Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1122842 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
मसोगी  में जोगेश्वर प्रसाद व चैतराम डबराल की  की तिबारी में भवन काष्ठ कला

डबरालस्यूं  संदर्भ में गढ़वाल , हिमालय की भवन काष्ठ कष्ट कला -1
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन की तिबारी में  काष्ठ अंकन की लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  20
Traditional House Wood Carving Art (Ornaments ) in   Tibari of Masogi, Dabralsyun Uttarakhand , Himalaya -  20

-
 संकलन - भीष्म कुकरेती


मुख्यतया डबरालों का गाँव मसोगी डबरालस्यूं -उदयपुर पट्टी के सीमावर्ती गाँव है।  मसोगी के उत्तर पूर्व में कूंतणी व दक्षिण पश्चिम में हिंवल नदी है व पश्चिम में खमण (बगुड्या ) की सीमा भी है।
 मसोगी में लगभग वही सभी लोक कलाएं प्रचलित हैं जो डबरालस्यूं , ढांगू , उदयपुर , अजमेर पट्टियों में प्रचलित हैं। 
 मसोगी में तिबारी संदर्भ में अभी तक जोगेश्वर प्रसाद -चैतराम डबराल की तिबारी की सूचना मिली है।  तिबारी पहली मंजिल पर स्थापित है व दुभित्या कमरों (एक कमरा आगे व एक पीछे वाला प्रकार )  की तिबारी है।  मसोगी की यह तिबारी सामन्य किस्म की तिबारी में सुमार होती है।
  जोगेश्वर -चैतराम डबराल की इस तिबारी में चार स्तम्भ (columns  ) हैं , और चारों स्तंभ तीन खोली /द्वार /द्वार बनाते हैं।  दो काष्ठ स्तम्भ मकान के दीवार को कड़ी (शाफ़्ट ) से जोड़ते हैं। 
प्रत्येक स्तम्भ उप छज्जे के उप्पर एक चौकोर पाषाण आधार पर आधारित है।  पाषाण आधार पर स्तम्भ का घटनुमा या पथ्वड़  नुमा आधार है जिसपर कलाकृति (संभवतया उलटा कमलाकृति ) अंकित है।  फिर इस घट्नुमा आकृति के बाद सीधी कड़ी  ऊपर चलकर  स्तम्भ शीर्ष जो एक समांतर पट्टी है से जुड़ता है।  यह समानंतर पट्टी /कड़ी  छत के आधार जो काष्ठ दास पर टिके हैं से मिलते हैं।  कहीं भी चाप नहीं है  याने स्तंभ , स्तम्भ शीर्ष की पट्टी में ज्यामितीय  कला ही मिलती है।  कहीं भी प्राकृतिक या मानवीय कला के दर्शन नहीं होते हैं। 
    जोगेश्वर प्रसाद -चैतराम डबराल के मकान की एक विशेषता उजागर होता है कि तल मंजिल पर कमरे के बाहर द्वार /खोळी शीर्ष (मुण्डीर ) में पाषाण चाप दर्शनीय है।  आंतरिक चाप (intrados ) ट्यूडर (Tudor ) नुमा चाप है। ट्यूडर से बाहर आकृति सुडौल है। 
 कहा जा सकता हो कि  जोगेश्वर प्रसाद -चैतराम डबराल के मकान की तिबारी में कला केवल जायमितीय कला ही दर्शित होती है एक स्थान में प्राकृतिक कला दर्शनीय है।  मकान के तल मंजिल के एक कमरे  के द्वार  (खोली ) में  पाषाण चाप  (मेहराब ) बिलकुल अलग विशेषता लिए है। 
मकान लगभग 1925 के बाद का ही लगता है। 
अब यह जीर्ण शीर्ण तिबारी आखरी सांस ले रही है।  ऐसी तिबारियों को बचाना आवश्यक है किन्तु कौन बचाएगा ?
   -
सूचना , फोटो आभार  - हर्ष डबराल
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
Traditional House Wood Carving Art of Dabralsyun , Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of  la Dabralsyun , Uttarakhand ; House Wood Carving Art of  Masogi ,  Dabralsyun , Himalaya; House Wood Carving Art of   Dabralsyun , Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal, Himalaya; गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Conspiracies by Govind Singh Bisht of Ravain -1

History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 119
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 119
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1348 

