Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1122251 times)

Bhishma Kukreti

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Forest Classification in Arthashastra

Plant Science aspects in Kautilya’s Arthashastra -2
Botany History in Maurya Period -3
BOTANY History of Indian Subcontinent –56
By: Bhishma Kukreti[/b]
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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 Arthashastra means the acquisitions and protection of earth. In the In book 15 Tantrayuktih of Arthashastra, there is description of forests and forest management. Forests are important for human kind from the age of human took birth. Therefore, Kautilya emphasized that protection of forests is key job of the King.
  In II chapter ‘bhumichhidravidhana’ of book ‘adhyakshaprcara’, Kautilya or Vishnugupta classified forests as per utility or asked the King for  preserving the forests into following main categories  –
Pasuvana (forests for domestic animals)
Mrigvana (for hunting or entertainment)
Dravyavana (as modern National Park )
Hastivana (free for elephant dwelling)
Brahmaaranya for Brahmins
Somaranya for Brahmins
Tapovana for hermits 

 Kautilya emphasized on construction of forests for furniture trees, rope floras, bamboos, leave offering plants, flowers and fruits offering plants and medicinal plants.

Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2020 
History of Botany in Indian subcontinent will be continued in next Chapter

Bhishma Kukreti

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Difference between Strong and Weak CEOs

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series -24
(Quick Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers)

By: Bhishma Kukreti
(Sales and Marketing Consultant)
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  दैवे पुरुषकारे च खलु सर्वं प्रतिष्ठिम् I
पूर्वजन्मकृतं कर्मेहार्जितं तद् द्विधा कृतम् II Shukraneeti 1:49 II
बल्वत्प्रतिकारि स्याद् दुर्लभ्स्य सदैव हि I
सबलाबलयोर्ज्ञानं फल्प्रापत्याअन्यथा  नहि II Shukraneeti 1 : 50)
 There are two types of Action – Luck and Industriousness.  The result of past life acts (thinking and past actions)  is called Luck. While the present acts are called Industriousness. But the movement of this galaxy are above luck and industriousness.  The strong person is that that eradicate weakness from luck and insidiousness. Only fruits of action decided the strength and weaknesses . and there is no other way to determine the strength and weakness .

Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 
Guidelines for Chief Executive Officers; Guidelines for Managing Directors; Guidelines for Chief Operating officers (CEO); Guidelines for  General Mangers; Guidelines for Chief Financial Officers (CFO) ; Guidelines for Executive Directors ; Guidelines for ; Refreshing Guidelines for  CEO; Refreshing Guidelines for COO ; Refreshing Guidelines for CFO ; Refreshing Guidelines for  Managers; Refreshing Guidelines for  Executive Directors; Refreshing Guidelines for MD ; Refreshing Guidelines for Chairman ; Refreshing Guidelines for President

Bhishma Kukreti

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कुमार्था (उदयपुर ) में  भंडारी मुंडीत  की  तिबारी /निमदारी  में काष्ठ कला -2 

Tibari Wood Carving Art of Kumartha Village (Yamkeshwar Block) -2
 उदयपुर पट्टी संदर्भ में लैंसडाउन , दक्षिण गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों  पर काष्ठ अंकन कला -5
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   
-25
  उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  38
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -  38

