Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1123021 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

भरच्यांद , भड्यांद  तून लगांद , पित्यांद  अंग्रेजी-शब्द  -     गढ़वाली में  परिभाषित करते व्यंग्य  शब्दकोश   B - 82   

 (English -Garhwali  Dictionary of Satire , Sarcasm,  Aggravating , Galling , Roasting  Definitions   )
 (गढ़वाली ,  व्यंग्य,  हंसी, जोक्स ,  चिढ़ाते , धृष्टता करते ,ठट्टा लगाते  ,
ताना मारते , झिड़कते शब्द -परिभाषा शब्दकोश , व्यंग्यकोश     )
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती 
-
War,जुद्ध = शांति रखणो बान करे जांद
Warfare व्यापारियों कुण भौत लाभकारी
Warlike,लड़ाकू = मि ना स्यु
Warrant,वारंट, परवाना  = गरीब कुण सौकार कुण ना
Wart,मस्सा = ब्वे कथगा बि ब्वालो जन्म चिन्ह च पर असलियत तो सबि  ..
Wasteful,हानिकारक = अमेरकी घमंड
Watching निगराणी  करण =या बुरी आदत सब्युं की हूंद
Waterfall झरना /छिंछ्वड़ = प्रकृति को विज्ञापन
Waterproof जलरोधक = गंदा बच्चा
Wealth धन =कै कुण सुपिन कैकुण बुरो सुपिन
-
Copyright@ Bhishma Kukreti , 2020
गढ़वाली हास्य , गढ़वाली व्यंग्य , ताना मारते , चिढ़ाते , जलाते , गढ़वाली,  व्यंग्य, मजाक उड़ाते गढ़वाली व्यंग्यकोश  , Roasting Garhwali satire , Sarcastic definitions in Garhwali , Sarcasm from  North  India Garhwal ,Garhwali  South Asian Satire , भारतीय सभ्य हंसी व व्यंग्य , Satire from Uttarakhand  , South Asian satire, Mid Himalayan  satire,


