Author Topic: Marriages Customs Of Uttarakhand - उत्तराखंड के वैवाहिक रीति रिवाज  (Read 86636 times)

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Dun Biyol (Double Bridegroom)
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There is a tradition in Kumoan region of Uttarakhand that Bridegroom carry a Umbrella when Barat reaches to Bride's house. A umbrella is exchanged there. A child also cover this Umbrella from Bride side who is called Dun Biyol.

The Umbrella is exchanged when the Barat reach at the countryard
of Bride.

See the photo. (photo courtesy Asha rawal - Kafaligair. Presently mumbai)


हेम पन्त

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शादी में पंक्ति में बैठकर सामुहिक भोज.. इसे "लौर में खाना" कहते हैं..


फोटो - लोकेश डसीला जी के फेसबुक एलबम से साभार

Risky Pathak

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बर ज्यू
जो मुख में लाल-सफ़ेद रंग की कलाकारी है उसे कुर्मु कहते है|



Risky Pathak

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Risky Pathak

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[size]महिला संगीत[/size]


Risky Pathak

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Shaadi me Gaanv Ki Mahilaaye Baraatiyo Ko Chheetate Huye...


[youtube]Kumauni Marriage[/youtube]

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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       Garhwali Wedding Procession Folk Song

                 (Garhwali Wedding Folk Songs, Himalayan Wedding Folk Songs, Indian Wedding Folk Songs)
                                            Bhishma Kukreti
           In Garhwal, India, Afghanistan, Pakistan, the groom side  takes the wedding procession to the bride house/village or wedding place. the groom usually rides on the horse. In old age the groom family used to arrange horses for groom, for Guru or main Pundit Jee, and for the maternal uncle of the groom..Today, cars and buses replaced the tradition of horses
Similarity between beliefs of Garhwali and Bulgarian Marriage Procession
There is a very specific  similarity between the Bulgarian marriage procession  and Garhwali wedding procession . No both community, the bride or groom should no see the face of orher bride or groom . Therefore, every care is taken the two marriage party processions dont meet at one place..If at all the two marriage processions meet , one marriage party will sit on the either side of the road that there is no head on of two marriage parties and all care is taken that bride/groom don't see other bride /groom
      Importance of Horse Shoes in Irish wedding and Garhwali wedding
             In old Garhwali custom , the horseshoe was put in the pocket of groom. The horse shoe is to finish the bad luck (unwanted  happenings) and bringing good luck for all. same way, in Irish wedding customs "U" shaped horse shoe is carried by bride Later on this horse shoe is nailed up over newlywed's  door.
                       In modern Irish , the horse shoe is not taken from stable but wear a small fabric horse shoe
                   The Garhwali Wedding Folk Song for  Starting Marriage Procession
               There is folk song at the time of starting the groom wedding procession towards bride village. In this song, the groom is compared with lord Ram proceeding towards Swayamber of Seeta.
The groom is asked to win the Swayambar of Seeta. The groom is cautioned to be brave and keep intact the honor of the family and mother by winning Seeta jee.in symbolic way

   बरात पैटद  दैंकू मांगळ     (The Song of Starting the Marriage Procession) 

पैर म्यार लाडा पैर म्यार लाडा बैजयंती माला
पैर म्यार लाडा बैजयंती माला   ए   s s

 पैर म्यारा लाडा पैर म्यार लाडा पीलू पैर्वाग 
पैर म्यार लाडा पीलू पैर्वाग  ए s s s

जनकपुरी मा  जनकपुरी मा सीता स्वयम्बर
जनकपुरी मा सीता स्वयम्बर ए s s s

राजा जनक की  राजा जनक की कन्या कुँवारी
राजा जनक की कन्या कुँवारी  ए s s s

राजा जनक को राजा जनक को परण क्यूँ च
राजा जनक को परण क्यूँ च  ए s s s

जनकपुरी मा जनकपुरी मा शिव को धनुष
जनकपुरी मा शिव को धनुष ए s s s

धनुष तोडिलो धनुष तोडिलो परण पुरो करीलो
धनुष तोडिलो परण पुरो करीलो ए s s s

धनुष तोडिलो धनुष तोडिलो सीता बंयैल़ो  (बंयैलो =left side)
धनुष तोडिलो सीता बंयैल़ो ए s s s

