Author Topic: Articles By Bhisma Kukreti - श्री भीष्म कुकरेती जी के लेख  (Read 1121645 times)

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
ठंठोली (मल्ला ढांगू ) में कालिका प्रसाद  बडोला   के  जंगले दार मकान में काष्ठ कला व लौह कला,  अलंकरण

ठंठोली (मल्ला ढांगू ) में लोक कला (तिबारी , निमदारी , जंगला ) कला -4

ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला -
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   37
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण   37
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  63
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -   63 
(  लेख में श्री , जी नहीं लगे हैं )
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती   
-
 मकान निर्माण मनुष्य की समस्या आदिकाल याने गुफा काल से ही रही है।  मकान निर्माण हेतु संसाधन , निरंतर आय व तकनीक सुलभता की आवश्यकता गुफा काल में भी थी और आज भी। 
गढ़वाल में सन 1890 तक लगभग तल मंजिल मकान या झोपड़े (उबर ) ही थे।  बिरलों के सिलेटी पत्थर की छतदार मकान होते थे या रहे होंगे (जौनसार में कुछ     अपवाद छोडकर  ) .  गोरखा या उससे पहले गढ़वाली राजाओं के समय मकान पर बहुत अधिक कर लगने के कारण मकान ऊपर मंजिल की और न बढाकर भू समांतर बढ़ाये जाते थे।  आधे से अधिक परिवार तब गोठ  में ही सोते थे।  जैसे जसपुर के कुछ परिवार  पल्ल के नीचे ग्वील  में सोते थे व जाड़ों में ऊपर जसपुर आ जाते थे। 
   एक मंजिला मकान की परम्परा ब्रिटिश काल में तब शुरू हुआ जब संसाधन बढ़े व तकनीक- तकनीशियन  व उपकरण (पत्थर तोड़ने , मिटटी खोदने ) सुलभ होते गए। 
    तिबारी निर्माण  लगभग 1910 के पश्चात ही शुरू हुआ होगा।  जंगलेदार मकान को प्राचीन शैली नहीं कहा जा सकता अपितु आधुनिक ही कहा जायेगा (लगभग 1940 के बाद ) ।  वास्तव में जंगलेदार मकान वे ही निर्माण करते थे जिन्हे पाषाण छज्जे की समस्य हेलनि पड़ती थी अथवा नौकरी की वजह से जो मैदान व ब्रिटिश शैली से कुछ प्रभावित होते थे।
 जैसा कि   पहले भी चर्चा की गयी थी कि ठंठोली  में सब प्रकार के मकान  थे जैसे तिबारियां , निमदारियां , काष्ठ युक्त जंगलेदार मकान , लौह के जंगलेदार मकान (जैसे शेखरा नंद , सुदंर लाल कंडवाल का पैतृक मकान ) . काष्ठ जंगलेदार  मकानों की शृंखला में आज ठंठोली के कालिका प्रसाद बडोला के काष्ठ जंगले   में कला विवेचना होगी।
 कलिका प्रसाद बडोला वर्तमान में मुंबई में निवास करते हैं।  कलिका प्रसाद बडोला का चार कमरों वाले जंगलेदार मकान में पहली मंजिल पर लकड़ी का छज्जा , लकड़ी के दासों पर टिका है  और  जंगले  में लकड़ी के छज्जे पर T आकृति के स्तम्भ है।  T आकर के स्तम्भ ही इस भवन के जंगले  को ढांगू के अन्य जंगलेदार  मकान से अलग कर देते हैं।  स्तम्भ के ऊपरी भाग याने ऊपर टी T  अकार आकृति छत आधार की कड़ी से जोड़े गए हैं ।  स्तम्भों  के ऊपरी भाग में T आकृति जंगके को तोरण नुमा छवि प्रदान करती है और यही है ठंठोली में कलिका प्रसाद बडोला क ेजंगले की विशेष्ता।
   जंगल के स्तम्भों को  भू समांनांतर  लौह पट्टिकाओं या सरियाओं   से जोड़ा गया है जो  मकान  की छवि वृद्धि में कामयाब है।    ठंठोली के कालिका प्रसाद बडोला के जंगलेदार मकान में काष्ठ कला में केवल ज्यामितीय अलंकरण के दर्शन होते हैं कहीं  भी प्राकृतिक व मानवीय अलंकरण के दर्शन नहीं होते हैं। 
कालिका प्रसाद बडोला का जंगलादार मकान में काष्ठ  कला , अलंकरण दृष्टि से  दक्षिण गढ़वाल में  अन्य  जंगलेदार कला युक्त जंगला जैसा ही ही किन्तु स्तम्भ के शीर्ष में  T अकार ने इस जंगल को अलग दर्जा दे दिया है।  टी आकर कम ही मिलता है .
मकान सन  1958 में  निर्मित हुआ था । 
सूचना व फोटो आभार : सतीश कुकरेती कठूड़    व मुकेश बडोला 
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
British Declaring Bhavani Singh /Shah as Tehri King