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
सौड़ के शेर सिंह नेगी की आलिशान तिबारी
सौड़ संदर्भ में ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों पर अलंकरण कला -8
   Traditional House wood Carving Ornamentation Art of Saur, Dhangu , Garhwal, Himalaya   8
-
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी ) काष्ठ अलंकरण अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  12
Traditional House Wood Carving Ornamentation Art (Tibari) of Uttarakhand , Himalaya -  12
( चूँकि आलेख अन्य पुरुष में है तो श्रीमती , श्री व जी शब्द नहीं जोड़े गए है )   
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
जैसे कि पिछले अध्यायों में सौड़ के बारे में  कई सूचनाएं दी गयीं  हैं कि सौड़ छोटा गाँव होते भी ओडगिरि (भवन निर्माण ) व बढ़ईगिरी हेतु प्रसिद्ध रहा है।  मकान निर्माण में सौड़ के  ओडों के   जसीले हाथ की छवि भी रही  है।
   सौड़ में दो ही तिबारियां थीं और दोनों उच्च  स्तरीय तिबारी कहलायी जातीं थीं. बण्वा सिंह नेगी की तिबारी बारे में पहले ही सूचना दे दी गयी है।  दूसरी चक्षु प्रिय तिबारी शेर सिंह नेगी की है जो अभी भी गर्व से खड़ी है और 1900 -1915 के आसपास भवन निर्माण शैली की कहानी कहती रहती है। 
   शेर सिंह नेगी कि तिबारी भी ढांगू की अन्य तिबारियों जैसे ही पहली मंजिल पर है व ऊपरी मंजिल जाने हेतु तल मंजिल (उबर ) पर ही प्रवेश है। यह तिबारी शेर सिंह नेगी के पिता ने ही निमृत कराई होगी। 
  सौड़ के शेर सिंह नेगी की तिबारी में प्राकृतिक , ज्यामितीय , मानवीय (पशु ,मनुष्य या पक्षी आकृति ) प्रकार के अलंकरण दिर्ष्टि गोचर होते हैं। 
 काष्ठ उत्कीर्ण में उभारी गयी तकनीक,अधःकाट  तकनीक, तेज धार से कटाई , मूर्ति सदृश्य तकनीक , बेधित करती तकनीक व छीलने वाली तकनीक से  नक्कासी की गए है। 
-
 प्रवेश द्वार स्तम्भ , मेहराब व मुरिन्ड पर काष्ठ नक्कासी
    शेर सिंह नेगी की तिबारी का प्रवेश भी भव्य था।  ऊपरी मंजिल (तिबारी ) में जान हेतु तल मंजिल पर प्रवेश द्वार था।  प्रवेश द्वार के दो स्तम्भ हैं , दोनों स्तम्भ अलंकृत है।  आधार कुम्भी आकृति का है व फिर तिबारी के स्तम्भ जैसा ही अलंकरण है।  स्तम्भ (सिंगाड़ ) के शीर्ष में अलंकृत मुरिन्ड (शीर्ष। सर  ) है।  मुरिन्ड के केंद्र में शगुन प्रतीक गणेशनुमा एक उभरी आकृति है व किनारे पर  चक्राकार फूल दल हैं।  स्तम्भ के तीन  चौथाई भाग से अलंकृत   मेहराब  के अर्ध मंडल भाग शरू होते हैं. ।   प्रवेश काष्ठ स्तम्भ व मुरिन्ड (स्तम्भ शीर्ष ) उत्कीर्णित नक्कासी सभी शगुन प्रतीक है। प्रवेश द्वार के स्तम्भों से निकला  मेहराब अर्धगोलाकार है।  मेहराब पर भी प्राकृतिक कलाकृतियां हैं. कुमाऊं व हिमाचल व उत्तरकाशी में उन्नीसवीं व बीसवीं सदी प्रथम भगा में निर्मित ऐसे कई प्रवेश द्वार मिलते हैं। 
 स्तम्भ /सिंगाड़ में काष्ठ कलाकृति ( Wood Carving Art in Columns )
 पहली मंजिल की तिबारी (बरामदा ) पर चार स्तम्भ हैं।  चार स्तम्भों से तीन मोरी /द्वार /खोली बनी हैं।  प्रत्येक सम्भ पत्थर के छज्जे पर हाथी पाँव आकृति पर टिके (कुम्भ आधार ,) हैं जहां से अधोगामी पदम् पुष्प दल शुरू होता है और यह पदम् पुष्प  काष्ठ गुटका ( wooden round plate ) से शुरू होता है व स्तम्भ का शाफ़्ट यहां पर कम छुड़ा है।  इस गुटके से फिर स्तम्भ सॉफ्ट पर उर्घ्वाकार पदम् पुष्प दल शुरू होते हैं व ऊपर जाकर कमलाकृति प्रदान करते हैं।  फिर सॉफ्ट ऊपर की और जाता है जहां से अधोगामी पुष्प दल  आकृतियां हैं जैसे दल नीचे  लटके हों।  यहां से गुटकों में गोल प्लाट है।  फिर इस नक्कासीदार गोल गुटके से पुष्प  छवि देता आकृति है जहां से मेहराब का अर्ध मंडल शुरू होता है और स्तम्भ के थांत शुरू होता है।  प्रत्येक मेहराब के अर्ध मडल दूसे स्तम्भ के अर्ध मंडल  से मिलकर गोलाकार मेहराब बनाते हैं।  मेहराब पर बेल बूटों की नयनाभिरामी नक्कासी है व  मेहराब कुछ कुछ (थोड़ा बहुत ) रोमन आर्क शैली की याद दिलाता है या गुजरात में बने arc की याद  दिलाते हैं ( देखें , जय ठक्कर , नक्श:, द आर्ट ऑफ वुड कार्विंग इन ट्रेडीसनल हाउसेज ऑफ गुजरात अ फॉक्स ऑन ऑर्नमेंटेसन ,स्कूल ऑफ़ इंटीरियर डिजायन  पृष्ठ 24 ) ।  मेहराब का अंदर भाग छोटे छोटे धनुषाकार आकृतियों से सजी है। 
