Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1122843 times)

Bhishma Kukreti

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Characteristics of Good Hospital and Treatments in Hospital described by Sushruta Samhita

Indicators of Medical Tourism Development in Sushruta Samhita -5
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in Nagavansha Period (176-340 A.D.) -6
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in India, South Asia- 124 
(With Special mentions of History of Medicines in India)

 By: Bhishma Kukreti
(Medical Tourism Historian)
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 Bagde A.B.  ET all rightly called Sushruta the creator of Sushruta Samhita as ‘The father of surgery in this world (1).
Sushruta Samhita deals with many subjects of medical sciences those are indicators of medical tourism in that period.
If there are doctors or hospitals, those two factors automatically attract patients from other places and even those two important medical services factors attract patients from far places too. In Sushruta period, the medical services were not for earning only but offering services to the society. The aim or medical services was mainly service to the society and hence, there was no such concept of earning by medical tourism.
 Hospital is major factors of creating medical tourism and Sushruta described the characteristics of good hospitals (main  aim is surgery)  and the process of treatments in the hospitals as follows {Sushruta Samhita , Sutra Sthan  Chapter 19, 14.15 explained by  Atrideva Vidyalankar (2) - .
  There should be a room for the a patients
“ There must be a bed comfortable bed (long and quite wide) for the patient with comfortable bedding arrangement. The bed should be kept at delightful l place. The bed head should be towards east. Near pillow or under the pillow, there must be a small weapon as knife (This practice still persist in India as accustom). The friends of Patient should tell pleasant stories to the patients and increase will power of patients for curing ulcers of injuries.
 Sushruta Samhita suggested that nursing women  should not visit near the patient bed and the women as prostitute (agamya stree) should never visits the patients. Perhaps the suggestion is that there should not be semen flow at any cost and women site might create semen flow and that might increase the injury. 
 The above characteristics suggest that there hospitals in Sushruta period and wherever there is hospital it attracts patients from places far away to or hospital creates medical tourism without advertisement too. Those above factors indicate that there was developed medical tourism concept in Sushruta period  in India (including today’s Pakistan, Afghanistan, Myanmar )   

References –   
1-Bagde , A.B. et all, 2017, Sushruta Samhita: a Unique Encyclopaedia of Ayurvedic Surgery ,   World Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences Vol.6, Issue 4. 750-767
2-Vidyalankar Atrideva   , 1960 ka Vrihat Itihas, Hindi Sahitya Samiti, Banaras pages -193-194
Copyright @ Bhishma Kukreti, //2020 bjkukreti@gmail.com
  History of Medical Tourism, health Tourism and Wellness Tourism and History of Medicines in India will be continued in next chapter –

Bhishma Kukreti

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दक्षिण गढ़वाल के गंगा सलाण  ( ढांगू , उदयपुर , अजमेर , लंगूर , सीला ) में भवन निर्माण संबंधी लोक कला व शिल्प
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ढांगू संदर्भ में गढ़वाल , हिमालय की  लोक कलाएं व भूले बिसरे कलाकार श्रृंखला  - 17