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 8
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 156 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1393   
 
  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
     Referring Guldasta –e Tavarikh , Dabral sates that Jiva Nand had already called Sayane, Kamin , Jgairdar, Thokdar of Tehri Kingdom to Tehri before  Ramsey reached to Tehri.  Not only Sayane, Thokdar but elites and villagers were also present there when  British official announcement was declared Bhavani Shah as King. (1 )
The British officials announced (3)–
“ The Chaudhariyos,Kanoongo, and Jamindars should be aware that King Sudarshan Shah and his real sons from authorized marriages(queens) are not alive. By hat logic, the Tehri territory comes under British territory. However, looking the faithfulness, friendship and help in 1857 shown by Sudarshan Shah, British government is declaring  Bhavani Singh (valid son of Sudarshan Shah) as Tehri king and handing over him the administration of Tehri Kingdom too)”.
 The cash was Rs 6600 only in treasury. The queens and their gangs already looted the treasury. The custom of Tehri  Kings was to keep treasury in the Haram.
There is no other record available that speaks about the detailing of coronation of Bhavani Shah.
 Later on British government sent sanad to Bhavani Shah in Persian language. 

References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition) , Veer Gatha Press, Dogadda  , (1999  )page  165
2- Singh, Minya, Prem, Guldasta -E- Tavarikh (manuscript, Tehri Court Archives) p 179
Atchison C.U. Sir  , (1909) A Collection of Treatises , Engagements and Sanads  (1832-1896) Vol.2, , Government of India Publication, Calcutta ,  page 60 (Book is available on digital form )
Copyright@ B.C.Kukreti, bckukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Science (Botany) aspects in Shukra Niti -1

Applied Botany in Smriti and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra , Dharamshastra, Purana etc. 4
BOTANY History of Indian Subcontinent –72

By: Bhishma Kukreti
M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
 Shukra Niti   is one of important political science or Dharmashastra among Hindu scriptures .Shukra Niti is definitely created after Arthashastra and Shukra Niti deals with King and administration by the King. There are fourteen chapters of Books in Shukra Niti related to code of conducts or Niti Shastra. There are 2000 Shlokas in Shukra Niti.
 Less is known about period of Shukra Niti creation and the real authorship. It seems that Shukra was preaching class those used to preach code of conducts to kings and ministers.  There is mention of Shukra Niti in Mahabharata (59th chapter of Shanti Parva). There are disputes among scholars when Shukra Niti was created. There is no dispute that it was created after Artha Shastra. Historian Kali Prasad Jayaswal proposes that Shukra Niti was created around 8th century CE.
  Shukra Niti also discusses some finer points of Botany too though not as plant science book but as needs of the society.
          Origin of Plants
 Shukra Niti states that plants comes by bifurcating soil or earth as follows (1)
  जरायुजान्डजा: स्वेदोद्भिजा जाति: सुसंग्रहात ( राष्ट्र  प्रजा निरूपण  शोल्क 13) 
  There are four types of living organisms in this earth. That takes birth by vagina as animals and humans. Those take birth from eggs as birds. Those take birth from sweat. There are organisms those come out (takes birth) by bifurcating the earth or tearing apart the earth as Plants (udbhij).
-
   Art related to Plants in Ayurveda (medical science)
-
Kala Nirupan 0f Shukra Niti chapter (Shloka 49 to 53 of Vidya Kala Nirupan Adhyaya) also discusses the art related to plants required for Ayurveda or herbal medical science (2) –
 There ten arts ( science ) of Ayurveda –
 1-The art /science of making flower extract /fragrance 
2-The art /science of making wine from plant parts or from other materials 
3- The art /science of taking out thorn from injured body parts without pain
4-The art /science of using salts, herbal salts items on breads etc
5- The art /science of plantation
6- The art /science of horticulture
7- The art /science of breaking stones
8- The art /science of making gold, silver Bhashma
9- The art /science of making Jiggery
10- The art /science of mixing metal bhashma/metal dust with medicines
 References –
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books, Delhi, page 211
20Shukra Niti, Manoj Pocket Books, Delhi, page 221
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
गटकोट  में पंडित महानंद जखमोला के जंगलेदार तिपुर मकान में  काष्ठ कला