-
        स्तम्भ थांत पर पशु पक्षी  की कलाकृतियां (Figurative Ornamentation on Head of Column )
-
   स्तम्भ के सॉफ्ट से जहां से मेहराब का अर्ध मंडल शुरू होता है वहीं से स्तम्भ का थांत भी प्रारम्भ होता है। थांत उभरी आकृति है जिस पर चिड़िया का खूबसूरत गला व चोंच है व शरीर का भाग चक्र है जो इस आकृति को गरिमा प्रदान करता है।  चिड़िया उत्कीर्ण आकृति के ऊपर शंकुनुमा आकृतियां है व  किनारे के  दो स्तम्भों पर इन आकर्कित्तयों के ऊपर हाथी  की आकृति खुदी है , हाथी शौर्य, बल  व स्थाईत्व  एवं द्वारपाल या क्षेत्रपाल का प्रतीक है।  हाथी की सूंड बलशाली हाथी की   है।  बीच के दो स्तम्भों के थांत में हाथी के स्थान पर दो चिड़ियां खुदी आकृतियां हैं।  (figurative ornamentation ) .
-
      स्तम्भ व मेहराब शीर्ष की  समांतर पट्टियों में कालकृति
मेहराब शीर्ष के ऊपर छत तक छह  प्रकार की पट्टियां साफ़ दिखती हैं।  इन छह  पट्टियों में ऊपर की पट्टी सबसे अधिक चौड़ी पट्टी है। पर्यटक पट्टी में अलग अलग प्राकृतिक अलंकरण खुदी है।  अलंकरण नक्कासी चक्षु आनंद दायी हैं। ऊपरी चौड़ी पट्टी में चक्राकार चक्र पर पुष्प दल उभरे हैं व चक्र केंद्र में गणेश प्रतीक है जो उभरा नहीं किन्तु गहरा है।  शेर सिंह नेगी के तिबारी के महराब शीर्ष ऊपर इन पट्टियों में figurative ornamentation (मानवीय =पशु पक्षी आकृति अलंकरण  ) नहीं  हैं केवल प्राकृतिक (प्रकृति वनस्पति , लटपर्ण लंकार )  अलकंरण ही मिलते हैं। 
   दास (टोढ़ी ) में बतख गला व चोंच आकृति
 छत से पट्टियों की ओर लटकते शंकुनुमा आकृतियां हैं , छत लकड़ी  पट्टी व दास (टोड़ी ) पर टिकी  हैं।  दास (टोड़ी ) बतख की चोंच व गला नुमा आकृति (अलंकरण )  से बने हैं  हैं व बतख के ऊपर कुछ कुछ चिड़िया छवि उभरती है। 
   तिबारी के आंतरिक भाग में भी काष्ठ उत्कीरण हुआ है।
   इस तरह हम पाते हैं कि शेर सिंह नेगी की तिबारी (ऊपरी पहली मंजिल की बैठक ) पर  ज्यामितीय , मानवीय (यहां पशु हाथी व पक्षियां ) , लतापरं व पुष्प अलंकरण हुआ है जो रक्षा , शान्ति , बल , शौर्य , मांगल्य के प्रतीक हैं व दार्शनिक छवि भी प्रदान करते हैं। 
  -
    श्रीनगर से आये  काष्ठ कलाकार
सौड़ में शेर सिंह नेगी की तिबारी वास्तव में शेर सिंह नेगी द्वारा निर्मित कराई गयी थी जो प्रसिद्ध ओड थे।  सौड़ के लुंगाड़ी सिंह की पहली पत्नी ने सूचना देते बताया कि तिबारी हेतु काष्ठ उत्कीर्ण कलाकार श्रीनगर से आये थे व वे सटे गाँव छतिंड में निवास करते थे जहां काष्ठ कला उत्कीर्ण का कार्य चला था।  निर्मित कालकृति सौड़ लायी जाती थी और तिबारी पर लगये जाते थे।  कहते है कि तिबारी हेतु काष्ठ उत्कीर्ण कार्य पर दो साल लगे।  तिबारी निर्माण काल  भी 1895 -1900 -1915  के मध्य या लगभग होना चाहिए। 
   सूचना व फोटो आभार - आलम सिंह नेगी,  कीर्ति  सिंह नेगी , व दीनू  नेगी  (सौड़ ) 
-
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
Traditional House Wood Carving Art of, Dhangu, Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of  Malla Dhangu, Himalaya; House Wood Carving Art of  Bichhala Dhangu, Himalaya; House Wood Carving Art of  Talla Dhangu, Himalaya; House Wood Carving Art of  Dhangu, Garhwal, Himalaya; ढांगू गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला . House Wood Carving Art in Saur Dhangoo, Garhwal 