जा मेरो लाडा जा मेरो लाड़ल हार नि खै
जा मेरो लाड़ल हार नि खै ए s s s

माँ को दूदो  को मा को दूदो को लाज तू राखी
मा को दूदो को लाज तू राखी ए s s s
Curtsy : Totaram Dhoundiya, Shailja Thapliyal for wedding Song.
Copyright@ Bhishma Kukreti  bckukreti@gmail.com

एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Welcoming the Groom Marriage Party by Bride’s  Villagers  in Garhwal

 The maariage procession starts from groom’s house with his relatives, friends , father and guru etc.  The Das members come along with party playing Dhol, Damau and Shinai (Bagpiper) . There is arrangement of horses for  Guru jee, maternal uncle.

 When the marriage party reaches to bride’s village, there is always a welcoming party to greet the groom party . There is greeting from Das party of bride side to greet the marriage party at the entrance of village , for some time, there is competition of Dhol-Damau play between groom’s das and bride’s Das too

          When the marriage party reaches to marriage hall or house where the marriage party would stay, the women from bride side greet the groom marriage party and sing traditional song. The song is auspicious

 The song describes  about people asking bride’s father to greet the groom. The father says he does not know how to recognize the groom. The women folks say that that who will have crown and turban , he would be groom. Then women folks ask the father of bride to greet the  groom who is as lord Vishnu .

  The folk song greeting to groom marriage party by the women members of bride’s side is as under;

                  बरात स्वागत लोक गीत

बवाला ब्वालै  सगुनो  ब्वालै
बवाला ब्वालै  सगुनो  ब्वालै ए


दैण हुयाँ खोळी का गणेश
दैण हुयाँ खोळी का गणेश ए


जावा पितैजी जावा पितैजी वर न्यूतो ल्यावा
 जावा पितैजी वर न्यूतो ल्यावा  ए


को हवालो कनियाँ को हवालो कनियाँ  वर जी तुमारा
को हवालो कनियाँ  वर जी तुमारा


मि छवूं कनियाँ  मि छवूं कनियाँ आँखों कु अन्धो
मि छवूं कनियाँ आँखों कु अन्धो  ए


आँखों को अन्धो आँखों को अन्धो कानूं को बैरो
आँखों को अन्धो कानूं को बैरो  ए


जणदो नि छौं  मि जणदो नि छौं  मि पछ्याणदो नि छौं मि
जणदो नि छौं  मि पछ्याणदो नि छौं मि  ए


जोंकी होली पितैजी जोंकी होली पितैजी सीस मुकुट
जोंकी होली पितैजी सीस मुकुट  ए


वी ह्वाला पितैजी वी ह्वाला पितैजी वर तुमारा
वी ह्वाला पितैजी वर तुमारा  ए


कै द्यावा पितैजी कै द्यावा पितैजी बर जी की पूजा
कै द्यावा पितैजी बर जी की पूजा  ए


बर जी तुमारा बर जी तुमारा  विष्णु स्वरूप
बर जी तुमारा  विष्णु स्वरूप  ए
Courtesy Totaram Dhoundiyal and Shrimati Shailaja for folk song
Copyright@ Bhishma Kukreti bckukreti@gmail.com





एम.एस. मेहता /M S Mehta 9910532720

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Symbolism   in  Garhwali Wedding Folk songs of Dhuliarg 

     Dhulyarg  is ritual performed by Pundit jee and the parents of bride also perform as per advice of Pundit jee. The women sing the specific folk song for Dhuliarg time as :                           

                 धूळयर्ग  के समय का गढ़वाली लोक गीत
 ऐ गई पितैजी ऐ गई पितैजी दिया का कन्या
 ऐ गई पितैजी  दिया का कन्या


