Dramas

Review of Characteristics of Garhwali Folk Drama, Folk Theater/Rituals and Traditional Plays part -145
                  गढ़वाली लोक नाटकों के वाद्य यंत्र
                             
                     Bhishma Kukreti (लोक साहित्य शोधार्थी)

Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument of Garhwal Folk Dramas

   Shankh or Conch is very important musical instrument in marriage, auspicious folk rituals. Shankh or conch is also blown in death ceremony at funeral procession of elderly person.
 There are different tones for marriage or auspicious rituals and funereal rituals. The conch is blown only by expert as it is called inauspicious if death (Ikhari Tone) tone is blown in marriage ceremony and Dwari tone is blown in funeral ceremony.

Copyright@ Bhishma Kukreti 26/4/2014

Characteristics of Garhwali Folk Drama, Community Dramas; Folk Theater/Rituals and Traditional to be continued in next chapter
                 References
1-Bharat Natyashastra
2-Steve Tillis, 1999, Rethinking Folk Drama
3-Roger Abrahams, 1972, Folk Dramas in Folklore and Folk life 
4-Tekla Domotor , Folk drama as defined in Folklore and Theatrical Research
5-Kathyrn Hansen, 1991, Grounds for Play: The Nautanki Theater of North India
6-Devi Lal Samar, Lokdharmi Pradarshankari Kalayen 
7-Dr Shiv Prasad Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 1-12
8-Dr Shiva Nand Nautiyal, Garhwal ke Loknritya geet
9-Jeremy Montagu, 2007, Origins and Development of Musical Instruments
10-Gayle Kassing, 2007, History of Dance: An Interactive Arts Approach
11- Bhishma Kukreti, 2013, Garhwali Lok Natkon ke Mukhya Tatva va Charitra, Shailvani, Kotdwara
12- Bhishma Kukreti, 2007, Garhwali Lok Swangun ma rasa ar Bhav , Chithipatri
13-Manorama Sharma, Tribal Melodies of Himachal Pradesh: Gaddi Folk Music
 XX
Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays; Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument  in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Chamoli Garhwal, North India, South Asia; Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Rudraprayag Garhwal, North India, South Asia;   Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Pauri Garhwal, North India, South Asia;  Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Tehri Garhwal, North India, South Asia; Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Uttarkashi Garhwal, North India, South Asia; Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument   in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Dehradun Garhwal, North India, South Asia; Shankh or Conch an Aero Phonic Folk Musical Instrument in Garhwali Folk Drama, Folk Rituals, Community Theaters and Traditional Plays from Haridwar Garhwal, North India, South Asia


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
                      ये भै !  वियतनाम द्वारा  45 फार्मेस्युटिकल कंपन्यूँ दवै पर रोक लग गे  !

                                 हंसोड्या , चुनगेर ,चबोड़्या -चखन्यौर्या -भीष्म कुकरेती       
(s =आधी अ  = अ , क , का , की ,  आदि )