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
भरच्यांद , भड्यांद  तून लगांद , पित्यांद  अंग्रेजी-शब्द  -     गढ़वाली में  परिभाषित करते व्यंग्य  शब्दकोश   B - 83   

 (English -Garhwali  Dictionary of Satire , Sarcasm,  Aggravating , Galling , Roasting  Definitions   )
 (गढ़वाली ,  व्यंग्य,  हंसी, जोक्स ,  चिढ़ाते , धृष्टता करते ,ठट्टा लगाते  ,
ताना मारते , झिड़कते शब्द -परिभाषा शब्दकोश , व्यंग्यकोश     )
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती 
-
Weapons हथियार = वास्तव म जुबान ही हथियार च
Weather forecaster , मौषम भविष्यवक्ता  मौसम /बक्की =
जु तुम तै अस्वासन दींद बल 12 इंच अर असलम 2 इंच ही मिल्दो
Yatch याट  = धनी लोगों टोटका
Yatching याटिंग = धनी लोगुंक  टोटका  नुमा खेल
Yak, याक = गंध वळि झबरी गौड़ी
Year , साल = जु हम तै हमेशा छुट  ही लगद
Yellow पीलो = टैक्सी ?
Yes,हाँ = पता नि वा कब ब्वालली

-
Copyright@ Bhishma Kukreti , 2020
गढ़वाली हास्य , गढ़वाली व्यंग्य , ताना मारते , चिढ़ाते , जलाते , गढ़वाली,  व्यंग्य, मजाक उड़ाते गढ़वाली व्यंग्यकोश  , Roasting Garhwali satire , Sarcastic definitions in Garhwali , Sarcasm from  North  India Garhwal ,Garhwali  South Asian Satire , भारतीय सभ्य हंसी व व्यंग्य , Satire from Uttarakhand  , South Asian satire, Mid Himalayan  satire,

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Disputes of Sudarshan Shah with Saklani Family -2
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 109
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 108
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1338
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
  By studying the above information (1)  , Dabral  concludes rightly that  initially, Sudrashan Shah did not have bad feeling for Shiv Ram Saklani. In 1816, Sudrashan Shah assured by a letter   fro gardner that he (Sudarshan Shah ‘ takes care froShiv Ram as his father King Pradymna used to keep care for Saklani family . Sudarshan  Shah informed Gardner that he was forgetting past misdeeds of Shivram. Sudrashan Shah wrote to Gardner that He was not against the will of his predecessors but just wanted proof from Shivram . The King Sudarshan Shah agreed Shivram Faily as Jagirdar of Tehri Riyasat. However, Shivram and later on Kashiram insisted fro being free entity under British rule but not under Tehri Riyasat.
  By showing separate  boundaries of Villages of Saklani jagir, by British officials, Shivram got proof for being a new ruler .In a lteer of 1st November 1816 , Trail mentions Saklani villages as ‘Riyasat’ for getting tax free status under Tehri Kingdom. .Shivram took advantageous by that word ‘Riyasat’ used by Trail.
British Empire sent Gardner to Nepal as ambassador in April 1916. Trail was acting as Commissioner of Kumaon. In 1917, British government appointed Trail as full time Kumaon commissioner and political agent of Governor General for Tehri Riyasat.
 Dabral illustrates that in 1917, Shivram caught a men accusing him for theft. Tehri King sent a letter to Trail that Sivram caught that man under conspiracy as the man was servant ot Tehri  Kingdom.  Trail sent letter to Shiv Ram tahat he should send all such criminal cases to his court for jurisdiction.  Shivram took advantage of that letter too that British taking his estate as separate kingdom.   