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संकलन - भीष्म कुकरेती




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गंगासलाण  में कुछ सामन्य या जग जाहिर लोक कलाएं निम्न हैं /थीं -
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           १-भवन निर्माण लोक कला
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भवन काष्ठ कला
खान से भवन छत पत्थर निकलने , काटने व उन्हें इच्छित आकर में छीलने की कला
भवन हेतु खान  से अन्य पत्थर निकलने , तोड़ने व इच्छित आकार में तोड़ने की लोक कला
भवन निर्माण हेतु खान से मिट्टी निकलना , मिटटी छानना व मिट्टी गीली करना
मिट्टी में कभी कभी उड़द दाल का पीठ /मस्यट /paste बनाने की कला
भवन निर्माण हेतु foundation डालना
भवन दीवार निर्माण
भवन निर्माण में छत निर्माण
चूल्हा निर्माण
आले बनाना
हथ  चक्की बिठाना
सीढ़ी निर्माण
पाषाण छज्जे निकलना व उन्हें बिठाना
भवन के पीछे दीवार जड़ों में रख आदि जोड़ना जिससे बारिश का पानी अंदर दीवारों में न घुसे (यह कल भी है व विज्ञानं भी )
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२- भवन निर्माण में काष्ठ कला उपयोग
उपयोगी पेड़ काटना
कटे पेड़ से पट्टियां , स्लीपर्स काटना , कड़ी-बौळी  ,पट्टी , पसुण - पटला अदि काटना /निर्माण (आरकसी  आदि )
द्वार की देहरी, स्तम्भ - सिंगार।  मुरिन्ड (स्तम्भों के की स्टोन ) आदि निर्माण व उन्हें बिठाना व सहूलियत अनुसार कला निरूपण
तिबारियों में काष्ट कलाएं उत्कीर्ण कला
भवन के अंदर कठबड़ या आलमारी बिठाना
भवन अंदर पट्टियां /पटला बिछाना
भवन निमदारी में काष्ठ जंगला  निर्माण व उन्हें बिठाना इसी तरह  निमदारियों में काष्ठ छज्जे निर्माण व बिठाना
 भवन  छज्जों को पत्थर की जगह काष्ट के छज्जे बनाना व  उन्हें बिठाना
भवन व सीढ़ियों में पटाळ बिछाना
छज्जों व छत के नीचे काष्ठ दास (टोढ़ी ) या पाषाण दास निर्माण व बिठाना
अन्य कई बढ़ई के कार्य जैसे  पहली मंजिल से ढैपर हेतु लकड़ी की सीढ़ियां 

३- भवनों पर धातु कार्य जोड़ना
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४ - लिपाई पुताई
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कच्चे बने भवन पर मिट्टी का पलस्तर लगाना

पलस्तर पर काली   या  लाल , -सफेद (कमेड़ा ) मिट्टी  को गोबर में मिलाकर पुताई करना
केवल गोबर से ही पुताई करना
समयांतर  बाद घर में या भवन कमरों में लिपाई 

Copyright@ Bhishma Kukreti 20120
Himalayan Folk Arts for  House Building; Garhwali  Folk Arts for  House Building, Uttarakhand  Folk Arts for  House Building; ढांगू , उदयपुर, अजमेर लंगूर , शीला  पट्टियों में भवन  निर्माण हेतु लोक कला व शिल्प


Bhishma Kukreti

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New Disputes from Saklani family Sides

Disputes between Sudarshan Shah and Saklani Family -8
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 116
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 116
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1345 

  By:   Bhishma Kukreti
(History Student)
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  Saklani family members as Kashiram and Govind Singh Bisht types of citizens were taking advantageous from Sudarshan Shah by old order . In 1829, Kashiram Saklani died. Kashiram did not have any son. Kashiram declared Devidatta (son of his elder brother Nandaram) as his adopted son (Dharmaputra) and heir. When Devidatta offered his right on Saklani Jagir region the disputes intensified. The tax collection was kept on Kurki management (1). Nandram or father of Devidatta was Tahsildar of Dehradun too. British officials handed over management charge of Saklani Jagir to Nandaram. Nandram enhanced the disputes instead of pacifying the dispute. 
 At the end the Delhi resident (Company regional   Office) passed the order on 3rd August 1830 that Hariram and Devidatta would be Muafidar (non-paying land ta ) of Saklani Jagir.
 By getting some help from British officials as Frazer etc., Kahsiram and Devidatta started posing the Kings themselves. Kashiram and Devidatta increased tax on the citizens. On 31st December 1828 (1) Governor General placed an order that the Assistant Superintendent of Dehradun could send commissioner to the region for checking the reality and could take decision there and there. The act Regulation 10 of1817 was changed into 1828(1) . By new Regulation the Muafidar Jagirdar would be under Kingdom (2).
There had been plenty disputes between the King and Saklani family from 1816-1838