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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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  वीरेंद्र असवाल ने कुमार्था (उदयपुर ) गाँव से कई तिबारी व निमदारियों की सूचना व फोटो प्रेषित किये हैं।  उन्हें शत शत धन्यवाद।  इसी क्रम में  भंडारी मुंडीत का एक ऐसे मकान की सूचना मिली है जिमसे एक भाग में केवल बिन तोरण चौखट तिबारी है तो  दूसरे  भाग में पहली मंजिल पर काष्ठ  जंगला  है। 
   जंगला सह , तिबारी  का विश्लेषण कुमार्था  की तिबारी भाग - 1 में  इंद्र सिंह भंडारी की तिबारी शीर्षक से हो चुका   है। 
       भंडारी मुंडीत  की  इस चौखट याने चार स्तम्भ किन्तु तोरण विहीन तिबारी की समानता साइकलवाड़ी  के दिनेश कंडवाल की तिबारी (लोक कला भाग 16 ) से की जा सकती है।
 कुमार्था  के भंडारी मुंडीत के इस  भाग  की विशेषता है कि पत्थर के छज्जे S  नुमा पाषाण  दासों (टोड़ी ) पर नहीं ठीके हैं अपितु चुका फ्लैट आयातकार पाषाण आकृति पर ठीके हैं।  मकान के बाकी छज्जे 'S'  नुमा पाषाण दासों पर टिके हैं।  तिबारी के चार स्तम्भ तीन चौकोर द्वार /मोरी /खोळी बनाते हैं। 
  स्तम्भों के ऊपर भी चौकोर स्लीपर /पट्टी हैं याने कोई तोरण या मेहराब/arch  नहीं है।  स्तम्भ शीर्ष  पट्टी के ऊपर छत के पट्टी मिलती है।  छत की पट्टी लकड़ी के दासों पर टिकी  है।
  तिबारी का प्रत्येक स्तम्भ  पत्थर के आधार पर टिका है।  आम तिबारियों जैसे इस तिबारी के स्तम्भ आधार गोल न होकर चौकोर हैं व स्तम्भ आधार में अधोगामी कमल दल न होकर साधारण वानस्पतिक कला से उत्कीर्णित हैं।   आधार से लेकर शीर्ष तक स्तम्भ/ सिंगाड़  में ना ही कोई विशेष अंकित कला के दर्शन होते हैं ना ही शीर्ष पट्टिका या मुंडीर पर कोई विशेष कला दृष्टिगोचर होती है। 
 कहा जा सकता है कि भंडारी मुंडीत की  यह तिबारी  कला दृष्टि से आम साधारण तिबारी की कोटि में ही गिनी जाएगी। 
 तिबारी के  आगे मकान के दूसरे छोर पर पहली मंजिल पर 12 स्तम्भों /खम्बों से अधिक का काष्ठ जंगला  है।  जंगला संरचना बताता है कि कभी यह जंगला भव्य रहा होगा।   

     

सूचना व फोटो आभार : वीरेंद्र असवाल
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
    Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udyapur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला     


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Peace and law and Order situation in Sudarshan Shah Period

General Characteristics of Sudarshan Shah Administration -10
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 137
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 1137   
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1369     
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)

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Initially, Thokdar as Govind Singh Bisht or Saklani type of personalities wanted to take advantage from weaker King Sudarshan Shah . They provoked people and even misguided British officials for their undue benefits. Sudarshan Shah had experienced adverse conditions in his exile period. Therefore Sudarshan Shah was aware for the importance of peace and smooth administration for getting sufficient revenues for the Kingdom. When Sudarshan Shah took charge Tehri was not having any assets of a Kingdom and when he died in 1859, there was palace, court, houses for court servants and Rs. Two lacs were in his personal account apart from jewellery etc. (2).   There was money with treasury and government bank too. The prosperity was possible due to his nature and keeping peace in the Kingdom (1).
  Due to his kind (majorly) nature, Sudarshan Shah could command over influential officials and elites inside and outside the Kingdoms.  Sudarshan Shah and his family members purposely married the daughters of Bisht families of Ravi. Those Bisht queens were called Khavas (Mistress or ‘Uppatni’ second grade wife) for King Families (1 and 3).   Sudarshan Shah appointed many officers from British or East Garhwal and those helped him for better administration.  Dabral referring folk saying states that Sudarshan Shah used to respect more to officials from British Garhwal than Tehri Garhwal (1).
 Slowly, the peace started coming back and the rebels were then calm down or were forced to calm down and due to peace in the kingdom, people started paying attention of agriculture and started paying tax in time .Paying tax in time by citizens increase the revinues of Tehri  Kingdom.
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References
1-Dabral, Shiv Prasad, , Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Part 2 , Veer Gatha Press, Garhwal India, (1999 ), page  141
2- Minya Prem Singh, Guldast E Tavrikh page 265 (Tehri Kingdom archives)
3- Minya Prem Singh, Guldast E Tavrikh page 351 (Tehri Kingdom archive)
 

1-Dabral, Shiv Prasad, , Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Part 2 , Veer Gatha Press, Garhwal India, (1999 ), page  119

