Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 724368 times)

Bhishma Kukreti

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          काकिन मै सिवा लगाइ , ब्वारी तै मीन सिवा लगाइ अर स्याळि नि पछ्याण
                                                      मुंबई बटें जसपुर तक नागराजा पूजा जात्रा -10

                             अविस्मरणीय धार्मिक -सांस्कृतिक यात्रा वृतांत  -10                 
                                 
     
                             जत्र्वै - भीष्म कुकरेती

          जब भौत दिनुं मा ड्यार जाण हो अर गांमा दुन्या भर का प्रवासी ऐ जावन तो सबसे बड़ी परेसानी हूंद पछ्याँणणो।  हालांकि अबि 21 तारीख इ छे अर सामूहिक नागराजा पूजा पचीस बिटेन शुरू हूण छे पर में सरीखा लोग आण लग गे छ जौन अपण पूजा सँजैत पूजा से पैल करण छे अर फिर घड्यळ आदि पुजै बि करण छे।
 घीड़ी जसपुर अर ग्वील की हद की जगा च पैल इख चार मवासा छया अब बस एक फूफू ही इक रौंदि।  घीड़ी से इ पता चल गे छौ कि जसपुर की आवादी मा अचानक (द्वी चार दिनोकुण इ सै ) इजाफा हूण वाळ च।  पैल मुख्य गाँव से घीड़ी का बीच केवल सन्नी /छनि /गौशाला अर खेत छ अब तो गाँव सीधा घीड़ी तक बढ़ गे याने लोगुंन पंगत मा मकान बणाइ आलिन।  हालांकि घीड़ी म हमर एक पाणी छयो तो मुख्य गाँव से क्वी फॉर नी च तो घीड़ी से म्यार कूड़ तक की यात्रा मा क्वी विशेस बात नि हूण चयेणी छे पर लिख्वार छौं तो विशेस बात खुज्याण इ तो लिख्वारौ धरम हूंद।
   अब जब गांव आवो तो सिवा सौंळी लाजमी बात च।  जौं तै पछ्याणो तो ऊंक दगड़ सिवा सौंळी सरल च।  अर पुरातन काल की टेक्नीक ही आज बि सब जगा चलदी - खूब छे , परिवार मा सब सुख्यर छन।  बच्चों ब्यौ ह्वे गे , नाती नतणा क्या क्या छन , सबि भाई दगड़ी रौंदन आदि आदि सब बात सिवा सौंळी का मीख्य अंग छन।  इक तक तो ठीक छौ।
पर घीड़ी से कूड़ तक आंद आंद तीन घटना यादगार घटना बण गेन अर यूँ घटनौं की पुनरावृति जब तक ड्यारम क्या ऋषिकेश एक ब्यौ तक हूणि इ रैनी।
 रस्ता मा में से दिख्याणम  कमउमरी जनानीन में तै सिवा लगै दे अर मीन बि बोलि दे - सौभ्यग्वती रावो , फूलो फलो   …। (अब सात पुत्रों की मा कु आशीर्वाद गाळी च तो यु आशीर्वाद अब बंद ह्वे गे )
फिर मीन पूछ - बाबा मीन नि पछ्याण ! तुमर पति या हजबेंड का नाम   .... ?
        मे से कमउमरी जनानी कु जबाब छौ - रतनमणि जी।
   अब म्यार गस खाणो क्षण छयो ।  रतन मणि त म्यार  चचा छौ अर समिण चाची छे , ना चाचीन पछ्याण ना मीन चाची पछ्याण। रतन चचा जी मेसे दस बारा साल बड़ा छन।
मीन अब ब्वाल -चाची तीन मि तै नरक लिजाणो पूरी तागत लगै इ द्यायि हाँ।  मि भीषम छौं।
अब चचिक खौंळयाणो बारी छे - इ कन काण्ड लगिन।  पछ्याणी नी मीन। मीन   त त्यार नंगमुंड देखिक समज कि क्वी कक्या ससुर जी होला तबी तो सिवा लगाइ . चल क्वी बात नी च अब तू मीतै सिवा लगै ली।
खैर कुछ अगनै ग्यों तो एक जनानी जु बुडड़ी सि दिखेणी छे तो मीन बरबर ह्वैक सिवा लगै दे। वीं जनानिन बि आशीर्वाद दे दे।
अब वीं जनानीं पूछ - मीन त्वै तै नि पछ्याण !
मीन उत्तर दे - मि भीषम छौं।
म्यार इन बुलण छौ कि वीं जनानिन अपण जीब दांतु तौळ काटद तड़ाक से ब्वाल - ये मेरी ब्वे क्या पाप ह्वे गे।  तुम तो म्यार कक्याससुर छंवां , बामण छंवां अर तुमन मि तै सिवा लगै दे।
अब मेरी यादगार सही जगा पर आई।  चप्पे मीन तो प्रेम सिंह की ब्वारी तै सिवा लगै दे ! प्रेम म्यार भतिज लगद।  असल मा युवावस्था मा प्रेम स्वर्गवासी ह्वे तो ब्वारी पर बुढ़ापा कुछ जल्दी ही आण शुरू ह्वे गे या शरीर इ इनि ह्वालो।
  मुख्य गां मा आंद भौत सा लोगुं से रामरूमि ह्वे।
गोविन्द चचा जीक कूड़ो समिण औंवां।   गोविन्द चचाजीक सरा परिवार कट्ठा हुयुं छौ।  चचाजी अर चचि तै मि पछ्याणदो छौ तो रमा रुमी मा क्वी दिक्क्त नि ह्वे।  लघु भ्राताओं की पतन्युंन दूर से ही सिवा बरज अर मीन बि दूर से ही आशीर्वाद दे।
फिर कैन ब्वाल बल -सि मंगला नन्द की ब्वारी छन।  मंगलानन्द भुला ह्वे तो मंगलानन्द की ब्वारी रिस्ता मा ब्वारी ह्वे अर यु लाजमी छौ कि वो दूर से ही सिवा बरजां।
पर मंगलानन्द की वाइफ  ऐन अर म्यार खूट छू गेन।  यु कुछ अटपटो छौ कि भाइकी ब्वारी जेठ तै छुणी छे।
मि कुछ गंगणै ग्यों।
तब मंगलानन्द की ब्वारीन इ जबाब दे - मि त तुम्हारी स्याळि छौं।
मि -स्याळि इ इ ?
मंगलानन्द की वाइफ - हाँ जया जीजा जी म्यार जीजा जि छन।
फिर गोविन्द चचाजीन बताइ कि मंगलानन्द की वाइफ  झैड़ गौं की छन अर म्यार भुला जया की ब्वारिक खास चचेरी बैणि च।
मीन ब्वाल -औ तो चलो अच्छो ह्वाइ मीन स्याळि तै सिवा नि लगाइ !
 