                  अचकाल चुनावी गर्मी मा अर्ध श्रृंगारिक चकलस चलणि छन शहजादा अर शहजादी यशोदाबेन अर स्नूपगेट की छ्वीं बड़ी रसीली मिजाज मा जनता तै सुणाना छन त मौत  सौदागर का परम हितैसी योग गुरु हनीमून का उद्धरणों से श्रृंगार रस पैदा करणा छन अर वेटिंग इन   डिपुटी  मिनिस्टर कॉंग्रेस तैं धमकी दीणु च कि यदि कॉंग्रेसी चुप नि होला त कॉंग्रेसी नेताओं की रखैलुं  नाम ट्वीटरे जाल याने इंटरनेट मा नेताओं का रखैलूँ नाम प्रचारित करे जाल।
             जब राजनैतिक दिवालियापन ऐ इ ग्यायि  त देस की जनता का ध्यान असली मुद्दों से भटकाणो बान, जनता तैं अळजाणो बान हिन्दुस्तानी नेता इन कुकर्म करणा छन।
           जख बहस का केंद्र हूण चयाणु छौ कि क्या कारण च कि वियतनाम देसन 45 भारतीय दवै कंपन्यूँ दवैऊं पर रोक किलै लगाइ त ऊख कॉंग्रेस अर भाजपा बेकार , खन्नु खरपट पर बहस करणा छन।
                 वियतनाम द्वारा भारतीय फार्मेस्युटिकल कंपन्यूँ मेडिसिन्स पर रोक चिंता कु  विषय च , चुनावी चिंतन का विषय च।  ना कि यशोदा बेन पर चक्क्लस।
                      वियतनाम द्वारा इंडियन ड्रग्स बैन करण हमर एक्सपोर्ट इंस्पेक्सन , ड्रग एनालिसिस, ड्रग्स पास करण जन सवालों पर सवाल उठांद। . भारत कु निर्यात , भारत कु कॉमर्स , भारत मा हेल्थ स्टैंडर्ड जन विषयुं पर चुनावी सभाओं मा चिंतन हूण चयेणु च।
          वियतनामान यूँ 45 भारतीय कंपन्यूँ पर नोट टु स्टैण्डर्ड क्वालिटी (NSQ ) कु बड़ो अभियोग लगाइ याने कि यूं भारतीय कंपन्यूँ दवा दोयम क्वालिटी का छन।
              या रोक बतांदी कि भारत देस  निर्यात मा बि असावधानी बरतदु।  जख हमर  शीर्षस्थ नेतृत्व तैं चिंतित हूण चयेणुं छौ ऊख सिरमौरी नेता श्रृंगार रस से लत -पत कविता गाणा छन।  जख इन जयुं बित्युं नेताओं तैं एक अंज्वळि पाणि मा डूब जाण छौ यी नेता रति कालीन कवितौं मा लीन छन।
            वियतनाम द्वारा यी बताण कि भारतीय दवा नोट टु स्टैण्डर्ड क्वालिटी (NSQ )निर्माण करणा छन यू बथाणु च कि  Drug Controller General of India (DCGI ) सियुं च अर यी कंपनी दोयम स्टैंडर्ड /क्वालिटी की दवै बणैक भारतीयों स्वास्थ्य से खूनी  खिलवाड़ करणा छन।  सिरमौरी नेताऊँ तैं यां पर बहस करण छे कि भारत मा क्वालिटी ड्रग्स कनकै निर्मित हो तो दिमाग से दिवालिया शीर्षस्थ नेतृत्व ड्रग्स क्वालिटी पर बहस करणै जगा एक दुसरो पूठ पर कथगा गू च पर चर्चा करण मा व्यस्त छन।  यूँ कुर्सी का चोरुं तैं पड़ीं बि नी च कि  जनता खराब गुणवत्ता की दवाओं से हौर बि बीमार हूणी च।  यी बेईमान , बदमाश , बदचलन , बदखोर नेता तो दोयम दवा बणाण वळि कंपन्यूँ से चंदा लेकि कुकरलीला करणा छन याने असली मुद्दा छोड़िक कुकरूं तरां एक दुसर पर भुकणा छन अर यूं लुच्चा , लफंगा नेताओं , लालची नेताओं कुकुरलीला का मध्य अति चिंताजनक स्थिति पर कैक बि ध्यान नी जाणु च।
Drug Controller General of India (DCGI ) तैं जबाब दीण पोड़ल कि आखिर यी कंपनी दोयम स्टैंडर्ड की दवा निर्माण कनकै करणा छन ?
यूं बदमाश दवा कंपन्यूं तैं क्या पुछण यि त अंडर द टेबल नेताओं अर अधिकार्युं से डील करिक भारतीयों स्वास्थ्य से खुलेआम खिलवाड़ करणा छन।
अब त जनता तैं ही इन अंहिसावादी डंडा की  रचना करण पोड़ल जु यूँ बदमाश नेताओं , अधिकार्युं अर यूं कंपन्यूँ मालिकों की ऐसी तैसी कार।
जनता ही  यूँ चोरुं ,डाकु ,  लुच्चों , लफंगों की बदमाशी दूर सकद।

Copyright@  Bhishma Kukreti  27/4/2014

*कथा , स्थान व नाम काल्पनिक हैं।
[गढ़वाली हास्य -व्यंग्य, सौज सौज मा मजाक  से, हौंस,चबोड़,चखन्यौ, सौज सौज मा गंभीर चर्चा ,छ्वीं;- जसपुर निवासी  द्वारा  जाती असहिष्णुता सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ढांगू वाले द्वारा   पृथक वादी  मानसिकता सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;गंगासलाण  वाले द्वारा   भ्रष्टाचार, अनाचार, अत्याचार पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; लैंसडाउन तहसील वाले द्वारा   धर्म सम्बन्धी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;पौड़ी गढ़वाल वाले द्वारा  वर्ग संघर्ष सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; उत्तराखंडी  द्वारा  पर्यावरण संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;मध्य हिमालयी लेखक द्वारा  विकास संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य;उत्तरभारतीय लेखक द्वारा  पलायन सम्बंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; मुंबई प्रवासी लेखक द्वारा  सांस्कृतिक विषयों पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; महाराष्ट्रीय प्रवासी लेखक द्वारा  सरकारी प्रशासन संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य; भारतीय लेखक द्वारा  राजनीति विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; सांस्कृतिक मुल्य ह्रास पर व्यंग्य , गरीबी समस्या पर व्यंग्य, आम आदमी की परेशानी विषय के व्यंग्य, जातीय  भेदभाव विषयक गढ़वाली हास्य व्यंग्य; एशियाई लेखक द्वारा सामाजिक  बिडम्बनाओं, पर्यावरण विषयों   पर  गढ़वाली हास्य व्यंग्य, राजनीति में परिवार वाद -वंशवाद   पर गढ़वाली हास्य व्यंग्य; ग्रामीण सिंचाई   विषयक  गढ़वाली हास्य व्यंग्य, विज्ञान की अवहेलना संबंधी गढ़वाली हास्य व्यंग्य  ; ढोंगी धर्म निरपरेक्ष राजनेताओं पर आक्षेप , व्यंग्य , अन्धविश्वास  पर चोट करते गढ़वाली हास्य व्यंग्य, राजनेताओं द्वारा अभद्र गाली पर हास्य -व्यंग्य    श्रृंखला जारी  ]

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22