References –
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page103
2-Raturi H.K, Garhwal Ka Itihas page 462, 463
2- English pre-mutiny records Kumaon, Pau .Pe series 1Garhwal raj , Letter of Co secretary to trail 31st July 1815
The above is available on Internet archive .org/stream/handbooktoenglisoodewauoft/handbooktoenglisdewauoft._djvu.txt
3- English pre-mutiny records Kumaon. Pau .Pe series 1Garhwal raj pages 460-462 were kept in Archive Records of Tehri Kingdom at Tehri
4- English pre-mutiny records Kumaon, Pau . Pe series 1, Garhwal Raj an Archives of Record room of Tehri Kingdom register no 4 page 170
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

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Sight (Vision Power ) Sensation mentioned in plants Mahabharata

(Plant Consciousness explained in Mahabharata)
Plant Science/Botany in Mahabharata – 15
Botany in Epic Age of India – 21
 BOTANY History of Indian Subcontinent –41
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By: Bhishma Kukreti M.Sc.
{(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)}
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 Mahabharata also speaks about the seeing capacity or vision power in plants. Mahabharata discusses about tree can see in following Shloka-
Valli Vestyate  Vriksham Sarvatashchaiv gacchati
Napyadrishteshcha margoasti tasmata pshyanti padpa: (Mahabharata Shanti Parva 184.13 )
The translation of above Shloka is as follows –
Sage Bhrigu further states that “The creepers of the tree further move and envelop at all around .This must be that plant can see as thing cannot move without seeing power.”
 The Mahabharata creators proved that the movement in plants (creeper movements) is because of visual sensation  among plants .
References
Mahabharata book twelve (translated by Alexander Wynne ), 2017  New York University Press 
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019    
HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

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 नैल , मल्ला ढांगू की लोक कलाएं व लोक कलाकार

ढांगू  गढ़वाल संदर्भ में हिमालय  की  लोक कलाएं व भूले बिसरे कलाकार श्रृंखला  -  18
(चूँकि आलेख अन्य पुरुष में है तो श्रीमती , श्री व जी शब्द नहीं जोड़े गए है )
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संकलन - भीष्म कुकरेती

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नैल पूर्वी मल्ला ढांगू का जाना माना नाम है।  जब भी  बात की जाती है तो नैल रैंस नाम साथ साथ एते हैं और आज भी दोनो गाँवों की ग्राम सभा एक ही है।  नैल मुख्यतया बिंजौलाओं का गाँव है।  कहा जाता है कि बिंजोली (लैंसडाउन तहसील ) से दो भाई बिंजोला 10 साखी पहले (याने 200 वर्ष पहले करीब ) नैल में बसे थे।  आस पास के ठाकुर /राजपूतों ने पंडिताई व वैद्यगिरि हेतु बिंजालाओं को  यहाँ बसाया था।  बिंजोलाओं की विशेषता है कि बिंजोलाओं के पंडित बिंजोला ही होते हैं।  प्राचीन काल याने 1960 तक बिंजोला जसपुर के बहुगुणाओं से  कर्मकांड पंडिताई करवाते थे किंतु अमाल्डू के उनियालों से नहीं।  नैल रैंस  से बिंजोला जाति के लोग अन्य गाँवों जैसे पाली ,  हड्यथ , क्वाटा , शीला गाँवों में बसे। 
 नैल के निकटवर्ती गाँव हैं -कख्वन , परसुली , कलसी कुठार , मळ दबड़ा हैं व नैल की सीमा कड़ती से भी मिलती है।  कहा जा सकता है कि नैल रैंस  ढांगू डबरालस्यूं की सीमा पर है।
नैल (मल्ला ढांगू ) में भी लगभग सभी लोक कलाएं मिलती हैं जो ढांगू के अन्य गाँवों में मिलती हैं। 
कुछ लोक कलाएं व लोक कलाकारों  की सूचना निम्न प्रकार से मिली हैं  -
टाट पल्ल , निवार, ब्वान /झाड़ू  आदि निर्माण - चूंकि नैल एक कृषि प्रधान गाँव रहा है तो यहाँ के प्रत्येक परिवार टाट,  पल्ल , निसुड़ , निवार (स्योळ से रस्सी आदि ) , म्वाळ , मुणुक (छाता का विकल्प ) , टोकरियां , पगार चिणायी , आदि स्वयं करते थे।
लोहार - परसुली के सतुर परिवार
ओड(मकान निर्माण )  -कख्वन गाँव के सगुर , आनंदी परिवार
सुनार - स्वर्णकारिता हेतु जसपुर व पाली गाँव पर निर्भर
बढ़ई - कख्वन के जगबीर सिंह
टमटागिरी (गैर लौह धातु कला ) - जब तक पीतल , कांसा , ताम्बे के बर्तन मुरादाबाद /नजीबाबाद से  उपलब्ध न थे तब तक गैर लौह धातु बर्तन निर्माण हेतु जसपुर पर निर्भरता ।  घांडी , हुक्का हेतु 1970 तक जसपुर पर निर्भर व जसपुर मल्ला  ढांगू के गैणू राम प्रसिद्ध घांडी , हुक्का निर्माता थे। 
जागरी - राम प्रसाद बिंजोला
तांत्रिक - छोटे कार्य हेतु राम प्रसाद बिंजोला किन्तु बड़े कर्मकांड हेतु नैरुळ पर निर्भर
हंत्या जागरी - कख्वन के कुशला
औजी /ढोल बादक - परसुली के बच्ची दास , श्याम दास परिवार
बादी - बिजनी तल्ला ढांगू  के तूंगी बादी
डळया गुरु - रणेथ के परमा  नाथ परिवार
पंडित - रैंस के मायाराम बिंजोला व नैल के राम प्रसाद बिंजोला
मकान छत पत्थर (सिलेटी पत्थर ) खान व कलाकार - कुठार में व पत्थर निकासी , कटाई कलाकार - कुठार के ही कुतुर सिंह , प्रल्हाद सिंह।
नैल में कभी 7 तिबारियां थीं अब लगभग उजड़ ही गयीं हैं आनंद मणि  , गिरिजा दत्त , गौरी दत्त , राम प्रसाद बिंजोला की तिबारी प्रसिद्ध तिबारी थीं
मंदिर - कहा जाता है कि नैल में बिंजोलाओं से बसने से पहले ही नागराजा मंदिर था जो आम मकानों जैसे चिणा गया था याने छोटा किंतु पहाड़ी मकान जैसे।  अब परिवर्तन आ गया है।