References –
1-English Pre Mutiny Records Kumaun , Saklani Apeal File No. 18-19 Vol.8
2-Dabral, Shiv Prasad, (1975), Uttarakhand ka Itihas bhag 6, Veer Gatha Press, Garhwal India, pages 138 to 145

Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
History of Tehri Garhwal; History of Uttarkashi Garhwal; History of Ghansali, Tehri Garhwal; History of Bhatwari ,  Uttarkashi Garhwal; History of Tehri, Tehri Garhwal; History of Rajgarhi Uttarkashi Garhwal;  History of Narendranagar,  Tehri Garhwal; History of Dunda ,  Uttarkashi Garhwal; History of Dhantoli, Tehri Garhwal; History of Chinyalisaur Uttarkashi Garhwal; History of Pratapnagar , Tehri Garhwal; History of  Mori, Uttarkashi Garhwal; History of Devprayaga, Tehri Garhwal; History of  Puraula, Uttarkashi Garhwal; History of Jakhanikhal Tehri Garhwal; History of Gangotri- Jamnotri Uttarkashi Garhwal to be continued …



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Touch and Hearing Sensations in in Plants discussion in Mahabharata

(Plant Consciousness explained in Mahabharata)
Plant Science/Botany in Mahabharata – 9
Botany in Epic Age of India – 15
 BOTANY History of Indian Subcontinent –35

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)}

-
 Mahabharata Epic deals with various aspects of life including Botanical science and its applications for the life of humans and animals.
In Shanti Parva (1) of Mahabharata illustrates the life in plants and the reasons for flowering, leaves etc.
  Learned Vedic literature expert Neel Mani cites many shlokas from Mahabharata (1) those show the concept of consciousness in Plants in Mahabharata.
  The Narrator of Mahabharata illustrates in Shanti Parva –
Usmato Mlayate Varna Twakkafalam Pushpmeva va I
Mlayate Sheeyaten Chhapi Sparhsamstenatra Vidyate II Shantiparva (2)
The meaning of the above sholka is “   due to impermeable coincidences, the leaves, fruits and flowers  take birth in the plants .Due to touch and heat, the leaves, bark, flower and fruit get  weathered or blighted and in winter they get blighted  due to low light or no light. Therefore, it is proof that plants feel touch sensation.”
 Mahabharata narrator believes that plants have the listening sensation too as  Bhrigu Sage states  –(3) –
  “ Vayavnyashyanishpehsai falam pushpam Vishiyante I
Shrotren grihyate Shabdsten Shrinvanti Padpa: II(3)
The meaning of above sholka is “Due to the very loud  sound of fire, air and electricity, the leaves, flowers and fruits get felled down and therefore, definitely the plants listen .
-
References
1-Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 316-319
2--Mahabharata, Shanti Parva 177.15
3-Mahabharata, Shanti Parva 177.16


Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019
HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Contribution of Baldev Rana for Promoting Garhwali Stage Plays

(Chronological History and Review of Modern Garhwali Dramas)