  By:   Bhishma Kukreti
(History Student)
-
   Dabral explained (1) In 1825, British Government (Company) handed over Ravain Pargana to Sudarshan Shah. For satisfying the Ravain faunjdar Govind Singh Bisht, the King offered Barsari, Nandganv and other villages to him. Pradyumna Shah made Govind Shah as Ravain Faunjdar for rewarding him for his state services. Govind Singh Bisht and Shiv Datt were inhabitants of Shrinagar. Gorkha retained his position as that was in Garhwal Kingdom.       
         Sudarshan Shah appointed Govind Singh as Thanedar of Ravain. Thanedar of Ravain had same rights as of Tahsildar in British rule. Later on, Sudarshan Shah appointed Shiv Datt as assistant of Govind Singh (2). They both got friends and secretly for years , started increasing their wealth and power parallel to King (2).
 Encouraged by success of Kashiram, Govind Singh Bisht started rampaging acts too. Govind Singh by help of order of Pradyumna Shah and Gorkha rulers tried for getting free Jagir of Ravain. Govind Singh got collusion with Munshi Wakar Ali  an executive officer in Major Young Office..(1)
  Wakar Ali advised Govind Singh for having collusion with Subedar Jawan Singh in Sirmaur Battalion (1) .Major Young was Commander of Sirmaur Battalion and political agent for Their in Dehradun.   Major Young used to follow the advices of  Jawan Singh and Wakar Ali . Most probably, both the above persons assured Govind Singh that he will get free Riyasat by showing past state orders. (1)

  References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page106
2-English Pre Mutiny Kumaon Records, Pau.Le.received series 2, vol. 1, 1831-1836

Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Discussion on Medicinal Plants in Mahabharata

(Benefits of Plan Kingdom explained in Mahabharata)
Plant Science/Botany in Mahabharata – 18
(Botany in Sanskrit Literature) 
Botany in Epic Age of India – 24
 BOTANY History of Indian Subcontinent –44
-
By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)-
-
            Mahabharata is not about plant science nor is about medical science. Therefore, the uses of Ayurveda are least in Mahabharata. However, at many places, there is mention of medicinal plants and their importance in Mahabharata.
 Mani Neel illustrates one example of medicinal plants in Mahabharata (Karna Parva 172.9) wherein when King Sanwaran fell down on the field due to illness, his minister put the lotus extract water on king’s head and the king came to the senses.
 When Bhima had to eat poisonous Kheer (pudding) he ate it with herbal medicines (Mahabharata Karna Parva 128.25). In Anushashan Parva of Mahabharata (101.22) the narrator states that herbal medicines are of different kinds and properties-
Aushadhiyo Bahiveiryashcha bahurpashthaaiv cha .
 Muni explains  (1) about Mahabharata describing that donating the forest and hill  of medicinal plants and  fruits is far better than Yagya (Mahabharata Anushashan Parva 61.69).
There are mentions of many plants in Mahabharata (1) those were having medicinal value as Parijat etc. (Mahabharata Karna Parva 17.37).

-
References
1-Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 318
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019
History of Botany in Sanskrit literature, Economic Botany in Indian great epics, Indian History of Botany from great Epics and    
HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Mentions of Geographical places  in Sushruta Samhita: The Tourism Development Indicators

Indicators of Medical Tourism Development in Sushruta Samhita -6
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in Nagavansha Period (176-340 A.D.) -7
History of Medical Tourism, Health and Wellness Tourism in India, South Asia- 125 
(With Special mentions of History of Medicines in India)

 By: Bhishma Kukreti
(Medical Tourism Historian)
-
  In past, Historians never paid any attention on historical aspects of medical tourism. As such, the term medical tourism came in existence in last century only. Medical tourism is there from the time ma kind came in this earth.
  In Sushruta Samhita there is no mention of word, Chikitsa Paryatan (Medical tourism)  and even not Paryatan (tourism). Therefore, the medical tourism historians have to find the factors of each period those are responsible for indicating medical tourism development.
One of the important factors for indicating tourism is the description of geographies. Sushruta Samhita discusses various aspects of Indian geography that means there was tourism or people were touring and discussing the different geographical matter among them. People were also informing geographies to scholars as Sushruta or Sushruta type of scholars were visiting various places.
   Charaka Samhita deals about North West India only from geographical point of views (1). However, Sushruta Samhita discusses the matter of all India geography (1). The Chikitsa Sthan book of Sushruta Samhita (30.32) mentions the names of Kalinga in east  and Kashmir on north. The Chikitsa Sthan book of Sushruta Samhita (29/17) mentions name as Uuttar Kuru. Same way, the Chikitsa Sthan book of Sushruta Samhita 29/27-30 ) mentions that Sahyadri, Mahendra, Malayachal, Shriparvata, Devgiri and Sindhu River are in Himalaya.
    Commercial Tours in Sushruta Samhita period
After thorough analysis , Vidyalankar states (2)that There was well  connection/introduction  between South and North India thorough commerce and commerce was well developed at that time. That is there reason there is mentions of articles famous in particular place (2)
The mentions of geographical places in Sushruta Samhita indicate that there was well developed tourism (for commerce etc.) and tourism development means there would be medical facilities for tourists .
 