(ये चेप्टर मा नाम म्यार बदल्यां छन तो जसपुर वाळ यांक ध्यान रखिन, अन्यथा  घटना सही छन )

* भोळ पढ़ो -म्यार ब्राह्मणवादी संस्कार कन सटाक से अग्नै ऐन  अविस्मरणीय धार्मिक -सांस्कृतिक   नागराजा पूजा जात्रा वृतांत का बाकी  भाग 11   में पढ़िए

Copyright @ Bhishma Kukreti 28/6/15
bckukreti@gmail.com

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Bhishma Kukreti

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           Major Bradshaw Failing Dispute Resolution with Gurkha Representatives

           Anglo Nepalese War with   Reference to Gurkha Rule over Uttarakhand & Himachal -9
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -130   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -651
                          By: Bhishma Kukreti (A History Student)

              East India Company and Gurkha Rulers were expansionists and both were opportunists for expanding their territories for any reasons. 
        For resolving the Butbal disputes the Company deputed Major Bradshaw to talk with Nepalese representatives –Krishna Pundit and Raghunath Pundit.  The conference was totally failures as both the parties were least bothered to accept other’s arguments and logics. Major Bradshaw wrote to Company that the Company had logical rights on Butbal and Syuraj.
    After some time, Company handed over Bradshaw the responsibility of resolving Saran and Tirhut border Disputes.
           Major reached Saran and told to Nepal Vakil /advocate to hand over the disputed land (twenty two villages) to East India till the dispute was   resolved. Major Bradshaw promised that if the right of Nepal on twenty villages were proved logically the Company would return the land. Nepal representatives either believed on cunning Bradshaw or they were under compulsion they handed over the disputed land to the Company. East India Company never looked after from that time for resolving the issue.
       On 4th March 1814, the Company ordered Major Bradshaw to resolve the issue for ever. Company also ordered Bradshaw to get back Saran land from Nepal. He was asked to take necessary action against Nepal if needed. Bradshaw reached to disputed land. Bradshaw called again the Nepalese representative for discussion. Nepalese representatives refused to come for discussion with Bradshaw and cleared that those twenty two villages were handed over to east India Company for temporary basis. Nepalese representatives asked Bradshaw to vacate the land immediately. After asking Bradshaw to vacate land, the Nepalese representatives left for Kathmandu.
                                        Protest from Hastings
             Governor General Hastings was annoyed by the information that Nepalese representatives were not agreeing for handing over the land to the Company. He sent a letter and threatened that Nepal should take off its administrators form the land and cautioned if Nepal government did not take off administration from the land Company would take stern action against Nepal (Sanwal).
                 East India Company Army Action

  After dispatching letter to Nepal, Company head office sent three artilleries for helping major Bradshaw. Company ordered major Bradshaw that he should wait for a reasonable time for answer from Nepal. Later on he was asked to capture the land from Nepal.
 Company deputed Colonel Richardson with seventeen Army companies to Gorakhpur, Gorakhpur magistrate was asked to send warning letter to Nepal for vacating Butbal and Syuraj. If Nepal government did not agree the Colonel was asked to take army action against Nepal for capturing Butbal and Syuraj territories.
              Nepal government answered through letter that Yong had cleared that Nepal had right on Butbal and Syuraj. Nepal government refused to vacate Butbal and Syuraj. Nepal government informed that Nepal was ready to resolve the border issue by talk and was ready to send its representatives to Kolkata. The letter reached on 4th May 1814. However, East India Company Magistrate of Gorakhpur captured the territories before the letter reached to Gorakhpur Magistrate. Initially Nepalese army resisted but later on Ambar Singh Thapa asked his army to go back towards Nepal. 


** Most of references and details were taken from Dr Dabral

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 28/6/2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -652
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886, Gazetteer of Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Sharma , Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of a Five Years Residence at Nepal Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered
Minyan Prem Singh, Guldast Tabarikh Koh Tihri Garhwal
Patiram Garhwal , Ancient and Modern
Tara Datt Gairola, Parvtiy Sanskriti
John Premble, Invasion of Nepal
Chitranjan Nepali, Bhimsen Thapa aur Tatkalin Nepal
Sanwal, Nepal and East India Company

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History Gurkha /Gorkha Rule over Garhwal, Kumaon, Uttarakhand; Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Pauri Garhwal, Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Sirmour Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Chamoli Garhwal, Nainital Kumaon, Uttarakhand; Kangara Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Rudraprayag Garhwal, Almora Kumaon, Uttarakhand; Baghat Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Tehri Garhwal, Champawat Kumaon, Uttarakhand; Punar Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Uttarkashi Garhwal, Bageshwar Kumaon, Uttarakhand;  Nahan Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Dehradun Garhwal, Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand; History Himachal; 
Nepal Itihas, Garhwal Itihas, Kumaon Itihas, Himachal Itihas;  Gurkha/Gorkha ka Kumaon par  Adhikar Itihas , Gurkha/Gorkha Garhwal par Shasan Itihas;  Gurkha/Gorkha Rule in Kumaon, Garhwal Uttarakhand; History Gurkha/Gorkha  Rule in Himachal,
Xx