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Peace and Law and Order and History of Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of Uttarkashi Garhwal; Peace and Law and Order and History of Ghansali, Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of Bhatwari ,  Uttarkashi Garhwal; Peace and Law and Order and History of Tehri, Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of Rajgarhi Uttarkashi Garhwal;  Peace and Law and Order and History of Narendranagar,  Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of Dunda ,  Uttarkashi Garhwal; Peace and Law and Order and History of Dhantoli, Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of Chinyalisaur Uttarkashi Garhwal; Peace and Law and Order and History of Pratapnagar , Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of  Mori, Uttarkashi Garhwal; Peace and Law and Order and History of Devprayaga, Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of  Puraula, Uttarkashi Garhwal; Peace and Law and Order and History of Jakhanikhal Tehri Garhwal; Peace and Law and Order and History of Gangotri- Jamnotri Uttarkashi Garhwal to be continued …


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Economic  Forest plants  mentioned in Kautilya’s Arthashastra

Plant Science aspects in Kautilya’s Arthashastra -3
Botany History in Maurya Period -4
BOTANY History of Indian Subcontinent –58
By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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  Kautilya was aware the importance of plants and animals and so value of forest.  In Shloka of 17th chapter of 2nd book of Arthashastra mentioned the names of plants (Kupya Varga)  those are identified as (As 2.17.4) –
Saka – teak
Tinisa (Delbergia ougeinesis)
Dhanvana
Madhuka (Bassia latifolia)
Tilaka (Berleria cristata)
Sala
Simsapa (Delbergia sissu)   
Arimeda (Fatid mimosa)
Rajdana (Mimosops kauki)
Sirisa (Memosa sirisha)
Khadira (Mimosa catechu)
Sarala (Pinus longifolia)
Tala (Palmyara)
Sarja
Ashwakarna (Vatica robesta)
Samavalka-A kind of white Khadira
Kusa
Amra (Mango)
Priyaka –yellow Sal
Dhama (Mimosa hexandra)
In Arthashastra 2.17.5, Kautilya mentioned various verities of Bamboo (venuvarga) –
Ujata
Cimiya
Capa
Venu vamsa
Satina kantaka
Bhallukadir
In Arthashastra 2.17.6, Kautilya mentioned following creeping plants (vallivarga) –
Veta –cane
Vasi -Justica gandurrussa
Syam lata
Naglata –betel
Etc.
In Arthashastra 2.17.8, Kautilya mentioned following fibrous plants (valkavarga) –
Malti (Jasminum grandiflorum)   
Durva /murva (panic grass)
Arka (Calotropis gigantia)
Sana (hemp or and Jute)
Gevdhuka (Coix barbata)
Atasi (Linum usitatis)
Munja (Saccharum munja)
Balbaja (Eleusine indica) and other plants
Leaves used for writing mentioned by Kautilya in Arthashastra 2.17.9 are follows
Tali (Coryphe taliera)
Tala (Palmyara)
Bhurja (birch)
  Kautilya mentioned the flowers plants those are used in making colour in Arthashastra 2.17,10 as follows –
Kimsuka (Bute frondosa)
Kusumbha (Carthamus tinctorius)
Kankuma (Crocus stivas)
Kautilya mentioned many medicinal plants (aushadhi varga)  in Arthashastra 2.17.11 (bulbs, tuber, fruits and roots etc.) 
 
References
The writer is in debt to Banerjee Manubendu from where the writer took help (1)
  1-Banerjee, M., Kautilya’s Arthashastra on Forestry , Sanskrit Vimrsha vol.6,c9 pp121 -132
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History of Botany in Indian subcontinent will be continued in next Chapter

Bhishma Kukreti

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  कुमार्था (उदयपुर ) में चंदन सिंह बिष्ट  के  भव्य जंगलेदार मकान में काष्ठ कला  दर्शन

कुमार्था   गाँव में भवन  (तिबारी , निमदारी ) काष्ठ कला -3 
   Traditional House wood Carving Art of  Tibari, Nimdari of  Kumartha Village  -3
उदयपुर संदर्भ में गढ़वाल  , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों  पर काष्ठ अंकन कला -  6
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya -6 
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  गढ़वाल , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  39
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -  39
 
