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Maiti Movement, 1994 - मैती आन्दोलन, १९९४

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पंकज सिंह महर:
मैती आंदोलन के प्रवर्तक कल्याण सिंह रावत से बातचीत  


मैती आंदोलन के इस तरह व्यापक होने की उम्मीद पहले से थी ?

इस आंदोलन की जो अवधारणा थी और जो ताना-बाना बुना गया था, उससे ही यह उम्मीद की गई थी कि लोग जरूर इस आंदोलन को अपनाएंगे और इसमें अपनी भावनात्मक दिल्चस्पी दिखाएंगे. उत्तराखंड के कुमाऊं औऱ गढ़वाल में, जहां भी लोगों ने इसके बारे में सुना, वहां यह आंदोलन अपने आप फैलता चला गया.

आंदोलन को बहुआयामी बनाने के लिए और क्या-क्या प्रयोग किए गए ?

लोग भावनात्मक रूप से वृक्षारोपण से जुडेंगे तो पेड़ लगाने के बाद उसके चारों ओर दीवार या बाड़ लगाने की जरूरत नहीं पड़ेगी. लोग खुद ही उसकी सुरक्षा करेंगे.
 
इस आंदोलन को केवल वृक्षारोपण तक सीमित नहीं रखा गया, बल्कि हमारी राष्ट्रीय-अंतरराष्ट्रीय घटनाएं हैं, इनमें कुछ अहम तिथियां हैं, उनसे जोड़कर इस आंदोलन को भावनात्मक रूप देने का प्रयास किया गया ताकि उन चीजों के प्रति भी लोगों की भावनाएं जाग सकें. जैसे कि कोई राष्ट्रीय धरोहर है, राष्ट्रीय पर्व है. इसके अलावा कुछ वैसी चीजों जो हमारे यहां दूसरे देशों से आई हैं, उनको भी अपनी राष्ट्रीयता के ताने बाने में बुनकर पेश करने की कोशिश की गई. वैलेंटाइन डे मनाने का प्रचलन दूसरे देशों से अपने यहां आया, जिसका काफी विरोध हुआ, पर इसके बावजूद युवा पीढी उसकी ओर काफी आकर्षित हुई. यहां तक कि इसकी हवा हिमालय के गावों तक पहुँच गई. मैती आंदोलन ने इसका विरोध नहीं किया बल्कि इसे एक नया रूप देने की कोशिश की गई. हम लोगों ने युवाओं से आग्रह किया कि इस मौके पर फूल नहीं देकर एक पेड़ लगाइए. पेड़ को ही कहीं जाकर प्रेम से झुक कर लगाइए. फिर देखिए अगले पांच सालों में वह पेड़ इतना ऊंचा हो जाएगा कि आपको उसे सिर उठा कर देखने के लिए विवश होना पड़ेगा.

मैती संगठन को एक एनजीओ का रूप क्यों नहीं दिया गया ?

पहले मैं भी इस मुद्दे पर पूरी तरह स्पष्ट नहीं था. अगर मैती आंदोलन को एनजीओ का रूप देगें तो हो सकता है कि इसका आज के जैसा आकर्षण खत्म हो जाएगा. देश में कई एनजीओ हैं अपवाद के रूप में, जो केवल कागजों पर चल रहे हैं. काम नहीं करते हैं और सभी सरकारी, गैर सरकारी फंड लूट कर ले जाते हैं. इस कारण लोगों की नजर में एनजीओ का सकारात्मक रूप नहीं रह गया है.

इसलिए हमने कहा कि मैती को एक स्वयंस्फूर्त आंदोलन ही रहने दिया जाए ताकि लोग इससे भावनात्मक रूप से जुड़ सकें. इस आंदोलन में जहां पैसे को जोड़ेंगे, वहीं इसकी आत्मा मर जाएगी. इसलिए हर गांव में मैती की बहनें शादी के समय दूल्हों और बारातियों से जो पैसे मिलते हैं, उसे आपस में ही अपने पास में जमा करते हैं और इसी से संगठन का काम चलाती हैं. छोटी-छोटी इकाई और छोटे-छोटे संसाधन. मैती की बहनों को बड़े पैमाने पर संसाधन जुटाने की जरूरत ही नहीं होती.

मैती आंदोलन का जन्म कैसे हुआ और इसकी प्रेरणा आपको कैसे मिली ?

इस आंदोलन के जन्म की कहानी तो वास्तव में प्रकृति प्रेरणा से शुरु हुई है. मैं खुद प्रकृति प्रेमी हूं. मेरे पिता भी वन विभाग में रहे. दादा भी उसमें ही रहे. मेरा बचपन भी जंगलों के बीच बीता. जब मैं गोपेश्वर में पढ़ने गया तो वहां जंगल को बचाने के लिए चिपको आंदोलन शुरु हुआ. उसमें मैंने छात्र होते हुए भी सक्रिय भागीदारी निभाई.