सूचना  आभार - बेळमा नंद बिंजोला ,
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
Folk Arts of Dhangu Garhwal ,Folk  Artisans of Dhangu Garhwal ;   ढांगू गढ़वाल की लोक कलायें , ढांगू गढ़वाल के लोक कलाकार 


Bhishma Kukreti

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Revolt in Saklana Jagir

Disputes between Sudarshan Shah and Saklani Family -9
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 117
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 117
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1346 

  By:  Bhishma Kukreti
(History Student)
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  Due to suppressive acts and increment in taxes on Sakalana Subjects by Saklani Muafidar , Kamin, Sayana of Saklani  Jagir  and a few people the supporters of king Sudarshan Shah decided to take the matter to Major Young (2) . The people were with chilam, sattu , Jhaba or Kandi on their back and a stick on hand reached in a group to Political Agent Office in Dehradun.
 On 9th April 1835, Political Agent Major Young wrote a letter to Metcalf (3) stating “  a group of around 300 people of Suganiana (Saklana ) entered into Court on second week of April 1835 “
  The group handed over a letter stating as follows-
“Muafidar (Saklani Jagirdar) takes so many taxes from us. Within short period, the Muafidar increased taxes that we are unable for paying all those taxes. We had to come before higher officials for taking our matter”
 Major Young write furrier (3)- “ there are 32 hill villages under Saklana talluka and there are 292 families those pay taxes. The total revenue is   Rs. 730. Muafidar takes more tax as tin 1835 the additional tax amount was Rs. 1300. That is the reason that those people came to my office”
 Major Young informed to Metcalf the agent of Governor General.  Major Young also wrote letter to Muafidar and asked them to manage Jagir properly. (1)
 After getting reply from Metcalf, Major Young wrote again to Munafidar (Saklani) Ray Hariram and Ray Devidatta. By that time,  British government awarded both the Saklanis as Roy due to loyalty to East India  Company  . Major wrote again “the  Government (British official) also agree that the Jagirdar (Muafidar) should look after people and it was in benefits of Muafidar.  Please look into  the matter seriously and I did inform to the subjects athat you will satisfy them and informed that in future this office will not hear their complains” (1)