-
1-Vidyalankar Atrideva   , 1960 ka Vrihat Itihas, Hindi Sahitya Samiti, Banaras pages -190
2-Vidyalankar Atrideva   , 1960 ka Vrihat Itihas, Hindi Sahitya Samiti, Banaras pages -191
Copyright @ Bhishma Kukreti, //2020 bjkukreti@gmail.com
  History of Medical Tourism, health Tourism and Wellness Tourism and History of Medicines in India will be continued in next chapter –

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Citizen Harassment by Govind Singh and his Goons

Conspiracies by Govind Singh Bisht of Ravain -2
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 120 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 120 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1349 

  By:   Bhishma Kukreti
(History Student)
-
  Getting assurance by British officials, Govind Singh Bisht and Shiv Datta started living the life of king only from 1830.   Both started collecting more tax than decided from Kamin, Sayana, Padhan and land owners of Ravain region. If anybody used to oppose them they used to catch him on false charges, used catch and to sell their women and children   in Sabathu.  Govind Singh and Shiv Datta killed four men  those opposed them and spread fear among citizens. (2)
   When citizens could not bear the harassment by Govind Singh and Company,  they took their issues before Tehri King Sudarshan Shah (1)
 King Sudarshan shah also got information about oppressive acts by Govind Singh in Ravain from other sources too.(1)
   Dabral elaborates about citizen harassments by Govind Singh and company that Sudarshan Shah came to know that the goons of Govind Singh restarted looting Pilgrims coming from Badrinath to Ravain (1).
 The Goons of Govind Singh looted British officials too. British officials threatened the King for taking matter to British high authorities. The King compensated the amount from treasurer and requested officials to keep quite (2)
 When Govind Singh and Goons guessed that the King would take action s against them they decreased tax nominally .In the meantime, Govind Singh and Company. Govind Singh and his mean started inciting people against the King too. (2)
  References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page106
2-English Pre Mutiny Kumaon Records, Pau.Le. received series 2, vol. 1, 1831-1836

Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Types of Forests in Mahabharata

Plant Science/Botany in Mahabharata – 19
(Botany in Sanskrit Literature) 
Botany in Epic Age of India – 25
 BOTANY History of Indian Subcontinent –45
-
By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)-
-
    Mahabharata discusses many subjects of pure botany and applied botany (1). According to Muni, Mahabharata named the applied botany as vrikshayurveda or Bheshajyaurveda (1). Parashar Rishi the father of Veda Vyasa worked for Vrikshayurveda (1).
  In Vana Parva of Mahabharata, the narrator detailed various subjects of forestry of its time (2)
There is discussion of following types of forests in Mahabharata (2)–
Forest Name -------- ----Parva of Mahabharata - Shloka no
Mahavana or great forest -----Vana Parva, 279.27 and Adiparva 172.2
Nishkantakavana (no spikes) ----Adi, 264.14
Kadlivana (Banana Forest) -------Adi 2.178 and Vana 264.8
Nirjana Vana (Desolate Forest) ----Adi 182.7 and Vana 264.8
Nandan vana ,----------------------- Adi 2.157, Vana 264.8
Kamyak Vana -----------------------Vana 280.41
Dwait Vana ------------------------ Adi 2..157,  Vana 268.22
Khandava Vana --------------------- Adi 2.195, Vana 264.27
There are mentions of following forests too in Mahabharata – Shalvana , Kantakiti Vana , Dev Vana , Tapovana (2)