Bhishma Kukreti

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                   Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanabhuti II & Ancient  History of Haridwar,  Bijnor,   Saharanpur

                     हरिद्वार  ,  बिजनौर   , सहारनपुर   इतिहास  संदर्भ में कुणिंद नरेश वृद्धपाल व धनभूति


                         Ancient  History of Haridwar, History Bijnor,  History Saharanpur History  Part  -130                     
                                                हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -130                     


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती

                                    कुणिंद नरेश वाधपाल या वृद्धपाल

         कुणिंद नरेश वाधपाल या वृद्धपाल संभवतया बृद्ध माता पिताओं का भक्त था।  उसने कुमारवस्था में ही भारहूत में अपना दान अंकित करवा लिया था।  इससे प्रतीत होता है कि कुणिंद नरेश वाधपाल या वृद्धपाल के पिता धनभूति का राजयकाल लम्बा था।  भारहूत में पूर्वी तोरण का निर्माण धनभूति ने करवाया था और स्तूप की वेष्ठिनी पर कुमार वृद्धपाल का नाम अंकित है तो साफ़ हो जाता है कि तोरण व वेष्ठिनी का निर्माण काल एक ही है।

                                       कुणिंद नरेश धनभूति द्वितीय
कुणिंद नरेश धनभूति द्वितीय  का दानलेख भारहूत में नही मिलता अपितु दानलेख मथुरा में मिला है। धनभूति ने अपने धन का उपयोग शायद निकटवर्ती धार्मिक कार्यकलापों में किया होगा। धनभूति उत्तराधिकारी बलभूति की मुद्राएं मथुरा में भी मिली हैं।
  धनभूति के शिलालेखों की लिपि इतिहास हेतु महत्वपूर्ण है। धनभूति के लेखों में अक्षरों पर मात्रायें लगी हैं। और शिरोपंक्तियां भी हैं।  ये गुण  अशोककालीन लिपियों में नही मिलते हैं। कुणिंद नरेश अमोधभूति , औदुंबर नरेश घरघोष व अन्य नरेश वर्म्मिक के मुद्राओं में भी ये गुण मिलते हैं।  इसलिए इतिहासकार मानते हैं कि अमोधभूति का शासन काल धनभूति द्वितीय से पचास साल पीछे से अधिक  नही हो सकता है।



Copyright@ Bhishma Kukreti  Mumbai, India 28/6/2015

   History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  to be continued Part  --
 हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर का आदिकाल से सन 1947 तक इतिहास  to be continued -भाग -

      Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &Ancient History of Kankhal, Haridwar, Uttarakhand ;  Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II & Ancient History of Har ki Paidi Haridwar, Uttarakhand ;   Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &Ancient History of Jwalapur Haridwar, Uttarakhand ;   Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &Ancient  History of Telpura Haridwar, Uttarakhand  ; Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &  Ancient  History of Sakrauda Haridwar, Uttarakhand ;   Ancient  History of Bhagwanpur Haridwar, Uttarakhand ; Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &  Ancient   History of Roorkee, Haridwar, Uttarakhand  ;  Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &Ancient  History of Jhabarera Haridwar, Uttarakhand  ;   Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &Ancient History of Manglaur Haridwar, Uttarakhand ; Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &  Ancient  History of Laksar; Haridwar, Uttarakhand ;    Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II & Ancient History of Sultanpur,  Haridwar, Uttarakhand ;  Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &   Ancient  History of Pathri Haridwar, Uttarakhand ; Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &   Ancient History of Landhaur Haridwar, Uttarakhand ;  Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II & Ancient History of Bahdarabad, Uttarakhand ; Haridwar;     Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II & History of Narsan Haridwar, Uttarakhand ; Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &   Ancient History of Bijnor;    Ancient  History of Nazibabad Bijnor ;   Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II & Ancient History of Saharanpur;   Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &Ancient  History of Nakur , Saharanpur;  Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &  Ancient   History of Deoband, Saharanpur;Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &     Ancient  History of Badhsharbaugh , Saharanpur;Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II &   Ancient Saharanpur History,    Kuninda Kings -Vridhpal and Dhanbhuti II & Ancient Bijnor History;
कनखल , हरिद्वार का इतिहास ; तेलपुरा , हरिद्वार का इतिहास ; सकरौदा ,  हरिद्वार का इतिहास ; भगवानपुर , हरिद्वार का इतिहास ;रुड़की ,हरिद्वार का इतिहास ; झाब्रेरा हरिद्वार का इतिहास ; मंगलौर हरिद्वार का इतिहास ;लक्सर हरिद्वार का इतिहास ;सुल्तानपुर ,हरिद्वार का इतिहास ;पाथरी , हरिद्वार का इतिहास ; बहदराबाद , हरिद्वार का इतिहास ; लंढौर , हरिद्वार का इतिहास ;बिजनौर इतिहास; नगीना ,  बिजनौर इतिहास; नजीबाबाद , नूरपुर , बिजनौर इतिहास;सहारनपुर इतिहास , Haridwar Itihas, Bijnor Itihas, Saharanpur Itihas
                     :=============  स्वच्छ भारत !  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत =============:


Bhishma Kukreti

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       पातञ्जलि योग संहिता  सूत्र     7 से 16 तक