References –
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page104
2-Raturi H.K, Garhwal Ka Itihas page 462,
3- Letter to Metcalf by Major Young on 9th April 1835 , English pre- Mutiny Record, Pau, le. Series, 3, , 1825-1835, Vol. 48

Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

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Environment and Plant Protection Concept in Mahabharata

(Plant Consciousness explained in Mahabharata)
Plant Science/Botany in Mahabharata – 16
Botany in Epic Age of India – 22
 BOTANY History of Indian Subcontinent –42
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By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)}
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  Neel Mani (1) analysed and offered the references in Mahabharata those Shlokas discusses about human beings perceived the plants as forefathers and take blessing of plants and trees .The human beings should plant the trees, should raise plants as children
Ateetenagte chobhe pitrivansham cha Bharta I
Taryedavriksharopi cha tasmad vrikshanpraropyetII
Tasmatdage vrikhsa vai ropya shreyorthina sada I
Putravatparipalyashcha putraste dharmta smrita: II
(Mahabharata, Anushahan Parva 99.26.31)
   Mahabharata preaches about taking care of environment for the benefits of human beings and other living beings. In following Shloka , Mahabharata states that by raising and protecting the plants /tress the human being gets fame in this earth (Ihlok) ; )by plant raising /protection human being ) gets respect in Pitrilok (the forefather world ) and  gets  eternity in Devlok (Deity world ).
   Labhate nam loke cha pitribhishcha mahiyate I
    Devlokgatasyapi nam tasya na nashyati II
(Mahabharata, Anushashan Parva 99.25)
 Mahabharata creators (or writings in Mahabharata) had clearer idea than prior writing as Writings in Vedas about plant protection or environment. Mahabharata many times, cautions for plant protection .  It is said in following Shloka of Mahabharata that human beings should not act wrong even against to leaves of those plants/ trees  give shadow –
Yasyasya Chardasya vrikshasya Sheetchchayam samashrayet I
Na tasya Parna druhyeta  poorvvritamanusmaran
(Mahabharata Adiparva ,146, 95) -
References
1-Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 316-319

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HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

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मित्रग्राम के कृपा राम जखमोला की निमदारी में काष्ठ कला

मित्रग्राम ढांगू की  लोक कलाएं - 4
ढांगू गढ़वाल , हिमालय की तिबारियों /निमदारियों पर अंकन कला -12 
ढांगू  गढ़वाल संदर्भ में हिमालय  की  लोक कलाएं व भूले बिसरे कलाकार श्रृंखला  -  19
  Traditional House Wood Carving Art (Tibari, Nimdari) of Uttarakhand , Himalaya -19   
(चूँकि आलेख अन्य पुरुष में है तो श्रीमती , श्री व जी शब्द नहीं जोड़े गए है ) -
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संकलन - भीष्म कुकरेती