Mahabharata also illustrates the plants by geographical differences as plants of deserts (Mahabharata Karna Parva 87.69) and low plant density in snowy regions (Mahabharata Adi Parva 150.8) .
 The above discussions in various chapters suggest that though Mahabharata is not a Botany book but a Purana (history) book. However, in many places,   Mahabharata discusses the subjects of Botany and the illustrations of Mahabharata give us the knowledge of plants and plant science by people of Mahabharata creation time and Mahabharata editing and compiling period.   
-
References
1-Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 316
2- Neel Mani, February 2007, Pancham Veda Mahabharata me Padap Vichar, 2nd World Congress on Vedic Science page 319
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2019
History of Botany in Sanskrit literature, Economic Botany in Indian great epics, Indian History of Botany from great Epics and    
HISTORY of BOTANY in Indian Subcontinent will be continued in next chapter

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
रिख्यड (उदयपुर ) के पधानुं तिबारी और खोळी  में काष्ठ कला अंकन

   रिख्यड में तल मंजिल की खोळी में भव्य कला अंकन  नक्कासी 
रिख्यड  संदर्भ में उदयपुर गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों पर अंकन कला -
 उदयपुर संदर्भ में गढ़वाल हिमालय की तिबारियों में पारम्परिक काष्ठ अंकन कला -2 
  Traditional House wood Carving Art of Yamkeshwar , Udayapur Patti, , Garhwal, Himalaya   -2
-
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  21
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Udayapur Uttarakhand , Himalaya -  21