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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   हिंवल  तटवर्ती कुमार्था गाँव  , कुमाठी   ग्राम पंचायत का हिस्सा है व गैंड , सिंधी , , जुकाळा , नेल के निकटवर्ती गाँव है। 
स्वतंत्रता उपरान्त लैंसडाउन तहसील अथवा दक्षिण गढ़वाल में पहली मंजिल में   काष्ठ जंगले  बाँधने  की संस्कृति का प्रचलन हुआ व तिबारी निर्माण में कमी आयी।  जंगला बाँधने का क्रम  सन 1970 तक बरकरार भी रहा।  धीरे धीरे  मैदानी शैली के   सीमेंट मकानों का प्रचलन शुरू हुआ जो अब अपनी ऊंचाई पर है। 
   कुमार्था (यमकेश्वर तहसील ) में भी    स्वतन्त्रता उपरान्त कुछ जंगलेदार मकानों का निर्माण हुआ जिनमे स्वतंत्रता सेनानी चंदन सिंह बिष्ट   का पहली मंजिल पर  जंगलेदार मकान कुमार्था की शान थी।  आज यह मकान जीर्ण -शीर्ण अवस्था में है किन्तु कभी बिष्ट मुंडीत का यह जंगलेदार  मकान कुमार्था क ही नहीं इस इलाके का ( तल्ला ढांगू व उदयपुर ) की शान था। 
    मकान के तल मंजिल पर पिलर हैं जो दस कमरे (उबर ) व बरामदा बनाते हैं व पहली मंजिल पर दस कमरे हैं व 15 -16 स्तम्भों से जंगल बना है।  स्तम्भों को जोड़ने वाला नीचे कोई जंगला  नहीं है जो आमतौर पर इस तरह की  निंदारियों में मिलते हैं।  जंगलेदार मकान की विशेष विशेषता (exclusivity ) है कि  15 -16 स्तम्भ में प्रत्येक दो स्तम्भ के ऊपरी भाग में तोरण बने हैं।  जो मकान को एक अलग ही perception छवि  देने में सक्षम  हैं।  जंगलेदार मकानों की अब तक जो भी सूचना मुझे मिली उनमे ऐसे मकानों में स्तम्भों के ऊपरी भाग में तोरण नुमा /arch type कोई आकृति नहीं दिखाई दी केवल कुमार्था के चंदन सिंह बिष्ट   के इस जंगलेदार मकान  में स्तम्भ के ऊपर काष्ठ तोरण लगाए गए हैं।  तोरण  में  कुछ कुछ trefoil arch  तिपत्ती  वृत्त की झलक मिलती है।
  स्तम्भ छज्जों के ऊपर ठीके हैं व प्रत्येक स्तम्भ आधार में ज्यामितीय व वास्पतिय कला उकेरी गयी है जो जंगलेदार मकान को भव्यता प्रदान करने में सक्षम हैं। 
तल मंजिल के पिलर से अनुमान लगाया जा सकता है कि मकान सन 1960 के लगभग ही निर्मित हुआ होगा।  मकान व काष्ठ कला के कलाकार कौन थे की जानकारी नहीं मिल पा रही है
कहा जा सकता है कुमार्था के स्वतन्त्रता सेनानी चंदन सिंह बिष्ट  का यह जंगलेदार मकान उदयपुर ढांगू में विशेष मकान में अवश्य गिना जाता रहा होगा। 

सूचना व फोटो आभार :  वीरेंद्र असवाल  (मूल डबराल स्यूं , वर्तमान देहरादून )  व कोमल बिष्ट , कुमार्था
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020   
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Taxation system in Sudarshan Shah Rule

General Characteristics of Sudarshan Shah Administration -11
History of King Sudarshan Shah of Tehri Riyasat – 138
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 138 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1370   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)

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   Sudarshan Shah retained same tax system as that was in Gorkha Regime.  Sudarshan Shah stopped the cruel methods in collecting taxes of Gorkha offcials in his rule.  In British Garhwal, Trail stopped tax as Manjhari etc. but Sudarshan Shah kept taxation system same as adopted in Gorkha  rule.   In Tehri Kingdom archive the name of this tax is Domkar.
 Sudarshan Shah added a couple of new taxes as Tuli-Patha tax that was equivalent to sales tax.   Though citizens did not like the heavy tax but became habitual to pay and cry withinh society only. There had been movement against over taxation.