गढ़वाली अनुवाद - भीष्म कुकरेती
[ आजकल योग की बहुत चर्चा है जो आवश्यक भी थी।  किन्तु आम लोग योग को केवल आसन तक सीमित समझते हैं।  जबकि योग एक जीवन शैली है।  पातञ्जली ने योग संहिता में योग का सारा निचोड़ दिया है याने सूत्र दिए हैं।  इन सूत्रों का नौवाड करते मुझे अति प्रसन्नता है। ]
                      प्रत्यक्षानुमानागमाः प्रमाणानि  -७
प्रमाण तीन तरां से मिल्दो -
प्रत्यक्ष
अनुमान
अर
ज्ञानी द्वारा
                    विपर्यो मिथ्याज्ञानमतद्रूपप्रतिष्ठम् -८
विपर्य याने विरोधी धारणा मिथ्या ज्ञान च जू असलियत मा वै पदार्थ मा प्रतिष्ठित नि हूंद।  जन कि मन की बात तै आत्मा की आवाज समजण। रस्सी तै सांप समजण।
               शब्दज्ञानानुपाती वस्तुशून्यो विकल्पः -९ शब्दों से उत्पन ज्ञान (कल्पना या कैक भकलौण से उत्पन ज्ञान  ) का पैथर चलणो स्वभाव विपर्य च।
                अभावप्रत्ययालंबना वृतिनिद्रा -१०
जागृत या नींद मा जु छ नी च वै तैं प्रतीत करण /मनण निद्रा च (अवचेतन मन ) जन कि सुपिन तै सच मनण .
                अनुभूतविषयासम्प्रमोषः स्मृतिः -११
फिर से याद आण /याद करण स्मृति च।
                 अभ्यासवैराग्याभ्यां  तन्निरोधः -१२
 अभ्यास और वैराग्य ( तटस्थ भाव ) से वृतियों (अस्थिरता ) कु निरोध हूंद।
                तत्र स्थितौ यत्नोअभ्यासः -१३
चित्त (मन , वृद्धि , अहम ) तै स्थिर करणो नाम अभ्यास च।
                  स तू दीर्घकालनैरन्तर्यसत्कारासेवितो दृढभूमि: - १४
श्रद्धा , ऊर्जा , भक्तिपूर्वक निरंतर दीर्घकाल तक अनुष्ठान करण   से दृढ अवस्था वळ ह्वे जांद।

                 दृष्टानुश्राविकाविषयवितृषणस्य वशीकारसंज्ञा वैराग्यम् -१५

दृष्ट व आनुश्रविक (दिख्युं , अनुभव कृत ) विषयों मा जब तृष्णा नि रौंदी (तटस्थ भाव )तो वु वशीकर वैराग्य याने ऊपरी वैराग्य च।
             ततपरं पुरुषख्यातेर्गुणवैतृष्ण्यम् -१६
   विवेक द्वारा गुणों से तृष्णा रहित हूण  पर -वैराग्य च।
बकै भोळ

Translation of Yoga  Samhita, Translation of Patanjali's Yoga  Samhita, Translation of Yoga  Samhita Formula of Yoga;  Translation of Yoga  Samhita the Formulas by Patnjali ,




 


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      कैंतुरा पूजा वार्ता (उषेल )

     इंटरनेट  प्रस्तुति - भीष्म कुकरेती


(साभार , डा रणवीर सिंह चौहान , चौरास की धुंयाल। जिन्हे करोड़ चंद , कोटली , पावो ,घडदौड़स्यूं  पौड़ी गढ़वाल ने यह जागर /पूजा वार्ता /उखेल मंत्र प्रेषित किया )

झाली माली देवी -ब्वै का खाडू - वे ताल मुखी छुरी
स्वर्ग ले खांचड़ी -पाताल निवासणी -
जै राजा न आम सौड़  का आम साधो धाम सौड़ का धाम
तपोवन को धाम साधो -गंगोली घात को केएम काटो
चौण्डलीया घाट को नकुवा मसाण साधो
जा जा रे राजा सत का राजा -नीम का राजा -धर्म का राजा
बड़ा राजा -छोटू छोटे के निरघोर कन्या कुँवारी का पाट
गज पृथ्वी का पाट कास मा धोलो -कंसराया की पाट
फैण में धोल्यो फैणराय को पाट -बगड़ मा धोल्यो बगड़राय को पाट
राजा मर्मदेव को पाट - राजा बिरमदेव को पाट
नीलीचौंरी उस्मान को पाट
आसंतिराय को पाट -वासंती राय को पाट
गोरा राय को पाट -सांवला का पाट
राजा आत्मदेव का नातिण -पृथ्वीदेव का नातिण
गंगा हापणी सूरज तापणी -सूरजबंशी राजा दुलाराजा धामदेव
तेरो ऊंकारो बाबा -मार झण को राजा
प्रथम चले रे बाबा सूर्यवंशी राजा
बोल बोल खली का देवता कौन ?
असलदेव मसलदेव लूणा लाड़लो शाही भिंगबान
बावरो मालूशाही -
प्रथम चले रे बाबा ऐ दाषणी को नाती वैदासणी को नाती
चलदा वाणी -
सेखर कारीगर म भौत विछुवा साणी
राजा सत जी को पुरखो मंगल हाथी -चौदंतो बाग़
सिंगणी की बिच्छी कल्यालो को लेखो
प्रथम जल भूमि -जल माँ तुम्बीतुम्बी जलम्यो
जल को जलम्यो सता -संत की जन्मी डाळि
जलंधर देस म लगे रे बाबा बिरमोटिया मसाण
घसेरी को घास तोड़ो -पनेरी को पाणी तोड़ी
चल रे बेटे कादो वाच वार बैठ्यो
तब ढेला आसंडी पवांर
माथो नवाणो कैला खुर का खाणो
दूध भात का खाणो -नित पान को खाणो
बड़े राजा ओमराणा को पाट -धूमराणा को पाट
गोकर्ण को पाट -
बाइस गज की झगुली -गजाभर का तणा
बाइस खली का माल - बूढ़ा अमरदेव का पाट
तब चल रे बाबा अन्तोकरगी संतोकारंगी -बाज कारंगी
मुस्त कारंगी -धोगिया कारंगी -उबला साणी -माता नागणी को जाया
पिता सेवाज को जाओ -सैनार को विछुवा साही
जहां मैं बुलाऊँ तहाँ नि आई -जहां मै पठाउं नी तू आई
तो राजा धामदेव को राव और ठाँव कु पूड़ा नी पाई
बड़ी जिया का गावेण हकलाई
राजा दुलाशाही की दुआई






Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Pauri Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Chamoli Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Rudraprayag Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Tehri Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Uttarkashi Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar/Folk Songs from Dehradun Garhwal; Mantra/Tantra/Jagar /Folk Songs from Haridwar Garhwal;

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                  बिन दारु बामण पूजा नि करदो

                    रचना - चन्द्र सिंह राही

  भितर नीच अन्न की दाणी
बुरो  बिसन ह्वेगे शराब को पाणी
देवतौं की भूमि छौ यु उत्तराखंड
शराब कर गए यख खंड मंड
दारु पेकी  ह्वेगे उत्तराखंड
आपस मा फ्वड़दन बरमंड
 मनख्यात थैं या रागस  बणाणी
 बुरो  बिसन ह्वेगे शराब को पाणी
गंदी गंदी गाळी बकण लग्यां छीं
रौल्यूं रौल्यूं उतौणा प्वडाँ छीं
झुल्ला चिर्यां छीं बरमंड फुट्यां छीं
कुकुर बी तौं देखि भुकण लग्यां छीं
इंसानियत की कदर नि जाणी
बुरो  बिसन ह्वेगे शराब को पाणी
बिन दारु बामण पूजा नि करदो
दारु की झांज मा श्लोक च बुल्दो
बिन घूँट जगरी से डौंरी नि बजदी
बिन दारु क्वी बि पूजा नि हूंदी
धर्म कर्म की जड़ उगटणी
बुरो  बिसन ह्वेगे शराब को पाणी
रीति रिवाज ह्वेगीं खराब
मुर्दा फुकणकु बी चैंद शराब
मनिख जोनी की कदर नि जाणी
बुरो  बिसन ह्वेगे शराब को पाणी
पर्चण्ड बणगे बोतल राणी
बुरो  बिसन ह्वेगे शराब को पाणी
(गीत गंगा से साभार )

Garhwali Song by Chandra Singh Rahi;  Garhwali Poetry  by Chandra Singh Rahi;  Garhwali Verses by Chandra Singh Rahi; Garhwali Poems  by Chandra Singh Rahi; Garhwali Song by Chandra Singh Rahi; Garhwali Song by Chandra Singh Rahi;   
 
  स्वच्छ भारत ! स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत !

 

Regards
Bhishma  Kukreti

Bhishma Kukreti

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               New  Garhwali Proverbs due to Technology Changes


            जै गाँव मा बिजली नि आंदि तो क्या उख रात नि हूँदि क्या  ?

                          मुंबई बटें जसपुर तक नागराजा पूजा जात्रा -11
                             अविस्मरणीय धार्मिक -सांस्कृतिक यात्रा वृतांत - 11                 
                                 
     
                              जत्र्वै - भीष्म कुकरेती


                       अच्काल मुंबई ह्वेन या निपट दूर दराजो गौं हो टेक्नॉलॉजी बदलण से हर रोज नै नै कहावत बणना छन अर खतम बि हूणा छन।  जन कि हमर गाँ मा पंद्रेक दिन बिटेन ट्रांसफॉर्मर कोटद्वार जोग हुयुं छौ तो गाँव दिन मा बि अन्ध्यर फील करणो छौ। अर यांइ पर एक कहवत एकाक मुखन सूण बल जै गाँव मा बिजली नि आंदि तो क्या उख रात नि हूँदि क्या  ? या जै गाँव मा बिजली नि आंदि तो क्या उख लोगुं तै निंद नि आंदि ? या जै गाँव मा बिजली नि हूंदी वै गां मा कुखुड़ बांग  नि दींदन क्या ?
  अब कहावतों पर बात आयि तो कुछ हौर नई कहावत (कै पणि बोल ) बि सुणिन अर मि यूँ कहावतों तै यीं जात्रा की महान उपल्ब्धियुं मादे एक उपलब्धि मणदु जन कि -
पैसा दिखावो तो राजधानी मा टीसी तुमकुण दारुका इंतजाम अफिक करलु।
जै गाँव मा मिलिट्री वाळ नि हून्दन तो उक  लोग दारु नि पींदन ?
नास्ता मा चाउ माउ का मतलब यु नी च कि मेरि कज्याण अळगसि च।
जा तैंकु झगड़ा बिजली बाबू से ह्वे जैन फिर दिख्दु कन बलब जगान्दि धौं।
जख ब्वारी , लौड़ी अर गौड़ी नि छन तो अमूल तो छैं च।
लौंड़ खर्चा पाणी नि द्याल तो बीपीएल कार्ड बणै द्योलु।
जैक पेंसन पट्टा च वैक लौड़ ब्वारी बि खूब सिवा करदन।
सरकारी साब अर परधानो दगड़ झगड़ा माने हुक्का पाणि बंद।
म्यार नौनु बच्युं राल तो मनरेगा से बि खै ल्यालु (म्यार नौनु बच्युं रालु त  हौळ फोडिक खै ल्यालु कहावत से उपजीं नई कहावत )
शौचालय से पता लगणु च तैकि कमाई छैं च।
मनिख मारी द्यावो तो जमानत मिल बि जाली पर सुंगर पर हथ बि उठैल तो  ....
बानी आणि च तैकि कज्याण परधानी जी बण गे।
नाक फुंजणो  सवर नी च अर परधानी बण गे।
इनि ऋषिकेश अर हरिद्वार मा बि भौत सा नई कहावत सुणिन।  चूँकि अधिकतर कहावत अचानक उपजणा छन तो कुछ कहावत वैबरी मर जाणा छन कुछ कहावत कुछ समौ बाद समाप्त हूणा छन अर कुछ कहावत सैत च सार्वभौमिक कहावत बणि जाला।






 अविस्मरणीय धार्मिक -सांस्कृतिक   नागराजा पूजा जात्रा वृतांत का बाकी  भाग  12  में पढ़िए