-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
 रिख्यड  उदयपुर पट्टी में यमकेश्वर ब्लॉक का मुख्य गाँव है और साथ ढांगू , डबरालस्यूं  वालों हेतु भी महत्वपूर्ण गाँव माना  जाता है।   रिख्यड  को प्राचीन काल में ऋषि अड्डा  भी कहा जाता था।  महाभारत में कनखल के निकटवर्ती स्थल भृगु श्रृंखल व निकटवर्ती स्थ्लों में ऋषियों के आश्रमों की चर्चा है तो लगता है तब    रिख्यड का स्तित्व  था।  वैसे भी   रिख्यड एक खस नाम है जो संकेत देता है महभारत रचना  कला (2500 साल पहले ) के समय इस स्थल का नामकरण अवश्य ही हो गया था। 
   रिख्यड  हिंवल नदी तट का गाँव है और हिंवल  होने से  गाँव  ढांगू  और डबराल स्यूं की सीमाओं से जुड़ा गाँव है ,  रिख्यड  के सीमाओं पर निकटवर्ती गाँवों में बणचुरि , सौर , ढांगळ  प्रमुख गाँव हैं।    रिख्यड में मुख्यतया  लखेड़ा जाति परिवार रहते थे। 
       रिख्यड  से अभी तक इस लेखक को पधानुं  तिबारी व एक तल मंजिल पर भव्य खोली की ही सूचना  मिल सकी है।
जैसे कि डबरालस्यूं , ढांगू , उदयपुर , अजमे व लंगूर का आम दस्तूर रहा है ,   रिख्यड के पधानुं तिबारी भी पहली मंजिल पर है व तिभित्या कूड़ के तल मजिल में आगे (front ) के दो कमरों के ऊपर बरामदा जैसा है और बरामदा बाहर की ओर कलयुक्त काष्ठ स्तंभों से घिरा है।   रिख्यड  के पधानुं तिबारी दो कमरों से बनी  एक सामन्य प्रकार की तिबारी है (Normal Type of Tibari ) .
तिबारी में चार स्तम्भ हैं जो पहली मंजिल पर छज्जे (balcony ) हैं और स्तम्भ आधार उप छज्जे पर टिके हैं।  किनारे के दो स्तम्भ दीवार से एक काष्ठ कड़ी के सहारे  जुड़े हैं।  सभी स्तम्भों पर कला अंकन ज्यामितीय ही दिख रही है व तिबारी  में  कोइ मेहराब (arch ) नहीं है। चार स्तम्भ तीन खोली /द्वार / मोरी बनाते हैं।  स्तम्भ के सभी शीर्ष ऊपर छत के नीचे की एक पट्टी से जुड़ जाते हैं।  स्तम्भों के ऊपर शीर्ष पट्टी में भी अभी कोई विशेष कला अंकन के छाप तो नहीं दिखाई दिए हैं।  किन्तु अनुभव से कहा जा सकता है कि स्तम्भों व स्तम्भ शीर्ष में भू समानंतर पट्टी में ज्यामितीय कला अंकन ही है।  भवन के तल मंजिल व पहली मंजिल के सभी कमरों के द्वारों पर भी ज्यामितीय नक्कासी के दर्शन होते हैं।  भवन में काष्ठ पर प्राकृतिक , या मानवीय कला के दर्शन नहीं होते हैं।
   - रिख्यड में तल मंजिल में खोली पर  भव्य  काष्ठ कला अंकन -
 रिख्यड के प्रशांत लखेड़ा पधानुं ख्वाळ के हैं व उन्होंने तल मंजिल पर एक भव्य खोळी  की सूचना दी है।  तल मंजिल पर खोळी का अर्थ  है तल मंजिल से पहले मजिल तक जाने का अंदर से रास्ते  का द्वार। इस द्वार को अधिकतर खोळी  कहा जाता है।  बोली में क्षेत्रीय भेद हो सकते हैं  .
    रिख्यड की इस भव्य खोळी में द्वार से सीढ़ियां खुलती हैं।  द्वार पर दोनों किनारे काष्ठ स्तम्भ हैं व पत्थर की दीवार  से जुड़े हैं।  देहरी भी पाषाण की हैं व देहरी के बगल  में ऊँची चौकी (बैठवाक ) भी हैं याने कुल दो पशन की चौकियां हैं। द्वार के चारों  काष्ठ स्तम्भ ऊपर छज्जे के नीचे की काष्ठ पट्टी से मिलती हैं व स्तम्भ के शीर्ष पर भू समांतर कड़ी पर कुछ  प्राकृतिक (फूल ) कला के दर्शन होते हैं। 
 इस खोळी  की विशेषता है कि पाषाण दीवार पर छत के निकट विशेष काष्ठ कला दर्शन होते हैं।  दोनों दीवारों के मध्य भाग से स्तम्भों के समांतर  (bracket on Stone  Wall ) ही दो दो काष्ठ आकृति निकलकर छज्जे की पट्टी से मिलते हैं याने इस तरह चार आकृतियां हैं। प्रत्येक आकृति bracket पर कमल फूल व घट (पथ्वड़ आकृति ) आकृति साफ़ दिखती हैं, बीच में गुटके भी हैं ।  वास्तव में ये चार आकृतियां वैसी ही हैं जैसे अन्य गाँवों की तिबारियों के स्तम्भ पर नक्कासी है याने यह आकृति दूसरी तिबारियों के  मिनिएचर स्तम्भ दीखते हैं ।  छज्जे के काष्ठ पट्टी से शंकुनुमा काष्ठ आकृतियाँ ऊपर से नीचे की और लटकी हैं।  छज्जे की पट्टी से ही नीचे शगुन हेतु कुछ आकृति भी लटकती हैं
निष्कर्ष में कहा जा सकता है कि पधानुं  तिबारी सामन्य प्रकार की कलायुक्त (केवल ज्यामितीय ) तिबारी है किन्तु तल मंजिल पर खोळी में भव्य कला (ज्यामितीय , प्राकृतिक व प्रतीकात्मक  ) अंकन हुआ है हाँ मानवीय या पशु पक्षी अंकन नहीं दिखा है । 

सूचना व फोटो आभार - प्रशांत लखेड़ा (  रिख्यड)
-
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020 ,
Traditional House Wood Carving Art of, Udayapur  , Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of  Malla Udayapur , Himalaya; House Wood Carving Art of  Udayapur, Himalaya; House Wood Carving Art of  Talla Udayapur, Himalaya; House Wood Carving Art of  Udayapur, Garhwal, Himalaya; उदयपुर  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Complaints against King by Govind Singh and Gang

C
onspiracies by Govind Singh Bisht of Ravain -3
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 121 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 121 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1350   