Copyright@ Bhishma Kukreti, bjukreti@gmail.com
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Rules for Forest and Forest Produces Protection (Forestry Management) in Arthashastra

Plant Science aspects in Kautilya’s Arthashastra -4
Botany History in Maurya Period -5
BOTANY History of Indian Subcontinent –59


By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
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   The administrators and thinkers of Maurya Empire period were aware that by flora can transform the poor country into rich country by paying attention of plants and their uses.  The Kautilya’s Arthashastra offers various examples that inform us about measures of forest or forest produces protection in Maurya period or before Kautilya time and at time the Arthashastra was created.
  Kautilya made rules (punishment or fines) for those disturb the flora and fauna of forest.
  There are guidelines for collection system of plants and fauna in Arthashastra.
   There is fine of fifty four ‘panas’ if a person takes flowers and fruits rom flower gardens or fruit orchards (Arthashastra 2.22.11 see references)
There was fine for one and three quarter ‘panas’ for taking vegetables, fruits , bulbs or roots from vegetable garden ((Arthashastra 2.22.11)
  The penalty was six ‘panas’ for cutting shoots of trees those are bearing shade , flowers fruits; 12 panas for cutting small shoots ; 24 panas for destroying trunks;  in a city garden  (Arthashastra, 3.19.28). In case of cutting shrubs etc. the fine would be half of the above Arthashastra, 3.19.28-30). The fine was double in case a person disturb the trees of boundaries etc.
The fine or penalty system was clear that state was responsible for protection of the forests and responsible for exploitation of forest produces .



References
 The book Arthashastra is referred from R.P Kangle, The Kautilya Arthashastra, Motilal Banrasidas Publishers  , New Delhi, 2006, 
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India, 2020 
History of Botany in Indian subcontinent will be continued in next Chapter

Bhishma Kukreti

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- रुद्रप्रयाग से छात्रों   द्वारा गढवाली कविताएँ

-'छोरा'---
आज का जमाना छोरा,
सैरा गौं मा, पिटयू ढिंढोरा,
लंबा बाल रख्या छिन,
लुंड- गुंड, कठ्ठा कर्या छिन,
बेबी कट बाळ, रख्या छिन,
फाटी पैंट पैन्ना छिन,
नौनी जन दिख्याणा छिन,
छौरा कना, काल छिन,
लंबा तौंका बाळ छिन।
फेसियल करैक
 गळोडी  बणीं लाल छिन,
चारपै निस
मकड़जाळ लग्या।
मेंहन्दी रात मा, जांणा छिन,
दारू पीक औंणा छिन,
आंख्यू चश्मा लग्या
अर गैंडू-गैंडू पड्या छिन।
राजपाल राणा कक्षा 10, राउमावि पाला कुराली जखोली रूद्रप्रयाग
2-
 --पैंसा अर भैंसा--
पैलि नि रंदा छा,
 पैंसा,
तब कखै ल्यौंण छा
भैंसा,
अब सबुमा छकी
 पैंसा
पर क्वे नी रखणू
 भैंसा
पैलि जौंका रंदा छा
 भैंसा,
सि ब्यच्दा छा
 घ्यू-दूध,
तब औंदा छा
 पैंसा।
अब त नी रखणां क्वे
 भैंसा?
पर तब भी सबुमा छिन
पैंसा।
कुलदीप राणा कक्षा 10, राउमावि पालाकुराली  जखोली ।


3-
---बसंत---
हमारु पहाड़
ऊंचा निसा डांडा,
यख छिन हरी-भरी
डाळी
बसंत रितु मा,
खिलदा फूल
पहाड़ मा होंदा,
रंगबिरंगा फूल
 पहाड़ मा,
 फ्योली बुंराश
फुलारी रंदन
 तौंका सास
क्वे खट्टी-मिट्ठी
 छ्वीं लगौंणा,
कखि खट्टा-मिट्ठा
 पकवान बंण्णा,
क्वे रंगिला-पिंगला
 त्योहार मनौंणा,
 फ्यूंली बुरांश,
पैंया घर्या,
बनिबन्यां फूल
धर्ती सजौंणा।
दिव्या राणा कक्षा-6  राउमावि पालाकुराली  जखोली रूद्रप्रयाग ---

4-
--विज्ञान ---
विज्ञान सबसे बडु ग्यान
मार्कोनी न रेडियो बणांई
भलि बूरी खबर सुंणाई
एडिसन न बल्ब बणांई
सैरी दुनिया उजाळू दिखाई।
कखि विज्ञान न दवै बणाई
रोग बिमारी दूर भगाई
ग्राहम बेलन टेलीफोन बणाई
रंत-रैबार स्यट्ट पौंछाई।
अपेक्षा राणा  कक्षा 8 पालाकुराली