गटकोट में /तिबारी जंगलेदार मकान में काष्ठ कला - 5
House Wood Carving art in a Railing or Jngaledar  House of Mhanand Jakhmola of Gatkot
ढांगू गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला -
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   -38
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण   -38
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  64
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    64
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती
-
    टिहरी गढ़वाल ,  चमोली गढ़वाल  हो या हो ढांगू गढ़वाली , सभी जगह यह पाया गया है कि जंगलेदार (railing ) मकानों  में काष्ठ  कला अलंकरण    कम ही पाया गया  व ज्यामितीय कला  ही अधिक हावी हुयी है। 
     प्रलेखीकरण या दस्तावेजीकरण हेतु आवश्यक है कि प्रत्येक गाँव  की तिबारियों ,   निमदारिओं , डंड्यळ -डंड्यळियोन व  जंगलेदार मकानों का विवेचन हो व डिजिटल मीडिया या इंटरनेट माध्यम में  जाय।
दस्तावेजीकरण में आज   गटकोट  में प्रसिद्ध कर्मकांडी पंडित महानंद जखमोला के जंगलेदार मकान में काष्ठ कला की    विवेचना होगी।  गटकोट में महानंद जखमोला  का जंगलेदार तिपुर मकान क्षेत्र में गटकोट छवि वृद्धि कारक ही न था अपितु गटकोट  में कई सामाजिक का सामूहिक कार्यों के लिए भी  कारक था जैसे रामलीला मंचन का सामन रखना , रामलीला रिहर्सल , सामूहिक भांड कूंड रखना , बरात  ठहराना  आदि हेतु महा नंद जखमोला की तिबारी कई वर्षों तक  उपयोग  रही है।  अब पलायन के कारण उपजे विभिन्न समस्याओं  से यह तिपुर जूझ रहा है  जीर्णोद्धार की प्रतीक्षारत है।
   जैसा कि   तिपुर नाम से ही पता चलता कि मकान पहाड़ी शैली में दो मजिला   उबर /तल मंजिल    के उपर  डेढ़ या दो मंजिल  और हैं. मुख्य जंगला railing ) पहली मंजिल पर है  , जंगले या स्तम्भ  तल मंजिल व पहली मंजिल दोनों में हैं। 
 मकान का छज्जा  पाषाण का है किन्तु उस बढ़ाने  हेतु  लकड़ी का छज्जा भी लगाया गया  . पहले मंजिल का छज्जा दो मिटटी पत्थर  के स्तम्भों /columns पर टिका है।  पहली मंजिल में 30 ज्यामितीय शैली में कटे स्तम्भ हैं जिन पर कोई  प्राकृतिक या मानवीय कला अलंकृत नहीं हुयी है किन्तु ठंठोली के कालिका प्रसाद बडोला के जंगले की भाँति   ही इस जंगले  स्तम्भों के ऊपरी भाग अंग्रेजी टी T  आकर हैं जो जंगले  को एक विशेष छवि प्रदान करने में सक्षम  हैं व दूर से ऐसा लगता है  स्तम्भों के मध्य शीर्ष में तोरण बंधा हो। स्तम्भों के मध्य दो फिट का फासला है व दो फिट ऊपर तक छोटा जंगले  हैं जो मकान को विष छवि प्रदान करते हैं।
     निष्कर्ष  निकलता है कि  गटकोट में  महा नंद जखमोला के  जंगलेदार मकान अपने वृहद रूप ही नहीं अपितु तिपुर  (जिस मकान पर तीन मंजिल भूतल के ऊपर दो और मंजिल ) में जंगले , जंगले में ज्यामितीय कला , जंगले के काष्ठ स्तम्भों के ऊपर अंग्रेजी टी T आकर के लिए याद की जाएगी।   जंगले दार निमदारियों निर्माण का प्रचलन सन 1940 के पश्चात ही प्रचारित हुआ तो महा नंद जखमोला का काष्ठ युक्त स्तम्भों से सजा जंगलेदार मकान भी सन  1950 के बाद का ही होगा व स्थानीय मिस्त्रियों ने ही जंगलेदार मकान का निर्माण किया होगा। 