By Bhishma Kukreti

Baldev Rana is one of the devoted film and stage performers of Garhwali Language. Madan Duklan a Garhwali film activist appreciated Rana for his total devotion for promoting Garhwali dramas by various means.
 We got following information about Baldev Rana participating in following  Garhwali Dramas staged at various periods and places  from 1986-to2016 –
Mumb- = Mumbai
Garh= Garhwal
S.N.--Name of Play –------------Year of Staging --- Place of Staging the play
1- --Satyavan Savitri -----------------1986---------Mumb
2—Apjasi Nathuli Bhagyan Bwari –1986------Mumb
3—Amar Shahid Shridev Suman-----1987 ----Mumb
4- Amar Shahid Shridev Suman-----1987 ----Mumb
5-  Sabum Bolya -----------------------1987------Mumb.
6- Harishchand Taramati --------------1987-----Mumb
7-Afat Lyao Mol -----------------------1987---Mumb
8- Afat Lyao Mol -----------------------1987---Jakholi Garh
9-Ab Holu par Holu Kya ---------------1987 –Randhar Bangar Garh.
10-Bavndar -----------------------------1987------Mumb
11-Barat --------------------------------1990 –Mumb
12- Balidan -------------------------1991--------Mumb
13- Vidhata ki Lekh ----------------1991-------Mumb
14-Kanu Bhukamp Ayi --------------1992,-- Mumb
15-Meru Divta -----------------------1992 ---Mumb
16-Uttrakhand ka Geet Mumbai ka Beach (lyrical drama) -1993 –Mumb
17-Amar Shaid Shridev Suman Dram was staged at Tehri, Shrinagar Pauri, Uttarkashi, Rishikesh  in 1994
18-Pyaru Uttarakhand ------------1994 ---Mumb
19-Pyari Janma Bhumi -------------1994---Mumb
20-Akhlyar ------------------------1994 ------Mumb
21-Beer Bhad Madho Singh Bhandari (Lyrical) – 1995, Mumb
22-Styavan savitri -------------1996---Mumb
23-Simnya Samdhi --------1997-------Mumb
24-Ek Sham Uttaranchal ken am (Lyrical variety) -1999,Mumb
25-Chala kauthig Dekhi aula –1999-Mumbai
26-Kakh Holi meri dandi Kanthi –1999, Mumb
27- Man Nanda Devi Rajjat ---------2002, Mumb
28-Ai Janu Panchami ku mela---2002, Mumb
29- Junaili As ----------------------2003, Mumb
30-Saruli Mera Jiya lag ge ------ 2004 Mumb
31-Drama promo –Uttrakhand Tourism devpt  2004, Mumb
32-Au Bhitayi Jaula ..      2005, --Mumb
33-Jagr -----------------------2006 ---Mumbai
34-Draam in Ek sham UK nam -------2006 –Mumb
35-Baduli ----------2007 ,--------Mumb
36- Chaal Kauthig ------------2007 ---Mumb
37-Hyund ka din --------------------2008, Mumb
38UK Geet Bengaluru --------2008, Mumb
39—Three to 10 days-Man Nanda Devi Nanda D Rajajat  -2008, 2009, 2010 , 2011, 2012 , 2018 (Replica in Mumbai ) Mumb
-do- 2016 in Haridwar as replica of original Nanda Jat yatra journey
40- Jagdi kauthig ,2010   -- Hindau  Garhwal
41-Fanchi ----------2014 –Jakholi Garhwal
42- Staging of Lyrical Garhwali ma Bahad Madho Singh Bhandari  held in following paces from 2016 to 2019
1-Rishikesh (three times in 2016)
2-Rudraprayag , Garhwal (2017)
3-Mussorie  (2017)
4-Tehri (2018)
5-Dehradun (20118)
6-Shrinagar  (2018)
7-Maletha Garhwal (2019)
8- UAE (2020)
  The above information suggest that No Drama Activist devoted such time and labor for promoting  Garhwali Drama  as Baldev Rama devoted time and  efforts . Film Activist Anuj Joshi, Poetry Critic Dr Manju Dhoundiyal and Social activist Rajendra Sharma laud the devotion of Baldev Rama for Garhwali drama promotion.
  As the world drama circle appreciate the works of  G.F. Abott (USA) ; K.Abell (Denmark); William Shakespeare ; Arthur Miller; O’Neill; Ibson; Marlowe Oscar Wild; Chekhav etc , same way Garhwalis will remember the contribution and Devotion of Baldev Rana for promoting Garhwali dramas.
Copyright@ Bhishma Kukreti
Copyright@ Bhishma Kukreti
Garhwali Stage plays /dramas from Block, Pauri Garhwal, South Asia; Garhwali Stage plays /dramas from Garhwal, South Asia; Garhwali Stage plays /dramas from Chamoli Garhwal, South Asia; Garhwali Stage plays /dramas from Rudraprayag Garhwal, South Asia; Garhwali Stage plays /dramas from Tehri Garhwal, South Asia; Garhwali Stage plays /dramas from Uttarkashi Garhwal, South Asia; Garhwali Stage plays /dramas from Dehradun Garhwal, South Asia;















Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Past Acts by Shivram Saklani
-

Disputes of Sudarshan Shah with Saklani Family -3
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 110
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 108
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1339

  By:  Bhishma Kukreti (History Student)
-
 Dr Dabral offers the life of Saklani in details as follows (2) -
Shivram Saklani was influential officer in King Jaikriti Shah Period. Shivram Saklani was supporter of Dotiyali Rani the queen of Jaikriti Shah and his her sons Pradyumna Shah and Prakrama Shah . After Pradyumna Shah getting Garhwal Kingdom, Shivram changed his strategy and became active supporter of rebelian prince Prakrama.
    Shivram Saklani always sided to the ruler and shifted his loyalty to Gorkha Regime when Gorkha captured Shrinagar Garhwal. Ranjor Singh Thapa the son of Amar Singh Thapa offered the post of clerks to four persosn Jashodhar, Vrijpati, Chiranji and Shivram . Gorkha regime offered Jagirs to those clerks and Shivram and order was given in copper plates.( 1) .
   Dabral  further  details that Shivram changed his loyalty to British as soon he came to know the arrival of British and he guessed that British would take Garhwal. Gorkha cancelled the order for  his  by declaring him Khalsa (3) Shivram got supports of Garhwalis in supporting British at the time of British –Gorkha  conflicts. He got letter for Free tax on his jagir from British officers (Dabral , 2)
  Shivram Saklani expired in 1818. His son Hariram was minor at that time. Therefore, Kashiram the brother of Shiv Ram became guardian of Hariram. Kahsiram proved wiser tha his brother Shivram in diplomacy.
Conflict of Sudarshan  Shah with Saklanis will be continued in next chapter -.