Copyright @ Bhishma Kukreti  29/6/15
bckukreti@gmail.com

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Bhishma Kukreti

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            Strategic Discussion (Chhalfal) in Nepal Court about East India Company


           Anglo Nepalese War with   Reference to Gurkha Rule over Uttarakhand & Himachal -10
History of Gorkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) -131   
   History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) -652
                          By: Bhishma Kukreti (A History Student) 

              Leo O Rose writes (Nepal: Strategy and Survival) that there was fundamental difference of policy between British Policy in the Past 1814 and of Warren Hastings three decades earlier. When Hastings sent a warning letter to Nepal King, Nepal King in April 1814, suggested his main representatives not to have war with East India Company. King called the nearby residents and asked suggestions through letters from far away representatives. 
  The King wrote letter as (Balchandra Sharma page 257) –
  “There had been a conflict between English people and us. Governor General wrote to us to leave disputed land without war. If we leave the land as it is we will not have existence. In our opinion we should use arms. You think undividedly and decide and suggest me.”
   The meeting of Bhardar (main Representatives) started at nine Am and continued till eight PM in Kathmandu. Henry T. Prinsep (History of Political and Military Transactions in India, vol 1), the book is available on Internet) and other writers wrote about details of the above meeting.  There were two groups among representatives,. One group wanted to have friendly relation with the East India Company and other group wanted to have war.
            Bhimsen Thapa replied to the Nepal King- Nobody could dare to head on you and your predecessors. Once, China attacked on us and it had to come forward for treaty. How come British win over our Hill regime? Under your leadership we fifty two soldiers will fight with British and will kill them. They (British) tried to win a small weak fort of Bharatpur built by weak men but later on they left to win that fort. God has created our hill caves and hills. Those are non winnable. That is why I suggest for war with British. Watching the fruitful situation we may have treat at any point later on. 
      Kaji Randoj Singh Thapa said,” Whatever General Bhim Sen Thapa said is right. Alexandra captured India but could not enter into Hill Kingdoms. Yes! There is one single fear. That we displaced many Hill Kings and those Kings will have dialogues with British people and will open various secretes of those Hill Kingdoms. When those displaced Hill Kingdoms would unite and will help British the East India Company will definitely dare to attack on us. Therefore, I suggest having peaceful relation with Company for the time being. Instead of conflicts and war we should leave some portion of disputed land to Company. By doing this the planning of enemy displaced Kings would   be failed.”
   Rajguru Raghunath Pundit said,” The Company did not harm that much that war is a compulsion. No doubt, Company could not harm us in Hill regions but we are weak in Tarai and plains. If we have to sacrifice half disputed for keeping peace it is not wrong diplomacy.”  English writer Henry T. Prinsep (History of Political and Military Transactions in India, vol 1, ) wrote that Company did not harm much to Nepal as other court ministers would have opposed Rajguru Raghunath Pundit.
             The army representatives of West as Bamashah Chautariya, Hastidal Chautariya and Amar Singh Thapa wrote letters and the meaning was as –
          “The present situation is not favorable for us. Analyzing the circumstances, British decided to attack on us.  Now, English will not sit calm till they capture the territory. East India Company will unite those Kings whom we displaced.  Till date we hunted deer and now we have to fight with lions. If the King agreed with our suggestion we should leave that disputed land on which the Company had right earlier. If we insist on disputed land there would be unrest in West of Kali River. The said region is already facing problem. War with company will create same situation in other part too”
 “That who is instigating you for war and claiming win he (Bhim Sen Thapa) was born in Court and he does not have experience of hard life of a soldier.  He is exaggerating for win but he never came out of Court and never saw battle field. Gurkha spent life by cutting wood and still that is their profession. War is not child play. War requires trained army and we can’t win war by the wood cutters”
    Ambar Singh Thapa the old administrator of Palpa and father of Bhimsen Thapa was not keeping well but came to Kathmandu from Palpa. Ambar Singh was deadly against to surrender before proud and notorious Englishmen. Ambar Singh Thapa had full belief on his battalion of Palpa army. Ambar Singh Thapa spent money on his army for training to fight with British army. He suggested that at least once the Nepal should have head on with East India Company. Ambar Singh told that Nepal should not surrender the land without war and treaty could be possible at any time later on. Ambar Singh suggested that if Nepal won the initial war there would be fame and propaganda for Nepal and people would appreciate Nepal strength. He argued that even Nepal loosed in the Plains it would come to hills for protection. Ambar Singh suggested that even after losing war Nepal could put conditions before the Company.
             The strong suggestions of Prime Minister Bhimsen Thapa and Ambar Singh Thapa were agreed upon. To war with East India Company was agreed upon. Nepalese court agreed to fight with East India Company with courage and brevity. However, Nepalese government did not alert East India Company for war. Nepal Government sent a letter to Governor General that Nepal wanted peaceful and cordial relation with the Company but did not mention anything about the disputed land.

** Most of references and details were taken from Dr Dabral

Copyright@ Bhishma Kukreti Mumbai, India, bckukreti@gmail.com 29/6/2015
History of Garhwal – Kumaon-Haridwar (Uttarakhand, India) to be continued… Part -653
*** History of Gorkha/Gurkha /Nepal Rule over Kumaun, Garhwal and Himachal (1790-1815) to be continued in next chapter 

(The History of Garhwal, Kumaon, Haridwar write up is aimed for general readers)
XX
                    Reference