  By:   Bhishma Kukreti
(History Student)
-
  Dabral informs that Govind Singh Bisht , Shiv Datta and a few personalities from Ravain sent a complaint letter or request letter to Major Young  the political agent on  17 Novemeb2r 1832 accusing the king. (1) .
The wordings of such complaint letter was as follows (2)-
  “  In Gorkha Rule, the tax revenue for Ravain Pargana ( Region ) was fixed  for Kaccha Rupees seven –eight annually. When in 1811, Gorkha officials increased the planned tax revenue for Rs. 12000 annually, the Kamin Jamindar opposed ver badly the increased revenue and Gorkha regime kept the planned tax for 8000 only.
  In 1815, British regime kept the tax for Ravain for Rs. 8000 annually only. When the rule came under the Their King, the king increased the tx from 8000 annually to 10000and also increased an miscellaneous   amount for Rs.1000 annually. The King had been collecting eleven thousands annually from Ravain region (2) for last eight years
In 1832, the King increased the tax amount up to for 12300 annually.  The King assured on that tome that there would no increase in further tax .However, he increased other taxes again the total tax amount reached  for Rs 14000 annually. (2)
The king collected Tooli –Patha tax for Rs. 300, He proposed  taxes as  Hadkar (tax at funeral) and Mundkar (birth tax)  The Kingdom people harassed those were unable for paying axes and such people are taking shelter under British regime (in Dehradun etc). Now, the King is auctioning the properties of such people”

References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page107-108
2-English Pre Mutiny Kumaon Records,  Pau.Le. Received series 2, vol. 1, 1831-1836
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
History of Their Garhwal to be continued in next chapter …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Major Young Suggesting land Settlement in Ravain

Conspiracies by Govind Singh Bisht of Ravain -4
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 122 
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 122 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1351
   
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)

-
 Major Young was a political agent for Tehri Kingdom too. His major assistants as Wakir Ali and Jawan Singh were supporters of Govind Singh, Shiva Datt and their gangs.
   Govind Singh , Shiva Data and other supporters of Govind Singh had been writing complains about Sudarshan Shah about increase in taxes to major Young. Getting  advice from Wakir Ali and Jawan Singh , Major Young wrote a letter to the agent of Governor General- Metcalf on 14th June 1833 (2) .
  Major Young explained in his letter that since King Sudarshan Shah was charging higher than require tax to his Ravain subject, it was essential that there was land settlement in Ravain.
 Major Young stated that Govind Singh Bisht is very strong Jagirdar and is stern opponent of King Sudarshan Shah. If the British Administration would not be a helping hand to the King, the king did not have gut for commanding or controlling Govind Singh and Gang. British handed over Ravain to the King were right decision because of nitrous acts by Govind Singh and company. Major Young suggested that if East India Company was thinking to take Ravain under direct British control, the authority should not keep Govind Singh as the Ravain Tahsildar. (1)
    Major Young had been suggesting for land settlemt in Ravain for many times. (2). Dabral states that major young wrote a letter on 2nd August 1833 to McNorton the secretary of Agra region of east India Company for compelling east India Company for agreeing land settlement in Ravain region (1) . His opinion was that British should fix the tax amount for Ravain. Major Young clearly accuse Sudarshan Shah that British should protect Ravain Citizens from repressions by king Sudarshan Shah (2) . Major suggested higher authorities for curtailing down the rights of the King for restoring the rights of Ravin citizens.
More details of conspiracies by Govind Singh in next chapters …
References
1-Dabral, Shiv Prasad, (2009, Their Garhwal Rajya ka Itihas Uttarakhand ka Itihas part 1, (2nd edition) Veer Gatha Press, Garhwal India, page 108 -109
2- Saxena. B.P. Historical Papers relating to Kumaon (1809-42) Allahabad( 1956) P 226-228
Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
History of Their Garhwal to be continued in next chapter …

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1

जसपुर (ढांगू ) गढ़वाल में सौकारुं की काष्ठ तिबारी में भवन काष्ठ कला अंकन

ढांगू, गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों पर अंकन कला -13
  Traditional House wood Carving Art of Dhangu , Garhwal, Uttarakhand Himalaya   13
-
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  - 22
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Uttarakhand , Himalaya -  22
   