References
-
1-English Pre Mutiny Records Kumaon, Saklani Appeal File No. 18-19 Vol.8
2-Dabral, Shiv Prasad, (1975), Uttarakhand ka Itihas Bhag 6, Veer Gatha Press, Garhwal India, pages 138 to 145
3-Letter by Trail to Sterling for taking decision on Appeal by Shivram on 5th June 1818 (from Mutiny records)
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com



Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

Smell Responses in Plants discussed in Mahabharata

(Plant Consciousness explained in Mahabharata)
Plant Science/Botany in Mahabharata – 10
Botany in Epic Age of India – 16
 BOTANY History of Indian Subcontinent –36

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)}
-
   Neel Mani illustrates various examples showing plant consciousness discussed in various shlokas of Mahabharata. (1)
    There are various types of smell suitable or supporting to life and toxic or harmful to human beings.
 Mahabharata explains that smells are of various types and those smells affect  differently to plants .
Punyapunyaistatha Gandhairghupaishcha vividhairapi
Aroga: pushpita: santi tassmajighranti padpa:II
(Mahabharata , Shanti Parva 184, 14
The meaning of above Shloka are   “The non-poise smells there are poise and for plants. When cover by incensed and smoke the plants become healthy and get disease free flowers and fruits and that proves that Plants has smelling sensation.
References
1-Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 316-319
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019    
HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Sushruta the Great Surgeon: An Introduction

Glimpses of Medical Tourism in Sushruta Samhita -1
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in Nagavansha Period (176-340 A.D.) -2
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in India, South Asia- 120
(With Special mentions of History of Medicines in India)

 By: Bhishma Kukreti (Medical Tourism Historian)

-
  Sushruta is called ‘Father of Medicines Surgery’ and ‘Father of Plastic Surgery in India’.  There are differences among historians about time of Sushruta. Atrideva shows (1) his period at the Nagavansha period (176-340 AD) and Suhas states based on many sources that the Great Surgeon ever born in India Sushruta lived in 6 century B.C. Mahabharata states that Sushruta was son of Vishwamitra. But the popular Brahmarshi Vishwamitra does not have any relation with father of Sushruta.
 It seems that Sushruta took primary education under his father. (2). Later on in his childhood days, Sushruta saw pain of people. Pain of people affected Sushruta for taking medicine education. Sushruta went to King Kashi, Dhanvantri Divodasa the popular surgeon and physician of his time.  (2)
   Once , when King Divodasa (Dhanvantri) was sitting in his hermitage along with other sages. At that time, Sushruta came with other sages and requested to Sushruta, “O Lord! We are felling very unhappy many people suffering from diseases related to body and mind. We have come to you for studying Ayurveda for curing people.”
 The King Divodasa Dhanvantri taught his students Ayurveda and  Surgery . In Sushruta Samhita, King Divodasa offer lectures to sage of Sushruta and it is clear that King Divodas Dhanvantri did not roam along with his disciple for teaching as Charaka and his Gurus  used to do .
That means that in Sushruta period a few or all Medical Teachers used to live in their Ashrams or medical researches centre  and students used to visit their schools (Hospitals) .
The reference of Sushruta and other students or sages visiting hermitage of Divodasa for taking medical education offer us the direction that there were medical schools at Sushruta period and students used to come to the medical schools. This was nothing but creating infrastructure for medicals services and creating medical services infrastructure is part and partial of medical tourism
Sushruta studied surgery under his Guru King Divodas and later created famous Grantha ‘Sushruta Samhita’. Writing book or Grantha is also part and partial of promoting medical tourism.
 Above article written with the help of both books by  Atrideva Vidyalankar and Dr. Suhas
-
References –   
1-Vidyalankar Atrideva   , 1960 ka Vrihat Itihas , Hindi Sahitya Samiti, Banaras pages 188-
2- Suhas, B.R.  2011, Sushruta, Sapana Book House Bengaluru 1-10
3- Atrideva   , 1960 ka Vrihat Itihas, Hindi Sahitya Samiti, Banaras pages 192