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 पिछले अध्यायों में मल्ला ढांगू  के  मित्रग्राम गाँव की लोक कलाएं , नारायण दत्त जखमोला की तिबारी , शेखरा नंद जखमोला की निमदारी का वर्णन हो चुका  है।  निमदारी  का प्रचलन 1950 के पश्चात् ही आया है।  निमदारी में व तिबारी में मुख्य अंतर् है कि तिबारी में पहली मंजिल के बरामदे के द्वार में काष्ठ कला मुखर कर आती है किन्तु निमदारी में पहली मंजिल के सभी कमरों के आगे भाग में लकड़ी के स्तंभ व जंगल होते हैं (अधिक्तर सामने ) .
 कृपा राम जखमोला (मथि ख्वाळ ) की निमदारी भी आम मकान जैसे ही है याने एक मंजिला मकान की छत पर उंधार की ओर सिलेटी पत्थर लगे होते हैं।  पत्थरीली छत का अगला भाग लकड़ी की प्लेटों /पटलाओं पर टिके  होते हैं व यह पटले लकड़ी के दास पर टिके होते हैं ।  पहली मंजिल पर सामने छज्जा पत्थर का या लकड़ी का होता है व लकड़ी या पत्थर के दासों  (टोड़ी ) पर टिके होते हैं। आज स्व कृपाराम जखमोला की निमदारी  को स्व रूप चंद्र जखमोला (पुत्र कृपाराम ) की निमदारी कहा जाता है। 
    कृपाराम के मकान पर  तल मंजिल में तीन कमरे व ऊपर पहली मंजिल पर दो बरामदे लग रहे हैं।  पहली मंजिल पर सामने की ओर काष्ट छज्जा हैं।  छज्जा मिटटी पत्थर के दो स्तम्भों व दासों पर  टिके   है।  दोनों मिट्टी पत्थर के स्तम्भ मकान के दोनों किनारों पर हैं।     इन स्तम्भों के ऊपर आयताकार लम्बी कड़ी है और इस कड़ी के नीचे काष्ठ दास  दिख रहे हैं।  इस कड़ी से आठ  स्तम्भ वर्टिकली ऊपर जाते हैं जो ऊपर छत के पटलाओं के आधार कड़ी से मिलते हैं।  छत के पटलों के नीचे भी भूमि के समानांतर कड़ी है व इस कड़ी से ही लकड़ी के संतभ मिलते है। 
ये काष्ठ स्तम्भ सीधे सपाट है व केवल ज्यामितीय कला दर्शन होते हैं कहीं भी परालरीतिक , मानवीय कला के दर्शन इन स्तम्भों या कड़ियों में मिलते हैं
तल मंजिल में तीन कमरों में से दो कमरों के द्वार सपाट कला युक्त हैं।  तीसरे कमरे के द्वार में ज्यामितीय कला मुखर कर आया है।  पहली मंजिल पर भी कमरों के द्वारों व खड़कियों में केवल ज्यामितीय कला मिलती है।
कृपाराम जखमोला की निमदारी में पहली मंजिल पर धातु की प्राकृतिक कला लिये हुआ जंगले  हैं। 
कहा जा सकता है कि कृपाराम जखमोला की निमदारी भी आम सामन्य निमदारी जैसे ही है जिसमे काष्ठ कला केवल ज्यामितीय कला दर्शित होती है और किसी भी प्रकार की प्राकृतिक अथवा मानवीय कला के दर्शन नहीं होते हैं जैसे मित्रग्राम में ही स्व शेखरानन्द की निमदारी है। 
   

सूचना व छायाचित्र आभार : आशीष जखमोला मित्रग्राम
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Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
Traditional House Wood Carving Art of, Dhangu, Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of  Malla Dhangu, Himalaya; House Wood Carving Art of  Bichhala Dhangu, Himalaya; House Wood Carving Art of  Talla Dhangu, Himalaya; House Wood Carving Art of  Dhangu, Garhwal, Himalaya; ढांगू गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

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Indiscipline in Saklana Jagir under Tehri Kingdom

Disputes between Sudarshan Shah and Saklani Family -10
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 118
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 118
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1347 

  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
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   The board of Directors of East India Company sent an order on 7th February 1838 (1) –
“Saklanis of Saklana Jagir are family oriented Jagirdar of Ex- Garhwal Kingdom. Saklani Jagirdar or Jagir is not under British rule but under Tehri Riyasat. It is perfect British officials not hearing complains of Saklanis. However, British officials should not stop people of Saklana taking complaints to Tehri King. Those Jagirdars can’t declare or behave as free Jagirdar. Those are under King (Tehri King). Whenever, Jagirdar do suppress the Jagir People, The King should stop such suppression.”
 Dabral informed (2) that the Political l Agent declared information among Saklani Jagir people that if people did not get justice from Jagirdar they were free to go to the King. However, whenever, the Chaprasi (peon) of King used to visit Saklana Jagir , the Saklanis used to insult that peon very badly.
  Referring the English pre Mutiny (3) , Dabral informed (1) that there was the Free tax was Rs.800 from people to Saklani Jagir . However, Muafidar Devidatta demanded tax for Rs. 1400 from the people. Citizens of Saklana decided to oppose those suppressive tax increments. Anandu, Ganeshu, Moti, Gotu, rwonku, Bulaku and others made groups and  collected one rupee , Ghee, Goat and curd  from each  village and met Their King and offered the above tribute to him. The group informed the king that they were unable for paying that much tax at all.
The Muafidar or Saklanis bent down against the demand by Saklana citizens and reduced that increased tax amount tax for Rs. 600 from Rs.700). When the King could not act properly, the citizens reached to Political agent at Dehradun.
  The rule 1817 regulation 10 was changed by 1838 regulation act 10. By the new rule (1838) , the Jagirdar had to obey the rule of Tehri  King. (2)   Slowly, slowly, Jagirdars realised benefits in obeying the new rule and accepted Their king’s supremacy