Atkinson E.T., 1884, 1886, Gazetteer of Himalayan Districts …
Hamilton F.B. 1819, An Account of Kingdom of Nepal and the territories
Colnol Kirkpatrik 1811, An Account of Kingdom of Nepal
Dr S.P Dabral, Uttarakhand ka Itihas part 5, Veer Gatha Press, Dogadda
Bandana Rai, 2009 Gorkhas,: The Warrior Race
Krishna Rai Aryal, 1975, Monarchy in Making Nepal, Shanti Sadan, Giridhara, Nepal
I.R.Aryan and T.P. Dhungyal, 1975, A New History of Nepal , Voice of Nepal
L.K Pradhan, Thapa Politics:
Gorkhavansavali, Kashi, Bikram Samvat 2021 
Derek J. Waller, The Pundits: British Exploration of Tibet and Central Asia page 172-173
B. D. Pande, Kumaon ka Itihas
Balchandra Sharma, Nepal ko Aitihasik Rup Rekha
Chaudhari , Anglo  –Nepalese Relations
Pande, Vasudha , Compares Histriographical Traditions of Gorkha Rule in Nepal and Kumaon
Pradhan , Kumar, 1991, The Gorkha Conquests , Oxford University  Press
Minyan Govrdhan Singh , History of Himachal Pradesh
A.P Coleman, 1999, A Special Corps
Captain Thomas Smith, 1852,Narrative of a Five Years Residence at Nepal Vol.1
Maula Ram/Mola Ram  , Ranbahadurchandrika and Garhrajvanshkavya
J B Fraser , Asiatic Research
Shyam Ganguli, Doon Rediscovered
Minyan Prem Singh, Guldast Tabarikh Koh Tihri Garhwal
Patiram Garhwal , Ancient and Modern
Tara Datt Gairola, Parvtiy Sanskriti
John Premble, Invasion of Nepal
Chitranjan Nepali, Bhimsen Thapa aur Tatkalin Nepal
Sanwal, Nepal and East India Company
Nagendra kr Singh, Refugee to Ruler

XXX
History Gurkha /Gorkha Rule over Garhwal, Kumaon, Uttarakhand; Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Pauri Garhwal, Udham Singh Nagar Kumaon, Uttarakhand; Sirmour Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Chamoli Garhwal, Nainital Kumaon, Uttarakhand; Kangara Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Rudraprayag Garhwal, Almora Kumaon, Uttarakhand; Baghat Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Tehri Garhwal, Champawat Kumaon, Uttarakhand; Punar Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Uttarkashi Garhwal, Bageshwar Kumaon, Uttarakhand;  Nahan Himachal; History Gurkha /Gorkha Rule over Dehradun Garhwal, Pithoragarh Kumaon, Uttarakhand; History Himachal; 
Nepal Itihas, Garhwal Itihas, Kumaon Itihas, Himachal Itihas;  Gurkha/Gorkha ka Kumaon par  Adhikar Itihas , Gurkha/Gorkha Garhwal par Shasan Itihas;  Gurkha/Gorkha Rule in Kumaon, Garhwal Uttarakhand; History Gurkha/Gorkha  Rule in Himachal,
Xx



Bhishma Kukreti

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 Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King & Ancient  History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur
                 हरिद्वार  ,  बिजनौर  , सहारनपुर   इतिहास संदर्भ में ख्यातिप्राप्त कुणिंद नरेश अमोधभूति
                            Ancient  History of Haridwar, History Bijnor,  History Saharanpur History  Part  - 131                     
                                                हरिद्वार इतिहास ,  बिजनौर  इतिहास , सहारनपुर   इतिहास  -आदिकाल से सन 1947 तक-भाग -  131                   


                                               इतिहास विद्यार्थी ::: भीष्म कुकरेती

                                        अमोधभूति
       

          कुणिंद नरेशों में सबसे अधिक प्रसिद्धि अमोधभूति को मिली।  अमोध्भूति का कोई अभिलेख नहीं मिला , न ही उसका  उल्लेख किसी  है किन्तु उसके अब तक सौ से अधिक रजत व ताम्र मुद्राएं प्रकाश में आ चुकी हैं।  ये मुद्राएं सुमाड़ी (श्रीनगर के पास पौड़ी गढ़वाल, ) , ज्वालामुखी (सतलज के पर , हिमाचल) व दक्षिण में करनाल और सुनत में मिले हैं।
                                   समकालीन उत्तर भारत

     संभवतः अमोधभूति को 100 BCE के करीब स्रुघ्न का राजसिंघासन मिला था। इसी समय पूर्व में पांचाल , अयोध्या , कौशंबी तथा मथुरा के जनपदों ने स्वतंत्र सत्ता स्थापित कर ली थी।
   यमुना के पश्चिम और सतलज के मध्यवर्ती भाग पर मेनान्द्र के अपुत्र अपोलोदतस ई का शासन था।
  जब शुंग साम्राज्य के उत्तरार्ध में पांचाल आदि अपनी सत्ता स्थापित करने सफल हुए तो सतलज की दक्षिण भाग में यौधेयगण , सतलज और व्यास की के निचले भाग  औदुंबरगण तथा यमुना से सतलज -व्यास के पर्वतीय क्षेत्र से यवन साम्राज्य को उखाड़ने में अमोध्भूति जुट गया (डा डबराल ).
   
  विभिन जनपदों की मुद्राओं साबित होता है कि कुणिंद , यौधेय  और औदुंबर जनपदों का जागरण एक संग हुआ। शायद तीनो जनपदों ने यवन सत्ता को फेंकने हेतु एकसाथ प्रयत्न भी किया हो।
                      विभिन्न मुद्राओं में समानता


  कुणिंद और औदुम्बर की रजत मुद्राएं यवननरेश अपोलोदोतस की रजतमुद्राओं के अनुकरण पर बनी हैं। दोनों मुद्राओं के अग्र भाग में ब्राह्मी लिपि और पृष्ठ भाग में खरोष्ठी लिपि से लेख हैं।  आकर आदि में समानता। है  इसीप्रकार कुणिंद और यौधेय जनपद के रजतमुद्राओं में निर्नाम्नशैली व चिन्हों में भी समानता पाई गयी है। 
अमोध्भूति का विवरण शेष भाग 132  में ----