सूचना व फोटो आभार : विवेका नंद जखमोला 
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन काष्ठ कला
 


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
British ‘Sanad’   (Order /Certificate) to Bhavani Shah

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 9
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 157 
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1394   
  By:  Bhishma Kukreti (History Student)
-
  Referring Atchison and Minya Prem Singh, S.P. Dabral offers the translation of British “Sanad (Order, Certificate) of 6th September 1859 to Bhavani Shah as (1)–
 “The Choudhries, Kanungo, Jamindaro should be aware that King Sudarshan Shah is dead. His asal 9rel from queen) son is not alive. Therefore, the ownership of Tehri riysat comes automatically under British.
 Analysing the faithfulness of Sudarshan Shah , services of Sudarshan Shah to British British government is pleased to offer the Kingdom Rank to Bhavani Shah who is real heir of Sudarshan Shah .
  People should be aware that the citizens of British (whether Europeans or Indians) can roam in this Riyasat freely. Those citizens will get same services and protection as Tehri Riyasat citizens get . British government will have right to construct roads in Tehri Riyasat. The Kingdom is being handed over to (Bhavani Singh) in one condition that the King /kingdom will have good behaviour /relation with British government and the King will offer soldiers and other services to British in case there is revolt against British. ”

References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition) , Veer Gatha Press, Dogadda  , (1999  )page  166
2- Singh, Minya, Prem, Guldasta -E- Tavarikh (manuscript, Tehri Court Archives) p 179
3- Atchison C.U. Sir  , (1909) A Collection of Treatises , Engagements and Sanads  (1832-1896) Vol.2, , Government of India Publication, Calcutta ,  page 60 (Book is available on digital form )
4- Tehri Court Archives vio.2, notes 11/3
Copyright@ B.C.Kukreti, bckukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Plant Raising and Plantation techniques described in Shukra Niti

Plant Science (Botany) aspects in Shukra Niti -2
Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Dharma Shastra, Purana etc. 7
BOTANY History of Indian Subcontinent –75
By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
   Shukra Niti is not a biological or medicinal book. However, there is description of public gardens and some horticulture knowledge required for gardening and raising the plants.
 The Shlokas 46 and 47 (stanzas) of Chapter Lok Dharma Nirupan (1) of Shukra Niti discusses the responsibilities of King for raising gardens and raising Forests too as –
  The king should order for plantation of plants grown in villages should be grown in villages and the tress grown in forests should be grown in forest.  The king should also order that the top tress  are to be planted at the distance of 20 hand or feet; middle type of tress to be planted at the distances of 25 hand or feet; average tress to be planted at the distance of ten hand /feet and lower category of plants/trees to be planted at the distance of 5 hand (length of our hand) .  There should be direction (from king) to manure the trees/plants by compound manure of cows,  goat , sheep and meat and water.
 The above two stanzas give us indication that Shukra or the consultants of King used to suggest the King for nurturing public gardens  and public forests too .

References –   
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books, Delhi, page 230
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Important Qualities/Responsibilities of a Chief Executive Officer (CEO)

Guidelines for Chief Executive Officers (CEO) series – 36 
(Guiding Lessons for CEOs based on Shukraneeti)
(Refreshing notes for Chief Executive Officers based on Shukraneeti)   

By: Bhishma Kukreti
(Sales and Marketing Consultant)
-
  स्वान्  दुर्गुणान् परित्यज्य ह्यतिवादांस्तिक्षते I
दानैर्मानैश्च सत्कारै स्वप्रजा रंजक: सदा II 1.83
 दांत: शूरस्च शास्त्रास्त्रकुशलो अरिनिषुदन:I
  अस्वतन्त्रश्च मेधावी ज्ञानविज्ञान संयुत: II 1.84
नीच हीनो दीर्घदर्शी वृद्धसेवी सुनीतियुक् I
गुणिजुस्टस्तु यो राजा स ज्ञेयो देवतांशक : II85
विपरीतस्तु रक्षोअश: स व नरक भाजन: I
नृपांश सदृशो नित्य: तत्सहायगण: किल   II 86
 Translation of Shukra Niti 1st chapter Shloka II Shukra Niti 83-86 ) –
 That king after leaving bad habits and does not care for criticism; makes the subjects happy by donation (social works) and respects; that controls his sensational organs or is nor addicted for (  sight ;  taste , nose, ear and visual ) ; that who is enemy/competition  winner; knowledgeable; bad habits lees; ; visionary; respects elders/experiences; applies best policies; theta King is ‘devansh’ or part of Deities and that King does not have above qualities is devil.  Good quality King appoints good quality subordinates and associates but bad quality king appoints bad subordinates and associates.
References-
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books Delhi, page 28
Copyright@ Bhishma Kukreti, 2020 




Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
ग्वील में  तारा दत्त कुकरेती की तिबारी  में भवन काष्ठ कला अलंकरण

ग्वील (ढांगू , द्वारीखाल ब्लॉक ) गढ़वाल में तिबारी , निमदारी , जंगले  में काष्ठ  कला अलंकरण  -4
Wood carving Art on Tibari of Gweel (Dhangu) Garhwal - 4

ढांगू संदर्भ में गढ़वाल , हिमालय  की तिबारियों/ निमदारियों / जंगलों  पर काष्ठ अंकन कला -
  Traditional House wood Carving Art of West Lansdowne Tahsil  (Dhangu, Udaypur, Ajmer, Dabralsyun,Langur , Shila ), Garhwal, Uttarakhand , Himalaya   -39
  दक्षिण पश्चिम  गढ़वाल (ढांगू , उदयपुर ,  डबराल स्यूं  अजमेर ,  लंगूर , शीला पट्टियां )   तिबारियों , निमदारियों , डंड्यळियों   में काष्ठ उत्कीर्णन कला /अलंकरण  -39 
-
  गढ़वाल, उत्तराखंड , हिमालय की भवन  (तिबारी, निमदारी , जंगलादार   ) काष्ठ अंकन लोक कला ( तिबारी अंकन )  -  65
Traditional House Wood Carving Art (Tibari) of Garhwal , Uttarakhand , Himalaya -    65
(लेख अन्य पुरुष में है तो श्री , जी शब्द नहीं जोड़े गए है )
-
 संकलन - भीष्म कुकरेती -

 तारा दत्त कुकरेती की तिबारी भी ग्वील की समृद्धि का एक साक्ष्य है।
आम गढ़वाली तिबारियों जैसे ही तारा दत्त कुकरेती की तिबारी भी है। प्रथम मंजिल पर चार स्तम्भों से तीन मोरी . खोली य ाद्वार बनते हैं व खोली में  तीन पत्ती जैसे तोरण किन्तु केंद्र में तीखा तोरण है।  किनारे के दो स्तम्भ दिवार से कड़ी मार्फत जुड़े है , कड़ी में वनस्पति या प्रकृती व ज्यामितीय कला दर्शन होते है।  प्रत्येक स्तम्भ में आधार पर व ऊपर   तोरण शुरू होने से पहले अधोगामी पदम् पुष्प दल ( 2 x 4 = कुल आठ ) मिलते है व इसी तरह कुल 8 उर्घ्वगामी  पद्म  पुष्प दल हैं।  ऊपरी कमल दल से तोरण  शुरू होता है।  इसके अतिरिक्त प्रत्येक स्तम्भ में दो दो डीले (round wood plate ) है (कुल 8 डीले ) हैं। तोरण की बगल वाली पट्टिकाओं में अस्टदल पुष्प है (कुल 6 अस्टदल पुष्प ) मिलते हैं।  तोरण ढैपर  की दिवाल   की काष्ठ पट्टिका से मिल जाते हैं व इस जोडू  काष्ठ पट्टिका में भी प्राकृतिक अलंकरण हुआ है। 
तिबारी सम्भवतया 1930 के आस पास ही निर्मित हुयी होगी।  यह तय है कि मकान तो सौड़  के शेर सिंह नेगी परिवार व बणव सिंह नेगी परिवार ने ही निर्मित  किया होगा किन्तु तिबारी बाहर के कलाकारों ने ही निर्मित की  होगी। 
निष्कर्ष  में कहा जा सकता है कि तारा दत्त कुकरेती की  आकर्षक तिबारी    में प्राकृतिक व ज्यामितीय कला अलंकरण मिलता है व कहीं भी मानवीय अलंकरण व आध्यात्मिक प्रतीक अलंकरण नहीं मिलते हैं। 