गांधावादी संगठनों के संपर्क में रहा और मैं छात्र भी वनस्पति विज्ञान का रहा. प्रकृति के करीब रहने में मेरी दिलचस्पी रही. पूरे हिमालय का दौरा किया गढ़वाल-कुमाऊं का चप्पा चप्पा घूम गया हूं. इन यात्राओं के दौरान गावों में वहां के जन-जीवन को महिलाओं की परिस्थितियों को समझने का मौका मिला.

मैंने देखा कि सरकारी वृक्षारोपण अभियान विफल हो रहे थे. एक ही जगह पर पांच पांच बार पेड़ लगाए जाते पर उसका नतीजा शून्य होता. इतनी बार पेड़ लगाने के बावजूद पेड़ दिखाई नहीं पड़ रहे थे. इन हालात को देखते हुए मन में यह बात आई कि जब तक हम लोगों को भावनात्मक रूप से सक्रिय नहीं करेंगे, तब तक वृक्षारोपण जैसे कार्यक्रम सफल नहीं हो सकते.

लोग भावनात्मक रूप से वृक्षारोपण से जुडेंगे तो पेड़ लगाने के बाद उसके चारों ओर दीवार या बाड़ लगाने की जरूरत नहीं पड़ेगी. लोग खुद ही उसकी सुरक्षा करेंगे. शुरु में अंधविश्वासों के कारण मुझे कुछ दिक्कतों का सामना करना पड़ा पर हमारी सही नीयत ने कमाल कर दिखाया. मैती बहनें तो सक्रिय हैं ही, गांव के आम लोग भी मैती से जुड़ते चले गए हैं.

प्रसून लतांत
उत्तराखंड के इलाकों से

साभार- http://www.raviwar.com/news/56_kalyansinghravat-maiti-prasunlatant.shtml

पंकज सिंह महर:
Green vows and wedding vows 


The unique Maiti ritual in the Kumaon hills has made a startling difference to the forest cover in the state of Uttaranchal.

A wedding ceremony is in progress in a village in the Kumaon hills. The priest is chanting shlokas and mantras while the groom plants a sapling and his bride waters it. The plant will be taken care of by the parents and friends of the bride once she leaves for her groom's house. It will always be a reminder of her.

This is the 'Maiti ritual' which is an integral part of wedding ceremonies in the Kumaon. Maiti in Uttaranchal literally means 'mother's home'. The ritual was first conceived by Kalyan Singh Rawat, a zoology teacher at a government school. Women in the region had been affected the most by deforestation: they had to walk for miles in search of grass, wood and drinking water. Rawat realised that forests could best be conserved if women participated actively: after all, they would be the ones to benefit from regenerated forests. He formed the Maiti Organisation in 1996 and the Maiti ritual was first introduced in a small town called Gwaldam. In each village or town there is a Maiti group comprising unmarried girls. The eldest among them is called Maiti didi. The Maiti group nurtures a nursery from which one sapling is given to the groom to plant during the wedding ceremony. The money that the groom customarily gives to all the unmarried girls is collected and used to fund the education of poor girls or to help in the marriage expenses of an underprivileged girl.

The success of this women-centric movement has been spectacular. Within four years it has spread to 500 villages. The state government of Uttaranchal has passed an order to formulate all-women forest panchayats to involve an increasing number of women in the management and protection of forests. After the Kargil war, women in Ochati village developed a Maiti forest dedicated to soldiers. Recently, 300 trees have been planted in villages in Bageshwar district. Students from Garhwal University have planted saplings in Nainital, Srinagar and Garhwal to promote the Maiti movement. The result of this in terms of improved forest cover in the state is startling. The new state has 67.07 per cent forest area in contrast to UP which has a mere 17.54 per cent. This is a quantum leap as in 1950 Uttaranchal had 58 per cent forest cover which had dwindled to 36 per cent in 1980.

All this has been achieved with relatively little financial investment. The government has been spending lakhs of rupees every year on afforestation programmes involving plantation of eucalyptus and pine. These trees grow fast and locals make a quick profit by selling them to industries. However, the success of the government afforestation programmes is low as these exotic plants drain groundwater and make the soil infertile. In contrast the trees planted in the Maiti ritual are indigenous. They supply firewood and fodder to the locals. And though the locals do not make a quick profit from these trees, it is more sustainable in the long term. The indigenous species improve soil fertility and are eco-friendly.

Contact: Chhaya Kunwar
Co-ordinator, Women's Wing
Himalayan Action Research Centre
744, Indira Nagar, P.O. New Forest
Dehradun- 248006
Uttarakhand, India
email- harcddn@nde.vsnl.net.in

पंकज सिंह महर:




कुछ चित्र

पंकज सिंह महर:

Planting a sapling while you tie a knot, sounds interesting doesn’t it? Well, this is what many newly-weds in Uttaranchal have been doing! Maiti Van is a campaign launched by WWF-India in the state of Uttaranchal under the Terai Arc Landscape (TAL) Programme. Started in February 2006, this innovative programme encourages marrying couples to plant saplings during their marriage ceremony.