खड़ा रैन्गीं पितैजी खडा रैन्गीं पितैजी दिया का कन्या 
खडा रैन्गीं पितैजी दिया का कन्या  ए


दे द्यावा पितैजी दे द्यावा पितैजी धूळीअर्ग 
दे द्यावा पितैजी धूळइयर्ग  ए


धूळीअर्ग धूळीअर्ग  पुनिया समान
धूळीअर्ग  पुनिया समान  ए


को ह्वालो कनियाँ को ह्वालो दिया का कन्या
को ह्वालो दिया का कन्या  ए


कें देलू बेटी कें देलू बेटी धूळीअर्ग
कें देलू बेटी धूळीअर्ग ए


को ह्वालो बेटी को ह्वालो बेटी श्री रामचंदर
को ह्वालो बेटी श्री रामचंदर ए


जोंकी होली पितैजी जोंकी होली पितैजी बैजंती माला
जोंकी होली पितैजी बैजंती माला  ए


वूं दीण पितैजी वूं दीण पितैजी धूळीअर्ग
वूं दीण पितैजी धूळीअर्ग  ए


दे द्यावा पितैजी दे द्यावा पितैजी शंख की पूजा
 दे द्यावा पितैजी शंख की पूजा  ए


कें देलू बेटी कें देलू बेटी शंख की पूजा
कें देलू बेटी शंख की पूजा ए


जोंकी होली पितैजी जौंकी होली पितैजी राजूं पैर्वाग
जौंकी होली पितैजी राजूं पैर्वाग  ए


राजूं पैर्वाग राजूं पैर्वाग पीताम्बर धोती
राजूं पैर्वाग पीताम्बर धोती  ए


दे द्यावा पितैजी दे द्यावा पितैजी नर्युळ जनेऊ
दे द्यावा पितैजी नर्युळ जनेऊ ए


जोंकी होली पितैजी जोंकी होली पितैजी  पायूँ मा पदम
जोंकी होली पितैजी  पायूँ मा पदम ए


वूं दीण पितैजी धूळीअर्ग  वूं दीण पितैजी धूळीअर्ग
वूं दीण पितैजी धूळीअर्ग  ए


राम जी आई गेन राम जी आई गेन जनकपुरी मा
राम जी आई गेन जनकपुरी मा  ए


अयोध्या का लोक अयोध्या का लोक जनकपुरी मा
अयोध्या का लोक जनकपुरी मा  ए


जनकपुरी मा जनकपुरी मा धूम मचीन चा
जनकपुरी मा धूम मचीन चा  ए


राजा जनक की राजा जनक की कनियाँ कुँवारी
राजा जनक की कनियाँ कुँवारी  ए


जनकपुरी मा जनकपुरी मा सीता स्वयम्बर
जनकपुरी मा सीता स्वयम्बर


The girls request the bride's father that marriage party has arrived. The girls ask him to stand at the site of Vedi. Then the girls request the bride's father to pay Dhuliarg (it is again symbolic that to take the soil of foot of groom on the head by bride's father and that means to pay high respect to groom)
the innocent bride's father asks that he does not know to recognize Shri Ramchandra (the groom is symbolic to lord Ram Chandra)
the girls say that the person putting on Baijayanti garland (lord Vishnu or Ramchandra  puts on Baijaynti garland) is the groom
Again the girls ask to worship Shankh (the symbol of lord Vishnu) . The bride's father ask the method of recognizing groom. The girls suggest that who is in King's dress he is groom (Here groom is symbol of the king)
 Then in symbolic language , motifs the girls tell that the people of Ayodhya (Groom's marriage party) have  arrived in Janakpuri (the village of bride) and there is festivity in Janakpuri (in bride's village).
The whole song is in symbolic wordings and depiction
Ref: for Garhwali Folk songs -- Totaram Dhoundiyal, Shailja Thapliyal, Mangal, Dhad Prakasahn Dehradun
Copyright @ Bhishma Kukreti bckukreti@gmail.com .

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