 Copyright @ Bhishma Kukreti, //2021 bjkukreti@gmail.com
  History of Medical Tourism, health Tourism and Wellness Tourism and History of Medicines in India will be continued in next chapter –

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
       पहाड़ घुमि यायू
-

पलायन से दुर्दशा बखान करती  एक कुमाउँनी कविता
-
कवि : रमेश हितैषी

-
बिहि पोरहुँ आपण पहाड़ घुमि आयू,
        नलू में उमई पाणी पि हायू.
टूटि कुड़ी बांजी पाटई,
        बुकिलु जामी गुठ्यार देखि यायू. 
 
को पूछूं छि एक गिलास पाणि,
        माठु माठु पनह्यर लै जै हायू.
धरुक जगम सिमेंटकि टंकि रौलु हन बाथरूम,
       आपण गौंक विकास देखि यायू.

मलि सोचि एक झपाक  डन पन जै  हुल,
        कांफोउ हिसाउ और किल्म्वाड़  खै हुल.
पर वेति डुट्याउक छप्पर भौत सालुक बाद लिसक कंटर,
           फुकि जंगवक में धुवां रोव और झोलै झोल देखि यायू.

खबर बात पुछ्णक बौहनल,
        व्याउ तलि बाखइ जबरदस्ती जै आयू.
चुलु फुकनि काकि पाणी सारनु कुकड़ हई कक,
        इकल बूढ़ी बाड्युक बुर हाल देखि यायू.

बजार में नेताउक क्वर भाषण,
        दिन दोफरि सराबियुक जमघट देखि यायू.
गाड़ियूकि लम्बी लैन मतलबी अपण पर्या,
         हमरै हमुकैं कस लुटनी बस अणकसै  प्यार देखि यायू.

व्यो बर्यातु में अलूणि सान,
         विडिओ वाउक पावर लै  देखि यायू.   
खाण पीणु लत्त कप्पड़ अफी जस,
         बस अधराति भुतुक जै नाच देखि यायू.
बेरोजगारुक थुपुड़ पधान बनणकि जुगुत,
        नै पुराणी सरकारकि करतूत देखि यायू.
जै रौल पाणिकू एक छिटु नि हौय,
       वेति करोड़ो लागतकि बनी नहर देखि यायू.

अपण गौं में आरक्षण में बनि प्रधान पतिक तन तन, 
      उ पधानिकु अघिनकु भविष्य देखि यायू. 
पांच लाखकि रिकवरी चार सलाकि सजा,
        हाई कोर्टकू वारंट देखि यायू.   

ए पी एल बी पी एल अंतोदय,
      उज्ज्वला गैसकि कहानी सुणि यायू.
गल्ल दारुकि मौज मस्ती, 
        गरीब गुरुबुकि लाचारी देखि यायू.

पशु पालन, स्वस्थ्य केंद्र, डाक बंग्यळ,
        और जग जगु ठुल ठुल रेजॉर्ट देखि यायू.
 बिहि तक जो थोकदार छि वे बाखइक,
        उनुकेँ रेजॉर्ट में चौकीदार देखि यायू.
 
कुड़ी कुड़ी रोवा रो गों गों में भूतेव,
        भ्योउ  हन घूरि गाड़ि देखि यायू। 
अपणि अपणि कूर्शी बचणक चक्कर में, 
       एक दुसरक टांग खैंचन देखि यायू। 
 

कफनक लिजि मिटौण,
     मुर्द लिजणक लिजि बोतल मंगान देखि यायू।
झुट मूट थ्वड़ दिनी सुभ चिंतक,
        थूक लगै ढ़ेडुवकै वाई बेमतलब रुणि देखि यायू।
सर्वाधिकार@सुरक्षित
Kumauni Poem illustrating pain by migration; Kumaoni poem illustrating ruining villages .

 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22