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती

-
  जसपुर ढांगू पट्टी , द्वारीखाल ब्लॉक का पुराने गाँवों में से एक गाँव है।  कहा जाता है कि जसपुर 14 वीं सदी में कुकरेतीयों ने बसाया था या इस काल में कुकरेती बसे थे।  गढ़वाल में सभी कुकरेती गाँवों में कुकरेती जसपुर से ही गए हैं।  जसपुर के पूर्व में बड़ेथ , दक्षिण में ग्वील , पश्चिम उत्तर में सौड़ , छतिंड व पश्चिम में बाड्यों, रणेथ ,  ठंठोली आदि गाँव हैं।  सदियों से जसपुर शिल्पकारों के लिए प्रसद्ध रहा है।  आज भी 300 की जनसंख्या में 250 जनसंख्या शिल्पकारों की जनसंख्या है।
  जसपुर में शिल्पकार कुकरेती , जखमोला व बहुगुणा  जाति के परिवार रहते हैं। 
    भूतकाल में बहुगुणाओं ,  दयानन्द कुकरेती 'तहसीलदार' की तिबारी व  घना नंद कुकरेती निंदारी व जखमोला  में सौकार परिवार की तिबारी थीं।  दो जखमोलाओं की ही डंड्यळ नुमा तीन पाषाण तिबारियां थीं अब एक भी तिबारी नहीं बचीं हैं.
   सन 2012 तक सौकारों की तिबारी विद्यमान थीं।  जब यह तिबारी बनी थी तो इस तिबारी के दो साझा  मालिक थे स्व गोविन्द राम जखमोला के पिता व स्व रेवत राम व स्व मलुकराम जखमोला के पिता (दोनों  भाई थे ) . इस परिवार के सौकार  (धनी )  बनने के पीछे भी एक लोक कथा प्रचलित है।  कहते हैं कि गोविंदराम , रेवत राम व   मलुकराम जखमोला के दादा जी झंगोरा की दायीं ले रहे थे और बथौं लगा रहे थे।  जैसे कि आज भी रिवाज  है जो सूप से बथौं लगाए वह व्यक्ति जब तक बथौं कार्य समाप्त न हो जगह नहीं बदल सकता है।  तो वे जखमोला झंगोरा की बथौं  लगाते लगाते झंगोरा में डूब गए याने इतना झंगोरा हुआ था कि इन्हे सौकार की पदवी मिल गयी।
    सौकारों की तिबारी भी आम तिबारियों की तरह दुभित्या  मकान में है (एक कमरा आगे व एक कमरा अंदर ) .पहली मंजिल पर बाहर के  दो कमरों के मध्य दिवार नहीं थी  व बरामदा है जिसके द्वारों पर काष्ठ कला अंकित थी ।  ढांगू की  अन्य आम तिबारियों जैसे ही  चार स्तम्भों व तीन मोरियाँ , द्वारों या खिड़की थीं । 
  किनारे के स्तम्भ दीवार से लकड़ी की कड़ी द्वारा जुड़ी थीं और इस कड़ी या शाफ़्ट पर प्राकृतिक या लहरनुमा कला अंकन था।  सभी चार  स्तम्भ उप छज्जे के ऊपर पत्थर आधार पर टिके थे।  प्रत्येक स्तम्भ का आधार या कुम्भी  /पथ्वड़ नुमा आकृति वास्तव में उलटा कमल दल की आकृति का था ,  जहां से कमल दल (petals ) शुरू होते थे वहां एक गुटका नुमा (wooden plate या इनघौंट  ) थी ।  फिर  इस गुटके से स्तम्भ कुछ कम गोलाई  की  आकृति लेते हुए ऊपर छत की काष्ठ पट्टी  (भू समांतर ) से मिल जाते हैं।  इस तिबारी में मंडल नुमा (arch )  या मेहराब नहीं थी। तिबारी के  द्वार /मोरी चौकोर थीं।  स्तम्भ पर बेल बूटे याने प्रकृति आधारित कला अंकित थी। 
   कहा जा सकता है कि  जसपुर के सौकारों की तिबारी में प्रकृति , व ज्यामितीय कला अंकन था और मानवीय (figurative , पशु , पक्षी , मनुष्य ) आकृति अंकन नहीं था।  अपने समय में तिबारी की शान थी।   
मेहराब व ब्रैकेट न होने से साफ़ है कि इस तिबारी के निर्माण कलाकार  स्थानीय ही रहे होंगे (शायद सौड़ के ) . तिबारी का निर्माण  काल 1924 के बाद का ही होगा। 

सूचना व फोटो आभार :  रुप चंद जखमोला व खुशहाल  मणि  जखमोला

-
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
Traditional House Wood Carving Art of  Jaspur , Dhangu, Garhwal, Himalaya; Traditional House Wood Carving Art of Jaspur ,  Malla Dhangu, Garhwal , Himalaya; House Wood Carving Art of  Bichhala Dhangu, Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Talla Dhangu, Garhwal Himalaya; House Wood Carving Art of  Dhangu, Garhwal, Himalaya; जसपुर , ढांगू गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , जसपुर ढांगू , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , जसपुर , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला


 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22