5-
---जनसंख्या---
दुन्यां मा जनसंख्या बढ़ी
संगती आबादी ह्वे,
चार छोरों तै स्कूल हरची
द्वी छोरों स्कूल जाणौ ह्वे।
परिवार मा आबादी बढ़ी
परिवार मा गरीबी ह्वे
जनसंख्या ज्यादा ह्वोण से
बणौं डाळों चिरान लगी।
यका चार,
 चारों का सौळा ह्वैन,
मकान बणोणो जगै नि ह्वे
तब तौंन बण कटैन।
यौं दिन अब यन आलू
जब सैरि दुन्यां अकाळ पड़लू
येकु जुम्बार सिर्फ़ मनखी
 बढदि जनसंख्या राली।
चार पाँच छोरों तै,खवौण
बडु-भारी जुलम हवैगी,
छोटु जौंकु परिवार
तख छक्कीं खतैंणौं भी
पौदू ह्वेगी।
----खुशी राणा कक्षा 8, राउमावि पालाकुराली जखोली रूद्रप्रयाग

6-विज्ञान
अगर विज्ञान नि होंदु
नै युग नि ओंदु,
कै धांणि हमुतै पतै नि होंदि
सोचा दुनिया कति पेथर रोंदि।
विज्ञान न गाड़ी बणाई
हमुतै कति सुविधा कर्याई
विज्ञानन जाज बणाई
दुनिया भर मा मिनटों
मा पौछाईं
विज्ञान च त सबि धांणी
विज्ञान नी त कुछ भी नी
पैलि जांदि छे चिठ्ठी पतरि
मैनो टैम लगदू छो
ग्राम बेलन दिमाग लगाई
टेलीफोन यंत्र बणांई।
वन टू थ्री फोर
हमारा वैज्ञानिक फिट फोर
जख देखा तखि विज्ञान
रोज ओणू नयु ज्ञान।
-----साक्षी राणा   कक्षा -9
राउमावि पाला कुराली जखोली ।

--------प्रस्तुति अश्विनी गौड  अध्यापक विज्ञान  राउमावि पाला कुराली जखोली रूद्रप्रयाग ।


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  कुमार्था के प्रमेश बिष्ट व राकेश बिष्ट  की तिबारी /निमदारी /बैठक में भवन काष्ठ  कला


House Wood Carving Art in Tibari of Pramesh Bisht and Rakesh Bisht
कुमार्था   गाँव में भवन  (तिबारी , निमदारी ) काष्ठ कला -4 
   Traditional House wood Carving Art of  Tibari, Nimdari of  Kumartha Village  -4
उदयपुर संदर्भ में गढ़वाल  , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों  पर काष्ठ अंकन कला -  7
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya -7 
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  गढ़वाल , उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  40
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -  40
 
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 संकलन - भीष्म कुकरेती
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  हिंवल तटीय व ढांगू सीमा पर बसे कुमार्था गाँव समृद्ध गाँव कहा जाता है।  यहाँ से एक और तिबारी की सूचना व फोटो वीरेंद्र असवाल से मिली है।  यह तिबारी , निमदारी है प्रमेश  -राकेश बिष्ट की।  प्रमेश  -राकेश बिष्ट की तिबारी में  चार स्तम्भ (columns ) हैं जो तीन द्वार /मोरी /खोली बनाते  हैं।  लगता है द्वार अब बंद कर दिए गए हैं। 
स्तम्भ पाषाण देहरी पर टिके हैं व पाषाण चौकोर आधार पर टिके हैं।  काष्ठ स्तम्भ के आधार में वानस्पतिक व ज्यामितीय मिश्रित उत्कीर्णित कला के दर्शन होते हैं।  बाकी कहीं  भी वानस्पतिक /प्रकृति  व मानवीय कला के दर्शन प्रमेश  -राकेश बिष्ट की तिबारी /निमदारी /बैठक में दर्शन नहीं होते हैं।  बैठक /निमदारी /तिबारी  क के स्तम्भ शीर्ष मुण्डीर  भी चौकोर है और कोई तोरण /मेहराब नहीं है।   
कला दृष्टि से कुमार्था  के प्रमेश -राकेश बिष्ट की  तिबारी /निमदारी /बैठक एक सामान्य  किस्म की  तिबारी /निमदारी /बैठक है

सूचना व फोटो आभार :  वीरेंद्र असवाल  (मूल डबरालस्यूं , वर्तमान देहरादून ) 
Copyright @ Bhishma Kukreti , 2020
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