Copyright@ Bhishma Kukreti  Mumbai, India 29/6/2015

   History of Haridwar, Bijnor, Saharanpur  to be continued Part  --132
 हरिद्वार,  बिजनौर , सहारनपुर का आदिकाल से सन 1947 तक इतिहास  to be continued -भाग -132

      Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King & Ancient History of Kankhal, Haridwar, Uttarakhand ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient History of Har ki Paidi Haridwar, Uttarakhand ;  Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King & Ancient History of Jwalapur Haridwar, Uttarakhand ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient  History of Telpura Haridwar, Uttarakhand  ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient  History of Sakrauda Haridwar, Uttarakhand ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   Ancient  History of Bhagwanpur Haridwar, Uttarakhand ;Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   Ancient   History of Roorkee, Haridwar, Uttarakhand  ;  Ancient  History of Jhabarera Haridwar, Uttarakhand  ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient History of Manglaur Haridwar, Uttarakhand ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient  History of Laksar; Haridwar, Uttarakhand ;     Ancient History of Sultanpur,  Haridwar, Uttarakhand ;  Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   Ancient  History of Pathri Haridwar, Uttarakhand ; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   Ancient History of Landhaur Haridwar, Uttarakhand ;   Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &Ancient History of Bahdarabad, Uttarakhand ; Haridwar;   Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   History of Narsan Haridwar, Uttarakhand ;  Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient History of Bijnor;  Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient  History of Nazibabad Bijnor ;    Ancient History of Saharanpur;   Ancient  History of Nakur , Saharanpur; Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   Ancient   History of Deoband, Saharanpur;   Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &  Ancient  History of Badhsharbaugh , Saharanpur;  Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King & Ancient Saharanpur History,  Amodhbhuti the Most Prosperous Kuninda King &   Ancient Bijnor History;
कनखल , हरिद्वार का इतिहास ; तेलपुरा , हरिद्वार का इतिहास ; सकरौदा ,  हरिद्वार का इतिहास ; भगवानपुर , हरिद्वार का इतिहास ;रुड़की ,हरिद्वार का इतिहास ; झाब्रेरा हरिद्वार का इतिहास ; मंगलौर हरिद्वार का इतिहास ;लक्सर हरिद्वार का इतिहास ;सुल्तानपुर ,हरिद्वार का इतिहास ;पाथरी , हरिद्वार का इतिहास ; बहदराबाद , हरिद्वार का इतिहास ; लंढौर , हरिद्वार का इतिहास ;बिजनौर इतिहास; नगीना ,  बिजनौर इतिहास; नजीबाबाद , नूरपुर , बिजनौर इतिहास;सहारनपुर इतिहास , Haridwar Itihas, Bijnor Itihas, Saharanpur Itihas
                     :=============  स्वच्छ भारत !  स्वच्छ भारत ! बुद्धिमान भारत =============:

Bhishma Kukreti

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   Translation of Patanjali Yoga Samhita in Garhwali


          पातञ्जलि योग संहिता 17 -26


             गढ़वाली अनुवाद - भीष्म कुकरेती
[ आजकल योग की बहुत चर्चा है जो आवश्यक भी थी।  किन्तु आम लोग योग को केवल आसन तक सीमित समझते हैं।  जबकि योग एक जीवन शैली है।  पातञ्जली ने योग संहिता में योग का सारा निचोड़ दिया है याने सूत्र दिए हैं।  इन सूत्रों का नौवाड करते मुझे अति प्रसन्नता है। ]
                   वितर्कविचारानन्दास्मितारूपानुगमात् सम्प्रज्ञात: -17 
वितर्क (विशेषत तर्क), विचार आनंद अर अस्मिता संबंधी समाध्युं तै क्रमशः वितर्क सम्प्रज्ञात समाधि , विचार सम्प्रज्ञात समाधि, आनंद सम्प्रज्ञात समाधि अर अस्मिता सम्प्रज्ञात समाधि बुले जांद।
             विरामप्रत्ययाभ्यासपूर्व सँस्कारशेषोअन्यः - 18
सर्ववृत्तियों का निरोध (रुकण ) का कारण जू पर वैराग्य च वैक बार बार अभ्यास का बाद जु संस्कार शेष रै जांदन व असम्प्रज्ञात समाधि च।
                भवप्रत्ययो विदेहप्रकृतिलयानम् - 19
विदेह और प्रकृतिलयों से असम्प्रज्ञात समाधि प्रतीत हूंद।
               श्रद्धावीर्यस्मृतिसमाधिप्रज्ञापूर्वक इतरेषाम् - 20
जू वैदेही , अर प्रकृतालय नि छन ऊँ तै श्रद्धा , ऊर्जा , स्मृति , समाधि अर जागृत चेतना से असम्प्रज्ञात समाधि प्राप्त हूंदी।
             तीव्रसंवेगानामासन्नः -21
         तीव्र संवेग अर अधिमात्र उपाय करण से  योगयुं तै जल्दी लाभ हूंद (समाधि मिलदी )

        मृदुमध्याधिमात्रत्वात्  ततोपि विशेषः -22

मृदु वेग, मध्यम वेग अर अधिमात्र वेग की समाध्युं मा विशेष अंतर हूंद।
            ईश्वरप्राणिधानाद्वा -23
 ईश्वर आधारित समाधि शीघ्र मिलदी
          क्लेशकर्मविपाकाशयैरपरामृष्टः पुरुषविशेष ईश्वरः -24
        क्लेश , कर्म , कर्मुं फल अर वासनाऊं से असंबद्ध , हौर पुरुषों   से अलग चेतन ईश्वर च।

          तत्र निरतिशयं सर्वज्ञबीजम् -25
वै चेतन ईश्वर मा सर्वज्ञता का बीज (संभावनाएं ) अतिशय छन।
        पूर्वेषामपि गुरुः कालेनावच्छेदात -26
   उ चेतनायुक्त ईश्वर गुरुओं का बि गुरु च किलैकि वु कालरहित च।


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