Maiti van is a forest village that belongs to the bride’s parental home. Whenever there is a marriage in any of the TAL’s target villages, two saplings, one of fruit and the other of fodder species, are given by WWF-India, as a gift to the bride’s family. The bride and bridegroom plant the saplings on their wedding day.

This activity has helped encourage plantation on private land in target villages. At present the programme is implemented in only four villages such as Chukum, Choti Haldwani, Kunkhet and Mohan but is gaining popularity now and will be extended to other villages soon. As a part of the campaign around 50 saplings have been planted

In India, religion and conservation are closely associated. WWF-India has always acknowledged this close bond between religion and conservation. This approach has proved effective in strengthening the plantation programme of multi-purpose tree species among target communities in Uttaranchal. This is also an excellent medium for generating awareness among villagers regarding environmental issues.

A local villager says,"We believe that if the plant is healthy and growing well then the newlywed daughter is also happy at her husband’s home”. This belief motivates people to take proper care of the growing trees.

The local community has readily accepted this new tradition and suggested that WWF-India also provide them with saplings on other occasions such as the wedding of a son, namkaran samaroh (celebrations of giving name to a new born child), grahpravesh (celebrating entry into a new house) and many other auspicious occasions. Each sapling is a reminder of these important events.

Besides Maiti van, plantations have also been encouraged by conducting sensitization programmes on other occasions like World Environment Day, Wildlife Week, Jim Corbett’s birthday celebrations and the visit of Government Ministers to the villages. In addition, the Youth club “Evergreen Youth for a Living Planet” formed under the TAL Programme is empowered to generate awareness among the masses about climate change and motivate villagers to plant trees as their own initiatives. Altogether 1500 saplings have been planted through the WWF-India programme in the last few months.

Earlier planting tree species on the edges of fields was thought to have a negative impact on crop but now the approach is changing. The innovative idea of Maiti van is having a positive impact on local communities and should bear fruit for the future generations.

WWF-India has always emphasized on the importance of conserving and planting trees. Besides our initiatives in TAL, WWF-India launched the nation wide “Adopt a Plant” campaign where free saplings are being distributed to people who pledge to nurture them into trees.

साभार-http://www.wwfindia.org/news_facts/fieldnotes/

पंकज सिंह महर:
सूबे की सीमा को लांघ हिमाचल पहुंचेगा मैती
बीज बचाओ आंदोलन के बाद अब मैती आंदोलन भी उत्तराखंड की सीमा पार कर हिमाचल प्रदेश में दस्तक दे चुका है। वृक्षारोपण के जरिए पर्यावरण संरक्षण का मैती आंदोलन हिमाचल में भी शुरू होगा। हिमाचल प्रदेश से लौटे मैती आंदोलन के प्रणेता व उत्तराखंड अंतरिक्ष उपयोग केंद्र (यूसैक) के वैज्ञानिक कल्याण सिंह रावत ने बताया कि हिमाचल के सोलन, किन्नौर और कांगड़ा जिलों में पर्यावरण संरक्षण की चेतना जागृत करने के लिए मैती आंदोलन शुरू किया जाएगा। जुलाई से किन्नौर से आंदोलन की शुरुआत होगी। इसके तहत सतलुज नदी की घाटियों के क्षेत्रों को हरा-भरा किया जाएगा। उन्होंने बताया कि हिमाचल विवि के इंस्टीट्यूट ऑफ इंटीग्रेटेड हिमालयन स्टडीज की निदेशक डॉ. विद्या शारदा और प्रसिद्ध हृदय रोग विशेषज्ञ डॉ. पीएस नेगी उत्तराखंड के वन आंदोलनों व मैती से बहुत प्रभावित हैं। मालूम हो कि मैती के तहत विवाह के दौरान नव दंपती वधू के मायके में एक वृक्ष लगाते हैं। इसकी देखभाल उसके माता-पिता को करनी होती है। कल्याण सिंह रावत का कहना है कि उत्तराखंड व हिमाचल दोनो पर्वतीय राज्य हैं और दोनों की एक जैसी समस्याएं हैं। उत्तराखंड देश में चिपको, नदी बचाओ, रक्षा सूत्र और नशा नहीं रोजगार दो जैसे आंदोलनों की जन्मभूमि है। हिमाचल में चल रहा बीज बचाओ आंदोलन भी उत्तराखंड में कुंवर प्रसून व विजय जड़धारी के बीज बचाओ आंदोलन की प्रेरणा से ही जन्मा है।

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