References
1-Printed Proceedings, no. 1899, English Pre Mutiny Records, Pau.Le.received series 2, vol. 2 1836-1840
2- Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page104-105
3- Saklani Appeal in English Pre Mutiny records
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Economic Botany in Mahabharata

(Benefits of Plan Kingdom explained in Mahabharata)
Plant Science/Botany in Mahabharata – 17
(Botany in Sanskrit Literature)
Botany in Epic Age of India – 23
 BOTANY History of Indian Subcontinent –43
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By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)-
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  Neel Muni analysed the Shlokas of Mahabharata those illustrate the benefits of plant kingdom (1).
 Mahabharata illustrates the following benefits from plant Kingdom
  Plants used for making the articles as fan from palm leaves (2); Ornaments from plants (3), Fuel wood from plants (4); Decoration from plants (5); Body make up through help of plants (6). Welcoming decorative articles by plants (7); Plants were used  in rituals (Puja) (9) ; plants used in making sport articles(10) .
Plants were used in making houses, beds, seats and flowers were used in making beverages (11). Mahabharata also illustrates the benefits of Khasa uses (12) and there is mention of cotton uses (13)
Mahabharata clearly show that people were using plant fibres and ghee etc. for making houses (14).
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 Utility utensils described in Mahabharata:
 Mahabharata mentions many times that people used plants/trees for making various useful utensils as Cups for yagna, big and small wooden spoons (Mani ibid ) .
  Mahabharata describes that people also used wood and flowers for funeral pyre s (as was used for Bhishma’s dead body) (Mahabharata Anushashan Parva 154.13)
Plants as Food mentioned in Mahabharata:
People and sages used fruits for food too as described in Mahabharata Anushashan Parva (53.17).
    Mahabharata Anushashan Parva (53.18) states that people uses various fruits as Ber ( Ziziphus mauritiana) , Ingud ( Balanities aegyptiaca) , Kashmarya ( beech wood) , Bhallataka  (Semecarpus anacardium) etc. for various  food uses .
Plants in Rituals of Shradha
 Mahabharata Anushashan Parva (88.3) states that people use Til (sesame) Brihi, Yava (Hordeum vulgare) , Urad (Vigna mungo) , etc for yagna .Havan of shradha.
In a figurative language, Mahabharata, Anushashan Parva 99.28 states that the plants offer prayers by their flowers and fruits to deities and offer shades to the guests. This stanza clearly speaks that Mahabharata mentioned various economic and ethno uses of plants.


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References
1-Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 318-319
2-Mahabharata Karna Parva, 91.68, Shalya Parva 9.20
3-Mahabharata, Anushashan Parva 151.19
4-Mahabharata, Virata Parva 9.18
5-Mahabharata, Vana Parva 284.1
6-Mahabharata, Shalya Parva 3.38
7-Mahabharata, Adi Parva 134.19
8-Mahabharata Virata Parva 9.13
9-Mahabharata Adi Parva 43, 24
10-Mahabharata Vana Parva 279.34
11-Mahabharata, Adi Parva 127.21
12-Mahabharata, Karna Parva 83.30
13-Mahabharata Adi Parva 13.17
14-Mahabharta , Vana Parva 20.41
The next chapter will discusses about medicinal plants and Ayurveda mentioned in Mahabharata


Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019
History of Botany in Sanskrit literature, Economic Botany in Indian great epics, Indian History of Botany from great Epics and    
HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

 

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