सूचना व फोटो आभार : राकेश कुकरेती , ग्वील
Copyright @ Bhishma Kukreti, 2020
  Traditional House Wood Carving  (Tibari ) Art of, Dhangu, Garhwal, Uttarakhand ,  Himalaya; Traditional House Wood Carving (Tibari) Art of  Udaipur , Garhwal , Uttarakhand ,  Himalaya; House Wood Carving (Tibari ) Art of  Ajmer , Garhwal  Himalaya; House Wood Carving Art of  Dabralsyun , Garhwal , Uttarakhand  , Himalaya; House Wood Carving Art of  Langur , Garhwal, Himalaya; House wood carving from Shila Garhwal  गढ़वाल (हिमालय ) की भवन काष्ठ कला , हिमालय की  भवन काष्ठ कला , उत्तर भारत की भवन


Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Coronation of King Bhavani Shah

History of King Bhavani Shah of Tehri Riyasat – 10
History of Tehri Kingdom (Tehri and Uttarkashi Garhwal) from 1815 –1948- 158
  History of Uttarakhand (Garhwal, Kumaon and Haridwar) – 1395   

  By:   Bhishma Kukreti (History Student)
-
  On 11October 1858 , henry sent Shrinagar Tahsildar to Tehri for administrating till the coronation of Bhavani Singh is over (2)
    After getting official ‘Sanad’ , Bhavani Singh decided auspicious day after seeking consultancy of Pundits . The coronation date was fixed for 25th October 1859. 
 As per Tehri court archives, Bhavani Singh sent invitation for his coronation to high ranked officials of British government and neighbouring kings.  On 8th October 1859 , Bhavani Singh snet invitation to Lieutenant Governor of North West India Calvin for attending his coronation.
 Bhavani Shah also sent inivitations to Kings of  Bushehar Mahendra Singh, Nahan king, the raja of Kashipur Kumaon, Shiv Raj Singh (the great grandson of Lal Singh ).  Bhavani Singh also invited the kunvar of Landhour Kingdom,  Dabral assumed that definitely Bhavani Singh would have invited his two in laws the kings of Mandi and Hindor respectively. (1)
 As per Tehri Court archives, British government sent following gifts for Bhavani singh on the occasion of  Coronation –
Turbon, Chola and Shaul one each –total 3
Jamard- 1
Simple Khes --- 1
Gulbadan  than -1
Mamlmal Than – 1
Red handkerchief -1
Other gifts as Sword , shield, gun , pistol, etc. total 13 items.
The cotonation took place at Simal Maidan  at Bhilangana bank . It was great coronation from Garhwal point of view .
 Raj Gutu did Tilak of Bhavani Singh and Bhavani Singh was coroneted as Bhavani Shah with all required , desired religious  rituals.
 A couple of  Kamin , Sayana Thokdar of Dhanaur Patti did not attend ceremony and those were fined later on .
References –
1-Dabral S.P, Tehri Garhwal Rajya ka Itihas Bhag 1 (new edition) , Veer Gatha Press, Dogadda  , (1999  )page  166
2- Tehri Court Archives vio.2, notes 11/3
Copyright@ B.C.Kukreti, bckukreti@gmail.com

Bhishma Kukreti

  • Hero Member
  • *****
  • Posts: 18,808
  • Karma: +22/-1
Trees/Plants suitable   for Village Gardens mentioned in Shukra Niti

Plant Science (Botany) aspects in Shukra Niti -3
Applied Botany in Smriti, Niti Shastra, Dharma Shastra and Purana
Botany History in Smriti, Niti Shastra, Dharma Shastra, Purana etc. 8
BOTANY History of Indian Subcontinent –76

By: Bhishma Kukreti M.Sc. {(Botany), B.Sc. (Honours in Botany), Medical Tourism Historian)
-
   Shukra Niti suggests that following  plants/trees to be planted in gardens near village  (8. 48,–51, Shlokas of Lok Dharma Nirupan Chapter) –
Figs
Religious Figs (Peepal)
Banyan
Tamarind
Sandal
Rough Lemon
Kadamb ,  Bur flower tree
Ashoka , Sorrow less tree
Bakul or  Bullet wood tree 
Bilva or Bael
Amra (Spondias pinnata)
Kaith tree
Mango
Rajadan or Khirni tree
Punnag  or Sultan Champa
Teak tree
Champa
Kokum
Pomegranate
Almond
Shisham
Drumstick
Ber
Khirni
Neem
Palm tree
Figs (anjir)
Tamal
Simbhal or Semal
Amvala  or gooseberry
Kudal
Supari or Pinang
Coconut
Banana
Bijoura a citrus tree
Monky Fruits
 
References –   
1-Shukra Niti, Manoj Pocket Books, Delhi, page 231
Copyright@ Bhishma Kukreti, bckukreti@gmail.com , Mumbai India,



 

Sitemap 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22